Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Åtkomst till Internet trots blockering i routern!

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 februari 2021 - 20:21

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Har nyligen köpt ny router här hemma (Asus RT-AC66U B1)
Har ställt in föräldrakontrollen till mina söners enheter så de vet när det blir dags att sluta spela etc.

Men märkte nu ikväll att grabben satt och spelade vidare på sitt Xbox One utan bekymmer trots att routern indikerade att hans internetåtkomst var blockerad..? Någon som vet hur detta fungerar? Kan de fortsätta sitta på en server och spela trots deras IP blir blockerat??

Fick välja att starta om Routern och då blev han disconnectad.. trodde vitsen med föräldrakontroll var att kunna hindra åtkomsten av nätet under vissa perioder..

Redigerat av Mushunt, 02 februari 2021 - 20:22.


#2

Postad 02 februari 2021 - 23:58

mangler
  • mangler
  • Användare

  • 173 inlägg
  • 0
Hur skulle det funka om du pratar med din son istället för att spärra tekniskt? Inte svar på din fråga men kanske bättre lösning på det stora hela?

#3

Postad 03 februari 2021 - 05:53

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Hur skulle det funka om du pratar med din son istället för att spärra tekniskt? Inte svar på din fråga men kanske bättre lösning på det stora hela?


Har allt haft samtal m.m men han kan gå upp på nätterna när en annan sover och sätta sig o spela. Så ja.. man tycker inte man ska behöva spärra, men ser inget alternativ..

#4

Postad 03 februari 2021 - 06:20

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Har allt haft samtal m.m men han kan gå upp på nätterna när en annan sover och sätta sig o spela. Så ja.. man tycker inte man ska behöva spärra, men ser inget alternativ..

Känner igen det där, har en son som börjar komma in i tonåren, och har adhd/add, så kan va svårt ibland att få honom från datorn, och en jäääkla tid att få han göra sig redo till sängs... 🙁
Vill själva hitta nån sån lösning, så tex datorns nät dör vit nåt klockslag, sen palttan, telefonen vid ett lite senare klockslag .
Vi känner oss sjukt stressade om vi är iväg nån kväll på helgen och han väljer vara hemm, för vi vet att det kan ta ett bra tag från det vi börjar tjöta om att stänga ner tills det händer.
Så då hade vart nice att ha nån router som allt sånt funkar smidigt:)

Redigerat av Garrett, 03 februari 2021 - 06:38.


#5

Postad 03 februari 2021 - 07:53

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Är du säker på att routern ska klippa redan pågående anslutningar, inte bara nya?

Det är inte helt ovanligt att de som redan är etablerade inte påverkas.

#6

Postad 03 februari 2021 - 07:55

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Känner igen det där, har en son som börjar komma in i tonåren, och har adhd/add, så kan va svårt ibland att få honom från datorn, och en jäääkla tid att få han göra sig redo till sängs... 🙁
Vill själva hitta nån sån lösning, så tex datorns nät dör vit nåt klockslag, sen palttan, telefonen vid ett lite senare klockslag .
Vi känner oss sjukt stressade om vi är iväg nån kväll på helgen och han väljer vara hemm, för vi vet att det kan ta ett bra tag från det vi börjar tjöta om att stänga ner tills det händer.
Så då hade vart nice att ha nån router som allt sånt funkar smidigt:)


Exakt!

Precis det du beskriver trodde jag skulle lösa sig med denna routern och föräldrakontrollen! Men jag kanske gjort något fel 🤷‍♂️

Är du säker på att routern ska klippa redan pågående anslutningar, inte bara nya?

Det är inte helt ovanligt att de som redan är etablerade inte påverkas.


Nu börjar vi komma någon vart, bra fråga! Men då känns ju funktionen helt värdelös om den inte klipper pågående förbindelse.. finns det någon inställning tro som man kan ställa in för detta?

#7

Postad 03 februari 2021 - 08:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Nu börjar vi komma någon vart, bra fråga! Men då känns ju funktionen helt värdelös om den inte klipper pågående förbindelse.. finns det någon inställning tro som man kan ställa in för detta?

Det går iofs att testa, rätt så enkelt.

Jag har löst det på annat sätt, satt up en liten AP (men vad som helst duger egentligen, bara det har wifi).
Sen klipper jag helt enkelt wifi-signalen, när det behövs.
Enda anslutna enheten är PS4an, så inget annat påverkas i nätverket.

Kommer funka så länge 10-åringen inte kommer på att man kan dra en kabel istället ,)

Testa om du kan sätta upp ett separat wifi nät, som kan släckas helt, i din router.

Alt dedikera 2.4GHz nätet till Xboxen, och kör allt annat på 5GHz, eller tvärt om,

så kan man klippa ena radion.


Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 08:24.


#8

Postad 03 februari 2021 - 08:25

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0
Jag hitta detta på ett annat forum när jag googlade lite.

”Try disabling NAT acceleration, it's possible it's causing established connections to bypass iptables.”

Svaret;
”I turned off NAT acceleration and now everything is working as expected !

I'm not sure exactly what purpose does serve NAT acceleration.
What do I miss if disable this feature ?”

Verkar lovande, men vad exakt gör den funktionen? Är det något jag klarar mig utan? 🙃

#9

Postad 03 februari 2021 - 08:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1

Vet inte hur dagens föräldrar resonerar men det inger ju inget som helst förtroende åt barn om man sätter spärrar på router, installerar porrfilter eller på annat sätt använder tekniska lösningar för att begränsa användandet av dator, spelkonsol, telefon etc. Risken är ju snarare den att barnen kommer inte vilja prata om sina eventuella svårigheter och hittar lösningar för att kringgå åtgärderna.



#10

Postad 03 februari 2021 - 08:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Den avlastar processorn vid skyfflande av data mellan LAN och WAN.
 
Risken är att du sänker hastigheten i nätverket om du slår av det, men det kan ju vara värt det.
Beror dessutom på *vilken* hastighet du har på din internetuppkoppling, kanske inte kommer att
märkas alls.

och hittar lösningar för att kringgå åtgärderna.

Jag hade iofs gärna sett att sonen försökt komma runt eventuella spärrar jag satt upp,
de är enkla att runda, än så länge :)

Då måste man åtminstone använda huvudet till lite mer än att bara spela....

Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 08:33.


#11

Postad 03 februari 2021 - 08:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Tja, jag minns att jag använde proxy-tjänster för att kringgå spärrar och dölja IP redan i 11-årsåldern, så om inte dagens barn är helt otekniska bör det gå upp rätt snabbt att man kan köra ethernet (såvida de vill spela online förstås).

 

Annars är det en mycket bättre idé att kontakta BUP eller dylikt vid denna typ av problem än att ställa teknikfrågor på Minhembio.



#12

Postad 03 februari 2021 - 08:40

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Tja, jag minns att jag använde proxy-tjänster för att kringgå spärrar och dölja IP redan i 11-årsåldern,
så om inte dagens barn är helt otekniska bör det gå upp rätt snabbt att man kan köra ethernet (såvida de
vill spela online förstås).

Beror väl på intresset, men i detta fall så är iaf min son helt ointresserad - det ska bara funka,
och det är ett j-a liv om det inte gör det.
 

Annars är det en mycket bättre idé att kontakta BUP eller dylikt vid denna typ av problem än att ställa
teknikfrågor på Minhembio.

Nu hamnar vi off topic, men tror inte BUP håller på med ADD/ADHD i annat fall, än för att göra en utredning,
och ställa korrekt(a) diagnos(er).

ADD/ADHD brukar "medicineras bort", men tabletternas verkan avtar mot slutet av dagen, så barnen blir mer

aktiva igen.


Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 08:48.


#13

Postad 03 februari 2021 - 08:47

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Vet inte hur dagens föräldrar resonerar men det inger ju inget som helst förtroende åt barn om man sätter spärrar på router, installerar porrfilter eller på annat sätt använder tekniska lösningar för att begränsa användandet av dator, spelkonsol, telefon etc. Risken är ju snarare den att barnen kommer inte vilja prata om sina eventuella svårigheter och hittar lösningar för att kringgå åtgärderna.

Med på vad du menar. Men problemet är att han lyssnar inte på oss, utan går upp på nätterna spelar till kl 3-4 på natten och sedan upp till skolan kl 7. Vilket generar ca 3 H sömn..

Gått så långt att lärarna ringt och sagt han suttit och sovit på lektionerna.. personligen hade jag velat slippa spärrar.. men kan hans spel beteende dämpas genom begränsad åtkomst så är det ett bra verktyg för oss. Han lägger sig och sover, är vaken på skoltid och slipper riskera massa underkänt i sina betyg.

Redigerat av Mushunt, 03 februari 2021 - 08:48.


#14

Postad 03 februari 2021 - 08:50

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Hos mig fungerar det klockrent med föräldrakontroll på Asus RT AC-3200.
Jag har spelkonsoller,datorer,mobiler och paddor som kopplar ifrån mellan vissa klockslag. Vill inte tjata och killarna har inga problem utan är nöjda med detta.
Under Airprotection/Föräldrakontroll/Schemaläggning av tid aktiverar jag tidsschemaläggning och väljer MAC adress för varje enhet. Maxgränsen är 16 enheter :-)

#15

Postad 03 februari 2021 - 08:57

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar det klockrent med föräldrakontroll på Asus RT AC-3200.
Jag har spelkonsoller,datorer,mobiler och paddor som kopplar ifrån mellan vissa klockslag. Vill inte tjata och killarna har inga problem utan är nöjda med detta.
Under Airprotection/Föräldrakontroll/Schemaläggning av tid aktiverar jag tidsschemaläggning och väljer MAC adress för varje enhet. Maxgränsen är 16 enheter :-)


Och det bryter pågående förbindelse för dig?

#16

Postad 03 februari 2021 - 08:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Gått så långt att lärarna ringt och sagt han suttit och sovit på lektionerna

Ja i så fall är det ju bara att ringa vårdcentralen eller be skolsystern ta en titt på sonen. Låter ju som att problemet är mycket större än vad du kan komma åt med en föräldrakontroll på routern.



#17

Postad 03 februari 2021 - 09:02

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 3

nu skippar vi ADD/ADHD/skola-diskussionen och försöker lösa problemet TS har.


Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 09:03.


#18

Postad 03 februari 2021 - 09:04

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Den avlastar processorn vid skyfflande av data mellan LAN och WAN.

Risken är att du sänker hastigheten i nätverket om du slår av det, men det kan ju vara värt det.
Beror dessutom på *vilken* hastighet du har på din internetuppkoppling, kanske inte kommer att
märkas alls.


250/250 får pröva ikväll helt enkelt 👍

Redigerat av Mushunt, 03 februari 2021 - 09:05.


#19

Postad 03 februari 2021 - 09:10

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 1

Ja i så fall är det ju bara att ringa vårdcentralen eller be skolsystern ta en titt på sonen. Låter ju som att problemet är mycket större än vad du kan komma åt med en föräldrakontroll på routern.


Behövs ingen vårdcentral för att konstatera att han somnar pga sömnbrist. Problemet är inte större än att han behöver sluta sitta uppe på nätterna och sova istället. Detta löser sig smidigt genom att bryta nätet för han, inget nät inget spel.. inget spel = sömn.

Men trist att behöva stänga av hela nätet kl 21 för alla! Därav vore en fungerande kontroll vara smidig lösning.

#20

Postad 03 februari 2021 - 09:59

Bubben141
  • Bubben141
  • Lärjunge

  • 295 inlägg
  • 0

Behövs ingen vårdcentral för att konstatera att han somnar pga sömnbrist. Problemet är inte större än att han behöver sluta sitta uppe på nätterna och sova istället. Detta löser sig smidigt genom att bryta nätet för han, inget nät inget spel.. inget spel = sömn.

Men trist att behöva stänga av hela nätet kl 21 för alla! Därav vore en fungerande kontroll vara smidig lösning.

Jag var precis som din unge själv när det begav sig. Vaknade och hade svårt att sova, gick upp startade TV och NES och satt och spelade tills jag var trött och somnade igen. Satte klisterlapp på LEDen så föräldrarna inte såg om konsolen var på, eftersom det inte gick att spara.

Gick väl inte så långt att jag sov i skolan, men 8-bit-spelen var inte lika beroendeframkallande som dagens online-spel med en hel community och kompisskara där det alltid finns någon att spela med och jämföra sig mot.

 

Nu har jag dilemmat med barn som sätter sig och följer influencers på youtube, så jag har aktiverat föräldrakontroll i plattorna. Provade att blocka nät i AP, men ibland så stängs det inte ner precis som du beskriver. 



#21

Postad 03 februari 2021 - 12:43

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Ja den bryter alla uppkopplade enheter !!

#22

Postad 03 februari 2021 - 12:44

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Jag klipper YT-accessen genom att stoppa namn-uppslagen till deras servrar.

#23

Postad 03 februari 2021 - 13:02

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Jag ser nu att Asus skriver:
Avaktivera i NAT-acceleration för att få en mer precis schemaläggningskontroll.
Jag ser även att så har jag gjort! Jag sitter på ca 27 st enheter på min router som har 100/10 och har inga problem med streaming på både tv, paddor och spel samtidigt.

I din Asus hittar du det under. Avancerade inställningar/Lan/Växelkontroll. Där har jag inaktiverat Jumbo Frame och NAT-Acceleration.

Nu är det inte säkert att du har samma möjligheter i din router som min AC3200.

#24

Postad 03 februari 2021 - 13:20

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Vet inte hur dagens föräldrar resonerar men det inger ju inget som helst förtroende åt barn om man sätter spärrar på router, installerar porrfilter eller på annat sätt använder tekniska lösningar för att begränsa användandet av dator, spelkonsol, telefon etc. Risken är ju snarare den att barnen kommer inte vilja prata om sina eventuella svårigheter och hittar lösningar för att kringgå åtgärderna.


Hur har du själv gjort med dina barn, inte varit några problem alls?
Vi har absolut inte problem med den äldre, alltid skött sig... men med den yngre kan det bli kiv, mycket tack vare han har en diagnos+ tonårstrots... hade varit skönt att ha timer på vissa saker, som skulle underlätta, typ på datorn stängs av vid en viss tid, och internet, så att det blir en del av rutinen... för det är väldigt viktigt att ha rutiner, både för honom, och för oss föräldrar för att fungera... helst nu när puberteten och diagnosen verkligen kliver fram... ( vi har ständiga möten med bup, och andra instanser)
Så hojta till nån, som har en bra fungerande router till sånt här ändamål... :)
Ska fråga på sweclockers också.. :)

Redigerat av Garrett, 03 februari 2021 - 13:57.


#25

Postad 03 februari 2021 - 13:26

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Hos mig fungerar det klockrent med föräldrakontroll på Asus RT AC-3200.
Jag har spelkonsoller,datorer,mobiler och paddor som kopplar ifrån mellan vissa klockslag. Vill inte tjata och killarna har inga problem utan är nöjda med detta.
Under Airprotection/Föräldrakontroll/Schemaläggning av tid aktiverar jag tidsschemaläggning och väljer MAC adress för varje enhet. Maxgränsen är 16 enheter :-)

 

 

Svårt att ställa in timer etc på olika enheterna? 



#26

Postad 03 februari 2021 - 14:08

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Ett alternativ kan ju vara en Disney Circle.

 

Den funkar på ett annat sätt, och använder ARP spoofing/poisoning på LANet, och sabbar trafiken till de sajter man vill den ska blockera. 

Går att ställa in på tid, eller total online-tid för en eller flera enheter, även aggregerat, har jag för mig.

 

Har en liggandes, men löste mina problem på annat sätt, så jag har inte grävt ner mig i vad den faktiskt klarar.

Om någon är intresserad av funktionaliteten, kan jag alltid kicka igång den ...


Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 14:10.


#27

Postad 03 februari 2021 - 14:18

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Ett alternativ kan ju vara en Disney Circle.

Den funkar på ett annat sätt, och använder ARP spoofing/poisoning på LANet, och sabbar trafiken till de sajter man vill den ska blockera.
Går att ställa in på tid, eller total online-tid för en eller flera enheter, även aggregerat, har jag för mig.

Har en liggandes, men löste mina problem på annat sätt, så jag har inte grävt ner mig i vad den faktiskt klarar.
Om någon är intresserad av funktionaliteten, kan jag alltid kicka igång den ...


Aldrig hört talas om innan, googlade och hittade en sån här på EG, är det typ en sån här?

https://www.elgigant...E&gclsrc=aw.ds#

#28

Postad 03 februari 2021 - 14:32

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Aldrig hört talas om innan, googlade och hittade en sån här på EG, är det typ en sån här?

https://www.elgigant...E&gclsrc=aw.ds#

 

Ja, men det är den gamla versionen - samma som jag har här hemma.

 

gamla beg:

https://www.ebay.co....ed/174602849211

https://www.ebay.co....es/203141516342

 

Läs på ordentligt, det kan numera krävas ett abb, vilket inte behövdes förr.

 

Om du köper den gamla beg, se till att du får med den aktiveringskod som

följer med lådan, vet inte hur det funkar i den nya.

 

Den nya verkar komma i helblå låda, och vara avrundad i kanterna.

https://shop.meetcir...rental-controls

 

sorry för alla editeringar :)


Redigerat av frollic, 03 februari 2021 - 14:52.


#29

Postad 03 februari 2021 - 14:56

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Jag ser nu att Asus skriver:
Avaktivera i NAT-acceleration för att få en mer precis schemaläggningskontroll.
Jag ser även att så har jag gjort! Jag sitter på ca 27 st enheter på min router som har 100/10 och har inga problem med streaming på både tv, paddor och spel samtidigt.

I din Asus hittar du det under. Avancerade inställningar/Lan/Växelkontroll. Där har jag inaktiverat Jumbo Frame och NAT-Acceleration.

Nu är det inte säkert att du har samma möjligheter i din router som min AC3200.

Tackar! Ska undersöka detta i eftermiddag/kväll 👍

EDIT:

Kan återkoppla och detta fungerade alldeles suveränt! 👍 Stort tack alla för information 🙃

Redigerat av Mushunt, 04 februari 2021 - 07:06.


#30

Postad 09 februari 2021 - 11:22

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

  • 359 inlägg
  • 0

Blockering fungerar oftast på mac adress nivå.

Tog ett par dar för sonen att lista ut hur man byter mac adress på sin PC. 

Så kanske inte så effektivt men han lärde sig nåt i alla fall :P 



#31

Postad 09 februari 2021 - 16:33

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Blockering fungerar oftast på mac adress nivå.
Tog ett par dar för sonen att lista ut hur man byter mac adress på sin PC.
Så kanske inte så effektivt men han lärde sig nåt i alla fall :P

Tja, du kan ju göra så att du bara släpper igenom "kända" MAC-adresser.
Då borde han börja spoofa någon annans enhet, som inte har spärren ;)

Eller ge alla kända MAC-adresser fasta IPs, de okända får något annat,
som då blockas vid vissa tider.

Vad som går och inte går, är helt upp till routern man äger.

Men det är en ganska kul katt och råtta-lek :)

Redigerat av frollic, 10 februari 2021 - 07:21.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.