Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bildkalibrering

3788 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Calibrator - Deluxe edition (3-disc Box + blåfilterglasögon) (Övrigt) 1 (0) Inga priser
Samsung LE37S86BD (TV) 1 9,15 (12) Inga priser
Digital Video Essentials (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 8,39 (43) Inga priser
Calibrite i1Display 2 (Hårdvarukalibratorer) 1 7 (4) Inga priser
Spears & Munsil HD Benchmark - 2nd Edition (US) (Blu-ray) (Blu-ray-filmer) 2 (0) Inga priser
Panasonic Viera TX-P55VT50Y (TV) 9 9,2 (34) Inga priser
LG 47LS560T (TV) 7 7,38 (12) Inga priser
Andersson LED6581FDC PVR (TV) 3 (0) Inga priser
LG 55LA965W (TV) 9 9,25 (19) Inga priser
Samsung UE40J6275 (TV) 1 7 (1) Inga priser
Samsung QLED QE65Q60R 65" 4K Ultra HD (3840x2160) Smart TV (TV) 4 7,33 (5) Inga priser
41 relaterade trådar
Samsung PS50B551 (613 inlägg) 3 år sedan
En "OK" 65"-75" för 10k? (6 inlägg) 3 år sedan
Köpråd Philips 65PUS7354/12 Eller Samsung QE65Q60RATXXC (2 inlägg) 4 år sedan
Panasonic Plasma 2012 (5449 inlägg) 4 år sedan
QE65Q60R eller QE65Q6FN (9 inlägg) 4 år sedan
LG 55LA965W erfarenheter? (58 inlägg) 6 år sedan
Koppa in en Samsung UBD-K8500 i min LG 55LA965W och få 4K (4 inlägg) 6 år sedan
Nyheter 2015 (202 inlägg) 7 år sedan
* Officiell Tråd - Panasonic PT-AE4000 * (811 inlägg) 8 år sedan
Har inte LG 55LA965W ARC?? (10 inlägg) 8 år sedan
Digital Video Essentials HD Basics ? (43 inlägg) 8 år sedan
CCFL eller LED (1 inlägg) 8 år sedan
Ljudkvaliten i filmmusiken & konsärerna på Ultra HD Blu-ray skivor? (6 inlägg) 8 år sedan
Spears & Munsil High Definition Benchmark 2nd Edition (11 inlägg) 8 år sedan
Inställningar för LG 55LA965W? (8 inlägg) 8 år sedan
Vilken inställning för sport? (27 inlägg) 9 år sedan
Bättre TV än tx-p55vt50? (1 inlägg) 9 år sedan
Epson lanserar nya projektorer (1011 inlägg) 9 år sedan
Faktatråd (193 inlägg) 9 år sedan
Input lag - varning, LG 4K (9 inlägg) 9 år sedan
LG 55LB671V eller 55LA860w ? (5 inlägg) 9 år sedan
Mellandagsrea 2013 (197 inlägg) 10 år sedan
Panasonic PT-AT5000E (163 inlägg) 10 år sedan
Andersson LED6581FDC (7 inlägg) 10 år sedan
LG 47LS560T Ljusläckage. (3 inlägg) 11 år sedan
HDMI in i TV, Optisk ut, surround? (4 inlägg) 11 år sedan
LG 47LS560T - Billig men ej så populär "led" tv? (25 inlägg) 11 år sedan
Ni som har en PS64E8005 är ni nöjda? (22 inlägg) 11 år sedan
Vad är skillnaden mellan LG 47LS560T VS LG 47LS5600? (4 inlägg) 11 år sedan
Optoma HD23 & HD230X (17 inlägg) 11 år sedan
LG LED-TV 47LS5600 är den bra? (6 inlägg) 11 år sedan
Kalibreringsvideo ? (19 inlägg) 11 år sedan
Kalibrera bilden - klarar man detta som glad amatör? (2 inlägg) 12 år sedan
Hur kalibrerar man på bästa sätt? (5 inlägg) 13 år sedan
Hur svårt ska det vara.. tusan.. (32 inlägg) 13 år sedan
Inställningar för LG 50" Plasma 50PK350N (5 inlägg) 13 år sedan
DVE (Digital Video Essentials) på blueray eller dvd ? (41 inlägg) 14 år sedan
Samsungs nya lcd-serier, S8, R8 och M8 (1960 inlägg) 14 år sedan
Samsung LE-37S86BDX (10 inlägg) 15 år sedan
Vilken tv < 10000 kr (32 inlägg) 16 år sedan
problem: x264 från dator till tv (3 inlägg) 16 år sedan

#101

Postad 08 november 2007 - 20:29

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Mjukvaran till SpyderTVPro är helt oduglig. Även SpyderTVPro2007 är faktiskt helt oanvändbar. Tro mig, har slängt bort pengar på båda paketen. :) Man hamnar inte ens i närheten av något som kan kallas korrekt.
Har provat dem på CRT-projektor, Plasma, LCD-TV och DLP-projektor. Funkar icke. Bättre att lära sig hantverket och använda vettig programvara (HCFR, ColorFacts...).

#102

Postad 10 november 2007 - 15:35

Jotun86
  • Jotun86
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Ska precis sätta mig och börja kalibrera min Samsung 50P96FD.

Självklart måste man ju kalibrera olika för olika källor som jag förstått det och för min Blu-rayspelare så tänkte jag använde DVE-skivan.

Men om jag ska kalibrera skärmen för min PC->Plasma-ingång. Där kan man ju kalibrera genom grafikkortet så att säga också, ändra inställningar. Så ska man pilla i båda inställningarna (TV och Dator) bara själva slutresultatet blir bra så kvittar det väl?

PS. Något tips att råda bot på vad jag antar är underscan till nämnda TV? Får svart runt själva det som datorn skickar till tvn, går inte ända ut till kanterna, men det ser jävligt bra ut iofs. Men skulle vara trevligare med "jävligt bra" över hela skärmen. DS

#103

Postad 10 november 2007 - 19:14

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
En bra grundregel är att alltid kalibrera displayen mot källan så bra det går först. Måste man sedan ändå ändra i källan (t.ex. PC:n) så må det vara hänt, men börja alltid med att ställa in displayen mot källan så bra som möjligt. :)

#104

Postad 17 november 2007 - 00:52

jonnyw
  • jonnyw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
De skulle va intressant att höra från er som låtit ISF kalibrera era paneler hur stor skillnad ni upplever! Var de värt pengarna?

Redigerat av jonnyw, 17 november 2007 - 00:53.


#105

Postad 22 november 2007 - 15:22

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Fråga angånde DVE ska det vara VITT fram till dom svarta prickarna på vänster och höger sida?
Är det så dom menar? att man ska öka kontrasten tills dom är vita fram till dom svarta prickarna? eller ska man minska kontrasten så att dom där små fälten syns?
http://www.component...librering_3.jpg

Fattade inte riktigt det. Jag har iaf ökat till så att dom är vita ända fram till dom svarta prickarna hoppas att det är rätt?

#106

Postad 22 november 2007 - 16:16

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0

Fråga angånde DVE ska det vara VITT fram till dom svarta prickarna på vänster och höger sida?
Är det så dom menar? att man ska öka kontrasten tills dom är vita fram till dom svarta prickarna? eller ska man minska kontrasten så att dom där små fälten syns?
http://www.component...librering_3.jpg

Fattade inte riktigt det. Jag har iaf ökat till så att dom är vita ända fram till dom svarta prickarna hoppas att det är rätt?


Ehhh, då har du troligtvis överstyrt bilden, och tappar alla detaljer i det vita...

Du skall se alla fält fram till, och förbi de svarta prickarna - För att få bästa kontrast så ska inte bara alla steg i vitt ska synas, man ska dessutom titta på de vita fälten i den översta delen av skalan (oavsett hur många fält som syns).

Här ska kontrasten först höjas så att de översta vita fälten i gråskalorna flyter ihop/smälter samman till ett helvitt fält (precis som du gjort), för att sedan sänka kontrasten så att det ljusaste fältet i vitt, över den prickade "vitare än vitt”-linjen, blir synligt igen utan definierbara (synbara) färgskiftningar när man ändrar kontrasten nedåt. Då har man hittat en maximal inställning för kontrast.

Eftersom både vit- och svartnivåer hänger ihop och påverkas av varandra så ska man nu växla fram och tillbaka mellan att ställa svartnivån och vitnivån tills man hittar en bra nivå där både svartnivå och vitnivå är balanserade samtidigt enligt vad som beskrivits tidigare.

mvh

/Pär

#107

Postad 22 november 2007 - 23:13

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0
Är det värt att vänta på blu-ray verisionen av DVE eller funkar DVD bra? Kör PS3 till en Samsung m87

#108

Postad 23 november 2007 - 10:19

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Bara OM man vet att spelaren kan koda av DVD och BD likadant, men troligen gör den inte det eftersom det rör sig om två olika färgrymder.
Det som inte skall skilja och som ingår i en grundläggande kalibrering är brightness och contrast om du kör med HDMI. Med analog komponent så kan tyvärr t.o.m. det skilja. ;)
Har man mätinstrument och skall kalibrera "color of white"/gråskala och gamma, så ska det inte heller skilja något.

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

MEN: Om du bara vill få till brightness och contrast så korrekt som möjligt så borde det gå bra att använda DVD-utgåva istället för BD. Color/saturation kan du nog dock lika gärna ställa med ögat eftersom det som sagt antagligen skiljer en del. :D

#109

Postad 23 november 2007 - 12:38

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

Om spelare och display gör allting som de ska behöver man ju inte ändra nått och då är ju problemet löst by default så att säga. ;)
Ärligt talat, så skulle jag vilja säga att de verkliga problemen uppstår då de inte gör som de ska... du är ju delvis inne på det själv "Bara OM man vet att spelaren kan koda av DVD och BD likadant".

Som Arioch säger så skiljer det en del men i praktiken kommer man vääldigt långt med DVE DVD. Inte vänta på DVE BD mao, utan köp DVE DVD nu, köp DVE BD sen. För absolut sämsta lösningen är DVE Ingen alls. :D

Redigerat av pacman, 23 november 2007 - 12:39.


#110

Postad 23 november 2007 - 12:51

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Som att det verkar som att det inte finns någon som kalibrerar lcd tv i Gävle? Så får man ta och lära sig det själv då.
Vilken mätare skulle ni rekomendera för en nybörjare?

#111

Postad 23 november 2007 - 13:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Info om vad jag tror är bästa budgetalternativet hittar du hela en sida bak i tråden. :D

#112

Postad 23 november 2007 - 13:58

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?

#113

Postad 23 november 2007 - 14:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

Om spelare och display gör allting som de ska behöver man ju inte ändra nått och då är ju problemet löst by default så att säga. ;)

Hahaha... Du glömmer inte att inkludera något i de olika faktorer som måste vara rätt där? :lol: Har omgivning och ambientljus plötsligt förlorat all påverkan på bilden? :D

Skall väl tillägga då att jag pratar om färgavkodning isolerat i det du har citerat, för att undvika missförstånd. :D

#114

Postad 23 november 2007 - 14:59

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?


Omöjligt att uttala sig om utan att veta vem som kalibrerar. Utrustning och mjukvara är bara en grundförutsättning för att man skall kunna göra en riktig kalibrering över huvud taget. Jobbet görs av en människa. Här blir det svårare att göra ett urval. En början kan vara att leta bland folk som är ISF-certifierade. :D

Dessutom har omgivning och ambientljus alltid en inverkan på bilden, även på en TV.
Så en vettig kalibrering ska alltid utföras på plats. Utan tvekan. ;)

#115

Postad 23 november 2007 - 15:21

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?

Alltså, själva tillvägagångssättet stämmer, det är så man kalibrerar. Men precis som Arioch säger så är den viktigaste faktorn vem som sitter bakom spakarna, och den faktorn är ju svår att kontrollera. Det finns en del återförsäljare som kalibrerar skärmen i butik innan de levererar den men dels är den ju inte inkörd då och dels blir kalibreringen inte anpassad för rummet där den kommer användas, så det är väl inget förstahandsval direkt. Om det är en duktig kalibrerare så är det säkert ett bra steg på vägen och det kan vara värt 500 spänn, men jag tror inte du får ut max av din tv.

#116

Postad 23 november 2007 - 15:22

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?


Omöjligt att uttala sig om utan att veta vem som kalibrerar. Utrustning och mjukvara är bara en grundförutsättning för att man skall kunna göra en riktig kalibrering över huvud taget. Jobbet görs av en människa. Här blir det svårare att göra ett urval. En början kan vara att leta bland folk som är ISF-certifierade. :D

Dessutom har omgivning och ambientljus alltid en inverkan på bilden, även på en TV.
Så en vettig kalibrering ska alltid utföras på plats. Utan tvekan. ;)



Dom använde sig av spyder eller något snarlika. Kommer inte ihåg vad dom sa.
Jag tyckte det lät lite konstigt som att dom sa att dom inte behöver mina inställningar från htpcn utom dom ställer in tvn till tvns ultimata.
Dom är inte ISF cetificerade, finns ingen sådan i Gävle =/

#117

Postad 23 november 2007 - 15:24

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?

Alltså, själva tillvägagångssättet stämmer, det är så man kalibrerar. Men precis som Arioch säger så är den viktigaste faktorn vem som sitter bakom spakarna, och den faktorn är ju svår att kontrollera. Det finns en del återförsäljare som kalibrerar skärmen i butik innan de levererar den men dels är den ju inte inkörd då och dels blir kalibreringen inte anpassad för rummet där den kommer användas, så det är väl inget förstahandsval direkt. Om det är en duktig kalibrerare så är det säkert ett bra steg på vägen och det kan vara värt 500 spänn, men jag tror inte du får ut max av din tv.


Okej hur många timmar bör man kör skärmen innan den är inkörd? 100 timmar? 1000 timmar?
Kanske bäst att matcha skärmen mot HDTV Calibration Wizard och sedan kör in den och sedan lämna in den till dom. Det är väll bättre än inget att låta dom ställa in den än att man gör det själv med HDTV Calibration Wizard ?
Dom har tydligen kurser osv i det hela, så vet hur duktig killen som gör det är

#118

Postad 23 november 2007 - 16:31

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Förmodligen är det bästa, i ditt fall, om du inte vill ta hem ngn för att kalibrera, att skaffa dig en DVE (kostar ca 150 spänn tror jag). Följ sedan instruktionerna på den noga och fråga här på forumet om du undrar ngt. Det blir troligen ungefär lika bra som att låta dom kalibrera den i en annan miljö än ditt hem.
De "ultimata" inställningarna för din skärm finns nämligen inte. Det beror på vad du kör för källa (HTPC?), vad du matar den med för material samt hur rummet du tittar i är beskaffat.
De avslöjar sig som varandes inte helt kompetenta genom att säga så. :D

#119

Postad 23 november 2007 - 17:04

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Förmodligen är det bästa, i ditt fall, om du inte vill ta hem ngn för att kalibrera, att skaffa dig en DVE (kostar ca 150 spänn tror jag). Följ sedan instruktionerna på den noga och fråga här på forumet om du undrar ngt. Det blir troligen ungefär lika bra som att låta dom kalibrera den i en annan miljö än ditt hem.
De "ultimata" inställningarna för din skärm finns nämligen inte. Det beror på vad du kör för källa (HTPC?), vad du matar den med för material samt hur rummet du tittar i är beskaffat.
De avslöjar sig som varandes inte helt kompetenta genom att säga så. :D



Jag tycker DVE är skit svårt att förstå =/
HDTV Calibration Wizard är mycket lättare att förstå, är den bra?
Det där med kontrast är skit svårt att få in rätt.

#120

Postad 23 november 2007 - 17:33

jonnyw
  • jonnyw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?


Omöjligt att uttala sig om utan att veta vem som kalibrerar. Utrustning och mjukvara är bara en grundförutsättning för att man skall kunna göra en riktig kalibrering över huvud taget. Jobbet görs av en människa. Här blir det svårare att göra ett urval. En början kan vara att leta bland folk som är ISF-certifierade. :D

Dessutom har omgivning och ambientljus alltid en inverkan på bilden, även på en TV.
Så en vettig kalibrering ska alltid utföras på plats. Utan tvekan. ;)



Dom använde sig av spyder eller något snarlika. Kommer inte ihåg vad dom sa.
Jag tyckte det lät lite konstigt som att dom sa att dom inte behöver mina inställningar från htpcn utom dom ställer in tvn till tvns ultimata.
Dom är inte ISF cetificerade, finns ingen sådan i Gävle =/

Jag tog kontakt med en butik i sthlm(hittade ingen på närmare håll) som utfför ISF-kalibrering. Och dom kunde fixa det åt mig trots att ja bor i Falun... ca 6500 kr för hela kalaset. Så att få någon till gävle är nog inga problem nu när ni fått så fin motorväg och allt! :lol:

#121

Postad 23 november 2007 - 17:38

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Vad tror ni om det här:
Jag pratade med hifi klubben i Gävle och dom kalibrerar tvn för 500kr.
Men dom vill att man ska komma ner med den, och dom kalibrerar den i ett kolsvartrum.
Vill man ha den anpassad för sitt rum i hemmet så får man betala timavgift när dom kommer.
Dom sa att dom använde mätare som dom satte fast i skärmen och sedan skickade mätaren värden till en dator.

Verkar det seriöst?


Omöjligt att uttala sig om utan att veta vem som kalibrerar. Utrustning och mjukvara är bara en grundförutsättning för att man skall kunna göra en riktig kalibrering över huvud taget. Jobbet görs av en människa. Här blir det svårare att göra ett urval. En början kan vara att leta bland folk som är ISF-certifierade. :D

Dessutom har omgivning och ambientljus alltid en inverkan på bilden, även på en TV.
Så en vettig kalibrering ska alltid utföras på plats. Utan tvekan. ;)



Dom använde sig av spyder eller något snarlika. Kommer inte ihåg vad dom sa.
Jag tyckte det lät lite konstigt som att dom sa att dom inte behöver mina inställningar från htpcn utom dom ställer in tvn till tvns ultimata.
Dom är inte ISF cetificerade, finns ingen sådan i Gävle =/

Jag tog kontakt med en butik i sthlm(hittade ingen på närmare håll) som utfför ISF-kalibrering. Och dom kunde fixa det åt mig trots att ja bor i Falun... ca 6500 kr för hela kalaset. Så att få någon till gävle är nog inga problem nu när ni fått så fin motorväg och allt! :lol:



Okej nice, får ta och kolla upp det när jag har kört tvn ett tag, den är rätt så ny. Försöker ställa in den själv nu med massa olika skivor osv, har blivit en klar förbättring iaf.
Men får inte till kontrasten då jag tycker sådant är skit svårt och DVE fattar jag inte ett skit av hur man ska göra.

#122

Postad 23 november 2007 - 17:42

jonnyw
  • jonnyw
  • Wannabe

  • 22 inlägg
  • 0
Håller med dig! Allt såg bara sämre ut efter att ja sullat runt med DVE... så jag ändrade tillbaka och får vackert invänta en fackman! :D

#123

Postad 23 november 2007 - 18:46

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Någon som har lust att förklara hur man ställer in kontrasten med DVE. Jag har läst någon guide men jag fattar inte hur man märker om man sänker ner den för mycket. Någon som har lust att förklara det?

#124

Postad 23 november 2007 - 19:00

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Håller med om att det är dåligt förklarat på DVE. :)

Du använder gråskalebilden (minns inte vad den heter på skivan), den som visar rutor horisontellt som går från svart till vitt, för att ställa contrast.

Ställ först både brightness och contrast i noll-läget. Stäng av alla "kontrastförbättrande funktioner", de kan t.ex. heta XD Engine (LG) eller ngt annat fyndigt. Det enda dessa gör är att sabba den s.k. "gamman" för att ge ett fejkat intryck av ökad kontrastverkan.

Ställ brightness med hjälp av pluge pattern.

Växla till gråskalebilden för inställning av contrast. Sänk kontrasten i botten, höj sedan tills du ser en av dessa saker:
Antingen att de ljusaste rutorna börjar få en annan ton än de mörkare, t.ex. att de drar åt rött, sänk då till läget precis innan de börjar skifta...
...eller att den näst ljusaste blir lika ljus som den ljusaste (den som är markerad med svarta prickar som går vertikalt), alltså att de två ljusaste flyter ihop. Du ska alltid kunna se skillnad på dessa två.
Målet är att se alla grå rutorna och att alla har samma grå ton.

Gå tillbaka och ställ brightness korrekt med pluge pattern.

Gå tillbaka och kontrollera kontrasten med gråskalan, om den ser ok ut, så är du klar, annars alternerar du mellan brightness och contrast tills båda är bra. ;)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 23 november 2007 - 19:01.


#125

Postad 23 november 2007 - 19:13

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Håller med om att det är dåligt förklarat på DVE. :)

Du använder gråskalebilden (minns inte vad den heter på skivan), den som visar rutor horisontellt som går från svart till vitt, för att ställa contrast.

Ställ först både brightness och contrast i noll-läget. Stäng av alla "kontrastförbättrande funktioner", de kan t.ex. heta XD Engine (LG) eller ngt annat fyndigt. Det enda dessa gör är att sabba den s.k. "gamman" för att ge ett fejkat intryck av ökad kontrastverkan.

Ställ brightness med hjälp av pluge pattern.

Växla till gråskalebilden för inställning av contrast. Sänk kontrasten i botten, höj sedan tills du ser en av dessa saker:
Antingen att de ljusaste rutorna börjar få en annan ton än de mörkare, t.ex. att de drar åt rött, sänk då till läget precis innan de börjar skifta...
...eller att den näst ljusaste blir lika ljus som den ljusaste (den som är markerad med svarta prickar som går vertikalt), alltså att de två ljusaste flyter ihop. Du ska alltid kunna se skillnad på dessa två.
Målet är att se alla grå rutorna och att alla har samma grå ton.

Gå tillbaka och ställ brightness korrekt med pluge pattern.

Gå tillbaka och kontrollera kontrasten med gråskalan, om den ser ok ut, så är du klar, annars alternerar du mellan brightness och contrast tills båda är bra. ;)


Tackar!
Vilken profil brukar vara bäst att börja på när man ska mixtra dynamic, standard eller movie?
På colour Tone antar jag att man ska ha Normal?

#126

Postad 23 november 2007 - 21:37

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Dynamic går fetbort, då är allt maxat och tokfel.
Standard eller Movie kan båda vara närmast "korrekt", svårt att säga vilken eftersom namnen egentligen inte säger något mer än att tillverkaren har gjort dessa förinställningar baserat på okända parametrar.
Fast oftast brukar den förinställning som är längst bort (ned?) från Dynamic (eller motsvarande) vara den som är mest rätt, så prova du med den. :)

Enda sättet att veta vilken som är närmst det som kallas D65 (korrekt vit-ton) är att mäta med kalibreringsverktyg.

#127

Postad 23 november 2007 - 21:46

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Dynamic går fetbort, då är allt maxat och tokfel.
Standard eller Movie kan båda vara närmast "korrekt", svårt att säga vilken eftersom namnen egentligen inte säger något mer än att tillverkaren har gjort dessa förinställningar baserat på okända parametrar.
Fast oftast brukar den förinställning som är längst bort (ned?) från Dynamic (eller motsvarande) vara den som är mest rätt, så prova du med den. :)

Enda sättet att veta vilken som är närmst det som kallas D65 (korrekt vit-ton) är att mäta med kalibreringsverktyg.


När jag sitter och pillar med kontrasten så verkar jag få lite rosa i den vita färgen hur får jag bort den?

Om jag har movie så får jag rosa och gult, så standard är den som är bäst i mitt fall. Men har fortfarande lite rosa i det vita.
Jag kan ställa in: "White balance" på detail settings, men det är massa olika staplar och det verkar vara för avancerat för mig. Trist nog.
Måste jag leva med det rosa i det vita eller kan jag få bort det på något sätt?


Edit: Vad är bäst att välja att datorn ska skicka via hdmi kabeln RGB färg eller YCBCr444

Redigerat av johanssonrobin, 23 november 2007 - 21:48.


#128

Postad 23 november 2007 - 22:19

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

  • 737 inlägg
  • 0

Bara OM man vet att spelaren kan koda av DVD och BD likadant, men troligen gör den inte det eftersom det rör sig om två olika färgrymder.
Det som inte skall skilja och som ingår i en grundläggande kalibrering är brightness och contrast om du kör med HDMI. Med analog komponent så kan tyvärr t.o.m. det skilja. ;)
Har man mätinstrument och skall kalibrera "color of white"/gråskala och gamma, så ska det inte heller skilja något.

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

MEN: Om du bara vill få till brightness och contrast så korrekt som möjligt så borde det gå bra att använda DVD-utgåva istället för BD. Color/saturation kan du nog dock lika gärna ställa med ögat eftersom det som sagt antagligen skiljer en del. :)


Är det inte så att man på PS3 kan ställa in hur DVD/BD ska koda av? Alltså RGB eller YcYb osv osv (vet inte vad det heter) B) Eller är det något annat du menar? Kan man inte få den att koda DVD lika som BD? Och sen vill man ju ha schysst bild i spelen men hur gör man det då? Läst att PS3 kör spel i RGB. Är ganska ny på detta med kallibrering så sorry om jag är helt ute och cyklar :D
Är ju flera månader tills BD verisionen av DVE släpps

#129

Postad 24 november 2007 - 00:53

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Jag har tänkt på en sak, finns det ingen karta som man kan ställa in blått, grönt och rött imot?
Det kasnke löser mitt problem med att jag uppfattar vitt som svagt rosa i.

#130

Postad 24 november 2007 - 11:05

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Dynamic går fetbort, då är allt maxat och tokfel.
Standard eller Movie kan båda vara närmast "korrekt", svårt att säga vilken eftersom namnen egentligen inte säger något mer än att tillverkaren har gjort dessa förinställningar baserat på okända parametrar.
Fast oftast brukar den förinställning som är längst bort (ned?) från Dynamic (eller motsvarande) vara den som är mest rätt, så prova du med den. :)

Enda sättet att veta vilken som är närmst det som kallas D65 (korrekt vit-ton) är att mäta med kalibreringsverktyg.


När jag sitter och pillar med kontrasten så verkar jag få lite rosa i den vita färgen hur får jag bort den?

Om jag har movie så får jag rosa och gult, så standard är den som är bäst i mitt fall. Men har fortfarande lite rosa i det vita.
Jag kan ställa in: "White balance" på detail settings, men det är massa olika staplar och det verkar vara för avancerat för mig. Trist nog.
Måste jag leva med det rosa i det vita eller kan jag få bort det på något sätt?


Edit: Vad är bäst att välja att datorn ska skicka via hdmi kabeln RGB färg eller YCBCr444

Kör med YCbCr, för då bör du få riktiga videonivåer på omfånget, vilket gör att det blir enklare att ställa svartnivå/brightness.

Ang. den svagt rosa vita tonen:
Det finns inte en färg som är vitt. Däremot finns det en standard för vilken blandning vitt ska ha i videosammanhang och den brukar kallas för D65.
Alla de grå rutorna skall, i en idealiskt inställd display, ha samma ton, alltså D65. De grå rutorna är alltså också en representation av "vitt", fast med lägre intensitet än det "vita".
Anledningen till att man upplever de ljusaste rutorna som vita är just det att de är mest intensiva, inget annat. Färgen ska vara den samma på *alla* rutorna, bara med olika intensitet.

Dock finns det inga genvägar till att hitta "rätt" vita ton utan då måste man ha kalibreringsutrustning. Vi kan inte med våra ögon utan vidare avgöra vad som är D65.
Däremot kan man se att "trackingen" är mer eller mindre bra - alltså hur lik färgen vit är genom hela intensitetsskalan. Man ska alltså inte uppleva att någon eller några av de ljusaste rutorna ska ha en annan ton än de mörkare.

Börja med att kolla så att du inte kan få en bra "tracking-by-eye" bara genom att ställa PC:n i YCbCr-läge.
Det kan nämligen mkt väl vara källan, eller kombinationen av källa+display som gör att det blir svårt att få till bra tracking.
Se'n är det tyvärr också så att vissa displayer aldrig går att få riktigt bra. B)

Om det inte hjälper att ändra färgkodning (YCbCr) så kan du prova att labba lite med R'G'B-reglagen i displayen, för att se om det hjälper att helt enkelt sänka Röd intensitet.
Om du i dessa reglage har två stycken per R'G'B så är det den som kontrollerar färgens övre intensitet-område som du ska använda, den kan heta Red Contrast, Red Gain, Red Drive eller ngt liknande. Du ska alltså inte ändra Red Cut, Red Bias, Red Brightess (finns olika namn även på detta reglage).

Men... Det är *många* faktorer som inverkar i en kalibrering, som du nu börjar märka, och det är en av anledningarna till att personen som utför kalibreringen är viktigare än utrustningen. Varje ny kombination av display+källa är en ny utmaning. ;)

Ett exempel: En plasma som jag länge försökte få ordning på uppvisade, hur jag än ställde kontrast och övrigt i den, att de vitaste rutorna *alltid* hade en rödton. Spelade ingen roll hur jag justerade i TV:n.
Men då testade jag med att använda DVD-spelarens bildkontroller för att sänka kontrasten direkt i källan. Flyttade från 0 till -3 och vips så var trackingen perfekt och den rödtonade vitan var som bortblåst. :D
Så, ja, det finns grundregler för hur man kalibrerar, men den vanligaste regeln man använder är nog den som säger att man måste vara beredd på att göra undantag från grundreglerna för att hamna rätt. :D
Den som säger att det finns *ett* sätt att ställa in kontrast har kanske lite väl begränsad erfarenhet. B)

Redigerat av Unregistered59dcaef6, 24 november 2007 - 11:31.


#131

Postad 24 november 2007 - 11:30

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Bara OM man vet att spelaren kan koda av DVD och BD likadant, men troligen gör den inte det eftersom det rör sig om två olika färgrymder.
Det som inte skall skilja och som ingår i en grundläggande kalibrering är brightness och contrast om du kör med HDMI. Med analog komponent så kan tyvärr t.o.m. det skilja. B)
Har man mätinstrument och skall kalibrera "color of white"/gråskala och gamma, så ska det inte heller skilja något.

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

MEN: Om du bara vill få till brightness och contrast så korrekt som möjligt så borde det gå bra att använda DVD-utgåva istället för BD. Color/saturation kan du nog dock lika gärna ställa med ögat eftersom det som sagt antagligen skiljer en del. :)


Är det inte så att man på PS3 kan ställa in hur DVD/BD ska koda av? Alltså RGB eller YcYb osv osv (vet inte vad det heter) :P Eller är det något annat du menar? Kan man inte få den att koda DVD lika som BD? Och sen vill man ju ha schysst bild i spelen men hur gör man det då? Läst att PS3 kör spel i RGB. Är ganska ny på detta med kallibrering så sorry om jag är helt ute och cyklar B)
Är ju flera månader tills BD verisionen av DVE släpps

Skillnaden mellan RGB och YCbCr är hur färginformationen lagras och överförs. RGB har alltid full bandbredd på alla tre färgerna och de överförs med de värden som de skall ha då de visas av panelen.
YCbCr är en matriskodningsmetod som man började använda för att spara bandbredd vid lagring av högkvalitativ video. I stort sett alla källor som man har tillgång till som konsument är lagrade i YCbCr.

Skillnaden mellan REC601 och REC709 är dock något helt annat. De är definitioner av den färgrymd man har använt sig av när man mastrat materialet. Alltså exakt vilken nyans som 100% rött har, 100% grönt har, 100% blått, 100% cyan etc. ALLA färger som skall återskapas är definierade inom den färgrymd som man har valt. En exakt nyans, vilken som helst, antingen det är färgen på tippen på ett grässtrå eller en vårta som är en pixel stor i ansiktet på Leif GW Persson på TV - så är det definierat exakt vilken färgton dessa skall ha.
Om det vid avkodningen blir fel, alltså att ngt som är lagrat i 601 plötsligt definieras som varandes 709 eller vice versa, ja då får i stort sett *alla* färger fel ton. Undantaget är färgen vit/grå, som efter riktig kalibrering motsvarar D65 både då det är 601 och 709.
Så man kan alltså ha en helt perfekt kalibrerad TV (t.ex. i en butik), men ändå få helt fel färger då man kopplar in den mot den källa man har hemma. :D
Bl.a. därav att "fjärrkalibrering" är ett mycket riskabelt sätt att försöka få rätt färger. Man *måste* kalibrera med rätt källa och på rätt plats för att ha en aning om vad det är man ser.
Alltså - det är bra att ha rätt vitbalans, alltså färgen D65, men displayen kan ändå se helt tokig ut - om man inte har ordning på avkodning och en rad andra faktorer också. ;)

Någon som börjar förstå varför det är bra att anlita en yrkesman om man vill ha en fullständig kalibrering utförd? ;) :D

#132

Postad 24 november 2007 - 11:42

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Någon som börjar förstå varför det är bra att anlita en yrkesman om man vill ha en fullständig kalibrering utförd? ;) :)


hehe, jag förstår varför. M;en jag fann detta så intressant så jag funderar utifall om jag skall köpa utrustning och ge mig in i denna bransch, är Spyder TV kalibreringsverktyg något att ha om man kör den med HCFR?
Den va inte så farligt dyr den låg på 2k.
Duger den att lära sig baserna med?



Sen det här med kontrasten och DVE gör mig lite smått galen. hehe.

#133

Postad 24 november 2007 - 11:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

Om spelare och display gör allting som de ska behöver man ju inte ändra nått och då är ju problemet löst by default så att säga. :D

Hahaha... Du glömmer inte att inkludera något i de olika faktorer som måste vara rätt där? B) Har omgivning och ambientljus plötsligt förlorat all påverkan på bilden? B)

Skall väl tillägga då att jag pratar om färgavkodning isolerat i det du har citerat, för att undvika missförstånd. :)

Inga missförstånd här, det var färgavkodning jag avsåg. Omgivning och ambientljus påverkar bilden ja, är dock rätt säker på att de inte påverkar färgavkodningen. :D Vad jag säger är alltså att antingen använder processorerna rätt ekvationer (rec 601 el rec709) för konvertering till RGB, eller så gör de inte det, det har inget med rummet att göra.

Mao, förutsatt att vi har att göra med en korrekt färgavkodning, så ska det nog mkt till att jag ändrar reglage som Color och Tint etc oavsett rum. Var man lägger gain och bias och vilken gammafunktion man använder kan förstås vara omgivningssberoende dock (viss reservation för ev CMS:ers beteende iofs...).

Men har du exempel på där man bör frångå en korrekt dekodning så vore det förstås intressant att höra, som du säger, man får vara beredd på allt när man rattar. ;)

edit:
UltraMagnus>>Prova "YCbCr", "RGB Limited" och "Superwhite: On" för det är det som gäller för bästa bild ut från PS3 - alla övriga pajjar signalen på det ena eller andra sättet. Spel verkar variera rätt dukigt men å andra sidan har de ingen standard att följa så man får väl leva med viss variation...

Bäst bild ut från din display förutsätter dock förstås oxå att tv:n är något sånär korrekt fungerande och rätt inställd dock. Vill tex minnas att Samsung skärmar suger då de matas med YCbCr, så se upp. Då får man hitta bästa kompromissen.

Redigerat av pacman, 24 november 2007 - 13:48.


#134

Postad 24 november 2007 - 11:47

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Någon som börjar förstå varför det är bra att anlita en yrkesman om man vill ha en fullständig kalibrering utförd? ;) :)


hehe, jag förstår varför. M;en jag fann detta så intressant så jag funderar utifall om jag skall köpa utrustning och ge mig in i denna bransch, är Spyder TV kalibreringsverktyg något att ha om man kör den med HCFR?
Den va inte så farligt dyr den låg på 2k.
Duger den att lära sig baserna med?

Sen det här med kontrasten och DVE gör mig lite smått galen. hehe.


Duger absolut att börja labba med! HCFR är ypperligt bra. Finns bättre mätare än Spyder, men för att börja lära sig och hamna "ganska rätt" så funkar den kanon.

#135

Postad 24 november 2007 - 11:55

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0

Men justering av color/hue samt ev. färgavkodning, primärfärger och sekundärfärger skiljer mellan DVD (REC 601) och HD (REC 709) så om spelare och display gör allting som de ska så funkar det inte att använda en DVD-skiva fullt ut som substitut för HD.

Om spelare och display gör allting som de ska behöver man ju inte ändra nått och då är ju problemet löst by default så att säga. B)

Hahaha... Du glömmer inte att inkludera något i de olika faktorer som måste vara rätt där? B) Har omgivning och ambientljus plötsligt förlorat all påverkan på bilden? :D

Skall väl tillägga då att jag pratar om färgavkodning isolerat i det du har citerat, för att undvika missförstånd. :)

Inga missförstånd här, det var färgavkodning jag avsåg. Omgivning och ambientljus påverkar bilden ja, är dock rätt säker på att de inte påverkar färgavkodningen. ;) Vad jag säger är alltså att antingen använder processorerna rätt ekvationer (rec 601 el rec709) för konvertering till RGB, eller så gör de inte det, det har inget med rummet att göra.

Mao, förutsatt att vi har att göra med en korrekt färgavkodning, så ska det nog mkt till att jag ändrar reglage som Color och Tint etc oavsett rum. Var man lägger gain och bias och vilken gammafunktion man använder kan förstås vara omgivningssberoende dock (viss reservation för ev CMS:ers beteende iofs...).

Men har du exempel på där man bör frångå en korrekt dekodning så vore det förstås intressant att höra, som du säger, man får vara beredd på allt när man rattar. ;)


Pacman... För att inte denna tråd också ska spåra ur så kan du väl skicka mig ett PM med de synpunkter du har, så ska vi nog lösa det tror jag. :D

För övriga: Jag har *inte* skrivit att omgivningen påverkar avkodningen. Vet inte varför pacman får för sig det.

#136

Postad 24 november 2007 - 12:45

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Ok, Arioch du får ett PM imorgon (ingen tid nu) med lite förtydliganden. Det är inte så allvarligt menat som du ev tror. :) ;)

Ja det är lite OT, go on ni övrga. :D

#137

Postad 24 november 2007 - 14:35

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Någon som börjar förstå varför det är bra att anlita en yrkesman om man vill ha en fullständig kalibrering utförd? ;) :)


hehe, jag förstår varför. M;en jag fann detta så intressant så jag funderar utifall om jag skall köpa utrustning och ge mig in i denna bransch, är Spyder TV kalibreringsverktyg något att ha om man kör den med HCFR?
Den va inte så farligt dyr den låg på 2k.
Duger den att lära sig baserna med?

Sen det här med kontrasten och DVE gör mig lite smått galen. hehe.


Duger absolut att börja labba med! HCFR är ypperligt bra. Finns bättre mätare än Spyder, men för att börja lära sig och hamna "ganska rätt" så funkar den kanon.



Då blir det att köpa en Colorvision Kalibrering Spyder 2 Express för 995kr.
Och så kör jag med HCFR, antar att det är lätt att lära sig?
Men man får till det bättre med Spyder än vad man får med DVE skivan eller?
Ska man köra med HCFR's test skiva när man mäter färgerna osv med spyder?

#138

Postad 24 november 2007 - 16:38

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
Jag fick bort det rosa i min vita färg genom att gå in i nvidia kontrollpanelen och dra ner Saturation från 50 till 41%.
Då fick jag bort den rosa färgen som sagt fick även till hudfärgerna bättre.
Dom är inte lika röda dom är mer verkliga nu.
Kan detta ha påverkat något neggativt?
Jag gick in och kollade Svartan och den va fortfarande bra , även kontrasten va bra, fast jag inte är så bra på att ställa in kontrasten manuellt, ser inte när jag sänker den för mycket då jag inte tycker att den får någon annan färg den blir bara mörkare.

#139

Postad 24 november 2007 - 20:13

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
En Colorvision Kalibrering Spyder 2 Express är beställd nu. Nu ska jag ge mig in i denna bransch ;)

vart kan man ladda ner HCFR?
För den mjukvaran ska tydligen vara gratis och kanon.
Kan inte hitta deras hemsida.
Någon som har en länk?

Edit: Någon som vet vilken skiva som är bäst om man ska göra för hand innan man får verktyget?
Är verkligen DVE bäst för htpc om man ska spela upp dvd och 720/1080p?
Eller är : HDTV_CALIBRATION_WIZARD bättre?

Någon som har testat vilken som ger bäst resultat?
För som jag förstår det på DVE så ska man sänka svarta så att den stapeln näst längst ut till vänster inte syns och sedan höja svartan tills den exakt syns. dvs 0 syns inte höjer med 1 = syns.
Då har man perfekt svarta färgen?
Nu när jag har ställt in efter HDTV_CALIBRATION_WIZARD så ser jag ingen av staplarna på sidorna i DVE när jag ska ställa in det svarta.

Redigerat av johanssonrobin, 25 november 2007 - 00:38.


#140

Postad 25 november 2007 - 01:04

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Du kör RGB från PC:n då - ja? Kan du ställa om till YCbCr? Då borde du kunna se de mörkaste staplarna på båda skivorna. Förutsatt att inte själva uppspelningsprogrammet ställer till det.

Gör en sak innan du fortsätter: Nollställ ALLA reglage, både i PC:n och i displayen. Därefter försöker du komma så långt som möjligt med kontrollerna i displayen enbart först och främst.
Först ifall du märker att något inte går att lösa med displayens alla kontroller, ja då kan du försiktigt börja kika på ifall några kontroller i PC:n går att använda.

#141

Postad 25 november 2007 - 11:05

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Du kör RGB från PC:n då - ja? Kan du ställa om till YCbCr? Då borde du kunna se de mörkaste staplarna på båda skivorna. Förutsatt att inte själva uppspelningsprogrammet ställer till det.

Gör en sak innan du fortsätter: Nollställ ALLA reglage, både i PC:n och i displayen. Därefter försöker du komma så långt som möjligt med kontrollerna i displayen enbart först och främst.
Först ifall du märker att något inte går att lösa med displayens alla kontroller, ja då kan du försiktigt börja kika på ifall några kontroller i PC:n går att använda.


Jag kör med YCBcr från datorn svar ja, men jag kom på varför jag inte såg dom svarta i dve jag körde på ovearlaymix från datorn.
Har förstått att ovearlaymix har det lite mörkare, ska ändra till vmr9 nu hade jag tänkt.

Arioch du är verkligen guldvärd ;) Tack för all enorm hjälp :blink:
Tack til er andra med :D


Edit: Ändrade till VMR9 och då laggade min hd filmer.
Så kör på ovearlaymix.
Har ändrat till RGB färger, antar att det är bättre än YcBcRr eller? fattar inte riktigt skillnaden på dom.
Jag kan inte se alla 3 svarta strecken ändå även fast jag höjer till max på brightness, ser bara 2 streck.

Redigerat av johanssonrobin, 25 november 2007 - 13:08.


#142

Postad 25 november 2007 - 13:56

Unregistered59dcaef6
  • Unregistered59dcaef6
  • Guru

  • 5 025 inlägg
  • 0
Var ändrar du?
I grafikkortets inställningar eller i uppspelningsprogrammet? Något av dem kanske klipper...
Prova också att fråga i HTPC-delen av forumet! Där finns dom riktigt tunga gossarna när det gäller sådana här frågor. ;)

#143

Postad 25 november 2007 - 14:12

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Var ändrar du?
I grafikkortets inställningar eller i uppspelningsprogrammet? Något av dem kanske klipper...
Prova också att fråga i HTPC-delen av forumet! Där finns dom riktigt tunga gossarna när det gäller sådana här frågor. ;)



Ändrade till RGB färger i grafikkortet, dvs att datorn skulle skicka RGB från datorn till tvn via hdmi kabeln.
Jag kan inte se den svarta längst ut på testbilden =/ försöker och försöker få till det men den vill inte.

#144

Postad 27 november 2007 - 09:51

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0
jahap då har man fått tag på en spyder2 från jobbet.

Deras program är ju skit svårt att få till bra bild med. Då det fattas funktioner anser jag, te.x ställa in rött och grönt.
Deras program gör så att det blir för röd bild har jag märkt, inge fel på kontrasten eller brightness.
Color blir lite för stark och lysig.

Men antar att det finns bättre program som man får bättre bild med, nu ska jag ge mig ut i det träsket :) hehe.

#145

Postad 27 november 2007 - 11:55

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
jag har en panasonic PX70 som jag matar med HDMI från en sony HXD870.

Vilket val av "färg" är mest rätt att ställa i sonyn när man ska kalibrera.

RGB 0-255
RGB 15-235
YCbCr 4:4:4
YCbCr 4:2:2

/Walker

Redigerat av Unregistered2a53b113, 27 november 2007 - 11:56.


#146

Postad 27 november 2007 - 12:07

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

jag har en panasonic PX70 som jag matar med HDMI från en sony HXD870.

Vilket val av "färg" är mest rätt att ställa i sonyn när man ska kalibrera.

RGB 0-255
RGB 15-235
YCbCr 4:4:4
YCbCr 4:2:2

/Walker


RGB 15-235

#147

Postad 27 november 2007 - 13:35

Zionalfa
  • Zionalfa
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

jag har en panasonic PX70 som jag matar med HDMI från en sony HXD870.

Vilket val av "färg" är mest rätt att ställa i sonyn när man ska kalibrera.

RGB 0-255
RGB 15-235
YCbCr 4:4:4
YCbCr 4:2:2

/Walker


RGB 15-235


Jag som inte är en expert på kalibrering....men vad är det som avgör ditt val av RGB 15-235 och inte RGB 0-255???

#148

Postad 27 november 2007 - 15:31

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
För att "RGB 0-255" i regel flyttar om och klipper nivåer i signalen.

Varför han räkna bort YCbCr 4:4:4 och YCbCr 4:2:2 vet jag dock inte. :(

#149

Postad 27 november 2007 - 18:32

johanssonrobin
  • johanssonrobin
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

För att "RGB 0-255" i regel flyttar om och klipper nivåer i signalen.

Varför han räkna bort YCbCr 4:4:4 och YCbCr 4:2:2 vet jag dock inte. :(



Vet inte varför, men av egen erfarenhet så fungerar RGB bättre än YCbCr

#150

Postad 27 november 2007 - 20:54

Unregistered2a53b113
  • Unregistered2a53b113
  • Användare

  • 162 inlägg
  • 0
Ok så jag antar att det är RGB 15-235 som gäller som utgångspunkt?



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar


    Bing (1)
  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.