Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canton Vento 890 DC vs Audiovector S3 Super

41 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Audiovector S3 Super (Golvhögtalare) 1 9,47 (14) Inga priser
KEF XQ40 (Golvhögtalare) 3 9,33 (8) Inga priser
Canton Vento 890 DC (Golvhögtalare) 2 9,26 (18) Inga priser
23 relaterade trådar
Köpråd - Högtalare för stereo 15-30000 (140 inlägg) 3 mån sedan
Canton Vento 890 vs Canton Reference 5.2 (78 inlägg) 2 år sedan
* Officiell Tråd - Audiovector S3 * (519 inlägg) 2 år sedan
Canton-klubben (364 inlägg) 4 år sedan
KEF-klubben (163 inlägg) 6 år sedan
Jamo D600 vs Miller & Kreisel 750 mkII thx select (10 inlägg) 10 år sedan
Canton Vento 890 vs. Magnat Quantum 1009 vs. Quadral M5 (8 inlägg) 11 år sedan
Ersätta Audiovector S3 Super med Audio Physic Scorpio II (64 inlägg) 11 år sedan
Hjälp mig hitta kablar som matchar mitt system. (10 inlägg) 12 år sedan
Canton Karat 790 vs Canton Vento 890 (20 inlägg) 12 år sedan
Hjälp mig välja center till Kef XQ40. (11 inlägg) 12 år sedan
XTZ 99. Vs Canton Vento 890DC (0 inlägg) 12 år sedan
Uppgradering från Dali Concept (49 inlägg) 12 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 13 år sedan
Uppgradera S3 till Si3 (12 inlägg) 13 år sedan
KEF XQ40 eller JBL LS 80 eller rent av Focal Electra 1027s? (8 inlägg) 14 år sedan
Högtalarrekommendationer till Onkyo 807 (12 inlägg) 14 år sedan
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg) 14 år sedan
Canton Vento 890DC tillsammans med NAD M3/M5 (8 inlägg) 14 år sedan
Vita Vento? ( Canton ) (40 inlägg) 15 år sedan
KEF:s nya XQ-serie på G (12 inlägg) 15 år sedan
Provlyssnat: 15 högtalare i prisklassen 10 000kr - 40 000 kr (33 inlägg) 15 år sedan
KEF XQ40 (0 inlägg) 16 år sedan

#1

Postad 12 april 2008 - 14:08

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Har under en tid lyssnat och lyssnat på Audiovectors nya S3 Super. Tycker att det är en fantastisk högtalare som spelar upp en enorm stor och tydlig ljudbild. Hade i princip bestämt mig för att köpa dessa högtalare när jag sedan på nätet sprang på Canton Vento 890 DC. Dessa ligger i samma prisklass och ser ut att ha en liknande konstruktion på högtalarlådan. Canton har dock en kraftfullare uppsättning membran, bl a 2 x 8 tums bas, men detta kanske man inte skall gå alltför mycket på.

Undrar nu, finns det någon som lyssnat på dessa 890 DC, och ännu intressantare, kunnat jämföra dem med S3 Super?

Redigerat av Fredrik4xxxx, 12 april 2008 - 18:05.


#2

Postad 12 april 2008 - 15:39

Arsenalhifi
  • Arsenalhifi
  • Forumräv

  • 567 inlägg
  • 0
Vento 890 är en mycket bra högtalare.

Har inte hört någon av dom andra.



Lycka till.

Redigerat av Arsenalhifi, 02 september 2008 - 19:03.


#3

Postad 14 april 2008 - 18:23

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Tack, all info om dessa båda högtalare är tacksam!

/Fredrik

#4

Postad 14 april 2008 - 18:45

strangedays
  • strangedays
  • Användare

  • 106 inlägg
  • 0
Har inte lyssnat på Canton Vento 890 DC men har jämfört KEF XQ40 och Audiovector S3 Super och KEF högtalarna är helt överlägsna Audiovector S3 Super på alla punkter. Grymt läckra är dom dessutom!

#5

Postad 15 april 2008 - 16:14

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Har inte lyssnat på Canton Vento 890 DC men har jämfört KEF XQ40 och Audiovector S3 Super och KEF högtalarna är helt överlägsna Audiovector S3 Super på alla punkter. Grymt läckra är dom dessutom!


Intressant, synd bara att de springer iväg ytterligare en bit i pris. Tycker redan att S3 Super är uppe och slår i mitt pristak!

#6

Postad 16 april 2008 - 09:17

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Hej.
Sitter själv med hela vento serien (890,820&855), och känner så här i efterhand att det är bland det bättre jag någonsin spenderat pengar på.

Lyssnade igenom en heldel högtalare just i detta prisläge, och kände ganska snart vilka högtalare som drog det längsta stråt i både musik och film återgivning.

Klar diskant som aldrig blir skrikig, tydligt och detaljerat mellanregister och väldigt stram och konturskarp bas. Sen att den svarta pianolacken har en finish som slår de flesta på fingrarna är ju bara ett plus i kanten.

Det ända som jag hittat som man kan slå ner på är inspelningstiden, men personligen så tycker jag bara det är kul och höra hur d släpper mer och mer..

Mvh J

#7

Postad 18 april 2008 - 16:33

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Hej.
Sitter själv med hela vento serien (890,820&855), och känner så här i efterhand att det är bland det bättre jag någonsin spenderat pengar på.

Lyssnade igenom en heldel högtalare just i detta prisläge, och kände ganska snart vilka högtalare som drog det längsta stråt i både musik och film återgivning.

Klar diskant som aldrig blir skrikig, tydligt och detaljerat mellanregister och väldigt stram och konturskarp bas. Sen att den svarta pianolacken har en finish som slår de flesta på fingrarna är ju bara ett plus i kanten.

Det ända som jag hittat som man kan slå ner på är inspelningstiden, men personligen så tycker jag bara det är kul och höra hur d släpper mer och mer..

Mvh J


Vilka andra högtalare lyssnade du på innan du bestämde dig för Vento serien?

/fredrik

#8

Postad 18 april 2008 - 22:21

nova85
  • nova85
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0

Vilka andra högtalare lyssnade du på innan du bestämde dig för Vento serien?

/fredrik


Monitor audio gs, audiovector s, JBL TL260, Heco Celan 800, Quadral platinum samt lite klipsch..
Lyssnade igenom så mkt som jag kunde, kände att det var venton som föll mig i smaken på alla plan men framförallt den strama basen och detaljerade diskanten som passar precis all musik.

Lyssnade på Andrea Bocelli på bluray i 5.0 med PCM-ljud igår på mina ventos. Bland det bästa jag hört..
Närmar du dig något beslut i högtalar frågan?

Mvh J

#9

Postad 21 april 2008 - 21:11

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0

Monitor audio gs, audiovector s, JBL TL260, Heco Celan 800, Quadral platinum samt lite klipsch..
Lyssnade igenom så mkt som jag kunde, kände att det var venton som föll mig i smaken på alla plan men framförallt den strama basen och detaljerade diskanten som passar precis all musik.

Lyssnade på Andrea Bocelli på bluray i 5.0 med PCM-ljud igår på mina ventos. Bland det bästa jag hört..
Närmar du dig något beslut i högtalar frågan?

Mvh J


Har himla svårt att bestämma mig. Har inte lyckats få möjlighet att lyssna på Vento. Vågar givetvis inte beställa ett par högtalare förrän jag fått en provlyssning. Av allt jag lyssnat på hitintills (i samma prisklass), är Audiovector S3 Super den högtalare som stuckit ut mest. Var bl a på en mässa och lyssnade på åtskilliga högtalare. När jag kom hem var det dock Audiovector som jag mindes. Försöker nog avvakta en tid till för att se om jag får möjlighet att provlyssna Vento, annars blir det AV. Har du något minne av AV i jmf med Vento?

/Fredrik

Redigerat av Fredrik4xxxx, 19 november 2008 - 20:42.


#10

Postad 23 april 2008 - 08:32

wader
  • wader
  • Användare

  • 215 inlägg
  • 0
Jag fick precis ett mail från dom som jag köpte mina RC-L av i tyskland. Jag kan få dom i svart pianolack för 1750 euro inkl frakt. Mycket lockande måste jag säga. Cherry kostade 100 euro mindre. Men då måste jag först sälja mina RC-L, hmm. Får se vad det blir.

#11

Postad 29 augusti 2008 - 15:36

Unregisteredda53bacc
  • Unregisteredda53bacc
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0
Jag såg Vento 890 DC med silverlack för 12 500 kr på Media Markt i Växjö.

Dom låter helt underbart och har mycket mer pondus i ljudet än Ergo 609 DC som jag jämförde med.

#12

Postad 29 augusti 2008 - 15:53

Hex
  • Hex
  • Användare

  • 231 inlägg
  • 0
Sillion, det är styckpriser på Mediamarkt

#13

Postad 29 augusti 2008 - 16:22

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Har under en tid lyssnat och lyssnat på Audiovectors nya S3 Super. Tycker att det är en fantastisk högtalare som spelar upp en enorm stor och tydlig ljudbild. Hade i princip bestämt mig för att köpa dessa högtalare när jag sedan på nätet sprang på Canton Vento 890 DC. Dessa ligger i samma prisklass och ser ut att ha en liknande konstruktion på högtalarlådan. Canton har dock en kraftfullare uppsättning membran, bl a 2 x 8 tums bas, men detta kanske man inte skall gå alltför mycket på.

Undrar nu, finns det någon som lyssnat på dessa 890 DC, och ännu intressantare, kunnat jämföra dem med S3 Super?


Gillar du ljudet ur S3 så kommer det inte finnas någon likhet i 890 DC.
Diskanten i S3 är delvis dipol och strålar såväl fram som bak, det är de som ger bredden med Audiovector.

#14

Postad 02 september 2008 - 11:49

Unregisteredda53bacc
  • Unregisteredda53bacc
  • Amatör

  • 71 inlägg
  • 0

Sillion, det är styckpriser på Mediamarkt


Tycke det var lite väl billigt men dom går ju att få för 800€ i Tyskland så det var ju inte jättkonstigt

#15

Postad 02 september 2008 - 16:55

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0

Tycke det var lite väl billigt men dom går ju att få för 800€ i Tyskland så det var ju inte jättkonstigt

Det tror jag inte. Var i så fall?

#16

Postad 02 september 2008 - 17:00

Unregisteredded9597d
  • Unregisteredded9597d
  • Användare

  • 248 inlägg
  • 0
Brorsan äger ett par Vento 809DC (alltså inte 890DC) och vi lyssnade på Audiovector S3 Super i butik när han letade elektronik till Canton-högtalarna. Jag blev inte speciellt imponerad av S3 Super under den (i och för sig mycket korta) lyssningen. Jag tycker definitivt att du ska lyssna på Vento innan du bestämmer dig. Ring till Canseda (importören av Canton) och hör vilken butik som har dessa högtalare närmast dig.

Redigerat av Unregisteredded9597d, 02 september 2008 - 17:01.


#17

Postad 20 september 2008 - 12:00

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Till slut föll valet på Audiovector S3 Super. Är supernöjd med dessa. Tyvärr blev det aldrig någon provlyssning på Vento'n, men om någon har ytterligare kunskap o erfarenhet kring skillnaden mellan dessa två högtalare så är jag fortf nyfiken på vad ni isåfall har att säga!

Redigerat av Fredrik4xxxx, 09 november 2008 - 21:01.


#18

Postad 18 oktober 2008 - 10:50

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0
Du borde lyssna på vento 890.
Jag har ett par i svart high gloss, som jag driver med Primare för och slutsteg.
Låter sinnessjukt bra. Och det är inga fula grejer heller..

#19

Postad 18 oktober 2008 - 11:18

lejontim
  • lejontim
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Jag tycker du har gjort ett mycket bra val fredrikxxxx. Även jag var inne på just supern (stativaren) innan jag hittade mina focal som är lika bra om inte bättre men något billigare. Grattis till ett mycket bra val!

#20

Postad 09 november 2008 - 21:13

Fredrik4xxxx
  • Fredrik4xxxx
  • Wannabe

  • 34 inlägg
  • 0
Ett allmänt problem för alla seriösa köpare av högtalare är idag att det finns så vansinnigt många olika märken att välja mellan. Är nästan en omöjlighet att lyssna på alla alternativ i de segment man är intresserad av. Av alla 20-30 högtalare som jag lyssnade på inför mitt köp var det dessa jag som jag verkligen blev imponerade av och mindes när jag kom hem. Trots sin ringa storlek spelar den upp en fantastiskt stor, djup och detaljerad ljudbild. Vid uppspelning av cd-skivor med riktigt bra kvalitet blir det nästan så att man försvinner in i musiken. Är grymt nöjd med dessa högtalare (S3 super). En viktig detalj, som för alla andra högtalare, är dock att man bör ha en riktigt bra förstärkare för att kunna utnyttja dem. Driver idag mina egna med en Marantz. Även om jag är väldigt nöjd med denna kombination så vet jag dock inte om detta är en perfekt matchning. Många Audiovector återförsäljare brukar annars rekommendera Arcam. Någon som möjligtvis har någon erfarenhet av Marantz tillsammans m Audiovector eller några övriga intressanta kommentarer kring förstärkare som är lämpliga?

Redigerat av Fredrik4xxxx, 19 november 2008 - 20:37.


#21

Postad 10 november 2008 - 18:17

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0

Tycke det var lite väl billigt men dom går ju att få för 800€ i Tyskland så det var ju inte jättkonstigt


Det är styckpriser på dom flesta ställen i Tysklad och Danmark oxå så ditt pris blir det dubbla.

#22

Postad 10 november 2008 - 18:50

lejontim
  • lejontim
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0
Eftersom audiovector är ytterst lättdrivna behöver du inte mycket watt styrka för att få dem att låta bra. Arcam är korrekta men lite tråkiga tycker jag, personligen skall jag själv skaffa naim nait som är enligt mig den bästa förstärkaren man kan få för 10k, svagheten är dess styrka på 2X50 watt, men eftersom dina audiovector är så lättdrivna och transparenta så fungerar de ytterst bra tillsammans. Lyssna på naim och inse hur musik kan låta!

#23

Postad 16 november 2008 - 23:07

Ztig01
  • Ztig01
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hej.
Sitter själv med hela vento serien (890,820&855), och känner så här i efterhand att det är bland det bättre jag någonsin spenderat pengar på.

Lyssnade igenom en heldel högtalare just i detta prisläge, och kände ganska snart vilka högtalare som drog det längsta stråt i både musik och film återgivning.

Klar diskant som aldrig blir skrikig, tydligt och detaljerat mellanregister och väldigt stram och konturskarp bas. Sen att den svarta pianolacken har en finish som slår de flesta på fingrarna är ju bara ett plus i kanten.

Det ända som jag hittat som man kan slå ner på är inspelningstiden, men personligen så tycker jag bara det är kul och höra hur d släpper mer och mer..

Mvh J

Vad driver du högtalarna med?
Mvh Zlatko
Tog bort en opassande produktplacering. //Loofy

Redigerat av Loofy, 19 november 2008 - 21:41.


#24

Postad 21 november 2008 - 08:32

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Eftersom audiovector är ytterst lättdrivna behöver du inte mycket watt styrka för att få dem att låta bra. Arcam är korrekta men lite tråkiga tycker jag, personligen skall jag själv skaffa naim nait som är enligt mig den bästa förstärkaren man kan få för 10k, svagheten är dess styrka på 2X50 watt, men eftersom dina audiovector är så lättdrivna och transparenta så fungerar de ytterst bra tillsammans. Lyssna på naim och inse hur musik kan låta!


Nait har ingen större svaghet med wattstyrkan alls skulle jag säga. Går att få betydligt trögare högtalare att svänga rejält också. Märken som rekommenderas ihop med Naim är väl t.ex. Totem, Naim, Dyn, AV, Neat mfl.

#25

Postad 22 november 2008 - 13:43

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

  • 169 inlägg
  • 0

Ett allmänt problem för alla seriösa köpare av högtalare är idag att det finns så vansinnigt många olika märken att välja mellan. Är nästan en omöjlighet att lyssna på alla alternativ i de segment man är intresserad av. Av alla 20-30 högtalare som jag lyssnade på inför mitt köp var det dessa jag som jag verkligen blev imponerade av och mindes när jag kom hem. Trots sin ringa storlek spelar den upp en fantastiskt stor, djup och detaljerad ljudbild. Vid uppspelning av cd-skivor med riktigt bra kvalitet blir det nästan så att man försvinner in i musiken. Är grymt nöjd med dessa högtalare (S3 super). En viktig detalj, som för alla andra högtalare, är dock att man bör ha en riktigt bra förstärkare för att kunna utnyttja dem. Driver idag mina egna med en Marantz. Även om jag är väldigt nöjd med denna kombination så vet jag dock inte om detta är en perfekt matchning. Många Audiovector återförsäljare brukar annars rekommendera Arcam. Någon som möjligtvis har någon erfarenhet av Marantz tillsammans m Audiovector eller några övriga intressanta kommentarer kring förstärkare som är lämpliga?



Det där med Arcam och Audiovector förstår jag inte?
På alla mässor jag varit på då det nästan alltid spelas på dessa två märken så har ljudet alltid varit olika variationer av dåligt.
Det har aldrig låtit ens i närheten av bra?
Och jag vägrar tro att audiovector bygger dåliga högtalare, det köper jag inte?
Så mitt råd är att undvika arcam som jag tycker låter grått och instängt.

#26

Postad 25 november 2008 - 22:42

Unregistered47c56772
  • Unregistered47c56772
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
anledningen till att många gärna kör med arcam som förstärkare är nog att audiovector använder dem som referensförstärkare när dom tillverkar sina högtalare.
själv tycker jag att arcam är alldeles för kalla i ljudet för audiovector.
jag kommer jag köra mina s3 super med nuforce mch3se slutsteg och marantz 8003av försteg, väntar bara på försteget nu, ska komma vilken dag som helst nu...

#27

Postad 26 november 2008 - 22:53

Unregisteredb94672ca
  • Unregisteredb94672ca
  • Amatör

  • 93 inlägg
  • 0
Ja det är inte lätt i denna djungel, ska själv in imorgon på demo av lite nya högtalare och aktiva filter mm.
Annars tycker jag det är omöjligt att lyssna sig fram på ett bra sätt mellan alla märken om man inte kan ha 30 par i samma butik med exakt samma uppsättning och framför allt samma skiva. Då t.o.m jag hörde skillnad på högtalar/signal kabel så tycker jag det är kritiskt.
mvh robban

#28

Postad 18 december 2008 - 20:25

Honkz
  • Honkz
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0
Hej vet inte om man skall skapa en ny tråd men, hur mycket kräm behöver Canton Vento 890? Jag har en Onkyo TX-605 och undrade om det är ett måste att byta direkt? Är sugen på att byta högtalare men vill vänta lite med stärkare, är detta möjligt?

#29

Postad 19 december 2008 - 14:53

Mieron
  • Mieron
  • Forumräv

  • 918 inlägg
  • 0
Du kommer att få ljud ur högtalarna, säkert välljudande också.
Men visst kommer det att bli lite bättre om du köper en bättre stärkare men det kan du utan bekymmer lösa senare!
Blir bara roligare att uppgradera en till gång! :D

#30

Postad 19 december 2008 - 17:20

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Hej,
jag var på Pause i stockholm idag och lyssnade på Audiovector s3 signature med Naim elektronik (nya XS/Nait5i samt CD5x/CD5i) och jämförde lite mot Canton reference 5 eftersom de nya 7.2, som jag egentligen är intresserad av, inte hade kommit in än. Jag har lyssnat på just denna audiovector högtalare tidigare och inte haft någon positiv upplevelse. Iom Naim så förbättrade sig ljudet visserligen eftersom det var mer drag och snärt i musiken. Dock så är den största nackdelen med denna högtalare, nämligen den överdrivna och inspelningskritiska diskanten, fortfarande kvar. Jag klara verkligen inte av den, otroligt påträngande och jobbig vid längre och högre lyssning. Speciellt kvinnoröster och blåsinstrument var riktigt störiga.
Vi testade med alla möjliga kombinationer av Naimdelarna och störst utslag gav faktiskt när man bytte cdspelaren från CD5i till CD5X. Diskanten blev lite mindre jobbig och fokus var överhuvudtaget mycket bättre. Förstärkarbytet gav betydligt mer punch och kontroll i basen men eftersom diskanten är det kritiska med dessa högtalare så gav cdspelarbytet mer än förstärkaren.
Vi bytte över till Canton Reference 5 och jag kände direkt att det lät precis som det ska göra. Så mycket mer avslappnade, lättlyssnade och fortfarande engagerande men på ett mindre påträngande sätt. Tack vare diskanten kunde man njuta hur länge som helst oavsett inspelning.
Det är mina lyssningsintryck och efter tre provlyssningar med audiovector vill jag nog aldrig ha nånting mer med dessa högtalare att göra. Naim var en mycket positiv upplevelse och jag skulle gärna vilja jämföra dessa 1:1 med mina marantz pm-15/sa-15.
Mvh

#31

Postad 30 december 2008 - 21:43

isayas
  • isayas
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Köpte ett par 890 dc på mediamark i kungens kurva idag.Fick med monsterkabel (8 m) på köpet.Det var deras demoex av canton 890 dc.Betalade 15000:-.Tycker dom låter alldeles otroligt bra.

#32

Postad 31 december 2008 - 00:42

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

  • 2 714 inlägg
  • 0
Gillar man inte påträngande diskant skall man ju knappast satsa på Canton, har inte hört en enda modell som är mildare i diskanten än Audiovector. Snarare tvärtom!

#33

Postad 07 januari 2009 - 21:37

Unregisterede8763420
  • Unregisterede8763420
  • Användare

  • 139 inlägg
  • 0
Har själv ett par 809DC sedan ett och ett halvt år tillbaka - skulle vilja uppgradera till en bättre stärkare. Vad tror ni om HK? Är nyfiken på deras kommande 990 som ännu inte kommit ut till butikerna för provlyssning.

Ni andra med 809/890 - vad driver ni dessa med? Kör själv enbart 2-kanal och kommer så göra med dessa högtalare.

/Kristoffer

#34

Postad 08 januari 2009 - 18:01

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Gillar man inte påträngande diskant skall man ju knappast satsa på Canton, har inte hört en enda modell som är mildare i diskanten än Audiovector. Snarare tvärtom!


Jämför gärna S3 signature med Canton 7.2 reference och se till att dom är inspelade, aluminiummembran tar ett tag innan det låter som det ska. Om du fortfarande tycker att Cantons diskant är jobbigare än S3 efter att du hört dom brevid varandra måste vi ta en lyssning tillsammans nån gång för jag har ingen aning hur man kan tycka det.
Visst att Cantons billiga modeller ibland kan tyckas ljusa men det var enligt mig för 3 år sen eller längre tillbaka. De nya modellerna låter enligt mig inte påträngande för 5 öre.

#35

Postad 30 januari 2009 - 19:43

Simon76
  • Simon76
  • Amatör

  • 74 inlägg
  • 0

Har själv ett par 809DC sedan ett och ett halvt år tillbaka - skulle vilja uppgradera till en bättre stärkare. Vad tror ni om HK? Är nyfiken på deras kommande 990 som ännu inte kommit ut till butikerna för provlyssning.

Ni andra med 809/890 - vad driver ni dessa med? Kör själv enbart 2-kanal och kommer så göra med dessa högtalare.

/Kristoffer


Jag har 890DC, som jag kör med Primare: PRE30 & A33.2
Du kan hitta PRE30 & A30.2 begagnat för ungefär samma pengar som en ny HK990. Och jag lovar att det inte går att jämföra på samma skala. Rekomenderar dock inte primares intergrerade I30..
Har haft en mängd olika förstärkare genom åren, inklusive flera olika HK. Men inget jag har upplevt kan mäta sig med Primares lösa delar. Både kontrollen och närvaron i ljudet är helt enastående. Rekomenderas varmt.

#36

Postad 30 januari 2009 - 20:43

sometimestheycomeback
  • sometimestheycomeback
  • Forumräv

  • 901 inlägg
  • 0

Det där med Arcam och Audiovector förstår jag inte?
På alla mässor jag varit på då det nästan alltid spelas på dessa två märken så har ljudet alltid varit olika variationer av dåligt.
Det har aldrig låtit ens i närheten av bra?
Och jag vägrar tro att audiovector bygger dåliga högtalare, det köper jag inte?
Så mitt råd är att undvika arcam som jag tycker låter grått och instängt.



Jag har hört Audiovector med olika apparater många gånger och dom har aldrigt impat på mig. Så jag skulle vilja påstå det är högtalarna som är mindre bra, enligt mig.

#37

Postad 30 januari 2009 - 22:21

theoak
  • theoak
  • Forumräv

  • 514 inlägg
  • 0
Håller med sometimes..
Har lyssnat på Audiovector ett antal ggr och nu senast s3 signature med naim i den högre prisklassen och jag kan verkligen inte begripa vad folk ser i dom högtalarna.
Hade precis innan lyssnat på stativaren B&W805s på klubben och med dom färskt i minnet så lät AV rent ut sagt dåligt spec med tanke på priset på över 40k.

#38

Postad 30 januari 2009 - 23:53

Blind Guardian
  • Blind Guardian
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Håller med till hundra procent theoak. Men det är inte första gången jag har sett att många har helt annorlunda ljudsmak än jag har, bara att inse att detta märke inte är något för mig.

#39

Postad 18 mars 2009 - 09:10

Domnerus
  • Domnerus
  • Amatör

  • 85 inlägg
  • 0
Kanske lite OT, men ändå:

Lyssnade på Audiovector S3 Signature (39.290:-), Audio Physics Scorpio II (54.890:-) samt T+A Criterion TS300 (35.900:-) i helgen.

Audio Physics imponerade med så kallade hifi-parametrar. Utsträckt bas, mycket energi i de högre frekvenserna, "luftighet". Avslöjande och avskalat.

Audiovector var i jämförelse med Audio Physics mer diffus och utsmetad. Förlåtande men samtidigt lite rörigt.

T+A var helt outstanding. Här finns allt från djupbas till översta diskant återgivet på ett helt naturligt sätt. Mycket detaljer men samtidigt totalt homogent från topp till tå. En högtalare man kan leva med länge. I sammanhanget mycket prisvärd.

/ D

#40

Postad 18 mars 2009 - 11:48

Unregistered96bcffe5
  • Unregistered96bcffe5
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0
Jag läste nån test där de jämförde Vento mot Sonus faber cremona och de kunde inte säga vilken som va bäst :)

#41

Postad 20 mars 2009 - 15:49

oscarstegland
  • oscarstegland
  • Användare

  • 190 inlägg
  • 0

Gillar man inte påträngande diskant skall man ju knappast satsa på Canton, har inte hört en enda modell som är mildare i diskanten än Audiovector. Snarare tvärtom!


I de lägre prisklasserna är Canton:s diskant påträngande. Blir dock väldigt bra efter att de blivit inspelade. Dock så kan jag säga att det är en helt annan grej i de lite högre prisklasserna. Nu har jag inte hört Canton Vento särskilt mycket men vi har Canton Reference 9.2 på jobbet. Det är en stativare som kostar 25k och ######r vilken högtalare det är. Där är diskanten så klar som det går att få utan att det blir skrikigt. Dessutom tror jag aldrig att jag har hört ett par högtalare med mer luftighet. De drivs med Myryad grejor och en Yamaha cd-spelare. Lyssnade exempelvis på ett par Martin Logan golvare för 25k förra helgen och herregud vad Canton är överlägsna på alla plan. Nu är ju Martin Logan mer populära om man kollar på dyrare högtalare, men man skall inte underskatta Canton i de övre prisklasserna.

#42

Postad 20 mars 2009 - 16:28

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Ja, Vento är knappast skrikiga och påträngande! Inte någonstans faktiskt.

Direkt ur lådan är de onekligen "överambitiösa" vilket kan bli tröttande vid långvarig lite högre lyssning men det släpper gradvis och när de är inspelade ... Nix!

Det är på gränsen till en myt att Canton har en "påträngande" diskant. Att kalla dem "vassa", "skrikiga" och liknande är heller inte särskilt nyanserat. Möjligen saknar de "muffighet", "mullighet", "mullrighet", osv.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.