Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälper det att gå från 2.0 till 5.0?

19 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 december 2022 - 00:04

dbb
  • dbb
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Hej,

 

tycker att det på det mesta jag ser nuförtiden är generellt dåligt ljud, särskilt dialoger där det nästan känns som att pratandet är nedmixat och allt annat uppmixat.

 

Jag har idag ett 2.0-system, men har funderat på att uppgradera till ett 5.0-system. Hade det avhjälpt problemet med dåligt/lågt ljud under dialoger?

 

 



#2

Postad 27 december 2022 - 04:50

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Beror på flera saker

 

  1. Vilken källa du spelar upp ifrån, samt vart & hur ljudet mixas till stereo. 
  2. Vilka högtalare du har, hur dessa är placerade. Samt vilken diskant de har och hur tonkurvan ser ut. 
  3. Vilka högtalare du tänkt använda i "5.0" systemet. (Byte av förstärkare?) 

Att byta ut 2.0 till 5.0 behöver inte vara en uppgradering, det är fel ordval. 

Berätta mer om vad du har för system i dagsläget, så går det att peka dig i rätt riktning. 

Skulle anta att du har fel högtalare för vad du vill ha ut ifrån dem. 


Redigerat av TijY, 27 december 2022 - 04:59.


#3

Postad 27 december 2022 - 10:54

dbb
  • dbb
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Beror på flera saker

 

  1. Vilken källa du spelar upp ifrån, samt vart & hur ljudet mixas till stereo. 
  2. Vilka högtalare du har, hur dessa är placerade. Samt vilken diskant de har och hur tonkurvan ser ut. 
  3. Vilka högtalare du tänkt använda i "5.0" systemet. (Byte av förstärkare?) 

Att byta ut 2.0 till 5.0 behöver inte vara en uppgradering, det är fel ordval. 

Berätta mer om vad du har för system i dagsläget, så går det att peka dig i rätt riktning. 

Skulle anta att du har fel högtalare för vad du vill ha ut ifrån dem. 

 

Hej,

 

tack för svar :)

 

1. Antingen någon streamingtjänst eller blu-ray uppspelat via PS4.

2. Beolab 8000 MK3 kopplade till en Yamaha V781.

3. Samma högtalare och förstärkare som idag, men lägga till t.ex. denna som center https://www.hembiobu...enterhogtalare/ dock öppen för förslag gällande center och satelliter.



#4

Postad 27 december 2022 - 11:48

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

En liten tanke som kan vara helt fel :) .

 

Du nämner att du har två högtalare kopplade till en receiver och dialoger hörs dåligt. Jag antar att du använder det två högtalarna som fronthögtalare. Väldigt ofta så kommer dialogen från centerhögtalaren, som du saknar. Det är inte så enkelt att du har fel inställning i receivern avseende högtalarna?



#5

Postad 27 december 2022 - 12:15

dbb
  • dbb
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

En liten tanke som kan vara helt fel :) .

 

Du nämner att du har två högtalare kopplade till en receiver och dialoger hörs dåligt. Jag antar att du använder det två högtalarna som fronthögtalare. Väldigt ofta så kommer dialogen från centerhögtalaren, som du saknar. Det är inte så enkelt att du har fel inställning i receivern avseende högtalarna?

 

I förstärkaren har jag ställt in att jag bara har två högtalare (2.0), så det borde väl mixas ner automatiskt tänker jag?



#6

Postad 27 december 2022 - 12:54

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0

Brukar även finnas en inställning typ musik eller bio, väljer man musik får man en breddad ljudbild , dvs dialogen prioriteras inte o smetas mer ut i vänster o höger 



#7

Postad 27 december 2022 - 12:57

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

I förstärkaren har jag ställt in att jag bara har två högtalare (2.0), så det borde väl mixas ner automatiskt tänker jag?

Det tycker jag också verkar rimligt.



#8

Postad 27 december 2022 - 12:57

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

center https://www.hembiobu...enterhogtalare/ dock öppen för förslag gällande center och satelliter.

Den konstruktionen ser dum ut med horisontellt spridda mellanregisterelement.

Att dialog är låg kanske beror på dina högtalare? Kan inget om dem men det verkar vara aktiva. Finns någon equalizer t.ex?

Redigerat av Supernaut77, 27 december 2022 - 12:59.


#9

Postad 27 december 2022 - 13:32

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0

sen finns det ju klart en anledning till att man brukar ha 5,1 system eller mer när man ser film , dialogen är viktigt och behöver en center , inte minst i nya filmer så mixas ju dialogen på ett sådant sätt att man "förutsätter " att dem tas om hand i en center . på äldre filmer upplever jag med att dialogen kanske är något bättre utan center 



#10

Postad 27 december 2022 - 14:28

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Den konstruktionen ser dum ut med horisontellt spridda mellanregisterelement.

Att dialog är låg kanske beror på dina högtalare? Kan inget om dem men det verkar vara aktiva. Finns någon equalizer t.ex?


Den konstruktionen används majoriteten av centerhögtalare
och på papper finns det bättre konstruktioner men i praktiken tvivlar jag att majoriteten skulle höra skillnad.

#11

Postad 27 december 2022 - 15:37

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 700 inlägg
  • 0

Om man kör mot en tv kan det i vissa fall upplevas som tydligare dialog om man inte stänger av tv högtalare helt utan kör den rimligt lågt i kombination med höger vänster 



#12

Postad 28 december 2022 - 22:08

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 988 inlägg
  • 0

Den konstruktionen används majoriteten av centerhögtalare

 

Anledningen till att lösningen är populär är att centern kan göras lägre, dvs den får lättare plats under TVn.

 

Det som händer är att man får utsläckningar och dålig horisontell spridning. Det finns bättre och sämre konstruktioner såklart, men grundproblemet finns alltid i varierande grad. Skillnaden man hör är främst att det blir burkigt/dovt ljud när man flyttar sig lite i sidled, pga den smala spridningen.

 

Det är en av anledningarna till att centern ofta låter sämre än golvare och stativare i samma serie. Ofta låter det klart bättre om den ställs på högkant.

 

Den dyrare Polk-centern R350 (6000kr):

https://www.audiosci...-speaker.27535/

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-28 kl. 21.50.42.png   642,47K   0 Antal nerladdningar

 

Billigare Polk-stativare som jämförelse (ES20, 4200kr/par):

https://www.audiosci...-speaker.33834/

 

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-28 kl. 22.01.40.png   509,15K   0 Antal nerladdningar

 

En visualisering av vad som händer med flera identiska ljudkällor nära varandra:

 

2 element. De mörka områdena är utsläckningar:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-28 kl. 22.32.28.png   578,43K   1 Antal nerladdningar

 

4 element som i Polk-centern ovan. Utsläckningar som ger mycket ojämn spridning i rummet:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-28 kl. 22.36.53.png   919,3K   1 Antal nerladdningar

 

I basen spelar det ingen roll pga våglängden. Här är ett exempel med två element som spelar bas:

Bifogad fil  Skärmavbild 2022-12-28 kl. 22.39.20.png   401,78K   1 Antal nerladdningar

 

Egentligen är alla liggande centerhögtalare en kompromiss, men med en 3-vägs konstruktion går det att få mycket bättre resultat. Film mixas med identiska högtalare runt om, och på bio är front- och centerhögtalare också identiska (finns säkert undantag).


Redigerat av Ageve, 28 december 2022 - 23:06.


#13

Postad 10 januari 2023 - 12:43

Isaac
  • Isaac
  • Veteran

  • 1 836 inlägg
  • 0
Ibland mixas massa andra ljudeffekter in i centerkanalen, där även dialogen ligger så ofta är dialogen för låg i förhållande till dessa ljudeffekter och löser därför inte problemet.

Jag upplevde samma problem (med för låg dialog) tidigare när jag bara körde stereo men införskaffade en 5.1 dekoder och på visst material funkar lösningen.

Jag vet inte mycket om dom senaste objektbaserade ljudformaten, kanske kan dessa fixa det problemet och det vore ju utmärkt om så var fallet, men dekoders för dessa är dyra och måste ju även medfölja en mer avancerad surround-processor.

Redigerat av Isaac, 10 januari 2023 - 12:44.


#14

Postad 10 januari 2023 - 15:09

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Jag vet inte mycket om dom senaste objektbaserade ljudformaten, kanske kan dessa fixa det problemet och det vore ju utmärkt om så var fallet, men dekoders för dessa är dyra och måste ju även medfölja en mer avancerad surround-processor.

 

DTS:X har stöd för att lagra dialogen som ett diskret objekt som sedan kan styras i nivå av lyssnaren vid uppspelning, men tillämpningen av den funktionen är en annan sak. AC-4 har också stöd för detta, oavsett om det transporterar en objekt- eller kanalderiverad ström, men AC-4 används bara i begränsad utsträckning än så länge. I Dolby Atmos via Dolby TrueHD eller E-AC-3 saknas stöd för att ändra dialognivå.



#15

Postad 10 januari 2023 - 17:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Det är inget nytt i detta men ändå väl värt att nämna igen. En dedikerad centerkanal är något som dialogen i film tjänar på, men samtidigt handlar det för de flesta om vad man är beredd att kompromissa med/på. Om man prioriterar film framför musik så finns det fördelar med att satsa på 5.0 eller fler högtalare. Om man istället prioriterar musik så får du mer välljud i stereo för samma pengar om man istället går på ett tvåkanals system. Detta är bara så det är.

I de flesta fall kan man få hyfsat bra ljud både med hemmabio grejer i stereo och med tvåkanals anläggningar till film så kanske är valet bara självklart för film nörden och audiofilen. Vi andra tvingas väga för och nackdelar mot varandra. En sak som är säkert är att möjlighet till bra placering är en förutsättning för bra ljud i båda fallen. Sedan blir det en massa mer prylar och sladdar när man plussar på fler kanaler så om man inte har ett dedikerat rum så är också detta en faktor. För egen del så har jag gått och blivit bekväm när det kommer till användning så jag har kommit på mig med att nästan aldrig köra mina hemmabio grejer, det är för meckigt för att det skall vara värt besväret. Särskilt som det fungerar så bra att köra med frontar och sub. Nu har det säkert hänt en del på receiver och processorfronten sedan jag köpte mina prylar men inom hemmabio känns det inte som ett fokus område detta med smidig användning.  

 

Framgångsreceptet blir således att noga väga och sammanställa sina krav och därefter leta efter den utrustning som man tror gör jobbet. 



#16

Postad 01 april 2023 - 14:00

dbb
  • dbb
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.

 

Jag funderar på att testa 3.0 och se hur det är. Är någon av nedan högtalare som är att föredra framför någon annan?

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/



#17

Postad 01 april 2023 - 18:34

TijY
  • TijY
  • Forumräv

  • 719 inlägg
  • 0

Tack för alla svar.

 

Jag funderar på att testa 3.0 och se höra hur det låter. Är någon av nedan högtalare som är att föredra framför någon annan?

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

 

https://www.hembiobu...enterhogtalare/

 

ES serien är okej, aldrig lyssnat på en center dok. 
Framport som xt35 kan väl va bra om du ska ha centern i bänkten. 



#18

Postad 04 april 2023 - 20:27

dbb
  • dbb
  • Wannabe

  • 24 inlägg
  • 0

ES serien är okej, aldrig lyssnat på en center dok. 
Framport som xt35 kan väl va bra om du ska ha centern i bänkten. 

 

OK, den ska ligga ovanpå tv-bänk men långt bak, kanske 5-10cm till vägg. Spelar det någon roll för valet?



#19

Postad 05 april 2023 - 07:35

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Jag antar att du med ditt 2.0 sitter precis mitt framför TV:n i ljudbubblans centrum? Om inte kommer du bara att höra ljud från närmaste högtalaren och allt blir fel. Då måste du ha en centerhögtalare. 

 

Generellt är rekommendationen att använda så lika högtalare för vänster-center-höger, så kallade LCR (left-center-right) högtalare. Nu vill man kanske ha bas från höger-vänster och får inte plats med lika stor center och då blir det kompromisser. Om man kan få till det med samma högtalarelement, i alla fall för mellanregister och diskant i alla tre är det ganska OK. Det kräver då att man har samma märke och helst samma modellserie på alla tre. Om man skaffar subbas behövs inte baselement i höger-vänster och det blir lättare att få till det. 

 

I ditt fall hade jag funderat på att byta ut de två B&O mot ett helt 5.1-system för att få till det bra. Då är LCR mycket lika och bakhögtalarna också. Subben tar hand om basen. 

 

Ett förslag: 

 

https://www.hembiobu...nton-movie-365/

 

Men det finns många andra liknande 5.1. Det finns mycket dyrare så klart. Att ta en center från ett helt annat märke är en chansning, visst kan det fungera men inte så sannolikt. At ha en hel rad med element som de Polk du länkar till är troligtvis inte alls bra som diskuterats tidigare. 



#20

Postad 06 april 2023 - 19:22

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Frågan är vad man har för budget och vad man prioriterar.

 

Cantonsystemet borde vara sämre än B&O för musik i stereo även om de har några år på nacken så risken är att ett sådant byte blir en besvikelse.
Kanske då att man hellre lever med en center som inte är 100% klangmatchad med B&O (kan funka relativt bra) och varför inte komplettera med en vettig sub. Det borde bli avgjort bättre för både film och musik.

 





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.