Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nytt hemmabioprojekt

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 30 december 2020 - 21:06

Misterrasmus
  • Misterrasmus
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Jag är på gång att påbörja mitt hemmabioprojekt och behöver lite hjälp med planeringen.
Utgångsläget är ett fristående garage på tomten på 45m2 med måtten 7,3*6,2m. Takhöjden är 3m.
 
Idag finns det en dörr samt 2 garageportar, inga fönster. Betongplatta på mark, lättbetongväggar och gipstak. Portarna ska muras igen nu och sedan finns det ett tomt rum redo för att byggas bio i =).
 
Jag vill ha plats till 6-7 personer med recliners. Vill gärna dela rummet på cirka mitten för att få ett förrum till själva bion. Förrummet är tänkt till ett par arkadspel, ett par speldatorer mm. Biorummet är tänkt till 70% film 30% spel (Stadia & PC). Kollar endast film från streamingtjänsterna så inget behov av blurayspelare. Satsar hellre på bra ljud än bild ifall budgeten inte räcker till både och.
 
Jag tar gärna emot förslag på en bra storlek på biorummet, placering av möbler och högtalare, akustikplanering, val av produkter m.m.
 
Punktar upp hur jag har tänkt hittills och bifogar en enkel skiss.
 
1. Rummet
Storlek ca 3,6m*6,2m. Baffelvägg för högtalare med ljudtransparent duk framför. Mått från duk till första stolsrad blir då ca 3,5m.
 
2. Akustik
Svart undertak med akustikplattor. Röd tjock heltäckningsmatta på golvet. Baffelvägg fram. Brutna hörnor. Basfälla under upphöjd stolsrad bak. Pelare ner vid var surroundhögtalare.
 
3. System
Budget ca 100 000kr
Högtalare - 1 Center, 2 Frontar, 2 Baslådor, 4 Surround, 2 Bak, 2 Atmos?
Förstärkare - ?
Projektor - 4K UHD?
Projektorduk - Ljudtransparent ramspänd 130"?
Streaming - Apple TV?
 
Skiss1.jpg

Redigerat av Misterrasmus, 30 december 2020 - 21:14.


#2

Postad 31 december 2020 - 10:35

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Du borde om du ska ha Dolby Atmos göra ett 7.2.4 system där de 4 Atmos högtalarna sätts i taket.

Har hört att 2 Atmoshögtalare ger för litet Atmos fält. Har själv ett 7.2.4 system med Atmoshögtalarna i taket.

 

Du får då om du ska ha en 11-kanals förstärkare eller ett  försteg och slutsteg 2 Surround som jag skulle sätta mellan de två stolsraderna närmare den främre stolsraden. Exakt hur högtalarna ska sitta kan man måste prova fram då det beror på vilka högtalarna man har eller väljer. Själv har jag alla högtalare från XTZ Cinema serien.  



#3

Postad 31 december 2020 - 11:00

Tore3
  • Tore3
  • Forumräv

  • 853 inlägg
  • 0
Håller med om 4 Atmos i taket, när du nu satsar på en fin hbio.

#4

Postad 31 december 2020 - 13:33

Misterrasmus
  • Misterrasmus
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tack för input. Då får det bli 4st Atmos i taket. 

Ifall jag satsar på en förstärkare med 9.2 kanaler till att börja med går det då att komplettera med ett slutsteg med 4 kanaler till de 4 takhögtalarna?

 

Bifogar en skiss på hur jag tänkt med 7.2 setup. Då har jag 2 kanaler lediga till att komplettera med FWL och FWR i framtiden.

 

Skicka gärna förslag på förstärkare och slutsteg.

Är du nöjd med XTZ Cinema? De kan helt klart vara aktuella för mig med.

7-2-4-Setup.jpg



#5

Postad 01 januari 2021 - 10:43

zephir
  • zephir
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
100k låter lågt för ett så ambitiöst projekt. Iaf om det är totalbudgeten inkl. bygg- och inredningskostnader. Även om det är mycket pengar... Ta höjd för oväntade utgifter och se upp med oplanerade uppgraderingar. Det är lätt hänt att ryckas med när man står i butiken och handla dyrare än vad man egentligen tänkt.
Med det sagt, lycka till med bion!
/r

#6

Postad 02 januari 2021 - 21:29

hmarkstrom
  • hmarkstrom
  • Guru

  • 5 075 inlägg
  • 0

Tack för input. Då får det bli 4st Atmos i taket. 

Ifall jag satsar på en förstärkare med 9.2 kanaler till att börja med går det då att komplettera med ett slutsteg med 4 kanaler till de 4 takhögtalarna?

 

Bifogar en skiss på hur jag tänkt med 7.2 setup. Då har jag 2 kanaler lediga till att komplettera med FWL och FWR i framtiden.

 

Skicka gärna förslag på förstärkare och slutsteg.

Är du nöjd med XTZ Cinema? De kan helt klart vara aktuella för mig med.

7-2-4-Setup.jpg

Jag är mycket nöjd med XTZ Cinema högtalarna. De är numera THX Ultra klassade vilket innebär att de ska klara 105 dB 20-20000 Hz. Ja, 105 dB är mycket högt ljud som en skrev som förklarade THX Ultra klassningen.



#7

Postad 05 januari 2021 - 18:46

Adhoc1
  • Adhoc1
  • Användare

  • 240 inlägg
  • 0

Öka bredden på rummet om det är möjligt. 3,6 m är inte bra om du ska ha 3-sitsrader, personerna i ytterkanterna förskjuts för nära både närmaste fronthögtalare samt den närmaste sidosurrounden för att dom ska få OK ljud.

 

Obehandlad lättbetong eller lecablock är porös = luftgenomsläpplig, den läcker därför mycket utav energirikt lågfrekvent ljud. Åtgärd: Slabba på färg eller puts så porerna täpps igen. Även om du har tex gipsskivor som är täta på insidan så är dessa tunna och lätta, bas går alltså igenom dom och då fortsätter ljudet vidare ut genom porösa lättbetongblock. (Det går samtidigt åt andra hållet, du störs mindre av ljud från utsidan.) Gipskivor bör inte ligga dikt varandra i hörn, lämna ca 9 mm och pressa i en s.k. bottningslist som du sedan täcker över med elastisk fogmassa. (Billig latexfog hårdnar med tiden = mindre elastisk.)

 

Fördra högtalarkablage för en stor bio med många högtalare både i öronhöjd och högt vid vägg / tak innan du lägger in isolering och ytbekläder. 1,5 mm² duger upp till ca 10-15 m, 2,5 mm² för längre längder. Köp 100 m-spolar det kommer gå åt, undvik kopparbelagd aluminium, vanlig billigaste kopparkabel duger bra. Jag skulle projektera för största Atmos-varianten avsende antal högtalare, för dom extra meter kabel som går åt är en liten summa jämfört med hela bygget. Spara pengar kan man göra på andra ställen, bygga egna subbar tex.

 

Vinklingen i hörnen kan vara OK om du ska bygga s.k. superchunks. Dessa är dock helt otillräckliga för att dämpa axiella moder i längsled. I ditt 3,6 mm breda rum blir det med kateterlängd 6 dm och hypotenusalängd 85 cm fortfarande kvar 2,4 m i mitten som helt saknar resistiv dämpning. Du behöver komma upp i 40-60 cm djup på resistiva absorbenter (isolering) för att dom ska börja bli OK dämpande mot basfrekvenser. Antingen vid vägg bakom soffan eller framme vid dukväggen. Vill man spara volym (djup) kan du gå över till spaltpanel (helmholtz) för låga frekvenser eller panelabsorbent, den senare är mycket svårare att tuna in mot en särskild frekvens.

 

Generellt gäller att stor volym på rummet i alla ledder är bättre än att försöka få till ett särskilt förhållande längd <=> bredd <=> höjd. Undvik dock jämna multiplar mellan hårda reflekterande ytor. Ska man ändå jaga teoretisk bästa eller näst bästa förhållanden har Salford University några bra diagram och tabeller. Jag skrev ihop ett excelprogram för några år sedan om det är att man vill "putsa" ned till centimetern mot Salfords uppgifter. Finns här:  

https://www.gearslut...817&postcount=1 

 

 

 



#8

Postad 06 januari 2021 - 11:03

anttoon
  • anttoon
  • Användare

  • 131 inlägg
  • 0
Bygg en HOVERBOSS https://www.google.c...e-gws-wiz-serp#
Jag provade med en bas från en gammal systemone sub och satte under en stol och det ger en skön känsla och ger riktigt bra effekt vid låga Hz. Man behöver nog inga dyra element. Många på avs forum verkar köra på jbl gtx element.

#9

Postad 17 januari 2021 - 17:36

Unregistered971d8044
  • Unregistered971d8044
  • Amatör

  • 77 inlägg
  • 0

Det ser ut som du ritat in basstraps i alla 4 hörnen. Kör dem från golv till tak. Det blir bra! Det är i hörnen man kan ta hand om bas.

(jag har själv nyss gjort akustikfix. Oj vilken skillnad)

Kommer bli grymt bra.

På denna sida kan du räkna på rummets storlek och vad som händer. Du kan ju justera lite när du gör baffelväggen.

http://www.mh-audio....oustics/SG.html

 

Undrar om det blir problem med 3+3. Huvuden är ivägen för bakre raden. 2+3 eller 3+4. 4 blir nog trångt om du inte kör soffa.



#10

Postad 29 januari 2021 - 19:47

Misterrasmus
  • Misterrasmus
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Tack för alla mycket bra tips här! Försöker svara alla lite på en gång här.

 

Har nu ritat om lite och förstorat biorummet till 4x5,5m (baffelvägg borträknad).

Har förstått att det inte fungerar som jag trodde med kanalerna i en förstärkare  :D så det får blir 2 surroundhögtalare. Alltså en 7.2.4 setup.

 

100.000kr är budgeten för ljud och bild. Bygget ligger utanför det.

 

Jag har ändrat till 3 stolar fram och 4 bak. Den bakre raden kommer att bli upphöjd 20cm. Alla ytterväggar är putsad lättbetong redan men jag är inne på att bygga nya väggar innanför i biorummet. 70mm regel, isolering, osb och dubbelgips?

Eller finns det något sätt att bygga för att få bättre akustik? Kanske en del av väggen med 70mm regel, isolering, panel med lite mellanrum klätt med scenmolton? Annars får det bli gips överallt och försöka fixa akustiken i efterhand genom att hänga "plattor" på väggen.

 

Bra tips att förbereda med högtalarkabel. Jag kommer ju att ha ett löst undertak så det går alltid att lösa extra högtalare i framtiden. Blir väl främst front wide high som kan bli aktuellt.

 

Tänker att jag börjar utan vinklarna i hörnen. Det kanske är bättre att få klart allt och kunna testköra och mäta för att veta vad man ska göra med akustiken?

 

Verkar häftigt med Hoverboss. Om jag förstår det rätt är det basar i en platta under stolarna och mellan plattan och golvet ligger det en gummislang (typ tjock cykelslang). Tack för tipset  :)

 

Screenshot-1.jpg

 

 

Försöker hitta något system under 100 000kr men det är inte helt lätt :D
 
Jag ligger "lite" över budget med detta system.
 
Center: XTZ Cinema M6 Center
Frontar. XTZ Cinema M6
Surround: XTZ Cinema S5
Paket med XTZ LCR+2Surr 27 000 kr
Surround Bak: Cinema S5 4-8 ohm, 2 st 9 990 kr
Baslåda: SUB 12.17 EDGE 12 tum, 700W Amp, 1 st 7 000 kr (har en likadan bas redan så kommer att bli 2st)
Högtalare Tak: Yamaha NS-IC800 8 tum + 1 tum, 8 ohm, 90db 4st 4 400 kr
 
Reciever: Marantz SR6015 11.2 Driver endast takhögtalare 4 kanaler (7.2.4) 13 500 kr
Slutsteg: IOTAVX AVXP1 7 x 110 watt (8 Ohm alla kanaler) 12 000 kr
 
Projektor: Epson EH-TW9400 4K E-shift 30 000 kr
Projektorduk: DIY DreamScreen Ultraweave V6 AT Screen fabric 2x3m 300x200cm 11 000 kr
Projektorduk: DIY DreamScreen Grip Rails 6st 2m skenor 1 090 kr
 
Summa: 115 980 kr
 
Ifall någon vill tipsa om något annat system tar jag tacksamt emot det.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.