Hoppa till innehÄll

Sökresultat Sökningen pÄgÄr Sökresultaten dyker upp hÀr efterhand. Du kan fortsÀtta skriva om du vill begrÀnsa sökningen.
Söker efter anvÀndare
Söker efter gallerier
Sök forumtrÄdar
StÀng

Covid-19 (var preppers)

3035 svar till detta Àmne
  • StĂ€ngt Ă€mne Detta Ă€mne Ă€r stĂ€ngt

#1

Postad 28 februari 2020 - 18:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Finns det nÄgra preppers hÀr?

TÀnker inte mest pÄ paranoida folk som sitter i en bunker med foliehatt utan som mer tÀnker lite sunt förnuft ifall man nu skulle behöva hÄlla sig instÀngd i sitt hem under nÄgra dagar eller sÄ.

I detta fall kÀnns vÀl coronaviruset nÀrmast. FÄr vi riktig spridning kanske vi uppmanas att stanna hemma frÄn jobbet och inte gÄ ut. DÄ kan det ju vara skönt att ha mat hemma sÄ man slipper gÄ hungrig.

Har ni mat och allt som behövs hemma för 7 dagar till exempel?

Eller hur ser ni pĂ„ det? Är man paranoid om man preppar lite?


Redigerat av andreassofus, 29 februari 2020 - 00:30.


#2

Postad 28 februari 2020 - 19:15

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • ForumrĂ€v

  • 931 inlĂ€gg
  • 0

KrislÄda finns sedan tidigare i hemmet, inte pga strömavbrott eller sÄ men bara sÄ man vet att det finns tilhands om det skulle skita sig.

 

Stark rekommendation: Vevradio som Àr instÀlld pÄ P4

 

Andra matnyttiga tips:

https://www.youtube....xb-Ac9qTyUbOHnJ



#3

Postad 28 februari 2020 - 19:46

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 1
Japp, har en Ärsförbrukning av Cognac, Whiskey och Rom sÄ Àr förberedd.

KÀnns dock viktigt att man har lite perspektiv pÄ saker och ting, varje dag dör tex. 15000 barn varav mÄnga av svÀlt, varje dag dör ca: 800 personer av sÀsongsinfluensa, 1,2 miljoner dör Ärligen i trafiken.

#4

Postad 28 februari 2020 - 19:50

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0
Ett annat perspektiv Àr att dödligheten med Covid-19 Àr 2,3% mot vanlig influensa 0,1% och att utan tilltak Àr riskvurderingen att 70% kan bli smittade.

#5

Postad 28 februari 2020 - 19:56

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Japp, har en Ärsförbrukning av Cognac, Whiskey och Rom sÄ Àr förberedd.

KÀnns dock viktigt att man har lite perspektiv pÄ saker och ting, varje dag dör tex. 15000 barn varav mÄnga av svÀlt, varje dag dör ca: 800 personer av sÀsongsinfluensa, 1,2 miljoner dör Ärligen i trafiken.


PÄ vilket sÀtt Àr det relevant överhuvudtaget menar du?

Ska jag strunta i att preppa för att folk dör i trafiken?

#6

Postad 28 februari 2020 - 19:57

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
Och att 80% endast uppvisar lindriga symptom, vanlig influensa drabbar Ärligen miljoner mÀnniskor.

#7

Postad 28 februari 2020 - 20:01

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0

PÄ vilket sÀtt Àr det relevant överhuvudtaget menar du?

Ska jag strunta i att preppa för att folk dör i trafiken?


Ja, jag anser att man Ă€r paranoid om man preppar och man grundar sitt ”prepp beslut” pĂ„ Corona. Relevant och relevant... om man nojar tex. över att utsĂ€tta sig för onödiga risker sĂ„ reser man inte i onödan, trĂ€ffar inte andra mĂ€nniskor i onödan, man kĂ€kar inte en massa junk och dĂ„ vidare....

För övrigt mest ledsen över att börsen fÄtt en slÀng av 2008... köplÀge iof sÄ inget ont som inte har nÄgot gott med sig.

#8

Postad 28 februari 2020 - 20:37

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlĂ€gg
  • 0

Och att 80% endast uppvisar lindriga symptom, vanlig influensa drabbar Ärligen miljoner mÀnniskor.

Ja men detta blir ju fel ÀndÄ. Om senaste ROS-analysen visar att upptil 70% kan fÄ detta och sÄ Àr dödligheten 2,3% dÄ blir det 160 000 mot 800 i vanlig influensa. (Edit - i Sverige.)

Jag tycker idag att det Ă€r nojjigt att preppa, men det kan fort Ă€ndra sig. Är inte speciellt rĂ€dd för Corona och har inte tĂ€nkt Ă€ndra levnadsmönster til det rekommenderas men gillar sammtidigt inte siffrorna.

Redigerat av Demon Slayer, 28 februari 2020 - 20:38.


#9

Postad 28 februari 2020 - 21:38

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlĂ€gg
  • 0
Jag preppar bara genom att ha flera ficklampor, radio och fÀrska batterier till dem. I princip bara för ett strömavbrott. Sedan har jag flaskvatten tillhanda för nÄgra dagar.

Vevradio har jag funderat pÄ att skaffa, men det har inte blivit av.

Prepping kan ju orsaka kaos om det gÄr överstyr, exempelvis att folk bunkrar upp i panik sÄ butikshyllorna stÄr tomma. Det kÀnns som att det i sig Àr en risk. Och vi har ju redan sett Covid19 fÄ folk att hamstra i sammanhanget vÀrdelösa munskydd.

#10

Postad 28 februari 2020 - 22:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

KrislÄda finns sedan tidigare i hemmet, inte pga strömavbrott eller sÄ men bara sÄ man vet att det finns tilhands om det skulle skita sig.

 

Stark rekommendation: Vevradio som Àr instÀlld pÄ P4

 

Andra matnyttiga tips:

https://www.youtube....xb-Ac9qTyUbOHnJ

 

har faktiskt ingen krislĂ„da. mĂ„ste fixa det. 

ska kika pÄ lÀnken ocksÄ. tack för tips :)



#11

Postad 28 februari 2020 - 22:34

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Ja, jag anser att man Ă€r paranoid om man preppar och man grundar sitt ”prepp beslut” pĂ„ Corona. Relevant och relevant... om man nojar tex. över att utsĂ€tta sig för onödiga risker sĂ„ reser man inte i onödan, trĂ€ffar inte andra mĂ€nniskor i onödan, man kĂ€kar inte en massa junk och dĂ„ vidare....

För övrigt mest ledsen över att börsen fÄtt en slÀng av 2008... köplÀge iof sÄ inget ont som inte har nÄgot gott med sig.

 

fast det kan vĂ€l aldrig vara fel att vara lite förberedd?  sen hĂ„ller jag inte riktigt med om att det Ă€r sĂ„ nojjigt. Det jag pratar om hĂ€nder ju redan i kina i skrivande stund. Det Ă€r ju verklighet dĂ€r. Folk har varit instĂ€ngda i sina lĂ€genheter och hus i flera veckor. Dom fĂ„r max tvĂ„ timmar pĂ„ sig varje dag att gĂ„ till affĂ€ren och handla.

 

SÄ lÀngre fram om ingen lyckats stoppa viruset, varför Àr det sÄ orimligt att det Àven kommer hÀnda i Sverige?

 

Det hÀnder saker i Sverige redan. Vad jag vet sÄ Àr det tvÄ företag som har bommat igen och skickat hem som anstÀllda för att minimera spridningen. 700 stycken pÄ ena företaget och 40st (tror jag) pÄ andra företaget.

 

Ser mÄnga som reser nu, som inte bryr sig. det Àr sÄklart upp till var och en bara man följer UD:s riktlinjer. Jag kommer dock inte resa just nu. Hade plaerat en resa till Norra Italien i sommar, men jag avvaktar och ser vad som hÀnder.

 

Är dock inte rĂ€dd eller har panik, men jag följer med och ser vad som hĂ€nder och hĂ„ller mig uppdaterad, och samtidigt har respekt för det.

paranoid eller inte.... better safe than sorry :)



#12

Postad 28 februari 2020 - 23:42

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlĂ€gg
  • 1

Det Àr ju inte fel att kunna klara sig 3-5 dagar oavsett om vad som ligger bakom. Dumt att rÀkna med att "nÄgon annan" kommer till undsÀttning.

Bo i hus Àr en fördel, gasolgrill pÄ altanen, badkar som rymmer nÄgra 100 liter vatten etc.

I vÄr beredskapslÄda finns; cyklad powerbank(s), konserver, ris och pasta vacuum packade, batterier, FFP3 klassade munskydd, handsprit, flytande tvÄl, förstahjÀpen kit, extra kompresser, steristripes, kitt med kirurgsaxar och pincetter samt ficklampa. Mediciner (bÄde receptfritt och de receptbelagda familjemedlemmar har idag). Allt med bÀstföredatum cyklas in ordinarie förbrukningsrotation.

 

Btw, jag Ă€r ingen prepper, mer realist om vad jag kan förvĂ€ntas lösa sjĂ€lv vid krissituation nĂ€r samhĂ€llet inte fungerar som tĂ€nkt. 

 

EK



#13

Postad 29 februari 2020 - 00:48

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Jag preppar bara genom att ha flera ficklampor, radio och fÀrska batterier till dem. I princip bara för ett strömavbrott. Sedan har jag flaskvatten tillhanda för nÄgra dagar.

Vevradio har jag funderat pÄ att skaffa, men det har inte blivit av.

Prepping kan ju orsaka kaos om det gÄr överstyr, exempelvis att folk bunkrar upp i panik sÄ butikshyllorna stÄr tomma. Det kÀnns som att det i sig Àr en risk. Och vi har ju redan sett Covid19 fÄ folk att hamstra i sammanhanget vÀrdelösa munskydd.

 

inte dumt med ficklampor och batterier. har en del batterier sjÀlv samt ett par powerbanks.



#14

Postad 29 februari 2020 - 00:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Det Àr ju inte fel att kunna klara sig 3-5 dagar oavsett om vad som ligger bakom. Dumt att rÀkna med att "nÄgon annan" kommer till undsÀttning.

Bo i hus Àr en fördel, gasolgrill pÄ altanen, badkar som rymmer nÄgra 100 liter vatten etc.

I vÄr beredskapslÄda finns; cyklad powerbank(s), konserver, ris och pasta vacuum packade, batterier, FFP3 klassade munskydd, handsprit, flytande tvÄl, förstahjÀpen kit, extra kompresser, steristripes, kitt med kirurgsaxar och pincetter samt ficklampa. Mediciner (bÄde receptfritt och de receptbelagda familjemedlemmar har idag). Allt med bÀstföredatum cyklas in ordinarie förbrukningsrotation.

om tĂ€nkt. 

 

EK

 

funkar i lĂ€genhet ocksĂ„. spritkök finns samt sprit till det.  Badkar har jag ocksĂ„. Men man vill j ugĂ€rna ha nĂ„got förslutet sĂ„ dunkar Ă€r nog bĂ€ttre. 

Vatten pÄ dunk hÄller vÀl sig bra i ett Är eller sÄ. en 25 liters dunk borde funka fint för ett par veckor.

 

AngÄende mat sÄ vet jag inte vad som Àr bÀst, men det spelar nog inte sÄ stor roll för nÄgra dagar eller en vecka. Pasta,ris,bulgur,cous-cous. Allt funkar ju bra. Sen nÄgra konserver tonfisk, makrill,ravioli sÄ borde man klara sig. vill man ha mer kalorier sÄ Àr ju jordnötssmör ganska populÀrt att bunkra verkar det som :)

 

Första hjÀlpen och hygienartiklar har jag men inga munskydd. dom verkar ju inte hjÀlpa ÀndÄ, kanske FFP3 gör det?



#15

Postad 29 februari 2020 - 00:59

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Ett annat perspektiv Àr att dödligheten med Covid-19 Àr 2,3% mot vanlig influensa 0,1% och att utan tilltak Àr riskvurderingen att 70% kan bli smittade.

 

varför hör man aldrig covid-19 utan alltid bara coronaviruset?

en tanke jag fick bara :)



#16

Postad 29 februari 2020 - 03:51

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1 399 inlĂ€gg
  • 0

Handen pÄ hjÀrtat hur mÄnga hushÄll skulle klara en vecka utan el vid ett lÀngre avbrott.

Vi skulle det inte men har inte fÄtt tummen ur att fixa nÄtt vettigt system för detta.

 

Lyssna eller lÀs boken StjÀrnklart av Lars WilderÀng dÄ fÄr man sig en rejÀl tankestÀllare.



#17

Postad 29 februari 2020 - 07:38

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • ForumrĂ€v

  • 931 inlĂ€gg
  • 0
Tror nog dels beror pĂ„ var i Sverige man bor. Är man bortskĂ€md med ett stabilt elnĂ€t sĂ„ tror jag beredskapen Ă€r lĂ€gre Ă€n dĂ€r man har avbrott oftare. Men att hitta de risker som finns i er nĂ€rhet och förbereda sig pĂ„ ett troligt scenario Ă€r nog aldrig fel.

HopfÀllbara vattendunkar, lite mat och sunt förnuft kommer man lÄngt pÄ.

#18

Postad 29 februari 2020 - 09:36

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

RÀcker vÀl med att vara ungkarl med konservmat och lÀsk sÄ klarar man krisen i mÄn av kost Ätminstone. Somliga preppers med foliehattar som jag kÀnner kan inte ens klara en timme utan sina smartphones sÄ de bör nog byta hobby eller prova mobilfri helg nÄgon gÄng.

 

En sak jag dock tycker att man vÀl kan göra Àr att ha en buffert i form av kontanter nÄgonstans i ens bostad. Om det krisar pÄ nÄgot sÀtt och de elektroniska betalsystemen slÄs ut blir man snabbt efterklok. Teknikproblem likt Swedbanks för tvÄ fredagar sedan vore knappast osannolikt vid allvarliga situationer.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 29 februari 2020 - 09:37.


#19

Postad 29 februari 2020 - 09:44

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlĂ€gg
  • 0

Medel för att göra vatten drickbart Ă€r bra att ha, t.ex klorin eller speciella vattenreningstabletter. 



#20

Postad 29 februari 2020 - 09:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0
Komiskt nog sÄ blev hela samhÀllet med omnejd strömlöst hÀr sen en halvtimme tillbaka. Ser det som ett tecken.
Ryssen kommer... och jag som inte hunnit bunkra Àn :(

#21

Postad 29 februari 2020 - 10:45

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlĂ€gg
  • 0
/delete

Redigerat av Unregisteredcec18524, 01 mars 2020 - 08:32.


#22

Postad 29 februari 2020 - 10:47

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 672 inlĂ€gg
  • 0

Medel för att göra vatten drickbart Ă€r bra att ha, t.ex klorin eller speciella vattenreningstabletter. 

 

Göra vatten drickbart med klorin??

Det Àr vÀl giftigt eller frÀtande.



#23

Postad 29 februari 2020 - 10:53

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 672 inlĂ€gg
  • 0

Campingkök med tillhörande gasolflaska,batterier, ficklampa.

Kanske nÄt att försvara sig och de sina och sitt överlevnadskit med. MÀnniskan skyr inga medel nÀr det krisar pÄ allvar. BolltrÀ kanske och illegalt införskaffad pepparspray eller nÄt.

Har nog sett för mĂ„nga amerikanska skitfilmerđŸ€ŻđŸ˜†.



#24

Postad 29 februari 2020 - 11:25

Buddypresley
  • Buddypresley
  • Guru

  • 4 089 inlĂ€gg
  • 0

Göra vatten drickbart med klorin??

Det Àr vÀl giftigt eller frÀtande.

 

Det fungerar. https://www.vaccinat...ttenrening.html

Har du kommunalt vatten sÄ finns det lite grann av det i vattnet. Natriumhypoklorit.


Redigerat av Buddypresley, 29 februari 2020 - 11:36.


#25

Postad 29 februari 2020 - 11:35

lobo
  • lobo
  • MĂ€stare

  • 2 842 inlĂ€gg
  • 0
Att kunna klara sig vid en kris (oavsett vad) Ă€r ju givetvis aldrig fel, speciellt med tanke pĂ„ att vi gjort oss allt mer beroende av andra/samhĂ€llet. Om ”det andra” kollapsar sĂ„ kommer vĂ€ldigt stor del av befolkningen sitta pyrt till.

SÄ, om man bortser frÄn Corona och inte lÄter det ligga till grund för en massa förhastade beslut eller att man begrÀnsar sitt leverne Àr det som sagt vettigt att kunna klara sig sjÀlv och familj utan support frÄn andra under en tid.

Som askungen skriver (med viss ironi antar jag) skulle man behöva bevÀpna sig, skiter det sig totalt och blir en kamp för överlevnad rÀcker det inte med vevradio och ficklampor...

#26

Postad 29 februari 2020 - 12:32

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

  • 11 727 inlĂ€gg
  • 0
Framförallt bör man vÀl tÀnka pÄ att klara strömavbrott vintertid.Om man bor i ett stÀlle dÀr det hÀnder ofta iaf.

Kontanter,konserver ,vatten Àr vÀl inte sÄ tokigt heller

#27

Postad 29 februari 2020 - 18:08

id_t83
  • id_t83
  • ForumrĂ€v

  • 634 inlĂ€gg
  • 0
Det Àr lugnt, corona Àr ju botat nu.

Bifogad fil(er)



#28

Postad 01 mars 2020 - 15:07

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 862 inlĂ€gg
  • 0

PÄ vilket sÀtt Àr det relevant överhuvudtaget menar du?

Ska jag strunta i att preppa för att folk dör i trafiken?

Du ska i alla fall inte bege dig ut i trafiken nÄgonsin om du preppar :)



#29

Postad 02 mars 2020 - 08:42

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

En sak jag dock tycker att man vÀl kan göra Àr att ha en buffert i form av kontanter nÄgonstans i ens bostad. Om det krisar pÄ nÄgot sÀtt och de elektroniska betalsystemen slÄs ut blir man snabbt efterklok. Teknikproblem likt Swedbanks för tvÄ fredagar sedan vore knappast osannolikt vid allvarliga situationer.

 

Min erfarenhet av elavbrott i centrala Örebro Ă€r att du Ă€ndĂ„ inte kan betala med kontanter. Allt Ă€r elektroniskt, jag tror inte ens de kommer Ă„t pengarna i kassan. Kanske funkar pĂ„ mindre affĂ€rer dock. 



#30

Postad 02 mars 2020 - 09:11

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Vi Ă€r vĂ€ll inga preppers direkt men vi har ett gĂ€ng liter vatten i frysen ifall att det skulle bli strul med vattenledningen (vi har haft det i Örebro nĂ€r avloppsvatten lĂ€ckte ner i vattentornet). Samt spritkök och mat sĂ„ vi klarar oss ett par veckor. De frysta grejerna ryker förstĂ„s men finns gott om konserver och andra torrvaror. Dock Ă€r inget av det köpt som en direkt förberedelse utan bara sĂ„ vi har det. TĂ€nkte skaffa en vevradio ocksĂ„. Sen har vi en backupplan ifall att skiten verkligen trĂ€ffar flĂ€kten.

 

Det vi skulle fÄ problem med hemma Àr om elen försvinner under lÄng tid under vintern dÄ vi saknar vedspis. Huset Àr dock nybyggt och vÀldigt vÀlisolerat sÄ det lÀr hÄlla vÀrmen ett tag Àven vid lÀngre strömavbrott.



#31

Postad 02 mars 2020 - 10:12

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Min erfarenhet av elavbrott i centrala Örebro Ă€r att du Ă€ndĂ„ inte kan betala med kontanter. Allt Ă€r elektroniskt, jag tror inte ens de kommer Ă„t pengarna i kassan. Kanske funkar pĂ„ mindre affĂ€rer dock. 

 

Det Ă€r vĂ€l mest lite dyrare restauranger och elektronikbutiker dĂ€r kontantanvĂ€ndningen Ă€r begrĂ€nsad eller icke-existerande. Att kassapersonalen inte kommer Ă„t kontanter innebĂ€r ju inte att att de ej hanteras eller godtas som betalmedel. Är ju vĂ€ldigt vanligt med sĂ„dana system i matvarubutiker för att minska risken för rĂ„n.



#32

Postad 02 mars 2020 - 10:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

Det Ă€r vĂ€l mest lite dyrare restauranger och elektronikbutiker dĂ€r kontantanvĂ€ndningen Ă€r begrĂ€nsad eller icke-existerande. Att kassapersonalen inte kommer Ă„t kontanter innebĂ€r ju inte att att de ej hanteras eller godtas som betalmedel. Är ju vĂ€ldigt vanligt med sĂ„dana system i matvarubutiker för att minska risken för rĂ„n.

 

Jag menar inte affĂ€rer som Ă€r kontantlösa. Ett exempel: Vi hade en period för nĂ„gra Ă„r sedan dĂ„ strömmen gick ofta i centrala Örebro. DĂ„ stod personalen i entrĂ©n till den lokala Willys-butiken och meddelade att de inte kunde hantera vĂ„ra köp p.g.a. strömavbrottet. Detta oavsett betalmedel. Har Ă€ven gjort misstaget att försöka gĂ„ till apoteket under strömavbrott. Men nu för tiden hĂ„ller jag mig pĂ„ kontoret om strömmen gĂ„r i stan sĂ„ vet inte hur utbrett problemet Ă€r. Men samtidigt kan jag tĂ€nka mig att de hittar en lösning vid om strömmen Ă€r borta lĂ€nge.



#33

Postad 02 mars 2020 - 11:54

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1 569 inlĂ€gg
  • 0

Det Ă€r vĂ€l mest lite dyrare restauranger och elektronikbutiker dĂ€r kontantanvĂ€ndningen Ă€r begrĂ€nsad eller icke-existerande. Att kassapersonalen inte kommer Ă„t kontanter innebĂ€r ju inte att att de ej hanteras eller godtas som betalmedel. Är ju vĂ€ldigt vanligt med sĂ„dana system i matvarubutiker för att minska risken för rĂ„n.

 

Det Àr fler butiker i dagligvaruhandeln som inte kan hantera kontanter vid strömavbrott Àn de som kan. Alla kedjor byter ut sina system i rasande takt till slutna system dÀr bÄde kontanterna ska in i en maskin samtidigt som vÀxel ska spottas ut via maskin. Kassasystemen ska Àven loggas in i innan du fÄr behörighet vilket blir svÄrt nÀr strömmen gÄr. Du ska Àven skriva ut och ge kunden kvitto vid köp vilket heller inte kommer fungera.

 

Och eftersom kassorna Àr integrerade med automatorder-system vilket gör att det finns Ànnu mer system som ska rÀkna ut lagersaldon etc. utefter vad som sÀljs.

 

 

Ja det blir en hel del problem om man skulle frÄngÄ rutinerna och börja ta betalt i cash i nÀven en hel dag :) Förmodligen skulle det orsaka större kostnader Àn vad det skulle innebÀra i intÀkter att ta emot kontanter.



#34

Postad 02 mars 2020 - 13:05

Askungen
  • Askungen
  • MĂ€stare

  • 2 672 inlĂ€gg
  • 0

SÀkert det enda landet i vÀrlden dÀr det Àr problem att betala cash!

Kvitton kan man skriva med papper och penna. Gick bra förr,borde gÄ nu med. Men med supernojiga myndigheter och politiker som utgÄr frÄn att alla Àr ohederliga och gör allt för att mygla sÄ Àr det nog inte görligt.



#35

Postad 02 mars 2020 - 13:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 1

Jag ber om ursÀkt, missade helt att Stefan skrev att det gÀllde vid situation av elavbrott. DÄ har ni bÄda helt rÀtt naturligtvis. :)

 

Har varit med en gÄng för ca 2 Är sedan att det blev strömavbrott precis nÀr jag kom till kassan pÄ Ica. Trots att kassasystemet var lÄst blev jag erbjuden att betala med kontanter. GÄr ju att slÄ in i efterhand men det Àr ju orimligt att göra sÄ vid mer Àn nÄgot enstaka fall.



#36

Postad 02 mars 2020 - 13:59

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlĂ€gg
  • 0

SÀkert det enda landet i vÀrlden dÀr det Àr problem att betala cash!

Kvitton kan man skriva med papper och penna. Gick bra förr,borde gÄ nu med. Men med supernojiga myndigheter och politiker som utgÄr frÄn att alla Àr ohederliga och gör allt för att mygla sÄ Àr det nog inte görligt.

 

Jag tror faktiskt den hÀr utvecklingen drivs av företagen. Effektivare kassasystem och minskad rÄnrisk t.ex. LÀs vad Stabbe skriver igen ocksÄ.

Kassaregisterlagen krÀver inte dessa saker om det Àr den du tÀnker pÄ.



#37

Postad 02 mars 2020 - 17:20

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlĂ€gg
  • 0

SÀkert det enda landet i vÀrlden dÀr det Àr problem att betala cash!
Kvitton kan man skriva med papper och penna. Gick bra förr,borde gÄ nu med. Men med supernojiga myndigheter och politiker som utgÄr frÄn att alla Àr ohederliga och gör allt för att mygla sÄ Àr det nog inte görligt.

Garanterat inte det enda. Var i Riga för 3,5 Är sedan. Inte strömavbrott, men krogen hade problem med sina kassor, de tog sig inte in i dem. Följden? Ingen försÀljning. De stÀngde helt sonika ner all försÀljning tills de fick igÄng kassasystemet. Detta oavsett om kunderna hade jÀmna kontanter.

#38

Postad 02 mars 2020 - 17:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

hur ser det ut i butikerna hos er? Àr hyllorna tomma? folk verkar gÄ bananas .

har sjÀlv inte mÀrkt nÄgra tomma hyllor hÀr Àn i grÀnshandelkommunen.



#39

Postad 02 mars 2020 - 18:22

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlĂ€gg
  • 0
Butiken hÀr hemma (relativt centralt Göteborg, ganska liten butik) ser ut som vanligt.

#40

Postad 02 mars 2020 - 19:42

matsÄ
  • matsĂ„
  • Beroende

  • 1 025 inlĂ€gg
  • 1
VÀldigt överdrivet.

#41

Postad 02 mars 2020 - 19:49

matsÄ
  • matsĂ„
  • Beroende

  • 1 025 inlĂ€gg
  • 0
En vĂ€n till mig vet mer "Skulle vilja försöka mana till lite lugn och lite sans inför Corona virusets hysteri. ❀
Vi som arbetar med de svÄrast sjuka pÄ intensivvÄrdsavdelningar har sedan lÀnge mÄngÄrig vana av att vÄrda virussmittade patienter som insjuknat i exempelvis RS-virus, sÀsongsinfluensan och den idag muterade varianten av den en gÄng sÄ fruktade Svininfluensan. Vi ser ocksÄ att det varje Är tyvÀrr Àr viss andel som ocksÄ avlider av dessa virus, dödstalen Àr olika frÄn Är till Är beroende pÄ antalet insjuknade fall, men det Àr inget ovanligt att vi under en normal influensasÀsong mycket vÀl kan ha uppemot 6-10 patienter som avlider och dÄ bara pÄ en av intensivvÄrdsavdelningarna i SkÄne. Antar att dödstalet dÀrför Àr högre totalt i hela SkÄne / Sverige. Viktigt att veta att det rört sig nÀstan uteslutande om patienter som redan varit försvagade pga hög Älder eller en rad andra sjukdomar/Äkommor som exempelvis, hjÀrt-kÀrlsjukdomar, KOL, högt blodtryck!
Influensan Àr vi dock förberedda inför med framtagna vaccin som erbjuds gratis. MÄnga vÀljer ÀndÄ avstÄ.

Jag har förstÄtt att det rör sig ÀndÄ om ganska fÄ mÀnniskor som blir sÄ allvarligt sjuka av Corona viruset att de tillslut avlider. Det har Àven rört sig om Àldre mÀnniskor med hjÀrt-kÀrl sjukdomar, KOL och liknande Äkommor som försvagar. De flesta som insjuknar fÄr lindrigare symtom som pÄminner om influensa.
Ni kan ÀndÄ skydda er ganska bra mot virusangrepp genom att
‱inta en god handhygien,
‱ undvik röra vid nĂ€sa, mun och ögon med orena hĂ€nder
‱ Nys och hosta i armvecket
‱ undvik folksamlingar och kollektiv trafik
‱ umgĂ„s inte med eller vistas samman med sjuka
Ta hand om er och var rĂ€dda om er ❀"

#42

Postad 03 mars 2020 - 12:27

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Just nu ser Covid 19 ut att landa pĂ„ ungefĂ€r 1 % i dödsfall. Antagligen kommer siffran bli Ă€nnu mindre eftersom i början var mĂ„nga sjuka som inte fick diagnosen. SĂ„ alla milda fall i början har "fallit bort" i statistiken. 

 

Sedan varierar det vĂ€ldigt beroende pĂ„ omrĂ„de. I Wuhan var dödsfallen 17% medan i resten av Kina har det varit 0,7%. Sedan faller dödsfallen av extremt mycket beroende pĂ„ Ă„lder. Om du Ă€r över 80 Ă„r Ă€r det runt 15%. Är du under 40 Ă€r dödsfallen runt 0,2%. 

 

Och har du inte haft nĂ„got medicinskt tillstĂ„nd innan du blev sjuk Ă€r procentsatsen 0,9% sett över alla Ă„ldersspann. 



#43

Postad 03 mars 2020 - 13:42

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Just nu ser Covid 19 ut att landa pÄ ungefÀr 1 % i dödsfall. Antagligen kommer siffran bli Ànnu mindre eftersom i början var mÄnga sjuka som inte fick diagnosen. SÄ alla milda fall i början har "fallit bort" i statistiken.

Sedan varierar det vĂ€ldigt beroende pĂ„ omrĂ„de. I Wuhan var dödsfallen 17% medan i resten av Kina har det varit 0,7%. Sedan faller dödsfallen av extremt mycket beroende pĂ„ Ă„lder. Om du Ă€r över 80 Ă„r Ă€r det runt 15%. Är du under 40 Ă€r dödsfallen runt 0,2%.

Och har du inte haft nÄgot medicinskt tillstÄnd innan du blev sjuk Àr procentsatsen 0,9% sett över alla Äldersspann.


Du litar pÄ dessa siffror menar du?
Jag tror inte pÄ dom alls. Tror bÄde smittade och antal döda Àr mycket högre.

I Iran finns det ju sjukhuspersonal som sÀger att det Àr flera hundra döda till exempel.
Kina Àr ju inte direkt kÀnda för att vara pÄlitliga heller.
Dom har sÄklart mycket att förlora pÄ att sÀga sanningen.

#44

Postad 03 mars 2020 - 14:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • MĂ€stare

  • 3 196 inlĂ€gg
  • 0
"Ej med foliehatt" var det ja 😉

#45

Postad 03 mars 2020 - 14:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

"Ej med foliehatt" var det ja

 

anser inte att man har foliehatt bara för att man lĂ€st att sjukhuspersonal har vittnat om fler döda Ă€n statistiken sĂ€ger. 

 

Vad tror du sjÀlv? Tror du personalen ljuger? vad tjÀnar dom pÄ att hitta pÄ ?



#46

Postad 03 mars 2020 - 14:29

phil neal
  • phil neal
  • MĂ€stare

  • 2 584 inlĂ€gg
  • 1

anser inte att man har foliehatt bara för att man lĂ€st att sjukhuspersonal har vittnat om fler döda Ă€n statistiken sĂ€ger. 

 

Vad tror du sjÀlv? Tror du personalen ljuger? vad tjÀnar dom pÄ att hitta pÄ ?

 

Samtidigt som det bekrÀftats att vÀldigt fÄ sjukhus i Iran har utrustning att ens testa för corona-virus.....



#47

Postad 03 mars 2020 - 14:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Samtidigt som det bekrÀftats att vÀldigt fÄ sjukhus i Iran har utrustning att ens testa för corona-virus.....

 

samtidigt som Sverige Àr det första landet i vÀrlden med att stoppa plan frÄn iran för att diom inte heller tror pÄ att Iran talar sanning.


Redigerat av andreassofus, 03 mars 2020 - 14:32.


#48

Postad 03 mars 2020 - 14:51

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • MĂ€stare

  • 3 205 inlĂ€gg
  • 0

Kikar man pĂ„ hurdan risken för smitta Ă€r - baserat pĂ„ antalet insjuknade och tillkomna fall -  och i vilka regioner tycks det ligga ett tydligt samband mellan spridning och temperatur. Coronaviruset tycks inte sprida sig sĂ€rskilt bra i varma lĂ€nder. Vad det beror pĂ„ vet vĂ€l ingen men kan ju ge en liten förhoppning  inför sommarhalvĂ„ret Ă„tminstone.



#49

Postad 03 mars 2020 - 15:36

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

  • 4 329 inlĂ€gg
  • 0

Du litar pÄ dessa siffror menar du?
Jag tror inte pÄ dom alls. Tror bÄde smittade och antal döda Àr mycket högre.

I Iran finns det ju sjukhuspersonal som sÀger att det Àr flera hundra döda till exempel.
Kina Àr ju inte direkt kÀnda för att vara pÄlitliga heller.
Dom har sÄklart mycket att förlora pÄ att sÀga sanningen.

Om jag litar pĂ„ officiella siffror? Ja mer Ă€n jag litar pĂ„ vad folk tycker i största allmĂ€nhet. 

 

LĂ€nkar jag har nyttjat:

https://www.worldome...rus-death-rate/

 

https://www.worldome...x-demographics/

 

Worldometers Ă€r en av de mest respekterade sajterna nĂ€r det gĂ€ller statistik i vĂ€rlden. 

 

BBC har rapporterat samma siffror: https://www.bbc.com/...health-51674743

 

Live science har en bra jĂ€mförelse med vanlig influensa: https://www.livescie...e-with-flu.html



#50

Postad 03 mars 2020 - 16:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlĂ€gg
  • 0

Om jag litar pĂ„ officiella siffror? Ja mer Ă€n jag litar pĂ„ vad folk tycker i största allmĂ€nhet. 

 

LĂ€nkar jag har nyttjat:

https://www.worldome...rus-death-rate/

 

https://www.worldome...x-demographics/

 

Worldometers Ă€r en av de mest respekterade sajterna nĂ€r det gĂ€ller statistik i vĂ€rlden. 

 

BBC har rapporterat samma siffror: https://www.bbc.com/...health-51674743

 

Live science har en bra jĂ€mförelse med vanlig influensa: https://www.livescie...e-with-flu.html

 

 

jo men alla gÄr ju bara efter officiella siffror. alltsÄ siffror som Iran (till exempel) gÄr ut med. BBC har ju lika lite inblick i irans sjukhus som alla andra, sÄ bara för att tillförlitliga kÀllor rapporterar det som landet ifrÄga sÀger betyder ju inte att det Àr hela sanningen.





0 anvÀndare lÀser detta Àmne

0 medlemmar, 0 gÀster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas hĂ€r?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   VĂ„ra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-instĂ€llningar.