Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Missnöjd med audyssey xt32 eller gör jag fel?

51 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 mars 2019 - 00:43

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Nybliven ägare till en Denon avr x2500h o den hade audyssey xt32 som kalibrering, yes tänkte jag,detta har många pratat gott om så förhoppningarna var höga men vad snopen jag blev efter den hade gjort sitt jobb. Innan lite vad jag har för uppsättning högtalare: infinity primus stativare och center(5 1/4" element), dynavoice surround och high(atmos), bk xxls400 sub. Hade en onkyo tx nr636 innan som ljudmässigt jag var nöjd med.
Som sagt, gjorde kalibreringen på 8 ställen som den ville, fixade ett fasfel som den klagade på men värdera blev konstiga tycker jag. Avstånden till surround och high blev väldigt olika från vänster till höger högtalare fast jag utgick min lyssningsposition var i mitten från högtalarna sett.
Sedan satte den db-värderna väldigt mycket på minus tycker jag.
Stativare: - 3.5
Center: - 6.5
Surround: - 7.0 resp - 8.5
Atmos: - 6.5 resp 6.0
Sub: - 12 (den var ställd kl 11 på gainen ca)
Resultatet av detta blev ett "sterilt" ljud, inget som helst bas-stöd i musik tex.
Trodde mer på audyssey faktiskt, misstänker att jag får mäta in mig "manuellt" för jag är inte nöjd just nu eller har jag glömt något väsentligt? Har även en dspeaker som mätt upp basen innan kalibreringen ska tilläggas.

#2

Postad 17 mars 2019 - 02:46

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Subbens volym är på tok för låg , - 12 är så långt den kan ställa ner den , ställde du in 75 db på subben innan du starta kallibreringen och vilka avstånd hadde du mellan mätpunkterna. Du kan nog börja med att ställa volymen på subben på ungefär 25% innan du startar kallibreringen.

När du mäter så får inte mätpunkterna ligga utanför frontarnas bredd , använde du det medföljande stativet när du mätte det bästa är att skaffa ett riktigt mikrofonstativ med bom och mickhållare samt att micken pekar rakt upp i alla riktningar.

Har du soffan direkt mot väggen så ska du inte följa informationen slavisk gällande mätpunkterna utan då ska du mäta dom två sista framför sweet spot i stället för bakom.

Använd tumstockar att mäta ut punkterna med , sätt inte mikrofoner lite hipp som happ utan mät in punkterna så noga du kan med dom rätta måtten så ska det nog bra.

#3

Postad 17 mars 2019 - 10:30

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Subbens volym är på tok för låg , - 12 är så långt den kan ställa ner den , ställde du in 75 db på subben innan du starta kallibreringen och vilka avstånd hadde du mellan mätpunkterna. Du kan nog börja med att ställa volymen på subben på ungefär 25% innan du startar kallibreringen.

När du mäter så får inte mätpunkterna ligga utanför frontarnas bredd , använde du det medföljande stativet när du mätte det bästa är att skaffa ett riktigt mikrofonstativ med bom och mickhållare samt att micken pekar rakt upp i alla riktningar.

Har du soffan direkt mot väggen så ska du inte följa informationen slavisk gällande mätpunkterna utan då ska du mäta dom två sista framför sweet spot i stället för bakom.

Använd tumstockar att mäta ut punkterna med , sätt inte mikrofoner lite hipp som happ utan mät in punkterna så noga du kan med dom rätta måtten så ska det nog bra.


Ja är - 12 det lägsta då förstår jag varför ljudet känns tunt. Men vad menar du med 75db på subben? Det jag kan ställa på den är bara gain om vi pratar effekt/ljudmässigt. Och ja, jag har soffan mot bakväggen så där är det inte optimalt att mäta men du sa att jag skulle ändra de 2 sista mätningarna till framför sweetspot istället, då menar du dom som audyssey ville jag skulle mäta bakom soffan? Jag tror jag fattar vad du menar, det var bara ordningsföljden som spökade i mitt huvud för jag tror dom sista mätningarna (7-8) var framför sweetspot. Är innanför fronthögtalarna och jag använder ett kamerastativ. Jag får testa o kalibrera om igen och se vad den ger mig för resultat. Undrar om det gör något att jag har dspeaker:n inkopplad? Borde väl inte påverka?

#4

Postad 17 mars 2019 - 11:04

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Denon x2500h har inte multeq-xt32, bara xt. Testa och mät igen som du säger. Har samma förstärkare och jag använde radioshack db mätare efteråt. Sen om kanalerna hamnar på tex -6 borde väl inte spela någon roll, så länge de spelar lika högt..

#5

Postad 17 mars 2019 - 11:18

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0
Innan du börjar kallibrera så ställ upp subbvolymen på minst 50% , då kommer det högst troligt upp en varning i displayen / tv-n att subben har för hög volym , ställ in den separat innan du börjar kallibrera , det lyser grönt i displayen när det är rätt , detta ska ligga runt 75DB.

När du mäter så ska måtten vara 60 cm mellan mätpunkterna utom 7/ 8 , där ska det vara hälften , alltså 30 cm.
Vad som också kan inverka på resultatet är hur Centerhögtalaren är placerad , den ska ställas så högt upp du kan , gärna i samma höjd som frontarna och skulle detta inte vara möjligt så ska den vinklas upp så att inga eventuella soffbord är i vägen.

Om det ska bli så optimalt som möjligt så ska den helst vinklas rakt mot huvudet när du sitter i sweetspot.
Likdant med micken i öronhöjd , detta kan man också laborera lite med , då tänker jag på Centerns för låga placering , och så får micken inte heller bli för låg så att soffryggen kommer i vägen.

Ds peaker har jag aldrig använt så har ingen uppfattning om detta men du kan ju testa att koppla bort den , Audyssey XT 32 är betydligt mycket bättre än det förra XT systemet var , nu klarar den av att även kallibrera subben , det gjorde den inte med det gamla systemet , haken är att det går inte att kolla IQ-kurvorna för subben som man kan göra för övriga högtalare.

J p o har helt rätt din maskin har inte XT32 , angående subben så får du då ställa in gainen så att volymen i surrstärkaren bli så nära noll som möjlig detta gör du genom att starta systemet och sedan när subben har , ska vi kalla det brummat , så går du ur programmet och kollar hur volymen är ställd , ligger den runt noll så är det bara att gå vidare.
Eller så får du helt enkelt byta ut din maskin till en med XT32 , frågade du inte i butiken innan du köpte den vilket system den hade??.

Redigerat av Dakota 57, 17 mars 2019 - 11:31.


#6

Postad 17 mars 2019 - 11:55

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0
Kör d-speakerkalibreringen av subben först, sen audyssey.

Att xt är sämre på att kalibrera subben spelar mindre roll eftersom du har d-dpeakern för subben.

Redigerat av macman, 17 mars 2019 - 11:59.


#7

Postad 17 mars 2019 - 12:51

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Innan du börjar kallibrera så ställ upp subbvolymen på minst 50% , då kommer det högst troligt upp en varning i displayen / tv-n att subben har för hög volym , ställ in den separat innan du börjar kallibrera , det lyser grönt i displayen när det är rätt , detta ska ligga runt 75DB.

När du mäter så ska måtten vara 60 cm mellan mätpunkterna utom 7/ 8 , där ska det vara hälften , alltså 30 cm.
Vad som också kan inverka på resultatet är hur Centerhögtalaren är placerad , den ska ställas så högt upp du kan , gärna i samma höjd som frontarna och skulle detta inte vara möjligt så ska den vinklas upp så att inga eventuella soffbord är i vägen.

Om det ska bli så optimalt som möjligt så ska den helst vinklas rakt mot huvudet när du sitter i sweetspot.
Likdant med micken i öronhöjd , detta kan man också laborera lite med , då tänker jag på Centerns för låga placering , och så får micken inte heller bli för låg så att soffryggen kommer i vägen.

Ds peaker har jag aldrig använt så har ingen uppfattning om detta men du kan ju testa att koppla bort den , Audyssey XT 32 är betydligt mycket bättre än det förra XT systemet var , nu klarar den av att även kallibrera subben , det gjorde den inte med det gamla systemet , haken är att det går inte att kolla IQ-kurvorna för subben som man kan göra för övriga högtalare.

J p o har helt rätt din maskin har inte XT32 , angående subben så får du då ställa in gainen så att volymen i surrstärkaren bli så nära noll som möjlig detta gör du genom att starta systemet och sedan när subben har , ska vi kalla det brummat , så går du ur programmet och kollar hur volymen är ställd , ligger den runt noll så är det bara att gå vidare.
Eller så får du helt enkelt byta ut din maskin till en med XT32 , frågade du inte i butiken innan du köpte den vilket system den hade??.


Tackar för alla tips!
Centern är i linje med frontarna och öronhöjd så där är det lugnt.Ang xt eller xt32 så har jag nog bara rört ihop det, tänkte inte ens på det vid inköp då jag har dspeakern till basen.
Jag ska testa det där med subvolymen på 75% och även via "brum"
Mätpunkt 7 och 8, var det dom längst fram eller längst bak? För det verkade som att jag flytta på dom enligt Dakota 57?

Redigerat av flygsfors, 17 mars 2019 - 12:54.


#8

Postad 17 mars 2019 - 21:02

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Nu har jag testat lite mer och jag får inte fram någon varning om för hög volym på subben när jag medvetet ställer den för högt så den gick bort. Då testade jag istället att sänka gain på subben och efter ett antal mätningar(körde enbart 3 mätningar mitten vänster höger plats i soffan) så kom jag ner till - 5.5db men då står gainen på kl 9 ca ungefär 20-25% o det blev alldeles för lågt vid filmtittande. Vet inte varför den är så känslig för basen för ska jag gå efter det så blir det inte mycket muller här inte..
Kände att jag får gå in själv och justera så nu är det på - 3.0db, delning vid 90hz och gain på ca kl 11, låter bättre men jag blir bara konfunderad över hur mycket jag fick justera upp.

Redigerat av flygsfors, 17 mars 2019 - 21:05.


#9

Postad 17 mars 2019 - 23:54

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Nu har jag testat lite mer och jag får inte fram någon varning om för hög volym på subben när jag medvetet ställer den för högt så den gick bort. Då testade jag istället att sänka gain på subben och efter ett antal mätningar(körde enbart 3 mätningar mitten vänster höger plats i soffan) så kom jag ner till - 5.5db men då står gainen på kl 9 ca ungefär 20-25% o det blev alldeles för lågt vid filmtittande. Vet inte varför den är så känslig för basen för ska jag gå efter det så blir det inte mycket muller här inte..
Kände att jag får gå in själv och justera så nu är det på - 3.0db, delning vid 90hz och gain på ca kl 11, låter bättre men jag blir bara konfunderad över hur mycket jag fick justera upp.


Om jag förstår dig rätt så går allt under 90hz till subben men hur högt upp i registret går den , det kan du ställa från 80hz upp till 250hz. Kolla i subbens instruktioner hur många Hz den kan gå upp till ställ sedan in i stärkaren lite under maxvärdet .

Har för mig att det är ställt på 80hz vid leverans , delar du sedan vid 90hz så blir det nog lite fel åtminstone efter mitt tyckande , själv har jag ställt mina på 200hz och det fungerar mycket bra i min rigg. Du behöver inte vara rädd att det blir för högt värde, utan snarare att du missar ingenting som går till subben.

Du skriver också att du körde enbart 3 mätningar , men jag antar att du efter testandet körde alla 8.

#10

Postad 18 mars 2019 - 01:35

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Om jag förstår dig rätt så går allt under 90hz till subben men hur högt upp i registret går den , det kan du ställa från 80hz upp till 250hz. Kolla i subbens instruktioner hur många Hz den kan gå upp till ställ sedan in i stärkaren lite under maxvärdet .

Har för mig att det är ställt på 80hz vid leverans , delar du sedan vid 90hz så blir det nog lite fel åtminstone efter mitt tyckande , själv har jag ställt mina på 200hz och det fungerar mycket bra i min rigg. Du behöver inte vara rädd att det blir för högt värde, utan snarare att du missar ingenting som går till subben.

Du skriver också att du körde enbart 3 mätningar , men jag antar att du efter testandet körde alla 8.


I förstärkaren satte jag alla högtalarna på 80hz då den själv inte kunnat bestämma sig vad dom ska delas på, blev olika resultat vid dom olika mätningarna, allt från 60 till 120hz beroende på vilken högtalare tex centern 80hz första gången sedan 60hz andra gången. Kollade specen på dom högtalarna jag har o frekvensomfånget låg mellan 45-57hz beroende på vilken högtalare i lägsta register så jag antog att de skulle klara 80 Hz då.
Förstår inte riktigt hur du menar med subben men jag ställde den på 90hz i förstärkaren så den "överlappar" de andra högtalarna lite. Om du menar vad subbens filter står på så är det på max =120hz för jag ville sköta delningen i förstärkaren.
Nä jag körde bara 3 tester för jag kunde inte placera micen på 7 och 8 då det var för nära väggen och skulle jag då mäta 7-8 framför sweetspot istället så känns det som det skulle bli fel ändå för förstärkaren förväntar ju sig att 7 och 8 skulle vara bakom sweetspot. Sedan är inte soffan idealisk att hitta alla mätpunkterna inom 60 cm från sweetspot.

#11

Postad 18 mars 2019 - 08:42

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

I förstärkaren satte jag alla högtalarna på 80hz då den själv inte kunnat bestämma sig vad dom ska delas på, blev olika resultat vid dom olika mätningarna, allt från 60 till 120hz beroende på vilken högtalare tex centern 80hz första gången sedan 60hz andra gången. Kollade specen på dom högtalarna jag har o frekvensomfånget låg mellan 45-57hz beroende på vilken högtalare i lägsta register så jag antog att de skulle klara 80 Hz då.
Förstår inte riktigt hur du menar med subben men jag ställde den på 90hz i förstärkaren så den "överlappar" de andra högtalarna lite. Om du menar vad subbens filter står på så är det på max =120hz för jag ville sköta delningen i förstärkaren.
Nä jag körde bara 3 tester för jag kunde inte placera micen på 7 och 8 då det var för nära väggen och skulle jag då mäta 7-8 framför sweetspot istället så känns det som det skulle bli fel ändå för förstärkaren förväntar ju sig att 7 och 8 skulle vara bakom sweetspot. Sedan är inte soffan idealisk att hitta alla mätpunkterna inom 60 cm från sweetspot.


Nä så fungerar det inte med kallibreringen , förstärkaren förväntar sig inte att micken ska stå bakom soffan utan du kan lugnt ställa den fram för.
Jag är med dig hur du menar med 90hz , den skalan bör gå upp till minst 200hz , filtret på subben ska stå på det högsta.

Ställ upp den skalan från 90hz till minst 120hz , högre upp brukar det inte finnas någon information , och du ska köra alla 8 punkterna för att få det bästa resultatet.

Måtten på mätpunkterna är det inte tvunget att följa utan du får ställa micken där det blir så bra som möjligt med dom förutsättningar som finns bara du mäter in punkterna med tumstock så att det går att jämföra resultaten om du mäter mer än en gång.

#12

Postad 18 mars 2019 - 11:32

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
Ska kolla upp detta när jag hinner, nu är det kvällsskift denna veckan och regeringen hemma jobbar natt så starta kalibrering med massa testtoner, ja då står man nog inte så högt i kurs...

#13

Postad 18 mars 2019 - 12:14

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0

Stativare: - 3.5
Center: - 6.5
Surround: - 7.0 resp - 8.5
Atmos: - 6.5 resp 6.0
Sub: - 12 (den var ställd kl 11 på gainen ca)

 

Skillnaden mellan de olika kanalerna beror på rummet, samt att det inte är likadana högtalare (olika känslighet).

 

Men det som har hänt annars, är att subben har varit för högt inställd. Sänk den till 20% eller mindre. Om det är för lågt kommer en varning upp. Kör sen kalibreringen igen. Om du vill är det bara att höja subben igen efter kalibreringen.


Redigerat av Ageve, 18 mars 2019 - 12:14.


#14

Postad 18 mars 2019 - 16:36

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Skillnaden mellan de olika kanalerna beror på rummet, samt att det inte är likadana högtalare (olika känslighet).

Men det som har hänt annars, är att subben har varit för högt inställd. Sänk den till 20% eller mindre. Om det är för lågt kommer en varning upp. Kör sen kalibreringen igen. Om du vill är det bara att höja subben igen efter kalibreringen.


Det var så jag gjorde igår och fick ner den till -5.5db och ökade subben sedan. Bara att jag gjorde enbart 3 mätningar istället för alla 8 så jag får väl göra om det senare.

#15

Postad 18 mars 2019 - 17:53

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Du kanske har vant dig vid en basboostad ljudbild och då tycker du att det låter trist med normala basnivåer? Det kan lätt hända.
Ett annat scenario kan vara att du har en stor puckel nånstans i baskurvan och då sänker audyssey all bas för att kompensera.
Spekulationer givetvis.

#16

Postad 19 mars 2019 - 07:38

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0
Nu har jag golvare och en receiver med XT32, men jag har också haft svårt att integrera både en och två subbar. Tog bort båda och körde en ny kalibrering. Nu är jag nöjd med basen, men önskar såklart att det gick att få in de lägsta frekvenserna i ljudbilden igen.

#17

Postad 21 mars 2019 - 10:59

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
För bra resultat krävs separat kalibrering/inställning av subbarna, och då med utrustning som kan visa frekvensgången/övergången mellan sub och front. Om något är fel riskerar man att få en utsläckning runt delningen.

Använder själv bara receiverns kalibrering till avstånd*, nivåer osv. Har Audyssey EQ-delen avstängd eftersom det ger sämre ljud. Det är väldigt mycket bättre att korrigera felen med placering av högtalarna och rummets akustik.

Digital rumskorrigering har en tendens att överkompensera för att bli av med t ex en puckel eller utsläckning, vilket gör att ljudet blir sämre istället. Resultatet är en signal som är rejält förändrad mot ursprunget, och det är inte alls säkert att alla korrigeringar den har gjort är till det bättre.

Digital rumskorrigering tar inte heller bort det största problemet, efterklang. Den bara dämpar det, inkl allt annat ljud som skulle ha funnits vid den frekvensen.

* Det är en väldigt viktig parameter eftersom ett större uppmätt avstånd kompenserar för fördröjningen i subwoofern. Det i kombination med subbarnas inställning för fas, polaritet osv är väldigt viktigt om man vill ha bra ljud.

Redigerat av Ageve, 21 mars 2019 - 11:07.


#18

Postad 21 mars 2019 - 12:13

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Jag kör kalibreringrn med subbarna på 75db. När den e klar påbörjar jag en ny kalibrering där jag sätter subbarna på 82-84db när jag ställt subbarna avbryter jag kalibreringen så dom gamka resultaten sparas. Sen ställer jag in ca-10 - -12db på subbarna i menyn. Fpr mycket mer dynamik när jag kör högre gain på subben och istället sänker dom i menyn. Tycker audyssey funkat klockrent för mig men har akustikfixat lite i rummet me

#19

Postad 21 mars 2019 - 12:24

ncc1701e
  • ncc1701e
  • Forumräv

  • 502 inlägg
  • 0

Jag kör kalibreringrn med subbarna på 75db. När den e klar påbörjar jag en ny kalibrering där jag sätter subbarna på 82-84db när jag ställt subbarna avbryter jag kalibreringen så dom gamka resultaten sparas. Sen ställer jag in ca-10 - -12db på subbarna i menyn. Fpr mycket mer dynamik när jag kör högre gain på subben och istället sänker dom i menyn. Tycker audyssey funkat klockrent för mig men har akustikfixat lite i rummet me

Så kör jag med.  Subwoofer 101 (youtube) tar upp denna "fixen" i en av hans video, funkade ganska bra måste jag säga.



#20

Postad 21 mars 2019 - 13:34

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Jag kör kalibreringrn med subbarna på 75db. När den e klar påbörjar jag en ny kalibrering där jag sätter subbarna på 82-84db när jag ställt subbarna avbryter jag kalibreringen så dom gamka resultaten sparas. Sen ställer jag in ca-10 - -12db på subbarna i menyn. Fpr mycket mer dynamik när jag kör högre gain på subben och istället sänker dom i menyn. Tycker audyssey funkat klockrent för mig men har akustikfixat lite i rummet me


Men hur får man fram att det är 75% på subben? Jag testade att gaina säkert över 70-80% o det lät för jävligt i testet men det varnade inte för hög volym på subben? Jag hittade i menyerna att man kan stänga av subben vid kalibrering, förstår inte nyttan med det men tänkte på mig själv i det läget med tanke på att jag har dspeaker men då måste jag kunna sätta nivåerna själv på subben med resten av systemet.

#21

Postad 21 mars 2019 - 13:56

thomas79
  • thomas79
  • Beroende

  • 1 422 inlägg
  • 0
Du måste också sätta avstånd korrekt,vilket är lurigt utan hjälp av Audysseymed, för att kompensera för den fördröjning som subbasarna har.

Själv så kör jag med Audyssey avstängt, jag föredrar klangen som Audyssey ger ljudet men basen blir sämre och ljudbubblan blir obefintlig. Utan Audyssey så blir det ett helt annat släpp från högtalarna.

Redigerat av thomas79, 21 mars 2019 - 13:58.


#22

Postad 21 mars 2019 - 14:00

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Du måste också sätta avstånd korrekt,vilket är lurigt utan hjälp av Audysseymed, för att kompensera för den fördröjning som subbasarna har.

Själv så kör jag med Audyssey avstängt, jag föredrar klangen som Audyssey ger ljudet men basen blir sämre och ljudbubblan blir obefintlig. Utan Audyssey så blir det ett helt annat släpp från högtalarna.


Än en gång, fixar dspeaker detta? Resten av inställningarna, fixar du det med tex en db mätare och kollar nivåerna?

#23

Postad 21 mars 2019 - 14:27

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Audyssey strävar efter en extremt rak frekvenskurva. Den blir lätt lite tam vilket gör att man kan uppleva ljudet som tunt och vasst.

Har du en nog ny receiver med XT32 från Marantz eller Denon så ska väl denna app fungera: http://www.marantz.s...multeqeditorapp

Med appen ovan så kan man ställa in en önskad målkurva för ljudet vilket skulle åtgärda det du är ute efter.

 

Hade samma problem själv med XT32, att midbas och djupbas var lite klent satt. Slutade upp med att jag skötte allt med manuell PEQ istället i en MiniDSP.

Nu med Dirac Live så funkar det kanon pga att man kan ställa in en målkurva.

 

Edit: Ser att din reveiver stöds. Jag skulle absolut testat appen.


Redigerat av Jonas__W, 21 mars 2019 - 14:28.


#24

Postad 21 mars 2019 - 20:31

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
XTZ roomanalyzer II?

Det är en djungel av olika möjligheter om HUR man kan ställa in o tyvärr verkar det sättet som tillverkaren själva (denon i mitt fall) inte är det bästa o det ställer till det för mig som konsument.
I dagsläget så ställde jag in med sub på ca 30% o mätte in på endast 3 mätpunkter istället för 8 för jag hade inte möjlighet att mäta de bakre punkterna enligt mitt tycke då soffan är för nära bakre väggen o efter "min" 3-punkt mätning och uppskruvning av gain på subben så upplever jag ljudet ganska bra men vad bra är kanske uppfattas olika så jag ska fota inställningarna o göra en 8-punkt test också för att kolla skillnaden.

Redigerat av flygsfors, 22 mars 2019 - 01:15.


#25

Postad 22 mars 2019 - 12:35

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Har du kollat på appen jag tipsade om? Den löser ju troligen alla dina problem då du kan skräddarsy ljudet med en targetcurve.



#26

Postad 22 mars 2019 - 14:43

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Har du kollat på appen jag tipsade om? Den löser ju troligen alla dina problem då du kan skräddarsy ljudet med en targetcurve.


Är det någon som vet om detta skulle fungera till en Denon 6200W.

#27

Postad 22 mars 2019 - 15:22

Dakota 57
  • Dakota 57
  • Lärjunge

  • 398 inlägg
  • 0

Är det någon som vet om detta skulle fungera till en Denon 6200W.


Hitta i skrivande stund hur denna app fungerar på YouTube.

#28

Postad 23 mars 2019 - 00:32

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Har du kollat på appen jag tipsade om? Den löser ju troligen alla dina problem då du kan skräddarsy ljudet med en targetcurve.


Har sökt lite på den o om man får den till att fungera vilket inte var säkert då den har för vana att krascha så fort man vill föra över info eller inte få kontakt med sin reciever, denon speciellt verkar det som, visst då kanske det är en bra app men lägga över 200kr på något som ev skulle kunna reta gallfeber pga sina buggar, det vet jag inte om jag är intresserad av. Det jag är intresserad av är att jag får ut det bästa ljudet med mina förutsättningar, jag är inte intresserad av att se före/efter-grafer på ljudkurvor, jag vill höra skillnaden.

#29

Postad 23 mars 2019 - 05:08

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Tror inte du förstår vad appen gör? Du stället ju in en önskad kurva för frekvensgången.

Sen med tanke på hur många som använder appen på t.ex. Avsforum så skulle jag vilja säga att du överdriver.

Appen löser ju exakt det du vill åt.
Men men, lycka till! :)

#30

Postad 23 mars 2019 - 11:16

Saturnus
  • Saturnus
  • Veteran

  • 2 055 inlägg
  • 0

Kan man spara befintlig kalibrering och ladda upp igen? Sugen på att testa appen, men är egentligen väldigt nöjd med nuvarande kalibrering.



#31

Postad 23 mars 2019 - 11:29

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Kan man spara befintlig kalibrering och ladda upp igen? Sugen på att testa appen, men är egentligen väldigt nöjd med nuvarande kalibrering.

 

Tveksamt, men kan ha fel. Inte använt appen själv.
Däremot så verkar man ju kunna redigera sina nya mätningar i efterhand och ladda upp till receivern allt eftersom.

 

Men testa? Din nuvarande kalibrering ska ju vara lätt att återskapa så länge du använder samma mätpunkter som förra gången.

I övrigt så verkar appen "bugga" mer på vissa telefoner, OS-versioner osv än andra. Det som nästan verkar bäst är att köra den på en Android/IOS-emulator från en PC om man har problem. Ska finnas en som är gratis för Android (20$ för IOS) från Bluestack.

Det går ju alltid att reklamera köpet via Play-butiken tänker jag om den nu absolut inte skulle fungera bra.
Med tanke på vilket lyft man kan få med en egen målkurva baserad på personlig smak, så skulle jag aldrig fundera över att testa för så lite som 200:-.



#32

Postad 23 mars 2019 - 13:35

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0

Tror inte du förstår vad appen gör? Du stället ju in en önskad kurva för frekvensgången.

Sen med tanke på hur många som använder appen på t.ex. Avsforum så skulle jag vilja säga att du överdriver.

Appen löser ju exakt det du vill åt.
Men men, lycka till! :)


Jag ska ge den chansen genom att läsa igenom de ca 400 sidorna på avs-forumet och se vad de säger för likväl du som jag har inte någon av oss testat den så inte någon av oss kan ju egentligen uttala sig om den, för allt du vet är samma som jag vet, alltså vad andra tycker om den. Men det kan kanske bli ett inköp av den, vi får se.

#33

Postad 23 mars 2019 - 13:41

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0

Men vad den kan är ju väldigt tydligt enligt mig. Du ser ju likväl som mig att den precis som Dirac Live ger dig möjligheten att ställa in en önskad målkurva som XT32 anpassar sig till.... Det som ev. verkar vara ett problem för vissa är ju att appen beter sig buggigt i olika telefoner & OS-versioner. 

Något som en emulator verka råda bot på, OM man nu får ett problem.

Jag försökte bara tipsa om något som enligt mig är en klockren lösning på det du är ute efter.

 

Jag ger mig här, finns inte mycket mer att säga. :)



#34

Postad 23 mars 2019 - 15:14

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag har appen och den fungerar utan problem för mig .
Helt klart värd sina 200 kr .

#35

Postad 24 mars 2019 - 18:58

MrGibson
  • MrGibson
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ni som kör appen. Kan man EQ över audyssey inställningarna ? Altså köra audyssey samtidigt som man finjusterar efter eget tycke ? . Eller finns i appen eq inställningar för subbarna ? . Kör audyssey och är nöjd, hade velat finjustera lite dock. Vill inte köra utan audyssey och på så sätt förlora eq på subbarna

#36

Postad 24 mars 2019 - 19:01

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0
Kan man utesluta antimode om man tar ner appen?

#37

Postad 24 mars 2019 - 19:19

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Ja man kan använda EQ efter man kalibrerat in det.
Jag hade behållt antimode inkopplad.

#38

Postad 24 mars 2019 - 19:46

Jpo
  • Jpo
  • Användare

  • 217 inlägg
  • 0

Ja man kan använda EQ efter man kalibrerat in det.
Jag hade behållt antimode inkopplad.


Varför..?

#39

Postad 24 mars 2019 - 21:12

Anton9101
  • Anton9101
  • Forumräv

  • 507 inlägg
  • 0
Jag TROR att den jämnar ut baskurvan bättre än förstärkaren kan :)

#40

Postad 25 mars 2019 - 08:31

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0

Jag har haft ett gäng receivrar av olika fabrikat och jag har aldrig någonsin varit nöjd med någon automatisk kalibrering.
Som TS skriver så blir ljudet ofta väldigt sterilt och basfattigt även fast man kalibrerar efter alla konstens regler.

 

Jag har slutat använda autokalibrering och kalibrerar efter hur mina öron tycker det bör vara. Det är ju trots allt jag
som ska tycka ljudet låter bra. Alla har ju inte samma preferenser hur ljudet bör låta. Men basfattigt och sterilt, tråkigt ljud
är inte min melodi. :)



#41

Postad 25 mars 2019 - 08:40

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Det är ju precis det här Dirac Live samt XT32 (med app) kan råda bot på numer.
Med en targetcurve så justerar du ljudet efter din smak. Sen fixar kalibreringen mindre fel i frekvensgång osv på samma gång.

Mitt system har aldrig låtit så bra som det gör nu. Detta trots ett helt akustikbehandlat rum.

#42

Postad 20 oktober 2019 - 19:13

JoakimO
  • JoakimO
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Jag har haft ett gäng receivrar av olika fabrikat och jag har aldrig någonsin varit nöjd med någon automatisk kalibrering.
Som TS skriver så blir ljudet ofta väldigt sterilt och basfattigt även fast man kalibrerar efter alla konstens regler.

.....


Jag har en Onkyo TX-NR818 med underbart ljud efter automatisk kalibrering.
Köpte hem en Denon 3500 för att få 4K, körde autokalibrering och fick ett väldigt platt och tråkigt och instängt ljud. Då är jag ändå van vid platt frekvenskurva från hörlurar...
Nu har Onkyon gett upp och har grav ångest över vad jag ska skaffa nu...

#43

Postad 29 oktober 2019 - 21:56

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Blivit ägare av en Marantz 7011 precis. Hur gör man om det inte går att få ner subarna till 75 DB? Har 2st Xtz cinema och det lägsta jag kan få ner dem är till typ 79-80?

#44

Postad 29 oktober 2019 - 22:10

Fellow88
  • Fellow88
  • Beroende

  • 1 149 inlägg
  • 0

Hur gör du för att inte får ner dem? Skruvar du ner gainen till lägsta och de står på över 80 ändå? Du har micen i soffan antar jag? 



#45

Postad 29 oktober 2019 - 22:49

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Japp, testade gainen till absolut lägsta på båda subarna o då låg det på 79. Micstativ i soffan

#46

Postad 30 oktober 2019 - 08:22

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 0

Japp, testade gainen till absolut lägsta på båda subarna o då låg det på 79. Micstativ i soffan

Har samma setup men bara en sub, och inga problem alls att få ner den i db. Har för mig att jag ligger på ca 50% gain

#47

Postad 30 oktober 2019 - 09:25

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Blivit ägare av en Marantz 7011 precis. Hur gör man om det inte går att få ner subarna till 75 DB? Har 2st Xtz cinema och det lägsta jag kan få ner dem är till typ 79-80?


Kunde få det fenomenet, jag vinklade subbarna lite från sweetspoten och fick ner det ett par DB. Men det gällde i mitt rum med min akustik.

Hoppas du får till det så du inte är missnöjd med köpet :).

#48

Postad 30 oktober 2019 - 09:28

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ahh okej! Är det ett problem att köra kalibreringen med någon DB högre än 75? Går ju fortfarande att starta den?
Mycket nöjd nimman! :)

#49

Postad 30 oktober 2019 - 09:30

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Ahh okej! Är det ett problem att köra kalibreringen med någon DB högre än 75? Går ju fortfarande att starta den?
Mycket nöjd nimman! :)


Jag utger mig inte för en expert i kalibrering.
Men ja prova kör det med för hög DB, funkar det så funkar det :).

I slutändan är ljudet viktigast för dig och inte för förstärkaren.

Skönt att höra att du är nöjd! :) Det är en fin pjäs

#50

Postad 30 oktober 2019 - 20:05

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Hoppas det är okej att jag lånar den här tråden, passar in bra istället för att starta ny :) någon som använder audyssey appen?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.