Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Influencers tar över hemmabiohobbyn

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 15 januari 2021 - 17:29

Anton
  • Anton
  • Forumräv

  • 731 inlägg
  • 0

Håller detta utan att nämna vem och vad som testas osv.

 

Men sista halvåret och inte minst sista 3-4mån har Youtube m.m. fått ett hav med influencers.

Jag har aldrig trott att influencers gör så stor påverkan för tjejer och det har varit så stort problem som många vill att det ska vara.

 

Men nu när jag ser att väldigt väldigt många entusiaster går på vad dom säger helt och hållet.

Produkter hyllas till himlen, kostar 5000kr att bygga men slår allt under 100tkr osv.

"Det bästa dom hört" Det är så bra så även med centern avstängd så hör du röster i mitten - dvs en vanlig billig  stereo ska klara tänker jag-
Men hyllas till något gud skapade.

Subwoofer tester på 20min som bara kollar mellan 35-40hz till 10hz.
Inte ett ord om att den mäter ruskigt dåligt mellan 65-75hz. 

Allt är hur högt och lågt den spelar.

 

 

Ser många kommentarer på nätet som jag inte sett tidigare åren.

Köp budgetelement för bara du mäter ner till 20hz så spelar resten ingen roll.

En sub för 40tkr som inte spelar under 20hz är dålig.
Finns hur mycket som helst som man hör komma någonstans ifrån.
Hör hur det efterliknade dessa personer från YT

Det finns givetvis bra personer på YT som förklarar bra, har erfarenhet och Referencesystem så dom kan testa en film och ändå chansen att göra ett bra test.

Tanken är inte hylla eller klanka ner på någon.
Det finns även väldigt bra produkter som presterar väldigt mycket bättre än kostnaden.

Men min fundering är hur kommer detta påverka Hembion i framtiden för jag 

märker hur människor tar vissa saker som sanning även om personen dom lyssnat på har fått högtalarna av tillverkarna. 


 



#2

Postad 15 januari 2021 - 19:11

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0
Förhoppningsvis köper man inte ljud- och bildgrejjer för många 1000-lappar baserat på en YT-recension.

Å andra sidan är inte den sista idioten född än.

#3

Postad 15 januari 2021 - 23:04

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 2

Eftersom jag är en gammal "boomer" så har jag är inte sett detta alls. Är dagens ungdom inte smartare än så är det deras problem...



#4

Postad 16 januari 2021 - 21:23

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 2
Den dummaste trenden är väl annars att demonstrera hur högtalare låter via Youtube.

#5

Postad 16 januari 2021 - 22:16

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 444 inlägg
  • 0

Den dummaste trenden är väl annars att demonstrera hur högtalare låter via Youtube.

Eller hörlurar.



#6

Postad 16 januari 2021 - 22:53

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

En ganska vansinnig detalj är att flertalet "influencers" får produkterna i utbyte mot marknadsföringen. Det gäller förstås inte "stora" namn som kan få ut en sexsiffrig summa för en Instagram-post, men det är rätt skrämmande att det finns de som låter tillverkare nyttja ens plattform och integritet i utbyte mot något som de med garanti kommer att gå med vinst på.

 

Om man kan få en viss räckvidd för en produkt, i utbyte mot att man ger bort ett exemplar av produkten... Ja det är ju ett jäkla kap.



#7

Postad 17 januari 2021 - 06:14

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Eftersom jag är en gammal "boomer" så har jag är inte sett detta alls. Är dagens ungdom inte smartare än så är det deras problem...

Den bästa kommentaren på länge, tack för skratt attacken  :D



#8

Postad 17 januari 2021 - 09:11

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 1
Även gammalmedia mutades ju frekvent för bättre recensioner. Ibland så nämner ju influencers åtminstone att de får produkter gratis. Så jag vet inte om genomsnittskonsumenten blir mer lurad idag.

Redigerat av oqvist, 17 januari 2021 - 09:12.


#9

Postad 17 januari 2021 - 09:37

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Även gammalmedia mutades ju frekvent för bättre recensioner. Ibland så nämner ju influencers åtminstone att de får produkter gratis. Så jag vet inte om genomsnittskonsumenten blir mer lurad idag.

 

skratt, tämligen cyniskt... Det finns ju serösa och mindre seriösa resecenter. Den bästa är ju att lyssna själv. Däremot är bruset starkare idag och utbudet med alla kanaler säkert 1000ggr större än för 30 år sedan. Vilket gör det lättare för oseriösa influenser och gapiga youtubers att höras och synas.

 

Det bästa var när en tidigare nära bekant sade att världens bästa förstärkare var Pioneer 924 och världens bästa högtalare var B&W 602 S3. Alla kategorier. För det hade han förstått via youtube... Vi umgås INTE längre, han blev bara arg när jag ställde frågor han inte kunde svara på, såsom om han lyssnat till systemet?  :blink:   :lol:



#10

Postad 17 januari 2021 - 10:29

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Fast det är ju stor skillnad på att få testexemplar som recensent mot att göra "betalda samarbeten" som influencer. Är man recensent så är man nog tillräckligt mån om sin integritet för att inte låta sig färgas av att man har fått produkten utan att behöva betala för den, ty det är mer eller mindre standard i alla branscher...



#11

Postad 17 januari 2021 - 12:39

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 1
Det finns ju en massa historier förr om mutresor och andra bonusar vid sidan om som kanske inte var relevant... Annonsörer som får special treatments om de lägger in extra annonser.

Tycker mig läst många artiklar som framstår som betalda samarbeten genom åren.

#12

Postad 17 januari 2021 - 12:44

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0

Tycker mig läst många artiklar som framstår som betalda samarbeten genom åren.

Som Sweclockers tex. De har blivit lite tydligare med att det är sponsrade artiklar, men jag gillar inte riktade artiklar från en site som Sweclockers.

#13

Postad 17 januari 2021 - 12:50

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Annonsörer som får special treatments om de lägger in extra annonser.

En annons är väl knappast något tecken på köpta recensioner?



#14

Postad 17 januari 2021 - 12:54

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Angående högtalardemo via Youtube, så är här ett par exempel:

 

Pursuit Perfect System:

https://www.youtube....h?v=Z0ojaHhWYPo

 

Tharbamar:

https://www.youtube....h?v=aBoWC9wt2ks

 

Några kommentarer:

 

Well, sound sounded pretty awesome to me. Nice detailed sound. The tone pretty sweet. Laid back also. Cabasse! Think I will checkout the rest of their Product line of speakers.

 

Listening on my headphones, I prefer the Quads, the KEF are ‘denser’! But both are good for a bookshelf speaker.

 

The piano and the electro guitar sounds better on the Quad but interesting enough i found the vocal better to my liking on the Kef. Quads vocals felt a little sucked out by comparision. At least that's how I hear with my focal clear headphones.


Redigerat av Ageve, 17 januari 2021 - 12:56.


#15

Postad 17 januari 2021 - 13:57

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

En annons är väl knappast tecken på köpta recensioner?


Beror ju från fall till fall. Men man har sett många ex där tillverkare lagt in dubbelsidesannons sen så höjs deras produkt till skyarna i vad som närmast framstår som reklam :)

#16

Postad 17 januari 2021 - 14:01

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 987 inlägg
  • 0

Det kan ju vara så att tillverkarna får reda på testresultaten i förväg med, och därför väljer att annonsera i det numret.

 

Fast man kanske inte ska utgå ifrån det.

 

Angående influencers så är de inte värre än en del hifi-säljare (drar verkligen inte alla över en kam, utan tänker mer på kabelnasare osv). De når iofs en mycket större publik.



#17

Postad 17 januari 2021 - 14:04

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Annonsering sköts i regel av PR-byrårer och på årsbasis. Har väldigt svårt att se hur en annons skulle vara tecken på muta, eller hur någon recensent skulle vilja uppoffra sin integritet för en annons.

 

EDIT: Kan tilläggas att jag själv har blivit erbjuden att köpa in prylar till min studio till rabatterat pris, i utbyte mot att tillverkaren ska få skicka spekulanter på "demo" hos mig. Det finns extremt goda skäl till varför jag tackar nej till sådana erbjudanden...


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 17 januari 2021 - 14:08.


#18

Postad 17 januari 2021 - 16:18

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Det kan ju vara så att tillverkarna får reda på testresultaten i förväg med, och därför väljer att annonsera i det numret.
 
Fast man kanske inte ska utgå ifrån det.
 
Angående influencers så är de inte värre än en del hifi-säljare (drar verkligen inte alla över en kam, utan tänker mer på kabelnasare osv). De når iofs en mycket större publik.


De har citat från recensionen i annonsen så de har fått läsa den i förväg. M3 m fl har hållit på så ex :D

#19

Postad 18 januari 2021 - 13:00

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Ser inte riktigt det stora problemet. Så har det väl alltid varit i alla tider där mer eller mindre seriösa recensioner publicerats i div teknik/hifi-magasin.

BOSE, Sonos, m.fl. höjs till skyarna som om det skulle vara guds gåva till HiFi-världen men som i själva verkat inte går att ha i samma mening som HiFi!

 

 

De har citat från recensionen i annonsen så de har fått läsa den i förväg. M3 m fl har hållit på så ex :D

Vad är seriöst och vad är inte?! Visst är det lockande att få in annonspengar, det är ju det tidningarna lever på. Samma med influencers, utan sponsring hade dom nog inte hållit på med det dom gör.

Sen finns det ju dom som vägrar ta emot spons eller som är öppna med det och har en fast ståndpunkt att dom inte tänker ge någon plusspoäng bara för att dom skickar gratis produkter.

Ett exempel är en som testar verktyg bl.a. Han brukar ibland få produkter just pga att han gett någon dåliga betyg, där dom vill att han t.ex. testar en vidareutvecklad produkt mot konkurrenterna.

 

För en normal människa är det ganska enkelt att se igenom många av de mest oseriösa influencers, men tyvärr är allt för många helt blinda för allt BS och köper hela upplägget till 100% utan ifrågasätta någonting öht!

 

En skillnad är väl att allt är så lättillgängligt nu och man blir matad med skit oavsett man vill det eller inte. Förr var man ju tvungen att, om inte köpa en tidning, så iaf ta sig till en handlare som ordbajsade dig full eller prackade på dig div. lektyr som han hade i sin butik.



#20

Postad 18 januari 2021 - 18:34

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 861 inlägg
  • 0

Det är kanske ett problem när tidningar låter recensioner köpas? På samma sätt som det är ett problem när influencers låter sig köpas? Begriper inte varför det är finare med gammelmedia som låter sig köpas och mer professionellt ljuger med pennan med hjälp av en redaktion?

Finns väldigt många seriösa youtubers också utan egenmål att bli influencers som influencers drunknar i så jag vete gudarna om det verkligen var bättre förr med mindre källor till information. Nu har vi ju många som faktiskt gjort en ekonomisk förlust på det de recenserar som testar och inte har någon bias mot någon som gett dem freebies eller rentav mutat dem :)



#21

Postad 18 januari 2021 - 18:38

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag förstår poängen men... Hifi-tidningarna har ju ofta haft skrattretande löjliga recensioner i alla år så det är nog inte värre nu. Sen finns det förstås mer seriösa recensioner med mätningar av effekt och frekvenskurvor mm.
Enda sättet att veta om det verkligen låter bra är ju ändå att testa i sitt eget rum.



#22

Postad 18 januari 2021 - 19:14

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Jag förstår poängen men... Hifi-tidningarna har ju ofta haft skrattretande löjliga recensioner i alla år så det är nog inte värre nu. Sen finns det förstås mer seriösa recensioner med mätningar av effekt och frekvenskurvor mm.
Enda sättet att veta om det verkligen låter bra är ju ändå att testa i sitt eget rum.

 

Skratt, egenlyssning är A och O i alla lägen.  :D



#23

Postad 19 januari 2021 - 11:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Skratt, egenlyssning är A och O i alla lägen.  :D

Långt ifrån alla har möjlighet att lyssna själv innan köp, så jag gissar att väldigt många helt enkelt är tvungna att gå blint på recensioner och utlåtanden från div självutnämnda experter på forum.

Har man tur så har man en HiFi-butik i sin lilla stad, så utbudet kan vara lite begränsat. Kan man däremot ta sig till Stockholm, Göteborg, etc. så är skall man ha tid över att gå runt och provlyssna.

 

Har själv köpt det mesta olyssnat, någon gång har det inte varit helt optimalt men de flesta gångerna har det funkat. Gäller att ta in alla både bra och dåliga omdömen och försöka sålla och plocka ut de aspekter som passar in i min lyssning. Är det ont om information ute så blir det givetvis svårt.

 

Så jag kan förstå att folk med lite vacklande omdöme lätt kan bli förtrollad av en mutat annons/influencer som glorifierar Sonos senaste plastburk med senaste velouröverdrag och enorma basåtergivning från sitt studioutvecklade 2" element!

Hade folk i allmänhet varit det minsta intresserad så hade man nog aldrig kunnat sälja majoriteten av alla anläggningar idag som helt saknar mellanregister. Ofta skall det bara se snyggt ut och gärna låta högt!



#24

Postad 19 januari 2021 - 19:08

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Begriper inte varför det är finare med gammelmedia som låter sig köpas och mer professionellt ljuger med pennan med hjälp av en redaktion?

Vilka journalister/recensenter menar du är köpta?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.