Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags att köpa en DAC.

340 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Harman Kardon HD 990 (CD-spelare) 3 9,42 (25) Inga priser
TerraTec Aureon Dual USB (Ljudkort) 2 8,53 (16) 3 480:-
Musical Fidelity V-DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 9 (6) Inga priser
Cambridge Audio DacMagic (DAC & hörlursförstärkare) 2 8,91 (106) Inga priser
HRT Music Streamer (DAC & hörlursförstärkare) 2 6,5 (1) Inga priser
Abrahamsen V6.0 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 1 7,33 (2) Inga priser
Audio Pro WF100 (Trådlös ljud- och bildöverföring) 7 8,36 (32) Inga priser
KingRex UD-01 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,5 (1) Inga priser
Optoma NuForce uDAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,08 (35) Inga priser
KingRex PSU (Övrigt) 1 5,5 (1) Inga priser
Musical Fidelity M1 DAC (DAC & hörlursförstärkare) 8 9,18 (21) Inga priser
DevilSound DAC V2.1 (DAC & hörlursförstärkare) 1 (0) Inga priser
Optoma NuForce uDAC 2 (DAC & hörlursförstärkare) 8 7,59 (33) Inga priser
Lead Audio LA-100 (DAC & hörlursförstärkare) 2 7,56 (8) Inga priser
Hegel HD2 (DAC & hörlursförstärkare) 1 6,29 (6) Inga priser
Hegel HD20 (DAC & hörlursförstärkare) 2 9,27 (10) Inga priser
Rega DAC (DAC & hörlursförstärkare) 6 9,07 (13) Inga priser
41 relaterade trådar
Hegel (3546 inlägg) 1 år sedan
Musical Fidelity Klubben (112 inlägg) 3 år sedan
DAC (Externa) (732 inlägg) 5 år sedan
Audio Pro WF100 (112 inlägg) 6 år sedan
Nya Harman Kardon HK 990 (213 inlägg) 8 år sedan
Harman/Kardon - klubben (269 inlägg) 9 år sedan
Uppgradera flerkanalsförsteget eller skaffa stereoförstärkare? (15 inlägg) 9 år sedan
Hegel, Rotel samt lite digitalt Cambridge, lyssningstest (7 inlägg) 9 år sedan
Skicka ljud via bluetooth till Audio Pro Lv3 (2 inlägg) 9 år sedan
Köpa DAC: Hegel HD11 vs. Musical Fidelity M1 vs. ??? (9 inlägg) 10 år sedan
Cambridge DacMagic Plus (39 inlägg) 11 år sedan
* Officiell tråd - Cambridge DacMagic * (645 inlägg) 11 år sedan
Inställning för att koppla dac till ps3-slim? (9 inlägg) 11 år sedan
LEAD LA-100 (36 inlägg) 11 år sedan
DAC + integrerad förstärkare eller DAC med försteg + separat slutsteg? (6 inlägg) 11 år sedan
Kommer en USB-Dac göra någon nytta för mig? (7 inlägg) 11 år sedan
Nuforceklubben (6 inlägg) 12 år sedan
HRT Head Streamer (Music Streamer) eller Nuforce uDAC2 det är frågan? (31 inlägg) 12 år sedan
Brus med uDac (3 inlägg) 12 år sedan
Nya högtalare inköpta - för datorn. (18 inlägg) 12 år sedan
Media Extender med wifi och USB-utgång? (0 inlägg) 12 år sedan
B&W CM9, vilken förstärkare? (26 inlägg) 12 år sedan
Kringgå/avaktivera volymkontrollen på Nuforce uDAC 2? (2 inlägg) 12 år sedan
Head Box II eller uDac 2 för hörlurar från MacBook (5 inlägg) 12 år sedan
uDAC 2 (10 inlägg) 12 år sedan
Förstärkare och CD till Dali Ikon 6 (20 inlägg) 12 år sedan
Hegel HD20 (24 inlägg) 13 år sedan
Trådlös ljudöverföring från datorn till stereon? EDIT: om QED uPlay (22 inlägg) 13 år sedan
Högtalare i flera rum (0 inlägg) 13 år sedan
Stereo/Surroundförstärkare 2-5k (3 inlägg) 13 år sedan
H/K HD990 vs CAMBRIDGE Azur 840C (269 inlägg) 13 år sedan
Akustikråd i knepigt rum (9 inlägg) 13 år sedan
Förstegets inverkan på ljudet (4 inlägg) 13 år sedan
uDAC lyser trots att den är avstängd! (2 inlägg) 13 år sedan
Nya hörlurar 2000-3000 + förstärkare? (18 inlägg) 13 år sedan
Ska köpa nytt ljudkort, köpråd. [klart] =) (7 inlägg) 14 år sedan
CD-spelare som fyller mina behov (HK HD990?) (21 inlägg) 14 år sedan
NuForce Icon / Trends Audio TA-10.1 + Audio Pro Level 02 (9 inlägg) 14 år sedan
Hur får jag bra ljud ut från dator till förstärkare? (32 inlägg) 14 år sedan
HK HD 990 vs Primare CD31 (0 inlägg) 14 år sedan
Nytt från Harman/kardon (850 inlägg) 14 år sedan

#51

Postad 20 januari 2010 - 21:05

PureDigital
  • PureDigital
  • Beroende

  • 1 125 inlägg
  • 0
Nu har jag haft min nya DACmagic ikopplad i en timme lite drygt.
Och jag ska jag säga? " <_< " Är väl det som förklarar bäst hur jag känner!

Lite bakgrundsinfo:
Använder mig av Spotify Premium på datorn. Vidare kör jag med Naims nya NAC 152 XS och Naim NAP155 XS sen med Audiovector S3 Super.
Tidigare har jag använt mig av dacen i hembiostärkaren (Onkyo nr-906) men nu tyckte jag det var dags att köra datorn direkt till Naim försteget. Så det var största anledningen att jag ville ha en DAC till datorn. Sen om det kunde ge mig en ljudförbättring också var det självklart ett plus.

Första intrycket var att ljudet känns renare, mer dynamiskt och med en ökad närvarokänsla rakt över oberoende vad man kör för musik. Detta beror självklart inte bara på DACmagic utan även av att jag använder naims försteg som jag tidigare bara kört passtrouh genom.

Filtret som jag tycker låter mest korrekt är Linear, steep låter eventuellt lite roligare men mindre korrekt rakt över plus att man missar detaljer på översta toppen, vilket som kan upplevas som possitivt när ljudkvaliten är lite sådär på en del musik.

Kör med en Supra Optisk kabel mellan dator dac sen en audioquest king cobra mellan dac försteg.

Utöver detta så finns det Inget sus, brum eller andra missljud som jag har fått på de andra Dacarna jag har haft hemlånade, och byggkvaliten känns riktigt riktigt bra.

Jag vet att jag långt ifrån är först med denna dac men det var iaf lite av mina första intryck.

Någon som är lite kunnig/erfaren som kan förklara lite praktiskt hur det är tänkt att de olika filteralternativen bäst ska användas.(Förstår parametrar men kunde vara kul om någon har typ olika filter till olika musikstilar eller liknande) Även hur man på ett smart sett ska veta när musiken är fasrätt fasfel. Hörs självklart tydligt ibland men säkert inte alltid

#52

Postad 22 januari 2010 - 00:22

Mr_Q
  • Mr_Q
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0
Har också en laptop med som jag kör Sptify Premium på. Packade precis upp och testade min nyinköpta NuForce Udac och med tanke på priset (995 pix) så är den ett riktigt fynd!

#53

Postad 03 februari 2010 - 16:49

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0

Har också en laptop med som jag kör Sptify Premium på. Packade precis upp och testade min nyinköpta NuForce Udac och med tanke på priset (995 pix) så är den ett riktigt fynd!

Har också beställt NuForce lilla rackare, skall bli intressant att testa när den väl kommer hem.

#54

Postad 05 februari 2010 - 15:47

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Fattar jag denna tråden rätt om jag drar slutsatsen att det är bäst att använda optisk eller digital spdif utgång från ett hyfsat bra ljudkort, eller är det bättre att köra direkt med USB-koppling? Tänkte skaffa en dacmagic så småningom..

Mvh


Du behöver inte ha ett hyfsat kort om du ska köra optiskt, det räcker med ett vanligt ljudkort med optisk ut.
Jag tycker optiskt är bättre än USB, det låter säkerligen lika men jag slipper gärna den elektriska kopplingen mellan dator och stereo.

#55

Postad 05 februari 2010 - 16:07

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Du behöver inte ha ett hyfsat kort om du ska köra optiskt, det räcker med ett vanligt ljudkort med optisk ut.
Jag tycker optiskt är bättre än USB, det låter säkerligen lika men jag slipper gärna den elektriska kopplingen mellan dator och stereo.


Det var ju någon test som visade att DacMagic inte kunde prestera lika bra ljud över USB som de andra digitala formaten, och Cambridge svarade att det inte berodde på deras implementation utan på begränsningar i USB-standarden eller något i den stilen...

#56

Postad 05 februari 2010 - 17:00

Unregistered1156
  • Unregistered1156
  • Veteran

  • 1 852 inlägg
  • 0

Det var ju någon test som visade att DacMagic inte kunde prestera lika bra ljud över USB som de andra digitala formaten, och Cambridge svarade att det inte berodde på deras implementation utan på begränsningar i USB-standarden eller något i den stilen...


Njaa..
Det var datorns dåliga nätdel i det här fallet som begränsade prestandan.

Ganska smidigt att skylla på något liknande det du skriver. Går ju att använda på allt! "Det är inte min implementation av information som gjorde att jag failade tentan, det är begränsningar i provmaterialet".

#57

Postad 06 februari 2010 - 17:22

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Går det att använda volymkontrollerna på nuforcen om man använder sig av lågnivåutgången till tex ett slutsteg eller fungerar den bara på hörlursutgången?

#58

Postad 06 februari 2010 - 18:02

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Går det att använda volymkontrollerna på nuforcen om man använder sig av lågnivåutgången till tex ett slutsteg eller fungerar den bara på hörlursutgången?


Det fungerar, du kan koppla den till slutsteg och använda volymkontrollen, uDacen blir som ett försteg.

//Micke

#59

Postad 06 februari 2010 - 18:14

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0
Nu har jag använt min uDAC i snart en vecka och måste säga att jag är väldigt nöjd. Den har väckt nytt liv i både mina Sony 71SL och Philips HP890 och får dem att visa sina bättre sidor. Visserligen är det inga high-end-lurar, men hörlursförstärkaren ger bättre ljud än min Arcam vilket förvånade mig. Ljudbilden blir tydligare och basen är djup och stram. Jag hade egentligen mest tänkt använda den för mobilt bruk, men jag kommer nog använda den mycket hemma också. Redan med mina befintliga lurar får man ett trevligt ljud och man sitter gärna och lyssnar i timmar. Jag blir inte alls lika lyssningstrött i öronen som jag blivit tidigare vid lurlyssning.

Jag har även kört den som DAC i min vanliga högtalaranläggning (Arcam och Aurum Cantus) och kan säga att den gör ett bra jobb där också. För dem som kör direkt från integrerade ljudkort till stereon kommer ljudet förbättras avsevärt med en uDAC.

För en tusenlapp måste jag säga att det är ett riktigt bra köp. Den är väldigt användbar och prisvärd och jag tror att många skulle få en bra förbättring med denna pryl.

#60

Postad 09 februari 2010 - 17:29

Triton242
  • Triton242
  • Lärjunge

  • 355 inlägg
  • 0
Följer det med några drivrutiner till nuforcen? Kan man ändra bas trebble kanske mer inställingar i windows tro?

#61

Postad 09 februari 2010 - 17:36

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Följer det med några drivrutiner till nuforcen? Kan man ändra bas trebble kanske mer inställingar i windows tro?



Bara plugga in så installerar den sig själv. Du kan inte ändra något i windows, tror jag iallafall (inte testat, har testat ändra volymen men det funkade inte) så kör du till en receiver/förstärkare så är det där du måste ändra.

//Micke

#62

Postad 09 februari 2010 - 17:51

paul_on_fuzz_bass
  • paul_on_fuzz_bass
  • Lärjunge

  • 281 inlägg
  • 0
Är det ingen som har något kritiskt att säga om UDAC? ;) Har själv en nuforce icon, som jar är mycket imponerad av för vad den är: en mycket liten förstärkare som har klart ljud och med inbyggd DA omvandlare och OK hörlursutgång. Imponerande.

Men det är inte den bästa stärkare jag hört. Hur är det med UDACen, är det någon som har något elakt att säga om den?

Annars är den ju både läcker och billig, och ligger bra till för ett köp.

#63

Postad 09 februari 2010 - 18:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Är det ingen som har något kritiskt att säga om UDAC? ;) Har själv en nuforce icon, som jar är mycket imponerad av för vad den är: en mycket liten förstärkare som har klart ljud och med inbyggd DA omvandlare och OK hörlursutgång. Imponerande.

Men det är inte den bästa stärkare jag hört. Hur är det med UDACen, är det någon som har något elakt att säga om den?

Annars är den ju både läcker och billig, och ligger bra till för ett köp.


Tyvärr har jag inget annat att gämföra med :lol: visst finns det säkert många bättre, speciellt om man läser lite på forum, dock så måste man importera, den maknaden verkar inte ha kommit hit än. Men som jag, ville inte spendera mycket pengar men få bättre ljud från min laptop när jag använde spotify, har inte testat den som hörlursförsärkare för jag har inga hörlurar som jag skulle kunna märka någon skillnad med, är den toppen, och enligt rykten så e det samma DAC som i Cambridge DAC magic. Till priset så kan jag inte klaga!

//Micke

#64

Postad 10 februari 2010 - 01:43

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Jag är även jag mycket nöjd med udacen. Så liten och snygg och så välljudande.

Om jag ska säga nåt elakt om den så är det väl att det inte är nån monsterförstärkardel i den. Den har svårt med mina HD650 när volymen åker upp. Nu lider jag inte av det problemet då jag endast använder den som dac.
Jag har även testat med lite mindre trögdrivna lurar(HD555 och Grado SR80) och dem klarar den av utan problem.

Udacen ÄR ett klipp för priset! Perfekt för er som vill ha ut högklassigt ljud från datorn och/eller en förstärkare till lurarna(förutsatt att det inte är några trögdrivna lurar)på ett smidigt sätt.

Jag ska erkänna att jag är mer än intresserad av nya Icon HDP som släpps i dagarna...

Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 10 februari 2010 - 01:43.


#65

Postad 10 februari 2010 - 09:29

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Jag streamar spotify över min airport express och plockar idag ut ljudet analogt från den.

Tänkte uppgradera med en dac och vad jag har läst mig till kan man bara plocka ut ljudet från toslink och inte usb.

Udacen verkar tyvärr inte ha en toslink-in. DacMagic tycker jag är lite väl dyr.

Finns det någon toslink-usb-omvandlare?

Edit, gick visst lite fort...

Redigerat av En i kvadrat, 10 februari 2010 - 09:36.


#66

Postad 10 februari 2010 - 09:41

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Japp!


#67

Postad 10 februari 2010 - 09:55

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0

Japp!


Tack för snabbt svar. Men jag vet inte om det är helt rätt. Jag skrev nämligen fel i mitt första inlägg.

Så bara för att vara säker: Med denna kan jag plocka ut ljudet toslink från airport expressen, gå in i TerraTec Aureon Dual och sen ut som USB in i en Udac?

#68

Postad 10 februari 2010 - 10:12

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Ahh, nej, den är för usb in och toslink ut.
Det blir nog Cambridge Audio DacMagic eller Musical Fidelity V-DAC som du behöver då, lite dyrt...

#69

Postad 10 februari 2010 - 10:30

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Ah, det var ju synd men tack för ditt svar. Blir till att leta vidare. Jag kan knappast vara ensam om att plocka ut toslink och tycka att nästan 3 000 spänn är för dyrt för en dac.

#70

Postad 10 februari 2010 - 21:05

Cedric
  • Cedric
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0
Hejsan jag har MOON `s nya dac 300 D hemma på prov och jag fattar ingenting ? jag kör optisk sladd ifrån min blu-ray spelare till dacen som i sin tur är kopplade med ett par analoga rca kablar till min primare I30 plus att jag kör ett par rca kablar direkt ifrån blu-ray spelaren till primaren och det är NOLL i skillnad och det finns inga inställningar att göra med dacen det känns som dacen bara skickar igenom signalen som sagt jag fattar inget men jag hoppas det finns någon där ute som gör så kom gärna med svar tack på förhand.


??????????????????????????????? konstigt

ps. har haft andra dacar hemma på prov och det blev jätte skillnad på gott och ont.

#71

Postad 10 februari 2010 - 21:09

Unregistered1803
  • Unregistered1803
  • Amatör

  • 52 inlägg
  • 0
Till En i kvadrat. :D
Nej, Kan finnas en Heed som är lite billigare. Kolla på Heed. Annars ligger nästan alla de billigaste hifidacarna runt 2500:- Om det nu inte är en USB dac du skall ha. Dom finns för runt 1000:- Men du ska ju köra med toslink.

Om du använder din Airport express mycket till att lyssna på musik så tycker jag defitivt du skall köra en Dacmagic, det blir kanonljud på det..

Mvh

Redigerat av Unregistered1803, 10 februari 2010 - 21:43.


#72

Postad 10 februari 2010 - 21:43

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Ah, det var ju synd men tack för ditt svar. Blir till att leta vidare. Jag kan knappast vara ensam om att plocka ut toslink och tycka att nästan 3 000 spänn är för dyrt för en dac.


De flesta HiFi-DAC:ar är betydligt dyrare, kolla på Hegel, Naim, Benchmark etc. så får du se.

#73

Postad 11 februari 2010 - 09:16

En i kvadrat
  • En i kvadrat
  • Användare

  • 167 inlägg
  • 0
Ok, tack för era tips. Ska spana in en Dacmagic.

Om dacen i nya Cambridge 650R är bra och den låter bra i tvåkanal kanske det får bli en sån istället.

#74

Postad 11 februari 2010 - 09:21

nohall
  • nohall
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

För att signalen ska bli bitkorrekt krävs rätt inställningar på datorn, men det gäller även USB.

Samplingsfrekvens: 44,1 kHz. bitdjup 24bit (inte 16). Alla effekter, volymkontroller osv av. Det brukar räcka, men Windows är knäppt ibland, både XP och Vista. I Mac OS funkar det som vanligt direkt.


Varför just 44,1 kHz? Blir det inte bättre ljud med ovanstående inställnigar fast med 192 kHz?

#75

Postad 11 februari 2010 - 10:01

MartinP666
  • MartinP666
  • Beroende

  • 1 202 inlägg
  • 0

Varför just 44,1 kHz? Blir det inte bättre ljud med ovanstående inställnigar fast med 192 kHz?


Blandar du inte ihop samplingsfrekvens med bitrate nu? En bitrate på 192 kbps är ganska vanligt men samplingsfrekvensen är oftast 44.1 kHz.

#76

Postad 12 februari 2010 - 17:12

nohall
  • nohall
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Blandar du inte ihop samplingsfrekvens med bitrate nu? En bitrate på 192 kbps är ganska vanligt men samplingsfrekvensen är oftast 44.1 kHz.


hmm ja det har jag nog gjort. Vad är det för skillnad? I mina ljudrivrutiner kan jag ändra sampelfrekvens men inte bitfrekvens. Bitfrekvensen kan ja enbart ändra i windows.

Men då ställer jag samma fråga modifierad. Varför just 44 och inte 192 bitrate? Och vad ska man ha för sampelfrekvens?

#77

Postad 12 februari 2010 - 17:26

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Glöm detta inlägg.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 februari 2010 - 17:29.


#78

Postad 12 februari 2010 - 17:34

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0

Varför just 44,1 kHz? Blir det inte bättre ljud med ovanstående inställnigar fast med 192 kHz?


Det är nog rätt det du skriver. Både 44,1 och 192 är en samplingsfrekvens. Är inte så hemma på det där men tror att 192 kHz är HDljud och 44,1 är vanligt stereoljud. Vet inte om det finns några dacar som kan uppsampla 44,1 till 192. Däremot vet jag att uppsampling till 96 kHz och dubbla frekvensen (88,2) är ganska vanligt.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 12 februari 2010 - 17:35.


#79

Postad 12 februari 2010 - 18:58

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Många dacar fixar 192kHz. 44.1kHz är samplingsfrekvensen som används på vanliga CD. Det har dock inte med att göra om det är stereo eller inte. Man kan även ha mulitkanalsljud i 44.1kHz.

#80

Postad 16 februari 2010 - 13:50

Unregisteredc875fefe
  • Unregisteredc875fefe
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Hej!
Jag funderar på att köpa en uDAC eftersom mitt ljudkort slutade fungera häromdan och det integrerade inte är så mycket att hänga i granen...

Men jag har en fråga och det är vilka signaler denna DAC egentligen stödjer. Jag har en hel del Vinyl rippar och DVD-A rippar i 24bit/96kHz. Går dessa att spela upp utan nedsampling eller minskad "bitrate". Om jag har förstått det hela rätt så stödjer inte USB-gränssnittet mer än 16bit/48kHz men hur blir det om jag då kopplar med coax istället?

Så kort och gott: Finns det möjligheter att att köra 24bit/96kHz genom en uDAC?

Tack på förhand!

#81

Postad 16 februari 2010 - 21:52

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0

Hej!
Jag funderar på att köpa en uDAC eftersom mitt ljudkort slutade fungera häromdan och det integrerade inte är så mycket att hänga i granen...

Men jag har en fråga och det är vilka signaler denna DAC egentligen stödjer. Jag har en hel del Vinyl rippar och DVD-A rippar i 24bit/96kHz. Går dessa att spela upp utan nedsampling eller minskad "bitrate". Om jag har förstått det hela rätt så stödjer inte USB-gränssnittet mer än 16bit/48kHz men hur blir det om jag då kopplar med coax istället?

Så kort och gott: Finns det möjligheter att att köra 24bit/96kHz genom en uDAC?

Tack på förhand!


Tyvärr inte. uDAC hanterar upp till 16bit/48kHz, sen har den bara coax-utgång. Men jag tror att en bra nedsamplad signal kommer att låta kanon. Ofta är det väl snarare välgjorda inspelningar som gör att DVD-A låter bra, än formatet i sig?

#82

Postad 18 februari 2010 - 14:53

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Ett stycke svart uDac skall hämtas ut på ICA på väg hem från jobbet idag. Skall bli spännande att se vad den gör för ljudkvaliteten.

#83

Postad 18 februari 2010 - 19:47

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Första intrycken av NuForce uDac, via Spotify Premium -> uDac -> Rotel RA04 -> Compact WZ-1SC

Väldigt fin detaljrikedom och tydlig svärta i tystnader. I normala fall har jag även ett Classic 8.0B slutsteg samt en MiniVee inkopplade, men det känns som om det inte behövs längre. NuForce uDac gav lite extra rum åt musiken som kändes lite instängd och lätt ansträngd med bara Rotelstärkaren. Ett bra betyg för uDac. Än så länge ett mycket bra köp, skall bli intressant när jag testar med slutsteget och subben inkopplade också. Mmmm...

#84

Postad 19 februari 2010 - 23:37

shantideva
  • shantideva
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0
Hämtade Music Streamer+ idag på posten, ska bli intressant hur denna lilla låda presterar..

#85

Postad 22 februari 2010 - 00:00

Sahlberg
  • Sahlberg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

Tyvärr inte. uDAC hanterar upp till 16bit/48kHz, sen har den bara coax-utgång. Men jag tror att en bra nedsamplad signal kommer att låta kanon. Ofta är det väl snarare välgjorda inspelningar som gör att DVD-A låter bra, än formatet i sig?


Hmm, tror att jag behöver en liten förklaring på det där eftersom jag funderar på att köpa en uDac. Om jag har en fil i 24bit/96kHz, kan jag inte spela upp den alls eller samplar t.ex. en uDac automatiskt ner det till 16bit/48kHz?

Jag har en gammal laptop som ren musikdator och den har självklart inte optisk ut, bara usb tillgängligt för en extern dac.

Redigerat av Sahlberg, 22 februari 2010 - 00:01.


#86

Postad 22 februari 2010 - 08:44

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Grubblar på vilken av MusicStreamer (+) och uDac som låter bäst. Och hur dom står sig mot DacMagic.
DacMagic:en har ju en praktisk fördel att ha s/pdif-ingångar så man kan ha den i stereoracket med en Squeezebox tex ifall man inte har en HTPC. Tycker det kunde få tillverkas en Squeezebox med USB...

#87

Postad 22 februari 2010 - 09:02

skrotfot
  • skrotfot
  • Beroende

  • 1 201 inlägg
  • 0
Det finns en vanlig analog stereoutgång (rödvit rca) och en digital coaxutgång på uDac.http://www.nuforce.c...nudac/index.php

#88

Postad 22 februari 2010 - 09:18

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Det finns en vanlig analog stereoutgång (rödvit rca) och en digital coaxutgång på uDac.http://www.nuforce.c...nudac/index.php

Jo, fast ingen coaxINgång.

#89

Postad 22 februari 2010 - 09:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Grubblar på vilken av MusicStreamer (+) och uDac som låter bäst. Och hur dom står sig mot DacMagic.
DacMagic:en har ju en praktisk fördel att ha s/pdif-ingångar så man kan ha den i stereoracket med en Squeezebox tex ifall man inte har en HTPC. Tycker det kunde få tillverkas en Squeezebox med USB...


Kanske nya nuforce Icon HDP kan vara något då? iof blir den nog dyrare än dacmagic men men kan vara mycket bättre.
http://www.nuforce.c...onhdp/index.php

//Micke

#90

Postad 22 februari 2010 - 10:02

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Kanske nya nuforce Icon HDP kan vara något då? iof blir den nog dyrare än dacmagic men men kan vara mycket bättre.
http://www.nuforce.c...onhdp/index.php

//Micke

Den där ser kanon ut tycker jag! Perfekt också med preamp/volymkontroll, den kommer jag att ha användning av också. Den verkar ha börjat säljas, men finns inte i Sverige än så länge eller?
Uj vad sugen jag blev :(

#91

Postad 22 februari 2010 - 18:27

Unregistered41b5f6f8
  • Unregistered41b5f6f8
  • Forumräv

  • 695 inlägg
  • 0

Hmm, tror att jag behöver en liten förklaring på det där eftersom jag funderar på att köpa en uDac. Om jag har en fil i 24bit/96kHz, kan jag inte spela upp den alls eller samplar t.ex. en uDac automatiskt ner det till 16bit/48kHz?

Jag har en gammal laptop som ren musikdator och den har självklart inte optisk ut, bara usb tillgängligt för en extern dac.


uDAC klarar alltså inte ta emot en 24/96-signal.
Om du ska spela en 24/96-fil så krävs det att din musikspelare samplar ner signalen till 16/48 för att sedan skicka ut 16/48-signalen till uDAC. Både VLC och Foobar klarar det utan problem hos mig. Hur mycket kvalité man tappar låter jag vara osagt, men jag vågar ändå påstå att jag mycket hellre lyssnar på en nedsamplad signal via uDAC än oförändrad signal genom ett medelmåttigt 24/96-kort.

Grubblar på vilken av MusicStreamer (+) och uDac som låter bäst. Och hur dom står sig mot DacMagic.
DacMagic:en har ju en praktisk fördel att ha s/pdif-ingångar så man kan ha den i stereoracket med en Squeezebox tex ifall man inte har en HTPC. Tycker det kunde få tillverkas en Squeezebox med USB...


Jag har hört uDAC vs DacMagic. DacMagic låter bättre, men uDAC:en gör inte bort sig på något sätt. Största skillnaden är att DacMagic spelar mer neutralt i mitt tycke, sen är den aningen bättre på övriga punkter också.

#92

Postad 22 februari 2010 - 18:42

Micke_L
  • Micke_L
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Jag har hört uDAC vs DacMagic. DacMagic låter bättre, men uDAC:en gör inte bort sig på något sätt. Största skillnaden är att DacMagic spelar mer neutralt i mitt tycke, sen är den aningen bättre på övriga punkter också.

Intressant att höra! Iofs logisk med tanke på prisskillnaden, men känns som att det finns en del undantag från den regeln.

#93

Postad 24 februari 2010 - 20:26

Unregistereddf0f3d72
  • Unregistereddf0f3d72
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Sitter också med toslink ut som jag vill koppla analogt till min förstärkare men tycker dacmagic är lite för dyr. Vad tror ni om den här prylen: http://www.hifiklubb...-omvandlare.htm

Som jag förstår det omvandlar den toslink till analogt. Eller har jag förstått fel? Hur tror ni isåfall den skulle stå sig mot en uDac? vill inte gärna lägga mer än 1500:-

Edit: Hittade även den här, fått bra betyg runt om på nätet.. Skulle landa på runt 2000:- med tull frakt och liknande...
Maverick Audio: http://www.mavaudio....ic_d1/hardware/

Redigerat av Unregistereddf0f3d72, 24 februari 2010 - 20:41.


#94

Postad 25 februari 2010 - 08:44

Derox
  • Derox
  • Användare

  • 180 inlägg
  • 0

Sitter också med toslink ut som jag vill koppla analogt till min förstärkare men tycker dacmagic är lite för dyr. Vad tror ni om den här prylen: http://www.hifiklubb...-omvandlare.htm

Som jag förstår det omvandlar den toslink till analogt. Eller har jag förstått fel? Hur tror ni isåfall den skulle stå sig mot en uDac? vill inte gärna lägga mer än 1500:-

Edit: Hittade även den här, fått bra betyg runt om på nätet.. Skulle landa på runt 2000:- med tull frakt och liknande...
Maverick Audio: http://www.mavaudio....ic_d1/hardware/



Skulle ta en V-DAC då, går att få billig från www.divineaudio.co.uk

#95

Postad 25 februari 2010 - 13:58

Sahlberg
  • Sahlberg
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0

uDAC klarar alltså inte ta emot en 24/96-signal.
Om du ska spela en 24/96-fil så krävs det att din musikspelare samplar ner signalen till 16/48 för att sedan skicka ut 16/48-signalen till uDAC. Både VLC och Foobar klarar det utan problem hos mig. Hur mycket kvalité man tappar låter jag vara osagt, men jag vågar ändå påstå att jag mycket hellre lyssnar på en nedsamplad signal via uDAC än oförändrad signal genom ett medelmåttigt 24/96-kort.


Tack för svaret. Låter som att det kommer att funka utmärkt för mig så jag beställde precis en. Nu hoppas jag VERKLIGEN att alla utlåtanden stämmer och den är värd pengarna eftersom plånkan börjar tunna ur. Senaste veckans inköp är 1 par KEF iQ30, 1 par Tara labs Helix 8, högtalarstativ, 1 uDAC och i em RCA-kablage.

Behöver jag ens nämna att flickvännen inte är speciellt nöjd när jag börjat kolla på "lågbudgetresealternativ" eftersom jag inte har "råd" med annat?

#96

Postad 28 februari 2010 - 02:23

Unregisteredc1598fe8
  • Unregisteredc1598fe8
  • Användare

  • 192 inlägg
  • 0
Nån som hört nåt om när Icon HDP landar i Svea?
Ska tydligen vara riktigt bra enligt gubbarna på head-fi.
Jag har en Udac idag men använder den bara som dac då den inte pallar med mina HD650 ordentligt. Jag är grymt nöjd med vad Udacen presterar.
Med Icon HDP får man ju allt i en låda och med vad det verkar, en riktigt bra förstärkardel. Dessutom får man ett gäng ingångar vilket också löser endel kopplingsproblem för mig då jag gärna vill ha kvar mitt ljudkort som sitter i datorn idag för spel.

Den kostar 449 dollares i staterna vilket borde bli ca 5000+ riksdaler här hemma. Känns som ett kap!

Redigerat av Unregisteredc1598fe8, 28 februari 2010 - 02:25.


#97

Postad 01 mars 2010 - 09:02

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
Är Nuforce uDAC ett bra val för mig som endast önskar ett bättre ljud när man spelar musik ifrån Datorn (Spotify Premium)? Har ett Kef Kht 2005.2 system som jag är väldigt nöjd med. Jag menar, högtalare sätter ju oxå ribban för hur bra det kan bli!

Kommer jag som en glad amatör märka en skillnad? Frugan kommer inte vara så jäkla nöjd med att jag lägger ut 1000kr på någon som inte ens jag kanske hör skillnad på. Inte för att 1000kr är så fruktansvärt mycket pengar, men ändå!

Udacen, tar det över helt som ljudkort eller spelar datorns ljudkort en roll oxå? För då kommer det väl bli en del begränsningar där också eller?
Svaren finns säker ifall man grundligt läser igenom denna tråd men tycker att den växt sig hyffsat stor och själv läsre jag så förbaskat långsamt! ;-)

#98

Postad 01 mars 2010 - 10:26

Unregistered068316fc
  • Unregistered068316fc
  • Användare

  • 224 inlägg
  • 0
*Pappahårding* Japp, uDAC tar över som ljudkort (ditt ljudkort i datorn påverkar inte ljudet när den är inkopplad). Om dess ingångar räcker till för dig så är det nog ett bra val, det är i alla fall en av de billigare DACarna och den har fått mycket bra omdömen.

Kommer jag som en glad amatör märka en skillnad?

Ja du, det kan bara du svara på. Det beror även på hur bra ditt nuvarande ljudkort är. Jag har inte hört uDAC men har en annan variant av USB DAC och jag tycker det gör stor skillnad när jag lyssnar med hörlurar på jobbet. Du kanske kan köpa en där du har returrätt?

#99

Postad 01 mars 2010 - 10:37

Unregistered36021db2
  • Unregistered36021db2
  • Lärjunge

  • 458 inlägg
  • 0
tack för ett snabbt svar. Jag har ju inte tänkt att ha den till hörlurar i första hand utan att koppla denmed en coax till min förstärkare för att sedan avnjuta musik i mina högtalare!

#100

Postad 01 mars 2010 - 10:39

hakuna
  • hakuna
  • Lärjunge

  • 291 inlägg
  • 0
Koppla in en hyffsad CD-spelare och växla mellan att spela samma CD-skiva i datorn och i CD-spelaren.
Märker du skillnad, köp en uDAC!

Niclas - nöjd innehavare av en svart sedan jul.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.