Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Dags för nya högtalare - behöver hjälp i djungeln

33 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 februari 2015 - 22:58

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Hejsan! 

 

Det är dags för mig att skaffa nya högtalare någon gång under året.

 

Min anläggning just nu består av: 

 

Audiovector M1 Signature

XTZ A100 Förstärkare

Cambridge azur 650C cd-spelare

 

Jag är i stort nöjd med anläggningen men har haft dessa högtalare 7+ år nu. Den största frågan är: Har högtalare blivit bättre? 

 

Alltså, om jag köper Audiovectors motsvarande högtalarmodell ur den nyaste serien(Audiovector Sr1 Signature tror jag det skulle vara). Kommer de då vara en stor uppgradering från mina nuvarande? 

 

Jag tänkte ta min tid att lyssna runt så mycket bara jag kan oavsett, men jag vill först lista ut vilken prisklass jag bör lägga mig i för att få ett lyft.

 

Tacksam för all input från er mer kunniga än en annan.



#2

Postad 26 februari 2015 - 07:25

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1

Om man är nöjd med ljudet ser jag ingen anledning att uppgradera. Vore jag dig skulle jag satsa krut på akustik. Där har du det som verkligen är herre över ditt ljud.

 

Gå till en butik som har koll på akustik och lyssna. Det kan förändra din värld.



#3

Postad 26 februari 2015 - 08:37

SweElite
  • SweElite
  • Forumräv

  • 858 inlägg
  • 0

Det jag kommit fram till efter många års intresse är att just prisklassen är en av de sämsta parametrarna i förhållande till hur bra man personligen tycker det låter.

 

Tror det är viktigare med vilken typ av karaktär du gillar när det gäller högtalare. 



#4

Postad 26 februari 2015 - 21:17

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Om man vänder på frågeställningen vad tycker du saknas eller möjligen kunde förbättras?

 

Om du gillar ljudkaraktären, dvs delar Olle Klifots (Audiovectors) ljud ideal så kanske en senare variant och ett steg upp på modell är rätt väg.
Då får du lite modernare formgivning och den i mitt tycke klart bättre diskanten.

 

Vill du prova något helt annat så slår jag gärna ett slag för fabrikat som Respons, Dynaudio och Gamut som jag anser är väldigt lätta att tycka om.

 

Fattas det bara bas så kan jag varmt rekommendera att komplettera med en REL bas.


Redigerat av Blåtand, 26 februari 2015 - 21:17.


#5

Postad 27 februari 2015 - 15:46

Unregistered6fb5a100
  • Unregistered6fb5a100
  • Mästare

  • 2 517 inlägg
  • 0

Ja akustiken ska jag titta på, kommer dock inte lägga några enorma pengar på det. Men bara en sån sak som gardiner skulle göra susen tror jag. 

 

Funderar på att hitta en lokal butik som har Audiovectors SR serie, då kan jag göra en jämförelse rakt av mot de jag har nu ifall de låter mig ta med dem. Det är trots allt som ni säger, det där med ljud är väldigt subjektivt och jag gillar verkligen Audiovectors ljudkaraktär. 



#6

Postad 11 mars 2015 - 08:05

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Länge sedan man var i tråden, tänker sticka ut hakan här och tipsa om gammal vintage.

Jag har ett par jbl l65a(jubal) och de är extremt avslöjande med sämre inspelningar,

men med bra och uppåt så låter dessa gamla burkar fantastiskt.

 

Har lyssnat på Elac, Focal, B&W, Audiovector, SA i prisklasser 8-35 000 kr. Vet att det kanske

är att svära i kyrkan, men mina öron tycker att  jbl l65a spelar i en högre liga. 

Är helt övertygad om att XTZ A100 skulle funka fantastiskt med l65a som brukar gå för ca.

4-7 000 kr på ebay, hifitorget, hifimagasinet mm. Får väl tillägga att man får leta lite för 

denna modell är ovanligare än t ex jbl l100.



#7

Postad 02 april 2015 - 00:24

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Tråkigt forum med så få intresserade?????????????



#8

Postad 02 april 2015 - 00:40

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Du har ju inte direkt ställt någon fråga, så det är svårt att ge ett svar på det.

#9

Postad 02 april 2015 - 03:23

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Tråkigt forum med så få intresserade?????????????

 

Frågar du oss?



#10

Postad 03 april 2015 - 00:20

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

Nja, kanske min oerfarenhet av dessa forum. Hoppades på någon reaktion av det jag skrev.

Att mina gamla 70-tals jbl skulle låta bättre än dyra nyare högtalare måste vara lite provocerande.

 

Obs, jag skrev inte detta för att starta något högtalarbråk, utan det är min högst subjektiva

uppfattning. Vore intressant att höra era synpunkter därför jag vet att ni överlag har större

erfarenhet och kunskap om hifi.



#11

Postad 03 april 2015 - 00:43

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Hejsan! 

 

Det är dags för mig att skaffa nya högtalare någon gång under året.

 

Min anläggning just nu består av: 

 

Audiovector M1 Signature

XTZ A100 Förstärkare

Cambridge azur 650C cd-spelare

 

Jag är i stort nöjd med anläggningen men har haft dessa högtalare 7+ år nu. Den största frågan är: Har högtalare blivit bättre? 

 

Alltså, om jag köper Audiovectors motsvarande högtalarmodell ur den nyaste serien(Audiovector Sr1 Signature tror jag det skulle vara). Kommer de då vara en stor uppgradering från mina nuvarande? 

 

Jag tänkte ta min tid att lyssna runt så mycket bara jag kan oavsett, men jag vill först lista ut vilken prisklass jag bör lägga mig i för att få ett lyft.

 

Tacksam för all input från er mer kunniga än en annan.

Kort svar på din första fråga (och största): NEJ.

Högtalarteknik har inte gjort några kvantumsprång på väldigt många år. Det som har hänt är att ljudidealen har ändrats lite under årens lopp och därmed så har högtalarna följt med lite i den trenden. På 70-talet var det mycket fokus på homogent ljud. Sedan var det basen som blev mer markant. På 90-talet skulle mellanregister och diskant framhäva och det t.o.m. dök upp högtalare som var kapabla att spela ultraljud för fladdermöss trots att vi människor är stendöva i samma område.

 

Att förnya sej är oftast kul och spännande, men när det gäller ljudanläggningar så är det oftast så, tyvärr, att det blir dyrt om man med förnyandet vill höja ribban på något sätt. KPI (konsument pris index) gör att samma kvalitetsnivå i dagsläget kostar mer än vad det gjorde förr. Så köpte man högtalare för 10 kkr för 10 år sedan så kan man nästan räkna med att nya högtalar för samma pengar idag, kommer att låta sämre!

 

Annat är det med sådant som var ny teknik för 10 år sedan. T.ex. digitalteknik som har utvecklats i hysterisk takt det sista decenniet. Men denna utvecklingen gäller tyvärr inte gamla beprövade konstruktiuoner som t.ex. högtalare, slutsteg och liknande...

 

Gjorde det ont i plånboken för tio år sedan när man köpte högtalare sist, så kommer det att göra ont i plånkan även idag om man vill uppgradera ljudet med ett högtalarbyte...



#12

Postad 03 april 2015 - 00:51

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Det kan inte vara så provocerande att du tycker så. Vi vet ju att alla har olika smak, så att om någon tycker att en högtalare låter bra så är inte tanken främst på hur gammal högtalaren är.

#13

Postad 03 april 2015 - 08:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Alltså det finns äldre högtalare som låter bra ingen tvekan om det.
Även om lådmatrial och element i mångt om mycket påminner om var andra nu och då så har det gjorts en mängd framsteg.
 

Om inte annat så blir konstruktionhjälpmedel som beräkningsprogram och annat mer sofistikerade med tiden.
Man har t.ex. mer börjat ta hand om internakustiska fenomen med mer komplexa lådformer. Man har i större utsträckning börjat konstruera för att det skall gå att möblera in i normala rum där högtalrna inte kan stå mitt på golvet etc.

 

Att byta högtalare ger fortfarande störst förändring i en ljudanläggning om man skall drista sig till att generalisera.

 

Sedan det där med pengar och ljud. Jag är övertygad om att du får mer ljud för pengarna idag än vad du fick förr om man väger in att lönen faktiskt också gått upp under denna period.

 

Exempel: Jag köpte i början på 90-talet ett par högtalare för X ksek och jag skulle inte ha några som helst problem att hitta något som låter minst lika bra eller bättre för samma pengar idag, men då tjänar jag samtidigt 3-4ggr så mycket idag.


Redigerat av Blåtand, 03 april 2015 - 08:18.


#14

Postad 03 april 2015 - 10:38

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Alltså det finns äldre högtalare som låter bra ingen tvekan om det.
Även om lådmatrial och element i mångt om mycket påminner om var andra nu och då så har det gjorts en mängd framsteg.
 

Framsteg?
Vilka framsteg menar du? De flesta högtalare bygger än idag på exakt samma principer. Ett membran kopplat till en talspole som rör sej i ett magnetgap när man leder ström genom spolen. Det som har hänt är att man har testat lite nya material med olika resultat, men det är inga större förändringar utan de hörbara skillnaderna är mer av typen som jag nämnde.

 

Små förändringar mot äldre högtalare i ljudkvalite, men priserna har inte heller stått still. Allt det här utvecklingsarbetet och testandet av nya material och konstruktioner kostar pengar och det är huvudorsaken till att priserna stiger. Att våra löner ökar för varje år betyder också att köpkraften stärks och enbart det faktum gör också att priserna stiger då det till sist och syvende är tillgång och efterfrågan som sätter marknadspriset för t.ex. högtalare.

 

Min poäng är som sagt att man får sällan samma ljudkvalite från moderna högtalare som kostar lika mycket som de gamla man vill uppgradera kostade.

Vill man ha ungefär samma ljudkvalite, men kanske med lite mer moderna prioriteringar som t.ex. lite djupare basåtergivning eller mer 3-dimensionalitet o.s.v. så får man räkna med att det kommer att kosta lite mer än sist man köpte nya högtalare.

 

Vill man inte bara förändra ljudkaraktären i anläggningen utan också höja ribban helt och hållet med högre ljudkvalite på alla parametrar, då landar prislappen rejält mycket högre upp.

 

I början av mitt hifi-intresse kunde man t.ex. köpa Cantons RC-L högtalare för runt 18.000:- vill man ha ungefär samma ljudkvalite idag så hamnar en bra bit över 20.000:-

 

När folk idag tycker att saker har blivit billigare så jämför man ofta modeller längst ner i pris och noterar att de billigaste prylarna idag är mycket billigare än vad äldre versioner var och ofta så är dom också bättre. Men tittar i den andra änden av prisstegen så ser man att "top-of-the-line" modellerna har blivit rejält mycket dyrare också. Det finns numera många högtalar-tillverkare som erbjuder högtalare i prisklassen runt och över 100.000:-.

 

Så såg det inte ut för 15 år sedan!

 

Prisbilderna har fått större spännvidd jämfört med hur det såg ut förr, men bortser man ifrån de allra billigaste budget-modellerna så betyder det också att hyffsad kvalite som fick kosta lite förr, numera kostar ännu mer och som sagt...

 

...Vill man höja ribban totalt med en uppgradering och inte ligger på extrem budget nivå redan från början, så kommer priset tveklöst att bli avsevärt högre än de gamla grejernas nypris låg på...



#15

Postad 03 april 2015 - 12:06

jbl l65a
  • jbl l65a
  • Användare

  • 110 inlägg
  • 0

För att inte tala om alla sk tweaks som är relativt moderna påfund, t ex hifi möss, kabellyftare, spikes mm mm.

Detta ska få anläggningarna att lyfta till oanade höjder enligt handlare och reklam. Personligen tror jag inte alls på 

detta, ser det mer som konstruerade behov för att öka vinstmarginalerna hos handlare och hifi företag.



#16

Postad 03 april 2015 - 15:53

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Framsteg?
Vilka framsteg menar du? De flesta högtalare bygger än idag på exakt samma principer. Ett membran kopplat till en talspole som rör sej i ett magnetgap när man leder ström genom spolen. Det som har hänt är att man har testat lite nya material med olika resultat, men det är inga större förändringar utan de hörbara skillnaderna är mer av typen som jag nämnde.

 

Små förändringar mot äldre högtalare i ljudkvalite, men priserna har inte heller stått still. Allt det här utvecklingsarbetet och testandet av nya material och konstruktioner kostar pengar och det är huvudorsaken till att priserna stiger. Att våra löner ökar för varje år betyder också att köpkraften stärks och enbart det faktum gör också att priserna stiger då det till sist och syvende är tillgång och efterfrågan som sätter marknadspriset för t.ex. högtalare.

 

Min poäng är som sagt att man får sällan samma ljudkvalite från moderna högtalare som kostar lika mycket som de gamla man vill uppgradera kostade.

Vill man ha ungefär samma ljudkvalite, men kanske med lite mer moderna prioriteringar som t.ex. lite djupare basåtergivning eller mer 3-dimensionalitet o.s.v. så får man räkna med att det kommer att kosta lite mer än sist man köpte nya högtalare.

 

Vill man inte bara förändra ljudkaraktären i anläggningen utan också höja ribban helt och hållet med högre ljudkvalite på alla parametrar, då landar prislappen rejält mycket högre upp.

 

I början av mitt hifi-intresse kunde man t.ex. köpa Cantons RC-L högtalare för runt 18.000:- vill man ha ungefär samma ljudkvalite idag så hamnar en bra bit över 20.000:-

 

När folk idag tycker att saker har blivit billigare så jämför man ofta modeller längst ner i pris och noterar att de billigaste prylarna idag är mycket billigare än vad äldre versioner var och ofta så är dom också bättre. Men tittar i den andra änden av prisstegen så ser man att "top-of-the-line" modellerna har blivit rejält mycket dyrare också. Det finns numera många högtalar-tillverkare som erbjuder högtalare i prisklassen runt och över 100.000:-.

 

Så såg det inte ut för 15 år sedan!

 

Prisbilderna har fått större spännvidd jämfört med hur det såg ut förr, men bortser man ifrån de allra billigaste budget-modellerna så betyder det också att hyffsad kvalite som fick kosta lite förr, numera kostar ännu mer och som sagt...

 

...Vill man höja ribban totalt med en uppgradering och inte ligger på extrem budget nivå redan från början, så kommer priset tveklöst att bli avsevärt högre än de gamla grejernas nypris låg på...

Vad skall man svara på det? Förstår inte ens vad det är du försöker få sagt, och valde du att kapa bort det jag tog som exempel med flit för att slippa låtsas om detta?

 

Jag har redan skrivit vad jag menar med utveckling även om man kunde babblat en hel massa mer om nya elementmatrial, nya magnetsystem, egenskaper i lådor och fördjupat diskussion om designhjälpmedel etc. Att fysikens lagar gäller även för moderna högtalare behöver du inte övertala mig om och du behöver inte heller bestkriva vad en talspole eller magnetgap är för något. Jag vet också att denna elektromekaniska skapelse (högtalaren) i grunden bygger på samma princip nu som då. Nu tyckte jag inte det kändes så meningsfullt att ytterligare spinna på om detta, mitt budskap borde gått fram med det jag skrev.

 

Men du menar underförstått då eller? att TS borde göra något annat för att få till det han tycker sig sakna.
Då finns det alltså bättre uppdateringar att göra som har större inverkan på ljudet och som är mer prisvärda och då blir min fråga vilken är detta?

 

Ditt resonemang om pengar begriper jag inte alls tyvärr.
Jag har redan dragit ekonomiskt exempel taget direkt från verkligheten. Det jag sa var att jag idag får en högtalare som presterar lika bra som en högtalare för samma pengar gjorde för snart 25 år sedan. Är inte det en gynnsam prisutveckling då du nu "borde" tjäna minst 3ggr så mycket varje månad.

 

Dina Canton för 18ksek var väl knappast topp off the line ens för 15 årsedan eller? men vad tycker du att du skulle behöva byta till för att få något som låter bättre? Räcker det inte att gå upp till runt 45-50ksek som är ungefär samma summa som 18 ksek var för 15 årsedan. Jämför du dina Canton med Wilson Watt Puppy eller något annat svindyrt så skulle jag säga att du är ute och cyklar.



#17

Postad 03 april 2015 - 16:55

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Ojdå...

Det verkar inte som att du har förstått något alls av det jag försökt säga.

Jag provar igen utan att utveckla mina resonemang så ser vi om det blir enklare att förstå då.

 

Jag är fullständigt övertygad om att Wickerman inte kan ersätta sina befintliga högtalare med andra som kostar lika mycket som dom befintliga gjorde när dom var nya, utan att få sämre ljudkvalite totalt sett.

 

Det han kan göra är att få ANNORLUNDA ljud men medan vissa saker kan bli bättre så kommer ofelbart andra parametrar att bli något sämre så länge dagens prislapp är densamma som gårdagens.

 

Anledningen till att jag är så säker på min sak beror på det jag försökt beskriva i tidigare inlägg, men lite kort så kan jag förklara det med att hans nuvarande högtalare inte hörde till den absolut lägsta prisklassen på sin tid.

 

Min övertygelse är därför att om han med byte av högtalare vill att alla parametrar som t.ex. dynamik, frekvensgång och 3-dimensionalitet ska bli bättre än vad dom befintliga högtalarna han har ger, så behöver han vara beredd på att prislappen blir högre än då han köpte sina audiovector högtalare.

 

Blev det tydligare nu?



#18

Postad 03 april 2015 - 17:46

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Ojdå...

Det verkar inte som att du har förstått något alls av det jag försökt säga.

Jag provar igen utan att utveckla mina resonemang så ser vi om det blir enklare att förstå då.

 

Jag är fullständigt övertygad om att Wickerman inte kan ersätta sina befintliga högtalare med andra som kostar lika mycket som dom befintliga gjorde när dom var nya, utan att få sämre ljudkvalite totalt sett.

 

Det han kan göra är att få ANNORLUNDA ljud men medan vissa saker kan bli bättre så kommer ofelbart andra parametrar att bli något sämre så länge dagens prislapp är densamma som gårdagens.

 

Anledningen till att jag är så säker på min sak beror på det jag försökt beskriva i tidigare inlägg, men lite kort så kan jag förklara det med att hans nuvarande högtalare inte hörde till den absolut lägsta prisklassen på sin tid.

 

Min övertygelse är därför att om han med byte av högtalare vill att alla parametrar som t.ex. dynamik, frekvensgång och 3-dimensionalitet ska bli bättre än vad dom befintliga högtalarna han har ger, så behöver han vara beredd på att prislappen blir högre än då han köpte sina audiovector högtalare.

 

Blev det tydligare nu?

JA NU HÖR JAG DIG NÄSTAN FÖR BRA!

 

Visst att PRISLAPPEN blir högre, men samma eller t.o.m. ett något högre BELOPP ÄR MINDRE VÄRT IDAG än vad det var då.

Jag håller definitivt inte med dig då du säger att en ny högtalare måste vara bättre på exakt allt för att det skall kunna vara värt ett byte.

 

Menar du på allvar att alla som köpt högtalare de senaste 15 åren skall behålla dessa till de dör eller att högtalarna bokstavligen trillar isär i brist på värdiga efterföljare?

 

Enligt ditt resonemang skulle man heller aldrig kunna gå från golvare till stativare vilket jag själv råkar ha gjort och jag ångrar mig inte.

 

Sedan svarade du inte på mina frågor:

1. Vad borde han byta istället?

2. Vad anser du skulle kunna vara en värdig efterföljare till dina Canton? (kan du inte hitta detta för under 50ksek så har du en del att ta igen)
 

Sedan är ju det du skriver om att du kan vara helt säker på allt detta för att TS högtalare inte var de billigaste på markanden när de såldes det trubbigaste argument jag hört på länge.


Redigerat av Blåtand, 04 april 2015 - 07:50.


#19

Postad 03 april 2015 - 18:06

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Jag har delat med mej av min åsikt, vill man läsa mina inlägg som fan läser bibeln så har jag inte mycket mer att bidra med.

 

Tack för ordet.



#20

Postad 04 april 2015 - 07:54

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Akustiken kommer ändra ljudet mer än prislappen på högtalaren. 



#21

Postad 05 april 2015 - 08:42

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Är du ändå sugen på att byta talare så tycker jag att du ska provlyssna på Audio Physic.

Har ett par vänner som gått just ifrån Audiovector till Audio Physic och varit nöjda.



#22

Postad 13 maj 2015 - 19:48

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Försöker skrämma liv i denna tråd igen då jag behöver lite råd.

 

För någon vecka sen jag i Göteborg och gick in med en kompis på klubben och lyssnade på Rubicon 6 och jämförde mot det jag hade tills förra helgen B&W CM8 blev bedrövad hur dova mina högtalare lät i jämförelse med Rubicon 6.

Kunde inte släppa det ur minnet när jag kom hem så jag sålde dom förra helgen.

Var åter igen och lyssnade denna gång  på Rubicon 5 igår dom lät fruktansvärt bra och var rätt sugen på att slå till men lyckade lägga band på mig!!

 

Tänkte kanske man skulle lyssna på nåt annat än bara B&W och Dali ? så den stora frågan är vad ? 

Ute efter en sound som påminner mer om Dali.

 

Jag har idag en Onkyo 5008 som får duga för tillfället men tanken är att gå över till tvåkanal 

 

budgeten för högtalare är väl cirka 25k

 

tacksam för tips



#23

Postad 13 maj 2015 - 20:35

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Svårt att säga vad som skulle låta som Rubicon.

Du kanske skall ta dig runt i Gbg och lyssna på lite andra danska högtalare, kanske finns något gemensamt danskt sound?

För att bara nämna några: System Audio, Dynaudio, Gamut, Gato, Scan Sonic, AudioVector. Minst fyra av dessa fabrikat finns representerade i Gbg och alla har modeller för ungefär de pengar du nämner. Ha i åtanke att det kan vara ett alternativ med stativare och eventellt en Sub. Att ha råd att gå på en modell med lite bättre diskant kan vara väl så viktigt som att komma ner några extra Hz i basen.

 

Kolla Hembiobutiken, Hembioconsult, HiFi-stället, Ågrens HiFi, Telemekano...kan vara värt lite slit att hamna rätt.



#24

Postad 13 maj 2015 - 21:07

Weiman
  • Weiman
  • Forumräv

  • 920 inlägg
  • 0

Lyssna även på Monitor Audio och framför allt Focal! Båda finns representerade hos Hembiobutiken.



#25

Postad 14 maj 2015 - 06:28

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Svårt att säga vad som skulle låta som Rubicon.
Du kanske skall ta dig runt i Gbg och lyssna på lite andra danska högtalare, kanske finns något gemensamt danskt sound?
För att bara nämna några: System Audio, Dynaudio, Gamut, Gato, Scan Sonic, AudioVector. Minst fyra av dessa fabrikat finns representerade i Gbg och alla har modeller för ungefär de pengar du nämner. Ha i åtanke att det kan vara ett alternativ med stativare och eventellt en Sub. Att ha råd att gå på en modell med lite bättre diskant kan vara väl så viktigt som att komma ner några extra Hz i basen.
 
Kolla Hembiobutiken, Hembioconsult, HiFi-stället, Ågrens HiFi, Telemekano...kan vara värt lite slit att hamna rätt.

Jädrar så många ställen hinner man verkligen det på en lördag? Man vill ju antagligen vara kvar mer än en kvart på varje ställe
Av dom butiker du nämner är det några som man ska prioritera ?
Lyssnade på audiovector Si3 för nåt år sen gillade dom vad jag kommer ihåg dess efterföljare Sr3 låter antagligen snarlikt dom är ju även riktigt snygga och inte allt för stora.
Dynaudio ,system audio monitor audio skulle vara intressant att lyssna på!

#26

Postad 14 maj 2015 - 08:31

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Dynaudio säljs i Gbg av hembiobutiken och HiFi-stället (skall du lyssna i din prisklass runt 25 och dynaudio är mest intressant så ta HiFi-stället)

 

Audiovector finns hos Ågrens Hifi (Teatergatan i centrum) och Hembioconsult (Lerum "Stenkullen")

 

System Audio finns på Telemekano (Hisingen vid Hornbach) och Tele Hå (skanstorget) och Hembioconsult

 

Monitor Audio tror jag finns på Hembiobutiken och de finns på ågrens HiFi och Hembioconsult troligen också på HiFi-stället.

 

Om du väljer rätt så skall du väl inte behöva åka till alla. Går nog att välja ut två och få med det mesta.

 

Har du bil så brukar det vara rätt mycket hemma för demo på Hembioconsult de har dessutom en Scan Sonic MB 2.5 hemma, kollade detta i veckan.
Den skall jag dit och lyssna på så snart jag hinner.

 

lycka till


Redigerat av Blåtand, 14 maj 2015 - 08:37.


#27

Postad 16 maj 2015 - 23:32

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Blev en tur till Göteborg idag för att kolla lite närmare på några märken.

 

Var på Telemekano lyssnade på System Audio ranger master lät rätt okej men saknade lite i drivet fyllde inte upp rummet tyckte jag som jag förväntade mig.

Där lyssnade jag även på monitor Audio silver 8 lät bättre än Sa mer tryck i basen  inte heller denna lyckades göra mig hänförd.

Stopp nummer 2 blev på  hembioconsult där lyssnade jag på Elac FS267 först vilken vacker högtalare med sitt välvda kabinett  och som den låter sen underbart detaljerat ljud fin basåtergivning fyllde hela rummet med väljud.

Lyssnade även på Audiovector SR3 Super dessa lät också väldigt bra lyckades också fylla upp rummet bra men var inte riktigt lika detaljerade.

 

Hittills är utan tvekan Elac FS267 nummer 1 i mina öron dom hade dock inte 407:an där och hann inte besöka fler butiker .

 

nån som har jämfört FS 267 mot FS 407? är det nån ide att leta upp en butik som har båda?  eller ska man satsa på FS267?

Hade varit intressant att lyssna på Dynaudio med så det får kanske bli en tur till Göteborg igen!



#28

Postad 17 maj 2015 - 09:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade du inte möjlighet att lyssna på scansonic när du ändå var i Stenkullen?

 

När det gäller att fylla rummet så tror jag att Dynaudio kan vara något. Men köper du från de "dyrare serierna" Focus och uppåt så får du inte slarva med förstärkningen. X-serien har någon större golvare för under 30 i vilket fall och hyfsat lättdriven. Stativare Focus 160 som jag själv har finns att få tag i begagnat för mellan 12-15 så då kan du få in en trevlig musikbas i budgeten. Stort och fylligt ljud, detaljerna finns där men blir aldrig påträngande och jobbiga vilket ofta kan bli fallet med de högtalare som imponerar mest vid korta lyssningar i butik. Man lyssnar på musiken inte högtalarna för det låter äkta.
Kan upplevas lite konstigt för sådana som mig själv som gärna vill analysera ljud och hitta skavanker.

 

Jag frestas att återupprepa att stativare kan vara ett smart drag om man vill komma åt bättre element. Audiovectors Super nivå har aldrig imponerat på mig men on du istället kommer upp på Avantgarde så får du både bättre bas och en fantastisk diskant. Om man då kör på stativaren inte köper audiovectors orginalstativ och kompletterar med en bas antingen direkt eller senare så är detta hästlängder bättre än en golvar super. Förmodligen kör den kombinationen över alla Elac under 50ksek också. En fördel med Audiovector är att det klarar sig med lite mindre effekt.

Skulle tro att ungefär det samma kan gälla för Scansonic, men detta kan jag inte veta säkert ännu. Har bara läst om hur mycket gemensamt de har med Raidho vilket lovar stort. Att då kunna få loss golvmodellen för 28 eller stativaren för 18 och komplettera med en sub och lägga delningen runt 50Hz kan säker bli hur grymt som helst.  

 

 



#29

Postad 17 maj 2015 - 16:58

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Jo hade väl all möjlighet att lyssna på scansonic men valde att inte göra det pga dom finns representerade här jag bor och ville focusera på Monitor audio , audiovector och elac.

 

Så du menar att stativare är vägen att gå ? har aldrig riktigt funderat kring stativare har alltid haft golvhögtalare vill helst slippa att komplettera sub men det är väl inte hugget i sten .

Audiovector avantgardemodell använder väl samma diskant (amt) som Elac  ?

Det som lockade med audiovector var ju uppgraderingsmöjligheten är det stor skillnad super golv kontra avantgarde stativ? 

nu i veckan ska jag lyssna  på scansonic &dynaudio  här i stan tänkte jag.

 

När det gäller förstärkare har jag idag hembioreciver  onkyo 5008 men ska bytas ut mot tvåkanal har snöat in på Primare I22 eller I32 ser otroligt läckra ut  :)

Annars har jag funderat på cambridge audio azur 851A finns begagnad för 6-8 tusen.


Redigerat av Unregisterede05aa31f, 17 maj 2015 - 16:58.


#30

Postad 17 maj 2015 - 19:07

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hade golvare de första 15-20 åren av mitt HiFi-liv.
Bytte till stativare när jag var tvungen att minska storleken på mitt lyssningsrum.
Trodde det skulle bli större skillnad än vad det blev men då spelar mina stativare ganska storskaligt för att vara stativare.

 

Det fattades lite i botten för att bli riktigt fullregister men det är många golvare som inte går under 40Hz.

Funderade på att byta sub eftersom jag hade en Audio Pro som bara fick vara med till film. Orkade inte koppla om subben mellan film och musik och vill inte använda receivern till musik. Fanns bara en vettig lösning och det var en REL sub (det blev en S3:a) Detta ångrar jag inte, den funkar kanon till musik & film och jag behöver inte koppla om eller justera några nivåer när jag växlar mellan musik/film. Kan bara beklaga att jag inte skaffat en tidigare.

 

Audiovector & Elac har diskanter av samma typ men de låter inte alls likt varandra enligt mig. Personligen uppskattar jag Audiovectors raka och krussidull fria stampa taktenljud framför det lite mjukare och smetigare ljudet hos Elac :) Nu får jag väl stryk snart haha, men det är så jag upplever skillnaden. 

 

När det det gäller förstärkare tycker jag att du skall välja en som lirar med de högtalare du väljer. Väljer du en högtalare med mycket energi i de övre registren kanske en lite mer neutral förstärkare är rätt val (kanske inte Cambrige) så det inte blir för mycket av det goda. Tror att Primare skulle kunna funka fint eller om du vill försäkra dig om att inte tappa spelglädjen i t.ex. AV så varför inte välja en Naim som många tycker funkar kalas till just Audiovector. Arcam kan också var tänkvärda.

 

Skulle du välja t.ex. Dynaudio Focus så tycker jag själv att Bladelius, Mcintosh och en del andra gör det bra men lite olika så det beror på vad man vill få ut i slutänden. En begagnad Bladelius Tyr kan du få loss för mellan 7-12 beroende på vilken modell.


Redigerat av Blåtand, 17 maj 2015 - 19:12.


#31

Postad 17 maj 2015 - 23:04

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0

Det är lite farligt att jämföra högtalare i olika butiker som har olika storlek på sina lyssningsrum, och olika bra akustik. Det är inte alls säkert att ljudet man älskade i butiken är något man älskar hemma.

 

Egentligen borde det finnas fler butiker som säljer bra akustik-grejer. Det är ju trots allt det som avgör hur bra det kommer att låta hemma.



#32

Postad 18 maj 2015 - 02:29

joey_truelove
  • joey_truelove
  • Lärjunge

  • 294 inlägg
  • 0

Jag kan föreställa mig att en fördel med SR serien är att lådorna är välvda a och därmed förhindrar att det uppstår stående vågor i de samma. Men är det skäl nog till att köpa en nyare serie om man inte samtidigt tar ett steg upp i elementbestyckning? Eller är det ändå så att du söker efter något från ett annat märke?

 

Något som visst kan utvecklas med tiden är t.ex. delningsfilter och div konstruktionsmetoder, men oftast så om ett märke har varit med ett tag brukar dessa punkter vara förfinade se'n länge, varför det mest är prisnivån som avgör vad man faktiskt får.



#33

Postad 18 maj 2015 - 06:41

Unregisterede05aa31f
  • Unregisterede05aa31f
  • Användare

  • 147 inlägg
  • 0

Det är lite farligt att jämföra högtalare i olika butiker som har olika storlek på sina lyssningsrum, och olika bra akustik. Det är inte alls säkert att ljudet man älskade i butiken är något man älskar hemma.

 

Egentligen borde det finnas fler butiker som säljer bra akustik-grejer. Det är ju trots allt det som avgör hur bra det kommer att låta hemma.

 

Väldigt sant att det är olika akustik för min del stämde storleken på lyssningsrummets storlek överens med stället som jag gillade ljudet mest på, 

Första stället hade ett mycket större rum än vad jag har , kanske gör att dom inte kommer upp i samma nivå 

Har nyligen sålt av mitt befintliga frontsystem så i nuläget kan jag inte göra så mycket åt akustiken tanken är att anpassa det när jag väl har köpt högtalare om det behövs.

har du tips på butiker som akustik produkter?



#34

Postad 18 maj 2015 - 15:01

laddie15
  • laddie15
  • Guru

  • 4 186 inlägg
  • 0

Hejsan! 

 

Det är dags för mig att skaffa nya högtalare någon gång under året.

 

Min anläggning just nu består av: 

 

Audiovector M1 Signature

XTZ A100 Förstärkare

Cambridge azur 650C cd-spelare

 

Jag är i stort nöjd med anläggningen men har haft dessa högtalare 7+ år nu. Den största frågan är: Har högtalare blivit bättre? 

 

Alltså, om jag köper Audiovectors motsvarande högtalarmodell ur den nyaste serien(Audiovector Sr1 Signature tror jag det skulle vara). Kommer de då vara en stor uppgradering från mina nuvarande? 

 

Jag tänkte ta min tid att lyssna runt så mycket bara jag kan oavsett, men jag vill först lista ut vilken prisklass jag bör lägga mig i för att få ett lyft.

 

Tacksam för all input från er mer kunniga än en annan.

Är ju såklart väldigt svårt att tipsa om högtalare då vi inte sällan upplever saker och ting ganska olika.

Hade själv ett par MI1SE faktiskt. Fantastiskt detaljerade och rappa, vilket ju blev magiskt med viss musik. Men i längden lite tunna och påträngande i mitt rum och i min smak.

Gillar du ljudkaraktären hos Audiovector hade jag kollat in en golvare i samma serie eller högre. Samma karaktär men med helt annan pondus i ljudet. Själv bytte jag MI1:orna mot MI3 och gillade just pondusen, men hade ju såklart gärna haft SE modellen.

Men även MI3:orna hade för mig en lite påträngande karaktär jag aldrig riktigt kom överens med. Fastnade efter mycket hemlåning av olika högtalare för System Audio, som jag tycker i stort gör det Audiovector gör fast aldrig påfrestande. Någon menar att de finaste modellerna kan blir vassa i diskanten. Tur då att man bara hade råd med Aura 60. :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.