Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya 600-serien från B&W, Uppföljaren 683s2

216 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#201

Postad 13 juni 2016 - 08:10

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Behåll NAD så länge sedan köper du istället ett renodlat slutsteg för pengarna och kan då spela äckligt högt. Nyligen kopplat in h80 till min Marantz receiver och det ger bra ljud, är ändå inte riktigt nöjd utan kommer köpa ett slutsteg/förstärkare i din prisklass som du är ute efter dock är mitt nya mål renare ljud och inte högre volym. Tror inte du kan göra några fel med MF, man skall köpa precis det man vill ha övriga åsikter om beslutet lämnar man åt sidan. Själv är jag jäkligt intresserad i att få tag i Bladelius Frej och till mina små stativhögtalare tror jag det kan bli ren fröjd för öronen.

Bladelius verkar också bra får nog även överväga att lyssna på
Thor e också när jag är på ljudupplevlser dock går den på 32k vill helst ha en integrerad förstarkare
Känner inte alls för försteg och slutsteg kombo. Bara synd att man inte kan låna hem utan att köpa ut först men ändå förståligt eftersom där kan finnas dom som inte lämnat tillbaka.
Och nad c375bee som jag har nu tycker jag har ett härligt driv.
Riktigt prisvärd förstärkare enligt mig där är gott om volym resurser låter faktiskt bra i bas och mellanregister men finns en del att önska i toppen men man kan inte få allt för 11000 kr
Den ger ett bra resultat till det mesta musik jag lyssnar på.
Och i den prisklassen så kan man nog inte få både mycket kraft och högupplöst ljud. Och just då så behövde mina 683 s2 kraften och hade inte budget för en dyrare förstarkare. Cambridge audio som var 3000 kr dyrare hade bättre toppen men inte alls i närheten av samma dynamik och kontroll. I klassen 25-30k som jag nu hade tänk lägga är det ju klart lättare att få tag i en förstarkare som har bättre kontroll i alla register

Redigerat av Andreas3200, 13 juni 2016 - 13:41.


#202

Postad 13 juni 2016 - 17:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Bladelius verkar också bra får nog även överväga att lyssna på
Thor e också när jag är på ljudupplevlser dock går den på 32k vill helst ha en integrerad förstarkare
Känner inte alls för försteg och slutsteg kombo. Bara synd att man inte kan låna hem utan att köpa ut först men ändå förståligt eftersom där kan finnas dom som inte lämnat tillbaka.
Och nad c375bee som jag har nu tycker jag har ett härligt driv.
Riktigt prisvärd förstärkare enligt mig där är gott om volym resurser låter faktiskt bra i bas och mellanregister men finns en del att önska i toppen men man kan inte få allt för 11000 kr
Den ger ett bra resultat till det mesta musik jag lyssnar på.
Och i den prisklassen så kan man nog inte få både mycket kraft och högupplöst ljud. Och just då så behövde mina 683 s2 kraften och hade inte budget för en dyrare förstarkare. Cambridge audio som var 3000 kr dyrare hade bättre toppen men inte alls i närheten av samma dynamik och kontroll. I klassen 25-30k som jag nu hade tänk lägga är det ju klart lättare att få tag i en förstarkare som har bättre kontroll i alla register

I 30k klassen tror jag du hittar väldigt många fina alternativ. En kanske med mindre watt på pappret dock ljud som kan låta underbart.

#203

Postad 14 juni 2016 - 03:01

Wecco72
  • Wecco72
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Skulle jag vara dig skulle jag åka till hifiklubben och låna slutsteget C275BEE, och bryggkoppla dom... då får du 300w till varje högtalare! :)

Redigerat av Wecco72, 14 juni 2016 - 03:02.


#204

Postad 14 juni 2016 - 13:30

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Skulle jag vara dig skulle jag åka till hifiklubben och låna slutsteget C275BEE, och bryggkoppla dom... då får du 300w till varje högtalare! :)

Det vet jag inte om jag vågar riktigt kanske spräcker mina 683 då dom högst ska 200 watt per kanal enligt specen. Ett par watt över kan jag ta. men 100 över blir det nog för mycket för 683. funderade på det tidigare
kände dock att kraften från en nad c375 räckte kan som sagt få mina 683 i ganska stora basrörelser. Känns som 683 s2 klarar av den effekt som nad c375 levererar. Tycker dom går djupare än vad som anges i specen. Så klart inte någon jordbävningsbas
Men ändå tillräckligt för att skaka om mitt lyssningsrum. Det enda jag saknar med nad c375 är lite mer detaljer längst upp i frekvensområdet. Dock så tycker jag Nad c375 är fantastisk i basen och mellanrregistert
Musical fidelity m6si är jag mest sugen på att få testa och den lär ju slå min nad c375 på allt. när det gäller kraften så lär naden möta sin överman om man ställer den mot Musical fidelity m6si
Och börjar man analysera ljudkvalitén så är nog naden ute ur leken. Får hoppas Musical fidelity låter så bra som man läst
Där ska ju finnas bra med dynamik och det gillar jag.
Ursäkta att jag skrivit lite rörigt är inte jättebra på att beskriva.

Redigerat av Andreas3200, 14 juni 2016 - 13:39.


#205

Postad 14 juni 2016 - 16:27

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

  • 243 inlägg
  • 0

Det vet jag inte om jag vågar riktigt kanske spräcker mina 683 då dom högst ska 200 watt per kanal enligt specen. Ett par watt över kan jag ta. men 100 över blir det nog för mycket för 683. funderade på det tidigare
kände dock att kraften från en nad c375 räckte kan som sagt få mina 683 i ganska stora basrörelser. Känns som 683 s2 klarar av den effekt som nad c375 levererar. Tycker dom går djupare än vad som anges i specen. Så klart inte någon jordbävningsbas
Men ändå tillräckligt för att skaka om mitt lyssningsrum. Det enda jag saknar med nad c375 är lite mer detaljer längst upp i frekvensområdet. Dock så tycker jag Nad c375 är fantastisk i basen och mellanrregistert
Musical fidelity m6si är jag mest sugen på att få testa och den lär ju slå min nad c375 på allt. när det gäller kraften så lär naden möta sin överman om man ställer den mot Musical fidelity m6si
Och börjar man analysera ljudkvalitén så är nog naden ute ur leken. Får hoppas Musical fidelity låter så bra som man läst
Där ska ju finnas bra med dynamik och det gillar jag.
Ursäkta att jag skrivit lite rörigt är inte jättebra på att beskriva.

Jag kör med dubbla 275:or med samma högtalare. Inga problem alls. Funkar hur fint som helst. Du kommer inte orka dra på fullt iaf. Största skillnaden tyckte jag blev att basen kom fram betydligt bättre på lägre volymer vilket gjorde att man faktiskt kunde få välljud på lägre volym än med endast ett steg. För pengarna kan det vara värt att prova. Är väl även jag sugen på MF m6si men känner att det är lite "over kill" för ett par 683:or. Borde nog uppgradera högtalarna först i så fall.



#206

Postad 14 juni 2016 - 17:48

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Ljudupplevelser har rea på en Anthem 225, är rätt så dyra i vanliga fall och mer popoulära inom hembio.
Våga prova en Roksan Caspian m2 om du hinner, sägs vara väldigt bra.
Simaudio Moon kan vara en kandidat om du vill ha väldigt fin kvalitet, låg specifikation på pappret däremot kan de spela brallorna av större maskiner med riktig fin ljudbild.

Redigerat av Buddaz12, 14 juni 2016 - 18:00.


#207

Postad 15 juni 2016 - 17:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Jag kör med dubbla 275:or med samma högtalare. Inga problem alls. Funkar hur fint som helst. Du kommer inte orka dra på fullt iaf. Största skillnaden tyckte jag blev att basen kom fram betydligt bättre på lägre volymer vilket gjorde att man faktiskt kunde få välljud på lägre volym än med endast ett steg. För pengarna kan det vara värt att prova. Är väl även jag sugen på MF m6si men känner att det är lite "over kill" för ett par 683:or. Borde nog uppgradera högtalarna först i så fall.

Om jag väljer att uppgradera till Musical fidelity m6si så kommer det nog också vara tänkt att behålla även vid nästa högtalarupgradering. Kan ej svara på hur stor skillnad i ljud det blir på mina b&w 683 s2 med en m6si eller liknade i prisklassen eftersom jag inte testat. Men det kommer garanterat vara bättre än nu men hur mycket bättre det blir är en omöjlig fråga just nu.
Testade ju som sagt en Cambridge audio azur 851a till mina b&w också innan jag köpte dom. Var 3000 kr dyrare än nad c375 lät mer detaljerat men saknade dynamik och kontroll jämfört med nad. Till rock musik var nad självklart hästlängder bättre på enligt mig. Min första nad c375 fick problem första dagen jag köpte den
Men lånade hem ett demo istället som jag forfarande har hemma
Och har inte haft några större problem med den förutom att jag tycker den prestera bättre efter den varit igång ett tag specillt de lägre registerna.

#208

Postad 10 juli 2016 - 13:01

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu har man hört rotel ra 1592 fast med dynaudio excite x44 och där fattades ingen dynamik och kraft iallafall ljudet var också
Väldigt detaljerat i de högre registerna men har ändå ingen aning hur roteln låter med 683 s2. Dock lite fundersam om rotel ra 1592
Kommer ha lika bra dynamik som nad c375 men tycker den borde ha det iallafall mf kunde jag inte lyssna på eftersom den var såld

#209

Postad 14 juli 2016 - 17:29

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Har nu även hört primare i32 drev Atc scm40 på hifi Skåne. det är väldigt svårt att jämföra med rotel eftersom det var med olika högtalare
Primare verkade ha mer dynamik medan rotel kändes mer öppet och har mer pulver förstärkaren som jag helst ville lyssna på
Musical fidelity m6si var slutsåld på både ljudupplevelser
Och hifi skåne kändes lite tråkigt faktiskt för det var den jag var mest sugen på att få höra på. det blir kanske att vänta tills man åker till Stockholm i ocktober. Där kan man ju besöka reference audio
Och hemmabiobutiken som båda säljer mf.
Eventuellt återbesöka ljudupplevelser eller hifi Skåne om dom får in en ny mf m6si nu när man har semester

Redigerat av Andreas3200, 14 juli 2016 - 17:32.


#210

Postad 17 juli 2016 - 16:58

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 000 inlägg
  • 0

Nu har man hört rotel ra 1592 fast med dynaudio excite x44

Har nu även hört primare i32 drev Atc scm40 på hifi Skåne. 

 

Det funkar inte så...

 

Du har lyssnat i olika rum, med olika högtalare, och bedömer den komponent som gör minst skillnad av de tre. Du måste testa/jämföra förstärkarna i en anläggning där resten är identiskt, om du vill ha reda på eventuella skillnader.



#211

Postad 18 juli 2016 - 00:05

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0

Det funkar inte så...

Du har lyssnat i olika rum, med olika högtalare, och bedömer den komponent som gör minst skillnad av de tre. Du måste testa/jämföra förstärkarna i en anläggning där resten är identiskt, om du vill ha reda på eventuella skillnader.


Det hade jag tänkt har sen länge velat jämföra
Musical fidelity m6si med rotel ra 1592 och det kan göras på ljudupplevelser eftersom båda säljs där. Tyvärr har inte mf varit så lätt att få lyssna på eftersom den var såld på både ljudupplevelser
Och hifi Skåne. När dom får in mf igen på ljudupplevelser blir det
Att få höra den med samma högtalare som rotel ra 1592.
Och eventuellt primare i32

#212

Postad 24 oktober 2016 - 08:11

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Ja man har kunnat vräka på duktigt med b&w 683 s2 i över ett år Men inte nu längre då ena grannen inte uppskattar basen från högtalarna nu känns det riktigt frustrerande att man inte kan skruva upp till den volym man har vant sig vid. Konstigt att grannen reagerar först nu efter så lång tid. Jag som har varit sugen på mf m6si ett bra tag nu nu kommer man inte kunna få testa den förstärkaren riktigt i min nuvarande bostad tyvärr. Högtalarna står dock nära bakväggen och den ena står intill en sidovägg. Kanske ska prova sätta dämpkuddar och flytta ut högtalarna från både bak och sidoväggen och se om det hjälper.
Känns som 683 s2 inte är att rekommendera för de flesta lägenheter. Då är nog 684 s2 ett bättre val eftersom är snällare mot grannar. men enligt mig betydligt mycket tråkigare att lyssna på. Känns nästan som basen blir bortplockad på 684 s2 jämfört
Med storebror 683 s2

Redigerat av Andreas3200, 24 oktober 2016 - 08:12.


#213

Postad 28 juni 2018 - 11:07

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu har man ägt 683 s2 och nad c375bee i 3 år. Och forfarande lika roliga att lyssna på som när jag köpte dom. Har haft mycket spelglädje dessa åren. Förstärkeriet hade varit roligt att uppgradera tex rotel ra 1592 eller musical fidelity m6si. men det går inte i nuläget och känns inte akut heller då nad c375 leverar bra tryck och ljud till 683orna

#214

Postad 17 maj 2019 - 11:44

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Fick hem mellanregisterna igår till 683 s2. Och problemet är verkligen borta nu. Snacka med säljaren om rotel hade varit roligt att ha dom i samma butik där b&w säljs. Och dom ville även ha det. Lite synd att dom inte har det, är väldigt få som säljer rotel, finns inte heller andra ljudbutiker i samma utsträckning som hifiklubben

#215

Postad 20 juni 2019 - 14:38

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Nu känns det som man svarar sig själv. Under min felsökning gick tyvärr diskanterna i backen tappade dom i golvet, typiskt mina klumpiga fingrar. Så nu är även dom bytade blev en lite dyr reparation landade på 6k. Det hade kunnat användas till en ny sub istället eller sparat till min förstärkare uppgradering. Men nu är ialafall högtalarna som nya igen.

#216

Postad 02 februari 2020 - 11:39

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Fick även byta Ut basarna då de gamla var defekta, jag vill minnas att nya basar ska vara tunna i ljudet. Men så är inte fallet här. Men då låter inte optimalt än, kanske inspelning på de nya basarna kan fixa det.

#217

Postad 01 augusti 2020 - 15:40

Andreas3200
  • Andreas3200
  • Veteran

  • 1 672 inlägg
  • 0
Liten uppdatering på mina 683 s2, driver dessa nu med hegel h190, och de spelar mycket bra ihop, basen vaknade till liv iallafall,
Men basen kan bli lite för tight märks ju bara på vissa låtar, men den höga dämpfaktorn på 4000 ger den väldigt goda baskontrollen
Men tror hegel för bästa resultat bör ha högtalare som går djupare i basen och inte är för tight i basen, hegel filosofi är ju att hålla djup bas under kontroll, så vid nästa högtalare byte så ska jag försöka hitta något som går lite djupare och har ännu mer upplöst ljud tänker mycket då på focal och dynaudio, men räknar inte ut b&w 700 serie

Redigerat av Andreas3200, 01 augusti 2020 - 15:41.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.