Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Märkligt problem vid export från LR 6

46 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 21 maj 2015 - 07:13

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Vet ej om det är något jag gjort eller om det är nått fel i LR 6.

Men svärmor var här på besök igår och jag knäppte av lite bilder på henne, inga fina bilder dock, utan bara för skoj.

 

Men när jag redigerar dom i LR6 så ser den bra ut, dvs bra lyster i bilden osv, men så fort jag exporterat den så blir den lite gråaktigt och förlorar lystern.

 

Jag har kollat alla inställningar, dvs jag har det precis som jag alltid haft.

 

Vad kan detta bero på ????

 

Jag har tagit 2 st skärmdumpar som visar skillnaden mellan en exporterad och en i Lightroom.

 

I Lightroom ser den ut så här:

lightroom.jpg

 

Och exporterad ser den ut så här :

fastone.jpg

 

Tycker det är riktigt skumt, :(



#2

Postad 21 maj 2015 - 07:18

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Exported ser mycket bättre ut imo

#3

Postad 21 maj 2015 - 07:19

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Märker nu att det blir så med alla bilder jag exporterar  :(  :(  :(

 

Ett annat exempel:

 

Lightroom

Lightroom2.jpg

 

Exporterad

fastone2.jpg


Redigerat av mstoltz, 21 maj 2015 - 07:20.


#4

Postad 21 maj 2015 - 07:22

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Jag tycker det är för mycket rött i lr6 bilden ser ut som att svärmor krökat endel i första bilden (visar med en nexus 5)

Edit: även den gröna ser to much ut, lite som dynamisk kontrast på tv:en alla färger är överdriva för att "poppa" ut. Men är väl såklart en smaksak,samt att man ska ju kunna spara bilden precis som man vill.

Men exporterar du till rätt profil? Adobe rgb eller vad du nu kör på vanligtvis

Redigerat av SKIBBE, 21 maj 2015 - 07:23.


#5

Postad 21 maj 2015 - 07:25

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag tycker det är för mycket rött i lr6 bilden ser ut som att svärmor krökat endel i första bilden (visar med en nexus 5)

Edit: även den gröna ser to much ut, lite som dynamisk kontrast på tv:en alla färger är överdriva för att "poppa" ut. Men är väl såklart en smaksak,samt att man ska ju kunna spara bilden precis som man vill.

Men exporterar du till rätt profil? Adobe rgb eller vad du nu kör på vanligtvis

 

Ja jag exporterar till Srgb, som jag alltid haft.

Dvs alla inställningar vad jag kan se är samma, fast jag kan ha missat nått kanske ?

 

Men jag har inte medvetet ändrat på några inställningar vad jag vet :(

 

Men kolla även på det andra exempelt, med ormbunken, där förlorar den också lystern 


Redigerat av mstoltz, 21 maj 2015 - 07:25.


#6

Postad 21 maj 2015 - 07:27

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Testa att gå in i inställningar och inaktivera gpu accelerering och testa exportera igen

Verkar vara någon känd bugg, vissa kort funkar andra inte, nackdelen med cpu rendering är att det kommer gå i lr5 hastighet men alla funktioner i lr6 kan användas.

Redigerat av SKIBBE, 21 maj 2015 - 07:37.


#7

Postad 21 maj 2015 - 07:37

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Det är S-rgb på båda bilderna. Håller med om att LR versionerna ser bättre ut. Men det är ju konstigt att det blir skillnad...



#8

Postad 21 maj 2015 - 07:41

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Testa att gå in i inställningar och inaktivera gpu accelerering och testa exportera igen

Verkar vara någon känd bugg, vissa kort funkar andra inte, nackdelen med cpu rendering är att det kommer gå i lr5 hastighet men alla funktioner i lr6 kan användas.

Testade det, men tyvärr det funkade inte :( :(

 

Xray,,,, ja det är frusterande......sitter med en massa bilder jag vill redigera men nu är det ju inget kul längre :(



#9

Postad 21 maj 2015 - 07:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Nu är detta skumt, för när jag tittar i själva mappen jag exporterat bilderna i, så ser dom exporterade bilderna väldigt grå och tappat lystern.

Samma när jag klickar upp dom för att titta på dom i fastone viewer som jag brukade kolla alla mina bilder i.

 

MEN........öppnar jag upp samma fil i photoshop....syns dom korrekt...dvs så som i Lightroom.

 

Vad kan detta bero på ???

 

EDIT: och sparar jag då filen från photoshop och tittar på den igen...så ser den grå och platt ut igen.

Så det är bara i PS och LR som bilden ser bra ut 

 

EDIT 2: och om jag laddar upp samma bild på webben som såg platt och grå ut, så blir den bra igen.....jätteskumt.

 

Så det går att se bilden rätt om man tittar via Lightroom, Photoshop, Webben.....

Men inte när man tittar på den i mappen, eller faststone ( som jag brukade kolla mina bilder i )

 

Att den inte visas korrekt i faststone hade jag kunnat förstå eftersom det är ett externt bildvisningsprogram, men att det inte ser rätt ut i själva mappen man exporterat den till, det är skumt 


Redigerat av mstoltz, 21 maj 2015 - 07:59.


#10

Postad 21 maj 2015 - 07:57

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Hmms de visar bilderna med en annan profil än dina andra program?

Tydligen så tolkas dem olika, hur är det om du visar bilden i webläsaren då?

#11

Postad 21 maj 2015 - 08:04

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hmms de visar bilderna med en annan profil än dina andra program?

Tydligen så tolkas dem olika, hur är det om du visar bilden i webläsaren då?

Jo då visas den korrekt....

 

Men som jag skrev ovan i Edit.......Den ser korrekt ut när man tittar på den i Lightroom, Photoshop, Webben.....men INTE när man ser den i mappen eller faststone viewer.

 

Jätteskumt.......

 

Väldigt frusterande faktiskt :(

 

Tack för att du försöker hjälpa mig Skibbe !! :)


Redigerat av mstoltz, 21 maj 2015 - 08:05.


#12

Postad 21 maj 2015 - 08:08

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0
Vissa program hämtar sin visningsprofil från skärm inställningarna eller sig själva (om jag tolkat snabba googlingar rätt) så de program som visar den fel kanske du kan kika i inställningarna och ställa in rätt.

Annars kan du ju iaf vara trygg med att den visas korrekt när du framkallar/efterarbetar och sen visar på nätet.

#13

Postad 21 maj 2015 - 08:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Tänkte på......Jag har ett AMD Radeon™ HD 6520G......

Kan det ha något med catalyst control center att göra eller nått annat ?

 

För konstigt att det går att se rätt både på webben , lightroom, photoshop, men inte i själva mappen och bildvisningsprogrammet fastone.



#14

Postad 21 maj 2015 - 08:14

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Jag kan få konstiga färger om jag konverterar s-rgb till s-rgb i CS4. Kanske sker ngt liknade i ditt fall där fler konversioner sker. Då bilden i ett visst läge redan är i s-rgb då den finns LR, när den väl sparas ner (exporteras) konverteras den till s-rgb igen om man kryssat i konvertera till s-rgb (om nu detta val finns i RL, har inte LR själv...).


Redigerat av xray, 21 maj 2015 - 08:20.


#15

Postad 21 maj 2015 - 08:18

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja vem vet xray.

 

Det konstiga är att det funkade innan......det ända jag gjort på sista tiden är att kalibrera min skärm....

Sedan upptäckte jag det här igår.



#16

Postad 21 maj 2015 - 08:36

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Har du startat om datorn efter att skärmen kalibrerats? Nya inställningar kanske inte gäller i alla program förrän detta skett.



#17

Postad 21 maj 2015 - 08:41

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

tycker nog faktiskt att dom exporterade bilderna ser bättre ut här. speciellt porträttet här. Hennes hudtoner ser onaturliga och skrikiga ut i första bilden och mer naturliga ut i andra. 

 

Men finns det ingen inställning som ändrar saker automatiskt vid import och export. ?  jag vet att det finns det för import i alla fall.  du kanske har råkat få på en sån funktion? tex -20 på mättnad eller så på alla bilder du exporterar.



#18

Postad 21 maj 2015 - 08:49

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Xray, jag startade om datorn men ingen förbättring.

 

Andreas...ja hudtonerna och detta är ju kanske fel, men det var en testbild för att se hur lystern försvinner, när jag ser det i mappen eller via faststoneviewer.

 

Men jag tror inte problemet ligger i export hos lr längre..........

Detta eftersom jag kan se bilden "korrekt" så som jag ser den i lightroom....även i photoshop och på webben.....

 

Ända jag inte ser samma bild är i mappen jag exporterade den till och om jag öppnar den i programmet fastone image viewer ( som jag alltid använt ) 



#19

Postad 21 maj 2015 - 09:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Märkte en sak nu när jag kollade igenom bilderna som var gjorda i LR 6......ALLA dom bilderna som var redigerade i LR 6 har samma fenomen.....dvs dom ser platta ut efter export, men öppnar man upp dom i PS eller på webben ser dom ut som i LR 6

 

Dom bilder som är redigerade i LR 5....är INTE så ....utan dom ser likadana ut både i mappen , Lightroom, Photoshop, Webben....osv osv ...jätteskumt



#20

Postad 21 maj 2015 - 09:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

testar jag med och ser om det blir skillnad

 

 

exporterad bild från lightroom

Bifogad fil  2,5 sek. vid f - 22 ISO 100 28 april 2015 Andreas Christensen_.jpg   209,17K   0 Antal nerladdningar

 

skärmdump från lightroom

Bifogad fil  lightroomdump.jpg   756,29K   0 Antal nerladdningar



#21

Postad 21 maj 2015 - 09:51

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ditt ser ju helt normalt ut Andreas...dvs samma som du ser i lightroom ser du även på den exporterade ?

 

Hmmm.....jag skulle vilja återställa all kalibrering av min laptopskärm och börja om på nytt men vet ej hur jag återställer min skärm, samt så finns det ju en massa kalibrerings profiler kvar på datorn..

 

Ush så tråkigt detta känns :(

Nu när man äntligen fick låna en kalibrator och fick hem LR 6, så händer detta....super tråkigt och deppigt !



#22

Postad 21 maj 2015 - 09:51

SKIBBE
  • SKIBBE
  • Guru

  • 5 338 inlägg
  • 0

Jag ser skillnad i dem 2, kan vara inbillning dock :P


Redigerat av SKIBBE, 21 maj 2015 - 09:52.


#23

Postad 21 maj 2015 - 10:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag ser skillnad i dem 2, kan vara inbillning dock :P

 

nej, jag ser också skillnad. den exporterade versionen är lite fylligare i färgen tycker jag. lite mer detaljer också. Det är dock inte så konstigt då lightroom lägger på skärpa vid export.

 

Min exporterade bild är bättre.  men det är väl inte riktigt rättvist heller. En skärmdump har väl säkert sämre kvalitet just för att det är en skärmdump.

jag borde nog ha tagit en skärmdump av den exporterade versionen också istället för att lägga in själva bilden här.



#24

Postad 21 maj 2015 - 10:53

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Ja fast kollar man på mina så är det en STOR skillnad :(

 

Tycker att har man kalibrerat sin skärm så ska det väl visa samma resultat i LR som den exporterade bilden !

 

Kolla dessa 2 här......den ena är exporterade och den andra en skärmdump från lr

 

Exporterad ( som ligger i mappen jag exporterade till på datorn, här ser den bra ut )

export_sk_rmdump.jpg

 

Skärmdump från LR ( övermättnad av rött bla, inte bra och så ser den ut i LR nu )

image.jpg

 

Här ser man en klar skillnad på dessa 2.

 

Vad jag kommer ihåg sedan innan, så det som jag såg i LR när jag redigerade, såg jag också efter export av bild.

Men nu verkar det som att om man öppnar samma bild i LR idag, så blir den automatiskt övermättad, dvs inte som innan.

 

Titta på läpparna tex......på den i LR och om man laddar upp på webben så är dom rent för röda.



#25

Postad 21 maj 2015 - 11:07

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Skulle nån kunna ta en skärmdump på den nedersta bilden för att se hur det ser ut hos er?

 

Tänkte som så att eftersom det skiljer sig från att man laddar upp en bild som ser bra ut exponerat tills man laddar upp den då den blir övermättad.

Men denna nedersta bilden är redan uppladdad så ville bara se om den såg lika dant ut på er skärm som min.

 

Förlåt om jag svamlar om detta......just nu är jag så trött i huvudet av allt tänkande och försöka fixa till problemet  :(



#26

Postad 21 maj 2015 - 11:31

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Skärmdumpar fram och tillbaka... :) Jag litar mer på vad jag ser i bildvisningsprogram. Blir det skillnad på din skärm när exporterad bild öppnas upp i ngt bildvisningsprogram, samtidigt som den bearbetade bilden visas i LR. Ta en skärmdump av detta de båda syns sida vid sida (i samma bild). Ser de annorlunda ut?


Redigerat av xray, 21 maj 2015 - 11:33.


#27

Postad 21 maj 2015 - 11:36

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Xray, ja det är det som är problemet ju.....

Att bilden ser övermättad ut om jag öppnar den i tex webben, eller photoshop och även i LR

 

Exporterar jag den ser den bra ut i bildvisningsprogrammen 

 

Men så fort jag skall lägga upp den på webben/ forum eller öppna den i photoshop , så ser den övermättad ut

Tex: skulle jag nu SÄNKA mättnaden på en bild som ser bra ut i bildvisningsprogrammen men inte på webben, så skulle den nog se hemsk ut vid export :(

 

Så jag står i en situation som jag inte vet hur jag ska lösa.

Menar, jag vill ju att bilden ska se likadan ut även om jag öppnar den i LR, PS, Webben eller ett bildvisningsprogram



#28

Postad 21 maj 2015 - 12:39

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

JAAAAA..........Jag tror att jag löst det :) :) :)

 

Jag gjorde som så :

 

1, ställde in min skärm till standard igen

2, Gick in på C:\Windows\System32\spool\drivers\color och tog bort alla gamla kalibreringsprofiler

3, kalibrerade om skärmen igen, och nu verkar det funka igen :)

 

Men man ska ju inte vara glad för länge kanske....vet ju inte vad som kan hända om ett par dagar eller timmar igen.

 

Men bilderna som jag exporterar ser likadana ut som i lr, ps och webben nu i alla fall........hoppas det håller i sig!!



#29

Postad 21 maj 2015 - 22:45

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Gött Morgan att du förhoppningsvis fixade problemet :)

#30

Postad 22 maj 2015 - 07:06

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Gött Morgan att du förhoppningsvis fixade problemet :)

Ja, fy jag blev lite nervöst där ett tag.

Tror att det var för många kalibreringar så att det blev konflikter.

 

La ut en testbild under Landskap precis nu, kolla gärna hur den ser ut, dvs färger och så :)



#31

Postad 26 maj 2015 - 12:08

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hmmm....nu har det hänt igen.

 

Om jag ska beskriva det ordentligt:

 

1. När jag öppnar upp en bild i LR 6, så är den övermättat, speciellt i röda, lila, gröna färger.

2. Jag redigerar den så att jag tycker att det ser bra ut, exporterar den till datorn / skrivbordet.

3. När jag sedan öppnar upp bilden från skrivbordet för att titta på den, ser den Undermättad ut så att säga.

 

Jätteskumt !

 

Öppnar jag bilden från skrivbordet i Photoshop eller via webben, så blir den mättad igen.

Detta är riktigt irriterat eftersom man vet inte vad som är rätt riktigt.

 

* Jag tittade på min dotters laptop som hade 82 % visning av srgb och adobergb färger .

När jag tex tittade på bilden av en vägg som var röd på min skärm , så var den orange på hennes.

 

Så jag tror att hennes skärm verkar mer tillförlitlig.

 

Men VARFÖR blir det övermättad i LR / PS / Webben och Undermättad när man ser på datorn ?



#32

Postad 26 maj 2015 - 13:10

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Ngt mysko med dina inställngar Morgan. Det behöver inte vara konstigt att det ser konstigt ut om insällningarna är konstiga... :) Om inställningar är icke korrekta, o du fixar till en bild (så att du tycker ser bra ut) blir det ju inte bättre då du öppnar upp exporterade bilden i ett annat program...

 

Vissa program kanske har negativ inverkan på din kalibrering. En omstart kanske hjälper. Och kolla att Spyder kalibreringen verkligen börjar gälla.



#33

Postad 26 maj 2015 - 14:09

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

He he he...jo nått är det xray......

 

Jag har provat att reseta skärmen och återställa den till grund inställningarna, men fortfarande var det liite mer mättnad i LR än den exporterade bilden.

 

Frågan är......är det datorn / grafikkortet som gör nått galet, eller kan det har med skärmen att göra ?

Men jag kan inte lista ut vad som skulle kunna vara problemet...skärmen eller datorn / inställning eller nått.

 

För om det är själva datorn / grafikkortet / inställning, så hjälper det inte med att koppla en ny skärm till den då den säkert skulle visas lika där...eller ?

 

Kan inte förstå varför det är mer mättad i LR och sedan att det ändrar sig så när jag exporterar den.

Det är som sagt mest dom röda, lila, gröna färgerna...ibland gul med.

Brun, svart osv ser helt normalt ut.....


Redigerat av mstoltz, 26 maj 2015 - 14:10.


#34

Postad 26 maj 2015 - 14:19

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Uppdaterat drivrutinen till grafikortet på sistone? Jag försöker att undvika uppdatering av grafkortet ifall allt funkar ok. Jag spekulerar att vid en uppdatering av programvaran kanske ändrar i hur grafikkortet beteer sig. Detta kanske innebär att en Spyderkalibreing, som gjordes innan uppdateringen, inte längre är lika aktuell... För att vara på den säkra sidan brukar jag köra en ny Spyderkalibrering efter ev. uppdatering av grafikkortsmjukvara.

 

Men konstiga beteendet som du nämnt borde inte påverkas av felaktig kalibrering (felet märks inte förran vid utskrift eller då bilden ses på en mer korrekt inställd skärm).


Redigerat av xray, 26 maj 2015 - 14:22.


#35

Postad 26 maj 2015 - 14:21

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Nej den har alltid haft den sensate drivrutinen

 

Ok, nu har jag gjort som så att jag öppnade upp råfilen i datorn, dvs importerade INTE den i LR och då såg den ut såhär:

 

Råfil...på datorn

RAW.jpg

 

Och så här såg den ut när jag importerat den till LR UTAN att göra något vid den ( bara skrivit LR för att veta )

 

Importerad i LR utan justeringar eller nått

image.jpg

 

 

EDIT !!
Det konstiga är att den blir så även om jag öppnar den i Photoshop / Webben / LR....så blir den mättad

Så länge den bara ligger på skrivbordet / datorn och INTE importeras i ett program ser den ut som orginal ( översta bilden )


Redigerat av mstoltz, 26 maj 2015 - 14:25.


#36

Postad 26 maj 2015 - 14:21

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

....


Redigerat av xray, 26 maj 2015 - 14:21.


#37

Postad 26 maj 2015 - 18:25

Unregisteredf904966d
  • Unregisteredf904966d
  • Forumräv

  • 517 inlägg
  • 0

Kanske lite långsökt men har du kollat förinställningen i LR, så att det inte är nån förinställd preset?

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  kolla.jpg   299,4K   0 Antal nerladdningar


#38

Postad 26 maj 2015 - 18:43

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Nej den har alltid haft den sensate drivrutinen

 

...

Kanske värt o kolla upp om det kan bli problem med kalibreringen om drivrutinerna till graffekortet uppdateras automatiskt. Om detta är fallet är det bättre att själv välja man vill uppdatera för att därefter göra ny kalibrering...



#39

Postad 26 maj 2015 - 19:20

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

När du öppnar upp rå-filen direkt i datorn, är det då kamerans inställning för färgrymd som gäller?

Den kanske råkar vara inställd på Adobe RGB? (long shot)

 

Men det är ju märkligt ifall mättnaden avtar när du exporterar med sRGB "skärmkallibrering" som ICC-profilinställning.

Exporterar du "direkt" över till annat program/webb eller konverteras bilden till jpeg-format först?


Redigerat av Velodynamic, 26 maj 2015 - 19:38.


#40

Postad 26 maj 2015 - 20:10

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Fara...Jag kollade där och allt ser bra ut ...

Xray......det finns inget i kryssat att det ska vara automatisk uppdatering...

 

Velo....Hur kollar jag det med att det är kamerans färgrymd ?

När jag exporterar så gör jag det till en mapp som ligger på skrivbordet, och i jpg format

 

Tack grabbar för att ni kommer med förslag......synd att det inte var nått av dom bara :(

Riktigt tråkigt att det är såhär, man vet ju inte riktigt vad det kan vara   :(


Redigerat av mstoltz, 26 maj 2015 - 20:10.


#41

Postad 26 maj 2015 - 20:53

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Velo....Hur kollar jag det med att det är kamerans färgrymd ?

Ta bilder på något färgglatt med olika kamerainställningar (sRGB / Adobe RGB), ladda till datorn och öppna upp bilderna bredvid varandra och kolla ifall man märker någon skillnad.


Redigerat av Velodynamic, 26 maj 2015 - 20:56.


#42

Postad 26 maj 2015 - 20:55

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Borde finnas support för Adobe Lightroom. De borde kunna hjälpa dig om ditt program inte är så gammalt.



#43

Postad 27 maj 2015 - 05:54

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Jag gjorde som så igår att jag blev trött på allt, så jag tänkte som så att jag resetar skärmen igen och gör om allt, dvs kalibrering och sånt.

 

Sagt och gjort, resetade skärmen, och då........då funkade det igen, dvs bilderna ser inte övermättade ut i LR och undermättade efter export, utan dom ser nästan till 97 % samma ut i LR som på datorn.

 

Så det var säkerligen kalibreringen som strular till det.

 

MEN......Då kan man ju fråga sig....varför går det inte att kalibrera min skärm ?

Om jag nu skulle kalibrera den igen, så dyker ju problemet upp igen....detta är ju skumt !

 

Vad är det med kalibreringen som slår ut så att färgerna blir mättade på i LR / PS / Webben......men inte på datorn ?

 

Måste försöka lösa detta, för jag kommer ju skaffa en större och bättre skärm, och innan dess vill man ju veta vad problemet kan vara......

Och vad händer om jag kalibrerar en extern skärm, fast med min laptop, kommer det att funka eller kommer det att bli samma strul ?

 

Så jag är jättetacksam för alla tips !


Redigerat av mstoltz, 27 maj 2015 - 05:56.


#44

Postad 27 maj 2015 - 10:54

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Har för mig att Internet explorer påverkar kalibreringen, i alla fall då hårdvarukalibrering används (i vårt fall är det nog mjukvarukalibrering eftersom vi inte gör justeringar i skärmens hårdvara (hardvarukalibrering där Look Up Table, LUT, skapas för skärmen)). Själv använder jag Firefox.


Redigerat av xray, 27 maj 2015 - 10:55.


#45

Postad 27 maj 2015 - 11:04

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Vad innebär när du gör en reset av skärmen? Vilka inställningar får skärmen då? Är datorn i bra skick i övrigt t ex beträffande program och virusskydd? Har man mkt "bös" installerat som används väldgit sällan kan det bli kompatibilitetsproblem. Icke ärliga program eller crackade program kan ge problem. Är även bra att undvika installera fullständiga drivrutinspaket för att kunna spela upp filmer i datorn, bättre att endast installera det man behöver.

 

Inga problem med kalibreringen på min mors labtop som har extern skärm inkopplad (enbart kalibrerat den externa skärmen).


Redigerat av xray, 27 maj 2015 - 11:06.


#46

Postad 27 maj 2015 - 14:01

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

  • 12 727 inlägg
  • 0

Hej Xray !

 

Jag är väldigt noga med att ha virusskydd samt genomsöker jag datorn en gång i veckan ( ibland 2-3 )

Har inga spel eller onödigt installerat, bara det jag behöver :)

 

För att reseta skärmen ( inställningarna) till grundinställningar, går jag in på min grafikkort och där finns en flik som heter färghantering.

Längst nere finns en knapp som heter profiler, där går jag in...se bild nedan :

 

image.jpg

 

 

Jag använder Chrome, inte firefox eller explorer.

Men det är även om jag öppnar upp den i photoshop som det blir så....inte bara i LR och Webben.



#47

Postad 27 maj 2015 - 15:06

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0

Bra Morgan. :) Har inte gjort ngn sådan reset själv.


Redigerat av xray, 29 maj 2015 - 10:56.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.