Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Playstation Pro

2679 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 31 mars 2016 - 21:37

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Vill minnas att världens första kompletta CPU, Intel 4004, tillverkades med en process (se det som bredden på ledningarna) på 10000 nm. Och nu är vi alltså nere på 14 nm. 

 

Ja, och 4004 hade 2300 transistorer.

 

De kommande GPUerna från Nvidia och AMD (Pascal och Polaris) har 17-18 miljarder ;)


Redigerat av Ageve, 31 mars 2016 - 21:37.


#152

Postad 31 mars 2016 - 21:49

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

På tal om 4k, när vi ändå är i det området. Har inte ps4 stöd för 4k även om den inte kan användas till det?


1. Ja HDMI porten klarar det
2. APUn bör ha stöd för det

Att fler gör valet skiljer sig rätt mkt från "är standard" dock. Nåja, kanske det blir bättring...

Spontant kan jag förövrigt tycka att uppgiften "vi har inte bestämt oss för CPU än" och "release Q1 2017" låter ganska galet. Trodde det behövdes större tidsspann än så.


Nja själva beställningen kan ju vara bestämd mot AMD men man kanske inte haft fastställt klockfrekvens osv.

#153

Postad 31 mars 2016 - 21:53

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ärligt, vad skulle ni säga om den extra prestandan bara fanns tillgänglig vid 2160p output (VR undantaget)?


Frågan är hur de gör på fpsen då? Ska de klocka ner GPUn när icke VR körs så att spel har samma fps som på PS4?

Ofrånkomligt att PS4 spel kommer att få en fos boost i mina ögon och det är good enough för mig för att uppgradera.

Kan fan inte ha det näst bästa :)

#154

Postad 31 mars 2016 - 21:56

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Ja det låter så. Det är väl så välkända delar att de inte behöver mer tid än så, plus att de nog inte räknar med att sälja särskilt stora volymer i början. Eller så stämmer det inte.


Inte? Räknar att den kommer sälja stora volymer direkt om dem går för 399/499.

Dels nya kunder men också alla av de 25 mille slm vill byta upp sig.

Tror det kommer vara en brist. Speciellt nu när man vet att PS4 är "the plattform".

Min nyfikenhet är vad Microsoft nu kommer göra?

Att Rift kommer vara med i bilden tar jag för givet.

#155

Postad 31 mars 2016 - 22:58

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Inte? Räknar att den kommer sälja stora volymer direkt om dem går för 399/499.

Jag tänker mig att det inte kommer vara lika högt tryck som när en vanlig konsol släpps, som PS4. Dels för att folk redan har köpt PS4 och dels för att PSVR också släpps innan, liksom NX och kanske Xbox One+. Kommer säkert sälja till de som har pengar, men det är mycket som släpps inom ungefär samma tidsperiod.

 

Men får väl se exakt vad det är för något och vad den kostar först.



#156

Postad 31 mars 2016 - 23:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Har läst igenom tråden, men hittar inget datum när PS4.5 kan tänkas komma? antar att det är inget Sony har gått ut med ennu.

 

För min del som har väntat & inte köpt PS4 ennu så kan jag vänta ett bra tag till PS4.5

 

har fortfarande bra många spel att köra igenom på PS3 :)



#157

Postad 31 mars 2016 - 23:27

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Lär i så fall släppas i slutet av året eller början av nästa.



#158

Postad 01 april 2016 - 07:27

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

  • 914 inlägg
  • 0

Har läst igenom tråden, men hittar inget datum när PS4.5 kan tänkas komma? antar att det är inget Sony har gått ut med ennu.

 

För min del som har väntat & inte köpt PS4 ennu så kan jag vänta ett bra tag till PS4.5

 

har fortfarande bra många spel att köra igenom på PS3 :)

 

Enligt Wall street Journal är det senast i slutet av Oktober till Playstation Vr.

 

Nya konsollen ska släppas.

 

http://www.polygon.c...tation-4k-rumor

 

http://www.sweclocke...-playstation-vr


Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 01 april 2016 - 07:28.


#159

Postad 01 april 2016 - 07:51

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Nja själva beställningen kan ju vara bestämd mot AMD men man kanske inte haft fastställt klockfrekvens osv.

Det var bara det att...

Price is currently $399.99 they were discussing a better CPU which would raise the price to $499.99 we were guaranteed the price will be no higher than $499.99 (He mentioned the CPU upgrade quite a bit almost as if they haven't really decided on a final spec could be a pricing issue.) 

...inte låter som "bara bestämma klockfrekvens".

 

 

Frågan är hur de gör på fpsen då? Ska de klocka ner GPUn när icke VR körs så att spel har samma fps som på PS4?

FPSen? PS4.5 har förmodligen ett "PS 4.0-läge" som den i så fall skulle köra. Växlas output till VR (eller då 2160p) så går den över i "PS 4.5-läge" (förutsatt att spelet stödjer det).

 

Kanske ska tilägga att jag själv inte är helt övertygad om 2160p/VR-only biten, prövar bara idén lite. :) 

 

Ofrånkomligt att PS4 spel kommer att få en fos boost i mina ögon och det är good enough för mig för att uppgradera.

OsirisBlack sa att befintliga spel inte drar nytta av prestandan (dvs konsolen går i "PS 4.0-läge"). Förutom uppskalning och ev även fejk-HDR då som jag inte räknar hit.

 

På pc är det ju så att ett spel som snurrar på bättre hårdvara automatiskt får sig en boost men jag tror INTE PS4.5 funkar som en PC. Utan snarare som "två maskiner i en". Av flera skäl, varav ett är att PS4.5 måste vara 100.0% bakåtkompatibel.

 

 

Enligt Wall street Journal är det senast i slutet av Oktober till Playstation Vr.

 

Nya konsollen ska släppas.

 

http://www.polygon.c...tation-4k-rumor

 

http://www.sweclocke...-playstation-vr

Sweclockers vet inte det men vi övriga vet att "announced" inte betyder "släpps"... ;)


Redigerat av pacman, 01 april 2016 - 08:01.


#160

Postad 01 april 2016 - 10:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 2

Ohh btw, there is a trade in program for PS4 owners.



#161

Postad 01 april 2016 - 10:09

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Skulle bli en våldsamt dyr månad med psvr och ps4k :D

#162

Postad 01 april 2016 - 10:23

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

 

 

OsirisBlack sa att befintliga spel inte drar nytta av prestandan (dvs konsolen går i "PS 4.0-läge"). Förutom uppskalning och ev även fejk-HDR då som jag inte räknar hit.

 

 

Jo men samtidigt så måste de isf jobba extremt med att hitta någon form av strypning för att hålla nere prestandan i PS4 titlar då.

 

Har svårt att se att de kommer lägga ner massa tid för att strypa så man kan få uppleva sub 30-fps som en del PS4 spel tyvärr dippar till.

 

När testerna kommer så tror jag vi ser en boost på fps sidan på befintliga titlar.



#163

Postad 01 april 2016 - 11:05

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
 

Jo men samtidigt så måste de isf jobba extremt med att hitta någon form av strypning

Det tror jag inte, speciellt inte om hårdvaran är konstruerad på så vis så att de INTE behöver jobba extremt med att nå 100.0 % bakåtkompatibilitet. 



#164

Postad 01 april 2016 - 11:32

UprightCitizen
  • UprightCitizen
  • Forumräv

  • 955 inlägg
  • 0
Jag tror verkligen att den vägen är ett misstag. Hoppas och tror att det här är ett steg in i något som suddar ut generationsgränser och att det är mkt möjligt att många spel som släpps till ps5 kan fungera till ps4. Att spelen inte görs till en speciell konsol utan mer att det finns en min krav som på datorspel. Typ framtida spel till ps5.5 kanske kräver minst ps4.5

#165

Postad 01 april 2016 - 12:27

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

Jag tror verkligen att den vägen är ett misstag. Hoppas och tror att det här är ett steg in i något som suddar ut generationsgränser och att det är mkt möjligt att många spel som släpps till ps5 kan fungera till ps4. Att spelen inte görs till en speciell konsol utan mer att det finns en min krav som på datorspel. Typ framtida spel till ps5.5 kanske kräver minst ps4.5

dock så finns det ett problem med det också. problemet som följer med pc-världen. att behöva uppgradera hårdvara här och där, det blir extremt dyrt. idag kan du köpa ett grafikkort som kostar betydligt mer än en ps4, och alla är inte villiga eller beredda att göra den investeringen. dessutom så kommer grafikkortet inte förinstallerat. konsolstyrkan har alltid varit att allt är kompatibelt, inget behöver uppgraderas (så gott som, visst finns det ex n64-minnesuppgraderingen som ligger färskt i minnet) och det kostar inte speciellt mycket.

 

att släppa en ny konsol vart tredje-fjärde år kan dessutom bli rätt dyrt, och ett annat problem med det, som jag förstått, är att man då måste stanna kvar vid en liknande arkitektur (och vad det innebär har jag INGEN aning om) med halvuppgraderingar? bygger man en ny konsol så är det ett avstamp från det gamla, man kan bygga helt nytt. gör man halvuppgraderingar så måste en del vara kvar i det gamla om enheterna ska vara kompatibla med varandra. TROR jag =)

 

å andra sidan så är jag ju också en konservativ jävel som nog skulle sitta kvar med mitt supernintendo om ingen hade hintat om att man faktiskt kan gå framåt i utvecklingen. även om jag är extremt positiv till både 3D-spelande (episk upplevelse i crysis 2 till ps3) samt VR (innan jag testat det ska dock sägas) så har jag en hel del broms i mig också :D



#166

Postad 01 april 2016 - 12:30

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jag tror verkligen att den vägen är ett misstag. Hoppas och tror att det här är ett steg in i något som suddar ut generationsgränser och att det är mkt möjligt att många spel som släpps till ps5 kan fungera till ps4. Att spelen inte görs till en speciell konsol utan mer att det finns en min krav som på datorspel. Typ framtida spel till ps5.5 kanske kräver minst ps4.5

Så skulle det absolut kunna vara men nått säger mig att det inte är huvudsyftet med denna nya Playstation 4 (edit: det ena utesluter inte det andra iofs).

 

Tror snarare det handlar om att elektronik- och medieindustrin, inte minst Sony själva, ser UltraHD som nästa område med "growth potential".

 

Vad som dock behövs är en killer-app, nån lockande pryl som stimulerar tillväxt av content och framförallt skapa incitament för kunder att köpa hård- och mjukvara. Playstation 3 var tveklöst en sådan för HD men UHD är i kanske ännu större behov av en killer-app.

 

Vad göra, jo låt oss ta Playstation 4 och med så liten som möjlig ansträngning/åverkan modifiera den så den blir en killer app för UHD, därav PS4.5, eller "Playstation 4 Ultra" som jag skulle kallat den.

 

Trojanska hästen ännu en gång mao. Det funka för HD och BD, då är det bara logiskt att prova samma sak för UHD. Det var förövrigt det här som fick mig att påstå att original PS4 är en udda fågel som i och med detta rättat in sig i ledet.

 

Ja och industrin ser VR som "a thing" oxå...passande nog.


Redigerat av pacman, 01 april 2016 - 13:16.


#167

Postad 01 april 2016 - 13:09

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

Hoppas de inte släpper det som 3D bara :(

 

4K är jag inte intresserad av alls.



#168

Postad 01 april 2016 - 13:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

3D lever ju i högsta grad och den här gången har de använt det på rätt sätt. Tack VR. :)



#169

Postad 01 april 2016 - 13:19

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

3D lever ju i högsta grad och den här gången har de använt det på rätt sätt. Tack VR. :)

 

Japp men jag vill ju kunna köra 3D på plasman också så jag får någon användning för den efter ultrawide inköpet. Samsung säljer inte 3D glasögon längre så pajar mina en tredje gång är jag körd. Ghostningen på LCD paneler är väl det de löser nu med lcd panelerna separerade förhoppningsvis. Lider inte av det på plasma och CRT i tillnärmelsevis samma grad.



#170

Postad 01 april 2016 - 13:37

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

LCD? Pffft. :)



#171

Postad 01 april 2016 - 14:23

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Om man ser på dessa så lär vi kunna förvänta oss PS5 etc runt 2019? I så fall ca tre år efter PS4K.

 

Z1MtJ4l.jpg?1

FvN3uz7.png?1



#172

Postad 01 april 2016 - 14:27

Unregisteredf6ea3cff
  • Unregisteredf6ea3cff
  • Veteran

  • 2 097 inlägg
  • 0

Har läst igenom tråden, men hittar inget datum när PS4.5 kan tänkas komma? antar att det är inget Sony har gått ut med ennu.

 

För min del som har väntat & inte köpt PS4 ennu så kan jag vänta ett bra tag till PS4.5

 

har fortfarande bra många spel att köra igenom på PS3 :)

Ja gör det, definitivt. Det hade jag gjort om jag inte hoppat på för ett litet tag sen. Jag ångrar mig inte för jag har haft mycket kul med de PS4 spel jag har, men det blir "en bra spel här eller bra spel där" typ av beslut. Jag måste inte nödvändigtvis ha den bästa grafiken.  


Redigerat av Unregisteredf6ea3cff, 01 april 2016 - 14:33.


#173

Postad 01 april 2016 - 15:37

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

LCD? Pffft. :)

 

Ah jo OLED är det ju :)



#174

Postad 04 april 2016 - 10:14

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

AMD real-time HDR demo. Och ja, det "råkar" demas på en Sony tv...

 

https://youtu.be/MnvctltAKLE



#175

Postad 04 april 2016 - 12:55

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

MS hade en presentation på GDC om att HDR är på G till Direct X12.

http://www.dualshock...hares-new-info/


Redigerat av pacman, 04 april 2016 - 12:55.


#176

Postad 04 april 2016 - 19:11

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Något som du tror återfinns i PS4.5? Kan man ens säga att det kan återfinnas? Vad är det?

... magi? :D

#177

Postad 04 april 2016 - 19:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Inte bara det, tror det är själva poängen med PS4.5. Allt annat är tjänstefel. :D

220+ sidor på GAF och de har fortfarande inte fattat det...

#178

Postad 04 april 2016 - 19:31

oqvist
  • oqvist
  • Mega-Guru

  • 9 902 inlägg
  • 0

hdr i racing simmarna piffar upp rätt bra :)



#179

Postad 05 april 2016 - 07:04

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Det som startade hela "uppdaterad PS4"-snacket var egentligen den 4Gamer artikel som jag postade om i UHD Blu-ray tråden:

 

Sprang på det här:

http://www.siliconer...tra-hd-blu-ray/

 

Ursprunget är en rätt skön (japansk) artikel som spinner iväg både till höger och vänster. Pratas endel om HDR bl.a. - undra när vi får se de första HDR-spelen, kan bli rätt fräckt.

http://www.4gamer.ne...24/20151021121/

 

Såg nu att 4Gamer även snackat med Ito nyligen på GDC. Får det till att intervjuaren försöker pressa Ito på lite konkret info men han pratar mest i "i teorin"-ordalag. :)

 

http://www.4gamer.ne...18/20160316151/

 

Nån som är flytande på japanska? :) Google translate är inte klockren...



#180

Postad 11 april 2016 - 07:42

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

WccfTech läser Minhembio och är inne på samma spår som jag. :)

http://wccftech.com/...solution-boost/

 

(wccftech är rätt roliga, de hugger på allt men har en rätt-frekvens på säkert <50%, ungefär som undertecknad mao :))


Redigerat av pacman, 11 april 2016 - 09:24.


#181

Postad 11 april 2016 - 18:32

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0

nu är du allt bra blygsam tror jag :D

 

det är... vadå, två månader kvar till e3 nu!



#182

Postad 16 april 2016 - 18:19

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

AMD real-time HDR demo. Och ja, det "råkar" demas på en Sony tv...

 

https://youtu.be/MnvctltAKLE

 

Det är alltid lustigt när de demonstrerar hur bra en ny TV eller något är som du sedan ser på din befintliga TV.. :P

 

"Look how nice the colors are!!" ..

 

Ja, jag ser det... med min gamla TV.. :P



#183

Postad 16 april 2016 - 18:37

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

3D lever ju i högsta grad och den här gången har de använt det på rätt sätt. Tack VR. :)

 

Apropå Playstation VR, vi vet ju alla vad VR är, detsamma vad 3D är i form av displayer m.m.

Skillnaden mellan 3D och VR är ju att VR är 3D med tracking. Om det vore utan tracking så vore det ju inget annat än vilken annan 3D-skärm som helst egentligen.

Jag har alltid varit negativ till 3D i den formen som vi har sett på Bio och TV-apparater de sista 5:ish åren och ansett att det har varit helt meningslöst. Men jag ser fram emot Playstation VR och kommer definitivt uppgradera till Playstation 4.5 när den släpps.

 

Redan om man tar 2D med "tracking" så har vi ett vinnande koncept, det kan vi ju se på alla miljoner FPS-spel sålda de sista 25 åren, det ger mer upplevelse än vilken 3D skärm som helst IMHO. Vem håller inte med om att rum-upplevelsen i ett FPS-spel är brutal, medans inte lika många kan hålla med om att t.ex. en 3D-film är särskilt givande.

 

Som ren jämförelse, jag undrar om man kommer kunna att spela playstation VR i 2D? =) Perfekt för dem som inte vill eller kan känna av djup i bilden, men vill kunna titta sig fritt omkring, försänkt i avskärmningen som en VR-hjälm kan erbjuda.

 

Förresten, kommer vi kalla Playstaion VR för glasögon eller hjälm? :P



#184

Postad 16 april 2016 - 19:49

Anniggo
  • Anniggo
  • Lärjunge

  • 401 inlägg
  • 1

Vem håller inte med om att rum-upplevelsen i ett FPS-spel är brutal, medans inte lika många kan hålla med om att t.ex. en 3D-film är särskilt givande.

Jag, t.ex.



#185

Postad 17 april 2016 - 08:03

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0
Visir kan man kalla det. Ala fäktare eller svetsare.

Till skillnad från de andra tvås dykglasögon. :)

Redigerat av pacman, 17 april 2016 - 08:34.


#186

Postad 17 april 2016 - 18:40

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

  • 37 990 inlägg
  • 0

Apropå Playstation VR, vi vet ju alla vad VR är, detsamma vad 3D är i form av displayer m.m.

Skillnaden mellan 3D och VR är ju att VR är 3D med tracking. Om det vore utan tracking så vore det ju inget annat än vilken annan 3D-skärm som helst egentligen.

Edit: Glöm det, förstår hur du menar nu.

 

Som ren jämförelse, jag undrar om man kommer kunna att spela playstation VR i 2D? =) Perfekt för dem som inte vill eller kan känna av djup i bilden

 

Vill eller kan känna av djup i bilden, hur menar du? När de har på sig PSVR?

 

Svårt att svara på frågan när man blir ignorerad -_-


Redigerat av Zoiler, 18 april 2016 - 18:55.


#187

Postad 17 april 2016 - 18:48

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

  • 3 633 inlägg
  • 0
När jag låg i lumpen hade vi night Googles på oss när vi satt vakt på natten. De hade absolut inget djup i bilden. Var skitläskiga att gå runt med. Måste vara som VR utan 3D.

#188

Postad 18 april 2016 - 15:09

izikiel
  • izikiel
  • Veteran

  • 2 254 inlägg
  • 0

När jag låg i lumpen hade vi night Googles på oss när vi satt vakt på natten. De hade absolut inget djup i bilden. Var skitläskiga att gå runt med. Måste vara som VR utan 3D.

bildförstärkare ger verkligen dåligt djupseende, lätt att åka av vägen :D



#189

Postad 18 april 2016 - 17:38

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0

bildförstärkare ger verkligen dåligt djupseende, lätt att åka av vägen :D

 

Något som jag verkligen ser fram emot är nästa Gran Turismo med Playstation VR, lär nog bli rätt skön upplevelse att äntligen kunna titta var vägen går utan att helt tappa känslan =)



#190

Postad 19 april 2016 - 07:00

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

  • 14 825 inlägg
  • 0
Jag ställer mig skeptisk till att Sony släpper en halvdan uppgradering och segmenterar plattformen för utvecklare och kunder.

Men det börjar finnas så pass mycket rykten att det nog finns någon sanning där...


Ny info http://m.neogaf.com/...d.php?t=1209238

Codename Playstation Neo.

Kodnamnet tycker jag tyder på en VR "optimal" PS4 med tanke på kodnamnet på PSVR, som primärt fokus...

#191

Postad 19 april 2016 - 08:07

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Base Mode och Neo Mode ja, som man trodde. Överlag väldigt väntad info. Trodde inte support för Neo-läget skulle vara obligatoriskt men kul om så blir fallet.

 

512MB mer minne skulle kunna bero på att de packar share-gojjset med H265 istället för H264 (idag allokeras 1GB för detta).

 

218 GB/s är en skev siffra. 224 GB/s, tack vare 7.0 Gbs-moduler (PS4 kör med 5.5 Gbs), borde det vara. Inte hela världen förstås men, men...

Väldigt måttlig ökning men som jag var inne på tidigare så har AMD numera bandbreddsbesparande komprimeringstekniker och om de fått med dem så är skillnaden större i praktiken.

 

 

 

och segmenterar plattformen för utvecklare och kunder

Det gör de ju inte i nån större grad.


Redigerat av pacman, 19 april 2016 - 08:25.


#192

Postad 19 april 2016 - 08:31

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Giantboms specs är ju trevliga:

 

Original PS4
CPU: 8 Jaguar Cores at 1.6 GHz
GPU: AMD GCN, 18 CUs at 800 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 176 GB/s

NEO
CPU: 8 Jaguar Cores at 2.1 GHz
GPU: Improved AMD GCN, 36 CUs at 911 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 218 GB/s

 

Detta är en avsevärt starkare maskin på samtliga punkter. Borde göra underverk på FPS i den befintliga katalogen!

Om det fortfarande är 64 Stream Processors per CU så pratar vi om 2304 stycken!

Då flyttar vi GPUN från gamla Radeon 7850-7870 till mer trevliga R380-R380X (beroende på hur många CU de blockar till OS).

 

Boosten kan ses här:
http://www.anandtech...ct/1592?vs=1589

Tror inte vi når 100% upp i performance men det bär vara väldigt märkbart.

 

Men 4K? Nej.



#193

Postad 19 april 2016 - 08:52

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

36 CUs utesluter att den är Tonga-baserad (R9 285/380) iaf. Finns ingen AMD GPU som utgår från vare sig 36 eller 40 kärnor.

 

Låter faktiskt lite fetare än väntat. Å andra sidan låter CPU:n lite svagare än väntat...trodde på Puma+ i 2.5 Ghz typ.


Redigerat av pacman, 19 april 2016 - 08:55.


#194

Postad 19 april 2016 - 08:57

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

36 CUs utesluter att den är Tonga-baserad (R9 285/380) iaf. 

 

Låter faktiskt lite fetare än väntat. Å andra sidan låter CPU:n lite svagare än väntat...trodde på Puma+ i 2.5 Ghz typ.

 

Frågan är vad "Improved AMD GCN" betyder?

 

Är det nya R490 vi tittar på baserat på AMD Polaris 10? Specsen är väldigt lika: 2304 GCN!

http://wccftech.com/...u-specs-leaked/

 

Om det så är fallet så blir det ytterst svårt att pinpointa GCN = GCN och säga att det är en 380x i kraften.

 

 

 

2304 GCN cores is actually less than the R9 390, but the GCN 4.0 architecture is significantly more powerful overall according to AMD’s head of the Radeon Technologies Group and Chief Architect Raja Koduri.  So just like the transition from Kepler to Maxwell we’re going to see core counts go down and performance go up.

 

  polaris.PNG.8378b5563d31e2b764a9b8d9f541


Redigerat av PalmiNio, 19 april 2016 - 09:01.


#195

Postad 19 april 2016 - 09:10

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Ja Polaris var ju, som vi var inne på tidigare, no-brainern - förutsatt att det inte pajjar bakåtkompatiblitet.

 

Skulle det vara Polaris 10 så är den ju ett monster, iaf i fråga om processorkraft. Låter nästan lite för coolt var att vara sant. :)

Polaris 10 ersätter ju 390/390X. Det är ju AMDs "OR/Vive ready chip".

 

edit: Nåja, detta är ju uppenbarligen bara ett rykte i mängden. Tycker det verkar lite konstigt på sina håll...


Redigerat av pacman, 19 april 2016 - 09:14.


#196

Postad 19 april 2016 - 09:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
Nu får ni fan översätta. Jag trodde det var miniuppgradering som innebar typ noll. Kolla.
Original PS4
CPU: 8 Jaguar Cores at 1.6 GHz
GPU: AMD GCN, 18 CUs at 800 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 176 GB/s

NEO
CPU: 8 Jaguar Cores at 2.1 GHz
GPU: Improved AMD GCN, 36 CUs at 911 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 218 GB/s

CPU: upp drygt 30%
GPU: upp under 15% klockning (det är väl här förklaringen behöver komma in)
MEMORY: upp typ 20%

Det är inte många procent, länken med grafikkorten påvisar ju enorma skillnader i fps :o

Redigerat av Zartok, 19 april 2016 - 09:49.


#197

Postad 19 april 2016 - 10:06

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

  • 8 074 inlägg
  • 0

Nu får ni fan översätta. Jag trodde det var miniuppgradering som innebar typ noll. Kolla.
Original PS4
CPU: 8 Jaguar Cores at 1.6 GHz
GPU: AMD GCN, 18 CUs at 800 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 176 GB/s

NEO
CPU: 8 Jaguar Cores at 2.1 GHz
GPU: Improved AMD GCN, 36 CUs at 911 MHz
Memory: 8 GB GDDR5, 218 GB/s

CPU: upp drygt 30%
GPU: upp under 15% klockning (det är väl här förklaringen behöver komma in)
MEMORY: upp typ 20%

Det är inte många procent, länken med grafikkorten påvisar ju enorma skillnader i fps :o

 

Fast du missar faktum att man får från 18 CU till 36 CU på GPUn

Man dubblar alltså antalet Stream Processors på Grafikkortet samtidigt som de är 15% snabbare. Du får se SP som små små kärnor där man alltså dubblar antalet.

Slarvigt sagt så är GPUn 115% snabbare och då vet vi INTE vad det är för kräm på denna generationens CGN.


Ja Polaris var ju, som vi var inne på tidigare, no-brainern - förutsatt att det inte pajjar bakåtkompatiblitet.

 

Skulle det vara Polaris 10 så är den ju ett monster, iaf i fråga om processorkraft. Låter nästan lite för coolt var att vara sant. :)

Polaris 10 ersätter ju 390/390X. Det är ju AMDs "OR/Vive ready chip".

 

edit: Nåja, detta är ju uppenbarligen bara ett rykte i mängden. Tycker det verkar lite konstigt på sina håll...

 

Jo men samtidigt så men tillverkningskrympningen så borde man hamna på ungefär samma avtryck i konstnaderna när man går från gamla GPUn till en Polaris 10.

Makes sens då denna PS4k skulle kunna marknadsföras som en VR konsol.


Redigerat av PalmiNio, 19 april 2016 - 10:07.


#198

Postad 19 april 2016 - 10:54

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

Jo men samtidigt så men tillverkningskrympningen så borde man hamna på ungefär samma avtryck i konstnaderna när man går från gamla GPUn till en Polaris 10.

Makes sens då denna PS4k skulle kunna marknadsföras som en VR konsol.

Jo det var jag själv som lansera idén att OR/Vive-ready prestanda var snart gör-bart på konsol men nu när det finns rykte åt det hållet vill jag inte riktigt tro det. :D

 

Vad som lirar dåligt i sammanhanget är dock att minnesbandbredd inte riktigt hänger med (kanske inte ett måste iofs som jag sa) och att framförallt CPU:n är akterseglad så det sjunger om det. 

 

Polaris 10, 4-core Zen och GDDR5X vore en helig kombo som säkert är väldigt gör-bart 2017 iaf men det här ryktet får bara 1 rätt av 3...


Redigerat av pacman, 19 april 2016 - 10:54.


#199

Postad 19 april 2016 - 11:12

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

  • 18 233 inlägg
  • 0
En streamprocessor är då... En grej som räknar grafik, och ryktet säger dubbelt så många grejer som räknar grafik plus en ökning på 15% (alltså blir det 130% mer?).

Jag föredrar att kalla det svart magi, men det börjar bli så mycket som jag klassar som antingen svart magi eller kommunism så att jag nog måste börja bredda min repertoar lite :D

#200

Postad 19 april 2016 - 12:27

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0

Är det klart med att det kommer en ny konsol? Orkar inte läsa allt  :ph34r:

 

Är för snål för att köpa en ny konsol men för sugen på bättre prestanda att jag inte skulle kunna låta bli >_<





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.