Kanske en inte helt rättvisande titel. Men det ska i alla fall bli den, för mig personligen, ultimata anläggningen i denna kategori.
Det hela började egentligen med att den soundbar (LG SH2) som jag köpte till den nyinköpta TV'n är så otroligt dålig enligt mig då den skrålar och håller på (visserligen kostade den bara knappt 1000 kr).. Jag funderade på att skaffa en bättre men hittade negativa synpunkter om alla jag kikade på i min prisklass...
Sen kom jag att tänka på varför inte prova att bygga en egen som är bättre och mer komplett och snyggare... Dvs den ultimata multimediaanläggningen
Då jag håller på med ett annat stort projekt på sidan av detta men som har en del liknande inslag så tänkte jag att de kan dra nytta av varandra... Det andra projektet är ett bygge av en AMG GT Vision replika i vilken jag skall fixa ett eget multimediasystem och ljudanläggning. Själva mediasystemen baseras båda på Raspberry Pi. Det som skiljer i stort är att i bilen har jag ett Hifiberry DAC+Pro kort med separat traditionell DSP och separata slutsteg, och i hemmasystemet ska jag ha det nyutvecklade kortet från B&O och Hifiberry som har inbyggd 4-kanals förstärkare och DSP (Beocreate heter det)...
I bilbygget håller jag på med med 3D-fräsning av bla karosspluggar och interiördetaljer, så den tekniken tänkte jag utnyttja för att bygga en egendesignad låda och fräsa fram den skikt för skikt i träskivor. Bilder kommer inom kort.
Gällande element så kommer jag köra på 4st Dayton Audio ND105-4 samt 2st skrikare från B2 Audio. Kommer sannolikt bygga in två 6.5" slavbasar.
De gränssnitt som kommer att finnas för ljud och bild är Toslink, Bluetooth, Wifi, RCA, HDMI mfl.
Allt kommer att kunna manövreras via antingen den inbyggda 7" touchskärmen, via TV fjärrkontrollen, samt via mobilen. kommer även ha dolda fysiska rattar för volym, ljudinställning etc...
Mer info och bilder kommer...
För mer info om bilbygget och dess ljudbygge se: https://rejsa.nu/for...ic.php?t=104189 och http://www.bilstereo...ead.php?t=37393
Redigerat av ThomHall, 09 februari 2019 - 15:21.