Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

elektrowelt24.de

90 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 28 september 2010 - 12:35

hifinab
  • hifinab
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag skickade ett mail för uppgifter om några högtalare som jag var sugen på och fick detta mail tillbaka:

Hello, thanks for your request, which country is it?
We are not allowed to ship to sweden any more, because distributor made trouble, sorry!

Are you from sweden?
All other countrys are no problem, maybe you live near the border?


Någon mer som har hört något om detta?

#2

Postad 28 september 2010 - 14:48

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag skickade ett mail för uppgifter om några högtalare som jag var sugen på och fick detta mail tillbaka:

Hello, thanks for your request, which country is it?
We are not allowed to ship to sweden any more, because distributor made trouble, sorry!

Are you from sweden?
All other countrys are no problem, maybe you live near the border?

Någon mer som har hört något om detta?

tja, distributören kan ju klaga pga parallellimport, men det är mig veterligen mot EU-lagarna.

#3

Postad 28 september 2010 - 14:54

hifinab
  • hifinab
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag fick precis det svaret från dem.

"Hello, Canton distributor talked to Canton, because we have nice prices and Canton does not want us to continue shipping to sweden, because distributor wants to secure and keep his buisness."

Tråkigt för oss som försöker göra ett bra klipp :/

#4

Postad 28 september 2010 - 15:15

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Jag fick precis det svaret från dem.

"Hello, Canton distributor talked to Canton, because we have nice prices and Canton does not want us to continue shipping to sweden, because distributor wants to secure and keep his buisness."

Tråkigt för oss som försöker göra ett bra klipp :/

Kolla i England, priserna där kan ju också vara bra tack vare det låga pundet.

http://fulimport.se/

#5

Postad 28 september 2010 - 15:25

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Sånt här blir man ju förbannad på, tillräckligt mycket för att sätta sig i bilen och åka ner till tyskland och handla... om man inte bor alltför långt norrut då.

#6

Postad 28 september 2010 - 17:46

ILCapitano
  • ILCapitano
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Exakt samma visa som med Monitor Audio importen från England, var förvånad att det fick pågå så länge detta då det det skrivits ganska öppet om priserna från Tyskland. Monitor Audio importen blev stoppad betydligt snabbare :)

#7

Postad 28 september 2010 - 23:26

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Underbara lagbrott här!

Naturligtvis får Tyskarna på eget initiativ vägra sälja till Sverige men går Canton in o petar i detta och det finns bevis därför så är det ett direkt brott mot den fria handeln inom EU.

Om jag inte missminner mig så fick VW böta typ 8-10 miljarder för kanske 10 år sedan då dom gick in o styrde vem som fick handla från vilket land.

Jag tror nog att detta bygger på okunskap hos några glada administratörer på huvudkontoret. Skulle Cantons ledning få reda på detta så skulle det naturligtvis stoppas annars riskerar dom ju hela företagets existens.

#8

Postad 29 september 2010 - 20:20

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag fick precis det svaret från dem.

"Hello, Canton distributor talked to Canton, because we have nice prices and Canton does not want us to continue shipping to sweden, because distributor wants to secure and keep his buisness."

Tråkigt för oss som försöker göra ett bra klipp :/

Råkade tyvärr ut för samma sak i dag (se nedan).

Jag är mycket upprörd över detta som är ett klart brott mot en av de viktigaste lagarna inom EU som reglerar den fria marknaden. Under morgondagen kommer jag att kontakta samt anmäla ärendet till det svenska EU-kontoret och eventuellt polisanmäla saken. Otroligt att detta sker med en så pass stor tysk leverantör som Canton som rimligtvis måste känna till lagstiftningen angående fri rörlighet av varor och tjänster inom EU. :) :P :blink: (Mycket Stort Åskmoln ;-) ...


Fick detta svar idag från elektrowelt24.de idag:
Från: elektrowelt24.de [mailto:[email protected]]
Skickat: den 29 september 2010 19:38
Ämne: AW: Order quote and shipping cost to Sweden?

"Hello, I am sorry to say, that we are not allowed tos hip any Canton goods to sweden any more. Swedish ditributor made hugh trouble and we are forced not to deliver to sweden any more. Is there a chance to come over to germany or you have friends in germany to deliver?"
--


Saxat från mitt svar tillbaka till elektrowelt24.de:
Till: 'elektrowelt24.de'
Skickat: den 29 september 2010 20:30
Ämne: SV: Order quote and shipping cost to Sweden?

"Hello Achim!

I’m very surprised to hear that. One of the most important EU-laws clearly regulates the free market and is probably one of the most important declarations of EU..."

--

#9

Postad 29 september 2010 - 21:25

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Följande e-mail har skickats till marknads- och säljcheferna på Canton Elektronik GmbH:

Till: 'Sales Director - Heribert Dohr (vertrieb (-a-t-) canton . d e)'; 'Marketing Director - Oliver Hennel (geschaeftsleitung (-a-t-) canton . d e)'
Skickat: den 29 september 2010 22:16
Ämne: Regarding marketing and sales of Canton equipment to the Swedish direct market.
Prioritet: Hög

"Dear Sirs!

Can someone within your organization please confirm or deny that Canton Elektronik GmbH + Co. KG (“Canton”) including any daughter or sister company or associated partners, in anyway, direct or indirect, has prohibited German based resellers or retail dealers to sell or/and ship Canton manufactured or related equipment to the Swedish direct market.
--

Thanks in advance!

Best Regards / Med vänlig hälsning,
Firstname Lastname"


Redigerat av Flyingrat, 30 september 2010 - 10:47.


#10

Postad 29 september 2010 - 23:05

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
BRA Flying Rat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#11

Postad 30 september 2010 - 12:13

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0
Trist detta var en av de bästa affärerna om inte den bästa i Tyskland.

#12

Postad 30 september 2010 - 15:59

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Jag är mycket upprörd över detta som är ett klart brott mot en av de viktigaste lagarna inom EU som reglerar den fria marknaden. Under morgondagen kommer jag att kontakta samt anmäla ärendet till det svenska EU-kontoret och eventuellt polisanmäla saken. Otroligt att detta sker med en så pass stor tysk leverantör som Canton som rimligtvis måste känna till lagstiftningen angående fri rörlighet av varor och tjänster inom EU. :D :) :) (Mycket Stort Åskmoln ;-) ...


Idag har jag varit i kontakt med Svenska EU-kommissionen, Solvit och Konkurrensverket som hanterar handelshinder inom EU. Se info nedan.

Det är också värt att notera att inget svar inkommit från Tyska Canton (Elektronik GmbH). Emellertid har den svenska distributören förnekat inblandning. Detta skulle kunna innebära att någon av kanal-distributörerna (inklusive Cantons egen distributionskanal) kan vara inblandade.

Nu är i alla fall bollen i rullning, fortsättning följer...
--


Från: Elin Sköldulf [mailto:[email protected]] För #EU.Upplysningen
Skickat: den 30 september 2010 10:50
Till: Xxxx Xxxxxxxxx
Ämne: Ang. Konkurrenslagstiftning


Hej !

I Sverige är det Kommerskollegium som har fått regeringens uppdrag att samordna och övervaka hur den inre marknaden genomförs i Sverige.
Kommerskollegium är även svensk kontakpunkt i nätverket Solvit. Nätverket har inrättats för att hjälpa företag och privatpersoner att lösa problem då reglerna för den inre marknaden inte följs.

Information om Solvit på Kommerskollegiums hemsida
http://www.kommers.s...rd2____526.aspx

Kolla även med Konkurrensverket:
http://www.kkv.se/

Den svenska konkurrenslagen:
https://lagen.nu/1993:20

Skickar en sida med EU:s samlade konkurrenslagstiftning
http://europa.eu/pol/comp/index_sv.htm

EU-upplysningens hemsida ang angående konkurrens:
http://www.eu-upplys...ens/Konkurrens/

Ha en trevlig dag!




Med vänliga hälsningar

Elin Sköldulf
EU-upplysningen
Sveriges riksdag
100 12 Stockholm
Tel: 020-250 000
Fax: 08-786 59 27
E-post: [email protected]
http://www.eu-upplysningen.se

Redigerat av frollic, 01 oktober 2010 - 18:20.


#13

Postad 30 september 2010 - 16:23

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hej, under tiden som problemen kvarstår med inköp från elektrowelt24.de kan jag nämna att jag fått kontakt med www.wgo-online.com som äger och driver följande shoppar:

* www.d-living.de
* www.hifishop24.de
* www.elektropoint24.de
* www.fotopoint.de
* www.tegut-ideenwelt.com
* www.myfamila.de und
* www.buenting-tee.de

www.hifishop24.de säljer bla Caonton och Onkyo till samma pris som elektrowelt24.de. Tyvärr har jag ingen personlig erfarenhet av shoppen. Någon som har en kommentar om någon av dessa?

Jag fick i alla fall följande positiva besked från dem angående min fråga om man leverera till Sverige:

Från: WGO Kundenservice i n f o (-a- -t-) w g o - o n l i n e . com
Skickat: den 29 september 2010 15:50
Ämne: Re: [Ticket#2010092910000821] Orders and shipping to Sweden?


Dear Xxxxxxxxx,

Thank you for your e-mail. We also deliver to Sweden. What do you want to Order ?

Sincerely,
Ute Heinemann
WGO - Kundenbetreuung
WGO Warenhandelsgesellschaft Oldenburg mbH & Co. KG

Kundenbetreuung und Beratung sowie Bestellauskunft
Tel: +49 (0)800 / 66 44 978 (Mo-Fr: 8:30 - 19:00 Uhr)
Fax: +49 (0)441 / 99 90 111

Internet: http://www.wgo-online.com

Die WGO mbH & Co.KG ist ein Unternehmen der Bünting-Unternehmensgruppe.
http://www.buenting.de

................................................................................
..............
Herausgeber und Verantwortlicher:
WGO Warenhandelsgesellschaft Oldenburg mbH & Co. KG
Georg-Bölts-Straße 6/8
26135 Oldenburg

Tel.: 0441 / 99 90 100
Fax: 0441 / 99 90 111
Internet: http://www.wgo-online.com

................................................................................
..............
WGO Warenhandelsgesellschaft Oldenburg mbH & Co. KG
mit Sitz in Oldenburg, Handelsregister: Amtsgericht Oldenburg, HRA 3828,
Umsatzidentifikationsnummer: DE219849899,
Steuer-Nr. Finanzamt Oldenburg: 64-201-32219

P.h.G. ist die: WGO Verwaltungs-GmbH mit Sitz in Oldenburg,
Handelsregister: Amtsgericht Oldenburg, HRB 2211
Geschäftsführer: Florian Sieg
................................................................................
..............
29.09.2010 10:44 - schrieb:
Hello!

Do you take orders and shipping to Sweden? And if so, what is the shipping price?
--

Thanks in advance,


Redigerat av Flyingrat, 30 september 2010 - 18:21.


#14

Postad 07 oktober 2010 - 19:12

JimmieH
  • JimmieH
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Någon som hört något nytt om detta?

#15

Postad 07 oktober 2010 - 19:54

Hakon
  • Hakon
  • Forumräv

  • 950 inlägg
  • 0
Jag har handlat Onkyo av hifishop.24 , nena problema.

#16

Postad 09 oktober 2010 - 23:10

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
FlyingRat

Om nu den Svenska distributören påstår att dom inte är inblandade så ligger det, hur underligt det än låter, att dom dementerar detta för Elektrowelt24 då dom blivit beskyllda för detta.

#17

Postad 19 oktober 2010 - 09:47

hifinab
  • hifinab
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Jag gick in och beställde från www.audiovision-shop.de de hade tom. ett bättre pris än elektrowelt24 på de högtalare jag var ute efter, ca 14% billigare(36% jämfört med sverige).

Det skickades hem med DHL på 3dagar och jag fick hämta det på Postcentralen sen.

#18

Postad 24 oktober 2010 - 14:18

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Beställde prylar för ca en vecka sedan från elektrowelt24.de. Tyvärr var jag tvungen att fixa egen transport med DHL från deras butik i Köln till Stockholm (kostnad ca 700 kr) men de verkar bara vara en tidsfråga innan man kan börja skeppa direkt till Sverige igen.

Men det värt att notera att de nordiska priserna på tex Canton och Onkyo är på väg att normaliseras i förhållande till Tyskland. Fyndborsen.se har infört kraftiga prissänkningar under den senaste veckorna på Canton. Min egen beställning skiljer sig tex med bara några hundringar om man lägger till transportkostnader.

Redigerat av Flyingrat, 29 oktober 2010 - 18:35.


#19

Postad 24 oktober 2010 - 23:41

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Jag fick precis det svaret från dem.

"Hello, Canton distributor talked to Canton, because we have nice prices and Canton does not want us to continue shipping to sweden, because distributor wants to secure and keep his buisness."

Tråkigt för oss som försöker göra ett bra klipp :/



Sorry, såg att ni redan sagt till dom att de bryter mot EU lagarna, bra jobbat!

Redigerat av BGPv4, 24 oktober 2010 - 23:43.


#20

Postad 25 oktober 2010 - 14:26

Unregistered80a991cf
  • Unregistered80a991cf
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Men det värt att notera att de nordiska priserna på tex Canton och Onkyo är på väg att normaliseras i förhållande till Tyskland. Fyndbörsen.se har infört kraftiga prissänkningar under den senaste veckorna på Canton. Min egen beställning skiljer sig tex med bara några hundringar om man lägger till transportkostnader.


Detta beror antagligen på att Canton nyligen har uppgraderat många av sina modeller, t.ex. har GLE-serien fått tillägget ".2" på samtliga modeller. Huruvida skillnaderna på högtalarna är stora och om skillnaden i pris kommer vara fortsatt lägre när de nya modellerna introduceras hos Fyndbörsen.se är oklart men man kan ju alltid hoppas.

#21

Postad 25 oktober 2010 - 15:14

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0

Detta beror antagligen på att Canton nyligen har uppgraderat många av sina modeller, t.ex. har GLE-serien fått tillägget ".2" på samtliga modeller. Huruvida skillnaderna på högtalarna är stora och om skillnaden i pris kommer vara fortsatt lägre när de nya modellerna introduceras hos Fyndbörsen.se är oklart men man kan ju alltid hoppas.

I det här fallet jämförde jag priser på bla vita Canton GLE 490,2. Jag kan tyvärr inte svara för övriga modeller men hoppas för de svenska återförsäljarnas skull att prissänkningen är generell annars kommer direktimporten från Tyskland fortsätta.

Egentligen finns det ingen annan anledning (förutom fraktkostnaden) att det ska skilja nämnvärt i pris mellan Tyskland och Sverige. Prissättningen för hemelektronik har generellt normaliserats de senaste åren men av någon anledning har just hifi-utrustning släpat efter. Någon som vågar sig på en gissning varför det har blivit så i Sverige? ...

Redigerat av Flyingrat, 25 oktober 2010 - 15:25.


#22

Postad 29 oktober 2010 - 17:25

Flyingrat
  • Flyingrat
  • Användare

  • 105 inlägg
  • 0
Hej, jag har fått svar från Cantons huvuddistributör i ärendet. Det verkar inte föreligga några som helst hinder för godkända ÅF (som tex elektrowelt24) att sälja och distribuera till samtliga länder inom EU.


Från: Schon & Schon [mailto: xxxxx @ schonundschon . x x]
Skickat: den 28 oktober 2010 09:37
Till: Xxxx Yyyyyyyyyyyy
Kopia: Valder Thomas
Ämne: Canton Elektronik GmbH & Co. KG


Dear Mr. Xxxxxxxxx,

Canton Elektronik GmbH & Co. asked us as the trustee of the European Canton-Selective-Distribution-System to answer your E-Mail from 29.09.2010:

According to the European selective distribution contracts of Canton the sale of the contract-products to non-authorized dealers is forbidden. According to Art. 4 (3) of the Commission Regulation (EU) No. 330/2010 (Vertical Block Exemption) and to Art. 5 of the selective distribution contracts of Canton the authorized dealers are allowed to sell the contract-products to all other authorized dealers and to all end-users within the European Union. Canton does not interfere with the intra Community trade.

If you have further questions, please do not hesitate to contact us.

Kind regards

Dr. Schon


Schon & Schon
Rechtsanwälte
Elbchaussee 336
D-22609 Hamburg
Tel.: +49 40 - 823335
Fax: +49 40 - 823201

................................................................................
.................................................................
The information contained in this message, and any attachments, may be confidential and/or legally privileged information.
The message is intended solely for the addressee(s). If you are not the intended recipient, you are hereby notified that any use,
forwarding, dissemination, or reproduction of this message is strictly prohibited and may be unlawful. If you are not the intended
recipient, please contact the sender by return e-mail and delete all copies of the original message.

#23

Postad 29 oktober 2010 - 23:37

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
Du skrämde skiten ur dom

Det var deras externa advokatfirma Schon&Schon som svarade, inte ens deras interna jurist gavs förtroende att formurera detta svar.
Schon&Schon

Dom förstod allvaret och visste att ett inkorrekt svar kunde leda till att Canton skulle kunna tvingas till så höga bötesbelopp att dom aldrig skulle kunna överleva.

Redigerat av Rabalder, 29 oktober 2010 - 23:39.


#24

Postad 02 november 2010 - 01:34

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Det är ju fantastiskt bra att de tar detta på allvar. Detta innebär ju i princip att man bör kunna driva genom samma sak mot alla företag som förbjuder återförsäljare att sälja till vissa slutkonsumenter inom EU.

#25

Postad 02 november 2010 - 07:39

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Det är ju fantastiskt bra att de tar detta på allvar. Detta innebär ju i princip att man bör kunna driva genom samma sak mot alla företag som förbjuder återförsäljare att sälja till vissa slutkonsumenter inom EU.


Visst, så har det ju alltid varit sedan vi gick med i EU.
Men blanda inte ihop det med att en ÅF inte vill sälja till dig på eget bevåg. Ingen är skyldig att sälja prylar till dig oberoende v ar han befinner sig på jorden.

#26

Postad 02 november 2010 - 22:35

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0

Visst, så har det ju alltid varit sedan vi gick med i EU.
Men blanda inte ihop det med att en ÅF inte vill sälja till dig på eget bevåg. Ingen är skyldig att sälja prylar till dig oberoende v ar han befinner sig på jorden.


Givetvis inte, det är ju upp till näringsidkaren om han vill sälja eller ej - men det är ju inte ovanligt att man får svaret att de "inte får sälja för leverantör/tillverkare". Det jag menade var bara att det är bra att i alla fall en tillverkare/distributör backar i frågan. Det handlar ju egentligen om att man inte skall godta svaret att de inte får - om de däremot inte vill för att de inte kan ta betalt på ett säkert sätt eller vilken anledning som helst egentligen får man ju respektera - det bör ju rimligen vara deras förlust.

[EDIT: Stavfel]

Redigerat av -Q-, 02 november 2010 - 22:36.


#27

Postad 14 november 2010 - 12:57

JimmieH
  • JimmieH
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag gick in och beställde från www.audiovision-shop.de de hade tom. ett bättre pris än elektrowelt24 på de högtalare jag var ute efter, ca 14% billigare(36% jämfört med sverige).

Det skickades hem med DHL på 3dagar och jag fick hämta det på Postcentralen sen.



Jag har också beställt från denna firma. Trevliga och snabb leverans.

#28

Postad 16 november 2010 - 23:43

Unregistered63a53ac6
  • Unregistered63a53ac6
  • Beroende

  • 1 180 inlägg
  • 0
Finns en separat tråd för den butiken. Det är en bra butik och alltid varit.
Noterbart är att de aldrig uppdaterat sin hemsida. Så om ni vill se hur en sida såg ut tidigt 2000-tal så kika in där :)

https://www.minhembi...showtopic=55158

Redigerat av Unregistered63a53ac6, 16 november 2010 - 23:44.


#29

Postad 03 december 2010 - 15:31

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Jag har letat och letat och letat efter en riktigt bra subwoofer i högglanspolerad körsbär och äntligen hittade jag en Canton AS 225 SC i elektrowelt24:s eBay-butik. 413 euro inklusive frakt och jag kunde dessutom betala via PayPal.

Om det här är en så bra handlare som alla säger är ju detta en riktigt bra deal. Får se hur snabbt han får iväg den...

#30

Postad 09 december 2010 - 12:55

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0

Jag har letat och letat och letat efter en riktigt bra subwoofer i högglanspolerad körsbär och äntligen hittade jag en Canton AS 225 SC i elektrowelt24:s eBay-butik. 413 euro inklusive frakt och jag kunde dessutom betala via PayPal.

Om det här är en så bra handlare som alla säger är ju detta en riktigt bra deal. Får se hur snabbt han får iväg den...


Beställd i fredags eftermiddag, installerad och klar hos mig i går eftermiddag. Grymt bra leverans. Rätt bra subwoofer också...

Inga problem alls att få Canton levererad hit.

#31

Postad 25 december 2010 - 23:12

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Först och främst:

- Det är mycket riktigt förbjudet – väldigt förbjudet – att vägra en återförsäljare att sälja till ”vem som helst” inom EU.
- Det är också förbjudet – väldigt förbjudet – att bestämma vilka priser en återförsäljare skall ta ut.
- Jag vill också inledningsvis ta tillfället i akt att säga att elektrowelt24.de enligt min erfarenhet och därför också min mening är en mycket bra butik som utan några problem tidigare sålt Canton till Sverige med överlägsen kvalitet och prisvärdhet.

Till saken. För mig och många medvetna konsumenter hopar sig några frågor:

Hur är det teoretiskt och praktiskt möjligt att svenska återförsäljare kan hålla ett betydligt högre pris på vissa märken och produkter än dess motsvarigheter i t.ex. Tyskland eller England?

Hur är det teoretiskt och praktiskt möjligt att samma svenska återförsäljare erbjuder priser som är exakt samma – på kronan – som alla övriga ”konkurrenter” i landet?

Hur är det möjligt att många återförsäljare utomlands inte vill skeppa/sälja till köpare i Sverige trots att deras priser är betydligt lägre och de alltså har en möjlighet att tjäna ganska stora pengar på detta? Vem/vilka/vilket företag säger frivilligt nej till pengar?

Hur är det möjligt att utländska återförsäljare som säljer till Sverige och har etablerade transportprocesser på plats plötsligt bestämmer sig för att inte längre leverera, trots att de ganska säkert tjänar massor med pengar på detta?

Hur är det möjligt att svenska distributörer, likt Canseda, kan få en återförsäljare att sluta sälja till Sverige utan att någon alls kan förklara varför återförsäljaren slutar sälja till denna region?

Hur kan det komma sig att det aldrig finns någon leverantör/tillverkare eller generalagent som erkänner att man förbjudit en återförsäljare att sälja till en viss marknad eller att avvika från ett visst pris?

Mina avslutande kommentarer:

Elektrowelt är unikt och på samma gång extremt eftersom man faktiskt (vilket alltså är synnerligen ovanligt)kommunicerat varför man upphör med att sälja till Sverige när anledningen faktiskt är sådan att det normalt medför rätt höga böter för de inblandade leverantörerna och generalagenterna, dvs. eftersom de gör sig skyldiga till marknasuppdelning och prisstyrning. Normalt nämns detta aldrig eftersom du - genom detta bevis i skrift - säljer ut din levernatör och en generalagent å det grövsta vilka underförstått kommer att komma tillbaka med repressalier på ett sätt som du knappast kan föreställa dig. Heder och ära till Elekrowelt! Det är inte många som vågar/kan/förstår att "skvallra" på detta sätt (jag visste att det var något speciellt med Elektrowelt redan efter den första kontkten jag hade med dem).

Konsumenter förenen Eder

Håll nu ett vakande öga på elektrowelt24.de för det är inte ovanligt att återförsäljare som denne plötsligt finner att de – utan särskild anledning - inte längre kvalificerar sig för leveranser från deras leverantörer/distributörer! Värna den fria konkurrensen, värna den fria rörligheten inom EU och värna vår rätt att inte bli rånade av inhemska generalagenter och återförsäljare här i Sverige. Det är kallt och långt nog som det är till kontinenten och EU:s inre marknad som det är.

PS. Problemet är för den medvetne uppenbart extremt på Hifi-området men det är långt ifrån de enda produkter där vi svenskar – på ett synnerligen tvivelaktigt sätt – blir tvungna att betala betydligt mer än våra bröder och systrar i övriga Europa. DS.

#32

Postad 26 december 2010 - 01:28

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0
uhh förväntar du dig ett svar på alla dessa frågor? Tycker nog dom är för generellt ställda för att ett exakt ska kunna ges. Tror att många svar finns även i denna tråd




Till saken. För mig och många medvetna konsumenter hopar sig några frågor:

Hur är det teoretiskt och praktiskt möjligt att svenska återförsäljare kan hålla ett betydligt högre pris på vissa märken och produkter än dess motsvarigheter i t.ex. Tyskland eller England?

Hur är det teoretiskt och praktiskt möjligt att samma svenska återförsäljare erbjuder priser som är exakt samma – på kronan – som alla övriga "konkurrenter" i landet?

Hur är det möjligt att många återförsäljare utomlands inte vill skeppa/sälja till köpare i Sverige trots att deras priser är betydligt lägre och de alltså har en möjlighet att tjäna ganska stora pengar på detta? Vem/vilka/vilket företag säger frivilligt nej till pengar?

Hur är det möjligt att utländska återförsäljare som säljer till Sverige och har etablerade transportprocesser på plats plötsligt bestämmer sig för att inte längre leverera, trots att de ganska säkert tjänar massor med pengar på detta?

Hur är det möjligt att svenska distributörer, likt Canseda, kan få en återförsäljare att sluta sälja till Sverige utan att någon alls kan förklara varför återförsäljaren slutar sälja till denna region?

Hur kan det komma sig att det aldrig finns någon leverantör/tillverkare eller generalagent som erkänner att man förbjudit en återförsäljare att sälja till en viss marknad eller att avvika från ett visst pris?



#33

Postad 26 december 2010 - 12:28

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

uhh förväntar du dig ett svar på alla dessa frågor? Tycker nog dom är för generellt ställda för att ett exakt ska kunna ges. Tror att många svar finns även i denna tråd

Frågorna ska nog uppfattas som retoriska och de är i så fall såväl en uppsummering och en utveckling av vad som står i denna tråd (och några andra). Svaret på många frågor är uppenbart, dvs. det ska inte kunna vara exakt samma pris på en väl fungerande marknad, det ska inte kunna vara några större variationer i priser marknader emellan om de inte är manipulerade, osv. Svaret är ofta att något är fel och att det är förbjudet och att vi konsumenter i Sverige ofta får betala för mycket (alltså som en följd av otillåten samverkan mellan återförsäljare, generalagenter och tillverkare). Jag är glad att detta verkar ordna sig när de inblandade tack vare Achim på elektrowelt blev ertappade med fingrarna i vår kakburk!

#34

Postad 26 december 2010 - 12:40

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Det är ju fantastiskt bra att de tar detta på allvar. Detta innebär ju i princip att man bör kunna driva genom samma sak mot alla företag som förbjuder återförsäljare att sälja till vissa slutkonsumenter inom EU.

Tycker som du men dessvärre är det sällan så enkelt. Normalt finns inga bevis för någon otillåten påverkan. Återförsäljaren påstår helt enkelt att han på eget bevåg bestämt sig för att sluta sälja till ett visst land, t.ex. Sverige och då finns det inte mycket någon kan göra. Detta alltså trots att det kan verka uppenbart att han blivit tagen i örat med hot och förmaningar från generalagenter, svenska återförsäljare och tillverkaren (som ju inte alltid tycker det är lika bra med konkurrens och sänkta priser/marginaler, bättre servic osv som vi konsumenter).

Som Ni säkert märker engagerar ämnet mig. Jag blir arg när dessa former av skumrask får förekomma.

#35

Postad 06 januari 2011 - 15:02

Jpegtobbe
  • Jpegtobbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Hej

Hur gick de i de här ärendena?

Jag mailade Eletrowelt här om dagen och frågade på pris, då fick jag detta svaret:

"Good evening, maybe, you can visit us in germany and we can offer best price then…."

Så antar att de fortfarande inte levererar till sverige?


Mvh Tobias

#36

Postad 07 januari 2011 - 00:41

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Hej

Hur gick de i de här ärendena?

Jag mailade Eletrowelt här om dagen och frågade på pris, då fick jag detta svaret:

"Good evening, maybe, you can visit us in germany and we can offer best price then…."

Så antar att de fortfarande inte levererar till sverige?


Mvh Tobias


Konstigt svar du fick.

#37

Postad 07 januari 2011 - 10:18

Jpegtobbe
  • Jpegtobbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0

Konstigt svar du fick.


Jo jag tycker också det, och jag skrev ingenting som att "ge mig det bästa priset ni har", utan jag frågade bara vad det kostade.

Nu visste jag ju sedan innan att det verkar som att de inte skeppar till sverige. Så hade jag inte vetat om det innan hade jag nog sett ut som ett frågetecken.

Antar att de är rätt trötta på att få neka folk från sverige att handla, därav svaret.

Men men, får väl köpa i sverige istället då.

#38

Postad 07 januari 2011 - 14:06

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0
Jag tror ärligt talat det är någon på Canseda i Sverige som håller på hotar handlare utomlands, detta ämne är inte nytt och det har hela tiden drabbat produkter som just Canseda distribuerar.

Bara läsa trådar 5-7 år sedan om Canseda, inte om bara Canton men andra produkter från dom.

Redigerat av BGPv4, 07 januari 2011 - 14:07.


#39

Postad 07 januari 2011 - 22:00

Jpegtobbe
  • Jpegtobbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Kan ju vara något sådant. Tror de säljer rätt bra i Sverige. Med tanke på att man kan välja svenska som språk på Cantons webbsida (ett av sju språk).

Men som sagt, får väl köpa sakerna från Hembiobutiken då :) Väldigt bra företag att ha och göra med.

#40

Postad 08 januari 2011 - 19:37

BGPv4
  • BGPv4
  • Forumräv

  • 923 inlägg
  • 0

Men som sagt, får väl köpa sakerna från Hembiobutiken då ;) Väldigt bra företag att ha och göra med.


Problemet är ju att priserna är åt **** i Sverige på dessa produkter.

#41

Postad 10 januari 2011 - 22:28

Jpegtobbe
  • Jpegtobbe
  • Wannabe

  • 30 inlägg
  • 0
Ja de är nog fina påslag. Men det är det väl på det mesta i handeln.

#42

Postad 12 januari 2011 - 15:37

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
Notera att elektrowelt plötsligt inte refererar till att det blivit förbjudna att sälja till Sverige. Precis som man kunde tro är det en ordentlig munkavle på eftersom Canseda (som ju rimligen ligger bakom detta) annars riskerar mycket mycket dyra böter.

Jag tror inte riktigt de förstår vad de håller på med när de ligger på om att stoppa privatimporten från Tyskland. Det är ett allvarligt "brott" vilket de inte alls verkar förstå. Eftersom det är munkavle på så har man nog varit noga med att vara försiktiga också med att lämna några bevis. De tjänar nog multum på att skinna oss svenskar skulle jag tro.

Ynkligt, uselt och ... I det perspektivet skulle jag själv aldrig köpa något av de produkter vi talar om i Sverige ... av princip ... stöd inte ett sådant företa och ett sådant beteende. Bojkot är på sin plats!

#43

Postad 12 januari 2011 - 21:39

Tool-AENIMA
  • Tool-AENIMA
  • Forumräv

  • 840 inlägg
  • 0

Notera att elektrowelt plötsligt inte refererar till att det blivit förbjudna att sälja till Sverige. Precis som man kunde tro är det en ordentlig munkavle på eftersom Canseda (som ju rimligen ligger bakom detta) annars riskerar mycket mycket dyra böter.

Jag tror inte riktigt de förstår vad de håller på med när de ligger på om att stoppa privatimporten från Tyskland. Det är ett allvarligt "brott" vilket de inte alls verkar förstå. Eftersom det är munkavle på så har man nog varit noga med att vara försiktiga också med att lämna några bevis. De tjänar nog multum på att skinna oss svenskar skulle jag tro.

Ynkligt, uselt och ... I det perspektivet skulle jag själv aldrig köpa något av de produkter vi talar om i Sverige ... av princip ... stöd inte ett sådant företa och ett sådant beteende. Bojkot är på sin plats!

Så det går och köpa Canton från Tyskland nu eller ???

#44

Postad 13 januari 2011 - 15:34

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0
En rimlig gissning är ändå att han har blivit förbjuden att sälja till Sverige men också att han blivit förbjuden att ge minsta indikation att det är Canseda och Canton som förbjudit detta. Han lär ju tjäna bra pengar på att skicka till Sverige så han är nog arg/irriterad men kan och vågar inget göra eftersom han aldrig mer kommer att få sälja Canton om han inte gör som de säger.

Jag tycker dock att alla ska försöka, dvs. skriva till Elektrowelt och se vad han kan göra ... för i laglig mening SKA han få sälja (men som sagt han riskerar ju att bli "utfryst" om han gör det och eftersom det förmodligen inte finns några tydliga bevis så kommer bovarna undan).

Försök som sagt men jag sa ju att vi skulle hålla ett öga på detta och tänk att det gick precis som vi befarade?!

#45

Postad 17 januari 2011 - 12:45

Gixxer Rolle
  • Gixxer Rolle
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0
Jag beställde Canton högtalare av dom den 22/12 och det var inga problem.

#46

Postad 17 januari 2011 - 17:13

endless
  • endless
  • Amatör

  • 61 inlägg
  • 0

Jag beställde Canton högtalare av dom den 22/12 och det var inga problem.

Tror det är skillnad vilken modell det är. Jag fick svaret att dom inte får sälja Referenceserien till sverige. När jag sa att jag tycker det låter underligt ändrade dom sig och sa att det visst gick bra - till Canton's listpriser (vilket är/var 160 % högre än butikspriset i Tyskland).

#47

Postad 18 januari 2011 - 07:06

Gixxer Rolle
  • Gixxer Rolle
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Tror det är skillnad vilken modell det är. Jag fick svaret att dom inte får sälja Referenceserien till sverige. När jag sa att jag tycker det låter underligt ändrade dom sig och sa att det visst gick bra - till Canton's listpriser (vilket är/var 160 % högre än butikspriset i Tyskland).


Ok, jag köpte CD-serien av dom.

#48

Postad 21 januari 2011 - 00:09

NiKeMaN
  • NiKeMaN
  • Användare

  • 193 inlägg
  • 0
Skickade mail igår för att fråga om pris på Canton GLE 490.2.... Fick detta till svar:


"Hello, I can offer 798,- EUR per pair incl. shipping.


MfG

Weyrauch
www.elektrowelt24.de

Tel. 0221-2605481
Fax. 0221-9354554

Achim Weyrauch
Linnicher Str. 64
50933 Köln
UST ID: DE813473158
SteuerNr. 219/ 5358/ 1406"

Det är ju för faen dyrare än i Sverige?!?!?!


#49

Postad 24 januari 2011 - 20:18

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Skickade mail igår för att fråga om pris på Canton GLE 490.2.... Fick detta till svar:

"Hello, I can offer 798,- EUR per pair incl. shipping.

Det är ju för faen dyrare än i Sverige?!?!?![/b]

Japp, Canseda och de svenska återförsäljarna lyckades tydligen! Vilken bananrepublik man lever i?!

#50

Postad 10 februari 2011 - 17:42

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

  • 1 610 inlägg
  • 0
Det här är ett otroligt intressant ämne. Jag skulle vilja påstå att återförsäljarna inte förtjänar att hängas ut eftersom de i allmänhet lever på mycket blygsamma marginaler. Att Canseda och andra importörer skulle vara intresserade av att skydda andra marginaler än sina egna tror jag inte ett ögonblick på.

Jag vill dra en parallell till en annan bransch som jag är rätt insatt i - båttillbehör. Där har vi ett litet antal distributörer som lägger på hårresande marginaler medan butikerna lever på ett ensiffrigt antal procent.

Ett exempel: i höstas skulle jag uppgradera till ett elektroniskt reglagesystem i min båt. Produkterna i fråga distribueras av ett företag i Täby som är enda svenska distributör. Jag vände mig til min lokala marinbutik och frågade vad grejorna skulle kosta. Svaret blev 86 000:-.

Då kollade jag priserna i USA och sedan gick jag tillbaka dit och frågade om jag kunde få ite bättre pris om jag lät dem göra installationen. Svaret blev att de bara hade 3-4% marginal på grejorna och att rabatt bara skulle betyda dyrare installation (jag gillar att jobba med hemelektronik men inte med motorer). Jag känner ägaren så han ljuger inte för mig.

Det slutade med att jag tog prylarna med mig hem från USA - för motsvarande 35000:-. Även om jag hade fått betala tull och moms hade det landat på halva priset!

Till och med en sån low-techprodukt som ett ankare kostar hälften i t ex UK.

Var tror ni mellanskillnaden hamnar när frakt, tull och moms är betald? Inte hos den lokale handlaren i varje fall...

Med vetskap om hur importörerna jobbar köper jag i princip ingen marinelektronik i Sverige. Vem drabbas av detta i slutändan? Jo min lokale handlare. Jag försöker gynna honom så mycket jag kan när det gäller mindre och tidskritiska inköp, men betala dubbla priset? Ain't gonna happen.

Canseda & co är bara ett exempel på samma modell. Gynna era lokala handlare så mycket ni kan men gör dem uppmärksamma på varje affär de tappar pga generalagenternas girighet.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.