Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

intrångsförsök på min profil

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 januari 2020 - 08:58

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

under dom senaste dagarna har det dykt upp en säkerhetsvarning på datorn om att jag måste byta lösenord på vissa sidor.

Nu minns jag inte exakt vad det stod men nåt med intrångsförsök eller liknande. Minns inte heller om säkerhetsmeddelandet kommer från windows eller google.

 

Har letat i  inställningarna både på google och windows om jag kan få fram nåt om det men hittar inget. (någon som vet vart man hittar detta i inställningarna och kan söka manuellt om det finns hot?)

 

Minhembio är en av sidorna som dom vill att jag ska byta lösenord på. Dessutom två gånger på kort tid har jag fått upp den varningen härifrån. 

Jag har bytt lösenord igen nu. 

 

Blev dock lite tveksam om att det var nån fejkvarning och att dom bara ville åt mina lösenord men jag vet inte. känns seriöst i alla fall och jag har inte klickat på några länkar, utan jag har bara gått in manuellt på prisjakt och ändrat lösenord.

 

Säkerhetsvarningen är heller inget konstigt mail eller liknande utan det dyker bara upp ett fönster på datorn så det är nog inget fejk.

 

Det är även andra sidor som jag måste byta lösenord på. 

 

Börjar tröttna lite och funderar på att istället skaffa en lösenordshanterare som lastpass eller liknande. 

 

mina frågor eller undran är om dessa säkerhetsmeddelanden är seriösa och jag verkligen måste byta lösenord?

 

SAmt om det är google eller windows som brukar varna för detta?

 

 



#2

Postad 17 januari 2020 - 10:31

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Gissar på att det är Google/Chromes nya inbyggda kontroll av sparade lösenord som du pratar om, aktiverades rätt nyligen för Chrome.

På: https://passwords.google.com/ finns en länk högst upp till "Kontrollera lösenorden" där den visar lösenord/mail som varit inblandade i en läcka, eller om du återanvänder samma lösenord på många sidor. Chrome i sig har en inbyggd generator/hanterare av lösenord som kan skapa långa, säkra lösenord och spara dem automatiskt.



#3

Postad 17 januari 2020 - 11:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Gissar på att det är Google/Chromes nya inbyggda kontroll av sparade lösenord som du pratar om, aktiverades rätt nyligen för Chrome.

På: https://passwords.google.com/ finns en länk högst upp till "Kontrollera lösenorden" där den visar lösenord/mail som varit inblandade i en läcka, eller om du återanvänder samma lösenord på många sidor. Chrome i sig har en inbyggd generator/hanterare av lösenord som kan skapa långa, säkra lösenord och spara dem automatiskt.

 

 

japp, det var det. tack ska du ha. 

 

visste inte att chrome hade en inbyggd generator?

hur funkar det när man ska logga in på olika platser via telefon/padda och en mac till exempel?



#4

Postad 17 januari 2020 - 12:37

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Säger dom inte att dom inbyggda hanterarna inte är tillräckligt säkra och att man ska använda andra? Själv kör jag med lastpass och det funkar fint både på PC och mobil.

Man kör du med chromes får du köra med Chrome på alla platser och vara inloggad.

#5

Postad 17 januari 2020 - 12:44

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Säger dom inte att dom inbyggda hanterarna inte är tillräckligt säkra och att man ska använda andra? Själv kör jag med lastpass och det funkar fint både på PC och mobil.

Man kör du med chromes får du köra med Chrome på alla platser och vara inloggad.

 

 

hur funkar det via appar? netflix, mailkonton och mängder andra ställen som inte är via chrome?



#6

Postad 17 januari 2020 - 13:22

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Nu vet jag inte hur det blir på iPhone, men på android kan jag mata in utan problem.

#7

Postad 17 januari 2020 - 13:23

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

hur funkar det via appar? netflix, mailkonton och mängder andra ställen som inte är via chrome?

 

Om du loggar in på en Android-enhet, med samma Google-konto så synkas även App-lösenord (om appen har stöd för det).



#8

Postad 17 januari 2020 - 13:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Nu vet jag inte hur det blir på iPhone, men på android kan jag mata in utan problem.

 

 

Om du loggar in på en Android-enhet, med samma Google-konto så synkas även App-lösenord (om appen har stöd för det).

 

 

jag har androidtelefon. men har dock en macbook pro också som jag använder ibland. vill ju kunna logga in från den också.

 

men mest sitter jag ju vid min pc.



#9

Postad 17 januari 2020 - 15:02

Unregisteredbb649a5e
  • Unregisteredbb649a5e
  • Guru

  • 4 239 inlägg
  • 0
Då ska det inte vara nåt problem. På iPhone vet jag inte om lastpass får tillstånd att ligga över andra appar så att säga, men på android går det.

#10

Postad 17 januari 2020 - 15:13

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Då ska det inte vara nåt problem. På iPhone vet jag inte om lastpass får tillstånd att ligga över andra appar så att säga, men på android går det.

 

 

men om det inte funkar till mac, då kan jag inte på något sätt logga in alls då ?

Det ställer ju till det lite för mig dom gångerna jag använder laptopen. På resor till exempel.



#11

Postad 17 januari 2020 - 15:21

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

men om det inte funkar till mac, då kan jag inte på något sätt logga in alls då ?

Det ställer ju till det lite för mig dom gångerna jag använder laptopen. På resor till exempel.

 

Om du loggar in på ditt Google-konto så kan du alltid hämta lösenorden den vägen. Se till att ha 2-stegs verifiering på Google-kontot för extra säkerhet.



#12

Postad 17 januari 2020 - 15:31

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Om du loggar in på ditt Google-konto så kan du alltid hämta lösenorden den vägen. Se till att ha 2-stegs verifiering på Google-kontot för extra säkerhet.

 

aha, jag förstår. ja men då ska det ju lösa sig.

Ska ta och testa detta och se om jag gillar det. blir nog lastpass.



#13

Postad 17 januari 2020 - 16:25

frollic
  • frollic
  • Über-Guru

  • 14 139 inlägg
  • 0

Gissar på att det är Google/Chromes nya inbyggda kontroll av sparade lösenord som du pratar om, aktiverades rätt nyligen för Chrome.

På: https://passwords.google.com/ finns en länk högst upp till "Kontrollera lösenorden" där den visar lösenord/mail som varit inblandade i en läcka, eller om du återanvänder samma lösenord på många sidor. Chrome i sig har en inbyggd generator/hanterare av lösenord som kan skapa långa, säkra lösenord och spara dem automatiskt.

Bara FYI, Firefox har samma funktionalitet sen någon release tillbaka, antar att man någonstans lyckats skapa en global

DB med läckta lösen/mailadresser, som browsrarna kan slå emot.



#14

Postad 17 januari 2020 - 20:44

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Haveibeenp0wned?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.