Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Flytta till Australien efter 30+, omöjligt ?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 11 februari 2013 - 15:19

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Hej
Börjar känna mig ganska less på livet som det är just nu, framförallt på dom långa vintrarna i Sverige, ju äldre man blir dessto mer uppskattar jag solen och sommaren.
Nu har jag faktiskt börjat skissa på en flytt till Australien, funderar på att sälja mitt hus och hem och alla sakerna.
Vill känna att jag faktiskt har skapat mitt eget liv.
Och jag är den typen som tycker att ska man flytta så ska man flytta rejält, att flytta inom Sverige gör ingen större skillnad anser jag.
Men hur svårt är det att flytta till Australien som svensk med enbart gymnasieutbildning och 10 års livserfarenhet ?
Jag är singel dessutom.
Kan man få ett dugligt jobb där borta ?
Jag är villig att prova på det mesta.
Det här beslutet har växt under dom senaste 2 åren, känner att jag måste prova något innan det är försent. Totalt sett är jag ändå ganska nöjd över min nuvarande situation men jag skulle verkligen behöva ett miljöombyte av drastiska mått.

Kommer antagligen sticka ner en månad nu i Juli och se vad som erbjuds iaf :)

Redigerat av BioBerra, 11 februari 2013 - 15:33.


#2

Postad 11 februari 2013 - 15:34

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Jag har en kompis som träffade en australiensisk tjej och flyttade dit för några år sedan och jobbade. Jag minns dock inte vad han jobbade med, men jag tror han var en vanlig lagerarbetare/truckförare i Sverige. Nu har de flyttat till Sverige sen ett halvår tillbaka. Det hänger nog väldigt mycket på vad du har för erfarenhet sen tidigare, men som jag förstått det så är det inga större problem att få ströjobb iallafall. Har en annan ytlig bekant som reste runt och jobbade i Australien i ett år (han var dock 25 år då).

#3

Postad 11 februari 2013 - 15:39

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Tror inte du får working holiday efter 31, frågan är om man kan få ett jobb och visum ändå på något sätt.

#4

Postad 11 februari 2013 - 15:55

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Ah, jag har ingen aning om vilka regler som finns. Dessutom gifte sig han och australiensiskan rätt snabbt så antar att han inte behöver visum då.

#5

Postad 11 februari 2013 - 16:04

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Kommer antagligen sticka ner en månad nu i Juli och se vad som erbjuds iaf :)

Det låter som en bra ide. Sålänge du har jobb där så lär det vara lugnt att få visum.

#6

Postad 11 februari 2013 - 16:53

The_Dude
  • The_Dude
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0
Reglerna kan ha ändrats men tidigare har det varit svårt att få visum/uppehållstillstånd i Australien.

Skulle rekomendera att du kollar igenom; http://www.immi.gov.au/ och även http://www.swedesinaustralia.com/ för mer info.

Verkar som följande bok kan vara något för dig också; http://www.australienmanualen.se/ (skriven av upphovsmannen till http://www.swedesinaustralia.com/)

Edit: Ett tips är att inte bara söka ett turistvisum och sedan åka dit för att söka jobb då det inte är tillåtet att arbeta med turistvisum (kan som sagt ha ändrats, kolla länkarna ovan).

Redigerat av The_Dude, 11 februari 2013 - 16:56.


#7

Postad 11 februari 2013 - 18:48

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
working-visa är enklast, annars är det lite som USA du måste ha jobbsponsor (jobb som säker greencard) åt dig. Australien kan vara ganska kinkiga på vilket jobb man har och så. Jag höll på att söka, var gift med en Australienska med det slutade med att vi skiljde oss istället :-)

Finns lite hemsidor som hjälper till med alla papper och allt, det är en hel det som ska fyllas i. Working-visa är helt klart enklast, vet dock inte om det finns någon åldersgräns på det? Kan fråga en tjejkompis som åkte dit med working-visa och nu har hon bott där i 3 år och har fått ett permanent jobb visa, men för att få det så fick hon lov att ta engelska prov och sånt.

//Mike

Redigerat av fristil, 11 februari 2013 - 18:49.


#8

Postad 11 februari 2013 - 18:53

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Kan faktiskt ingenting om det här.

Men jag vill önska dig lycka till! Det låter jättespännade :wub: !

Mvh

/Genis

#9

Postad 12 februari 2013 - 09:43

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Jag har en kontakt i Australien som kanske kan erbjuda mig ett jobb. Det man kan göra är att åka dit och se vad det innebär, för att sedan åka tillbaka senare och ansöka om arbetstillstånd, det finns ett 457 visum som gör att man kan få jobba i 4 år där, men jag vet inte vad som händer efter det har gått ut. Jag kan möjligen också få ett boende av samma person, men det känns dumt att åka ner utan att ha kollat in det först, hur seriöst och så det är.

#10

Postad 12 februari 2013 - 11:32

Besterman
  • Besterman
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0
Tjena,

Jag har själv bott i Australien i lite över 2 år och är gift med en Australiensk tjej. Hur det är när man går över 30+ vet jag inte riktigt då jag fyller 27 nu i februari. Vad jag har lärt mig så är det allt lite "bökigt" att få visum osv, samt att det kostar en del pengar.

Jag började mitt år i Australien med ett "Working holiday visa", men efter ca 6-8 månader i landet så ansökte jag om permanent uppehållstillstånd. Då med anknytning till att jag va gift med en Australiensk tjej och sökte då "Partner visa". Ansökningstiden när jag skickade in allt låg på ca 9 månader (under tiden som ansökan är inne fick man vara kvar i landet). Det tog dock ca 12-13 månader innan jag fick mitt "Ja".

Jag skulle rekommendera att studera www.immi.gov.au/ samt att försöka komma i kontakt med en "Visa Agent" eller liknande, företag som jobbar med att hjälpa folk att skicka in kompletta ansökningar till immigrationsverket. De tar en liten slant för detta så klart med efter att jag har gjort hela processen själv utan agent så kan jag rekommendera att betala för den extra hjälpen, om du nu kommer så långt att du vill göra en ansökan.

Men jag tror det kan bli svårt utan någon relation/familj i landet sedan tidigare. Vad jag vet så är det bara vissa yrken som är eftertraktade, doktorer och sånt. Working holiday kan nästan vem som helst få, tror dock det är ålders begränsat. Har för mig att min ansökan tog ca 20min över telefon. Att sedan avancera till ett permanent visum är ett rent **** när det kommer till pappers arbete. Hälsoundersökningar, utdrag ur polis registret, alla pappren översatta av behörig översättare, m.m. Priset för hela kalaset landade någon stans runt 3500 AUD (ca 23.000kr), då är hälsoundersökningar och andra avgifter inräknade.

När man väl är i Australien och fritt kan leta jobb så finns det väldigt mycket jobb, jag tror att förutsättningen för att hitta jobb är något bättre där än hemma i Sverige just nu i alla fall.

Nu är vi dock tillbaka i Sverige sedan ca 6 månader. Jag hoppas det går bra för din del och att något av mitt svammel gick att förstå. Ska försöka hålla koll på tråden ifall det finns något mera jag kan försöka svara på.

Lycka till!

#11

Postad 12 februari 2013 - 11:36

Besterman
  • Besterman
  • Lärjunge

  • 431 inlägg
  • 0

Jag har en kontakt i Australien som kanske kan erbjuda mig ett jobb. Det man kan göra är att åka dit och se vad det innebär, för att sedan åka tillbaka senare och ansöka om arbetstillstånd, det finns ett 457 visum som gör att man kan få jobba i 4 år där, men jag vet inte vad som händer efter det har gått ut. Jag kan möjligen också få ett boende av samma person, men det känns dumt att åka ner utan att ha kollat in det först, hur seriöst och så det är.


Nu vet jag inte vad detta är för kontakt eller vad det är för jobb. Men en person/arbete som agerar som sponsor och är med på din visum ansökan, skulle nog hjälpa en hel del. Så en sådan kontakt är värd mycket, utan det kan det nog bli svårt.

#12

Postad 18 februari 2013 - 14:00

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Ja man måste väl i princip ansöka om ett 457 visum som gäller i 4 år.

#13

Postad 23 juni 2020 - 11:27

Unregisteredcec18524
  • Unregisteredcec18524
  • Beroende

  • 1 195 inlägg
  • 0

Jag var inne i den här i loopen under första hälften av 2000-talet.

Efter Working Holiday anställning hos vardera två konkurrerande firmor fick jag erbjudande om att ta anställning och full sponsring genom om jag minns rätt ett 489/887 visa.

Det fanns gräddfil för olika yrkesområden och just då var det primärt IT och sjukvård, jag verksam i det förstnämnda.

 

Hur som helst så var jag tvungen att när WH visat närma sig utgångsdatum åka hem till Sverige för att fortsätta processen, men väl i Sverige träffade jag min nuvarande fru och resten är "historia" så här lite drygt 17-18 år senare med fru (den samme), barn och familj.

 

Jag minns dock att jag fick ett "tips från coachen" att avsluta alla bankonton och motsvarande i Australien innan jag åkte hem på mitt WH visa då detta kan påverka nytt visa negativt om man fortfarande har kvar sitt australienska bankonto aktivt under processtiden.

 

Jag vet inte hur mkt detta hjälper TS då det är väldigt längesedan. 

 

EK



#14

Postad 29 juni 2020 - 04:22

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 1

När man väl är i Australien och fritt kan leta jobb så finns det väldigt mycket jobb, jag tror att förutsättningen för att hitta jobb är något bättre där än hemma i Sverige just nu i alla fall.

Nu är vi dock tillbaka i Sverige sedan ca 6 månader. Jag hoppas det går bra för din del och att något av mitt svammel gick att förstå. Ska försöka hålla koll på tråden ifall det finns något mera jag kan försöka svara på.

Lycka till!

 

Låter ju riktigt skönt med Australien, men varför flyttade ni till Sverige?  :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.