Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hifi-streamer utan krångel och konkurs

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 20 juni 2019 - 10:08

Unregistered735fb370
  • Unregistered735fb370
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0

Hej! Jag vill komplettera min stereoförstärkare (Peachtree Nova 300) med en smidig strömningsfunktion, Spotify och kanske Tidal. I dagsläget kör vi en Iphone permanent ansluten via USB vilket enligt tillverkaren ska ge bra kvalitet. Med Spotify funkar ju Spotify Connect (att styra uppspelningen från andra enheter) men det är inte hundraprocentigt och jag vill gärna ha till en smidigare lösning. Peachtree ska komma med en wifi-modul och utökad funktionalitet. OM det visar sig att deras egen lösning inte blir superbra måste jag kolla på alternativen.

 

Det finns ju enormt många streamers, vissa också enormt dyra. Jag tror inte att jag behöver ersätta Novans DAC. Jag vill gärna inte lägga mer än 4-5000 om det nu krävs så mycket. Dessutom verkar varje tillverkare vilja implementera sin egen app som ska styra allt och så vill jag inte ha det. Jag har inga zoner, jag använder inte massor av olika tjänster som behöver integreras.

 

Frågan är därför - vilka streamers tillåter strömning genom Spotifys och Tidals egna appar? Jag vill bara kunna välja Novan som destination i Spotifys eller Tidals app och sen kunna spela, med maximal ljudkvalitet givetvis.

 

Jag har kollat på:

Pro-Ject Streambox Ultra

Allo Digione Signature

Bluesound Node har många anhängare

Advance Acoustic WTX-Streampro

mfl.

 

Men det är inte alltid solklart hur strömningen fungerar i praktiken, och om lösningarna maximerar ljudkvaliteten. För vissa alternativ kostar lådan kanske bara 2000 kr, men sen är det obligatorisk att också köpa ett PSU för 3000  :D Och sen kan en streamer kosta 30 000 kr??? Detta är en ny värld för mig.

 

Hur ska jag sovra bland alla alternativ?


Redigerat av Unregistered735fb370, 20 juni 2019 - 11:54.


#2

Postad 22 juni 2019 - 09:38

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0
Tidal har ingen egen lösning liknande Spotify Connect där den egna appen i telefonen bara används som fjärrkontroll och musikströmmen omdirigeras direkt från nätet till en kompatibel streamer/förstärkare. Däremot funkar Tidal med Google Cast där principen är densamma. Om du ändå ska använda extern DAC skulle jag börja med en billig Chromecast Audio och en toslink till din DAC. Jag har tidigare kört så till en Linn-förstärkare med bra resultat. Google har förvisso slutat tillverka Chromecast Audio men den säljs fortfarande och kostar kaffepengar.

#3

Postad 22 juni 2019 - 18:20

Vtunabo
  • Vtunabo
  • Forumräv

  • 583 inlägg
  • 0

+1 på att börja med en Google chromecast Audio

Uppfyller det inte behoven så är det som sagt inte många kronor spenderade



#4

Postad 24 juni 2019 - 07:37

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Använder en arcam rplay för egen del viket fungerar finfint. Grymt solid produkt! Har inte jämfört med chromecast så kan inte göra någon jämförelse där.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.