Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Det är kört för Blu-ray

180 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#151

Postad 09 juni 2008 - 01:14

Karlsson_K
  • Karlsson_K
  • Lärjunge

  • 250 inlägg
  • 0
Bara för att det finns olagliga skräpkopior på nätet kommer det aldrig att ta över. FIlm skall vara en konst, man skall kunna njuta och förföras. Att sitta framför en datorskärm med fjuttiga högtalare och en bild som man hittat på videor från 70...finns roligare saker att göra.

#152

Postad 09 juni 2008 - 01:19

Unregistered1103
  • Unregistered1103
  • Guru

  • 5 967 inlägg
  • 0
Mange

Så att du inte missförstår mig i framtiden

Jag är FULLT insatt i ALLT som har med fildelning att göra och har FULL tillgång till ALLT om jag vill.

Jag kan få tag i alla Blu -ray filmer i sitt fulla format och både ladda ner och se dem från min dator.

Men jag föredrar att se film på bästa sätt och i dagsläget är det Blu -Ray och projektor ..

Jag föredrar kvalité framför gratis ..

Jag är väl insatt i det du säger .. men det är nu .. inte om det hade funnits att ladda ner från vilken
hemsida som helst och inte om det varit fullt lagligt i hela världen. Det finns begränsningar för nerladdning
och det är att det är olagligt. Hade du kunna köpa starköl på konsum hade förbrukningen fördubblats i Sverige
de första åren för att sedan gå ner. Hade man kunnat ladda ner alla filmer gratis hade de flesta laddat ner allt
och om ett par år hade det inte gjorts fler filmer. Producenterna är inte mogna för den sortens distribution
och om de någonsin blir det, så måste det ske på grunder att producenten får betalt på det ena eller
andra sättet.

Att tro att Blu -ray kommit pga av fildelning är nog att ta i .. Varför har vi då DVD skulle det bero på att
det kom datorer ? Nej .. nu får man nog ta o lugna sig lite .. Vi som är emot fildelning som ni vill ha den
är inte helt bakom. Vi har kanske varit med för länge för att tro på fildelnngen i sin nuvarande olagliga form
och ser istället en laglig fildelning som ett alternativ till att köpa sin skiva på nätet. Men det ena måste
inte ta ut det andra och precis som det säljs DVD som aldrig förr ( beror på att de säljer många för 49 kr )
så kommer det att säljas en massa Blu -ray för 99 kr - 199 kr de närmsta åren..

Sen har jag två glyttar i tonåren som inte har någon musikanläggnng på sina rum. De har dator med plasthögtalare
och mp3 spelare i mobilen. De laddar ner musik vare sig de får eller inte. Men de lyssnar mycket gärna till full kvalité i vardagsrummet.
De kan se filmer ibland på sin dator i rena skitkvaliten. Men de ser hellre film med pappa på projjen i vardagsrummet
och med högsta kvalité.

Slutsatsen jag drar av det är att har du ingen riktig anläggning för ljud och bild kräver du inte heller full kvalité
på din musik eller film. Men de flesta vill ha kvalité när de väl hört och sett att det finns.
( Många och t.o.m. på detta forum, vet inte vad kvalité är .. då de varken hört eller sett det )
Mina glyttar växer upp de också .. och då sitter de framför en riktig anläggning de också och vägrar
ladda ner skit.

Maveric

Redigerat av Unregistered1103, 09 juni 2008 - 01:34.


#153

Postad 09 juni 2008 - 01:25

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Bara för att det finns olagliga skräpkopior på nätet kommer det aldrig att ta över. FIlm skall vara en konst, man skall kunna njuta och förföras. Att sitta framför en datorskärm med fjuttiga högtalare och en bild som man hittat på videor från 70...finns roligare saker att göra.


Var inte Bio konst på 70-talet eller vad menar du? 20-24" var standardTV storleken i vardagsrummet...
Då som nu är det väl filmen i sig som sätter nivån.
Har mycket svårt att tänka mig att en Oscar för bästa BD release kommer att slå ut dom övriga tunga kategorierna. Men många verkar ju tro att detta är viktigare...........

#154

Postad 09 juni 2008 - 16:11

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0
Är det bara jag som helst INTE vill ha sett en film innan jag köper den?

Eller i alla fall inte ha sett den på väldigt länge. Eftersom jag bojkottat bio i många år, egentligen är bojkotten mot biopubliken och inte bio i sig men ni fattar, så är det väldigt många filmer från de sista 10 åren eller så som jag helt enkelt inte sett. Väldigt glad för det.

Ska jag köpa en film jag nyligen (de senaste åren) sett går min prisgräns ca 100 kr under en film jag inte sett. Tror faktiskt många i "allmänheten" resonerar likadant. Då bidrar gratistittandet till att sänka prisbilden även på fysiska skivor.

#155

Postad 09 juni 2008 - 16:22

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Nej att ha sett en film redan innan man köper den gör inget.
Att få se om den med grym bild/ljud smäller högt.

#156

Postad 09 juni 2008 - 16:51

Mange_L
  • Mange_L
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0
MaVeRiC:




Så att du inte missförstår mig i framtiden

Jag är FULLT insatt i ALLT som har med fildelning att göra och har FULL tillgång till ALLT om jag vill.

Jag kan få tag i alla Blu -ray filmer i sitt fulla format och både ladda ner och se dem från min dator.

Men jag föredrar att se film på bästa sätt och i dagsläget är det Blu -Ray och projektor ..

Jag föredrar kvalité framför gratis ..


Jag missförstår dig inte, men jag håller inte med dig om dina slutsatser.

Jag är väl insatt i det du säger .. men det är nu .. inte om det hade funnits att ladda ner från vilken
hemsida som helst och inte om det varit fullt lagligt i hela världen. Det finns begränsningar för nerladdning
och det är att det är olagligt. Hade du kunna köpa starköl på konsum hade förbrukningen fördubblats i Sverige
de första åren för att sedan gå ner. Hade man kunnat ladda ner alla filmer gratis hade de flesta laddat ner allt
och om ett par år hade det inte gjorts fler filmer. Producenterna är inte mogna för den sortens distribution
och om de någonsin blir det, så måste det ske på grunder att producenten får betalt på det ena eller
andra sättet.


Fast producenterna får ju betalt oavsett om fildelningen ökar. Redan dag kan man ladda ner alla filmer gratis, men så länge det finns en fysisk produkt av god kvalitet med snyggt omslag osv så är det fortfarande kul att handla film. Filmbranchen drar idag in långt mycket mer pengar än innan fildelningen satte igång så ryktet om deras död är högst överdrivet.

Att tro att Blu -ray kommit pga av fildelning är nog att ta i .. Varför har vi då DVD skulle det bero på att
det kom datorer ? Nej .. nu får man nog ta o lugna sig lite .. Vi som är emot fildelning som ni vill ha den
är inte helt bakom. Vi har kanske varit med för länge för att tro på fildelnngen i sin nuvarande olagliga form
och ser istället en laglig fildelning som ett alternativ till att köpa sin skiva på nätet. Men det ena måste
inte ta ut det andra och precis som det säljs DVD som aldrig förr ( beror på att de säljer många för 49 kr )
så kommer det att säljas en massa Blu -ray för 99 kr - 199 kr de närmsta åren..


Utvecklingen av Blu-ray skyndades definitivt på i och med fildelning och i och med att alla kunde bränna dvd-filmer på sin dator. Vad det gäller fildelning så spelar det ju ingen roll vad man tror på. Illegal fildelning, legal nedladdning, dvd och blu-ray kommer att fortsätta att finnas sida vid sida i åtskilliga år framöver och filmbranchen kommer inte att gå under pga det.

Sen har jag två glyttar i tonåren som inte har någon musikanläggnng på sina rum. De har dator med plasthögtalare
och mp3 spelare i mobilen. De laddar ner musik vare sig de får eller inte. Men de lyssnar mycket gärna till full kvalité i vardagsrummet.
De kan se filmer ibland på sin dator i rena skitkvaliten. Men de ser hellre film med pappa på projjen i vardagsrummet
och med högsta kvalité.

Slutsatsen jag drar av det är att har du ingen riktig anläggning för ljud och bild kräver du inte heller full kvalité
på din musik eller film. Men de flesta vill ha kvalité när de väl hört och sett att det finns.
( Många och t.o.m. på detta forum, vet inte vad kvalité är .. då de varken hört eller sett det )
Mina glyttar växer upp de också .. och då sitter de framför en riktig anläggning de också och vägrar
ladda ner skit.

Maveric


Sorry, men för de flesta är inte bildkvaliteten så viktig. Xvid och mp3 är de idag vanligaste formaten när folk konsumerar film och musik och det beror ju inte på formatens överlägsna kvalitet. För de flesta handlar det bara om att se en bra film eller att lyssna på en schysst låt med acceptabel kvalitet.

Redigerat av Mange_L, 09 juni 2008 - 17:42.


#157

Postad 10 juni 2008 - 08:53

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Om några fåtal år kommer våra nuvarande flatrate bredbandsabbonemang att vara ett minne blott. Infrastrukturen klarar helt enkelt inte av att fler och fler blir storförbrukare av ettor och nollor. DET kommer bli en stor käpp i hjulen för HD-film via nätet. Tål att tänkas på...

Blu-ray will win :)

#158

Postad 10 juni 2008 - 13:40

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

  • 887 inlägg
  • 0

Nej att ha sett en film redan innan man köper den gör inget.
Att få se om den med grym bild/ljud smäller högt.


Jag köper massor med film. Men jag är inte dummare än att jag vet att de flesta kommer jag att se 1-2 gånger. Ett fåtal mer än så och några enstaka massor med gånger.

Värderar att se en bra film i HD kvalite till ca en hundring. Om jag redan har sett filmen (speciellt i HD) är ju chansen att jag ser den en gång mindre än om jag aldrig sett den.

#159

Postad 10 juni 2008 - 17:22

Unregistereda894d36f
  • Unregistereda894d36f
  • Wannabe

  • 43 inlägg
  • 0

Om några fåtal år kommer våra nuvarande flatrate bredbandsabbonemang att vara ett minne blott. Infrastrukturen klarar helt enkelt inte av att fler och fler blir storförbrukare av ettor och nollor. DET kommer bli en stor käpp i hjulen för HD-film via nätet. Tål att tänkas på...

Blu-ray will win :)

Vad baserar du det på, har du någon källa eller är det din personliga uppfattning?

Marknaden för DTV över bredbandet växer explosionsartat i Sverige och HD kommer mer och mer inom detta. Fler och fler HD-kanaler lanseras och infrastrukturen byggs ut kontinuerligt av de operatörer som vill hänga med som seriösa triple play-aktörer på marknaden. Bredbandsbolaget ligger ju och sniffar på att börjar uppgradera sina kunder till gigabit på nedlänken och troligtvis så blir upplänken uppåt 100Mbit samtidigt. Där finns det goda möjlighet för mycket HD i nätet.

Sedan förstår jag att bandbredd kostar pengar men detta löses såklart av avtal mellan leverantör och isp för att leverar bästa möjliga tjänst/pris för kunden...

#160

Postad 10 juni 2008 - 18:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Vad baserar du det på, har du någon källa eller är det din personliga uppfattning?

Marknaden för DTV över bredbandet växer explosionsartat i Sverige och HD kommer mer och mer inom detta. Fler och fler HD-kanaler lanseras och infrastrukturen byggs ut kontinuerligt av de operatörer som vill hänga med som seriösa triple play-aktörer på marknaden. Bredbandsbolaget ligger ju och sniffar på att börjar uppgradera sina kunder till gigabit på nedlänken och troligtvis så blir upplänken uppåt 100Mbit samtidigt. Där finns det goda möjlighet för mycket HD i nätet.

Sedan förstår jag att bandbredd kostar pengar men detta löses såklart av avtal mellan leverantör och isp för att leverar bästa möjliga tjänst/pris för kunden...


Naturligtvis är det bara egna spekulationer i debatten, för 10 år sedan så sa sig förståsigpåarna att teelenätet inte skulle klara av många mer användare för datatrafik då hastigheten redan var maxad..... 52kb/s......

Fysikaliskt sett finns det massor med outnyttjad bandbredd redan idag i Fibrer, teleledningar, elledningar, kabelTV, luft och via satellit.

Ett liknande töntigt argument kunde ju vara att BD kan inte produceras och distribueras pga att Oljan tagit slut......

#161

Postad 10 juni 2008 - 19:14

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Vad baserar du det på, har du någon källa eller är det din personliga uppfattning?

Marknaden för DTV över bredbandet växer explosionsartat i Sverige och HD kommer mer och mer inom detta. Fler och fler HD-kanaler lanseras och infrastrukturen byggs ut kontinuerligt av de operatörer som vill hänga med som seriösa triple play-aktörer på marknaden. Bredbandsbolaget ligger ju och sniffar på att börjar uppgradera sina kunder till gigabit på nedlänken och troligtvis så blir upplänken uppåt 100Mbit samtidigt. Där finns det goda möjlighet för mycket HD i nätet.

Sedan förstår jag att bandbredd kostar pengar men detta löses såklart av avtal mellan leverantör och isp för att leverar bästa möjliga tjänst/pris för kunden...

Denna artikel kanske:
Dyrare bredband är framtidens modell

"Den ökande nedladdningen av rörliga bilder på nätet gör att bredband kommer att bli en lyxvara för konsumenterna i framtiden. Om tre till fem år kommer fasta priser med obegränsad nedladdningsmöjlighet, så kallad flatrate, att vara historia. Det menar IT-bolaget Packetfronts grundare Martin Thunman."

#162

Postad 10 juni 2008 - 19:26

Daniel Nord
  • Daniel Nord
  • Användare

  • 183 inlägg
  • 0
HD-film över nätet kommer nog att funka fint, bara inte just nu...

#163

Postad 10 juni 2008 - 20:29

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

  • 251 inlägg
  • 0
För min del konsumera jag mer DVD(köpta) sedan jag började på olagliga vägar se film. Även att jag går mer på bio.
Hur kan det komma sig? På olgaliga vägar har jag upptäckt filmer som är ej släppt i sverige bara. Kanske på DVD några år efter releasen. Men oftast då har jag glömt namnet på filmen eller den existera bara. Visst kan man olagligt skaffa mycket men inget går upp med se den av hög kvalitte. Jag vill njuta av dem nu, när man väl har upptäckt vilken skillnad de kan vara.
Så nu går man på bio om det är väldigt speciell film. Sedan köper man den på DVD(BR;HDDVD) tittar på den för de har lagt dit 15 minuters klipp, vilket är smart av dem för pressa mer pengar. Jag köper också för se om man ser "movie mistakes" vilket man oftast missar på bio.
Tro ej jag hade köpt så mycket film om det ej hade varit för pirat kopieringen. Jag är för snål gå på bio :) och betala för en dålig film. De hade blivit jag hade väntat på se den på TV när den kommer väl dit.
Så om de säger de förlorar mycket pengar på pirater , visst en del förlora de säkert mn de kommer också in en del. Visst om en film laddas 1.ooo.ooo ex , så räknar de då att de 1 mille gånger 199 kr som de förlorar? De verka göra så. Men hur många ser ALLA filmer de laddar ner? Jag gjorde det ej. Har filmer fortfarande liggandes som jag ej har sett. Lär ej se dem i heller. Det har gjort jag laddar ner mycket mindre nu än för 5- 8 år sedan. Hinner ändå ej se dem ändå. Jag även erkänna de nästan inga alls längre. De ska vara någon gamal Kultfilm som ej går få tag på på DVD. Helst från 80 talet, de är oftast dåliga DVD kvaliite eller vhs rippar utan sub. ;) Minna favoriter är "teenager" filmerna.
Om nu går tillbaks till ämnet så tro jag ej BD dör inom de närmaste 10 åren. För mycket pengar är satsade, de vill tjänna in dem lagom till nästa format som kanske lär bli "ultra HD DVD" ( http://m3.idg.se/2.1022/1.123133 ) Tekniken finns även filmer, men ej lagrings möjligheterna. Vad jag har läst hit tills.

#164

Postad 10 juni 2008 - 22:28

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Denna artikel kanske:
Dyrare bredband är framtidens modell

"Den ökande nedladdningen av rörliga bilder på nätet gör att bredband kommer att bli en lyxvara för konsumenterna i framtiden. Om tre till fem år kommer fasta priser med obegränsad nedladdningsmöjlighet, så kallad flatrate, att vara historia. Det menar IT-bolaget Packetfronts grundare Martin Thunman."


Lite mer kritiskt får man nog läsa artiklar. Jag tror jag skall ringa DI i morrn med mittt Olje scoop.... samtidig ska jag göra lite reklam för mitt företag.

Pinsamt är bara förnamnet..

#165

Postad 10 juni 2008 - 22:42

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

  • 2 986 inlägg
  • 0
Kan bero på att de utvecklar system som gynnas av sådan av sådan teknik där kunden har mer inflytande över innehållet. Tyvärr måste man ju vara rätt korkad om missat vad som hänt senaste 20 åren i Sverige vad gäller uppkoppling. Det skulle helt enkelt innebära självdöd för en ISP att avveckla flatrate... ingen kommer frivilligt gå över till det.

#166

Postad 11 juni 2008 - 06:57

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Kan bero på att de utvecklar system som gynnas av sådan av sådan teknik där kunden har mer inflytande över innehållet. Tyvärr måste man ju vara rätt korkad om missat vad som hänt senaste 20 åren i Sverige vad gäller uppkoppling. Det skulle helt enkelt innebära självdöd för en ISP att avveckla flatrate... ingen kommer frivilligt gå över till det.

Fler och fler operatörer går över till volymbaserad debitering i USA. Och den utvecklingen kan nog komma hit också. Men inget är skrivet i sten.

#167

Postad 11 juni 2008 - 07:49

Grower
  • Grower
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Nerladdning är ett komplement till det övriga filmututbudet. Bittorrent-tekniken är genialisk och att inte
utnyttja den är ju enbart dumt. Helt sanslöst att det skall vara olagligt att hjälpa bolagen att sprida filmerna.
Det finns defintivt ett mervärde att kunna se filmerna innan de kommit ut på DVD el. Blu-ray och det tycker jag
bredbandsbolagen kunde hjälpa filmindustrin att ta betalt för. Låt oss säga 100 kronor extra per månad och fri
och laglig nerladdning. Summan - en liten administrationskostnad går direkt till filmbolagen utan mellanhänder.
I abbonemanget ingår ett plug-in som registrerar vilka filmer som laddas ner för att kunna fördela intäkterna rättvist.
Filmindustrin kan därmed på ett utomordentligt enkelt sätt tjäna pengar på nerladdning som ett komplement till intäkterna från bio, TV, betalkanaler och produkt/livsstilsreklam. Inte att förglömma intäkterna från DVD och Blu-ray. För övrigt tror jag som många att Blu-ray kommer att öka på bekostnad av DVD och dominera om 5-6 år.

Redigerat av Grower, 11 juni 2008 - 07:54.


#168

Postad 11 juni 2008 - 17:13

Unregistered2345ed51
  • Unregistered2345ed51
  • Lärjunge

  • 328 inlägg
  • 0
Sluta säga "fildelning" när ni menar att dela med sig av piratkopierade filmer(musik/program)!

Det fler "filer" att dela med sig av än media!

#169

Postad 11 juni 2008 - 18:54

Unregistered7fb84d09
  • Unregistered7fb84d09
  • Veteran

  • 1 770 inlägg
  • 0
Jag tror all fysiks media kommer minska mer och mer till fördel för det nedladdingsbara, men att det skulle vara kört för Blu-ray för det tror jag inte alls. Blu-ray kommer sälja som bara den och leva och frodas i flera flera år innan nedladdingen kommer ta över så mycket att det inte längre är värt att producera fysiska media.

#170

Postad 12 juni 2008 - 06:18

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0

Jag tror all fysiks media kommer minska mer och mer till fördel för det nedladdingsbara, men att det skulle vara kört för Blu-ray för det tror jag inte alls. Blu-ray kommer sälja som bara den och leva och frodas i flera flera år innan nedladdingen kommer ta över så mycket att det inte längre är värt att producera fysiska media.

Vi får se. Filmbolagen tjänar hur mycket som helst på Fysisk media idag när filmerna kostar runt 200kr som kunderna är beredda att betala. För att nedladdning ska bli en konkurrent krävs någon form av gemensam standard för att undvika förvirring och jag är tveksam på att det kommer ske inom de närmsta 2-3 åren tyvärr.

#171

Postad 12 juni 2008 - 08:44

Durka
  • Durka
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Vem har sagt man inte kan behålla DVD fodralet men med annat innehåll. Att det sitter ett litet minneskort istället för en skiva gör inte mig så mycke i alla fall.... Men heltklart fodralen med bilder, information och allt. Dom ska stå i hyllan:)

#172

Postad 12 juni 2008 - 13:05

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Vi får se. Filmbolagen tjänar hur mycket som helst på Fysisk media idag när filmerna kostar runt 200kr som kunderna är beredda att betala. För att nedladdning ska bli en konkurrent krävs någon form av gemensam standard för att undvika förvirring och jag är tveksam på att det kommer ske inom de närmsta 2-3 åren tyvärr.


Hoppas du inte tror att filmbolagen får in 200kr per film såld... dom stora pengarna görs via Bio och via streeming (TV).
Men lek med tanken att det är 20kr/såld film och kanske en femma för en hyrfilm.
Det betyder att i stort så går 90% till tullar,skatter, distribution och vinstmarginaler till alla mellanhänder.

Vilken dröm för filmbolagen att kunna kapa distributionsledet så mycket som möjligt, det skulle skapa utrymme för en intäkts ökning både via marginaler o via volymökning samtidigt som priset till slutkonsument skulle kunna minskas dramatiskt. Win-win..

Vi vet ju att apple försöker roffa åt sig den distributionskanalen men fler aktörer vill kapa åt sig den jättekakan inkluderat regionala initiativ typ VOD via Sat/Kabel/IP/3G. I skrivandes stund är det inte mycket HD mtrl men det är bara en tidsfråga.

Hade ett företag typ IKEA, som har som affärsidee att hålla konsumentpriset lågt genom bla minimera distributionskostnaderna, varit i filmbranchen så hade vi nog redan varit framme idag.

#173

Postad 25 juni 2008 - 13:49

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Nedladdning av 50GiB film via nätet är väl... något krävande?

Med min uppkoppling skulle det exempelvis ta över fyra och en halv timme, förutsatt att jag fick 100% nedströmskapacitet hela den tiden och hela vägen till filmdistributörens server.

Inom den tiden som det kommer ta innan man kan ladda ned 50GiB på några minuter via en billig internetuppkoppling, så kommer film på minneskort inte kunna konkurrera med BD kvalitetsmässigt. Något som förstås kan användas som försäljningsargument för BD.

Om filmerna å andra sidan säljs direkt på minneskort i butik, så skulle det kanske kunna konkurrera. I synnerhet om extramaterial likt BD-Live kan lagras direkt ihop med filmen istället för på sidan om. Men innan ett sådant system skulle rullas ut med stöd från de stora filmbolagen och all snårighet, så skulle BD ändå ha rätt lång tid att etablera sig.

Och för nästa generation så pratas det ju om holografiska skivor, där minneskort inte kommer i närheten av lagringskapaciteten. Men där är ju frågan också hur mycket kapacitet som behövs. Då en BD-50 redan kan lagra ett par, tre timmar film med nästintill förlustfri kvalitet i en upplösning som övergår vad som kan urskiljas på typiskt tittavstånd och bildstorlek, så behövs det inte en dramatisk ökning i kapacitet.

Med bara dubbelt så hög kapacitet som dagens BD-50 kan en mastodontfilm med extramaterial få plats på en enda skiva utan kompromisser. Med fyra gånger så hög kapacitet skulle man klämma in timmar av nästintill förlustfritt videomaterial i 1080/59p. Något som eventuellt kan komma redan till BD, utifall man lyckas med sina försök lägga in flera lager och uppnå bakåtkompatibilitet med dagens spelare medelst firmwareuppdateringar.

Så jag tror minneskort kanske blir nästa generations lagringsmedium för film. Men i dagsläget kan det inte på långt när rå på BD på alla punkter.

Redigerat av Zacabeb, 25 juni 2008 - 13:50.


#174

Postad 25 juni 2008 - 14:10

Unregistered9a177c31
  • Unregistered9a177c31
  • Veteran

  • 1 716 inlägg
  • 0
Ja, det har väl snackats om att en BD-skiva ska rymma upp till 200 GB framöver. Alla Sagan Om Ringen-filmerna på en skiva säger jag bara! Minneskort tror jag också kan bli "nästa filmformat", men det är nog ett tag kvar tills minneskorten blir tillräckligt billiga och tillräckligt stora för HD-filmer, så Blu-ray har ju ett tag kvar att utvecklas.

#175

Postad 25 juni 2008 - 19:15

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Ja, det har väl snackats om att en BD-skiva ska rymma upp till 200 GB framöver. Alla Sagan Om Ringen-filmerna på en skiva säger jag bara! Minneskort tror jag också kan bli "nästa filmformat", men det är nog ett tag kvar tills minneskorten blir tillräckligt billiga och tillräckligt stora för HD-filmer, så Blu-ray har ju ett tag kvar att utvecklas.


för 5-6 år sedan var ett minneskort på 32 alt 64mb top of the line, finns väl inget som säger att den ökningstakten (ung 300ggr)inte ska hålla i sig så vi kan nog räkna med minneskort på 2-3 Tb inom samma tidsperiod framåt...om nu behovet finns.

Är det inte åxå så att vi stirrar oss blinda på den teoretiska lagringsstorleken på en BD idag (50 alt 25GB) men om man bara är intresserad av att se filmen i ett språk i ett ljudformat så minskar ju datavolymen ganska mycket. Sedan om man pratar ngn form av streaming så finns ju inga behov av att "llada ner" filmen på 2 minuter, det räcker ju i princip med 2 timmar som vilken TV utsändning som helst.

#176

Postad 26 juni 2008 - 23:44

Unregistered7c5139ba
  • Unregistered7c5139ba
  • Beroende

  • 1 310 inlägg
  • 0

Är det inte åxå så att vi stirrar oss blinda på den teoretiska lagringsstorleken på en BD idag (50 alt 25GB) men om man bara är intresserad av att se filmen i ett språk i ett ljudformat så minskar ju datavolymen ganska mycket.

Njaa, ganska mycket är väl att ta i. De olika språken ligger ju för sig i separata spår och mixas ihop med "resten" av ljudet under uppspelning. Det är inte alltid så, men tekniken medger det. Olika ljudformat får man väl ha även för en streamad version, eller hade du tänkt dig 2-kanals PCM?
Snarare är det väl tvärt om att trenden går mot en massa valmöjligheter via just digital-TV. Välj en massa olika språk i undertexter. 2-kanaler eller DD5.1 (på sin höjd) osv. Jag vill i alla fall ha bästa möjliga ljud också och då går digital-TV fetbort direkt!

Förstår inte varför du snöat in dig så på streamning. Du skriver om det i de flesta trådarna här. Tror de flesta vet vid det här laget att du är FÖR streaming och MOT BD...

Vidare, med tanke på priset är väl BD idag det klart billigaste alternativet? Absolut billigast sett till pris/prestanda!
En HD-box (vettig) kostar lika mycket som en BD-spelare, minst! Du får sämre ljud och bild, får betala abonemang som skulle räcka till flera köpfilmer per månad, eller flera hyr-filmer i veckan (BD alltså). Kör du via datorn får du ha en rätt hyggligt kapabel dator för en rejäl slant, betala en ansenlig summa för bredbandet (väldigt brett band för att klara HD-streaming), osv, osv.

#177

Postad 27 juni 2008 - 08:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Njaa, ganska mycket är väl att ta i. De olika språken ligger ju för sig i separata spår och mixas ihop med "resten" av ljudet under uppspelning. Det är inte alltid så, men tekniken medger det. Olika ljudformat får man väl ha även för en streamad version, eller hade du tänkt dig 2-kanals PCM?
Snarare är det väl tvärt om att trenden går mot en massa valmöjligheter via just digital-TV. Välj en massa olika språk i undertexter. 2-kanaler eller DD5.1 (på sin höjd) osv. Jag vill i alla fall ha bästa möjliga ljud också och då går digital-TV fetbort direkt!

Förstår inte varför du snöat in dig så på streamning. Du skriver om det i de flesta trådarna här. Tror de flesta vet vid det här laget att du är FÖR streaming och MOT BD...

Vidare, med tanke på priset är väl BD idag det klart billigaste alternativet? Absolut billigast sett till pris/prestanda!
En HD-box (vettig) kostar lika mycket som en BD-spelare, minst! Du får sämre ljud och bild, får betala abonemang som skulle räcka till flera köpfilmer per månad, eller flera hyr-filmer i veckan (BD alltså). Kör du via datorn får du ha en rätt hyggligt kapabel dator för en rejäl slant, betala en ansenlig summa för bredbandet (väldigt brett band för att klara HD-streaming), osv, osv.


Då dom flesta skulle nöja sig med 2.0 PCM i ett språk samt tillgång till en textning så vore det fortfarande kul o veta hur mycket data vi pratar om.
Ja, jag tror att streeming har en mycket större framtid än en plastskiva som mainstreem. BD som media har en fördel när det kommer till att leverera ett komplett paket med extramaterial och häftiga ljud alternativ i i framtiden åxå div nya features, men detta är inte huvudkonsumtionen av "TV-tittande"
Pris/Prestande, ja tekniskt har du rätt om du räknar 1080p och Ljud MEN tar du hänsyn till nyttjandegraden och upplevd prestanda så blir det en helt annan sak. Låt oss anta att du idag tittar på streamat mtrl 3-4 timmar per dag och med BD max 3-4 timmar per vecka lägger du till att du får den riktiga BD kicken jmfrt med 1080i/720p först vid 50+ storlek så skulle jag vilja säga att streamat är så mycket mer för pengarna för den stora majoriteten.
För egen del så ser vi 1 max 2 BD filmer i månaden, i princip aldrig på gamla DVD inte pga bildkvalitet men filmerna känns lite mossiga idag. Ingen hos oss tycker att BD ger den där stora kicken jmf med HDTV.

Så vad jag som du helt riktigt har noterat är att jag inte tror på skivformatet som ett framtida mainsteam distributionsformat samt att för normala bildvisare att BD inte ger tillräckligt mycket mervärde för att slå ut DVD.

#178

Postad 27 juni 2008 - 11:26

vanka
  • vanka
  • Användare

  • 207 inlägg
  • 0

Då dom flesta skulle nöja sig med 2.0 PCM i ett språk samt tillgång till en textning så vore det fortfarande kul o veta hur mycket data vi pratar om. osv.

Nöja sig med 2.0? Vem nöjer sig med 2.0? Inte många på detta forumet håller med dig på den punkten skulle jag tro. Och tycker du att dina filmer är för mossiga så kan du köpa/hyra nya. Ett litet sommartips sådär lagom till semestern.

#179

Postad 27 juni 2008 - 17:06

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

Nöja sig med 2.0? Vem nöjer sig med 2.0? Inte många på detta forumet håller med dig på den punkten skulle jag tro. Och tycker du att dina filmer är för mossiga så kan du köpa/hyra nya. Ett litet sommartips sådär lagom till semestern.


hehe

"dom flesta" syftar på den vanlige konsumenten och inte oss som hänger här......detta tror jag nog att alla här förstår... även många här har nog fastnat i den låga WAF för 5(7).1 system. Inte så konstigt att Yamaha's YSP limpor säljer så bra men dom fixar o andra sidan som max DTS 5.1.
Känner inget större behov av att hyra då utbudet på filmkanalerna (std o HD) räcker till för oss när det gäller tillgänglig tid för filmtittande.

#180

Postad 27 juni 2008 - 17:28

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Om jag skulle köpa all film jag kollar på, köpa alla dom filmerna i Blu-ray. tyvärr helt omöijligt i dags läget.
Jag kollar på i snitt 2 filmer per dag. 299+14=4186 kr/veckan, 16744kr/månaden. Så nej min film törst kan ej fast jag skulle vilja, inte släckas med BARA Blu-ray. Lägg till alla serier o kronolle kommer knackandes kanska så snart.

#181

Postad 27 juni 2008 - 23:51

Agaton
  • Agaton
  • Forumräv

  • 670 inlägg
  • 0
Blu-ray förväntas sälja mer än DVD år 2012 enligt branschanalys:

"It is estimated that, in 2012, sales of Blu-ray Discs will exceed those of standard DVDs and will generate sales of $9.5 billion."

Källa: http://sev.prnewswir...24062008-1.html



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.