Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Gamla filmer t.ex askungen, bluray vs dvd?

64 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 23 november 2009 - 16:17

zipp3r
  • zipp3r
  • Amatör

  • 98 inlägg
  • 0

Högt pris ?

Alla blu ray filmer ( nya eller efterfrågade ) kostar 249 kr hos CDON

Det är visserligen sant. Det ändrar dock inte på att det är dyrt. :(
Sänk priset så köper fler bluray.

#52

Postad 12 december 2009 - 09:14

Unregistered1061
  • Unregistered1061
  • Forumräv

  • 528 inlägg
  • 0
Lite OT! Nackdelen med vissa Blu-ray spelare är att dom inte spelar upp DVD skivor lika bra som vanliga DVD spelare. Man har oftast en hel del DVD skivor i hyllorna. Men det är enda nackdelen med Blu-ray och naturligtvis fläktljudet. Bild och ljud på Blu-ray överglänser samtliga DVD spelare, tokdyra som bra. Enda chansen en DVD spelare kan visa bättre bild är vid användadet av just DVD skivor i spelaren. Nog om detta ämne.

Jag har några tecknade favoriter som heter "Hitta Nemo" och "Råttatouille" och jag undrar om någon kan tala om hur bra dessa är jämfört med DVD utgåvorna?

Tack till alla som skriver om Disney's utgåvor på Blu-ray, intressant!

#53

Postad 12 december 2009 - 09:23

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0
Mmånga BD-spelare är riktigt bra på att spela upp DVD.

Hitta Nemo har inte kommit på BD än. Det är dock en film som spelas ibland hemma i min bio och varja gång slås man av hur kass bilden är jämfört med alla animerade filmer jag har på BD. Jämför du tex Bilar eller Råttatouille på BD med Hitta Nemo på DVD så ser Hitta Nemo riktigt risig ut. När Hitta Nemo kommer på BD så köper jag den omgående.

#54

Postad 12 december 2009 - 09:45

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Har inte sett en enda BD spelare som spelar dvd bättre än min dvd spelare :D

De får faktiskt dvd filmerna att se sämre ut :D

Det spelar ingen roll om en gammal film kommer på BD om den filmen inte är korrekt förvaltad, önskar man det bästa ur rullen måste den säkerligen restaureras innan processen med överföringen startar. Så gjorde man med Borta med vinden och Snövit. De blev lika fantastiska som på den tiden när det begav sig.
Utan den här processen kommer de här filmerna inte till sin rätt, varken på dvd eller bd.

#55

Postad 15 december 2009 - 21:24

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 12 005 inlägg
  • 0

Har inte sett en enda BD spelare som spelar dvd bättre än min dvd spelare :unsure:

De får faktiskt dvd filmerna att se sämre ut ;)


Vilka spelare har du testat?

LG BD370 är billig och funkar bra till DVD. Kunde inte skilja den från min Denon DVD-1930 med Faroudja DCDi (båda givetvis anslutna med HDMI). Kan iofs inte säga att jag gjorde någon extremt noggrann analys. Trötttnade efter ett par filmer eftersom det såg som skit på projjen jämfört med BD.

Min gamla Sharp-spelare är däremot ingen höjdare på DVD-uppspelning, då är Toshiba HD-E1 mycket bättre.


Måste säga att denna tråden gav några skratt (inte dina inlägg då utan de från en viss annan medlem :) ).

Angående trådens topic så är Disneys utgåvor bland det bästa man kan hitta på BD, både när det gäller nya filmer och restaurerade.

Redigerat av Ageve, 15 december 2009 - 21:35.


#56

Postad 21 december 2009 - 19:26

JohnnyMann
  • JohnnyMann
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Jag har en Pio lx-50(dvd-spelare) och den är grymt mycket bättre på dvd än min ps3.

#57

Postad 21 december 2009 - 21:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Hur en BD-spelare hanterar uppskalning av DVD beror väl på hur påkostad och genomarbetad avflätningen och uppskalningen är. På enklare spelare med en billig SoC är den väl liksom på enklare DVD-spelare inte speciellt avancerad, men det finns ju avancerade BD-spelare där man har jobbat på DVD-uppskalningen.

Sedan håller väl i princip alla större företag på att fasa ut mer avancerade DVD-spelare till förmån för BD-spelare, så det blir väl i de senare man får se bäst DVD-uppskalning framöver.

#58

Postad 25 december 2009 - 07:56

Johnny Hotpants
  • Johnny Hotpants
  • Lärjunge

  • 353 inlägg
  • 0
Kul tråd, mycke OT, väldigt tråkigt med påhopp på människor bara. Hursomhelst så slänger jag in min åsikt i en av dom sidospåren som plogats upp här.

Ang musiken där (det va bra jäkla otydligt vad du menade där iofs haha), om du menar att musik inte blir bättre för att det är bättre kvalitet så kan jag någontsans hålla med, ska man lyssna på en riktigt garageig gammal punk rock låt med The Misfits så vill man att det ska låta lite sunkigt för det är en del av känslan. Men då är det en fråga om att bedömma konst helt plötsligt, och konst kan tolkas precis hursomhelst (betraktarens öga bla bla).

Ang "megapixlar är inte allt"; dethär får jag höra minst en gång varje dag (står i en liten butik som bl.a säljer kameror), och jag tror alla har läst samma artikel om att megapixlar är mer eller mindre skit samma. Alltså, megapixlar är antalet små punkter som bygger upp en bild, ju fler du har desto mer info går in i bilden, och desto större blir den, typ. Objektivet däremot är liksom fönstret du tar bilden igenom, så är det dålig optik så kan du ha alla megapixlar i världen, men dom kommer ändå bara bygga upp en bild genom ett oskarpt fönster. Smeta vaselin på ett fönster och titta ut genom det, då blir det jävligt oskarpt, då spelar det ingen roll om du precis gjort en Lasik operation eller har fabriksnya glasögon.
Kanske inte den bästa beskrivningen i dtan men jag gillar metaforer o grejjer.

#59

Postad 26 december 2009 - 00:29

Smith
  • Smith
  • Forumräv

  • 612 inlägg
  • 0

Har också sett det.. är det därför det är så högt pris tro?


Lite OT men ...

Det finns i grunden två strategier för hur nya produkter kan etableras på marknaden, market skimming eller market penetration. Skimming är en form av prisdiskriminering där producenterna först sätter ett högre ingångspris för att maximera marginalerna, marginaler är viktigare volymer i den här fasen. Market penetration är tvärtom och bygger på att man genom ett lågt pris ska bygga upp stora volymer.

Market skimming fungerar kanon på t.ex. Blu Ray filmer där konkurrenterna inte kan möta dig rakt på. Finns ingen anledning för Disney att sälja sina nya filmer billigare då det inte finns några alternativ.

Visst finns det andra faktorer såsom produktionskostnader o.s.v men det är mer eller mindre irrelevanta för slutpriset mot konsument.

#60

Postad 13 november 2011 - 15:30

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

  • 3 866 inlägg
  • 0
Sen är väl skälet till att de langar med en DVD-kopia när man köper BD:n att sälja in BD till folk som inte skaffat BD-spelare ännu, eller har en PS3:a men tycker BD-filmer är lite för dyrt. Folk ska tycka BD+DVD för 30 kr mer är mer värt än att bara köpa DVD-versionen. Då får man sin DVD att titta på i husvagnen, på landet, i ungarnas rum osv, samt en BD till PS3:an eller annan standalone-BD-spelare. Det är nog ingen stor förlust för utgivaren att langa med en DVD-pressning, kan väl inte kosta så många kronor. Och folk får upp ögonen för kvalitetsskillnaderna mellan DVD och BD.

Sedan så är prisjämförelsesajter din vän. Exempelvis MediaMarkt och Elgiganten har ju ofta kampanj på nysläpp. Jag fick hem Lejonkungen för 129 kr inkl frakt. Så man behöver inte betala 249 längre som tur är. Megastore brukar ta max 219. Svärföräldrarna är dock obotliga, de tar fortfarande bilen in till stan och går in på Åhléns när de ska handla film och musik, och betalar därmed 100 spänn mer per vara än på nätet. Jaja, generationsfråga kanske... :)

Angående topic så är Disneys gamla filmer fint restaurerade, rena och snygga. Inte direkt någon utomjordisk detaljnivå eftersom det är målade bilder, jämfört med nyare datoranimerade filmer. Även animeringstekniken kan se gammal ut men det beror på vad man är van vid eller vilka preferenser man har. Jag blev särskilt imponerad av Törnrosa med sina bakgrundsbilder, vilket hantverk, där var det många detaljer. DVD-versionerna drar förstås också nytta av restaureringen/omskanningen, men det är ju ett kompromiss-format, typ tv-format för små skärmar. DVD är SD, långt ifrån HD OCH BD. BD är det som är bäst till film.

#61

Postad 14 november 2011 - 09:31

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Törnrosa verkar mer detaljerad, även på dvd. Det Disney gjorde var dock att skanna av cellerna som man målade på, istället för att skanna av en film som har korn. Rätt smart faktiskt. När jag först fick höra talas om detta trodde jag Disney höll på med att brusreducera bort kornen och på något magiskt sätt återföra kornen. Men nu när jag förstår processen så är den helt självklar. Så skulle andra animeringsfilmer också behandlas.

Lite ballt att vi svarar på två år gamla inlägg.. he.

#62

Postad 04 december 2011 - 23:40

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Nja, skannade av cellerna kunde de inte - de flesta cellerna finns inte kvar. Istället fick Lowry Digital (numer en del av Reliance Mediaworks) återställa dem virtuellt genom att klippa ut karaktärerna ur det inskannade negativet, för att sedan brusreducera och stabilisera karaktärer och bakgrunder var för sig och foga samman dem på nytt. Väldigt ambitiöst ändå.

Så den är alltså brusreducerad. Men eftersom Törnrosa filmades i Technirama (VistaVision kombinerat med Delrama; 35mm horisontellt med 8 perforeringar per ruta och 1,5x anamorfi) på svartvit film med sekventiell exponering (en ruta var för rött, grönt och blått) så hade negativet vansinnigt hög skärpa och finkornighet.

Disneyfilmer från och med Skönheten och Odjuret färdigställdes digitalt med CAPS (ett system utvecklat av Pixar), så där har man kunnat gå tillbaks till CAPS-filerna, konvertera och rendera om filmerna. Från och med Björnbröder och omstarten med Prinsessan och Grodan så har man använt den modernare mjukvaran ToonBoom.

#63

Postad 04 december 2011 - 23:52

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Sorry..Jag kunde ha varit mer detaljerad. Jag menade att de skannade Snövits celler, inte Törnrosa. Visst gjorde de det?

Citerat från The Blu-ray Blog:

"The studio could have scrubbed it to the bone, removed all grain, sacrificed detail, chopped it to fit your widescreen plasma display or performed any number of operations that would have “improved” the film for modern home video audiences. Instead, they’ve allowedLowry Digital to carefully bring the 1937 animated film to life, scanning all elements at 4K and using the same proprietary technology that has taken care of classics from The Wizard of Oz to the Star Trek TV series. I can’t imagine Blu-ray getting any better than this."

"scanning all elements at 4K" uppfattar jag som att de skannade av plastcellerna som man tecknar på. Annars borde man se filmkorn i Snövit, vilket jag inte gör. Eller är jag helt ute och cyklar... ?

Eftersom det är min monolog så inser jag att ja haft fel. Man skannade visst filmcellerna och lät Lowry brusreducera bort filmkornen. Ska jag vara ärlig tycker jag min ide om att skanna plastcellerna man målade på är en bättre ide. Men som du säger, Zacabeb, så hade man inte tillgång till dem.

Nu undrar man hur Snövit sett ut om inte Lowry lagt sina fingrar på filmen. Skarpare? Eller kanske ännu skarpare om man direkt skannat av de målade teckningarna?

Redigerat av Unregistered1fef72f3, 05 december 2011 - 00:14.


#64

Postad 20 januari 2012 - 16:52

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 448 inlägg
  • 0
Det vore en bättre idé.

Om man hade kunnat fotografera om filmerna från de ursprungliga cellerna och bakgrunderna så skulle resultatet förmodligen varit ännu skarpare.

Men eftersom cellerna var dyra så sköljde man av dem efter att man fotograferat och framkallat negativet för att säkerställa att det var okej. En del färger man använde höll inte så länge (de grå färgerna i Dumbo lär ha krackelerat ganska snabbt). Dessutom experimenterade man hej vilt. En konstnär spädde ut sin frus boysenbärssylt (!) för att använda som akvarellfärg i bakgrunder under pastoralsymfonin i Fantasia.

#65

Postad 21 januari 2012 - 11:48

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Ha ha. Utspädd sylt. Fantasia har förövrigt väldigt konstig ljud måste jag säga. Låter som man kopplat in en Phaser. Phaser används till gitarrer och annat som effekt. Det låter rätt konstigt ibland, måste jag säga.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.