Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bestlutsångest vilken panasonic? 50VT eller 55ST?

69 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 27 augusti 2012 - 14:07

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Min gamla Panasonic 42tummare har nu lagt av efter 6 år och ska därför köpa nytt.

Kikat på dessa två:

Panasonic 50VT : Senaste tekniken, tydligen lite vassare bild än ST modellen något dyrare.

http://www.netonnet....0y/173119.3115/

Panasonic 55ST : Kikat på den med, ser ingen större skillnad i bildkvalite, billigare och 5 tum mer vilken lockar mig, samt att den är något billigare.

http://www.netonnet....0y/173127.5290/

Svårt med storlek kontra kvalite men är dem inte i princip lika, vilken hade ni valt?
Sitter ca 3.20 meter ifrån. Känns som jag får mer tv för pengarna på 55 tummaren men det beror ju på hur man ser på det.

Martin

#2

Postad 27 augusti 2012 - 15:12

Figos
  • Figos
  • Amatör

  • 79 inlägg
  • 0
Jag funderar också mellan dessa två fast 50ST istället för 55:an. Är det någon som har 50ST eller 55 ST:an och kan säga ifall de surrar mkt? och ifall man hör detta ifall man sitter på ca 4,5 meters avstånd som det är hemma hos mig och man har ljudet på på TV:n?

#3

Postad 27 augusti 2012 - 16:11

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
tacksam för feedback om någon har, sista exet på Davids av ST55:an, skulle gärna vilja ha lite synpunkter ikväll, blir köp imorgon.

#4

Postad 27 augusti 2012 - 18:44

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
förutom skillnad i spec så är ser även designen på vt50 och st50 olika ut, sen i vt50 ingår även 2st av panasonics senaste 3d brillor som kostat ca 1000kr styck. så om du vill ha nytta av 3d funktionen i tvn så får du köpa till dom till st modellen.

jag köpte iaf 50vt50. designer är urläcker och specen är grym.

om du gillar designer men inte är intresserad av 3d så skulle jag slå ett slag för att kolla upp 50gt50. samma skärm och design som vt50 fast utan brillor.

för mig var det spec & design över tum

Review gt50 http://www.avforums....287/Review.html

Review vt50 http://www.avforums....282/Review.html

Review st50 http://www.avforums....-Plasma-TV.html

Redigerat av olox33, 27 augusti 2012 - 18:53.


#5

Postad 27 augusti 2012 - 19:59

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Jag har en 65ST50 och jag skulle gå på 55ST över en 50VT, 5" större är ganska mycket i bildyta. ST, GT och VT är väldigt lika i bildkaraktären vilket inte är så konstigt när de delar panel i grunden. VT är snäppet bättre i bild men det är marginellt tycker jag. Den har lite bättre panelfilter och klarar därmed ljusa rum lite bättre. Den har en HDMI ingång extra (4 mot ST som har 3). Designen på VT är ju i form av "one sheet of glass", att GT skulle ha samma design är helt fel, den är mycket mer lik ST med en ram i plast runt om. När det gäller 3D-glasögon kan man använda Samsungs billigaste glasögon för 150-200kr om man vill testa 3D.

#6

Postad 27 augusti 2012 - 20:03

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
ok. då har jag missat något. trodde gt och vt var i princip likadana i design

#7

Postad 27 augusti 2012 - 20:06

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

ok. då har jag missat något. trodde gt och vt var i princip likadana i design


Gå in på panasonic.se och kolla bilderna så ser du.

#8

Postad 27 augusti 2012 - 20:10

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
http://www.komplett....aspx?sku=757793 Ett tips :)

#9

Postad 27 augusti 2012 - 20:10

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
jag såg det nu. vet inte vad som förvirrade mig. ber om ursäkt.

#10

Postad 27 augusti 2012 - 20:12

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Jag har en 65ST50 och jag skulle gå på 55ST över en 50VT, 5" större är ganska mycket i bildyta. ST, GT och VT är väldigt lika i bildkaraktären vilket inte är så konstigt när de delar panel i grunden. VT är snäppet bättre i bild men det är marginellt tycker jag. Den har lite bättre panelfilter och klarar därmed ljusa rum lite bättre. Den har en HDMI ingång extra (4 mot ST som har 3). Designen på VT är ju i form av "one sheet of glass", att GT skulle ha samma design är helt fel, den är mycket mer lik ST med en ram i plast runt om. När det gäller 3D-glasögon kan man använda Samsungs billigaste glasögon för 150-200kr om man vill testa 3D.


Beställde 55ST efter en hel kvälls funderande och läsande. I slutändan känns det som att 55tum passar vårt rum perfekt samt som du sägar att jag får 5 tum mer, och det känns även som att jag inte tappar något i kvalite , tveksam om mina ögon ser skillnad på dem, trots allt rätt lika.

Att du sa att Samsungs 3d glasögon fungerar ihop med Panasonic var sjukt bra att få reda på, Deras egna ser så små ut samt finns inte mkt i lager har jag märkt. Finns det fler märken som passar till den ? Kvalite och pris får du gärna rekommendera ett märke till mig och familjen, vi behöver 4st så bra pris är alltid välkommet.

Tackar för all tips än så länge;) man kan alltid lita på detta forum.

#11

Postad 27 augusti 2012 - 20:12

olox33
  • olox33
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757793 Ett tips :)


oooh det var inget dåligt pris..

#12

Postad 27 augusti 2012 - 20:19

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

oooh det var inget dåligt pris..


Suck, jag som beställde från Netonnet för 15200:- , men ville ha nära till dem ifall något händer med tvn eller skulle vara defekt.

PS:

#13

Postad 27 augusti 2012 - 20:20

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Beställde 55ST efter en hel kvälls funderande och läsande. I slutändan känns det som att 55tum passar vårt rum perfekt samt som du sägar att jag får 5 tum mer, och det känns även som att jag inte tappar något i kvalite , tveksam om mina ögon ser skillnad på dem, trots allt rätt lika.

Att du sa att Samsungs 3d glasögon fungerar ihop med Panasonic var sjukt bra att få reda på, Deras egna ser så små ut samt finns inte mkt i lager har jag märkt. Finns det fler märken som passar till den ? Kvalite och pris får du gärna rekommendera ett märke till mig och familjen, vi behöver 4st så bra pris är alltid välkommet.

Tackar för all tips än så länge;) man kan alltid lita på detta forum.


Tror inte du blir missnöjd, jag är mycket nöjd med min ST50 :) Ställ den i true cinema-läget och stäng av alla sk. bildförbättrare så har du en mycket bra bild direkt. Se speciellt till att stänga av IFC så du inte får filmerna att se ut som något som är inspelat med en videokamera. Funktionen heter 24 smooth nånting om du matar teven med 24fps material.

LG, Samsung och Panasonic ska man kunna använda 3D-glasögon från om det är årets modeller och aktiva. Jag köpte dessa:



Billiga och plastiga men inget fel på funktionen. Täcker dock dåligt på sidorna så man måste ha mörkt i rummet.

Redigerat av EVOVII, 27 augusti 2012 - 20:21.


#14

Postad 27 augusti 2012 - 20:23

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Suck, jag som beställde från Netonnet för 15200:- , men ville ha nära till dem ifall något händer med tvn eller skulle vara defekt.

PS:


Komplett hade inga i lager ändå, netonnet har ju öppet köp i 14 dagar oavsett anledning, bara att lämna tillbaka om man inte blir nöjd (spar kartongen). Går ju på komplett också men blir lite krångligare.

#15

Postad 27 augusti 2012 - 20:24

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Tror inte du blir missnöjd, jag är mycket nöjd med min ST50 :) Ställ den i true cinema-läget och stäng av alla sk. bildförbättrare så har du en mycket bra bild direkt. Se speciellt till att stänga av IFC så du inte får filmerna att se ut som något som är inspelat med en videokamera. Funktionen heter 24 smooth nånting om du matar teven med 24fps material.

LG, Samsung och Panasonic ska man kunna använda 3D-glasögon från om det är årets modeller och aktiva. Jag köpte dessa:



Billiga och plastiga men inget fel på funktionen. Täcker dock dåligt på sidorna så man måste ha mörkt i rummet.

Förutom priset, rent tekniskt är det någon skillnad i 3D upplevlese med de olika bågarna? Priset på Samsungs var ju väldigt attraktivt:) Tack för tipsen på inställningarna, uppskattas, får titta in här och kika på dem när tvn kommer:D
Så galet sugen på den nu;)

#16

Postad 27 augusti 2012 - 20:48

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Förutom priset, rent tekniskt är det någon skillnad i 3D upplevlese med de olika bågarna? Priset på Samsungs var ju väldigt attraktivt:) Tack för tipsen på inställningarna, uppskattas, får titta in här och kika på dem när tvn kommer:D
Så galet sugen på den nu;)


Ska inte vara nån skillnad i 3D-effekt, mina fungerar klockrent bara man har mörkt i rummet, ska man köpa 4 par så är ju priset extra viktigt. Kör min tv i cinema-läget för 3D, kanske inte lika korrekt som true cinema men lite ljusstarkare vilket är bra då glasögonen dämpar ljuset lite.

#17

Postad 27 augusti 2012 - 20:52

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Ska inte vara nån skillnad i 3D-effekt, mina fungerar klockrent bara man har mörkt i rummet, ska man köpa 4 par så är ju priset extra viktigt. Kör min tv i cinema-läget för 3D, kanske inte lika korrekt som true cinema men lite ljusstarkare vilket är bra då glasögonen dämpar ljuset lite.


Vår tv hörna i vardagsrummet är ganska mörk pga läget och vår svarta fondvägg så dessa lär ju passa perfekt för oss, kanske får skaffa ett annat par till barnen junior storlek dessa kanske är för stora för en 7 åring?

Har du provat dig fram för dina inställningar eller kört efter någon guide online?

Redigerat av Harmonizer, 27 augusti 2012 - 20:55.


#18

Postad 29 augusti 2012 - 13:03

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Tror nog att de funkar ganska bra för en 7-åring, du får testa :)

Jag har läst en massa tester och alla kommer fram till att true cinema-läget är riktigt bra, går såklart att få till bättre med en kalibrering men för de flesta räcker det riktigt bra.

Har du fått hem teven än?

Redigerat av EVOVII, 29 augusti 2012 - 13:03.


#19

Postad 02 september 2012 - 09:33

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Tvn kom upp på väggen igår;) Mycket nöjd måste jag säga, hör ingen buzzning heller så som många har påpekat att den kan lida av. Har bara problem med mitt playstation, får bara 1080i och inte 1080P pga vad jag tror är att Tvn ställer sig på 60hz, inställningarna i playstationet säger 24hz för 1080P och väljer jag det så ändrar tvn tillbaka till 60hz. Har inte löst detta än....

#20

Postad 02 september 2012 - 21:40

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Kul att du är nöjd, jag är själv sjukt nöjd med min 65ST50, kollade precis Snow White And The Huntsman, makalöst bra bild :wub: Vad kör du för bildinställningar?

Om du trycker "i" på fjärren säger den då 1080i/60Hz om du kör en bluray på PS3'an? PS3 matar i normala fall ut 60Hz tills du sätter på en film som är 24p. Om jag har mitt PS3 på i grundmenyn så står det 1080p/60Hz men om jag sätter på en bluray står det 1080p/24Hz. Teven kan aldrig bestämma vilken insignal det blir, det är alltid källan som styr det. Jag har menyn "1080p 24Hz Output (HDMI)" satt till on men menyerna visas ändå i 60Hz. Sen har du menyn "Video Output Settings", där ställer duin vilka upplösningar etc. som din teve stödjer, se till att 1080p är ibockat där.

#21

Postad 03 september 2012 - 20:11

Harmonizer
  • Harmonizer
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Kul att du är nöjd, jag är själv sjukt nöjd med min 65ST50, kollade precis Snow White And The Huntsman, makalöst bra bild :wub: Vad kör du för bildinställningar?

Om du trycker "i" på fjärren säger den då 1080i/60Hz om du kör en bluray på PS3'an? PS3 matar i normala fall ut 60Hz tills du sätter på en film som är 24p. Om jag har mitt PS3 på i grundmenyn så står det 1080p/60Hz men om jag sätter på en bluray står det 1080p/24Hz. Teven kan aldrig bestämma vilken insignal det blir, det är alltid källan som styr det. Jag har menyn "1080p 24Hz Output (HDMI)" satt till on men menyerna visas ändå i 60Hz. Sen har du menyn "Video Output Settings", där ställer duin vilka upplösningar etc. som din teve stödjer, se till att 1080p är ibockat där.


Löste sig, visade sig att det var min nya Yamaha förstärkare så strulade , fick bytat den mot en likadan sen gick allt perfekt;) Hört många nämna Snow White And The Huntsman, får väl se till att få uppleva den själv på min nya leksak:)
Grabben är mest nöjd när han fick se Mästerkatten i 3D :D

#22

Postad 04 september 2012 - 15:08

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0
Skönt, alltid bra när man får ordning på grejerna :)

#23

Postad 02 november 2012 - 15:20

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Har funderingar på byte från min gamla Pioneer PDP-436RXE till en Panasonic.

Kollar på: TX-P50VT50Y - 14 990:-
https://www.prisjakt...t.php?p=1177881

Samt: TX-P50ST50Y - ca 10 000:-
https://www.prisjakt...t.php?p=1177817

Vad ska man välja? Bildmässigt känns de väl hyffsat likvärdiga. Eller ska man gå mot Samsung? Svårt detta speciellt eftersom det var så längesen man var inne i TV-bytartagen :)

Redigerat av th_om_as, 02 november 2012 - 15:21.


#24

Postad 02 november 2012 - 16:07

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
TX-P50VT50Y är det givna valet. Att vara dumsnål ger ingen bra känsla.

Pana varje dag i veckan, framför Samsung.

#25

Postad 02 november 2012 - 16:45

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Har funderingar på byte från min gamla Pioneer PDP-436RXE till en Panasonic.

Kollar på: TX-P50VT50Y - 14 990:-
https://www.prisjakt...t.php?p=1177881

Samt: TX-P50ST50Y - ca 10 000:-
https://www.prisjakt...t.php?p=1177817

Vad ska man välja? Bildmässigt känns de väl hyffsat likvärdiga. Eller ska man gå mot Samsung? Svårt detta speciellt eftersom det var så längesen man var inne i TV-bytartagen :)


Jag skulle överväga ST50 i 55" istället om det inte är omöjligt pga. utrymmesskäl:



Hur långt ifrån sitter du och kollar du mycket på högupplöst material?

#26

Postad 02 november 2012 - 21:10

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Sitter ändå en bit ifrån så storleksmässigt kan jag ta en större men vill framförallt ha en kvalitativ bild!

Vad är den största skillnaden mellan TX-P50VT50Y och TX-P55ST50Y mer än storleken?

Har nämligen precis byggt en ny HTPC och Pioneeren klarar inte riktigt att visa hela bilden från HDMI via min Marantz SR6004 men jag antar att det inte ska vara några problem med Pannan då det står att de klarar Pixelmappning via HDMI??

#27

Postad 03 november 2012 - 07:39

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Sitter ändå en bit ifrån så storleksmässigt kan jag ta en större men vill framförallt ha en kvalitativ bild!

Vad är den största skillnaden mellan TX-P50VT50Y och TX-P55ST50Y mer än storleken?

Har nämligen precis byggt en ny HTPC och Pioneeren klarar inte riktigt att visa hela bilden från HDMI via min Marantz SR6004 men jag antar att det inte ska vara några problem med Pannan då det står att de klarar Pixelmappning via HDMI??


Jag har tyckt att St har varit mest prisvärd, men nu har ju VT modellerna sjunkit i pris( VT50" 14990kr) så den alla gånger. Hade en ST men den hade så mycket fel att den åkte tillbaka. Sitter nu med en Vt 55"och kan bara säga wow :) Helt enkelt bättre bild för att sedan inte tala om designen snygg..

#28

Postad 03 november 2012 - 08:56

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Jag har tyckt att St har varit mest prisvärd, men nu har ju VT modellerna sjunkit i pris( VT50" 14990kr) så den alla gånger. Hade en ST men den hade så mycket fel att den åkte tillbaka. Sitter nu med en Vt 55"och kan bara säga wow :) Helt enkelt bättre bild för att sedan inte tala om designen snygg..


Kan bara hålla med.

#29

Postad 03 november 2012 - 11:21

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Lutar nog åt den! Vad säger ni om kopplingen från min htpc via marantz sr6004 med hdmi upp till tvn? Inga problem med overscan eller så? Pixelmappning fungerar antar jag?

#30

Postad 03 november 2012 - 16:58

Bengtsan
  • Bengtsan
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Mcmike

vad var alla felen på ST50 som gjorde att du bytte o på vilka sett är VT bättre? Vore härligt med lite synpunkter o tips tack!
funderar vem av dem man skall köpa, lutar åt VT50 nu, men är den värd 6 000 kr mer än ST50?

#31

Postad 03 november 2012 - 17:13

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Jag köpte St:n i princip när den kom ut på marknaden, den led av Line bleeding som man såg väldigt tydligt vid helfärgad bild fotboll t.ex. Då gick det bra att få den bytt, men tveksamt idag eftersom den lider av detta problem. Även högt buzz ljud och tydlig ir. Finns inte på min VT iaf. Enda som man kan anmärka på är väl isf fläkt ljudet som höres vid ljudlöst i princip, men det kan jag leva med eftersom den levererar sådan underbar bild :) Har du pengar så skulle jag satsa på 6000 emellan JA!

#32

Postad 03 november 2012 - 17:19

Bengtsan
  • Bengtsan
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tack för ditt svar mcmike, kanon.

jag som inte är så hemma på allt, vad är line bleeding? Vad är ir?
Är bilden synbart bättre på VT50 än på ST50?
Är buzzingen inget man stör sig på vid normalt tv-tittande o när man har normalt ljud på?

#33

Postad 03 november 2012 - 17:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Tack för ditt svar mcmike, kanon.

jag som inte är så hemma på allt, vad är line bleeding? Vad är ir?
Är bilden synbart bättre på VT50 än på ST50?
Är buzzingen inget man stör sig på vid normalt tv-tittande o när man har normalt ljud på?


Fel..

Redigerat av mcmike, 04 november 2012 - 10:15.


#34

Postad 03 november 2012 - 17:42

Bengtsan
  • Bengtsan
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Tack för informationen!
Kanon, då får det nog bli en VT50, har sett den nu idag o den är som du säger så mycket snyggare än ST50.
Har även läst här på forumet att buzzingen mer verkar vara på ST50 än på VT50.
Räcker ljuset till på VT50 även i ett vardagsrum där man har fönster?
I mörk rum har jag förstått o även sett att då är bilden verkligen superbra.

#35

Postad 03 november 2012 - 17:51

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Nu har ju jag min i sovrummet med endast ett fönster, men visst blir det bättre vid mörkläggning ja. Normal läget är ljus starkast att utgå från, sedan så beror det på vilken gamma kontrast man ställer in den på åxo dagtid/kväll. Men du kommer att bli super nöjd tro mig :) Köp DVE skivan och ställ in bilden ett tips!

#36

Postad 03 november 2012 - 18:09

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
VT50 verkar ju absolut mest intressant. Men är det någon som vet om det funkar bra med HTPC kopplad till förstärkare med HDMI (Marantz SR6004) och sedan vidare från stärkaren upp till TVn med HDMI? Har hört om problem med overscan...

#37

Postad 03 november 2012 - 18:22

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

VT50 verkar ju absolut mest intressant. Men är det någon som vet om det funkar bra med HTPC kopplad till förstärkare med HDMI (Marantz SR6004) och sedan vidare från stärkaren upp till TVn med HDMI? Har hört om problem med overscan...


Vet inte om jag kan hjälpa dig där har inte dina saker, men jag körde Imac till tv utan problem med overscan. Har en hembio panasonic som fungerar fel fritt den åxo via hdmi. Kan inte se annat än att det ska fungera även för dig :) Kör numera dator via apple tv som även den fungerar (skärmdubblering)

Redigerat av mcmike, 03 november 2012 - 18:23.


#38

Postad 03 november 2012 - 18:32

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
Nä det står ju att den ska klara pixelmappning så det bör väl inte vara något problem kan jag tänka mig...

Mmm, kan nog bli ett köp snart kanske, eller ska man vänta och tro att den kommer till mellandagsrean?

#39

Postad 03 november 2012 - 18:45

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Nä det står ju att den ska klara pixelmappning så det bör väl inte vara något problem kan jag tänka mig...

Mmm, kan nog bli ett köp snart kanske, eller ska man vänta och tro att den kommer till mellandagsrean?


Det verkar som rikt priset nu kommer att bli 14990kr överlag eftersom flera butiker sänkt den till det. Kan nog bli så, men mycket lär det inte bli eftersom detta är pannas flaggskepp :) ca 35% billigare nu mot när den kom...

#40

Postad 03 november 2012 - 18:49

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

VT50 verkar ju absolut mest intressant. Men är det någon som vet om det funkar bra med HTPC kopplad till förstärkare med HDMI (Marantz SR6004) och sedan vidare från stärkaren upp till TVn med HDMI? Har hört om problem med overscan...


Tja!

Har ioffsg en ST50Y, men den visar pixelmappad bild så det fungerar perfekt -ioffsg behöver man slå av overscan som är default men det är en smal sak. Helt övertygad om att VT50 funkar åsså.

[Edit] Kör HTPC kopplat till en receiver med HDMI-växel ( Yamaha RX-V3900)

Redigerat av AAKEE, 03 november 2012 - 18:50.


#41

Postad 03 november 2012 - 18:54

th_om_as
  • th_om_as
  • Lärjunge

  • 256 inlägg
  • 0
AAKEE; låter ju kanon!

Inga större problem att stänga av overscan då alltså?

Mer och mer sugen :)

#42

Postad 06 november 2012 - 12:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 853 inlägg
  • 0

för mig var det spec & design över tum

Ahm, vad ska du med specen till?

Den går ju dessutom att sitta och dreggla över utan att köpa tv:n. :D

#43

Postad 21 november 2012 - 21:33

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Vet att detta är ngt uttjatat ämne men lyfter ändå frågan igen eftersom jag aldrig fått frågan ordentligt utredd.

Vad skiljer mellan modellerna VT och ST rent bildmässigt? Jag bryr mig inte om 3D, appar, lokala nätverk, websurfning eller design. Jag vill ha en bra bild med djup svärta och korrekta färger. Kan man själv kalibrera en ST så att den kommer i klass med VT:s THX-läge?

Vill kort sagt inte betala för onödigt lull-lull.

Väljer nog mellan 55VT50 och 65ST50.

#44

Postad 22 november 2012 - 10:59

BikerMike
  • BikerMike
  • Användare

  • 197 inlägg
  • 0

Vet att detta är ngt uttjatat ämne men lyfter ändå frågan igen eftersom jag aldrig fått frågan ordentligt utredd.

Vad skiljer mellan modellerna VT och ST rent bildmässigt? Jag bryr mig inte om 3D, appar, lokala nätverk, websurfning eller design. Jag vill ha en bra bild med djup svärta och korrekta färger. Kan man själv kalibrera en ST så att den kommer i klass med VT:s THX-läge?

Vill kort sagt inte betala för onödigt lull-lull.

Väljer nog mellan 55VT50 och 65ST50.

Bra fråga, jag har samma funderingar. Väljer mellan dessa två modeller.

Mvh Micke.

#45

Postad 22 november 2012 - 16:25

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Vet att detta är ngt uttjatat ämne men lyfter ändå frågan igen eftersom jag aldrig fått frågan ordentligt utredd.

Vad skiljer mellan modellerna VT och ST rent bildmässigt? Jag bryr mig inte om 3D, appar, lokala nätverk, websurfning eller design. Jag vill ha en bra bild med djup svärta och korrekta färger. Kan man själv kalibrera en ST så att den kommer i klass med VT:s THX-läge?

Vill kort sagt inte betala för onödigt lull-lull.

Väljer nog mellan 55VT50 och 65ST50.


Bildkaraktären är väldigt lik eftersom ST/GT/VT alla har samma grundpaneler. VT har ett bättre panelfiler och klarar därför reflexer och ljusa miljöer lite bättre än ST och GT men istället är VT mer ljusbegränsad i vissa lägen. THX-lägena är väldigt bra men en kalibrerad ST50 borde bli minst lika bra som dessa. Dock har man bättre möjligheter att kalibrera en VT i professional-lägena om man vill ha en helt perfekt bildåtergivning.

Dock har jag personligen haft svårt att se någon tydlig skillnad på en ST i True Cinema och en VT i THX, jämförde i 50" då det var de enda jag hittade brevid varandra vid det tillfället.

Om det vore jag som skulle välja så får kvantitet gå före kvalitet i valet mellan VT i 55" och ST i 65" :)

#46

Postad 26 november 2012 - 09:59

aj155
  • aj155
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Hej!

Har precis kollat en p50vt50 och p50st50 sida vid sida, och jag kan säga att svärtan är mycket tydligt bättre på VT, detsamma gäller för färgerna (enligt min uppfattning) Det hela är en prisfråga som jag ser det. ST-modellen är sämre, men billigare. VT verkar dock vara mer eller mindre det bästa man överhuvudtaget kan hitta idag, så jämfört med många andra är ST en riktigt bra modell!

#47

Postad 26 november 2012 - 10:02

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
VT är en bättre TV men om den är värd den extra kostnaden får folk själva överväga. 5000 för en person är kanske inte lika mycket som 5000 för ngn annan.
Har man råd och vill ha det bästa så är VT det självklara valet.

#48

Postad 26 november 2012 - 15:20

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

  • 524 inlägg
  • 0
Utan ha sett dem sida vid sida så köpte jag 65ST50, 19990kr på inwarehouse rea nu i helgen som var. Ville ha 65" och kände att prisskillnaden på 10.000kr blev lite väl mkt.

Buzzar ST för mkt så avväger jag att lämna tillbaka och köpa VT... I ngn slags förhoppning att den låter mindre :)

Får min ST på onsdag så återkommer med omdöme.

#49

Postad 26 november 2012 - 15:40

squiz
  • squiz
  • Forumräv

  • 595 inlägg
  • 0

VT är en bättre TV men om den är värd den extra kostnaden får folk själva överväga. 5000 för en person är kanske inte lika mycket som 5000 för ngn annan.
Har man råd och vill ha det bästa så är VT det självklara valet.


Bra skrivet!

Min personliga (måste skrivas ut då en del annars totalt flippar ut) åsikt är att VT är betydligt snyggare än ST att titta på när den är avstängd. Plasticplastic vs. Alu&glas...

#50

Postad 26 november 2012 - 16:23

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

  • 1 891 inlägg
  • 0

Hej!

Har precis kollat en p50vt50 och p50st50 sida vid sida, och jag kan säga att svärtan är mycket tydligt bättre på VT, detsamma gäller för färgerna (enligt min uppfattning) Det hela är en prisfråga som jag ser det. ST-modellen är sämre, men billigare. VT verkar dock vara mer eller mindre det bästa man överhuvudtaget kan hitta idag, så jämfört med många andra är ST en riktigt bra modell!


Hur var de inställda? Var det ljust i lokalen? Anledningen till frågorna är att alla tester visar att det inte är stor skillnad i faktisk svärta på ST, GT och VT. VT har ett bättre filter som minskar reflexer och hanterar ljusa rum bättre men i ett rum med ingen eller väldigt lite belysning blir skillnaden försumbar just när det kommer till svärtan. Sen är VT en bättre teve över lag det är det inget snack om.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.