Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samsung 65JS9005 är det ett fynd?

76 svar till detta ämne Samsung 65JS9005 samsung 2015
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 26 maj 2016 - 07:17

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0
Testade PS4 på tv:n igår. Online call of duty. Grymt bra grafik. Men att köra med "game mode" på tv:n gjorde spelet ospelbart. Blev ryckigt. Stängde av funktionen helt och hade tv:n med vanliga inställningar då gick det perfekt att spela. Fattar inte vad "game mode" ska vara bra för? Är det för onlinespel med långsamt bredband? Mitt bredband är supersnabbt. Samsung har ju dolt "game mode" längst ner i sina menyer.

#52

Postad 26 maj 2016 - 07:39

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Jag
Jaha då förstår jag. Du menar att precis efter undertexten slocknat blir det en "clouding" eftersläpning?

Nja ungefär, det kommer precis när undertexten dyker upp, och färgen återgår efter att den slocknat. Som att det läcker ut ljus precis när texten dyker upp.

Ang. Gamemode så stänger den väl av "bildgodis" och sänker ms på skärmen?

Redigerat av JoeyMattsson, 26 maj 2016 - 07:41.


#53

Postad 26 maj 2016 - 07:53

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Nja ungefär, det kommer precis när undertexten dyker upp, och färgen återgår efter att den slocknat. Som att det läcker ut ljus precis när texten dyker upp.

Ang. Gamemode så stänger den väl av "bildgodis" och sänker ms på skärmen?

 

Enda sättet att bli av med detta är som det sagts innan i tråden är att slå av Smart-led. Dock märks panelens svagheter gällande clouding och flashlight betydligt mer samtidigt som svärtan naturligtvis blir sämre. Hur man vänder och vrider på det så kan en edge-led och speciellt en Samsung aldrig bli bra :P



#54

Postad 26 maj 2016 - 08:22

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Enda sättet att bli av med detta är som det sagts innan i tråden är att slå av Smart-led. Dock märks panelens svagheter gällande clouding och flashlight betydligt mer samtidigt som svärtan naturligtvis blir sämre. Hur man vänder och vrider på det så kan en edge-led och speciellt en Samsung aldrig bli bra :P


Ja exakt, då är frågan om man kan leva med det? Att punga ut för en 65 4k oled är ej ett alternativ. Och skulle man köra på en LG led så kan man väl anta att den har sina problem också och förmodligen är dyrare än priset jag köpte denna för :/

#55

Postad 26 maj 2016 - 09:13

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Enda sättet att bli av med detta är som det sagts innan i tråden är att slå av Smart-led. Dock märks panelens svagheter gällande clouding och flashlight betydligt mer samtidigt som svärtan naturligtvis blir sämre. Hur man vänder och vrider på det så kan en edge-led och speciellt en Samsung aldrig bli bra :P

 

 

Många upplever detta olika. Har bara haft TV:n några dagar. Upplever ingen direkt störande clouding på min panel alls. Tycker svärtan är fantastiskt för att vara Edge LED. I tester har ju denna skärm blivit hyllad med. Vad hade du för skärm innan? Var det plasma så kanske du upplever att LCD har mycket clouding. Jämfört med mina äldre LCD 65 tum Samsung från 2010 en enorm förbättring. På den blev det aldrig riktigt svart och hade rätt mycket clouding.

 

Men klart jämför man LCD med Oled så det sämre. Men en 65 tum HDR UHD Oled kostar 3-4 gånger mer. 


Redigerat av castortroy33, 26 maj 2016 - 09:13.


#56

Postad 26 maj 2016 - 10:29

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Hmm.. vad har ni för storlekar? Har alla 65"? Sägs ju att svagheter syns mer då.

Enda alternativet gällande OLED är ju LGs 920 fr. förra året.. svärtan är grym men visst verkar den ha en hel del svagheter på sämre in-signaler samt rörelsehantering i bla. mörka scener. Alternativet är att köpa en Samsung 8005/8500 (eller vad de hette) på 55" och på så vis spara uppåt 8000 kr.. skärmen bör ju vara sämre än 9-serien men 8-serien är ju också ganska hyllad och ev. clouding syns väl mindre på en 55" jmf. 65", eller?

 

Jag hann inte mer än att dra igång TVn och leta kanaler igår.. såg direkt en del clouding utspritt på vä. sida, ganska tydligt när bilden är helt mörk, men har inte sett det i någon film/serie än, dock har jag bara tittat på vanligt TV igår och inte några mörka scener. Kan det bero på material/in-signal? Kan man få bukt på det mha. inställningar tro? Vissa säger väl även att det minskar med tiden?

 

I övrigt förvånansvärt bra bild på vanlig digital tv (SD) för att vara en låg upplösning som dras upp på en 65" 4k skärm. SVT HD såg riktigt schysst ut med tanke på att TVn inte är kalibrerad och att jag satt på typ 2m avstånd snett från sidan.  

 

Har ni någon länk till bildinställningar som man kan sno och utgå ifrån? Fanns ju sjukt mycket inställningar jmf. med vad jag var van vid fr. min 8 år gamla 42" Panasonic plasma :D



#57

Postad 26 maj 2016 - 10:52

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Hmm.. vad har ni för storlekar? Har alla 65"? Sägs ju att svagheter syns mer då.

Enda alternativet gällande OLED är ju LGs 920 fr. förra året.. svärtan är grym men visst verkar den ha en hel del svagheter på sämre in-signaler samt rörelsehantering i bla. mörka scener. Alternativet är att köpa en Samsung 8005/8500 (eller vad de hette) på 55" och på så vis spara uppåt 8000 kr.. skärmen bör ju vara sämre än 9-serien men 8-serien är ju också ganska hyllad och ev. clouding syns väl mindre på en 55" jmf. 65", eller?

 

Jag hann inte mer än att dra igång TVn och leta kanaler igår.. såg direkt en del clouding utspritt på vä. sida, ganska tydligt när bilden är helt mörk, men har inte sett det i någon film/serie än, dock har jag bara tittat på vanligt TV igår och inte några mörka scener. Kan det bero på material/in-signal? Kan man få bukt på det mha. inställningar tro? Vissa säger väl även att det minskar med tiden?

 

I övrigt förvånansvärt bra bild på vanlig digital tv (SD) för att vara en låg upplösning som dras upp på en 65" 4k skärm. SVT HD såg riktigt schysst ut med tanke på att TVn inte är kalibrerad och att jag satt på typ 2m avstånd snett från sidan.  

 

Har ni någon länk till bildinställningar som man kan sno och utgå ifrån? Fanns ju sjukt mycket inställningar jmf. med vad jag var van vid fr. min 8 år gamla 42" Panasonic plasma :D

 

 
Har 65 tummaren 9005. Märker knappt av någon clouding alls. Min Ultra HD spelare kopplar jag direkt in i HDMI (bild) tv och ljudet till min Yamaha RX-V2030. Mina andra källor kopplas först genom Yamahan till TV.
 
Xbox One, PS4, Tivo (Com hem) och Pop corn Hour (mediaspelare) allt ser fantastiskt ut med krispig bild, obefintlig clouding, bra svärta och fantastiska färger. TV:n är ljusstark, men upplever ändå inte clouding. Kanske är jag inte så kräsen. Men tycker bilden är fantastisk och många gånger bättre än min gamla LED från 2010.
 
Faktiskt så tycker jag bilden ifrån Com Hems HD (Tivo box) kanaler är bättre än Netflix Ultra HD.

4K klipp från tuben och UHD BD ser mycket bättre ut. 

Kan kolla vilka inställningar jag har när jag kommer hem. Lite olika för film och TV. 


Redigerat av castortroy33, 26 maj 2016 - 12:05.


#58

Postad 26 maj 2016 - 11:27

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Har 65 tummaren 9005. Märker knappt av någon clouding alls. Min Ultra HD spelare kopplar jag direkt in i HDMI (bild) tv och ljudet till min Yamaha RX-V2030. Mina andra källor kopplas först genom Yamahan till TV.

 

Xbox One, PS4, Tivo (Com hem) och Pop corn Hour (mediaspelare) allt ser fantastiskt ut med krispig bild, obefintlig clouding, bra svärta och fantastiska färger. TV:n är ljusstark som, men upplever ändå inte clouding. Kanske är jag inte så kräsen. Men tycker bilder är fantastisk och många bättre än min gamla LED från 2010.

Kul att du verkar nöjd! Det är för tidigt att uttala mig om den clouding jag sett, men den var ganska påtaglig (i vissa lägen, ska sägas), utspridd i vänstra kanten av TVn (precis som moln). Kanske har jag fått en dålig panel eller så blir det bättre med tiden eller inställningar / bättre in-signal. Ska prova koppla via datorn (1080p) ikväll.

 

Var hittar ni inställningar? Jag har googlat.. Kan man köra kalibreringsbilden från datorn (1080p) eller blir det skumt?


Redigerat av Danne2k7, 26 maj 2016 - 11:27.


#59

Postad 26 maj 2016 - 11:49

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Kul att du verkar nöjd! Det är för tidigt att uttala mig om den clouding jag sett, men den var ganska påtaglig (i vissa lägen, ska sägas), utspridd i vänstra kanten av TVn (precis som moln). Kanske har jag fått en dålig panel eller så blir det bättre med tiden eller inställningar / bättre in-signal. Ska prova koppla via datorn (1080p) ikväll.

 

Var hittar ni inställningar? Jag har googlat.. Kan man köra kalibreringsbilden från datorn (1080p) eller blir det skumt?

 

 

Tråkigt med clouding. Hoppas du inte fått en dålig panel. Jag googlade och testade inställningar som fanns på nätet. Men passade inte min tv tyckte jag. Körde själv på olika källor och testade helt enkelt mig fram tills jag var nöjd. Men mina inställningar kanske inte alls passar din panel eller din smak av bild.



#60

Postad 26 maj 2016 - 12:54

50plus
  • 50plus
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

"Var hittar ni inställningar? Jag har googlat.."

 

Ett förslag:

 

http://www.rtings.co...js9000/settings

 

Ett till:

 

https://www.avforums...tv-review.11257

 

De är lite gamla så du får du prova dig fram.


Redigerat av 50plus, 26 maj 2016 - 12:55.


#61

Postad 26 maj 2016 - 14:57

zinned78
  • zinned78
  • Beroende

  • 1 235 inlägg
  • 0

 

 

Intresserad av ditt val av tv, någon speciell anledning att du inte valde t ex LG 65UH770V? Visst, den kostar aningen mer och är inte kurvad och har inte 3D (vem använder det?) men är däremot en IPS-panel. Hur resonerade du där?



#62

Postad 26 maj 2016 - 16:20

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Intresserad av ditt val av tv, någon speciell anledning att du inte valde t ex LG 65UH770V? Visst, den kostar aningen mer och är inte kurvad och har inte 3D (vem använder det?) men är däremot en IPS-panel. Hur resonerade du där?


För mig spelar det inte någon roll om den är kurvad eller inte. 3D struntar jag i med.
Så klart LG:n hade varit ett bra alternativ. Men läst en del tester där JS9005 fått toppbetyg. Vet inte så mycket om LG:n.

Största anledningen var att priset var bra på skärmen. Man får inte glömma att modellen kostade över 50000 förra året, då kändes 20000 som ett fynd.

Sedan gillar jag Samsungens smart tv och connect boxen är bra för mig som har tv:n på väggen. Tanken är att om några år då oled tekniken utvecklats mer och framför allt priserna gått ner köpa en oled. En som fungerar för gaming och självklart har HDR premium och dolby vision.

#63

Postad 26 maj 2016 - 16:39

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 984 inlägg
  • 0

Många upplever detta olika. Har bara haft TV:n några dagar. Upplever ingen direkt störande clouding på min panel alls. Tycker svärtan är fantastiskt för att vara Edge LED. I tester har ju denna skärm blivit hyllad med. Vad hade du för skärm innan? Var det plasma så kanske du upplever att LCD har mycket clouding. Jämfört med mina äldre LCD 65 tum Samsung från 2010 en enorm förbättring. På den blev det aldrig riktigt svart och hade rätt mycket clouding.

 

Men klart jämför man LCD med Oled så det sämre. Men en 65 tum HDR UHD Oled kostar 3-4 gånger mer. 

 

 

Jag gick från Samsungs första riktiga backlit-led (kanske även deras första led?) till en F9005. Stog ut i 2-3 veckor sedan åkte Samsungs sista plasma F8505 upp på TV-bänken och där får den stå tills OLED alt. QLED/CLED kommer ner till ca 30-35' i 65".



#64

Postad 26 maj 2016 - 17:32

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

"Var hittar ni inställningar? Jag har googlat.."
 
Ett förslag:
 
http://www.rtings.co...js9000/settings
 
Ett till:
 
https://www.avforums...tv-review.11257
 
De är lite gamla så du får du prova dig fram.

Avforums inställningar funkar inte alla bra för ultra hd HDR. Bilden blir alldeles för mörk och saknar dynamik och färg. Kanske för att HDR kräver starkt ljus så har jag bakgrundsljuset högt. Bifogar en bild från "The Martian" med mina inställningar (fotat med min ipad så ingen superkvalitet på bilden).

Ska testa avforums inställningar på mina andra källor.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   119,78K   2 Antal nerladdningar


#65

Postad 27 maj 2016 - 16:24

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Är det bara för mig som Smart Led alternativet i bild menyn fullkomligt förstör bilden? Halva skärmen blir upplyst när det är subs på film tex.

Nästan lite clouding lik känsla på ljuset. Värt att skicka tillbaka den bara för denna miss?

 

Nu förstår jag vad du menar.. upplevde samma sak igår, mer eller mindre hela bilden lyser upp när Smart-led är på, och det är verkligen tydligt. Provade trixa med inställningar men det enda som gav skillnad var att stänga av det helt, men då blir det, som du skrev tidigare, lite sämre upplevd svärta. Jag har dock endast provat detta på digital-TV, ska prova lite fr. datorn (HDMI) och USB ikväll.

 

Dock känns det som att min panel inte är riktigt okej.. det läcker in ljus både här och där i kanter och hörn, och clouding syns ganska ordentligt i mörka scener. Men som sagt, endast på digital-TV i mörka scener. Ska leka vidare med inställningar och olika in-signaler. Lägger upp lite bilder och videoklipp senare som visar vad jag menar.

 

Men när det kommer till ljusare bilder, fotboll, tennis, hockey (HD-TV) samt 4k klipp på Youtube ser det ruskigt jäkla bra ut! Gillar verkligen rörelsehanteringen där!

 

Men om ovanstående problem inte går att åtgärda kommer jag kontakta Samsung och i värsta fall utnyttja ångerrätten, och ev. prova LGs OLED fr. förra året, men men..

 

Hur går det för er andra?

 

EDIT: Ska sägas att rummet var relativt mörkt vid ovanstående tester, men ej total mörkläggning.


Redigerat av Danne2k7, 27 maj 2016 - 16:28.


#66

Postad 27 maj 2016 - 17:17

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Nu förstår jag vad du menar.. upplevde samma sak igår, mer eller mindre hela bilden lyser upp när Smart-led är på, och det är verkligen tydligt. Provade trixa med inställningar men det enda som gav skillnad var att stänga av det helt, men då blir det, som du skrev tidigare, lite sämre upplevd svärta. Jag har dock endast provat detta på digital-TV, ska prova lite fr. datorn (HDMI) och USB ikväll.

Dock känns det som att min panel inte är riktigt okej.. det läcker in ljus både här och där i kanter och hörn, och clouding syns ganska ordentligt i mörka scener. Men som sagt, endast på digital-TV i mörka scener. Ska leka vidare med inställningar och olika in-signaler. Lägger upp lite bilder och videoklipp senare som visar vad jag menar.

Men när det kommer till ljusare bilder, fotboll, tennis, hockey (HD-TV) samt 4k klipp på Youtube ser det ruskigt jäkla bra ut! Gillar verkligen rörelsehanteringen där!

Men om ovanstående problem inte går att åtgärda kommer jag kontakta Samsung och i värsta fall utnyttja ångerrätten, och ev. prova LGs OLED fr. förra året, men men..

Hur går det för er andra?

EDIT: Ska sägas att rummet var relativt mörkt vid ovanstående tester, men ej total mörkläggning.


Tråkigt med panelen, har lite små clouding som syns vid helt mörka bilder, men har aldrig märkt det film eller tv tittande.
Juckade runt lite med kontrasten och ljusstyrkan och tror mig ha hittat ett alternativ så att jag kan ha smart led på utan att halva skärmen lyser upp. Var annars inne lite på samma spår, fast förmodligen inte på oled utan någon annan 4k variant då jag hittar mer skräckhistorier om deras bild än js9005an 😞

#67

Postad 27 maj 2016 - 18:24

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Nu förstår jag vad du menar.. upplevde samma sak igår, mer eller mindre hela bilden lyser upp när Smart-led är på, och det är verkligen tydligt. Provade trixa med inställningar men det enda som gav skillnad var att stänga av det helt, men då blir det, som du skrev tidigare, lite sämre upplevd svärta. Jag har dock endast provat detta på digital-TV, ska prova lite fr. datorn (HDMI) och USB ikväll.
 
Dock känns det som att min panel inte är riktigt okej.. det läcker in ljus både här och där i kanter och hörn, och clouding syns ganska ordentligt i mörka scener. Men som sagt, endast på digital-TV i mörka scener. Ska leka vidare med inställningar och olika in-signaler. Lägger upp lite bilder och videoklipp senare som visar vad jag menar.
 
Men när det kommer till ljusare bilder, fotboll, tennis, hockey (HD-TV) samt 4k klipp på Youtube ser det ruskigt jäkla bra ut! Gillar verkligen rörelsehanteringen där!
 
Men om ovanstående problem inte går att åtgärda kommer jag kontakta Samsung och i värsta fall utnyttja ångerrätten, och ev. prova LGs OLED fr. förra året, men men..
 
Hur går det för er andra?
 
EDIT: Ska sägas att rummet var relativt mörkt vid ovanstående tester, men ej total mörkläggning.


Tråkigt att du inte är nöjd med din panel. Själv upplever jag ytterst sällan "clouding" och jag har smart led på normal. Låter som något konstigt med din panel. Enda gången jag sett clouding på sidorna var bilden när jag såg eftertexter då det var mycket ljust i mitten och bilden i övrigt var svart. Från min ultra hd källa med uhd blu ray har jag knappt inte sett någon clouding alls.

#68

Postad 27 maj 2016 - 19:33

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Tråkigt med panelen, har lite små clouding som syns vid helt mörka bilder, men har aldrig märkt det film eller tv tittande.
Juckade runt lite med kontrasten och ljusstyrkan och tror mig ha hittat ett alternativ så att jag kan ha smart led på utan att halva skärmen lyser upp. Var annars inne lite på samma spår, fast förmodligen inte på oled utan någon annan 4k variant då jag hittar mer skräckhistorier om deras bild än js9005an

Jo. Jag tror inte jag skulle störa mig om det bara var minimalt, det är lixom att vänta..

 

Jo visst, jag har hängt i LG920 tråden ett tag och det verkar finnas en del barnsjukdomar, men väldigt mycket bra också.

 

Tråkigt att du inte är nöjd med din panel. Själv upplever jag ytterst sällan "clouding" och jag har smart led på normal. Låter som något konstigt med din panel. Enda gången jag sett clouding på sidorna var bilden när jag såg eftertexter då det var mycket ljust i mitten och bilden i övrigt var svart. Från min ultra hd källa med uhd blu ray har jag knappt inte sett någon clouding alls.

Ok, låter ju åtminstone lite hoppfullt att din panel funkar schysst. Kanske är det något som inte stämmer, jag vet inte. Jo, med ljus i mitten och allting annat kolsvart är det ju teoretiskt omöjligt att det inte ska "läcka" ljus från sidorna. Ska bli kul att testa lite andra källor.

 

Här är några exempel som jag försökt fånga på bild (Samsung Galaxy S7). De flesta ser värre ut än vad det faktiskt är, men de mörkare bilderna är ganska nära verkligheten. Vad tror ni? Detta var vid kanalbyte, respektive sluttexterna på en film.

Bifogad fil(er)


Redigerat av Danne2k7, 27 maj 2016 - 19:34.


#69

Postad 27 maj 2016 - 20:00

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Jo. Jag tror inte jag skulle störa mig om det bara var minimalt, det är lixom att vänta..

Jo visst, jag har hängt i LG920 tråden ett tag och det verkar finnas en del barnsjukdomar, men väldigt mycket bra också.


Ok, låter ju åtminstone lite hoppfullt att din panel funkar schysst. Kanske är det något som inte stämmer, jag vet inte. Jo, med ljus i mitten och allting annat kolsvart är det ju teoretiskt omöjligt att det inte ska "läcka" ljus från sidorna. Ska bli kul att testa lite andra källor.

Här är några exempel som jag försökt fånga på bild (Samsung Galaxy S7). De flesta ser värre ut än vad det faktiskt är, men de mörkare bilderna är ganska nära verkligheten. Vad tror ni? Detta var vid kanalbyte, respektive sluttexterna på en film.

Ser lite konstigt ut. Bifogar en bild på min skärm med The Martian eftertexter på. Uhd med smart led på hög. Obs bilden är tagen med ipad och inte så skarp.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  image.jpeg   125,28K   1 Antal nerladdningar

Redigerat av castortroy33, 27 maj 2016 - 20:02.


#70

Postad 27 maj 2016 - 20:17

Ironse
  • Ironse
  • Mästare

  • 2 953 inlägg
  • 0

Hmm.. vad har ni för storlekar? Har alla 65"? Sägs ju att svagheter syns mer då.

Enda alternativet gällande OLED är ju LGs 920 fr. förra året.. svärtan är grym men visst verkar den ha en hel del svagheter på sämre in-signaler samt rörelsehantering i bla. mörka scener. Alternativet är att köpa en Samsung 8005/8500 (eller vad de hette) på 55" och på så vis spara uppåt 8000 kr.. skärmen bör ju vara sämre än 9-serien men 8-serien är ju också ganska hyllad och ev. clouding syns väl mindre på en 55" jmf. 65", eller?

 

Jag hann inte mer än att dra igång TVn och leta kanaler igår.. såg direkt en del clouding utspritt på vä. sida, ganska tydligt när bilden är helt mörk, men har inte sett det i någon film/serie än, dock har jag bara tittat på vanligt TV igår och inte några mörka scener. Kan det bero på material/in-signal? Kan man få bukt på det mha. inställningar tro? Vissa säger väl även att det minskar med tiden?

 

I övrigt förvånansvärt bra bild på vanlig digital tv (SD) för att vara en låg upplösning som dras upp på en 65" 4k skärm. SVT HD såg riktigt schysst ut med tanke på att TVn inte är kalibrerad och att jag satt på typ 2m avstånd snett från sidan.  

 

Har ni någon länk till bildinställningar som man kan sno och utgå ifrån? Fanns ju sjukt mycket inställningar jmf. med vad jag var van vid fr. min 8 år gamla 42" Panasonic plasma :D

 

Såg lite på

 

LG 55EA870V
 
 
Den var ensam om ha den svärta i sin demo slänga än grannarnas
 
Funderat på Panasonic TX-55CX750E
 
 
Men när man inte ser något omdöme känns det osäkert

Redigerat av Ironse, 27 maj 2016 - 20:19.


#71

Postad 27 maj 2016 - 22:21

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Ser lite konstigt ut. Bifogar en bild på min skärm med The Martian eftertexter på. Uhd med smart led på hög. Obs bilden är tagen med ipad och inte så skarp.


Jo, det ser faktiskt sådär konstigt ut. Även om jag inte visste vad clouding var eller bristerna som lcd tekniken besitter, skulle jag ändå höja ordentligt på ögonbrynen av det där.

Ser ju riktigt bra ut på din ändå, svårt att urskilja någon direkt bleeding/clouding.

Men kan det verkligen bara bero på källa/materialets kvalitet? Det är ju samma panel ändå..

För mig ser det ibland väldigt bra ut vad gäller svärta och färgåtergivning, men ibland lyser det upp ordentligt av undertexter när smart-led står på hög, samtidigt som låg/av gör att betydligt mer clouding syns.. Men verkar bero mycket på programmet. Mer test imorgon.

#72

Postad 08 juni 2016 - 17:12

Danne2k7
  • Danne2k7
  • Lärjunge

  • 312 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag TVn åker tillbaka till Webhallen.. Cloudingen är nästan mest irriterande och syns även i scener som är långt ifrån helt mörka.. bleedingen kan man ju minska med inställningar, men det blir ju en viss kompensering som är till nackdel för bildkvaliteten.

 

Försökte mig på att kontakta Samsung, men det var ju, som väntat, dött lopp.

"Vi har fått svar från valideringen angående de foton av din TV som du har skickat till dem. Valideringens bedömning är att det inte är något fel på din TV och ärendet är därmed inte aktuellt för service. Om du önskar nyttja din ångerrätt rekommenderar vi att du kontaktar din återförsäljare då de hanterar den typen av ärende."

 

Får se vad det blir istället.. antingen JS8005 55" och vänta på att OLED blir bättre+prisvärt, KS7005, eller kanske LG EG910.

Vet att många haft värre bildproblem, men jag tycker ändå inte det är helt okej för det här priset.

Bifogar några bilder. Notera att jag tror att Smart-LED (som ger mest bleeding vid från tex. undertexter) är på AV.

Intressant att Samsung valt en testbild där ens extrem bleeding/clouding inte skulle synas för 5 öre :D :D

Bifogad fil(er)


Redigerat av Danne2k7, 08 juni 2016 - 17:13.


#73

Postad 08 juni 2016 - 21:07

Unregistered679f77dd
  • Unregistered679f77dd
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag TVn åker tillbaka till Webhallen.. Cloudingen är nästan mest irriterande och syns även i scener som är långt ifrån helt mörka.. bleedingen kan man ju minska med inställningar, men det blir ju en viss kompensering som är till nackdel för bildkvaliteten.

 

Försökte mig på att kontakta Samsung, men det var ju, som väntat, dött lopp.

"Vi har fått svar från valideringen angående de foton av din TV som du har skickat till dem. Valideringens bedömning är att det inte är något fel på din TV och ärendet är därmed inte aktuellt för service. Om du önskar nyttja din ångerrätt rekommenderar vi att du kontaktar din återförsäljare då de hanterar den typen av ärende."

 

Får se vad det blir istället.. antingen JS8005 55" och vänta på att OLED blir bättre+prisvärt, KS7005, eller kanske LG EG910.

Vet att många haft värre bildproblem, men jag tycker ändå inte det är helt okej för det här priset.

Bifogar några bilder. Notera att jag tror att Smart-LED (som ger mest bleeding vid från tex. undertexter) är på AV.

Intressant att Samsung valt en testbild där ens extrem bleeding/clouding inte skulle synas för 5 öre :D :D

Kolla min tråd om F9005, detdär svaret verkar vara standard från Samsungs sida, detdär är absolut INTE acceptabelt, Samsung får gärna komma med exempel på vad som är innanför ramarna för acceptabel clouding.

Men i detta läge så lämna tillbaka tvn, iom att du har returrätten. Annars blir det en lång procedur där du bör involvera arn om inte återförsäljaren hjälper dig (De måste i sin tur gå efter vad samsung säger) Jag skaffade en 65" JS8505 och är nöjd med den. 

När Oled blir kvitt barnsjukdomarna och en 65" går för runt 25-30k så går jag över dit helt och hållet!



#74

Postad 08 juni 2016 - 21:33

castortroy33
  • castortroy33
  • Lärjunge

  • 483 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag TVn åker tillbaka till Webhallen.. Cloudingen är nästan mest irriterande och syns även i scener som är långt ifrån helt mörka.. bleedingen kan man ju minska med inställningar, men det blir ju en viss kompensering som är till nackdel för bildkvaliteten.
 
Försökte mig på att kontakta Samsung, men det var ju, som väntat, dött lopp.
"Vi har fått svar från valideringen angående de foton av din TV som du har skickat till dem. Valideringens bedömning är att det inte är något fel på din TV och ärendet är därmed inte aktuellt för service. Om du önskar nyttja din ångerrätt rekommenderar vi att du kontaktar din återförsäljare då de hanterar den typen av ärende."
 
Får se vad det blir istället.. antingen JS8005 55" och vänta på att OLED blir bättre+prisvärt, KS7005, eller kanske LG EG910.
Vet att många haft värre bildproblem, men jag tycker ändå inte det är helt okej för det här priset.
Bifogar några bilder. Notera att jag tror att Smart-LED (som ger mest bleeding vid från tex. undertexter) är på AV.
Intressant att Samsung valt en testbild där ens extrem bleeding/clouding inte skulle synas för 5 öre :D :D


Du gör rätt i att lämna tillbaka tv:n. Ser inte ok ut. Upplever inte alls samma problem på min skärm. Kanske hade tur bara.

#75

Postad 09 juni 2016 - 09:39

JoeyMattsson
  • JoeyMattsson
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0

Tyvärr tror jag TVn åker tillbaka till Webhallen.. Cloudingen är nästan mest irriterande och syns även i scener som är långt ifrån helt mörka.. bleedingen kan man ju minska med inställningar, men det blir ju en viss kompensering som är till nackdel för bildkvaliteten.

Försökte mig på att kontakta Samsung, men det var ju, som väntat, dött lopp.
"Vi har fått svar från valideringen angående de foton av din TV som du har skickat till dem. Valideringens bedömning är att det inte är något fel på din TV och ärendet är därmed inte aktuellt för service. Om du önskar nyttja din ångerrätt rekommenderar vi att du kontaktar din återförsäljare då de hanterar den typen av ärende."

Får se vad det blir istället.. antingen JS8005 55" och vänta på att OLED blir bättre+prisvärt, KS7005, eller kanske LG EG910.
Vet att många haft värre bildproblem, men jag tycker ändå inte det är helt okej för det här priset.
Bifogar några bilder. Notera att jag tror att Smart-LED (som ger mest bleeding vid från tex. undertexter) är på AV.
Intressant att Samsung valt en testbild där ens extrem bleeding/clouding inte skulle synas för 5 öre :D :D

Tråkigt att det ser ut så, har ingen synlig clouding på min, smart led kan lysa upp skärmen ibland men det är väldigt sällan efter lite pill med inställningarna. Men som tidigare personer sagt det där är inte acceptabelt, hoppas allt går smidigt!

Redigerat av JoeyMattsson, 09 juni 2016 - 09:40.


#76

Postad 04 oktober 2016 - 02:21

xhrone
  • xhrone
  • Wannabe

  • 35 inlägg
  • 0

Jag hade turen att slå till på JS9005 när den låg på all-time-low på prisjakt för bara 14 tkr. Riktigt fynd måste jag säga... Jag har inte noterat någon clouding på min ännu. Men det är klart att det kan vara olika. 

 

En fråga bara... Jag var i Samsungs support förut och frågade om denna TV har HDR. Svaret var "ja". Men nu funderar jag på den kommande Oppo UDP-203 som släpps i slutet på året... Den som kommer spela 4K UHD skivor och tydligen kommer den också ha stöd för Dolby Vision. Sedan läste jag att Dolby Vision samt HDR-10 är båda två, olika typer av HDR-standarder... Frågan är om Dolby Vision fungerar på min TV om jag har den kommande Oppo UDP-203?



#77

Postad 06 oktober 2016 - 11:59

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22 848 inlägg
  • 0
Js9005 supportar bara HDR10, inte dolby vision.




Även taggad med Samsung 65JS9005, samsung, 2015

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.