Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ramspänd duk 160" med hög gain, finns det?

3 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 02 april 2019 - 09:46

Unregisteredfafe03ed
  • Unregisteredfafe03ed
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Hej,

Jag är på jakt efter en ramspänd duk på cirka 160". Jag har ett rum som inte är fullt ljuskontrollerat så det är en del ljusinsläpp i rummet.

 

Jag har flytit runt på otaliga ställen för att försöka få lite klarhet i vad som finns men också vad som är en "bra" duk. Det enda jag kan konstatera just nu är att jag vet mindre än när jag startade :-).

1. Jag har en Sony VPL-VW570ES 

2. Jag skulle helst vilja ha en duk med 1.4 gain eller högre (det högsta jag har hittat var någon billigare celexon duk på visunext men jag har inte en aning om det är ok grejer)

3. Helst vill jag ha en duk med minimal eller ingen svart kant.

 

Tack på förhand för eventuell hjälp :-).

Johan



#2

Postad 02 april 2019 - 14:55

Unregisteredb3e2b940
  • Unregisteredb3e2b940
  • Användare

  • 100 inlägg
  • 0

Hej,
Jag är på jakt efter en ramspänd duk på cirka 160". Jag har ett rum som inte är fullt ljuskontrollerat så det är en del ljusinsläpp i rummet.

Jag har flytit runt på otaliga ställen för att försöka få lite klarhet i vad som finns men också vad som är en "bra" duk. Det enda jag kan konstatera just nu är att jag vet mindre än när jag startade :-).
1. Jag har en Sony VPL-VW570ES
2. Jag skulle helst vilja ha en duk med 1.4 gain eller högre (det högsta jag har hittat var någon billigare celexon duk på visunext men jag har inte en aning om det är ok grejer)
3. Helst vill jag ha en duk med minimal eller ingen svart kant.

Tack på förhand för eventuell hjälp :-).
Johan


Hm Sony 570, funkar den bra i ”vardagsmiljö”?
Kolla med therock om dnp supernova alt euroscreen kan fixa något sånt? Men han kommer nog rekommendera högkontrast duk typ euroscreen react som är för ej optimala rum. Själv beställt via hifiexperience en euroscreen linea react 104”. då jag inte har mörk biogrotta. Men ej sett så många med 1,4 i Gain dock.

#3

Postad 02 april 2019 - 17:30

Unregisteredfafe03ed
  • Unregisteredfafe03ed
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0

Jag tycker det fungerar bra när det är kväll och lite ljusinsläpp men en vettig duk kommer ge ordentligt tryck i bilden. React 3.0 verkar finnas upp i stora storlekar, jag ringde och kollade. Deras högkontrastduk har 1.2 i gain och äter upp mycket ljust. Draper Inc verkar ha vita dukar med gain upp till 1.8 i dessa storlekarna. 

Jag ska se till att förbättra mörkläggningen i rummet, det är det optimala.



#4

Postad 03 april 2019 - 18:17

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 0
ReAct ger inte positiv gain i praktiken(även om specen säger så). Man tappar ca 20% ljus på den, lite beroende på var man mäter. Men man vinner i svärta och kontrast. Men att fylla en 160” duk med en VW570 ger långt ifrån önskvärt ljusflöde, tyvärr. Ökar du gain i duken så blir svärtan lidande och du tillför mer eller mindre artefakter i bilden.

För så stor duk krävs ett helt mörkt(svart) biorum på vit duk eller en projektor med högre kalibrerat ljusflöde om man vill nå önskvärt ljusflöde på högkontrastduk. Ca 15fL i mörkt rum och minst 20fL i lite ljusare rum är önskvärt.

Sen kan man så klart ha lägre krav på bildkvalitet/ljustryck, men då är också en VW570 att skjuta över målet.

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.