Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tobi steamer skrynkelborttagningsmaskin

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 09 januari 2009 - 12:11

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Japp i bästa tv-shop anda saluförs denna pjäs :

http://www.tvins.com...s/tobi/tobi.php

Kan det vara något som faktiskt fungerar, någon som provat just precis denna? Om inte, någon som provat tekniken alltså en annan apparat som jobbar såhär? Finns det några alternativa apparater som har mer trovärdighet om denna inte skulle vara bra, typ något som kanske kemtvättar eller affärer använder som det påstås i reklamen?

Ingen större fantast av strykning, framförallt skjortar = ett jäkla mek bara. Dessutom tar strykbräda bara massa onödig plats och en snygg inredningsdetalj är det ju inte heller :(

Postad bild

MVH

#2

Postad 10 januari 2009 - 00:10

SweMart
  • SweMart
  • Lärjunge

  • 428 inlägg
  • 0
Ruggigt sköna kommentarer på Tvins hemsida. Undra hur fejk dom är? :unsure:

Jag har för mig att Siemens säljer en automagisk "skjortstrykare".

#3

Postad 10 januari 2009 - 00:16

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Inte provat eller sett den själv irl. Dock sett beg annonser med priset femhundra och motiveringen att den blev provad men aldrig blir använd. Idéen verkar bra, hur bra själva maskinen är låter jag vara osagt men såklart nyfiken på erfarenheter från medlemmar för vem gillar att stryka skjortor...

#4

Postad 10 januari 2009 - 18:02

Unregistered6d4a218c
  • Unregistered6d4a218c
  • Lärjunge

  • 341 inlägg
  • 0
Ja den är ju inte så dyr men man vil ju veta ifall det är rent skit eller om det faktiskt fungerar, de säljer ju två för 1200:- så är man två som ska ha en så. Men som sagt det vore kul med lite irl information =)

MVH

#5

Postad 12 januari 2009 - 14:13

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Det bästa är att skaffa en flickvän :)

#6

Postad 18 januari 2009 - 20:06

Simz
  • Simz
  • Forumräv

  • 925 inlägg
  • 0
Jag är sugen på en med.
Vet dock inte hur bra denna är.
Har använt proffsmaskiner då min fru driver ett antal klädbutiker och jag kan bara säga att det är så smidigt.
Bara att hänga upp skjortan och ånga lite på den så försvinner alla rynkor.
Skulle denna fungera, vilket jag inte vet så är det helt klart värd sina pengar.
/Simz

#7

Postad 19 januari 2009 - 09:12

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Det bästa är att skaffa en flickvän :)



Om man hämtar hem en från Thailand kanske. :)

Stryka är fan röven...

Mycket nyfiken på denna...

#8

Postad 19 januari 2009 - 09:34

KriztjanP
  • KriztjanP
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
Min fru köpte en sån faktiskt, kopplade ihop allt och slängde i vatten, fram med lite skrynkliga kläder i olika tyger, efter lite trixande med kläderna, gäller att hålla dem på ett bra sätt, sträcka tyget osv, så kan jag bara säga att resultatet blev kanon.

Nu är varken jag eller min fru några stryk freaks, men Tobi funkar absolut. Kan jag rekommendera.

Det enda jag kan vara lite negativ om är själva pinnen som man hänger kläderna på, lite ostabil kanske, men det funkar.

Jag körde en vinterjacka i ganska hårt tyg som var duktigt skrynklig, legat i ihopknögglad i ett förråd hela året, men den blev som ny.

Redigerat av KriztjanP, 19 januari 2009 - 09:35.


#9

Postad 19 januari 2009 - 15:50

Johan78
  • Johan78
  • Beroende

  • 1 419 inlägg
  • 0
Men men ... Allt på TV-shop är ju skräp? eller?

#10

Postad 03 februari 2009 - 11:41

collo
  • collo
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har också alltid gått efter normen att "allt som finns på TV-shop är skit", men detta är ett undantag!

Tobi är riktigt bra. Fantastiskt lätt att gå runt med den och ånga gardiner och liknande.
Den används flitigt på jobbet!

Köp!

#11

Postad 11 februari 2009 - 07:36

ulfsahlstrom
  • ulfsahlstrom
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0
Jag köpte en från Ellos efter att ha sett TV-reklamen för många gånger. Och jovisst, skrynklorna försvinner när man lyckas hålla plagget på rätt sätt, men själv konstaterade jag att efter fem skjortor så hade jag ännu inte lyckats få dem så bra som jag kan med ett strykjärn och framförallt inte hela vägen ner till nedersta kanten (man måste ju hålla i den någonstans). Det kan jag väl stå ut med på mina skjortor eftersom de i regel är nedstoppade i byxorna men tjejens blusar hänger utanpå och då fick ändå strykjärnet åka fram. Till sist så brände jag mig flera gånger i mina försök att komma åt så stor yta som möjligt...

Summering: Jag får bättre och snabbare resultat med ett strykjärn. Tobin kanske fungerar i någon mening men är inte värd pengarna.

#12

Postad 06 juni 2009 - 12:47

endallas
  • endallas
  • Lärjunge

  • 340 inlägg
  • 0
Jag väcker denna tråden igen då jag är på jakt efter något sånt här.

Det finns ett alternativ på Clas Ohlson också. Den kostar ungefär samma men verkar vara betydligt kraftfullare, då det egentligen är tänkt att användas till golvrengöring osv. http://www.clasohlso...x?artnr=34-7684

Är det någon som har erfarenhet av denna vad gäller strykning?

Redigerat av endallas, 06 juni 2009 - 12:49.


#13

Postad 11 september 2017 - 09:41

lingner
  • lingner
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Fyller på med lite tankar. Jobbar på https://steamery.se och steamer en hel del.

 

Steamer eller strykjärn

Skillnaden mellan en steamer och ett strykjärn är att steamern gör tyget tjockare och strykjärnet gör tyger plattare. De flesta tyger blir vackrare (och skrynkelfria) när du steamar för att tjockleken gör att du ser mer färg och textur i tyget. Vissa tunna ljusa är vi så vana vid att se platta att vi inte tycker att det tjockare uttrycket är bra nog. För de flesta är 9 av 10 plagg i garderoben bättre lämpade för en steamer än ett strykjärn.

 

Kraft på steamer

För att mäta kraft i en steamer är det bättre att titta på antal watt än g/min. För mycket ånga gör bara tyget fuktigt. Mixen mellan mängden, temperaturen,  och finheten avgör kvaliteten på resultatet.

 

Teknik

Det tar några gånger att komma underfund med hur du steamar. Några grundtips för bomull och tyngre material är dra i tyget och pressa ånghuvudet mot tyget. Det kräver två händer och ett bra fäste för galgen. Lättast är att ånga innifrån för att få ett bra flöde. Känsligare material kan behöva lite distans till ånghuvudet.

 

Sammanfattning

För de allra flesta går det ungefär dubbelt så fort att ånga en skjorta istället för att stryka den. Något enstaka plagg kommer du även fortsättningsvis föredra att stryka. Framförallt blir plagget vackrare med ånga. Prova med en gammal tshirt underst i garderoben och se om inte ångan kan gör underverk.

 

Lycka till, Martin


Redigerat av lingner, 11 september 2017 - 09:42.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.