Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa stekpannan?

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 14 februari 2009 - 11:54

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Ja som rubriken lyder är jag på stekpannejakt och försöker få lite tips om vilka stekpannor kan vara värda att prova för lång och konstant användande. Har sett att ICA.s billigaste panna har fått bra betyg men det känns "fel" att köpa budgetprodukter, något säger mig att dom inte kommer att hålla i längden....så vad har ni för tips runt 500-700:- klassen? pannan behöver inte vara för induktionsspis eller mindre än 28 cm heller.

Oj...just ja, gjutjärnspannor funkar inte pga en svag sambo. :P

Redigerat av Unregisteredb8e57d04, 14 februari 2009 - 12:03.


#2

Postad 14 februari 2009 - 13:09

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0
köpte nån teflonpanna på ICA för ett par år sen, det var skräp! teflonet lossnade efter c:a ett halvår så den åkte på miljöstationen... Kan vara värt att lägga några extra kronor på stekpannor tycker jag.

#3

Postad 14 februari 2009 - 14:59

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Skönt, då är jag inte helt ute och cyklar....blev en Hackman Hard face 28cm för 399:- (ord pris 529:-) så nu får man se vad den går för. Min förra Tefal har varit riktigt bra faktiskt men nu har den börjat på att släppa i matrialet så den kommer nog att få bli backup.

#4

Postad 14 februari 2009 - 23:05

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Själv så körde jag kniven i teflon stekpannan(hade ingen vetskap :) )
Föräldrarna blev mindre glad...tror det kostade 899kronor.
Fast så vitt jag vet så fungerar den fortfarande.

Vi har ett par olika gjutjärnspannor ifrån Skeppshult också..men som du skrev så var inte det något alternativ.
Jag själv tycker att det är shysstare att göra pannkakor i gjutjärn det blir en helt annan smak.

Redigerat av Unregisteredd51b7e75, 14 februari 2009 - 23:06.


#5

Postad 15 mars 2009 - 12:18

Per_We
  • Per_We
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
Är själv ute på nyinköp då mina pannor börjar tröttna. Troligen p.g.a. fritering/stekning med mycket olja och hög värme som fick beläggningen att tröttna fortare.
Det märks när jag steker helgfrukosten, omelett. Trist när det fastnar och inte glider av stekpannan som det skall oavsett extra smör.
Har lärt mej att smakar det så kostar det. ( De billiga jag sett som får bra på tester är enbart för hur det släpper,inte om den pallar för överhettning och ställas på kall yta och inte bli skev)

Mina kriterier är:
- tjock botten då jag haft pannor som skevat omgående då pannan ställs åt sidan på kall yta när den är het.
(Mina gamla Tefal traktörpanna m lock har hållt jättebra i 10 år trots att botten inte är extra tjock. Hela pannan är ca 4 mm över allt. Det är en Integral "Anti Distortion Disc" botten. Nypris ca: 600:-)
- bra beläggning som tål en del och inte bränner fast så fort som vissa gör då man råkat överhetta någon gång.
- skall klara diskmaskin då det är bekvämt att bara skicka allt i maskinen och trycka på knappen.

Det lutar nog åt Hackman HardFace PRO serien för mej med. Oväntad utgift som bara dök upp..
Torebrings verkar ha hyfsade priser...kanske lönt ifall man köper 3st. 2 stepannor (liten+stor) och traktör med lock
-De gamla gjutjärnspannorna duger till steka köttbullar och viss fisk... omelett värdelöst.
men ack så tunga.. men är bättre än när de köptes in för snart 25 år sedan...

Edit:
Hackman har en nyare serie som verkar ha samma beläggning som Hardface PRO men annan utsida/design
http://www.viivilla....an-Matador.aspx

Redigerat av Per_We, 15 mars 2009 - 12:40.


#6

Postad 15 mars 2009 - 19:36

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Det jag har märkt är att de billigare tål värme sämre än de dyrare, vilket gör att de håller kortare.

Dock är jag en lat människa och när jag fick syn på en teflon på ica maxi som skulle tåla maskindisk blev jag ju såld. 199 spänn och den höll i dryga 8 månader. Nu är jag inne på min fjärde...

#7

Postad 16 mars 2009 - 00:57

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Jag har en Tefal här hemma som jag ska slänga nu. Inte så mycket använd, men teflonet släpper och den är skev. Skitkass helt enkelt. Aldrig mer Tefal, då köper jag hellre en panna på IKEA för 49 kr så det inte känns lika mycket när jag måste ersätta den.

Till sånt som kräver mycket värme (läs köttbitar) använder jag gjutjärnspanna.

Redigerat av SC-Zap, 16 mars 2009 - 00:58.


#8

Postad 16 mars 2009 - 18:28

Per_We
  • Per_We
  • Användare

  • 128 inlägg
  • 0
... har precis invigt den nya pannan med en fet skiva fint marmorerad Entrecôte, en strimlad stor lök och en skivad bamse champinjon. Fungerade bra.. :) :)

Det blev Hackman Matador 26cm med "Ceratec" beläggningen. Dock den gamla modellen och ej den senaste som har annan design på handtag. Klarar Induktionshäll ifall man har det och maskindisk.

Priset avgjorde då man knappast får något vidare för mindre pengar. Elgiganten 399:- i butik, (299:- på webben + frakt)

Många tillverkare lovar så mycket men pannan kan tröttna för det som min "gamla" Scanpan som jag det 1:a året endast hade till omeletter på helgerna (+ handdisk), senaste 1,5 åren lite av varje (+maskindisk) men inte så ofta ändå. Tröttnade troligtvis då den blivit överhettad 1-2ggr (platta på och glömt ha i smör på en gång som låter när det blir varmt) och att man kört fritering i den några gånger. Beläggningen började bubbla upp som vårtor (3-5 st á 5mm) och lossnade vid diskning skrapning med plastborsten för att få bort det fastbrända. Då blev det metall-tunnan i sopsorteringern.
http://www.scanpan.d...sic/Stegepander

Får se vad min nya Hackman klarar....Om den klarar tuffa tag elller om man måste hantera den som en kvinna ;) Får väl smöra en hel del då och varsam handtvättning :)

Redigerat av Per_We, 16 mars 2009 - 18:39.


#9

Postad 21 mars 2009 - 08:42

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Lite trevlig tråd det här..

Är själv glad för att stå i köket, men lyckas sällan få tid.. :)
Tanken är ju att komplettera med bättre och bättre utrustning.
Men just stekpannor har jag nog aldrig funderar något speciellt på..
Kör just nu på IKEAs 365+ serie. Och tycker att de järnen funkar riktigt bra. Använder iof mest det stora.

Men man skulle kanske köpt sig något bättre innan man säger för mycket. :rolleyes:

Är det Tefal och Hackman som gäller när man står i köket?
Även på gjutjärnssidan?
Känner nämligen att nästa inköp får bli en gjutjärn panna. ;)

#10

Postad 22 mars 2009 - 11:12

Nahaz
  • Nahaz
  • Beroende

  • 1 349 inlägg
  • 0
Ikeas 365 dagar om året serie har ett stekjärn med mycket tjock botten som är teflonbelagd.

Min höll i säkert 5 år innan teflonet började släppa.


Leta efter en med tjock botten bara, tunn botten kommer garanterat bli skev och tråkig.

#11

Postad 22 mars 2009 - 12:11

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0

Ikeas 365 dagar om året serie har ett stekjärn med mycket tjock botten som är teflonbelagd.

Min höll i säkert 5 år innan teflonet började släppa.

Leta efter en med tjock botten bara, tunn botten kommer garanterat bli skev och tråkig.


Är just den pannan jag kör med.
Känns ju bra att veta att det är fler än jag som är nöjd med Ikeas pannor.. :P

#12

Postad 22 mars 2009 - 14:07

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Mycket av ikeas prylar håller faktiskt högre klass än vad man kan tro, får kanske prova deras stekpannor nästa gång jag är där - finns de i olika storlekar också? Såg bara en eller två på hemsidan?

#13

Postad 22 mars 2009 - 15:07

Darth Tojayz
  • Darth Tojayz
  • Den Lurvige!

  • 2 944 inlägg
  • 0
Tror bara det är 2.
Har bägge, men använder nästan bara den stora 32cm. Mycket bra panna för de pengarna i mina ögon. :P

#14

Postad 17 januari 2010 - 23:46

perperub
  • perperub
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Någon som testat Jamie Olivers stekpannor?

Jag står i begrepp att köpa en ny. Fick en teflonpanna köpt på Åhléns i somras av tjejen (den med fin vit/blå-blommig utsida). Helt värdelös! Bränner redan fast. Jag antar att det är överhettning som lett till problemen. Ikeas 365-serie samt FAVORIT-serie verkar ju annars intressant!

Hittade just denna också: OBH Nordica Stekpanna Oden Steel 28cm. Någon som testat? 5,5mm tjock botten ser ju lovande ut!

Mvh
Pär

Redigerat av perperub, 17 januari 2010 - 23:49.


#15

Postad 18 januari 2010 - 10:34

Nerd
  • Nerd
  • Forumräv

  • 551 inlägg
  • 0

Någon som testat Jamie Olivers stekpannor?

Jag står i begrepp att köpa en ny. Fick en teflonpanna köpt på Åhléns i somras av tjejen (den med fin vit/blå-blommig utsida). Helt värdelös! Bränner redan fast. Jag antar att det är överhettning som lett till problemen. Ikeas 365-serie samt FAVORIT-serie verkar ju annars intressant!

Hittade just denna också: OBH Nordica Stekpanna Oden Steel 28cm. Någon som testat? 5,5mm tjock botten ser ju lovande ut!

Mvh
Pär


Varning för Jamie Oliver. Min förra höll i säkert fem år men nu har det hänt något med serien. Köpte såklart en likadan som har hållit i kanske åtta månader. Nu flagar det. Börjar mer och mer att sukta på gjutjärnspannan som ligger i lådan.

#16

Postad 18 januari 2010 - 21:07

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Är själv lite nyfiken på Greenpan, de har någon typ av keramisk beläggning som ska tåla mycket högre temperatur än teflonpannor. Såg dem för första gången i Elons annonsblad till jul men jag har inte varit och kollat i någon butik än.

#17

Postad 19 januari 2010 - 10:24

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
Min förra Jamie Oliver höll i c:a 3 år, då var det iofs dagligt hård jobb för den. Jag har verkligen misshandlat den med olika verktyg, sköljt med vatten i varm panna, ställt på kall yta etc etc. Men som sagt började nu beläggningen släppa vilket gjorde att allt mer fastnade i pannan.

jag har köpt en ny Jamie, får hoppas den håller liknande kvalitet.

Jag har hört att många stekpannor inte överlever "Booster" på Induktionshällar särskilt länge. Akta er för det.

#18

Postad 19 januari 2010 - 10:33

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0

Är själv lite nyfiken på Greenpan, de har någon typ av keramisk beläggning som ska tåla mycket högre temperatur än teflonpannor. Såg dem för första gången i Elons annonsblad till jul men jag har inte varit och kollat i någon butik än.


Läs kommentarerna, verkar ju inte lysande direkt.

http://momgadget.com...comment-page-1/

#19

Postad 19 januari 2010 - 10:45

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

  • 3 878 inlägg
  • 0
Jag kör också Ikeas 365 pannor hemma, dom har hållt i snart 3 år och visar inga tecken på att ge upp :)
Bra och jämn värme och funkar kalas på induktionshäll!

Kunde inte vara nöjdare.

#20

Postad 20 januari 2010 - 12:41

mentalstamina
  • mentalstamina
  • Amatör

  • 75 inlägg
  • 0

Är själv lite nyfiken på Greenpan, de har någon typ av keramisk beläggning som ska tåla mycket högre temperatur än teflonpannor. Såg dem för första gången i Elons annonsblad till jul men jag har inte varit och kollat i någon butik än.


Har 2st Greenpan och de är väl sådär. Den stora har jag haft i ca 8mån och använt dagligen. Men nu börjar jag skönja en svag missfärgning i den, sen så steker det fast i mittendelen av pannan, vilket det inte gjorde i början. Kan tänka mig att det är så att ytan slitits på något sätt.
De är även väldigt känsliga för redskap i stål, råkade dra upp stekpannan så ytan skrapades mot ett kastrullhandtag vilket gav grövre repor i beläggningen.
Var betydligt mycket nöjdare med min gamla scanpan, vilket tålde redskap i stål utmärkt. Dock var den i aluminium så den funkar inte på inkuktionsspisen.

#21

Postad 20 januari 2010 - 17:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag har hört att många stekpannor inte överlever "Booster" på Induktionshällar särskilt länge. Akta er för det.

generellt kan man säga att det enda du ska värma på en maxad platta är vatten. Ingen stekpanna, må så vara teflon eller gjutjärn, mår bra att för höga temperaturer. För teflonpannor är det direkt skadligt då teflon ger upp redan vid 250 grader vanligtvis.

Detta gäller även teflonstekdukar. Inte i ugnen vid grill eller temperaturer över 250 grader.

Att göra en bra stekpanna kan inte vara så svårt, tekniken är inte direkt okänd. Kanske att snålheten bedrar visheten lite för ofta.

Man kanske ska leta reda på en riktigt riktigt bra gjutjärnspanna. En sådan kan ju hålla hela livet jämfört med teflonpannornas 2-5 år.
Har en stor, tung och ganska bra gjutjärnspanna med den skulle nog behövas konditioneras hur man nu gör det på bästa sätt.

Teflon var visst ämnet. har en teflonpanna från Åhlens. Fungerar inte bättre eller sämre än någon annan jag testat...

#22

Postad 20 januari 2010 - 17:27

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Har en Hackman matador och är inte speciellt nöjd. Allt fastnar om man inte har riktigt mycket matfett i. Har en grillpanna från Jensen Boefhaus också som är riktigt grym. Önskar jag köpt spekpanna i samma serie...

#23

Postad 24 januari 2010 - 19:17

Unregistered9d8a0d93
  • Unregistered9d8a0d93
  • Mästare

  • 2 585 inlägg
  • 0
Själv har jag en Gastrolux titan 2001 som jag haft typ 11-12 år kanon ända till nu ..
Letar efter en lika dan men har inte hittat någon än .

#24

Postad 25 januari 2010 - 09:00

Sambuccashake
  • Sambuccashake
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0
Vi fick en ny Tefal (Jamie Oliver) som är riktigt bra så det kanske är varierande kvalité på respektive sändning.
(med tanke på tidigare kommentarer)

I övrigt har jag bäst efarenhet av rejält gods när jag nu bytt till induktion.
Tunna kärl låter mycket mer.

#25

Postad 25 januari 2010 - 09:13

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Ingen jä-la panna som jag har haft har hållit måttet.
Jag funderar faktiskt på att gå tillbaka till den gamla hederliga gjutjärnspannan.

Hackman pannan som vi har nu, bränner det fast i. När man sedan skall diska den så går inte allting bort och så byggs det på, mer och mer.
Har läst i tester att de blir repiga fortare än andra pannor, pga att de inte tål värmen. Konstigt när det sades i reklamen att man kan flambera i den, men det kanske inte blir lika varmt då:) Vi använder bara plast verktyg till pannorna. Den höll bara i typ 2 månader innan det började fastna. Dåligt med tanke på priset tycker jag.

Vi har även en Ikea panna, som har använts i nån månad nu och det börjar redan fastna på beläggningen.
Det är i och för sig inte sämre än den dyra pannan, så köp en billig och räkna med att en panna bara håller nåt år eller köp en hederlig gjutjärnspanna.

#26

Postad 25 januari 2010 - 13:29

Mushunt
  • Mushunt
  • Mästare

  • 3 278 inlägg
  • 0

Ingen jä-la panna som jag har haft har hållit måttet.
Jag funderar faktiskt på att gå tillbaka till den gamla hederliga gjutjärnspannan.

Hackman pannan som vi har nu, bränner det fast i. När man sedan skall diska den så går inte allting bort och så byggs det på, mer och mer.
Har läst i tester att de blir repiga fortare än andra pannor, pga att de inte tål värmen. Konstigt när det sades i reklamen att man kan flambera i den, men det kanske inte blir lika varmt då:) Vi använder bara plast verktyg till pannorna. Den höll bara i typ 2 månader innan det började fastna. Dåligt med tanke på priset tycker jag.

Vi har även en Ikea panna, som har använts i nån månad nu och det börjar redan fastna på beläggningen.
Det är i och för sig inte sämre än den dyra pannan, så köp en billig och räkna med att en panna bara håller nåt år eller köp en hederlig gjutjärnspanna.


Ang Ikea pannan, har vi någon liknande hemma med samma symptom. Däremot har de flesta pannor jag köpt på Ikea börjat "vobbla" efter några månader... ligger ej plant på plattan.. blir så trött på den skiten.. har en gjutjärn också, haft flera år. Funkar prima. Dock tycker andra hälften i hushållet att den är för "tung" att arbeta med.

Redigerat av Mushunt, 25 januari 2010 - 13:30.


#27

Postad 25 januari 2010 - 13:38

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Vill du ha en riktigt bra panna blir du nog så illa tvungen att se till att din sambo blir starkare. Gjutjärn är överlägset alla andra pannor bortsett från möjligtvis till att laga omelett.

Redigerat av JetJaguarr, 25 januari 2010 - 13:38.


#28

Postad 25 januari 2010 - 13:48

perperub
  • perperub
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Efter allt jag läst här börjar det mer och mer luta mot att köpa mig en redig gjutjärnspanna. Tråkigt att det inte verkar finnas någon vettig teflonvariant.

#29

Postad 25 januari 2010 - 13:56

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Min Hackman Panny är från 1995, den är lika bra idag som dagen jag köpte den.

Jag är nöjd med att ha betalt ordentligt från början då alternativet skulle ha varit sämre med billigare typer.

Och jag undviker teflon, de tål inte så hög värme i längden.

Hackman Panny -bäst i test samt stjärnkockarnas val, och det viktigaste: mitt personliga val :)

#30

Postad 25 januari 2010 - 13:59

passan1
  • passan1
  • Beroende

  • 1 019 inlägg
  • 0
Min favorit panna hemma är Skeppshult 250 Gjutjärn, haft den i ca 8år. Kommer nog ha den tills jag dör. Sen får ungarna ärva den,, och så vidare. Ska köpa en som är högre också.

#31

Postad 25 januari 2010 - 14:01

ljudpuff
  • ljudpuff
  • Amatör

  • 68 inlägg
  • 0
Be din tjej gå till gymmet,tycker du ska skaffa en gjutjärn, körde med teflon nått år tefal, dukas, ikea....allt bara skräp, håller ingenting och kan börja flagna av på maten..
Kör nu med LeGourmet gense gjutjärn som förmodligen kommer hålla en livstid :)

#32

Postad 26 januari 2010 - 09:40

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Man ska givetvis ha en eller två gjutjärns pannor i skåpet. En liten lätt för små stek och en större för större satser. Samt en teflon att ha när det passar bättre.

En liten, urgammal, gjutjärnspanna jag har kräver knappast mer fett än en teflon. De kan vara så bra. Den större Skeppshultspannan är inte lika bra men kan å andra sidan användas som hantel när man inte steker i den. Tung som bara den, framförallt med lite mat i den.

Göra köttfärssås exempelvis, är den stora pannan att föredra jämfört med teflon. Steka fisk, det får teflon-pannan ta varje gång. Steka en köttbit är också det en uppgift för gjutjärn medan omelett mår bäst i teflon (eller lilla gjutjärnspannan).

med andra ord, var sak har sin plats. En teflonkastrull är trevlig att ha den med, mycket trevligare att koka mjölk i teflon.

Lite kuriosa, göra köttfärssås (rätter med tomat i) i gjutjärn ger även en bonus med extra järn i maten. Syrliga tomaterna ger att lite järn fälls ut ur pannan. Bara lite men bra för dig.

Med andra ord köp en bra gjutjärnspanna och en bra teflon. Det ska man ha.

#33

Postad 26 januari 2010 - 15:47

Unregistered468b3446
  • Unregistered468b3446
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Instämmer med föregående talare, man behöver flera olika pannor. Vi har också slitit ut ett antal relativt dyra teflonpannor men jag har kommit till insikt om att man inte kan steka med mer värme än 7 av 10 på reglaget, då håller dom. Dock räcker det inte till för all sorts mat men då åker Hackmannen fram. Har även en Hackman teflonstekpanna nu som är rent gudomlig att steka i så länge det är omelett, korv eller Rösti osv.
Jobbar på teflonindustri så jag vet att 260 grader går bra men däröver går det bara korta perioder.

#34

Postad 26 januari 2010 - 17:24

Unregistered65d26440
  • Unregistered65d26440
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Jag har en Gastrolux Nano traktörpanna 32cm, stor som ett as men jag använder den jämt. Den är dock tung ...

Finns i mindre storlekar och även för induktionshällar numera. Jag har bara sett märket Gastrolux på typ marknader och på nätet. Har haft min i ca 6 år och är mycket nöjd. Har en även en mindre på 20 cm.

Sen måste man så klart ha två gjutjärn också för torsdagspannkakorna :)

#35

Postad 26 januari 2010 - 19:06

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Sen måste man så klart ha två gjutjärn också för torsdagspannkakorna :)


fast pannisar går mycket bra i teflon... Pannisar på 24 cm i diameter inget problem. Blir att steka cirka 0,8-0,9 dl smet i teflonpannan och 0,5 dl i lilla gjutjärn. Då blir det bra tempo.
Fast på torsdagar blir det ärtsoppa. Ja, var tredje ungefär. Det är lagom.

#36

Postad 05 februari 2010 - 19:40

bobby tex
  • bobby tex
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
köpte en ikea 356 28 cm i somras när mina två gamla gav upp, en av ikeas billigaste traktörpannor och nån titanpanna.

Ikea har nån ännu dyrare serie men 365 kostar bara några tior mer än ikeas näst billigaste medan deras dyraste kostar typ 200 spänn mer, kändes som ett bra budgetval

Den är helt intakt än så länge och någon skevhet är det inte tal om. Kommer givet tjacka mer 365 grejer vid tillfälle.

Det enda jag saknar är att jag inte hittade nån lite större traktörpanna i 365, kanterna är rätt låga och lutar lite för mkt

#37

Postad 06 februari 2010 - 17:28

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Om man ska lita på plus på SVT ska man köpa ICAs panna för cirka 200 kr.

De jämförde den rakt av med Coops panna. Samma slitning på Coops efter 500 varv med slitverktyget (salt-fett-blandning omvispat med visp av pianotråd) som ICAs efter 5000 varv....

titta här
http://svtplay.se/v/...lus/del_1_av_14
cirka 12 minuter in.
Urusla
Coops
Jula
Dåliga
Jamie
IKEA
Godkända
Fiskars
Hackman
Bättre
Åhlens (fast dyr)
Bäst
ICAs Cook&Eat

Exakta modellnamn har jag inte, de flesta har ju pannor i olika prisklass.

#38

Postad 06 februari 2010 - 18:13

perperub
  • perperub
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Tack för tipset! Jag ska nog slå till på en ICA Cook & Eat tills jag hittat en vettig gjutjärnspanna (funderar på en Skeppshults).

#39

Postad 06 februari 2010 - 18:45

monkeydoodle
  • monkeydoodle
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Ni får ursäkta, men nackhåren reser sej när ni talar om hur ni överhettat er tefonpanna, kanske skulle googla lite om hur giftigt materialet blir speciellt vid överhettning?
Har ni fåglar som husdjur? då dom är speciellt känsliga kanske ni inte ska ha dom just i köket.

"Bird deaths have been reported from these cooking surfaces due to birds being in the kitchens; this is not an idle warning. This happens in homes all across our country every day.

"When heated to 464'F, Teflon emits poisons into the atmosphere. At 680'F at least 6 toxic gasses including two carcinogens, 2 global pollutants and MFA, a chemical lethal to humans at low doses. At 1,000'F an analog of the WWII nerve gas Phosgene is emitted. In three minutes twenty seconds on a conventional stove top, Teflon cookware being pre-heated can exceed 730'F causing the emission of toxins. This may underlie the warning to not keep your pet bird in the kitchen while you cook"

Sådär ja, nu har jag regnat färdigt på er parad.. buhu ;)

#40

Postad 07 februari 2010 - 10:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Ni får ursäkta, men nackhåren reser sej när ni talar om hur ni överhettat er tefonpanna, kanske skulle googla lite om hur giftigt materialet blir speciellt vid överhettning?
...(snip)...

Sådär ja, nu har jag regnat färdigt på er parad.. buhu :D



Se på plus, där har de enkla råd... äsch, kan återge dem eftersom ni är så snälla ;)

Hetta aldrig upp en panna utan fett i den! (eller vätska)
I med en liten klick smör, när det slutar fräsa är det rätt temperatur för de flesta råvarorna. Gissar att stekpannan då är kring 160-170 grader, varmare blir fettet bränt. 250 grader då blir för fanken maten förkolnad!

En bra gjutjärn kan vara bra nog för det mesta ska sägas. En större massa är bara bra när man ska steka, det blir en jämnare temperatur.

Farligt för den delen? Man vill inte ha teflonrester i maten. Flagnar teflonet, släng!
Teflon är inte hälsokost direkt. En komplex flourförening som visserligen är väldigt stabil och mestadels går rakt igenom magen...

avslutar med ett mindre alarmistiskt citat rörande säkerheten


The pyrolysis of PTFE is detectable at 200 °C (392 °F), and it evolves several fluorocarbon gases[10][11] and a sublimate. Animal studies indicate that it is unlikely that these products would be generated in amounts significant to health at temperatures below 250 °C (482 °F).[12] although birds are proven to be much more sensitive to these decomposition products.[11][13]

While PTFE is stable and non-toxic, it begins to deteriorate after the temperature of cookware reaches about 260 °C (500 °F), and decompose above 350 °C (662 °F).[14] These degradation by-products can be lethal to birds, and can cause flu-like symptoms in humans.[14]

Meat is usually fried between 200–230 °C (392–446 °F), and most oils will start to smoke before a temperature of 260 degrees is reached, but there are at least two cooking oils (Safflower oil and Avocado oil) which have a higher Smoke point than 260 degrees. Empty cookware can also exceed this temperature upon heating.

A 1959 study (conducted before the U.S. Food and Drug Administration approved the material for use in food processing equipment) showed that the toxicity of fumes given off by the coated pan on dry heating was less than that of fumes given off by ordinary cooking oils.[15]

från allvetande Wikipedia
http://en.wikipedia....afluoroethylene

Redigerat av Monshi, 07 februari 2010 - 10:25.


#41

Postad 14 april 2010 - 17:59

mengdahl
  • mengdahl
  • Amatör

  • 83 inlägg
  • 0
Vi kör Iittala All Steel hemma, klockren. Har haft ett par olika (frugan är kock på en riktigt bra restaurang) men denna är i en klass för sig.

#42

Postad 14 april 2010 - 18:06

Bergen
  • Bergen
  • Lärjunge

  • 319 inlägg
  • 0
Jag har tagit in min gamla stekpanna i dagarna och fy f-n vad rejäl den är. Och vilken stekyta det blir på köttet. Mmmmm alltså.
Den kommer definitivt att få vara kvar i köket tillsammans med de andra, så att de får komplettera varandra:)

#43

Postad 19 april 2010 - 23:47

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Har haft ett antal teflonpannor genom åren, men tycker mest att de varit skit, förmodligen delvis för att jag är en usel kock...

Återvänder alltid till de gamla trotjänarna av gjutjärn:
En stekpanna som jag fick ny för ca 20 år sen, en från 50-talet och ett suveränt plättjärn som är ca 100 år nu. Det var inte så fräscht när jag fick det, men efter lite blästring och matolja är det oslagbart!

Ett bra tips är att fråga farmor eller mormor om de har nåt järn till övers. Garanterat mycket bättre kvalitet än märkesskiten som säljs idag...

Redigerat av Unregistered277056c3, 19 april 2010 - 23:48.


#44

Postad 28 maj 2010 - 10:21

Bluedog
  • Bluedog
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Varför inte prova stålpannor från De Buyer. De är billigare och lättare än gjutgärn, lätta att rengöra, fungerar i ugn, bra stekyta m.m. Har 3 stycken 28/24/20cm som jag köpt på Cordon Bleu för drygt 1000:-.

/Kjell

#45

Postad 26 juni 2010 - 11:57

Unregistered3410f9c7
  • Unregistered3410f9c7
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0
ett tips till folk som vill köpa gjutjärnspannor, gå och titta på typ Erikshjälpen eller dylikt där kan man hitta billigt gjutjärn.
Jag har två gjutjärnsstekpannor från Skeppshult som jag köpt på Erikshjälpen för 30 resp. 40kr. De var väldigt skitiga och lite ytrostade vid inköp, men efter lite arbete med svinto osv. och därefter ny instekning med olja så är dom som nya. Jag kommer att ge de här stekpannorna i arv till mina barn.

Redigerat av Unregistered3410f9c7, 26 juni 2010 - 11:57.


#46

Postad 15 september 2010 - 12:27

davidl77
  • davidl77
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Jag har köpt en ny IKEA 365+ stekpanna och är väldigt nöjd med den. Men kan inte uttala mig om andra stekpannor.

#47

Postad 24 oktober 2010 - 10:20

bobby tex
  • bobby tex
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
kan meddela att min ikea 365+ har börjat sagga lite o det bränner fast lite mot slutet av stekningarna varför jag tror jag köper en ica-panna nästa gång de rear på dem

en fråga, hur ska jag göra med wokpanna? har en teflonwok som är slut nu, det är rispor i o eg är ju wok i teflon rätt dumt då det går ut på att hetta upp rätt rejält på femman typ. Kan nån ge ett bra budgettips på wokpanna som funkar på vanlig spis, inte gasspis alltså, ni får ha överseende med att jag bor hos allmännyttan

#48

Postad 24 februari 2011 - 16:46

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Köpte för ett tag sedan Hackman MAtador stekpannor. 2 st. Men redan så fastnar maten i pannan och alla rester går inte bort, jäkligt trist. Jag har ändå försökt vara försiktig, då jag har induktion, mina Tefal och Ikea pannor blev historia ganska snabbt då de inte tål den höga värmen.
Troligtvis samma sak med Matador, trots att jag aldrig kör Booster, verkar som det räcker med att man värmer upp plattan på maxsteget för att det ska bli dåligt.
Angående Jamie Oliver pannorna så ska man nog se vilken serie man köper, verkar enligt det lilla jag sett finnas minst tre st olika serier när det gäller Teflonpannor av Jamie Oliver, i skiftande prisklasser. Så det är nog inte fel i sig på Jamie Oliver serien, utan köper man de billigare så fungerar de sämre, den allra billigaste serien klarar inte induktion heller.

Just nu är jag ute efter en Grillpanna. Har fastnat för Jami Oliver PReference grillpannan, men verkar inte finnas att köpa online, dessutom vill jag inte pröjsa över 1000 spänn.
Funderar på Le Creuset, men gjutjärn är så jäkla tungt. vill ha nåt lättare egentligen, verkar vara dåligt med grillpannor på prisjakt som inte är svindyra och gjutjärn.

Ni andra som köpt Matador, och det bildats beläggningar snabbt, har ni reklamerat? jag funderar på att göra det, Fast jag köpte dem tokbilligt för 199 kr st. så jag förväntade mig inte så mycket, hade jag gett över 500 som de normalt kostar hade jag varit riktigt sur nu.

#49

Postad 25 februari 2011 - 00:04

perperub
  • perperub
  • Användare

  • 186 inlägg
  • 0
Själv har jag inte Matador, utan ICAs prisade teflon-aktiga stekpanna. Har precis samma problem, det börjar bränna fast nu efter 5 månader. Riktigt trist.

Vill gärna få pannan ren från allt fett, vilket är svårt utan. Gör jag fel som diskar med diskmedel?

#50

Postad 25 februari 2011 - 00:08

Unregistered1939
  • Unregistered1939
  • Beroende

  • 1 045 inlägg
  • 0
Haft massor olika från 300 kr till 1500 kr

Alla har förstörts av värmen ( oj man kan inte steka på full patte )

Köpte ICA
2 st för 249 kr

Klart bästa jag haft

Maveric



1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.