Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa stekpannan?

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 25 februari 2011 - 07:36

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Nu kanske jag är ute o cyklar, men jag har för mig att Icas pannor inte klarar Induktionshäll. I alla fall inte de jag har tittat på och då har de ändå kostat 299. Deras dyrare serie klarar nog induktion, men då köper jag ändå hellre IItaala eller Tefal typ.

För mig har dyrare pannor fungerat bäst ändå, bl a värmefördelningen är helt annat och de blir inte wobbliga. Min förra panna var en Hackman, kommer inte ihåg vad den hette, men den hade vi drygt 7-8 år innan den fick slängas pga beläggningen förstördes, (pga hög värme) skulle jag tro.

Det trista med Matador är att det står ju at den klarar hög värme för att man ska steka kött. Min spis går fr1-9. jag värmer på 8an och sen sänker till 7 för att steka, men likförbannat fastnar allting. Jaja, köpte dem så billigt så det kan kvitta.
Är i alla fall ute efter en grillpanna nu, vet dock inte om jag ska ha en Tefal Preference (oliver) eller en Le Creuset. Le Creuset har jag hittat till rätt bra pris. men det är ju tyngden som är sådär med gjutjärn.

#52

Postad 25 februari 2011 - 07:37

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0

kan meddela att min ikea 365+ har börjat sagga lite o det bränner fast lite mot slutet av stekningarna varför jag tror jag köper en ica-panna nästa gång de rear på dem

en fråga, hur ska jag göra med wokpanna? har en teflonwok som är slut nu, det är rispor i o eg är ju wok i teflon rätt dumt då det går ut på att hetta upp rätt rejält på femman typ. Kan nån ge ett bra budgettips på wokpanna som funkar på vanlig spis, inte gasspis alltså, ni får ha överseende med att jag bor hos allmännyttan



Här finns ett test på wokar.
http://www.smartson....hushall/wok.htm
Själv kör jag med en Typhoon wok som gick på inte mer än 149:-...helt klart värt det.


Finns även ett relativt nytt test på stekpannor:
http://www.smartson....x.aspx?id=45009

#53

Postad 25 februari 2011 - 08:24

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0
Ja, det är svårt att hitta bra grejer. Känns fan som en slump ibland.

Kör ICAs teflonpannor, funkar väl ok men snart fastnar skiten i dom.
Nu vet ju alla om det här men viktigt att vara försiktig med teflonpannor då beläggningen, iallafall på sämre/billigare varianter, lossnar om man är där och petar med t ex en gaffel.

Annars kör jag mycker med en grillpanna i gjutjärn, funkar kanon.
Ska helst bara sköjlas av med varmvatten och sen smörjas in med lite olja så att den alltid är "flottig".
Ibland blir man ju dock tvungen att diska med diskmedel.


EDIT: Sen är ju teflon inte speciellt nyttigt. Så det vill man ju helst inte ha i maten.
Men personligen skiter jag i det. :lol:

@Wolverine: Intressant, ska nog köpa en Green Pan nästa gång!

Redigerat av BrittBastard, 25 februari 2011 - 08:27.


#54

Postad 25 februari 2011 - 09:47

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Har en ICA-panna som efter cirka ett år är som ny. Används flitigt.

Det finns en grundregel vad gäller teflonpannor:
Värm ALDRIG upp med plattan på max. ALDRIG!

Om du har en tiogradig skala är det bästa att värma pannan mellan sex till åtta på skalan men lär känna DIN spis, alla är olika.

Sekundära regeln är att alltid ha lite fett i pannan, en liten liten klick smör är det bästa för då ser du när det blir varmt.
Över 180 grader behöver det aldrig bli i en panna, med den temperaturen lever teflon länge.

Och ja, använd inga stålverktyg (inte ens en gaffel för att provsmaka) i teflonpannor men det borde alla veta numera.

#55

Postad 25 februari 2011 - 12:34

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Update ang Hackman Matador pannan.
Jag har som bekant problem med att maten fastnar och beläggningen såg allmänt sunkig ut så att man måste använda en hel del mer fett än tidigare. trots ihärdig diskning så gick inte detta bort.
(har ändå enligt mig själv varit försiktig med värmen) , men det verkar som min induktionsspis blir för jäkla varm även på steg 7.
nåja, googlade runt lite och stötte på en rengöringsmetod:
maskindiskmedel och hett vatten i pannan och låta dra.
Eftersom jag bara har tabletter till diskmaskinen tog jag vanlig yes, hällde vatten i pannan och började sakta värma upp den. lät det dra, vispade runt med diskborsten och nästan ALL skit försvann (lite kvar) och pannan har blivit som ny.
Beläggningen som jag först trodde var sabbad trädde fram helt fin precis som när pannan var ny.
Stekte lite idag och den är riktigt bra igen.

Var dessutom i kontakt med tillverkaren och jag ska få ett rengöringsmedel skickat till mig man kan använda för grovrengöring.

Så kontentan är väl att problemen som folk har med Matador pannorna beror på "skit bakom spakarna". :lol:

men en grillpanna är beställd då jag saknar det. En Le Creuset för cirka 500 kr.

ha en god helg

#56

Postad 27 februari 2011 - 09:14

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Tycker inte om Teflon, det är för giftigt för att användas i samband med djur, tror knappast det kan vara bättre för oss! :) 15 olika giftiga gaser om det överhettas osv, osv, osv..


Men, en hederlig gjutjärn, väl inkörd, är ju non-stick med sin kolbeläggning som blir, glöm inte att man inte ska skura järnet på dem, för beläggningen vill man faktiskt bygga upp med tiden. En droppe olja så funkar det fint för fisken.

Lite surt när man träffade nya tjejer som sa "usch" och skurade bort allt med svinto... NOOOOOESSSSS! :P

#57

Postad 27 februari 2011 - 23:19

Unregistered4a001c51
  • Unregistered4a001c51
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0
Jag kör Icas pannor och har väl haft dem i sisådär 2 år nu. Ser fortfarande ut som de vore nya och funkar kanon, är helnöjd.

Oavsett vad ni köper för panna, sköt den rätt och med lite vett så ska ni nog se att den håller ett tag.

#58

Postad 27 februari 2011 - 23:41

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Köp inte obh nordicas. Teflonet som Täcker skruvarna på stekpannans insida lossnar snabbt. Fattar inte hur man kan göra en sån designmiss.

#59

Postad 28 februari 2011 - 07:53

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Tycker inte om Teflon, det är för giftigt för att användas i samband med djur, tror knappast det kan vara bättre för oss! :( 15 olika giftiga gaser om det överhettas osv, osv, osv..


Visst är det så men det är så otroligt små mängder så att det inte påverkar oss märkbart.
Det är ju inte så att du dör 5-10 år tidigare för att du har en teflonpanna, eller ens 1 år tidigare.

#60

Postad 28 februari 2011 - 07:57

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0
Slår också ett slag för ICA´s teflonpannor!

Har haft 3 st nu senaste åren och jag tycker dom är klart prisvärda, speciellt gillar jag att de har lite större modeller. Kör själv gärna på minst 32 cm, felsta andra har max 28-30cm i sitt utbud.

Dock får man nog räkna med att byta ut dom efter nåt år, precis som med alla andra teflonpannor jag haft från många andra märken. Haft allt från IKEA till svindyra Tefal och alla blir dåliga efter ett tag och maten fastnar.

#61

Postad 28 februari 2011 - 10:07

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Gjutjärn är det enda som håller. En teflonpanna håller aldrig mer än ett år hos mig. De är dock rätt billiga :(

#62

Postad 28 februari 2011 - 15:19

Kamui
  • Kamui
  • Beroende

  • 1 316 inlägg
  • 0
Ja gjutjärn är så sjukt bra. Jag har en relativt ny gjutjärnspanna som bara blir bättre för varje gång jag använder den. Godare blir det också!

Det enda jag inte riktigt behärskar i den är att steka ägg men det kommer väl. Tills dess får teflonpannan vara kvar :)

#63

Postad 21 mars 2011 - 21:44

CraftsMan85
  • CraftsMan85
  • Wannabe

  • 12 inlägg
  • 0
En stekpanna av gjutjärn är en investering. Fick en i julklapp förra året... då blev det roligt o laga mat igen. :)

Teflonpanna kan jag bara tänka mig att använda till stekning av ägg eller upptining av lite färdig pyttipanna, resten är den värdelös till. Dock är det lång hållbarhet även på dem ifall man vet hur man ska handha dem... endast plast/trä-redskap i dem och inte för hög värme. :)

#64

Postad 30 juni 2011 - 10:47

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
Gjutjärn alla dagar i veckan

#65

Postad 27 juli 2011 - 09:34

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Jag tycker att gjutjärn brukar vara för tunga och har en förskräcklig kant som för att man inte kommer åt med stekspaden i kanterna och vända maten med..Och kanske framför allt, tjejen lagar mycke "konstig" mat som gärna får bismaker av fisk och annat "omänskligt" (nej, jag äter inte människokött :) ). Så jag föredrar de lite lättare släta modellerna med tjock botten. Visst, de håller bara kanske nått år, men det är oftast inte särskilt mycket pengar. Jag hittade rätt bra priser på Tefal-pannor inne i outletten i barkaby apprpå inget.

#66

Postad 31 juli 2011 - 10:38

Gäst_Implicity_*
  • Gäst_Implicity_*
  • 0
Jag tycker ICAs stekpannor är bra. De håller väl inte världens bästa kvalitet kanske, men är ändå rätt schyssta. Värt att nämna är väl att jag köper en ny vartannat år ungefär, så nog slits de lite fortare än kvalitetsstekpannorna alltid. Så, egentligen kanske det blir dyrare att inte köpa en lite dyrare stekpanna. Ja, vad vet jag.

#67

Postad 01 augusti 2011 - 10:29

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0
Har alltid förespråkat gjutjärn själv, men vänner och bekanta verkar mest ha teflon.
Efter att ha provat några olika modeller med varierat resultat är jag fortfarande fundersam... :)

Har läst den här tråden med intresse, och tror mig ha fått kläm på en del nyttiga tips ang teflonpannor.

Myter eller fakta?

Teflon tål inte alls att man kör plattan för fullt, utan max ca 3/4 effekt?
Teflon skall normalt diskas med diskmedel, men bör oljas/fettas in ibland?
Teflon kan "rengöras" med diskmedel & vatten, som kokas upp i pannan?
Teflon avger giftiga ämnen när det blir för varmt, men mängden som hamnar i maten är ofarlig?
Tjockbottnade teflonpannor är alltid bäst, tunnbottnade är mest skit och slår sig?
Teflonpannors hållbarhet har väldigt lite med priset att göra. "Låg" värme är det som gäller?

#68

Postad 01 augusti 2011 - 14:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Första sann, att det är dumt att köra teflon på full effekt eftersom det kan leda till för höga temperaturer som skadar teflonet.
Andra halvsann, diska med diskmedel. Dock ingen olja i annat än vid stekning.
Visst kan du koka vatten + diskmedel. Främst om något trots allt satt sig fast.
Äta teflon är dumt, en skadad panna bör du byta ut. Någon direkt förgiftningsrisk finns det inte.
Tjockbottnat är mig veterligen alltid att föredra. Ger bättre resultat om det så gäller en stekpanna eller kastrull, oavsett om det är gjutjärn, teflon eller rostfritt.
Hur man vårdar sin panna tror jag inverkar mer än kvalitén bara man tar sig upp från rena skräppannor. Metall i en panna eller för höga temperaturer dödar vilket teflon som helst.

Rätt sak i rätt panna. Omelett, pannkakor, panerad fisk exempelvis det hör hemma i en teflonpanna anser jag.

Redigerat av Monshi, 01 augusti 2011 - 14:30.


#69

Postad 01 augusti 2011 - 15:12

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag har testat lite olika teflonpannor.
HAckman Matador är rent värdelös om man betalar fullpris för dem, värd max 200 kr (vilket var vad jag köpte dem för.
Köpte Tefal Jamie Oliver 28 cm stekpanna för några veckor sen på rea (399). Och det är som natt och dag mellan dessa pannor som nästan kostar lika mycket (ca 700 kr).
Efter att ha haft dessa 2 olika modeller (har haft Tefal förr, men efter flytten till nya huset så brände jag av teflonen på induktionshällen. Det visar på att de inte tål för höga temperaturer , särskilt inte powerläget. :) )
Summa sumarum JAmie Oliver pannan hade jag gladeligen betalat fullpris för och varit nöjd. Hackman Matador har jag varit så där nöjd med men enbart för att den bara kostade 200 kr.

#70

Postad 03 september 2011 - 15:15

novaland
  • novaland
  • Veteran

  • 2 004 inlägg
  • 0
Dom säljer 28cm jamie oliverpannor på ICA Kvantum Larsberg (Lidingö) för 298:- som öppningserbjudande. Antar att ett krav är att man har ett ICA-kort, men jag är inte säker på det. Jag åker väl förbi där idag så ska jag se vad det stod om just den detaljen... åandrasidan har väl många ett rabattkort, eller kan skaffa ett i butiken om inte annat.

#71

Postad 04 september 2011 - 18:09

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Fast Jamies pannor är väl knappaste de "bästa"?

#72

Postad 06 september 2011 - 13:27

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Slår också ett slag för ICA´s teflonpannor!

Har haft 3 st nu senaste åren och jag tycker dom är klart prisvärda,


Säger väl allt. B)
Själv har två gjutjärnare från skeppshult, en på två år och en på säkert tjugo.

#73

Postad 06 september 2011 - 13:41

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Säger väl allt. B)
Själv har två gjutjärnare från skeppshult, en på två år och en på säkert tjugo.

Eller säger väl ingenting, för du försöker väl inte på allvar jämföra hållbarheten på en teflonpanna och gjutjärnsdito?

Där är väl svaret både självklart och uppenbart för alla vilken som håller längst.

#74

Postad 06 september 2011 - 16:17

Unregistered53cc092c
  • Unregistered53cc092c
  • Lärjunge

  • 394 inlägg
  • 0
Skeppshult gjutjärn, helt grym!
Men det är klart att det är lite enklare med teflon till viss saker

#75

Postad 07 september 2011 - 08:20

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Skeppshult gjutjärn, helt grym!
Men det är klart att det är lite enklare med teflon till viss saker


Lite lättare åtminstone.
Min Skeppshultspanna väger in på fina 2,9 kg
Min ICA-teflon i samma storlek på cirka 0,9 kg

Kan säga att det är lite kämpigt att hälla över, till en skål, en sats köttfärssås från gjutjärnet.

#76

Postad 07 september 2011 - 13:34

CallMeNobody
  • CallMeNobody
  • Beroende

  • 1 124 inlägg
  • 0

Eller säger väl ingenting, för du försöker väl inte på allvar jämföra hållbarheten på en teflonpanna och gjutjärnsdito?

Där är väl svaret både självklart och uppenbart för alla vilken som håller längst.


Det var precis det jag gjorde. TS frågade efter (citerar):

Ja som rubriken lyder är jag på stekpannejakt och försöker få lite tips om vilka stekpannor kan vara värda att prova för lång och konstant användande. Har sett att ICA.s billigaste panna har fått bra betyg men det känns "fel" att köpa budgetprodukter, något säger mig att dom inte kommer att hålla i längden....så vad har ni för tips runt 500-700:- klassen? pannan behöver inte vara för induktionsspis eller mindre än 28 cm heller.


Då det rekommenderas teflonpannor som blir utslitna vart/vartannat år till en som frågar efter nått som skall användas till långt och konstant användande så verkar det inte vara fullt så uppenbart och då kan det vara värt att peka med hela handen.

#77

Postad 08 september 2011 - 14:21

philipbtz
  • philipbtz
  • Veteran

  • 2 190 inlägg
  • 0

Skeppshult gjutjärn, helt grym!
Men det är klart att det är lite enklare med teflon till viss saker

+1
Har också en av dessa efter mina Jamie Oliver teflon totalt pajat. Visst ibland saknar man smidigheten hos teflon men i slutändan så slår inget gjutjärn för hållbarhet osv. Min skeppshult kan jag ju även använda i ugnen vilket är ett plus.

#78

Postad 08 september 2011 - 14:39

Ljungby
  • Ljungby
  • Forumräv

  • 537 inlägg
  • 0
jag har Skeppshult - 28cm <-- Bäst enligt mig
Postad bild

samt denna skeppshult 28cm <--- bra men inte lika bra som den andra
Postad bild

haft teflon och troligen aldrig mer..som någon skrev så är den ju smidigare men en perfekt uppvärmd gjutjärn slår nog allt :)

#79

Postad 26 september 2011 - 17:57

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

  • 2 241 inlägg
  • 0
Green pan - inget fastnar och fungerar grymt även med induktion! Rekas hårt!

#80

Postad 28 september 2011 - 21:38

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Green pan - inget fastnar och fungerar grymt även med induktion! Rekas hårt!

Kan också rekommendera den men med en viss reservation. Den fungerar inte speciellt bra med fettfri matlagning och efter ett halvår börjar den missfärgas i mitten av fastbränt fett - fast man alltid diskar den noga. Det fastbrända försvinner till viss del om man kokar ur den med vatten och lite maskindiskmedel.
Fick en utbytt på garanti efter viss tvekan och den nya, som jag kört i ett drygt halvår, är bättre men de kräver lite fett när man steker.

Slutsats, bra stekegenskaper men sämre släpp lätt-egenskaper.

#81

Postad 29 september 2011 - 10:04

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jamie Oliver pannorna säljs nu lite överallt för 399 kr . Ett fynd tycker jag. Bra stekpanna och särskilt till det priset.

#82

Postad 11 oktober 2011 - 19:18

dakstone
  • dakstone
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Köpte 2st Greenpan Stockholm eftersom alla sagt att de är SÅ bra. Värsta dj-vla skit jag köpt vill jag lova. Allt fastnar alltid!!!
Blir IKEAs eller Jamies nästa gång...men funderar på dessa här efter att ha läst här.

http://www.bagarenoc...1032&cat_id=253
http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=54924&cat_id=122
Men vill ha en större,,,6-7st var dag som äter här....

/Joakim

#83

Postad 11 oktober 2011 - 21:30

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Större panna? Hur stor spisplatta har du? En stor gasbrännare? Nä är man många får man steka i omgångar. Det är inte svårare än så. Eller skaffa stekhäll...

#84

Postad 11 oktober 2011 - 21:43

boombaaz
  • boombaaz
  • Beroende

  • 1 169 inlägg
  • 0
Här kör vi på en 28cm gjutjärn ...vet inte märke men den är likadan som en av Pär Mobergs :)
Sen har vi en 28cm Scanpan CTX för nonstick cooking.

/B

#85

Postad 12 oktober 2011 - 14:53

dakstone
  • dakstone
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
hur stor spisplatta? Alldeles för liten!!!

Slog till idag så jag kan "slänga" greenpannorna åt fanders!
Blev dessa 2 idag! De duger tills ekonomin är återställd...

http://www.ikea.com/...ducts/20087709/

http://www.ikea.com/...ducts/30101205/

#86

Postad 12 oktober 2011 - 21:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Någon som kan förklara varför alla stekpannor deklarerar den ÖVRE diametern?
Det som är av intresse för alla är diametern på botten på plattan! Den del som har kontakt med spisen är ju den som spelare mest roll!

#87

Postad 12 oktober 2011 - 22:41

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0
Säger som flera andra: ICA

Köpte 2pack efter att ha sett testet i Plus. Gick på 299 tror jag. Helt klart grymma pannor som jag dessutom värmer upp utan att tänka på att det kan vara skadligt. Vet inte, jag kanske gör rätt rent intuitivt men dessa har nu hållit i nästan 2 år och är som nya. Jag lagar en hel del mat. Nästan aldrig skräp/hämtmat, matlådor till jobbet, en familj som består av 3 personer. Annars har jag en grillpanna när jag blir sugen på en bränd på utsidan köttbit.

Jag misstänker att det är många som kör sina pannor i diskmaskin. Det är dödligt för vilka pannor som helst.

#88

Postad 13 oktober 2011 - 08:35

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Gillade inte alls icas pannor och nej jag diskar för hand...

#89

Postad 13 oktober 2011 - 08:52

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0
Jag kör helst med gjutjärn och man behöver inte smörja en gjutjärnspanna med olja. Diskar man bara av den med lite rinnande varmvatten och torkar torrt med ett papper så duger det fint som konservering till nästa gång. Ett oljeskikt tar gärna åt sig en metallsmak som hamnar i maten om ni inte diskar pannan innan ni steker. Naket järn rostar först vid ca 70% relativ luftfuktighet. Rostar en instekt panna har ni definitivt fuktproblem i köket.

I övrigt tycker jag att Tefal gör riktigt bra teflonpannor, men varför ska ni tvunget ha Jamie Olivers namn på dem? Det är lite som THX-märkningen av förstärkare. Allt ni gör är att betala för namnet/märket.

#90

Postad 21 januari 2012 - 21:23

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Har inte sett någon tycka till om rostfritt stål. Vad är för och nackdelen med dom?

#91

Postad 21 januari 2012 - 22:36

lando
  • lando
  • Lärjunge

  • 381 inlägg
  • 0
Gjutjärn all the way här med, kan räkna på min fingrar hur många gånger jag använt teflon pannan sen jag köpte mina gjutjärn :)
En grillpanna & en stekpanna sen är man hemma, gjorde sjuka fynd på illum i köpenhamn när dom flyttade/la ner sin köksavdelning (vill minnas 70% rabatt på mina le creuset pannor).

#92

Postad 21 januari 2012 - 22:47

-Danne-
  • -Danne-
  • Lärjunge

  • 305 inlägg
  • 0
Ikeas pannor och kastruller är bra. De är tunnaoch får snabbt en jämn och fin värme. Dock vobblar de till sig efter ca 6 månader och måste då bytas ut...men om man slår ut priset på en dyr panna (som ofta tar längre tid på sig att bli varm) mot ikeas budgetpannor så blir priset nog snarlikt. Möjligen lite mer miljöförstöring att byta panna var 6e manad iofs.

#93

Postad 22 januari 2012 - 01:30

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Har inte sett någon tycka till om rostfritt stål. Vad är för och nackdelen med dom?

Jag har en traktörpanna i rostfritt.
Nackdelen med rostfritt är att det bränner fast rätt så lätt, i alla fall till en början. (I början av stekningen vill säga. De behöver inte stekas in.) Det gör dock inte så mycket om man steker något som tål att spadas loss. Det brukar underlätta om man först bara steker i ett par sekunder för att sedan rucka loss och genast fortsätta steka.

Att jag har just en traktörpanna i rostfritt beror på att om man först steker och sedan kokar något i en gjutjärnspanna, så kan porerna släppa lös smaker från föregående matlagningssession, ofta med en bismak av järn.

En bra rostfri panna är nog bland det slittåligaste man kan ha.

#94

Postad 22 januari 2012 - 21:47

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0
Sammanfattning av tråden och lite forskning. Rätta mig om jag har fel nu...

Teflon:
+ Billig, kan diskas i diskmaskin, bränner inte fast.
- Giftigt, kort hållbarhet.

Gjutjärn
+ God smak, fin stekyta, järnrik kost, lång hållbarhet.
- Tung, kan ej diskas i maskin, kan rosta.

Rostfritt stål
+ Lång hållbarhet, kan diskas i maskin
- Dyr, tung, maten kan bränna fast vid lång stekning


Nu skulle jag vilja ha hjälp med olika maträtter, vad som passar i vad. Fisk, kött, ägg, pannkaka, grönsaker etc etc. Är gjutjärn bäst rakt igenom?

Edit: Skrev lång hållbarhet på Rosfritt stål två ggr.

Redigerat av SimonZ, 23 januari 2012 - 09:19.


#95

Postad 22 januari 2012 - 21:52

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Sammanfattning av tråden och lite forskning. Rätta mig om jag har fel nu...

Teflon:
+ Billig, kan diskas i diskmaskin, bränner inte fast.
- Giftigt, kort hållbarhet.

Gjutjärn
+ God smak, fin stekyta, järnrik kost, lång hållbarhet.
- Tung, kan ej diskas i maskin, kan rosta.

Rostfritt stål
+ Lång hållbarhet, kan diskas i maskin, lång hållbarhet
- Dyr, tung, maten kan bränna fast vid lång stekning


Nu skulle jag vilja ha hjälp med olika maträtter, vad som passar i vad. Fisk, kött, ägg, pannkaka, grönsaker etc etc. Är gjutjärn bäst rakt igenom?


Ägg, pannkaka, omelette är kanon i non-stick (teflon).
En köttbit skulle jag aldrig drömma om att steka i teflon, där är det gjutjärn som gäller.

#96

Postad 22 januari 2012 - 21:58

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Ägg, pannkaka, omelette är kanon i non-stick (teflon).
En köttbit skulle jag aldrig drömma om att steka i teflon, där är det gjutjärn som gäller.


Jag som tycker mina "gjutjärnspannkakor" blir så goda :)

#97

Postad 22 januari 2012 - 22:23

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Jag som tycker mina "gjutjärnspannkakor" blir så goda :)


Absolut, är pannan i mkt bra skick så funkar det med. Gjutjärn kräver ju lite mer underhåll och sköter man inte det perfekt så finns det vissa saker som bränner fast lättare än andra.

#98

Postad 23 januari 2012 - 09:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Jag som tycker mina "gjutjärnspannkakor" blir så goda :)

ja, med tanke på mängden som smör som behövs blir de givetvis goda.

Rostfri panna? Som att steka i en kastrull alltså. Har en traktörpanna av koppar med insidan klädd i rostfritt. Precis som i kastruller, det enda man fräser på i en sådan är lök, grönsaker och liknande. Allt annat fastnar mer eller mindre, bara lätta varor som kan "flyta" på oljan fungerar.

Teflon - allt går att göra i den. En slit och släng panna. Begränsad livslängd men mycket lättanvänd. Diska för hand! Diskmaskin går men inte bra.
Gjutjärn - klassisk och bra. Vårdar man den går det att laga nästan allt i den. Med sin tyngd och sin massa utmärkt att steka (kött) i. Mycket massa, mycket värmeenergi i pannan.
Rostfritt - snygga pannor, passar till vissa specifika saker.

#99

Postad 23 januari 2012 - 09:40

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Det är i alla fall inte ICA's "bäst i test" panna som är bäst

På 2 år har vi haft 3 pannor och alla 3 har blivit runda i botten, då de inte tål den värme som
en vanlig keramikhäll ger.

#100

Postad 23 januari 2012 - 10:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Det är i alla fall inte ICA's "bäst i test" panna som är bäst

På 2 år har vi haft 3 pannor och alla 3 har blivit runda i botten, då de inte tål den värme som
en vanlig keramikhäll ger.

Aldrig värma med en platta på max.
men det som ger runda bottnar är snarare att ni spolat vatten på den när den än är het.
Ett klassiskt sätt få metall att slå sig är att snabbt och ojämnt kyla av den.

testa med en rät ugnsplåt exempelvis. Varning dock, har den väl slagit och blivit skev förblir den för alltid skev.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.