Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa stekpannan?

348 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#101

Postad 23 januari 2012 - 10:11

MalcomX
  • MalcomX
  • Veteran

  • 1 711 inlägg
  • 0
Häller aldrig kallt vatten och inte ens varmt vatten i en het panna

För att steka vissa rätter, behövs full värme och en bra panna blir inte rund i botten av stark värme

Aldrig värma med en platta på max.
men det som ger runda bottnar är snarare att ni spolat vatten på den när den än är het.
Ett klassiskt sätt få metall att slå sig är att snabbt och ojämnt kyla av den.

testa med en rät ugnsplåt exempelvis. Varning dock, har den väl slagit och blivit skev förblir den för alltid skev.



#102

Postad 23 januari 2012 - 10:12

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Uppdaterar mig, aldrig värma en tom panna på max.
men som du säger, bra panna ska inte slå sig av värmen på spisen. Faran med att värma på max är att delar av pannan kan bli för varma och skada beläggningen.

#103

Postad 23 januari 2012 - 17:52

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0
Någon som vet hur man återställer en gjutjärnspanna i nyskick? Jag har en skeppshultspanna som efter lite misshandel blivit nästan omöjlig att få ren. Efter många försök med svinto och dylikt gick jag loss med en roterande metallborste på borrmaskinen. Efter det hettade jag upp pannan med salt och därefter har jag oljat den och kört på låg värme läääänge för att återfetta den. Tycker tyvärr att den är för torr, jag får inte till någon bra beständig yta.
Några tips?

#104

Postad 23 januari 2012 - 23:15

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Sammanfattning av tråden och lite forskning. Rätta mig om jag har fel nu...

Teflon:
+ Billig, kan diskas i diskmaskin


Nej!!! Bara för hand!

#105

Postad 24 januari 2012 - 13:32

Unregistered286e127e
  • Unregistered286e127e
  • Mästare

  • 3 926 inlägg
  • 0

Någon som vet hur man återställer en gjutjärnspanna i nyskick? Jag har en skeppshultspanna som efter lite misshandel blivit nästan omöjlig att få ren. Efter många försök med svinto och dylikt gick jag loss med en roterande metallborste på borrmaskinen. Efter det hettade jag upp pannan med salt och därefter har jag oljat den och kört på låg värme läääänge för att återfetta den. Tycker tyvärr att den är för torr, jag får inte till någon bra beständig yta.
Några tips?

Ju mer man använder en gjutjärnpanna desto bättre blir den,man bör också återfetta den varje gång du har använt stekpannan.

#106

Postad 24 januari 2012 - 18:26

Unregisteredeee306cc
  • Unregisteredeee306cc
  • Lärjunge

  • 449 inlägg
  • 0

Ju mer man använder en gjutjärnpanna desto bättre blir den,man bör också återfetta den varje gång du har använt stekpannan.


Det kanske kommer efter ett tag då? Jag brukar återfetta den efter diskning och använder aldrig diskmedel.

#107

Postad 26 januari 2012 - 08:16

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0
Jag köpte för ett tag sedan en gjutjärnspanna från Orrefors Jernverk, lilla modellen. Har nästan inte använt mina teflon sedan dess, måste dock köpa den stora modellen också så att jag kan steka även lite större grejer...

#108

Postad 26 januari 2012 - 09:57

Centimeter
  • Centimeter
  • Lärjunge

  • 473 inlägg
  • 0

Ju mer man använder en gjutjärnpanna desto bättre blir den,man bör också återfetta den varje gång du har använt stekpannan.


Första halvan håller jag med om, men låter du bara bli diskmedel så kan du strunta i den andra. Borsta av pannan innan den blivit för kall och använd vatten som är minst lika varmt som pannan. Torka sedan av med lite hushållspapper så är du klar. (Torka undersidan först, det är egentligen bara den som behöver bli helt ren).

#109

Postad 26 januari 2012 - 18:26

Unregistered277056c3
  • Unregistered277056c3
  • Guru

  • 4 773 inlägg
  • 0

...Efter många försök med svinto och dylikt gick jag loss med en roterande metallborste på borrmaskinen. Efter det hettade jag upp pannan med salt och därefter har jag oljat den och kört på låg värme läääänge för att återfetta den. Tycker tyvärr att den är för torr, jag får inte till någon bra beständig yta.
Några tips?


Den "beständiga ytan" kommer efter veckor av användning.

Har du fått olämplig skit i porerna från t ex svinton eller borrmaskinsborsten så diska med hett vatten och TVÄTTMEDEL, sen vanligt diskmedel.

Skölj ordentligt, och avsluta med en tur i ugnen, 200 grader eller så i en halvtimme, olja in ordentligt och låt den stå kvar i ugnen tills den svalnat.

Använd sen som vanligt, men första gångerna med lite extra matfett...

#110

Postad 27 januari 2012 - 21:26

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Har bara haft teflon-stekpannor sedan jag flyttade hemifrån.
Både bra och dåliga Sämst var ett set om två stekpannor från Biltema, en normal stor och en mindre för små spisplattor. Den stora slog sig botten på men den mindre är ett bra kompliment när man vill steka nåt samtidigt som stora plattan/stekpannan är upptagen av annat.
Har en äldre Teflon-stekpanna som teflonet börjat lossna på, i reserv.

Favorit stekpannan just nu är nya Skeppshults Gjutjärns panna, men tusan vad den är tung och det tar tid att värma pannan jämfört med aluminiumpannor.

Har man behov av att göra rent en gjutjärnsstekpanna grundligt. så kan man ta vanligt bordsalt som fungerar som slipmedel (dock ej på trilskande CD-skivor då salt är ett grovt slipmedel) Glöm inte att åter infetta/smöra stekpannan efter rengöring, så den inte rostar.

#111

Postad 28 januari 2012 - 10:25

SimonZ
  • SimonZ
  • Forumräv

  • 574 inlägg
  • 0

Nej!!! Bara för hand!


Varför?

Edit: Alltså, varför inte diska teflon i diskmaskin?

Redigerat av SimonZ, 28 januari 2012 - 10:26.


#112

Postad 28 januari 2012 - 12:01

master_of_rock
  • master_of_rock
  • Beroende

  • 1 276 inlägg
  • 0

Varför?

Edit: Alltså, varför inte diska teflon i diskmaskin?


För att maskindiskmedel är kraftigare än vanlig diskmedel. Det torkar ut teflonet och förstör det. Dessutom är det en betydligt längre process. Om man väljer att göra det ändå, då rekommenderas det att smörja med lite olja efter. För mig är det inget problem att diska en stekpanna för hand. Det tar inte mer än 30 sekunder och jag brukar inte ens blötta ner händerna. Manhåller i handtaget och kör med diskborsten.

#113

Postad 30 januari 2012 - 15:56

Florenzo
  • Florenzo
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0

Har bara haft teflon-stekpannor sedan jag flyttade hemifrån.
Både bra och dåliga Sämst var ett set om två stekpannor från Biltema, en normal stor och en mindre för små spisplattor. Den stora slog sig botten på men den mindre är ett bra kompliment när man vill steka nåt samtidigt som stora plattan/stekpannan är upptagen av annat.
Har en äldre Teflon-stekpanna som teflonet börjat lossna på, i reserv.

Favorit stekpannan just nu är nya Skeppshults Gjutjärns panna, men tusan vad den är tung och det tar tid att värma pannan jämfört med aluminiumpannor.

Har man behov av att göra rent en gjutjärnsstekpanna grundligt. så kan man ta vanligt bordsalt som fungerar som slipmedel (dock ej på trilskande CD-skivor då salt är ett grovt slipmedel) Glöm inte att åter infetta/smöra stekpannan efter rengöring, så den inte rostar.


Skepshults är gryyym, jag har kört den i flera år nu. IKEA´s är riktigt dåliga, handtagen blir lösa och går sönder, samt att de blir skeva.

#114

Postad 28 december 2012 - 14:38

Unregisteredb8e57d04
  • Unregisteredb8e57d04
  • Forumräv

  • 931 inlägg
  • 0
Cervera hade kampanj på denna panna så den fick det bli. Känns bra i handen iaf.

#115

Postad 28 december 2012 - 15:04

Legion
  • Legion
  • Beroende

  • 1 024 inlägg
  • 0
Skeppshult är det enda som duger i längden, de tål vad som helst och är oförstörbara och blir bara bättre med tiden.
Själv har jag fyra stycken, en stor stekpanna som jag köpt samt en gryta med glaslock. Vi har även 2 mindre pannor som är ärvda. De är kanske från 60-70-talet. De var båda ganska äckliga så den ena blästrade jag på jobbet till nyskick, den andra råkade hamna i en eld då vi eldade upp gammalt skräp på föräldrarnas tomt, efter några dagar i en glödbädd var den också som ny!

Som flera redan skrivit kommer den braiga ytan i en gjutjärnspanna efter en bra tids användning. Avsköljning i hett vatten och torka ur med hushållspapper duger för det mesta. Diskmedel bara när jag stekt fisk eller använt kryddor som tex chili som verkar bita sig fast extra hårt.

#116

Postad 28 december 2012 - 19:47

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Fast inte felfria de där Skeppshults pannorna.
Har en med trähandtag och höll på att hälla fläskkotletter och flott på fötterna, för att trähandtaget gängat upp sig.
Lyckades dock ställa tillbaka stekpannan med smäll på spisplattan igen.

Har bestämt att köpa en andra Skeppshults panna, denna gång med svetsat/fastgjutet handtag, om det finns.

#117

Postad 28 december 2012 - 19:55

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Har bestämt att köpa en andra Skeppshults panna, denna gång med svetsat/fastgjutet handtag, om det finns.


Det finns det. Handtag i metall är alltid att föredra då detta även tillåter att man kan ha den i ugnen.

#118

Postad 25 mars 2013 - 13:43

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Börjar bli dags för ny stekpanna. Teflonbehandlad mm blir bara skit efter ett tag tyvärr. Man ska nog egentlgien bara steka kött i pannor som inte har non stick så man får rätt temperatur. För hög temperatur i non stick pannor blir inte bra, och det är lätt hänt.
Vår Jamie Oliver panna ser rätt jäklig ut nu. trots att man ha försökt att vara försiktig med värmen då vi har induktion.

Är ute efte ren stekpanna till kött. Funderar på att köpa en dy rrejäl stekpanna typ Fissler, Deyemer...
Deyemer är svindyrt dock.. exempelvis denna från Fissler.
http://www.prokok.se...28cm-p-399.html
Nån som har testat sådana typer av pannor? Ääde värda pengarna?

Men nåt annat som fångade mitt intresse förra veckan var Ronneby Bruks lättviktsgjutjärnspannor.
Fingrade på en sån och det blir nog att jag köper en ultra Light istället för Fisslers panna. De verkar riktigt shyssta. Nån som testat?

http://www.ronnebybr...ttviktsgjutjärn
http://ronnebybruk.b...stekpannor.html

#119

Postad 25 mars 2013 - 14:13

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Varför en ultratunn stekpanna? I en panna av gjutjärn fyller godset en funktion, det håller och fördelar värmen bra.

Visst, en tunnare panna kan fungera bra den med, en fullstor (24 cm) normal gjutjärnspanna är onekligen lite tung att hantera ibland.

Nä, har inte testat, funderar mest på om de tunna är en bra kompromiss eller ej.

Redigerat av Monshi, 25 mars 2013 - 14:57.


#120

Postad 25 mars 2013 - 14:42

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Antagligen inte. Ska man steka kött så skall det vara en hederlig gjutjärnspanna alternativt kolstålspanna om man kan hantera det.

#121

Postad 26 mars 2013 - 01:03

Exiphi
  • Exiphi
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0

Det kanske kommer efter ett tag då? Jag brukar återfetta den efter diskning och använder aldrig diskmedel.


Låt fettet från stekningen vara kvar tills du ska använda pannan igen, tycker du att det är tillräckligt fräscht så kan du steka i det igen eller så sköljer du bort det med varmt vatten.

#122

Postad 26 mars 2013 - 12:20

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

  • 205 inlägg
  • 0
Om man var tvungen att bara ha en så är ju enl. min mening en bra gjutjärnspanna det solklara valet. Många hyllar Skeppshult men det finns ju även andra tillverkare.

Här hemma används nästan enbart en från Ronneby (Ronab) som väger in på ca tre kg jämnt. Blir som nämnts bara bättre med tiden och funkar kanon för det mesta (om instekt o rätt skött).

Finns dock vissa produkter som kan vara lite besvärliga ibland, t.ex vissa "falukorvs" typer samt vissa potatissorter som steks efter kokning, ägg funkar däremot helt ok tycker jag, omelett lite knepigare men går. Det kan ju vara en god idé att ha en bra teflonpanna för dessa lite "stekbesvärliga" livsmedel.

#123

Postad 26 mars 2013 - 13:41

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Blev en test av Ultralight stekjärn i gjutjärn.
Får se hur den är, verkar lovande. Många gillar den på Ronnebys Facebooksida. Känns skönt att den inte är så tung.

#124

Postad 26 mars 2013 - 14:24

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Återkom gärna med hur du upplever den, hur den håller värme är väl det mest intressanta, dvs hur det går att steka i den. Men å andra sidan går det ju även att steka i alu-panna med nonstick som i princip bara leder värme, inte "mellanlagrar" den.

#125

Postad 10 april 2013 - 14:50

Universalia
  • Universalia
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0
Någon som har någon erfarenhet av Eva Solos stekpannor? Gissar på att 80% bara är märket som kostar men de är sjukt snygga.

#126

Postad 11 april 2013 - 18:39

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Jag lämnade tillbaka min stekpanna då den inte var helt plan, när amn värmde upp den, struntade i att ta en ny. Men en hel del läsning så är många nöjda.
Lutar åt att jag ska testa De Buyer Mineral B Lyonaisse stekpannan. De verkar klart intressanta och snygga.

Ingen erfarenhet av Eva Solos stekpanna, finns en del snyggare märken också. Är det non stick du är ute efter? Den fick sämst i test förra året.
http://www.testfakta...rticle59626.ece
rostfria pannan vet jag inget om.

Fick höra en intressant detalj som jag inte visste om förut när det gäller magnetiska kärnan på grytor och pannor. Många märken snålar med kärnan och den är mycket mindre än själva pannans storlek, vilket enkelt innebär att på induktion vilket jag har så blir det bara direkt värme i mittersta delen, ut till kanterna är det ledvärme bara.
Beviset kan man se på en av mina Jamie Oliver stekpannor, den är "bränd" i mitten,

Fissler, Demeyere och andra dyrare märken har stor kärna. De Buyer Kolstålpanna är magnetisk hela vägen, därför ska jag testa den. Även att den ser läcker ut lockar. Kommer att komplettera med en Fissler rostfri förmodligen. Fisslers non stick serie ska vara riktigt bra. En jag pratade med har haft sin i 7 år. han tror att den behöver bytas ut om kansek 2 år och så..

#127

Postad 11 april 2013 - 18:49

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Låter som ett säkert och bra val. Blir nog en kolstålare härnäst för mig med.

#128

Postad 11 april 2013 - 21:35

Universalia
  • Universalia
  • Wannabe

  • 17 inlägg
  • 0

Jag lämnade tillbaka min stekpanna då den inte var helt plan, när amn värmde upp den, struntade i att ta en ny. Men en hel del läsning så är många nöjda.
Lutar åt att jag ska testa De Buyer Mineral B Lyonaisse stekpannan. De verkar klart intressanta och snygga.

Ingen erfarenhet av Eva Solos stekpanna, finns en del snyggare märken också. Är det non stick du är ute efter? Den fick sämst i test förra året.
http://www.testfakta...rticle59626.ece
rostfria pannan vet jag inget om.

Fick höra en intressant detalj som jag inte visste om förut när det gäller magnetiska kärnan på grytor och pannor. Många märken snålar med kärnan och den är mycket mindre än själva pannans storlek, vilket enkelt innebär att på induktion vilket jag har så blir det bara direkt värme i mittersta delen, ut till kanterna är det ledvärme bara.
Beviset kan man se på en av mina Jamie Oliver stekpannor, den är "bränd" i mitten,

Fissler, Demeyere och andra dyrare märken har stor kärna. De Buyer Kolstålpanna är magnetisk hela vägen, därför ska jag testa den. Även att den ser läcker ut lockar. Kommer att komplettera med en Fissler rostfri förmodligen. Fisslers non stick serie ska vara riktigt bra. En jag pratade med har haft sin i 7 år. han tror att den behöver bytas ut om kansek 2 år och så..



Ja det var ju synd, men är väl som vanligt med såna märken att designen går först och funktion kommer i efterhand. De Buyer såg rätt schyssta ut, kanske blir en sådan när jag är klar med köket

#129

Postad 12 april 2013 - 06:42

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Fiskars functional form, mest prisvärd. Har haft min i flera år nu, fortfarande finfin.
Titta på testet här så ser du att den har bäst värmefördelning och att du kan gå upp till 340 grader maxtemp.
Du får dock vara försiktig då den är medeltålig vid reptålighet.
http://www.testfakta...rticle59626.ece

Kostar bara drygt 400:-
https://www.prisjakt...kt.php?p=307981

Redigerat av Unregistered1605, 12 april 2013 - 06:43.


#130

Postad 12 april 2013 - 15:37

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Om man vill ha en "non stick"-panna som håller skulle jag titta på Swiss Dimond. Har testat deras lilla "köp och prova"-modell på 20 cm.

Blev imponerad.

Står just nu i valet och kvalet mellan 28 cm Swiss Dimond eller en lättviktsgjutjärnspanna från Ronneby. Blir troligen pannan från Ronneby då jag gillar gjutjärn med frun ogillar vikten på en traditionelle 28 cm gjutjärnspanna. Lättviktarna väger bara ett par hekto mer än en tjockbottnad teflonpanna.

#131

Postad 29 juli 2013 - 14:34

Stringfellow
  • Stringfellow
  • Forumräv

  • 625 inlägg
  • 0
En bekant som är kock rekade Scanpan CTX, nån som testat den?

http://bagarenochkoc...prod_grp-s1/273

#132

Postad 29 juli 2013 - 14:51

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 2
Inget som jag testat men känner spontant att det var ett saftigt pris för en vanlig stekpanna.

#133

Postad 29 juli 2013 - 14:58

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 1
Håller med Birkanoff.

Men vad är "bästa" stekpannan? För mig är det att den ger en bra och jämn stekyta. Där tycker jag att IKEAS pannor klarar det riktigt bra. Dock inte i flera år, byter panna efter ca 1 - 1,5 år. Men det blir ju 4 - 6 år (4 pannor) och på den tiden har jag definitivt förbrukat en dyrare panna.

Då mitt ex jobbade på en Cervera-butik fick vi testa de flesta pannor och jag skulle absolut inte betala mer än 500kr för en panna.

Sedan föredrar jag att använda gjutjärnspanna till vissa saker och "non-stick" till andra saker. Så den perfekta pannan har iaf inte jag hittat ännu.

Redigerat av Unregistereda299ec85, 29 juli 2013 - 14:59.


#134

Postad 29 juli 2013 - 16:09

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Agreed. Gjutjärn är väl min absoluta favorit men kör teflon till fisk t.ex. och köper då billigare varianter som ICA eller IKEA då de ändå är förbrukningsvaror.

Satt och suktade lite efter rostfria pannor innan idag.

#135

Postad 30 juli 2013 - 11:12

JMKbiker
  • JMKbiker
  • Beroende

  • 1 086 inlägg
  • 0

Om man vill ha en "non stick"-panna som håller skulle jag titta på Swiss Dimond. Har testat deras lilla "köp och prova"-modell på 20 cm.


Blev imponerad.

Står just nu i valet och kvalet mellan 28 cm Swiss Dimond eller en lättviktsgjutjärnspanna från Ronneby. Blir troligen pannan från Ronneby då jag gillar gjutjärn med frun ogillar vikten på en traditionelle 28 cm gjutjärnspanna. Lättviktarna väger bara ett par hekto mer än en tjockbottnad teflonpanna.

De är de bästa "släppa lätt"-pannorna jag äger/haft. Har fyra olika Swiss Diamond hemma och mycket nöjd hur de presterar. Trots att de nu har flera repor i ytan så bränner de inte fast och fungerar lika bra. Började med deras prova på panna för knappt 2 år sedan och har därefter köpt crepes-pannan, 24cm och en 28 stekpanna. Har provat många fabrikat genom åren men Swiss Diamond är de enda som hitintills har motsvarat förväntningarna. En kompis har dock lyckats förstöra en men tror det mer har att göra med att han har kört pannan på induktionshäll med för hög effekt..

#136

Postad 30 juli 2013 - 11:21

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
De buyer kolstål samt gjutjärnspannor är det enda som jag använder, är så trött på alla skitpannor och kastruller med beläggningar! Helt underbart med riktiga saker i köket :)

#137

Postad 30 juli 2013 - 11:23

hifimarcus
  • hifimarcus
  • Guru

  • 4 251 inlägg
  • 0
Jag har en Jamie Oliver panna som duger gott och väl till allt jag ska laga :) Tung och gedigen!

Min förra ICA panna böjde sig i botten då ja råkade hälla kallvatten på den direkt efter stekning...

#138

Postad 02 augusti 2013 - 12:54

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

  • 686 inlägg
  • 0
Har i dagarna köpt mig en keramik panna som verkar vara väldigt bra,bättre än alla teflon pannor!Nu slipper man att använda alla lustiga plast tillbehör som man bara måste ha med teflon pannor.

#139

Postad 10 augusti 2013 - 23:41

-SH-
  • -SH-
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0

Har i dagarna köpt mig en keramik panna som verkar vara väldigt bra,bättre än alla teflon pannor!Nu slipper man att använda alla lustiga plast tillbehör som man bara måste ha med teflon pannor.

Återkom om ett par månader och säg vad du tycker då... Har själv reklamerat två stycken pannor från Greenpan och en kollega som nyligen bett sin andra "keramikpanna" från OBH att fara och flyga. De är fantastiska i början, inget fastnar. Sedan är det kört, allt fastnar om du inte har mycket fett. Måste kokas ur, gärna med lite maskindiskmedel, för att se ok ut men släpp lätt-egenskaperna återkommer inte.



De är de bästa "släppa lätt"-pannorna jag äger/haft. Har fyra olika Swiss Diamond hemma och mycket nöjd hur de presterar. Trots att de nu har flera repor i ytan så bränner de inte fast och fungerar lika bra.

Det får bli en diamantpanna... :)

Redigerat av -SH-, 10 augusti 2013 - 23:42.


#140

Postad 10 augusti 2013 - 23:54

Bogge
  • Bogge
  • Forumräv

  • 802 inlägg
  • 0
Har en Risoli Klick sen ca 2 år. Fungerar utmärkt och avtagbart handtag är jäkligt bra när man gör omelett och steker färdigt i ugnen. Dessutom tar den mindre plats i skåpet. Dock betalade jag ca 250kr på någon kampanj på Fredells.


Redigerat av Bogge, 10 augusti 2013 - 23:55.


#141

Postad 11 augusti 2013 - 00:43

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Köpte en salt och en pepparkvarn eller ja...en sån man skruvar lite på..så kommer det salt och peppar ur..Skeppshult. Dom låg på 500 spänn styck på Cervera. Gav dom till brorsan i Julerklapp. Nu två år senare har skiten börjat rosta och den ena tappade han i golvet så den lossnade från fästet...Ja, så kan det gå när man ger bort dyra saker när folk ( min broder ) inte vet hur sådana skall underhållas. Alltså ställ dom inte på blöta diskbänkar och framförallt tappa dom inte i golvet även om dom heter " Skeppshult. "

Glad sommar! :D

Redigerat av Unregistered2222, 11 augusti 2013 - 00:52.


#142

Postad 13 augusti 2013 - 14:11

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 1

Köpte en salt och en pepparkvarn eller ja...en sån man skruvar lite på..så kommer det salt och peppar ur..Skeppshult. Dom låg på 500 spänn styck på Cervera. Gav dom till brorsan i Julerklapp. Nu två år senare har skiten börjat rosta och den ena tappade han i golvet så den lossnade från fästet...Ja, så kan det gå när man ger bort dyra saker när folk ( min broder ) inte vet hur sådana skall underhållas. Alltså ställ dom inte på blöta diskbänkar och framförallt tappa dom inte i golvet även om dom heter " Skeppshult. "

Glad sommar! :D


Du måste ha postat i fel tråd för hittade inget som handlade om ämnet i ditt inlägg.

#143

Postad 13 augusti 2013 - 19:52

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 0
Nej, kanske inte men jag hakade på spåret om " Skeppshult. " även om det var ganska off-topic :)

Du måste ha postat i fel tråd för hittade inget som handlade om ämnet i ditt inlägg.


Redigerat av Unregistered2222, 13 augusti 2013 - 19:54.


#144

Postad 13 augusti 2013 - 19:57

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0
Gav bort en Skeppshultpanna till en polare i födelsedagspresent. Kom hem till honom någon månad efter och skulle laga mat.
Tar fram stekpannan och visst fan så hade den börjat rosta. "Öh nä jag har aldrig använt den..".
Och inte heller hade han bränt in den heller som jag instruerat honom om hur man skall göra så fick ställa mig och försöka få bort rosten. Och någon neutral olja fanns inte heller i det hemmet så fick bränna in med olivolja.

Håhå jaja...

Redigerat av Birkanoff, 13 augusti 2013 - 19:58.


#145

Postad 13 augusti 2013 - 20:00

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Gav bort en Skeppshultpanna till en polare i födelsedagspresent. Kom hem till honom någon månad efter och skulle laga mat.
Tar fram stekpannan och visst fan så hade den börjat rosta. "Öh nä jag har aldrig använt den..".
Och inte heller hade han bränt in den heller som jag instruerat honom om hur man skall göra så fick ställa mig och försöka få bort rosten. Och någon neutral olja fanns inte heller i det hemmet så fick bränna in med olivolja.

Håhå jaja...

Äh orka!

Huvudanledningen till att man undviker dessa typer av pannor är att de kräver lika mycket omsorg som ett husdjur.

En panna ska man kunna använda och sen kunna maskindiska, punkt slut. ;)

Redigerat av masse70, 13 augusti 2013 - 20:04.


#146

Postad 13 augusti 2013 - 20:05

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 0

Äh orka!

Huvudanledningen till att man undviker dessa typer av pannor som kräver lika mycket omsorg som ett husdjur.

En panna ska man kunna använda och sen kunna maskindiska, punkt slut. ;)


Ja har man inget intresse av mat och redskap så to each his own ^_^

#147

Postad 13 augusti 2013 - 20:14

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8 527 inlägg
  • 0

Ja har man inget intresse av mat och redskap så to each his own ^_^

Vilket jag har, tack för ditt cheapshot btw...men alla är vi olika.

Lite som att vissa köper hojar och bilar som man måste skruva mer på än vad man kör med dom.

Samma argument brukar användas om dessa bilar och hojar vilket jag inte köper helt enkelt
.

Redigerat av masse70, 13 augusti 2013 - 20:21.


#148

Postad 13 augusti 2013 - 20:27

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

  • 2 532 inlägg
  • 2

Vilket jag har, tack för ditt cheapshot btw...men alla är vi olika.

Lite som att vissa köper hojar och bilar som man måste skruva mer på än vad man kör med dom.

Samma argument brukar användas om dessa bilar och hojar vilket jag inte köper helt enkelt
.


Varsågod. Gjutjärn är imo de bästa pannorna när det kommer till att steka kött så därför föredrar jag dessa.

Och när en gjutjärnspanna är instekt så kräver den mindre underhåll än t.ex. en teflonpanna och håller en livstid. Så din liknelse är lite off.

Jag försöker inte övertyga dig utan som sagt to each his own.

#149

Postad 13 augusti 2013 - 20:29

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 1

Äh orka!

Huvudanledningen till att man undviker dessa typer av pannor är att de kräver lika mycket omsorg som ett husdjur.

En panna ska man kunna använda och sen kunna maskindiska, punkt slut. ;)

och dina köksknivar, de köper du nya när de blivit slöa? (vilket de snabbt blir om du kör dem i diskmaskin)

<_<

Redigerat av Monshi, 13 augusti 2013 - 20:31.


#150

Postad 13 augusti 2013 - 20:33

Unregistered2222
  • Unregistered2222
  • Beroende

  • 1 106 inlägg
  • 1
Vem fan kör knivarna i diskmaskinen? :P Då blir dom ju slöa direkt :D Det är ju som att ta livet av dom ;)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.