Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kaffe från Kapsel

424 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Nespresso Lattissima F310/F311/F315/F316 (Espressomaskiner) 5 8,57 (6) Inga priser
Bosch Tassimo Fidelia T40 (Espressomaskiner) 9 7,75 (23) Inga priser
Nespresso Citiz C110/D110 (Espressomaskiner) 2 8,5 (21) Inga priser
Nespresso Citiz&Milk C120/D120 (Espressomaskiner) 3 9,15 (40) Inga priser
Francis Francis X7 (Espressomaskiner) 1 (0) Inga priser
OBH Nordica 2450/2451/2452/2453 Martello Capsule Espresso (Espressomaskiner) 8 6,14 (6) 1 495:-
Nespresso Pixie C60/D60 (Espressomaskiner) 3 8,62 (20) 1 490:-
C3 Caffitaly M1 (Espressomaskiner) 3 7,17 (5) Inga priser
C3 Caffitaly M2 (Espressomaskiner) 5 5,67 (8) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Melody 3 FS Play & Select (Espressomaskiner) 9 5,33 (2) Inga priser
Nescafé Dolce Gusto Piccolo (Espressomaskiner) 7 8,56 (24) 940:-
Nescafé Dolce Gusto Circolo Flow Stop (Espressomaskiner) 7 7,67 (26) Inga priser
2 relaterade trådar

#1

Postad 28 januari 2010 - 02:21

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Nån som vet nåt om skillnaderna på kaffe kapslarna till dom olika kapsel maskinerna.

Som jag har förstått det så är det 2 olika sorter varav den en kan man bara beställa kapslar på nätet och dom andra finns att köpa i butik och dessa går inte att kombinera i samma maskin.

Nån som provat båda vore kanon så man vet vad man ger sig in i hur smakar dom olika är det värt att beställa på nätet med deras smått begränsade utbud eller bör ta andra alternativet.

Antar med dom som finns att köpa i butik kommer troligtvis utbudet öka eftersom dom inte har nån ensam rätt på kapslarna.

Rätta mig om jag har fel det är rätt troligt i detta fall.

Dessa är dom olika jag sett.


Redigerat av Unregistered429c130c, 04 december 2010 - 16:15.


#2

Postad 28 januari 2010 - 06:24

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Har ingen koll på kapslar men Tassimo (finns inte i sverige ännu) heter ett system ifrån Bosch och dom har riktigt många olika sorters kaffe, bla starbucks, även choklad, te och mjölk.

#3

Postad 28 januari 2010 - 11:53

rockjewel
  • rockjewel
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Hakar på denna tråd. Är också på väg att köpa kapselmaskin men är tveksam till vilken. Inte sett några tester på OBH Nordicas än, Smartson hade en med fem andra maskiner.
Nespressos Citiz verkar än så länge mest lovande med större variation på sortimentet men eftersom jag egentligen bara dricker riktigt mörkt rostat kaffe så är det egentligen inte så viktigt för mig.
Och det är ju trots allt en fördel att kunna köpa kapslar i min vanlig livsmedelsaffär. Skulle tippa att Nespresso kommer att försöka hålla på exklusiviteten och sin Nespresso Club medan de andra märkenas kapslar kommer att bli lättare att få tag på och sortimentet öka. Eller vad tror ni?

Någon som har smakat de övriga kapselmärkena och jämfört?

#4

Postad 31 januari 2010 - 22:11

Unregistered7a297b68
  • Unregistered7a297b68
  • Beroende

  • 1 006 inlägg
  • 0
Är det pods du menar som små hårdpackade tepåsar fast runda :-)
? Eller något annat ? Har kört med vanlig bryggare nåt år nu så kag hänger inte med kanske ----
Klörde med Illy kaffe olika versioner Gott och dyrt med Francis Francis brryggare som har pajjat nästan 5k åt **** :)

Men gott och enkelt !!
Smaken mellan olika pod märken är mkt varierande , inte som Gevalia mot Löfbergslila bryggkaffe.
Illy var min klara vinnare ...

#5

Postad 31 januari 2010 - 22:27

Supreme
  • Supreme
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 1
Tycker det är förkastligt att köra med kapslar. Att förpacka en så liten mängd kaffepulver i engångs aluminumkapslar är fruktansvärt i miljö-synpunkt.
Iom att vi tyvärr har sådana kapslar på jobbet så kan jag säga att smaken inte är nåt att hurra över.

Varför inte köpa färskmalet kaffe alternativt mala själv, blir dessutom så mycket godare! :)

Redigerat av Supreme, 31 januari 2010 - 22:28.


#6

Postad 31 januari 2010 - 22:32

PsychoCheF
  • PsychoCheF
  • Beroende

  • 1 353 inlägg
  • 0

Tycker det är förkastligt att köra med kapslar. Att förpacka en så liten mängd kaffepulver i engångs aluminumkapslar är fruktansvärt i miljö-synpunkt.
Iom att vi tyvärr har sådana kapslar på jobbet så kan jag säga att smaken inte är nåt att hurra över.

Varför inte köpa färskmalet kaffe alternativt mala själv, blir dessutom så mycket godare! :)


håller med, plus att kostnaden per kopp är ju helt åt....
själv förstår jag inte hur det finns en marknad för detta när det finns fantastiska helautomatiska kaffemaskiner...

#7

Postad 31 januari 2010 - 23:14

Sonnerphors
  • Sonnerphors
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Får man ut en kopp kaffe på en kapsel eller hur är det?

#8

Postad 31 januari 2010 - 23:27

Unregistered5637861f
  • Unregistered5637861f
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0
Har kört nespresso ett par år och kan rekommendera dom om man vill ha en espresso lätt och snapt utan något söl.
Det finns ett bra utbud på nespressos hemsida bara beställa och hämta hos postombud.
Vill man ha vanligt kaffe finns det bättre alternativ.

#9

Postad 01 februari 2010 - 08:13

rockjewel
  • rockjewel
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Eftersom jag bara dricker espresso hemma på helgerna så blir kostnaden inte så stor. Dessutom slipper jag ha en kvarn som tar plats, slipper löst kaffe som drösslar överallt.
Martellos kapslar ska vara mer miljövänliga, inget aluminium som i Nespressos.

Ett annat alternativ jag kikat på är Aeropress-manicken. Fördel är priset samt att det lär bli riktigt bra både espresso och lungo med den, nackdel att man inte slipper slabbet med löst kaffe.

Länk till både test av Martello och Aeropress: http://fikabloggen.se/

Redigerat av rockjewel, 01 februari 2010 - 08:14.


#10

Postad 01 februari 2010 - 11:02

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Tycker det är förkastligt att köra med kapslar. Att förpacka en så liten mängd kaffepulver i engångs aluminumkapslar är fruktansvärt i miljö-synpunkt.
Iom att vi tyvärr har sådana kapslar på jobbet så kan jag säga att smaken inte är nåt att hurra över.

Varför inte köpa färskmalet kaffe alternativt mala själv, blir dessutom så mycket godare! :)

Instämmer fast med den reservationer att jag hoppas verkligen att ni återvinner materialet/förpackningarna.

Aluminium är inte alls dumt egentligen, kan återvinnas i evigheters evigheter. Dock att bryta och förädla nytt kräver massor med energi helt enkelt eftersom malmen måste hettas upp rejält för att deoxideras.

Plast kan återvinnas ett begränsat antal gånger, sedan bränns den helt enkelt.

vilket material som över hela cykeln är bäst kan jag inte säga. Givet att ni återvinner.

Om kapslarna slängs rakt och förbränns är plast det bättre miljövalet, det kan jag med säkerhet säga.

Smidigt, enkelt, gott, inte så himla dyrt men en massa förpackningar blir det.

#11

Postad 01 februari 2010 - 21:16

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Anledningen till att jag kikar på en sådan här maskin är att jag har espressomaskin kvarn och rubbet men det blir inte av att jag använder jag är helt enkelt för lat för det och jag dricker sällan och allt det tar stor plats.

Har kört nespresso ett par år och kan rekommendera dom om man vill ha en espresso lätt och snapt utan något söl.
Det finns ett bra utbud på nespressos hemsida bara beställa och hämta hos postombud.
Vill man ha vanligt kaffe finns det bättre alternativ.


Hur är dom med leverans tider mm. på sidan?
Hur blir en lungo, har för mig att det typ är deras mellanting av kaffe och espresso stämmer det(eller vad hette den stora koppen)?

Kommer dom få in choklad och te och grejor tror ni som den andra maskinen som inte kommit till Sverige eller kommer man vara begränsad till just kaffe i all framtid.

Tänker nu på min fru som inte dricker kaffe så kan det vara bra med tex varm choklad och andra gottesaker.

Redigerat av Unregistered429c130c, 01 februari 2010 - 21:18.


#12

Postad 01 februari 2010 - 23:03

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Choklad ur en nespresso-maskin. nej, det tror jag inte på. På något vis tycks allt man gör med något där kaffe varit smakar just kaffe...

#13

Postad 02 februari 2010 - 08:57

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Jo det är ju sant iof.

#14

Postad 02 februari 2010 - 11:34

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag kör på en Dolce Gusto från Nescafé, kostade ca 800:- från tyska Amazon. Sedan beställer jag kapslar på Ebay. Valde den för att den inte bara gör små espresso i olika sorter, utan även cappuccino, ice cappuccino, mocha, latte macchiatto och choklad med mera. Tycker det är roligare än espresso, även om man gör en sån eller en lungo ibland också.

Postad bild

#15

Postad 02 februari 2010 - 22:11

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Köpte en nespresso i helgen för att ersätta den vanliga kaffebryggaren, blir dock till att sälja den då det blir för dyrt, trodde en lungo var större än den var, blir ju 2 koppar var till mig och frugan bara till frukost så då drar det iväg :)

#16

Postad 03 februari 2010 - 21:35

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0

Jag kör på en Dolce Gusto från Nescafé, kostade ca 800:- från tyska Amazon. Sedan beställer jag kapslar på Ebay. Valde den för att den inte bara gör små espresso i olika sorter, utan även cappuccino, ice cappuccino, mocha, latte macchiatto och choklad med mera. Tycker det är roligare än espresso, även om man gör en sån eller en lungo ibland också.

Postad bild

Vad är det för kapslar till den?

Nån som vet vilka olika kapsel sorter det finns och vad dom heter så man kan googla dom olika för att se utbud mm.

#17

Postad 03 februari 2010 - 23:47

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

håller med, plus att kostnaden per kopp är ju helt åt....
själv förstår jag inte hur det finns en marknad för detta när det finns fantastiska helautomatiska kaffemaskiner...

Nespresso är billigt!
Jag har inte hittat någon helautomatisk espressomaskin under 10K (inkl Jura) som matchar espresso i smak. Och inget spill eller svinn.

#18

Postad 04 februari 2010 - 11:25

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Vad är det för kapslar till den?


Dessa... https://www.dolce-gu...l-flavours.aspx

#19

Postad 04 februari 2010 - 13:10

Unregistered8be02378
  • Unregistered8be02378
  • Användare

  • 117 inlägg
  • 0
Jag fattar inte varför folk väljer att köpa kapselmaskiner. Visst maskinen i sig är billigare i inköp men det beror ju på att den är subventionerad av kaffeproducenten då man låser in sig till att köpa just deras kapslar vilket kan kosta 4 kr per kapsel. En kopp med påtår blir nästan 10 spänn! 365 dagar per år gånger antal medlemmar i hushållet. Mucho dineros...

#20

Postad 04 februari 2010 - 13:52

rockjewel
  • rockjewel
  • Rookie

  • 3 inlägg
  • 0
Det KAN ju också finnas hushåll med en (1) person... Och som dricker all espresso på jobbet utom på helgerna...
Var och en efter sina behov, finns säkert en bra maskin som passar dina behov men en kapselmaskin passar mina behov.

Jag fattar inte varför folk väljer att köpa kapselmaskiner. Visst maskinen i sig är billigare i inköp men det beror ju på att den är subventionerad av kaffeproducenten då man låser in sig till att köpa just deras kapslar vilket kan kosta 4 kr per kapsel. En kopp med påtår blir nästan 10 spänn! 365 dagar per år gånger antal medlemmar i hushållet. Mucho dineros...



#21

Postad 04 februari 2010 - 13:54

head
  • head
  • Lärjunge

  • 269 inlägg
  • 0

Jag fattar inte varför folk väljer att köpa kapselmaskiner. Visst maskinen i sig är billigare i inköp men det beror ju på att den är subventionerad av kaffeproducenten då man låser in sig till att köpa just deras kapslar vilket kan kosta 4 kr per kapsel. En kopp med påtår blir nästan 10 spänn! 365 dagar per år gånger antal medlemmar i hushållet. Mucho dineros...

Då ska jag försöka förklara så att du fattar ;-)

Nespressos espresso är fantasktisk god, grymt praktisk och pengar är inte någon trång sektor för mig.

#22

Postad 04 februari 2010 - 15:13

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

  • 3 433 inlägg
  • 0

Jag fattar inte varför folk väljer att köpa kapselmaskiner. Visst maskinen i sig är billigare i inköp men det beror ju på att den är subventionerad av kaffeproducenten då man låser in sig till att köpa just deras kapslar vilket kan kosta 4 kr per kapsel. En kopp med påtår blir nästan 10 spänn! 365 dagar per år gånger antal medlemmar i hushållet. Mucho dineros...

Kaffet som man använder i en vanlig espressomaskin är inte gratis heller. Stora fördelen som jag ser det med Nespresso är att kvaliteten på kaffet är väldigt hög och jämn, det blir heller inget spill. Jag kunde få väldigt god espresso med mitt gamla system (maskin + separat kvarn) men det kunde lika gärna bli rätt så dåligt.

#23

Postad 04 februari 2010 - 15:19

Unregistered429c130c
  • Unregistered429c130c
  • Användare

  • 121 inlägg
  • 0
Köper man bönor och måleri själv så kostar en kopp också 2-4 spänn och i kapell fallet slipper du allt jobb du sätter i en kapell och trycker på knappen.

Men jag skulle fortfarande vilja vet vad dom olika sorteras känslor heter om nån vet.

#24

Postad 04 februari 2010 - 19:26

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Det KAN ju också finnas hushåll med en (1) person... Och som dricker all espresso på jobbet utom på helgerna...


Exakt så är det för mig, och jag är väldigt nöjd med min nespresso maskin! Snabbt, enkelt, gott, jämn kvalitet.

Att köpa bönor som man ändå inte hinner använda innan de blir dåliga är dyrt jämfört med kapslarna som har en hållbarhet på ca 1 år.

#25

Postad 05 februari 2010 - 19:32

bobby tex
  • bobby tex
  • Användare

  • 107 inlägg
  • 0
Jag har inte provat nespresso, fattar inte riktigt vad det är, är det vanligt espressokaffe fast i små enportionsbehållare?

farsan har emellertid en couisinart kvarn o syrran har en helautomatisk som de köper svindyra bönor o maler i, visst det blir väl gott. Själv brygger jag zoegas skånerost/forza/mollberg för hand med vattenkokarn jag köpt på öb, det blir alldeles utmärkt det med.

jag gillar starkt mörkrostat kaffe men tycker såna här dyra maskiner mest verkar vara nån konsumtionsgrej, det är nån lyxkänsla folk är ute efter bara

#26

Postad 05 februari 2010 - 23:31

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Jag går snarare på bekvämlighet, min maskin kostade 800:- och gör grymma cappuccinos, lattes och annat skoj utan att jag behöver skumma mjölk och annat som jag aldrig skulle orka göra. En kaffekännare skulle säkert underkänna dem, men de är billigare och godare än vad jag brukar få ute.

#27

Postad 22 februari 2010 - 13:02

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Har aldrig provat en sån här maskin, men kan man göra stora koppar med dom och inte bara små espressokoppar?

Den där Gustomaskinen verkar ju bra, finns den att köpa nånstans i sverige, eller måste man beställa från utlandet?

#28

Postad 23 februari 2010 - 12:12

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Seriöst intresserade kan nog få provsmaka i butiker som säljer maskinerna. Var själv inne på en kapsel-maskin förut men då jag provsmakat i butik, och sedan flera ggr smakat de flera olika sorterna hos vänner/bekanta så upplever jag konceptet med kapslar ganska smaklöst och i en kaffe/espresso vill jag ha smak! Att kapslarna sedan tydligen kan lagras så väldigt länge ser jag själv mest som en nackdel.

Brukar man köpa mellanrost, men är sugen att testa en variant av grymt enkel hemma espresso kanske man leva med att det inte smakar så speciellt. Fördelen är ju att i stort sett vem som helst kan trycka på en knapp då processen är enkel, man behöver ju bara klicka i en kapsel och fylla på med riktigt kallt friskt vatten, tömma lådan vid behov. Dock smakar det lite som vem som helst gjort den sk espresson med. Men maskinen kan ju vara ett billigt insteg i kaffe kulturen.

#29

Postad 06 maj 2010 - 21:49

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Jag har en D120 och är jättenöjd med den.
Men jag har en fundering. Efter att jag kört en kaffe så brukar jag tömma hållaren och köra igenom maskinen igen med bara vatten för att rensa systemet. Är detta overkill eller är det t.o.m. rekommenderat att göra så ? Tänker bara på att varje gång jag gör kaffe så får maskinen jobba 2ggr vilket i teorin innebär att jag riskerar att den går i sönder tidigare än man kanske kan förvänta sig (säg att den ska klara kanske 10.000 körningar).

#30

Postad 08 maj 2010 - 09:32

Merkurius
  • Merkurius
  • Användare

  • 150 inlägg
  • 0

Efter att jag kört en kaffe så brukar jag tömma hållaren och köra igenom maskinen igen med bara vatten för att rensa systemet. Är detta overkill eller är det t.o.m. rekommenderat att göra så ?

Har själv en C100 och jag gör precis som du och kör igenom bara vatten när jag gjort kaffet. Jag är ganska säker på att maskinen håller länge nog ändå. Det känns fräschare att rensa systemet istället för att låta kafferesterna torka in. Det kanske rentav gör att maskinen håller längre.

#31

Postad 13 juni 2010 - 09:39

Unregistered69a7a1ce
  • Unregistered69a7a1ce
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0
Har en Nespresso Le Cube och är väldigt nöjd med espresson den leverar. Flera av Nespresso's kaffesorter är riktigt starkt rostade och det finns nog tillräckligt med variation i utbudet för att det skall passa de flesta.

Priset är inte mycket att dividera över , jag betalar gärna lite extra för ett gott kaffe. Nu är jag ingen storkonsument här hemma , mellan 5-10 koppar espresso per vecka blir det nog ...

#32

Postad 14 juni 2010 - 21:13

weezer
  • weezer
  • Forumräv

  • 706 inlägg
  • 0
kör med en Nespresso Citiz sen tre-fyra månader och är mycket nöjd. Till å med min 2åring kan göra en bra espresso med den! Visst, det är inte gratis med vadå liksom, jag plöjer upp 100 kapslar på två månader kanske, ingen big deal..

#33

Postad 17 juni 2010 - 20:14

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

  • 1 141 inlägg
  • 0

Det KAN ju också finnas hushåll med en (1) person...

Precis så är det för mig. Funkar kanon.

#34

Postad 06 september 2010 - 16:24

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Kan meddela att Elgiganten har börjat sälja Dolce Gusto maskiner och kapslar. Då slipper jag beställa kapslar från ebay i fortsättningen!

#35

Postad 17 september 2010 - 19:23

karlssonistaun
  • karlssonistaun
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Vill bara tacka Mooshie för hans tidigare kommentarer om Dolce Gusto, tog och beställde en i våras via Amazon.de - är super nöjd. När jag nu ser att den kommit till Sverige kan jag verkligen rekommendera den till alla, verkligen en fantastisk maskin.

Ser nu även att det kommit en ny maskin som verkar måtta vattenmängden själv... kanske dags att ge bort sin nuvarande maskin till Far i födelsedagspresent :P

#36

Postad 17 september 2010 - 19:52

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
En som måttar själv hade ju varit grymt!! Jag måste fortfarande titta på måttkorten ibland (vi laminerade dem och lade dem vid maskinen) för att inte blanda ihop de olika sorterna och hur mycket vatten de ska ha. Måste kollas upp!!

#37

Postad 12 oktober 2010 - 22:30

Unregisteredc653debf
  • Unregisteredc653debf
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag kan meddela att Willys-butikerna nu börjat sälja kapslar till: Tassimo, Dolce Gusto och Caffitaly. Priserna verkar ligga en bit under Elgiganten/Mediamarkt. Jag tror faktiskt att de är billigast i Sverige.

#38

Postad 24 oktober 2010 - 18:54

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
Köpte en Dolce Gusto Circolo i lördags. Intrycket så här långt är ganska bra. Espresson smakar bra och det gör även cappucino och latte machiato. Testade även en av de "vanliga" kaffesorterna som finns till denna maskin, men det var ingen höjdare tyckte jag. Kommer förmodligen mest köra espressokapslar till den och skumma riktig mjölk med en skummare. Ska köra med den ett tag till och sen ska jag skriva mer utförligt om vad jag anser. Intrycket hittills är iaf positivt...

Edit: OK...nu har jag hunit köra den lite och ska försöka mig på ett lite mer utförligt omdöme. Latte Machiato och Cappucino är fanimej skitgoda för att vara gjorda på "pulvermjölk"...inget snack! Trodde aldrig att det skulle gå att få fram så pass bra smak med mjölkapslarna, men det går uppenbarligen. Även den chokladvariant som finns till denna maskin är riktigt god. Gillar du ovanstående kaffedrycker och tycker att drygt 6 kr per kopp är ok så kan detta vara maskinen för dig.

När det gäller espresso så har jag testat de tre varianter som finns till denna maskin; espresso, espresso ristretto och espresso intensa. Den förstnämnda är för klen och den kommer jag inte köpa mer. Ristretto och Intenso är goda och funkar både att dricka som de är eller som bas i en latte eller cappucino. Creman är också godkänd och klarar sockertestet. Jag hade en manuell maskin med kvarn innan denna och en bra espresso ur den var/är godare, det går inte att komma ifrån, men smidigheten och jämnheten på kaffet i denna maskin är värt mycket. Återstår att testa de lungo sorter som finns till maskinen också. Jag får återkomma till det.

Vi kommer använda denna maskin med främst espressokapslarna och skumma riktig mjölk till och då anser jag att kostnaden per kopp är ok. Ska man däremot bara köpa kapslar till cappucino eller latte macchiato så tycker jag personligen det börjar bli för dyrt då varje kopp går loss på det dubbla, dvs drygt 6 spänn.

Förutom att man kan ifrågasätta priset per kopp så är även variationen på utbudet begränsat jämfört med exempelvis caffitaly och tassimo systemen där det framförallt finns betydligt större utbud av olika kaffesorter. Det är väl i princip de enda negativa aspekterna jag kan komma på med denna maskin...

//P

Redigerat av peppelito, 27 oktober 2010 - 14:57.


#39

Postad 27 oktober 2010 - 15:01

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

Jag kan meddela att Willys-butikerna nu börjat sälja kapslar till: Tassimo, Dolce Gusto och Caffitaly. Priserna verkar ligga en bit under Elgiganten/Mediamarkt. Jag tror faktiskt att de är billigast i Sverige.


Var inne och kollade pris på Willys i Linköping och de tog 47,90 för en förpackning, dvs samma pris som på dolce-gustos webbshop. Ett par spänn billigare än EG tror jag dock det är...

Utbudet på Willys var dock inget att hurra över...4 sorter var allt som fanns.

//P

Redigerat av peppelito, 27 oktober 2010 - 15:04.


#40

Postad 27 oktober 2010 - 15:15

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Såg reklam på Dolce Gusto och det verkar intressant, men sen såg jag att det är mjölkpulver som skummas...
Är det bra eller bättre med riktig mjölkskummare?
Fudner nämligen på en nespresso Citiz o milk. Gillar inte svart kaffe bara utan dricker alltid med mjölk. så att kunna unna sig cappucino och cafe latte nästan dagligen lockar mig. Desutom smidigheten att inte behöva mala bönor etc. Hållbarhetsaspekten väger rätt bra.
Även om jag inte dricker svart kaffe så är jag kräsen när det gäller kaffe. Tycker oftast inte det duger när det inte är bryggt i en Moccamaster till exempel.
Skulle jag bli nöjd med en nespresso eller dolce gusto?

#41

Postad 27 oktober 2010 - 18:50

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
@Bulldog76

Smaken är ju som baken så det är svårt att svara på om nespresso eller dolce gusto duger till dig. Åk till närmaste el-lada...de brukar ha nespresso så man kan få testa en kopp. Jag valde dolce gusto av i princip två skäl (möjligen tre...) nämligen tillgänglighet på kapslar och design på maskinen. Kapslarna (åtminstone en del av sorterna) går att köpa i stora matvaruaffärer vilket är bra. Och designmässigt hade den dolce gusto maskin som vi köpte precis rätt röd färg för att passa med annan inredning i köket. Självklart hade jag även haft möjlighet att provsmaka kaffet...

Som jag skrev innan...cappucinon och latte machiaton som man gör med dolce gusto maskinen är riktigt goda trots att det är mjölkpulver som används. Vi kommer nog ha några kartonger hemma som man kan ha till hands vid fester och liknande för trots mjölkpulvret så behöver det absolut inte skämmas för sig...snarare tvärtom. Till vårat eget "dagliga" behov kommer vi skumma mjölk i en separat skummare.

//P

#42

Postad 27 oktober 2010 - 20:13

Unregisteredcc23e210
  • Unregisteredcc23e210
  • Veteran

  • 1 766 inlägg
  • 0
Då har också jag införskaffat mig en Dolce Gusto Circolo. Den skickades idag så förhoppningsvis kan jag smutta på allehanda kaffesorter till helgen. Jag älskar cappucino, latte och kaffe i ren allmänhet, men det här är min första kaffemaskin som kan brygga mer än vanligt kaffe så att säga.
Jag har faktiskt inte provat någon kaffesort från Dolce Gusto tidigare, men de flesta som gjort det säger att kaffet blir otroligt gott så jag gjorde en chansning la in en beställning.

Precis som för peppelite blev det en Dolce Gusto Circolo främst då tillgängligheten av kapslarna verkar vara god och designen som ju är riktigt läcker. Jag valde den röda varianten av Circolo då jag redan har en röd kaffebryggare och en röd brödrost från OBH Nordicas Chili-serie. Ferrari-rött är grejen i mitt kök! :)

En undran dock. Följer det med några kapslar med maskinen med olika kaffesorter? Jag köpte med mig en 5-6 olika förpackningar med olika kaffesorter, men det blir dyrt om man ska prova allt i det sortiment som finns att tillgå. :P

Redigerat av Unregisteredcc23e210, 27 oktober 2010 - 20:14.


#43

Postad 27 oktober 2010 - 20:49

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0

En undran dock. Följer det med några kapslar med maskinen med olika kaffesorter? Jag köpte med mig en 5-6 olika förpackningar med olika kaffesorter, men det blir dyrt om man ska prova allt i det sortiment som finns att tillgå. :)

Jepp, du får med 12 kapslar (tror jag det var).

//P

#44

Postad 27 oktober 2010 - 21:40

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0
Mina Dolce Gusto favoriter är helt klart "de sliskiga", det vill säga latte machiato, cappuccino och mocha. Även Ice Cappucino är riktigt god, speciellt när det var som varmast i somras! Köpte maskinen från tyskland före jul, och har hittills beställt kapslar från ebay. Det är skönt att den kommit till sverige nu. I alla fall, det jag vill ha sagt är att jag nog inte skulle rekommendera maskinen till finsmakare som maler själv och söker perfekt balanserade espressos. Till de som gillar sötare saker är den däremot perfekt!! Nu beställer jag sällan espresso, lungo eller de andra svarta varianterna, utan kör på de 4 som nämndes ovan. Strör gärna lite farinsocker över cappuccinon, då blir det min absolut favorit! Svart kaffe gör jag i vanlig kaffebryggare.

#45

Postad 27 oktober 2010 - 21:48

Unregistered73199dd3
  • Unregistered73199dd3
  • Forumräv

  • 704 inlägg
  • 0
Vi började sälja kapslat kaffe för ett tag sedan i Willys Buiken där jag jobbar, och då var dom där med en maskin som såg ut som en månraket ungefär. Stor som ******** som dom körde DEMO med.

Tror ni detta kommer att funka i längden? Kommer folk gå över till att dricka kaffe såhär? Räknade ut på Gevalia paketen hos oss kostar en kopp kaffe 12kr, alltså det blir ju rätt dyrt kaffe i längden.

Själv är jag en kaffeälskare som alltid maler mina bönor själv, och kollar man på bönförsäljningen i sverige så är den väldigt liten. Hur kommer det bli med dessa kappslar kan man ju undra.
Vill inte låta pesismistisk på något sätt men det känns verkligen som att detta kan bli båda väldigt BRA eller väldigt ANIS....

Redigerat av Unregistered73199dd3, 27 oktober 2010 - 21:49.


#46

Postad 28 oktober 2010 - 07:35

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Tycker just att Dolce gusto maskinen är jäkligt snygg. får väl ta och provsmaka.
smidigt med kapslar är ju att kaffet är färskt, dricker man både bryggkaffe och espresso så håller inte bönorna så länge.
trist o öppna ett paket för att sen "skynda" sig att dricka upp det

#47

Postad 28 oktober 2010 - 08:44

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0

Själv är jag en kaffeälskare som alltid maler mina bönor själv, och kollar man på bönförsäljningen i sverige så är den väldigt liten. Hur kommer det bli med dessa kappslar kan man ju undra.
Vill inte låta pesismistisk på något sätt men det känns verkligen som att detta kan bli båda väldigt BRA eller väldigt ANIS....


Min spontana tanke - en jekla massa förpackningar för lite kaffe.

Helt klart har de lyckats skapa sig en marknad för dessa maskiner och de levererar uppenbarligen ett varierat kaffe utav bra kvalité. Kunden får mycket att välja på, det går snabbt, enkelt och blir alltid bra.

Så ja, på din fundering, detta är nog ett format som kommer leva.

#48

Postad 28 oktober 2010 - 13:41

peppelito
  • peppelito
  • Veteran

  • 2 261 inlägg
  • 0
+1 på föregående inlägg!

Smidigheten är nog värt mycket för folk. Jag vet iaf att det är det för mig och min sambo nu när vi har små barn hemma som gör att tiden och orken att använda "riktig" maskin plus kvarn inte finns för tillfället. Dessutom är ju dryckerna från dessa maskiner bra, ibland tom riktigt bra, och om så inte vore fallet så skulle de heller inte ha fått det genomslg de nu fått. För min egen del väljer jag "Smidigt och gott (varje gång)" framför "Bökigt och riktigt gott (ibland)" utan större tvekan i nuläget. Längre fram kommer vi förmodligen skaffa kvarn plus manuell maskin igen eftersom jag gillar nörderiet, men nu finns ändå inte tiden och då är kapselmaskiner en riktigt bra lösning om man vill ha nåt annat än bryggkaffe...

//P

#49

Postad 28 oktober 2010 - 14:32

Monshi
  • Monshi
  • Guru

  • 4 002 inlägg
  • 0
Bara en fundering - går det att lura i maskinerna lite eget malt kaffe eller är man låst till kapslarna?

#50

Postad 28 oktober 2010 - 17:36

Mooshie
  • Mooshie
  • Forumräv

  • 554 inlägg
  • 0

Bara en fundering - går det att lura i maskinerna lite eget malt kaffe eller är man låst till kapslarna?


Om du spenderar lite tid så kan man meka i eget kaffe i en del tillverkares kapslar. Har sett en som gör det med Dolce Gusto kapslar på youtube, men tycker själv att det verkar lite väl pilligt.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.