Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Yamaha RX-V679 som inte vill använda subwoofer?

11 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 10 maj 2020 - 16:02

TrumJalle
  • TrumJalle
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

TL;DR:

Receivern använder inte subwoofern förutom vid några specifika ljudprogram. Varför?


Efter att min Onkyo-receiver för andra gången får problem med "HDMI-kortet" så har jag kopplat upp en Yamaha RX-V679 jag haft liggande.

 

Efter att fabriksåterställning gjorts och YPAO körts blev det dags att dra igång lite referensmaterial. Problemet är att subwoofern inte används av förstärkaren. Subwoofern hittas och konfigureras i YPAO-initieringen men ikonen lyser inte upp i displayen när jag ska spela upp ljud och följaktligen heller inget livstecken från subwoofern.

 

När jag byter mellan olika ljudprogram hoppar subwoofern igång på några, ibland åtminstone.

 

 

Jag har provat med de flesta inställningar jag kan komma på men kommer inte vidare. Olika kablar, båda sub-utgångarna på förstärkaren osv testat. Är det nån som har något förslag?

Subwoofern är en Klipsch SPL-120 som funkat som den ska med andra förstärkare.

 

Kan det vara så att receivern känner av om subwoofern är ansluten eller inte och därför inte skickar ut ljud om subwoofern inte verkar vara ansluten? Kanske är i så fall subwoofern anledningen till felet?

Bifogad fil  IMG_20200510_142550.jpg   59,27K   0 Antal nerladdningar



#2

Postad 10 maj 2020 - 16:27

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Antingen konfigurerar du alla högtalare till small.

Eller om du kör fullsize på frontarna brukar det finnas ett "Extra Bass" eller liknande för subben,

Då ska sub alltid vara på.

Brukar vara så på Yamaha men kan inte den modellen.

Kolla manualen.



#3

Postad 18 maj 2020 - 21:18

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
1. Maxa delningsfiltret på baksidan av subben.
2. Kör YPAO.
3. Se till att subben inte hamnar på min/maxvärde, t.ex. -12dB. Justera isf gainratten på subben så du ligger närmare 0 och kör ypao igen.
4. Sätt alltid alla högtalare till small. Betyder bara att bass management är aktiverat.
Sänk aldrig delningsfrekvensen till nån högtalare sen. Höja är ok, t.ex. från 40hz till 80hz.
5. Börja med att dela alla vid 80 om de inte fick högre av ypao, låt de stå kvar på det högre värdet isf.
6. De flesta får höja subgainen i recievern efter kalibreringen. Ofta uppåt +8 dB, ibland mer. Både ypao och Audeyssey sätter subben för lågt.
7. Provlyssna igen.

För bättre lärare än mig, och förklaringar, se "Home Theater Gurus" filmer på youtube. Väldigt sevärda allihop!
Lycka till!

Redigerat av Cruentuz, 19 maj 2020 - 12:12.


#4

Postad 21 maj 2020 - 23:08

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Som andra redan har sagt, YPAO satte säkert dina högtalare til "LARGE", det är ett känd "problem" med YPAO.



#5

Postad 22 maj 2020 - 18:11

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Som andra redan har sagt, YPAO satte säkert dina högtalare til "LARGE", det är ett känd "problem" med YPAO.

 

 

4. Sätt alltid alla högtalare till small.

 

Beror på vad man har. Har man bra golvare som frontar finns ingen anledning att sätta dom som small. Framförallt vid tvåkanalslyssning då bra högtalare ger en rapp och tajt bas. Subbar är ofta bättre på "mullrande lågbas". Har man THX-anläggning i ett optimerat rum kan det vara tvärtom, Så att alltid sätta till "small" blir för generellt. För min del har det alltid blitt bäst med "large" på frontarna.



#6

Postad 22 maj 2020 - 20:35

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Fast nu handlar det först o främst om att få hans sub att fungera.



#7

Postad 22 maj 2020 - 20:54

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Fast nu handlar det först o främst om att få hans sub att fungera.

 

Jo, men har ofta sett att det påpekas som den "enda sanningen" att alla högtalare skall sättas till "small". Eller som du skrev "problem" att dom sätts som "large", som om det är självklart att dom ska sättas som "small". Ville bara påpeka att det finns andra möjligheter. :)

"Extra Bass" funkar bra för att stötta frontarna och se till att sub alltid är på. Allt beror på dom egna förutsättningarna.



#8

Postad 22 maj 2020 - 23:42

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0

Beror på vad man har. Har man bra golvare som frontar finns ingen anledning att sätta dom som small. Framförallt vid tvåkanalslyssning då bra högtalare ger en rapp och tajt bas. Subbar är ofta bättre på "mullrande lågbas". Har man THX-anläggning i ett optimerat rum kan det vara tvärtom, Så att alltid sätta till "small" blir för generellt. För min del har det alltid blitt bäst med "large" på frontarna.


Håller inte med om en enda mening här. Råder om igen att se Home Theater Gurus på tuben. Kanske specifikt episod 7,8 och 9 (nian är riktad till dem som inte har/vill köra med minidsp).
Och THX är väl rätt tydliga med att det ska delas vid 80 och resten som small? Optimerat rum har nog bara Harman i hela världen. Vi vanliga dödliga får göra så gott vi kan.
Subbar är ALLTID bättre på mullrande lågbas :) Om inte så är det fel sub till högtalarna eller så är den inte EQ'ad och inställd för rummet.
En rätt viktig sak är också att det är väldigt svårt att få jämn basrespons i rummet med endast 1st sub.
Extra bass förstör nog oftare än det hjälper. Kan lika gärna släcka ut vissa frekvenser.

Men det är lätt att se med mätning. Kul om det funkar för dig! Visa gärna din responskurva utan smoothing i rummet här mellan typ 10-120hz. REW är gratis. Tyvärr kostar kalibrerade mickar en tusing ca, men ger ovärderlig hjälp.

#9

Postad 23 maj 2020 - 11:40

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 696 inlägg
  • 0

Om det är samma som på min:
Om du vill köra fullrange i fronmtarna plus subb:

"options" på fjärren --> subwoofer/bass --> Extra bass "on"



#10

Postad 23 maj 2020 - 14:33

Nizz_e
  • Nizz_e
  • Forumräv

  • 943 inlägg
  • 0

Håller inte med om en enda mening här.

Om inte så är det fel sub till högtalarna eller så är den inte EQ'ad och inställd för rummet.
 

 

 

Allt beror på dom egna förutsättningarna.

 

Du håller ju med :)

Kanske vanligare förr, men menar t.ex. dom med kapabla tvåkanalsanläggningar som sen köpt till surround och sub för att få filmljud men inte investerat lika hårt på det. Subben hamnar där den får plats estetiskt. Inte har nån avancerad mätning/kalibrering m.m. Då är det inte självklart att man ska skicka allt till subben.

Rekommenderar THX att man kör small även vid musik i 2-kanal? Eller är det bara för film?



#11

Postad 24 maj 2020 - 21:27

TrumJalle
  • TrumJalle
  • Amatör

  • 67 inlägg
  • 0

Tack alla som svarat.

Jag får medge att jag inte gjort tillräcklig felsökning innan jag postade min fråga. Det visade sig att den Shield TV jag hade ansluten till förstärkaren inte var korrekt inställd. Efter en massa omkalibreringar av YPAO, svärande, slitande av hår och bytande av kablar så kopplade jag in min PS4 och plötsligt tändes sub-lampan på förstärkaren. Allt funkar korrekt!

 

Hemskt pinsamt att jag inte ens provade med en annan källa! :blush:



#12

Postad 24 maj 2020 - 21:34

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0
Men vad bra. Vad var det för fel på din Shield?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.