Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

CRT-TV visar grön bild med streck i *BILD*, TV:n slocknar sedan efter några

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 17 februari 2021 - 15:41

Timilim
  • Timilim
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Jag asade fram min gamla CRT-TV ur klädkammaren i hopp om att kunna spela gamla konsolspel, men jag lyckas inte få den att fungera.
TV:n startar, men en grön bild med flimrande streck snett tvärs över visas (se bild), och bilden stängs sedan av. Dock är själv TV:n "på", stänger jag av den med fjärrkontrollen så sprakar högtalarna till, stand by-lampan börjar lysa, och den går att starta igen (men bilden dör alltså några få sekunder senare även då).
Dessutom ser jag (extremt vaga) konturer efter menyer, ljudnivå och liknande de få sekunder den är på, om jag klickar fram något sådant på fjärrkontrollen, så själva TV:n "fungerar", det är bara det att bilden dör...
 
Jag asade fram den för ett par år sedan också, då den hade samma problem.
Den gången lyckades jag dock få den att fungera efter en massa försök, men alltså inte nu...
 
Observera att detta inte är något "power save mode". Jag vet att man kan välja att visa en blå bild istället för myrornas krig i inställningarna för TV:n, men då stängs den inte av av sig själv. Och detta ger inte heller några störningar i bilden.
Någon som varit med om något liknande och vet om man kan fixa det här? Kan en TV ha inbyggda batterier som förbrukas ifall man inte använt dem på flera år eller något liknande som är hyfsat enkelt att fixa?
 
20210211_011645.jpg


#2

Postad 18 februari 2021 - 14:06

Zacabeb
  • Zacabeb
  • Veteran

  • 2 447 inlägg
  • 0
Det kan vara något så banalt som en läckande kondensator, men felsökning och reparation kräver expertkunskaper.

Den gröna bilden och de synliga diagonala linjerna från vertikalsläcket tyder på ett problem med drivningen av elektronkanonen för grönt (felaktig spänning till VG2?). Där upphör dock mina kunskaper.

Redigerat av Zacabeb, 18 februari 2021 - 14:07.


#3

Postad 18 februari 2021 - 15:35

Unregistered50f551e5
  • Unregistered50f551e5
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Vilka kunskaper inom mätning och lödning har du?

Det enklaste att göra är att kolla om glödspänningen i bildröret fungerar, du ska se 3 separata glöd inne i bildrörs halsen.

Om en saknas kan det tyvärr vara bildröret = skrot, annars troligen ett lödfel i kedjan.

Glödspänningen kommer från högspännings transformatorn ofta lödfel på dom benen (löd gärna om hela trafon).

Kan även vara lödfel på kretskortet som sitter på bildröret.

Om alla 3 glödarna finns kan det vara spänningsmatningen till RGB slutstegen, detta är 3 transistorer i BD800 serien eller liknande.

Dessa sitter oftast på bildrörs kortet, någon av dessa kan också vara kortsluten.

Alla 3 transistorer ska ha ca 180v eller så som matning, kan vara avbrott på matningen också. Denna kommer från högspänningstrafon via en likriktar diod.

Detta är väl det första att kolla, sen kan det ju vara snart sagt vad som helst.

Lycka till med projektet! Var lite försiktig, det är ganska höga spänningar!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.