Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xiaomi 4K Mi box International version Android TV 6.0

225 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Xiaomi Mi Box 4K (Mediaspelare) 4 6,73 (10) Inga priser
1 relaterade trådar

#1

Postad 01 september 2016 - 08:26

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Hittade denna på Geekbuying, på Pre-order för 881 kr, och beställde en. Har sen tidigare den kinesiska, vita versionen och är jättenöjd med den. Tyvärr kan man inte i den kinesiska byta launcher, eller få bort alla kinesiska appar, men denna ska levereras med Android TV, och vara avsedd för internationella marknaden. Vad tror ni? har inte provat Android TV, men ska bli kul att prova detta på en billigare burk än Shielden. Ett plus med är att den kan agera Chromecast också, så då slipper man köpa en sån på ett tag med :-)

 

http://www.cnet.com/.../xiaomi-mi-box/

 

http://www.geekbuyin...04_newarrival_5

 

Mer info:

 

https://9to5google.c...oid-tv-box-fcc/

 

 

Specification General Brand XIAOMI Color Black Material PC System Operating System Android TV 6.0 Marshmallow CPU Quad-core Cortex-A53 2.0GHz GPU Mali 450 750MHz RAM 2GB DDR3   ROM 8GB eMMC Communication Wifi Connectivity 802.11a/b/g/n/ac, Dual-band Wi-Fi 2.4GHz/5GHz Bluetooth Bluetooth 4.0 Camera N/A Media Video Supported

VP9 Profile-2 up to 4K x 2K @ 60fps
H.265 HEVC MP-10 at L5.1, up to 4K x 2K at 60fps
H.264 AVC HPat L5.1, up to 4K x 2K at 30fps
H.264 MVC, up to 1080P at 60fps
Supports HDR10/HLG HDR processing (software upgrade required)

Audio Supported DTS 2.0+ Digital Out, Dolby Digital Plus
Up to 7.1 pass through Picture Supported MP3,APE,FLAC,ACC,OGG Resolution Up to 4K 60fps Interfaces HDMI Port HDMI 2.0a x 1 port (HDCP 2.2) Other Interfaces USB 2.0*1;HDMI2.0*1;AV*1;DC In*1;RJ45*1 Other Features 3G N/A Other Function Supported languages: English, Chinese Power 5.2V, 2.1A Dimension & Weight (Main Product) Dimension 101 x 101 x19.5mm Weight 176.5g Package Contents 1 x TV box 1 x Remote control (Bluetooth voice remote control, powered by 2 AAA batteries) 1 x HDMI cable 1 x Power adapter (A right AC Adapter will be sent as your shipping country) 1 x User manual
 

 

Highlights

Android TV 6.0 Marshmallow

It runs on the latest Android TV 6.0 which is easy to use, supports voice controls and Google CastTM. Catch your favorite TV shows, play games, watch the news or switch to radio. Mi Box also recommends videos based on your personal Youtube and Google Play preferences!

Quad-core Cortex-A53 CPU

A high performance of Quad-core Cortex-A53 CPU can play a wide range of games. 

Bluetooth voice remote control

Just speak into the remote control and Mi box will search for what you want. 

Everything pops with HDR

HDR is quickly making its way to TV, first to set-top boxes with Mi Box. Watch videos in detail like never before with select HDR content. Witness scenes and characters come to life in vivid contrast, color, and clarity.

HDMi 2.0a

HDMI2.0a is a faster way to send video and audio output to your TV. With up to 18Gbps speeds, it significantly improves picture and sound quality, making Mi Box perfect for watching 4K Ultra HD and HDR video content.

DTS and Dolby surround sound

Mi Box supports both Dolby Digital Plus and DTS multichannel HD audio encoding. The result is smoother, dynamic, immersive and more realistic stereo surround sound during ultra HD Blu-ray video playback.

Apps for the big screen

Everything looks better on the big screen, including shows from YouTube, Sling TV, Netflix, Vudu, FandangoNOW and more.
Stream, play and be entertained for hours with access to hit shows, blockbusters, radio stations and viral videos.

Super smooth streaming, 60fps 4K decoding

A powerful video decoder is like having a high performance processor. Mi Box can handle up to 60 frames per second - that's double what other set-top boxes can do. It's an advantage you'll notice naturally when you watch NBA live or play a racing game.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  mi box.jpg   128,07K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av joalin, 01 september 2016 - 09:27.


#2

Postad 01 september 2016 - 17:04

Hooch
  • Hooch
  • Forumräv

  • 991 inlägg
  • 0

Noll koll, men posta gärna dina intryck senare.



#3

Postad 19 september 2016 - 12:08

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Kan uppdatera att jag fick just mail om att den är leveransförsenad till slutet på november pga komponentbrist, så inga tester förrän i december :-(



#4

Postad 25 september 2016 - 20:59

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

First sighting....

 

http://www.androidpo...lmart-costs-69/



#5

Postad 26 september 2016 - 10:18

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Kanon, såg den med. Det verkar eventuellt vara ett misstag att Walmart har lagt upp dom på hyllorna för tidigt. Videon verkar lovande iallafall :-)



#6

Postad 26 september 2016 - 18:44

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Kanon, såg den med. Det verkar eventuellt vara ett misstag att Walmart har lagt upp dom på hyllorna för tidigt. Videon verkar lovande iallafall :-)

Inte den här, det hackar mm.

http://forum.kodi.tv...3394#pid2423394



#7

Postad 27 september 2016 - 15:33

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Inte den här, det hackar mm.

http://forum.kodi.tv...3394#pid2423394

Kollade videon på Kodi.tv. 4K verkar vara lite tungt, men jag kommer iofs inte använda det, men det var trist :-( Hoppas de kan uppdatera fw...



#8

Postad 30 september 2016 - 11:37

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Såg ett mer djuplodande test av Lon Seidman på Youtube. Han är rätt positiv. Som sagt är inte all 4K ok, Men Hevc/H265-material på 4K funkar fint. 

https://www.youtube.com/watch?v=3wxTy_QW52U



#9

Postad 04 oktober 2016 - 13:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Dryga 50 USD från Geekbuying, Kina version men går väl att ändra till engelska?

http://www.geekbuyin...oliday_20161004

#10

Postad 04 oktober 2016 - 13:09

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Dryga 50 USD från Geekbuying, Kina version men går väl att ändra till engelska?

http://www.geekbuyin...oliday_20161004

 

Ser ut att vara den gamla varianten, som inte köra Android TV utan istället en variant av Android 5.0 med Xiaomi:s interface.



#11

Postad 04 oktober 2016 - 14:37

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0

Ser ut att vara den gamla varianten, som inte köra Android TV utan istället en variant av Android 5.0 med Xiaomi:s interface.


Så kan det vara, läste inte på så noga...

#12

Postad 05 oktober 2016 - 13:05

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Denna är den rätta på Geekbuying. Kostar 100 dollar. (minus 1 cent).

 

http://www.geekbuyin...Box-371297.html


Redigerat av joalin, 07 oktober 2016 - 08:13.


#13

Postad 06 oktober 2016 - 08:44

Raskus
  • Raskus
  • Forumräv

  • 804 inlägg
  • 0

Intressant. Borde sjunka i pris om den kommer säljas för 69 USD på Wallmart.



#14

Postad 08 oktober 2016 - 22:30

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

En åsikt från Kodiforumet idag:

Today 03:15
 
Post: #161
Don't get excited... Mi Box (in its present state) is a POS...

Tried SPMC and Kodi 17 beta 3...
- No 23.976
- No MPEG2 deinterlacing
- No HD audio
- No 3D MVC

... and sluggish. My Nexus Player seems like a rabbit compared to this turtle!


#15

Postad 10 oktober 2016 - 05:21

Unregistered17177ab2
  • Unregistered17177ab2
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Att ha med HDR i reklam och specs när den inte får det förrän tidigast när Nougat (Android 7) kommer är lite fräckt.



#16

Postad 10 oktober 2016 - 09:20

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

 

En åsikt från Kodiforumet idag:

Today 03:15
 
Post: #161
Don't get excited... Mi Box (in its present state) is a POS...

Tried SPMC and Kodi 17 beta 3...
- No 23.976
- No MPEG2 deinterlacing
- No HD audio
- No 3D MVC

... and sluggish. My Nexus Player seems like a rabbit compared to this turtle!
 
Samma kille verkar ha fått ordning på bl. a segheten och 23.976 efter en uppdatering, och efter att ha tagit bort en launcher med Mi recommends...
Själv bryr jag mig inte om 3D eller HD audio (vilket de aldrig påstått att de ska supporta om jag fattat rätt. Passthrough fungerar)
 
Updates:
  • Tried soft (long-press 'Power' button and choose 'Reboot') and hard (physical un-plug/re-plug) reboot, and my ethernet adapter/hub remains unrecognized frown.png.
  • My Mi unit is now less laggy, 24 hours later. Maybe some background processes were causing bad lags the first 2 hours I tested yesterday. Some lagginess is still persistent however.
  • WeTek Media Player adds no benefits to Mi Box; no different than using official Kodi 16.1.
  • (This may be a silver lining...) As 'Auto switch to best resolution' doesn't react to 23.976, 24, 25, 29.970, etc. (staying at 60.000 for me for all videos), I forced Mi Box to 1080p/24, and when playing 23.976 content, I get a framerate of "23.87" (as my PJ indicates). Granted not perfect "23.97", but if Xiaomi can add auto FPS and fix 23.976, this box may turn out to be useful for us Kodi users.
  • With all HD audio, Mi Box plays as 2.0 PCM. Standard DD and DTS passthrough fine.
 

 



#17

Postad 05 november 2016 - 10:42

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Glada nyheter från kodiforumet! En av moderaterna har testat den ett tag nu. 

A workaround to use Software decoding and Software deinterlacing of up to 720x576i / 25fps (non HD) OTA TV Streaming on the Mi Box.... 
(from an external TvHeadend, HDHomerun or similar Tuner / server)

I simply:

  • manually select in Android settings – a 1080p50hz Resolution for 25fps AUS TV streams.
  • use the Android Kodi App – SPMC 16.4.2 (Kodi Jarvis optimised for ATV)
  • and select YADIFx2 in the Kodi On Screen Display (OSD) – Video settings selector and save as default.

This results in excellent Full motion software deinterlacing. Producing high quality, smooth video playback of all my 720x576i mpeg2 TV channels. 1080i H264 Software deinterlacing will not work properly. Not enough CPU ponies.

1440x1080i mpeg2 TV is also able the be Software decoded and Software deinterlaced using the lower quality bob-inverted, blend, or ffmpeg deinterlacers.

Its still a PITA having to manually reselect 1080p60hz in Android settings for smooth 23.976fps Movie and Netflix video playback. But could be OK for casual use.
 

I don't impress that easily these days...

But after having played around with this Mi Box for a couple of week now, AMLogic with their Android Marshmallow 6.0 Firmware appear have sprinkled magic dust on to their HDMI video drivers.

Even without dynamic refresh switching working. Playing 23.976fps video content at a fixed 1080p60hz resolution with the AML Android Setting of:
Playback > HDMI Self Adaptation > selected ON.
Produces superbly smooth video playback in any Android App. Netflix, SPMC and more that is playing back 23.976fps video content smile.png
I have minimal motion smoothing selected on my TV as well.

In fact I would go so far as to say its the smoothest 23.976fps 1080p Netflix video playback I've seen on any platform. It really is that impressive, considering my TV stays at 1080p60hz and it is not using its 24p Movie or Cinema Mode.



#18

Postad 08 november 2016 - 08:17

Unregisteredf19319c9
  • Unregisteredf19319c9
  • Rookie

  • 2 inlägg
  • 0

Nån som vet vart man smidigast handlar denna till Sverige?

 

Har sett att den finns i England på https://www.thesolut...product/mi-box/



#19

Postad 08 november 2016 - 09:02

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Verkar fortfarande vara svårt. Jag cancellerade min beställning hos Geekbuying eftersom de flyttade leveransen till efter nyår pga brist. Köpte den i stället på plats i Usa, hos Walmart.

 

Jag är jättenöjd så här långt. Kan rekommendera att disabla Xiaomis Leanback Launcher så att man slipper lite bloatware iform av rekommendationer. Nu har jag ingen 4K-tv, så har inte provat några tyngre saker men den är snabb och fjärren är grym.

 

En lite irriterande sak är att man måste anväda båda fjärr och extern mus om man sideloadar, eftersom inputen av text ibland kräver fjärr, medan en del tredjepartsappar kräver mus, men det verkar vara samma bekymmer med tex Nexus och Nvidia Shield. Finns tydligen en lösning att använda Mouse Toggle, men det kräver root.

 

Har lagt in SPMC via Play store och det fungerar prima. Mi boxen har inte samma problem som jag upplevt med billigare Android-boxar att de måste startas om ibland efter sleep mode.


Redigerat av joalin, 08 november 2016 - 09:04.


#20

Postad 08 november 2016 - 13:46

m203
  • m203
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

Verkar fortfarande vara svårt. Jag cancellerade min beställning hos Geekbuying eftersom de flyttade leveransen till efter nyår pga brist. Köpte den i stället på plats i Usa, hos Walmart.

 

Jag är jättenöjd så här långt. Kan rekommendera att disabla Xiaomis Leanback Launcher så att man slipper lite bloatware iform av rekommendationer. Nu har jag ingen 4K-tv, så har inte provat några tyngre saker men den är snabb och fjärren är grym.

 

En lite irriterande sak är att man måste anväda båda fjärr och extern mus om man sideloadar, eftersom inputen av text ibland kräver fjärr, medan en del tredjepartsappar kräver mus, men det verkar vara samma bekymmer med tex Nexus och Nvidia Shield. Finns tydligen en lösning att använda Mouse Toggle, men det kräver root.

 

Har lagt in SPMC via Play store och det fungerar prima. Mi boxen har inte samma problem som jag upplevt med billigare Android-boxar att de måste startas om ibland efter sleep mode.

Väldigt intresserad av denna. Funderar på att beställa från den engelska sidan som nämnts. Vad är skillnaden på SPMC och Kodi?
Några andra reflektioner? streamar du från en server på lokalal nätverket? Tack för input.


Redigerat av m203, 08 november 2016 - 14:02.


#21

Postad 08 november 2016 - 15:30

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 1

Den är väldigt trevlig. Som en billigare Nividia Shield ungefär, om man bortser från spelande. SPMC är helt enkelt en android-version av Kodi. Koying som var ensam Android-utvecklare i Kodi-teamet bestämde sig för att göra en egen version. Den har en del egenskaper som gör att den flyter på bättre än den ursprungliga Kodi (som fortfarande fungerar). Det har lite med att göra att den klarar Mpeg2 bättre, att den ställer om refresh rate bättre, och andra saker, som tex att audio input via mic funkar genom att klicka på IP i tangentbordet. Finns säkert andra som kan förklara skillnaderna bättre, men de flesta som kör Android brukar numera välja SPMC i stället. 

 

Android TV tar lite tid att vänja sig vid, men det är väldigt styrt av Google, på gott och på ont, men mest gott. Det blir lite som i Apples värld, att allt fungerar, eftersom inga avsteg tillåts, och att man alltid har en uppdaterad burk. Jag har plöjt tiotals med tester av den, och de flesta rekommenderar den. HDR är väl någonting som många vill se, och som tydligen ska fungera bättre efter Android Nougat (7.0), men eftersom jag inte har någon full HD-tv så har jag inga behov av detta än heller. Jag har iofs en NAS men streamar inget över den, men det fungerar garanterat. Även via USB ska fungera bra. Jag använder mest streaming-addons i Kodi/SPMC, och vanliga appar från Play store. Kan även rekommendera Retrospect i Kodi, där alla playkanaler ligger.

 

Remoten som ingår är Bluetooth och väldigt bra, och har mic som sagt. Tyvärr fungerar inte alltid appar som inte är gjorda speciellt för android TV så bra, så det är bra att använda en trådlös mus eller fjärr med gyro.


Redigerat av joalin, 08 november 2016 - 15:39.


#22

Postad 03 december 2016 - 13:14

m203
  • m203
  • Wannabe

  • 31 inlägg
  • 0

@joalin eller andra, Sett lite på kodiflrumet angående settings, vad är det som gäller om man ska spela upp 720 / 1080 från disk och netflix? Inte rett ut riktigt vad det är som menas med de inläggen (sett att ett kopierats in ovan i tråden. 

 

Får en mibox i veckan så är lite nyfiken på bästa settings!



#23

Postad 05 december 2016 - 10:57

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

hej! Kul att fler köper denna trevliga burk!

 

Jag är verkligen ingen expert på detta med refresh rate, och ingenting jag stör mig på med ev. hack vid panoreringar etc, men vad jag förstår så är android i allmänhet inte så bra på att automatiskt justera refresh rate. Det verkar vara så att man manuellt kan ställa in så att material med 23.976 flyter på bra, och då gör man detta i Kodi smidigt enligt ovan. Har man bara 25 fps-material så har man naturligtvis detta i stället. Jag har endast installerat SPMC-versionen Jarvis 16.4.2 av Kodi, och inte själv mixtrat med detta, så kan inte förklara bättre. Mitt inlägg som jag klippte in var mest som en motvikt till att det är skit, eftersom man om man är intressserad tydligen KAN få  en perfekt upplevelse. Eftersom mina ögon antagligen tillhör skaran där man inte bryr sig eller noterar dessa problem så är jag mog inte målgruppen :-)



#24

Postad 10 december 2016 - 14:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Precis packat upp, installerat och lagt in SPMC på min Mi Box får dock inte passthrough av ljudet att fungera. Var iof ett tag sedan jag höll på med KODI/XBMC men trodde jag hade lite koll iaf.... satt passthrough enable och bockat i vilka ljudformat receivern stöder, satt HDMI passthrough i Android TV gränssnittet men verkar som att receivern endast får pcm 2.0 oavsett vilket ljudspår jag väljer.

#25

Postad 10 december 2016 - 14:57

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

slå på receivern först, sedan tv boxen, sist din tv, kommer dessa inte i rätt lägen så kännder inte kodi av att det är en receiver emellan, prova det först, kan vara så här i vissa kombinationer vet jag.

 

sedan vet du att du kan få ut de "riktiga ljudet" om du inte väljer passthrough ändå, de skickas ut i LPCM, men visst du kan ju inte få DTS:X eller Atmos.



#26

Postad 10 december 2016 - 15:53

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ingen skillnad på i vilken ordning jag startar tv, receiver samt box.

#27

Postad 10 december 2016 - 16:29

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vilka val finns under ljud då? 



#28

Postad 10 december 2016 - 16:51

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
De som finns default i KODI/SPMC, i Mi Boxens launcher (android TV) finns det typ inga inställningar.

Bifogad fil  IMG_8755.JPG   137,25K   2 Antal nerladdningar
Bifogad fil  IMG_8756.JPG   80,64K   1 Antal nerladdningar

#29

Postad 10 december 2016 - 20:29

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Funkade när jag körde in den "riktiga" KODI istället, antar att det är nån bugg i SPCM versionen.

#30

Postad 10 december 2016 - 21:21

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, skummt, borde funka med spcm också..



#31

Postad 10 december 2016 - 21:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

men vänta, vad är du ute efter, atmos och dts:x? annars kan du köra ut PCM, så får du ut looseless sound ju..

 

den första bilden du la upp, är det från kodi? du ska ju ta bort alla dom ringarna du bockat in, ta bort dom 5 du ringat in, sen väljer du wasabi under passthrough output device om de finns, men även om de inte finns borde den skicka ut 5.1 eller 7.1 via LPCM. så är det på Rasperry pi, nvidia shield osv...



#32

Postad 10 december 2016 - 22:24

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Ingen DTS:X eller ATMOS, endast DTS HD-MA 7.1 och "neråt". För Android och SPMC kan jag endast välja IEC eller Raw Passtrough.

#33

Postad 10 december 2016 - 22:27

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

ok, fattar, men då verkar de funka via kodi.... jag får ut fullt ljud(5.1 och7.1) via PCM med både nvidia shield och raspberry pi 3, men kanske är just spcm i den boxen du har som spökar då..



#34

Postad 11 december 2016 - 12:27

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Gå in på denna tråd och fråga koying om hjälp. Det är han som utvecklar spmc. Du får garanterat hjälp där.
http://forum.kodi.tv...=275083&page=24

#35

Postad 11 december 2016 - 13:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

antigen finns alternativet under ljud eller inte, tror inte det är någon annan inställning som gör det, har han ett alternativ i vanliga Kodi som inte finns i SPCM så är det nog bara så, de enda man kan göra är o se om det finns uppdateringar som man missat.



#36

Postad 12 december 2016 - 14:25

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0

Ja, det finns antingen eller inte, men...har du kollat expertinställningarna eller bara standard i SPMC?

 

SPMC Settings

Enable 'expert' in the settings menu. Then, make the following changes:

  • Audio output device = Android, RAW Passthrough
  • Number of channels = 7.1 [your receiver should be able to handle this input regardless of your actual speaker configuration]
  • Output configuration = Best Match
  • Stereo upmix = off
  • Maintain original volume on downmix = on
  • Boost centre channel when downmixing = 0 dB
  • Resample quality = High
  • Keep audio devices alive = 10 Minutes [this will prevent your AVR from going to sleep]
  • Enable audio DSP processing = off
  • Enable passthrough = on
  • Passthrough output device = Android, RAW Passthrough

Check your AVR receiver's user manual to confirm that it supports each of the following audio codecs and enable them accordingly:

  • Dolby Digital (AC3) capable receiver = on
  • Dolby Digital Plus (E-AC) capable receiver = on
  • DTS capable receiver = on
  • TrueHD capable receiver = on
  • DTS-HD capable receiver = on

Redigerat av joalin, 12 december 2016 - 14:29.


#37

Postad 12 december 2016 - 15:16

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Japp, precis så setupen ser ut i SPMC. Förutom ljudet som inte matas ut som det ska så hackar bilden, inget nätverksrelaterat fel. Kör jag samma film och samma setup i KODI (kan här iof endast ha android, audiotrack som audio output device) så funkar det.

#38

Postad 12 december 2016 - 21:18

joalin
  • joalin
  • Användare

  • 179 inlägg
  • 0
Ok, tyvärr har jag ingen receiver längre, så kan inte prova själv.

#39

Postad 13 december 2016 - 22:32

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

köpte en tv box från cdon, kopplade in den igår, provade lite, visst den spelar iso filer just fine, fint flyt inga hack alls, ljudet låter bra också, MEN stora problem med att få ut ljudet i 5.1 eller 7.1, får ibland ej något ljud alls i vissa videos, andra ger ljudet i alla högtalare förutom i centern, haha,,, va fasiken...

 

boxen jag köpte heter venz V10, länkar till den:

http://cdon.se/hemel...bo-p38490009enz

 

nu i mitt fall är de inte hela världen, då jag kör den till en mindre tv i sovrummet och kopplar hörlurar till den, så 2 stereo ljud är ok i detta fall, men de är ju skummt att ljudet ut varierar så mycket och att centerhögtalaren inte kommer med.

 

jag kan inte ändra hur ljudet i Kodi 16.1 ska skickas ut alls, är gråmarkerat: android raw eller liknande, och har ingen betydelse under sound settings(android) om jag väljer hdmi eller pcm. Så just denna tv boxen fixar tydligen inte 5.1 ljud alls, inte heller skickar den vidare bitstreamen till receivern... så endast stereo ljud.

 

Verkar nog så att vissa boxar EJ har stöd för ljud ut 5.1 eller 7.1 PCM elelr bitstream, måste nog ligga i hårdvaran



#40

Postad 13 december 2016 - 23:07

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Problemet med alla boxar som bygger på Amlogic S905, finns tydligen work arounds men har inte orkat bry mig än....

#41

Postad 13 december 2016 - 23:18

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

vad för walk arounds då? dela med dig för oss som vill testa.... :)



#42

Postad 13 december 2016 - 23:32

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Gör det enkelt för mig och postar ett par länkar :)

http://freaktab.com/...blems-with-kodi

http://forum.odroid....=19309&p=128317

https://forum.libree...hread-1924.html

#43

Postad 13 december 2016 - 23:33

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

:)



#44

Postad 14 december 2016 - 15:27

lobo
  • lobo
  • Mästare

  • 2 842 inlägg
  • 0
Blir det någon skillnad om du ändrar högtalarsetupen till 2.0?

#45

Postad 14 december 2016 - 16:30

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

köpte en tv box från cdon, kopplade in den igår, provade lite, visst den spelar iso filer just fine, fint flyt inga hack alls, ljudet låter bra också, MEN stora problem med att få ut ljudet i 5.1 eller 7.1, får ibland ej något ljud alls i vissa videos, andra ger ljudet i alla högtalare förutom i centern, haha,,, va fasiken...

 

boxen jag köpte heter venz V10, länkar till den:

http://cdon.se/hemel...bo-p38490009enz

 

nu i mitt fall är de inte hela världen, då jag kör den till en mindre tv i sovrummet och kopplar hörlurar till den, så 2 stereo ljud är ok i detta fall, men de är ju skummt att ljudet ut varierar så mycket och att centerhögtalaren inte kommer med.

 

jag kan inte ändra hur ljudet i Kodi 16.1 ska skickas ut alls, är gråmarkerat: android raw eller liknande, och har ingen betydelse under sound settings(android) om jag väljer hdmi eller pcm. Så just denna tv boxen fixar tydligen inte 5.1 ljud alls, inte heller skickar den vidare bitstreamen till receivern... så endast stereo ljud.

 

Verkar nog så att vissa boxar EJ har stöd för ljud ut 5.1 eller 7.1 PCM elelr bitstream, måste nog ligga i hårdvaran

Den enheten som du köpt behandlas inte i denna tråden. Denna tråd är till för Xiaomis AndroidTV box. Notera att det inte är samma sak som vanliga android som är installerat på din och många andra kinaspelare. Vore bra om ni tar diskussionen om din burk i någon annan eller en ny tråd.



#46

Postad 14 december 2016 - 20:41

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

men kom igen stefan , det är ju nära relaterat nog för att kunna diskutera ämnet, tycker jag och någon annan iaf.... :)


Blir det någon skillnad om du ändrar högtalarsetupen till 2.0?

verkar som om med 2.0 så funkar ljudet hela tiden, de jag provat ialla fall.

kopplat den till en liten tv där jag kör TV:ns högtalare eller bra hörlurar, får bli till det, så bryr mig inte längre om 5.1 nu.

Så nu Stefan, är det slutsnackat om min box för min del ;)



#47

Postad 14 december 2016 - 21:24

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

men kom igen stefan , det är ju nära relaterat nog för att kunna diskutera ämnet, tycker jag och någon annan iaf.... :)

Det är ju just det det inte är. Ditt problem är ett typiskt kina-spelar problem och har inte med AndroidTV eller för den delen Xiaomis spelare att göra.

 

Startar du en egen tråd kommer folk att kunna se att det diskuteras och hjälpa till. I denna tråden göms ditt problem och det är bara vi här inne som läser det.

 

Inte för att vara elak eller något sånt men jag tror helt enkelt på att hålla isär ämnen. Det blir bättre i längden. Men jag kan ju inte hindra dig. ;)



#48

Postad 14 december 2016 - 21:48

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

lugnt, inget problem längre då jag kör 2.0 nu,,,, men tar upp problemet i NY tråd med 5.1 om de blir aktuellt....

 

nu återgår vi till ämnet ;)


Redigerat av hundrakg, 14 december 2016 - 21:48.


#49

Postad 16 december 2016 - 08:25

mr.keyser
  • mr.keyser
  • Beroende

  • 1 248 inlägg
  • 0

Någon som testat att installera Amazon Prime-appen från Sonys Android TV på sin Xiaomi Mi box?

http://www.apkmirror...d-apk-download/



#50

Postad 16 december 2016 - 11:28

Stefan Bäckman
  • Stefan Bäckman
  • Forumräv

  • 976 inlägg
  • 0

Någon som testat att installera Amazon Prime-appen från Sonys Android TV på sin Xiaomi Mi box?
http://www.apkmirror...d-apk-download/


Intressant, det finns alltså en AndroidTV app. Kanske ska testa på min Shield... Nu blev helt plötsligt Amazon intressant.

Tack för tipset!



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.