Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tappa minnet i "vår" ålder

58 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 24 september 2008 - 14:16

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Tappa minnet är kanske fel beskrivning egentligen, men tappa ord/namn i alla fall.

Jag har ibland svårt för att plocka fram namn från huvudet. Det kan vara på personer men också saker.

Igår skulle jag förklara att jag läst en persons blogg och ville beskriva lite därifrån. Jag kunde bara inte komma på det. Till sist fick jag hjälp och namnet var "Patrik Ekwall".
Nu precis skulle jag ha fram namnet på en brädsport...det stod rent stilla och jag snöar in på 1-2 alternativ men de är bägge fel. Helt plötsligt kan det komma: "Wakeboard".

Min undran är hur vanligt detta är ? Man är ju trots allt inte så gammal. Hur ska det bli när man väl kommer upp i åren ? Detta skrämmer mig ibland och vill därför höra lite hur ni upplever detta.

#2

Postad 25 september 2008 - 07:36

lille_man
  • lille_man
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0
Jag har oxå det problemet, men jag tror inte det är något att oroa sig över.

Se på det hela med lite humor, som här t.ex:

Har du ånk?

Verkar det bekant?
Jag blev nyligen diagnostiserad ånk (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet)

Så här visar sig symptomen..
Jag bestämde mig för att tvätta cykeln. När jag på väg till garaget upptäcker posten i hallen.
Bäst att kolla posten innan jag tvättar cykeln, säger jag till mig själv. Jag lägger nycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.

Därför lägger jag räkningarna och ett brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma papperskorgen först. Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.

Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag flytta juicen så jag inte råkat spilla på skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.

På väg till köket får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vattnas, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet.

Då ser jag mina solglasögon som jag letat efter hela förmiddagen. Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord men först måste jag vattna blommorna.

Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV?n.
Någon har lagt den på köksbordet.

I kväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet.

Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men de mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att hämta en trasa. Så går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade tänkt göra.

Vid dagens slut är cykeln fortfarande smutsig, svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV?n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om vart jag lagt nycklarna till cykeln.

Jag försöker komma på varför jag inte gjort något idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG. Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp men först ska jag kolla mina mail....
;) :)

#3

Postad 25 september 2008 - 07:42

miha04
  • miha04
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0
Lilleman ! det där var riktigt roligt , men så känns det ibland .

#4

Postad 25 september 2008 - 08:03

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Jag(33 år) har då också ånk, fast jag tror i mitt fall att det kanske kan vara sånk(Sömnbristrelaterad åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet). Symptomen blir iaf mest tydliga när jag sovit dåligt. Går ofta från vardagsrummet ut i köket och blir stående och undrar vad det var jag skulle göra. Ibland får jag t.o.m. gå tillbaka för jag kommer inte för mitt liv på vad det var.
För att inte tala om när man svarar i telefonen på jobbet. Någon presenterar sig tydligt och frågar efter chefen. När man ringer chefen och ska koppla samtalet har namnet och ibland även företaget fösvunnit helt. "Någon från nåt företag vill prata med dig" är en inte alltför ovanlig fras.
Och det handlar om max 10 sekunder, snacka om guldfiskhjärna! Tur att det oftast inte är jag som svarar i telefon på jobbet! ;)

#5

Postad 25 september 2008 - 08:12

jimel
  • jimel
  • Mästare

  • 3 057 inlägg
  • 0
Hehe har haft samma tankar som dig Gioacchino, men det verkar ju ganska vanligt så det är väl bara att vänja sig.

#6

Postad 25 september 2008 - 09:18

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Kan inte låta bli att le lite för mig själv när jag läser era inlägg.
lille_mans är ju klockrent, men även JeppeNs. Kan göra precis som du. När någon presenterar sig i telefon eller när man skakar hand så är det precis som man inte riktigt lyssnar för när det väl kommer till kritan så har man ingen aning vem man pratat med. Låter ju väldigt ignorant nu, men jag gör inte det med vilje ;)

#7

Postad 25 september 2008 - 09:35

Dman
  • Dman
  • Lärjunge

  • 427 inlägg
  • 0

Min undran är hur vanligt detta är ? Man är ju trots allt inte så gammal. Hur ska det bli när man väl kommer upp i åren ? Detta skrämmer mig ibland och vill därför höra lite hur ni upplever detta


Inte behöver man bli skrämd, jag tycker nog det går åt andra hållet. Ju mer man tänker och låter hjärnan svettas med lite problemlösning, desto bättre funkar den. Tom. bättre än för ganska länge sedan man var tonåring.

Det är nog som med kroppen i övrigt, det gäller att hålla igång hela tiden. ;)

#8

Postad 25 september 2008 - 10:08

lille_man
  • lille_man
  • Användare

  • 109 inlägg
  • 0

Jag(33 år) har då också ånk, fast jag tror i mitt fall att det kanske kan vara sånk(Sömnbristrelaterad åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet). Symptomen blir iaf mest tydliga när jag sovit dåligt. Går ofta från vardagsrummet ut i köket och blir stående och undrar vad det var jag skulle göra. Ibland får jag t.o.m. gå tillbaka för jag kommer inte för mitt liv på vad det var.
För att inte tala om när man svarar i telefonen på jobbet. Någon presenterar sig tydligt och frågar efter chefen. När man ringer chefen och ska koppla samtalet har namnet och ibland även företaget fösvunnit helt. "Någon från nåt företag vill prata med dig" är en inte alltför ovanlig fras.
Och det handlar om max 10 sekunder, snacka om guldfiskhjärna! Tur att det oftast inte är jag som svarar i telefon på jobbet! ;)


Ja, precis har jag det också...
Ibland blir man kallad "Teflonpannan" av henne man bor ihop med, vad det nu är hon heter, äh, kommer snart ihåg hennes namn.?.?

#9

Postad 30 september 2008 - 11:14

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

  • 300 inlägg
  • 0
Igår var jag i farten igen. Skulle åka och handla och fick i uppdrag att byta ut en flaska fläckborttagning som tjejen köpt fel variant av. Jag har redan jackan på mig, går in i köket och hämtar flaskan och kvittot, stoppar kvittot i bakfickan.
Så långt allt väl, men jag kan inte ta på mig skorna med ena handen upptagen så jag ställer flaskan på telefonbänken medan jag tar på mig skorna. Åker och handlar och när jag känner kvittot i bakfickan kommer jag ihåg att flaskan står kvar på telefonbänken.
Ska det vara så svårt att komma ihåg en sak i fem sekunder bara p.g.a. den enorma koncentration det krävs att ta på sig ett par skor?!?!?!?!
Nästa gång jag försöker så glömmer jag säkert kvittot eller att ta på mig skorna! :D

Jag skyller på att jag jobbat övertid ett tag och kliver upp före 5 varje dag. Ovanstående är ett exempel på kroppens protest mot denna onaturliga dygnsrytm! :)

#10

Postad 01 oktober 2008 - 13:21

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
Om jag måste ställa ifrån mig något som jag måste ha med, så har jag börjat med att ställa det så att jag snubblar över det på väg ut genom dörren. Då dj-r går det inte (?) att missa det.

#11

Postad 09 oktober 2008 - 16:31

Unregistered70fd4719
  • Unregistered70fd4719
  • Lärjunge

  • 272 inlägg
  • 0

Jag har oxå det problemet, men jag tror inte det är något att oroa sig över.

Se på det hela med lite humor, som här t.ex:

Har du ånk?

Verkar det bekant?
Jag blev nyligen diagnostiserad ånk (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet)

Så här visar sig symptomen..
Jag bestämde mig för att tvätta cykeln. När jag på väg till garaget upptäcker posten i hallen.

....

Jag försöker komma på varför jag inte gjort något idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG. Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp men först ska jag kolla mina mail....
:) :)


Ha ha ha ha!!! Den är ju klockren! Och jag som trodde det bara var jag som gör sådana saker!

#12

Postad 09 oktober 2008 - 16:51

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0

Ha ha ha ha!!! Den är ju klockren! Och jag som trodde det bara var jag som gör sådana saker!

+1
Skönt att veta att man inte är ensam. :)

#13

Postad 26 november 2008 - 20:46

Unregisteredd51b7e75
  • Unregisteredd51b7e75
  • Beroende

  • 1 408 inlägg
  • 0
Svårt att komma ihåg namn,
dock är jag en jävel på att komma ihåg ointressanta saker.gärna saker som har hänt för minst 3år sen.

#14

Postad 26 november 2008 - 23:36

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Namn blir bara värre och värre tycker jag.
Ibland tar det helstopp och låser sig fullständigt.

Det är jobbigt, speciellt när man verkligen behöver få fram något. Inte minst i jobbsituationer.

Det sägs att minnet påverkas av b-vitaminbrist. Jag hade det för ett år sen och ska kolla det i nästa vecka igen. Kanske ett samband ?!?

#15

Postad 27 november 2008 - 07:25

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

  • 4 342 inlägg
  • 0
Ääääääh ta det lungt, jag är 20 och har samma problem :)

#16

Postad 28 november 2008 - 21:02

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0

Namn blir bara värre och värre tycker jag.
Ibland tar det helstopp och låser sig fullständigt.

Det är jobbigt, speciellt när man verkligen behöver få fram något. Inte minst i jobbsituationer.

Det sägs att minnet påverkas av b-vitaminbrist. Jag hade det för ett år sen och ska kolla det i nästa vecka igen. Kanske ett samband ?!?


Möjligt men inte troligt.

Det semantiska minnet är den mest "lättstörda" delen av våra minnesfunktioner, särskilt gällande påverkan av stress. Om du har haft det stressigt under den senaste tiden kan det med all säkerhet förklara dina upplevda framplockningssvårigheter. Sen har ju förväntanseffekten en klart negativ påverkan, alltså att man är orolig för/förväntar sig att man inte ska få fram eftersökt information och således inte för det. Långvarig stress (6 månader+) har i flertalet kontrollerade studier visat sig ge bestående funktionella nedsättningar i hippocampusformationen med framplockningssvårigheter som direkt följd :rolleyes:

#17

Postad 28 november 2008 - 21:38

3DBlaster
  • 3DBlaster
  • Användare

  • 237 inlägg
  • 0
Jag "brände" bort min barndom på mitt gamla jobb!

Min barndomskompis brukar komma hem till mig och berätta brandoms minnen från när vi var unga.. vi har varigt kompisar i typ 30 år eller var det mer?
Han har haft ett jobb med singel task uppgifter utan att behöva läsa >50 mejl om dagen! (ursäkta Svengelskan, sjukdomen återkommer flera gånger som ett bevis på hur fel jag har i det mesta :rolleyes: )
Jag har inte haft det så.. utan hela tiden trott att min fantastiska multi tasking har varigt snabb, effektiv och produktiv dessutom lite cool, och nu är jag snart nära Lille_mans situation ;)

Så min kompis brukar fråga: Känns det smart att ha förlorat sin barndom till ett företag?
Ja vad säger man när man vet att han rätt? Man slår ifrån sig… går runt hörnet och gråter lite…

Visst har ni sett The Long Kiss Goodnight med Samuel L. Jackson? Vad är det han gör för att komma ihåg var han la nycklarna eller sin pistol?
Han ”sjunger” en liten sång för att minas var han har gjort eller skall göra, jag snodde den iden (berätta inte detta nu, så jag blir stämd av en Finsk producent) för att minnas: Låste jag dörren har jag med mig allt? Vad skall jag göra osv… fungerar för mig!

Sen hoppas jag att min kompis kommer på besök oftare för då får jag höra hur roligt vi hade som barn och det är skönt att höra .....tro mig.

Med vänlig hälsning
/3DBlaster

Redigerat av 3DBlaster, 28 november 2008 - 21:51.


#18

Postad 28 november 2008 - 22:50

whiking
  • whiking
  • Wannabe

  • 47 inlägg
  • 0

Igår var jag i farten igen. Skulle åka och handla och fick i uppdrag att byta ut en flaska fläckborttagning som tjejen köpt fel variant av. Jag har redan jackan på mig, går in i köket och hämtar flaskan och kvittot, stoppar kvittot i bakfickan.
Så långt allt väl, men jag kan inte ta på mig skorna med ena handen upptagen så jag ställer flaskan på telefonbänken medan jag tar på mig skorna. Åker och handlar och när jag känner kvittot i bakfickan kommer jag ihåg att flaskan står kvar på telefonbänken.
Ska det vara så svårt att komma ihåg en sak i fem sekunder bara p.g.a. den enorma koncentration det krävs att ta på sig ett par skor?!?!?!?!
Nästa gång jag försöker så glömmer jag säkert kvittot eller att ta på mig skorna! ;)

Jag skyller på att jag jobbat övertid ett tag och kliver upp före 5 varje dag. Ovanstående är ett exempel på kroppens protest mot denna onaturliga dygnsrytm! :rolleyes:


Än värre är när du i dinna sinnes fulla bruk väl i affären inser att du har ett par kvitton på dina svettiga strumpor och undrar vart skorna är . !!

#19

Postad 29 november 2008 - 00:02

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Om du har haft det stressigt under den senaste tiden kan det med all säkerhet förklara dina upplevda framplockningssvårigheter. Sen har ju förväntanseffekten en klart negativ påverkan, alltså att man är orolig för/förväntar sig att man inte ska få fram eftersökt information och således inte för det. Långvarig stress (6 månader+) har i flertalet kontrollerade studier visat sig ge bestående funktionella nedsättningar i hippocampusformationen med framplockningssvårigheter som direkt följd :rolleyes:


Kanske stress jag inte är medveten om ?!? Varit mycket att hålla i på jobb, men inte överdrivet. Däremot har vi både köpt hus och snart ska man bli pappa för första gången också. Allt planerat i februari.
Kanske man lägger mycket krut där..lite omedvetet.

Ska ändå kolla b-vitaminerna på måndag. Har andra symptom också, så jag hoppas lite det är just det....

#20

Postad 29 november 2008 - 13:49

Unregistered5480a0bb
  • Unregistered5480a0bb
  • Forumräv

  • 886 inlägg
  • 0
Det är ju den lågintensiva stressen som är värst, just för att vi inte är medvetna om det på samma sätt som man blir när det är extra stressigt. Låter kanon att kontrollera för eventuell B-vitamin-brist. Håller tummarna för att det är något i den riktningen!

Om du verkligen är orolig över minnessvårigheter tycker jag att du ska påtala det vid läkarbesöket. Låt det inte bli bortförklarat om du inte upplever svaret som tillräckligt bara. Finns snabba metoder (test) för att kontrollera för eventuell egentlig minnesstörning. Utifrån din beskrivning tror jag dock inte att sådan föreligger utan att det är "enklare" och relativt lättåtgärdade svårigheter som är övergående!

Menar verkligen inte att skrämma upp dig på något sätt med det (kanske) formella språket. Arbetar dagligdags med dessa frågeställnigar så det är lätt att glida över i ett sjuksomsperspektiv.............

Redigerat av Unregistered5480a0bb, 22 januari 2009 - 21:47.


#21

Postad 29 november 2008 - 14:27

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Jag tackar för din input.

Haft lite konstiga stickningar på bröstet och i höger arm. Känns lite tryck över bröstet också. Detta oroar mig just nu mer :)

#22

Postad 29 november 2008 - 14:35

Unregistered6214acfd
  • Unregistered6214acfd
  • Lärjunge

  • 440 inlägg
  • 0
Samma kassa minne här också, sämre på namn, bättre på siffror dock. Får nog köpa några lådor med B-vitaminer.

#23

Postad 08 januari 2009 - 09:46

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0
Har alltid haft kass minne. Speciellt i lite stressigare situationer då kan jag glömma bort det mesta :)
Namn kommer jag aldrig ihåg och ibland glömmer jag även bort personer. Lite pinsamt när man inte kommer ihåg vad folk man jobbat med i ett par år heter.

#24

Postad 19 mars 2009 - 20:57

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
Hade en goding idag.
En bekant till mina svärföräldrar kom in i butiken idag. Han har sagt länge att han skulle in och titta på den och vi pratades vid och allt.
När jag skulle berätta för tjejen vem som varit där idag stod det rent still. Kom jäklar inte på vad mannen heter. Visserligen träffar jag inte honom dagligen på någotvis, men det är vid såna här tillfällen jag blir rädd.

Genast börjar man leta symptom och ev sjukdomar. Aaargh...

#25

Postad 19 mars 2009 - 23:09

xray
  • xray
  • Guru

  • 4 296 inlägg
  • 0
Jag tror att ”naturligt” minnesbortfall i vår ålder är nonsens, i alla fall om man bortser från minnesproblem som orsakats av sjukdom eller andra defekter. Här beror problem med minnet mer på t ex betydande alkoholkonsumtion (ej bara minnesluckor pga berusningen, utan även pga den nerbrytande effekt som alkohol har på nervceller).

Lite krasst kan man säga att minnesbortfallet i vår ålder istället beror på slapphet. Om en muskel i vår kropp plötsligt inte används behöver den ju inte längre vara så stor och stark. Det samma kan man säga om vår hjärna. När vi lär oss nya saker bildas nya synapser mellan nervcellerna som bidrar till inlärning och befästning av det inlärda i vårt långtidsminne. Och när vi belastar vår kära hjärna stimuleras dessa synaptiska förbindelser så att de inte förfaller ”på äldre dar”. Men om skadan redan har skett finns ju åter möjlighet att bilda nya synapser (och nervceller) - men nya förbindelser bildas inte längre lika enkelt som de gjorde i yngre ålder… :D

Redigerat av xray, 19 mars 2009 - 23:10.


#26

Postad 22 mars 2009 - 01:10

Unregistered62469361
  • Unregistered62469361
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
nog är man lite vimsig i bland ;) (allt är sant)

Vid 2 tillfällen har jag tagit bilen till affären ....för att sedan gå hem (visserligen kort men ändå)

Blivit uppring av pappa när jag är på konsum och handlar på min egna födelsedag och gäster som undrar vart jag är.

En tjej frågar på en parkeringsplats om jag kan växla en 20sedel till kundvagen.....jag öppnar bilen hämtar växel och ger henne......sen lägger jag 15min + på att leta igenom bilen efter nyckeln som sitter i dörren.

en gång hittade jag osten i frysen.

En morgon när jag var på väg till bilen trodde jag den var stulen, kom sen i håg at jag gick hem från bowlinghallen (3dje gången jag glömmer bilen)

jag har letat efter min plånbok + nycklar minst 500ggr (inte en överdrift)

glömt att ändra en stående överföring mellan ett mina konton så jag var helt pank på en resa till en annan stad. (fick dock låna pengar till mat och hotell)

Glömmer i bland vart jag perkerar bilen (ser jag som posetivt ändå , för då hade jag i allafall inte tängt att gå hem)

Saker man lånar av folk ställer man i hallen...sen glömmerman att ta med det varje dag i 2 månder( ett spel och paraply tror jag att det var) men man blir påmind om det man glömt när man ser personen.

2ggr har jag glömt att kolla hur mycket pengar jag har på kontot innan jag handlar mat. Dvs kontot har för lite och man går därifrån tomhänt.

glömde att lämna igen hyrfilmer i tid 3ggr i rad (ägaren var inte glad)

Glömt ta med kvitton på det som ska bytas på ikea

vet ni hur en burk med mask ser ut och luktar efter att man glömt den i sin fiskeväskan i någon månad? -Det vet jag

en gång beställde jag 4 biobiljeter till fel biograf.......bra Jobbat!!

vad förvånad man blir när man på morgonen hittar blöt tvätt i sin tvättmaskin från dan innan.

Folk som presenterar sig kan jag i bland gömma namnet påefter 5sek (extra pinsamt på krogen)

resten har jag förträngt

Har jag ånk?

Redigerat av Unregistered62469361, 22 mars 2009 - 01:23.


#27

Postad 22 mars 2009 - 01:25

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Vet inte om dessa "problem" har nåt med ålder att göra, tror det handlar om prioriteringar. Man kanske inte tycker det är tillräckligt viktigt att komma ihåg vissa saker, man kanske inte bryr sig ens. Man "borde" komma ihåg eller tanten vill att man skall göra nåt som man själv inte tycker är så viktigt. Hittar man då nåt roligare att göra eller tänka på faller det andra helt sonika bort ;) .

Att inte komma ihåg den andres namn efter man skakat hand, är nog ganska vanligt. Händer mig också. Jag tror man är så fokuserad på att säga sitt eget namn och göra ett bra intryck så man glömmer av att lyssna på den andre personen ;) . Brukar ibland upprepa personens namn efter han sagt det själv, - " Anders, var det?" te.x. Undelättar att minnas namnet, tror jag :P .



Det är bra mycket oftare man glömmer av tråkiga såker än roliga, eller hur?


Sen kör jag själv med en lista där jag skriver upp komihåggrejjer, grejjer som skall handlas, göras etc. Slipper man oroa sig om att komma ihåg dem och kan koncentrera sig på nåt mycket roligare! :D Bara kasta ett öga på listan om man skall till stan, kanske nåt man skulle göra när man ändå är där? Sen om man glömmer kolla listan, ja det har jag ingen bra lösning på :P .

Redigerat av genstruktur, 22 mars 2009 - 01:34.


#28

Postad 22 mars 2009 - 01:39

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Kanske stress jag inte är medveten om ?!? Varit mycket att hålla i på jobb, men inte överdrivet. Däremot har vi både köpt hus och snart ska man bli pappa för första gången också. Allt planerat i februari.
Kanske man lägger mycket krut där..lite omedvetet.

Ska ändå kolla b-vitaminerna på måndag. Har andra symptom också, så jag hoppas lite det är just det....



Nu har jag inga barn själv men att snart bli pappa måste väl vara otroligt omstörtande, nervöst och otroligt viktigt? Låter inte helt otroligt om de tankarna upptar mycket av din tid och att då andra lite mindre viktiga saker "glöms bort" ?

Redigerat av genstruktur, 22 mars 2009 - 01:40.


#29

Postad 23 mars 2009 - 19:50

Unregisteredb7e5102f
  • Unregisteredb7e5102f
  • Användare

  • 135 inlägg
  • 0
Är inte 30+, snarare 20+, men minnet är fan inte bra ändå.

Igår tex. Var hos en polare och skulle gå hem till mig och hämta en overall, bor ca 300m därifrån. Efter att ha gått ungefär 50m börjar jag fundera "varför går jag hem egentligen?", kommer på att jag skulle hämta nått men inte vad det var. Blev tvungen att ringa upp polaren och fråga vad det var jag skulle hämta

Namn är jag också riktigt urusel, glömde idag bort en nära polares namn...var tvungen att beskriva han för några andra vänner -.-

Sedan har jag oräkneliga gånger gått till ICA för att handla tex bröd, kaviar och ost. Kommer till ICA (ca 50m bort) och kommer inte alls ihåg vad det jag skulle handla, även om det handlar om 2-3 varor. Får helt enkelt gå hem och kika i kylen vad det var man skulle ha och bege sig iväg till ICA igen.

Att glömma vilken veckodag det är gör jag hela tiden, missar med 2-3 dagar när jag försöker gissa till mig. Det skyller jag dock på Universitet, läser slappkurser som inte har någon slags rutin.

Det går dock att skratta åt sig själv ganska ofta, så allt för mycke lider jag inte. Sen så har man ju handen, brukar ha den full med anteckningar för mobilens kalender eller sånt glömmer man ju att kolla i. Man får väl hoppas att det inte förvärras allt för mycket.

#30

Postad 28 september 2010 - 19:12

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

Jag har oxå det problemet, men jag tror inte det är något att oroa sig över.

Se på det hela med lite humor, som här t.ex:

Har du ånk?

Verkar det bekant?
Jag blev nyligen diagnostiserad ånk (åldersbetingad nedsättning av korttidsminnet)

Så här visar sig symptomen..
Jag bestämde mig för att tvätta cykeln. När jag på väg till garaget upptäcker posten i hallen.
Bäst att kolla posten innan jag tvättar cykeln, säger jag till mig själv. Jag lägger nycklarna på bordet, kastar reklamen i papperskorgen och märker att den behöver tömmas.

Därför lägger jag räkningarna och ett brev med en svarsblankett på bordet och bestämmer mig för att tömma papperskorgen först. Eftersom jag trots allt går förbi en brevlåda när jag ska till pappersinsamlingen kan jag lika gärna posta svarsblanketten. Men då behöver jag en penna.

Mina pennor ligger på skrivbordet i arbetsrummet, så jag går in dit och hittar en flaska juice som jag börjat dricka ifrån. Jag ska börja leta efter pennan, men först måste jag flytta juicen så jag inte råkat spilla på skrivbordet.

Juicen håller på att bli varm och bör sättas in i kylen.

På väg till köket får jag syn på en blomvas som står på bänken. Blommorna behöver vattnas, så jag ställer ifrån mig juicen på bordet.

Då ser jag mina solglasögon som jag letat efter hela förmiddagen. Det är bäst att jag lägger dem på mitt skrivbord men först måste jag vattna blommorna.

Jag lägger glasögonen på köksbänken och fyller vattenkannan med vatten. Då får jag plötsligt syn på fjärrkontrollen till TV?n.
Någon har lagt den på köksbordet.

I kväll när vi ska se på TV kommer vi att få leta efter kontrollen, men ingen kommer att tänka på att den ligger på köksbordet.

Jag bör lägga den där den ska vara, men först ska jag vattna blommorna. Jag häller lite vatten i vasen, men de mesta hamnar på golvet. Jag lägger tillbaka kontrollen på bordet och går för att hämta en trasa. Så går jag ut i hallen igen för att försöka komma på vad jag hade tänkt göra.

Vid dagens slut är cykeln fortfarande smutsig, svarsblanketten har inte blivit postad, det står en flaska med varm juice på bänken, blommorna är vissna, jag kan inte hitta någon penna, jag kan inte hitta fjärrkontrollen till TV?n, jag kan inte hitta mina glasögon och jag har ingen aning om vart jag lagt nycklarna till cykeln.

Jag försöker komma på varför jag inte gjort något idag. Det är förbluffande för jag vet att jag har varit upptagen hela dagen och jag är helt FÄRDIG. Jag förstår att detta är ett allvarligt problem och jag ska söka hjälp men först ska jag kolla mina mail....
:( :)

+1 :rolleyes:

#31

Postad 28 september 2010 - 19:21

jarre008
  • jarre008
  • Beroende

  • 1 166 inlägg
  • 0

nog är man lite vimsig i bland :) (allt är sant)

Vid 2 tillfällen har jag tagit bilen till affären ....för att sedan gå hem (visserligen kort men ändå)

Blivit uppring av pappa när jag är på konsum och handlar på min egna födelsedag och gäster som undrar vart jag är.

En tjej frågar på en parkeringsplats om jag kan växla en 20sedel till kundvagen.....jag öppnar bilen hämtar växel och ger henne......sen lägger jag 15min + på att leta igenom bilen efter nyckeln som sitter i dörren.

en gång hittade jag osten i frysen.

En morgon när jag var på väg till bilen trodde jag den var stulen, kom sen i håg at jag gick hem från bowlinghallen (3dje gången jag glömmer bilen)

jag har letat efter min plånbok + nycklar minst 500ggr (inte en överdrift)

glömt att ändra en stående överföring mellan ett mina konton så jag var helt pank på en resa till en annan stad. (fick dock låna pengar till mat och hotell)

Glömmer i bland vart jag perkerar bilen (ser jag som posetivt ändå , för då hade jag i allafall inte tängt att gå hem)

Saker man lånar av folk ställer man i hallen...sen glömmerman att ta med det varje dag i 2 månder( ett spel och paraply tror jag att det var) men man blir påmind om det man glömt när man ser personen.

2ggr har jag glömt att kolla hur mycket pengar jag har på kontot innan jag handlar mat. Dvs kontot har för lite och man går därifrån tomhänt.

glömde att lämna igen hyrfilmer i tid 3ggr i rad (ägaren var inte glad)

Glömt ta med kvitton på det som ska bytas på ikea

vet ni hur en burk med mask ser ut och luktar efter att man glömt den i sin fiskeväskan i någon månad? -Det vet jag

en gång beställde jag 4 biobiljeter till fel biograf.......bra Jobbat!!

vad förvånad man blir när man på morgonen hittar blöt tvätt i sin tvättmaskin från dan innan.

Folk som presenterar sig kan jag i bland gömma namnet påefter 5sek (extra pinsamt på krogen)

resten har jag förträngt

Har jag ånk?


Ha ha, sry att man skrattar när man läser igenom, men man känner igen sig lite iaf :(

#32

Postad 22 december 2010 - 09:22

Unregistered98d503b8
  • Unregistered98d503b8
  • Lärjunge

  • 326 inlägg
  • 0
Gammal tråd.

Men jag känner igen mig enormt vad gäller denna "ÅNK" diagnos.

Bara det senaste året är det enorm skillnad på hur vimsig jag blivit.

T.ex. Skall jag parkera bilen utanför lägenheten och har samtidigt handlat mat, kanske har träningsväskan med mig och dessutom måste lägga fram parkeringstillståndet (vet inte hur många gånger jag glömt detta) så blir det kaos rent ut sagt! Tack vare mitt dåliga korttidsminne ligger jag ofta vaken på kvällarna och funderar på allt jag borde gjort eller kanske inte gjort?

Kommer aldrig ihåg vart jag lägger nycklarna, mobilen är jämt försvunnen, och att multi-taska är omöjligt. Bara en sån enkel grej att laga mat blir jobbig då jag inte kan strukturera upp hur arbetet skall se ut bakom spisen.

Om jag går ut på krogen eller dricker så börjar minnet svikta rejält (alltså en riktig minnesförlust) efter bara en halv flaska Jack Daniels. Förvisso ett smidigt argument att använda om man gjort bort sig under kvällens gång, men hade nog hellre kommit ihåg vad som faktiskt hände än att vakna nollställd dagen efter.

Börjar bli galen på det här. Någon som hittat en lösning? Börja lösa korsord eller?

#33

Postad 22 december 2010 - 10:20

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0
I morse kom en sån blackout igen.
Mötte en kille på förskolan som frågade om detta var xxx-förskolan. Nej, det visste jag att det inte var, men jag kunde inte komma på vad vår sons förskola heter ! Det stod rent stilla. Sen liggen det en annan byggnad en bit ifrån, och den visste jag inte heller vad det var (fritidsgård).

Jag tror att mitt kommer när jag är stressad/nervös. Märker att ord försvinner och/eller att jag pladdrar på mer än vad som behövs.

Anledningen till att fler nog känner igen sig är helt enkelt samhället och att det är så mycket att tänka på och mycket vi vill göra...

#34

Postad 22 december 2010 - 21:20

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1 322 inlägg
  • 0
Jobbigast är när man glömmer portkoden.

#35

Postad 23 december 2010 - 12:39

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0
När jag tittar på tv och det blir reklam byter jag kanal. Ofta har jag knappt hunnit byta kanal innan jag börjar fundera på vad det var jag tittade på, och då kan det vara en film som jag suttit och tittat på i två timmar och det bara är upplösningen kvar..
Då brukar jag försöka att inte "fuska" och byta över och se vad det var, utan försöka komma på det istället, men det är VÄLDIGT sällan jag lyckas.
Mycket irriterande...

#36

Postad 23 december 2010 - 13:31

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Är nog julstressen, men för första gången jag gjort knepiga saker i år.

Ställt in kaffekannan i kylen istället för mjölken, som står framme när jag kommer hem på lunch och luktar...

(Kommer faktiskt inte alls ihåg att jag rört kaffebryggaren, lite roligt och skrämmande!)

Aldrig tappat bort en husnyckel eller plånbok i hela mitt liv, nästan inte tappat bort en enda pryl faktiskt, men, sista månaden, jupp, de är borta! Tillsammans med en bok jag glömde på tåget.. ;)

#37

Postad 11 januari 2011 - 22:58

Bakerman
  • Bakerman
  • Mega-Guru

  • 9 561 inlägg
  • 0

Ställt in kaffekannan i kylen istället för mjölken, som står framme när jag kommer hem på lunch och luktar...


Varför åker du hem på lunchen och luktar...?
Åker du alltid hem på lunchen och luktar...?
























:P
Sorry... Kunde inte låta bli... ;)

Redigerat av Bakerman, 11 januari 2011 - 22:59.


#38

Postad 12 januari 2011 - 23:43

Unregistered8c5802be
  • Unregistered8c5802be
  • Forumräv

  • 702 inlägg
  • 0
Japp! :)

Dålig svenska är jag duktig på.. :)

Redigerat av Unregistered8c5802be, 13 januari 2011 - 12:13.


#39

Postad 14 januari 2011 - 09:58

BioBerra
  • BioBerra
  • Guru

  • 5 602 inlägg
  • 0
Själv har jag ofta flera saker på gång samtidigt så jag har väldigt svårt att göra klart saker. Istället för att göra disken helt klar så börjar jag med något annat eftersom jag lessnar, det kan vara 2 pannor som jag inte orkar diska, det står nästan alltid minst 1 panna odiskad på spisen. Samma sak när jag städar, jag tar oftast bort det grövsta, men jag har svårt att få till finishen som gör att det blir skinande snyggt. Jag tror det hela beror på att jag håller på med flera saker samtidigt, så jag glömmer bort var jag började och det slutar med att inget blir riktigt färdigt. Man borde egentligen ägna minst 20 minuter varje dag på att städa och ha ordning hemma, då skulle man inte behöva hålla på flera timmar varje gång man ska göra snyggt.
Häromdagen var faktiskt första gången jag låste ut mig från huset också, hade glömt nyckeln i andra jackfickan, tur man har gett reservnycklar till en bekant.

#40

Postad 24 april 2011 - 14:46

Flash78
  • Flash78
  • Forumräv

  • 784 inlägg
  • 0
Känner att ja lider av dåligt minne själv. De flesta gångerna så handlar det om att ja oftast glömer vad folk har berättat för mej tidigare typ 1-2dagar innan. Finns det något sätt att förbättra minnet på?

#41

Postad 25 april 2011 - 13:12

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Tänk :)

Jag minns själv inte om det var två eller tre år sedan jag sådde gräs på gräsmattan, hur sjukt är inte det??
Korttidsminnet är också det väldigt dåligt. I alla fall om man räknar med mina mått mätt. Tror dock att mitt minne ändå är ganska gott jämfört med andra människor.

Det mest irriterande är att jag har börjat tappa ord så ofta; tyvärr en vanlig signal på att det är på väg utför med minnet. Jag är 31 år gammal :)

#42

Postad 26 april 2011 - 09:56

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Känner att ja lider av dåligt minne själv. De flesta gångerna så handlar det om att ja oftast glömer vad folk har berättat för mej tidigare typ 1-2dagar innan. Finns det något sätt att förbättra minnet på?


Försök koncentrera dig på vad folk säger så löser det sig. Funkar inte det så får du väl skriva ner saker.
Jag har inga problem och jag är säkert äldre än dig. Namn kommer jag inte ihåg men det är mest för jag är totalt ointresserad av vad främlingar heter.

Tänk :D

Jag minns själv inte om det var två eller tre år sedan jag sådde gräs på gräsmattan, hur sjukt är inte det??
Korttidsminnet är också det väldigt dåligt. I alla fall om man räknar med mina mått mätt. Tror dock att mitt minne ändå är ganska gott jämfört med andra människor.

Det mest irriterande är att jag har börjat tappa ord så ofta; tyvärr en vanlig signal på att det är på väg utför med minnet. Jag är 31 år gammal :D


Antagligen minns du inte när du sådde gräs pga det är helt irrellevant information. Varför lägga tid på att komma ihåg saker man inte har ngn nytta av? :D Hjärnan är rätt smart när det gäller vad man bör komma ihåg.

#43

Postad 26 april 2011 - 10:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

  • 7 926 inlägg
  • 0

Försök koncentrera dig på vad folk säger så löser det sig. Funkar inte det så får du väl skriva ner saker.

Det där kunde vara sagt av min fru! (Byt dock ut "folk" mot "hustrun") :D

#44

Postad 26 april 2011 - 11:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

  • 24 891 inlägg
  • 0

Det där kunde vara sagt av min fru! (Byt dock ut "folk" mot "hustrun") :D


Som sagt jag har samma problem :D Är det inte ngt som är intressant för mig så ignorerar jag det och glömmer därför bort det. Gammal ovana. Det har dock inget med dåligt minne att göra :D

#45

Postad 26 april 2011 - 16:10

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Antagligen minns du inte när du sådde gräs pga det är helt irrellevant information. Varför lägga tid på att komma ihåg saker man inte har ngn nytta av? :D Hjärnan är rätt smart när det gäller vad man bör komma ihåg.


Jo, men jag borde ju minnas om jag haft "fast" gräsmatta i en eller två somrar... eller bara en sommar och sedan en sommar med nysått gräs. Liksom.. :D

#46

Postad 09 maj 2012 - 12:52

baggehög
  • baggehög
  • Lärjunge

  • 356 inlägg
  • 0
det kommer smygande förr så kom man i håg en film man sett för 5 år sen .nu för tiden så kan man se filmen i halvtimme och sitta och fundera om man inte sett denna förut.och samma med musik förr kunde man säga artisten direkt går inte nu.man kan låten nästan utantill men vem som gjorde den är hopplöst att komma på inte lätt att bli gammal

#47

Postad 09 maj 2012 - 13:03

xarl
  • xarl
  • Forumräv

  • 610 inlägg
  • 0
hjärnan filtrerar sånt som den tycker är onödigt för att spara plats till viktigare saker.

(egen tanke)

#48

Postad 09 maj 2012 - 13:32

Unregistered291b229b
  • Unregistered291b229b
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Gamal tråd vaknar till liv :)

Allmän förvirring och minnesproblem kan vara kopplat till stress. Gör mindre saker långsammare, så minns du mer :)

#49

Postad 21 maj 2012 - 21:28

Gioacchino
  • Gioacchino
  • Forumräv

  • 834 inlägg
  • 0

Gamal tråd vaknar till liv :)

Allmän förvirring och minnesproblem kan vara kopplat till stress. Gör mindre saker långsammare, så minns du mer :)


Tror detta är ganska vanligt.
Storyn med gräset känner jag också igen mig på. Visst kan det tyckas orelevant, men jag vet folk som lätt kan allt vad man gjorde och när det hände...

#50

Postad 22 maj 2012 - 13:20

Bongo_Mongo
  • Bongo_Mongo
  • Veteran

  • 1 813 inlägg
  • 0
Jag har glömt vad tråden handlar om....



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.