Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och stenplattor under högtalare, bra eller?

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
IXOS 304 Layer Discs (Spikes & dämpkuddar) 0 (0) Inga priser

#1

Postad 03 maj 2005 - 09:54

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Någon som har tips på hur man skyddar parkettgolv från spikes?


Mina Dynaudio Audience 122 levererades med spikes men jag har inte satt på dem då det garanterat skulle skada parketten. Om man skall lägga något mellan spike'sen och parketten, vilket material skall det vara? Metall? Gummi?

Tacksam för tips...

#2

Postad 03 maj 2005 - 11:39

Unregisteredf380a49e
  • Unregisteredf380a49e
  • Mästare

  • 2 991 inlägg
  • 0
Köp spikeskydd, typ Quadraspire, IXOS Layer Discs, Goldring Perfect Sound Discs eller liknande. Dem kostar inte många hundralappar.

Spikeskydden från Quadraspire finns hos t.ex. Dustin Home och kostar 250kr.
Goldring Perfect Sound Discs finns hos Ljudmakarn för 40kr/st.

#3

Postad 03 maj 2005 - 11:58

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Köp spikeskydd, typ Quadraspire, IXOS Layer Discs, Goldring Perfect Sound Discs eller liknande. Dem kostar inte många hundralappar.

Spikeskydden från Quadraspire finns hos t.ex. Dustin Home och kostar 250kr.
Goldring Perfect Sound Discs finns hos Ljudmakarn för 40kr/st.

<{POST_SNAPBACK}>


Tack för det.
Ingen risk att det påverkar ljudet? (Ganska akademiskt antar jag).

PS. Ganska dålig bild hos Ljudmakarn. Och ingen bild hos Dustin... När skall företag lära sig att man inte näthandlar om man inte kan få bra information och bilder på produkter...?

Redigerat av CaptainCosmoz, 03 maj 2005 - 12:05.


#4

Postad 03 maj 2005 - 12:24

Unregistered8488b754
  • Unregistered8488b754
  • Lärjunge

  • 447 inlägg
  • 0
Sätt tassar under en betongskiva/skifferplatta/marmorplatta toklimma fast en ekskiva ovanpå (sättlim/epoxi/silikon), dit med högtalaren.

Vibrationer i högtalaren dödas samt resonanser i golv + eventuell granne under blidkas.

/JohnH

#5

Postad 03 maj 2005 - 12:46

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Har beställt 8 st Goldring Perfect Sound Discs från Ljudmakarn nu... Vi får se hur det blir...

#6

Postad 03 maj 2005 - 12:47

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Sätt tassar under en betongskiva/skifferplatta/marmorplatta toklimma fast en ekskiva ovanpå (sättlim/epoxi/silikon), dit med högtalaren.

Vibrationer i högtalaren dödas samt resonanser i golv + eventuell granne under blidkas.

/JohnH

<{POST_SNAPBACK}>


Säkert ett bra tips. Lite väl mycket jobb för mig då jag har väldigt lite tid... Får testa med Goldring Perfect Sound Discs.... Iaf minimalt arbete för mig :unsure:

#7

Postad 03 maj 2005 - 14:59

Unregistered0e422d8a
  • Unregistered0e422d8a
  • Forumräv

  • 863 inlägg
  • 0
Jag hade spikes förut men köpte Soundcare Superspikes. Blev perfekt och nu kan Jag flytta mina högtalare när Jag städar. Det gjorde ingen som helst försämring av ljudet. Sök i forumet så hittar ni fler trådar om Soundcare Superspikes.

Annars så finns det ju klassiker: Sätta spiksen på femtioöringar... :unsure:

#8

Postad 03 maj 2005 - 22:49

p-h
  • p-h
  • Användare

  • 137 inlägg
  • 0
Man skyddar enkelt parketten genom att lägga valfritt mynt under varje spik. Funkar finfint men har helt klart lite mindre hokus-pokus-faktor än massa dyra "spikesskydd" =)

#9

Postad 04 maj 2005 - 10:55

kribban
  • kribban
  • Mästare

  • 3 037 inlägg
  • 0

Man skyddar enkelt parketten genom att lägga valfritt mynt under varje spik. Funkar finfint men har helt klart lite mindre hokus-pokus-faktor än massa dyra "spikesskydd" =)

<{POST_SNAPBACK}>



:unsure:

Blir ju hysat billigt oxå även om man använder 10 kronorsmynt. :)

/Kribban

#10

Postad 04 maj 2005 - 21:46

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Som sagt, finns redan en del trådar som handlar om spikes o alla dess varianter....testa o sök.

Kan ju säga efter egna ganska färska erfarenheter:
*Superspikes + betongplatta tar inte bort speciellt mycket vibrationer som leds ned i golvet.
*SD-fötter(dämpkuddar) + betongplatta tar bort ca 80-90% av vibrationerna som annars skulle få golvet i gungning och störa grannarna

Testade genom att ha olika på de båda frontarna, lätt att känna skillnaden i golvet då... ;)

flyttar tråden till Tillbehör

#11

Postad 08 maj 2005 - 10:45

big_swede70
  • big_swede70
  • Forumräv

  • 913 inlägg
  • 0
Kolla mitt galleri, idiotsökert hemmabygge av biltemas spike's. :)

#12

Postad 18 maj 2005 - 15:36

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0
Borde inte detta vara något att testa?
Postad bild

Kula i hårdgummi, plattorna 5 resp 7 cm i diameter.

3st/högtalare.
28,36E/pack

#13

Postad 07 juni 2005 - 07:44

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Köp spikeskydd, typ Quadraspire, IXOS Layer Discs, Goldring Perfect Sound Discs eller liknande. Dem kostar inte många hundralappar.

Spikeskydden från Quadraspire finns hos t.ex. Dustin Home och kostar 250kr.
Goldring Perfect Sound Discs finns hos Ljudmakarn för 40kr/st.

<{POST_SNAPBACK}>


Köpte Goldring Perfect Sound Discs och det fungera perfekt. Inbillar (?) mig att ljudet vann lite också jämfört med att köra utan spikes (spikes utan dics är inget alternativ om man är rädd om parketten). Snyggt blev det också! Tack för det tipset!

Nu har jag ett nytt problem som kanske någon i forumet kan hjälpa till med. Min son på 8 månader börjar bli väldigt mobil. Höga (Dynaudio 122) högtalare med spikes och nämnda discar blir MYCKET ostabilt...
Skulle vara tacksam på tips om hur andra gör med småbarn och ostabila högtalare. (Kanske är medelåldern för låg i forumet?).
Som de står nu krävs en väldigt lite knuff för att välta dem - och de är tunga...

:)

(Lägger till en bild på högtalarna).

Bifogad fil(er)


Redigerat av CaptainCosmoz, 07 juni 2005 - 07:47.


#14

Postad 07 juni 2005 - 14:50

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0

Kolla mitt galleri, idiotsökert hemmabygge av biltemas spike's. :D

<{POST_SNAPBACK}>



Ser att du använder Dali banan Lux: Är det skruvanslutning endast på dem?


Köpte själv deras standard och är faktiskt besviken - även om de är väldigt fina och så...

#15

Postad 07 juni 2005 - 18:03

MullBenkt
  • MullBenkt
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Som sagt, finns redan en del trådar som handlar om spikes o alla dess varianter....testa o sök.

Kan ju säga efter egna ganska färska erfarenheter:
*Superspikes + betongplatta tar inte bort speciellt mycket vibrationer som leds ned i golvet.
*SD-fötter(dämpkuddar) + betongplatta tar bort ca 80-90% av vibrationerna som annars skulle få golvet i gungning och störa grannarna

Testade genom att ha olika på de båda frontarna, lätt att känna skillnaden i golvet då... :)

flyttar tråden till Tillbehör

<{POST_SNAPBACK}>


Om man nu har spikes på ett par stativ och vill undvika vibrationer och samtidigt vara snäll mot golvet, hur löser man det då? Vad menar du med dämpkuddar? Var kan man hitta dessa?

#16

Postad 07 juni 2005 - 21:04

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0

Om man nu har spikes på ett par stativ och vill undvika vibrationer och samtidigt vara snäll mot golvet, hur löser man det då? Vad menar du med dämpkuddar? Var kan man hitta dessa?

Glöm inte att du alltid kan söka på forumet och dessa produkter finns det trådar om redan.
Men jag tar det lite kort då :)
SD-fötter(dämpkuddar) görs av Sonicdesign.
Kan köpas av Hembioconsult.

Gör som jag gjort då;
stativ/högtalare -- > dämpkuddar --> betong/stenplatta -->golv :lol:

#17

Postad 07 juni 2005 - 21:54

MullBenkt
  • MullBenkt
  • Användare

  • 175 inlägg
  • 0

Om man nu har spikes på ett par stativ och vill undvika vibrationer och samtidigt vara snäll mot golvet, hur löser man det då? Vad menar du med dämpkuddar? Var kan man hitta dessa?

Glöm inte att du alltid kan söka på forumet och dessa produkter finns det trådar om redan.
Men jag tar det lite kort då :)
SD-fötter(dämpkuddar) görs av Sonicdesign.
Kan köpas av Hembioconsult.

Gör som jag gjort då;
stativ/högtalare -- > dämpkuddar --> betong/stenplatta -->golv :lol:

<{POST_SNAPBACK}>



Tack för tålamodet och alla svar!

Mvh Lars

#18

Postad 11 juni 2005 - 17:04

Björn L
  • Björn L
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hallå

Blir inte klok på alla dessa spikes-varianter det finns att välja på.
Vad rekommenderas, 3 eller 4, koniska, spetsiga eller fötter och vilket matrial bör man välja?

Funderade även på hur det blir om man bygger en platta med spikes på som man ställer högtalaren löst på.
Blir det bra eller?

Respons, tankar och funderingar bitte!


//Björn L

// Inlägget skrevs ursprungligen i en annan tråd, men flyttades hit // alpha

Redigerat av alpha, 12 juni 2005 - 10:02.


#19

Postad 11 juni 2005 - 17:09

Audio Code 3
  • Audio Code 3
  • Über-Guru

  • 12 561 inlägg
  • 0
Det som ger minst distorsion är bäst i sammanhanget, du får helt enkelt prova dig fram :ph34r:

#20

Postad 11 juni 2005 - 22:20

Korvis
  • Korvis
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0
Många hävdar ju att "dämpkuddar" som Valhalla Technology ska va bättre än spikes. Har inte själv nån erfarenhet av detta men jag har en polare som bytte ut sina spikes mot dessa dämpfötter och tyckte att ljudet blev märkbart bättre.

#21

Postad 12 juni 2005 - 07:41

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Borde inte detta vara något att testa?

Kula i hårdgummi, plattorna 5 resp 7 cm i diameter.

3st/högtalare.
28,36E/pack


Helt klart! min begränsade erfarenhet är att golvets och bjälklagets uppbyggnad har avgörande betydelse för om man ska välja dämpkuddar eller spikes. En plastmatta på betongbjälklag har helt andra akustiska egenskaper än ett träbjälklag med brädgolv.

Lite OT, men hemsidan din kugelabsorber kommer ifrån var klockren, www.intertechnik.de. Smockad med produkter för tweaks och dämpning till bra priser. Har du handlat där?

#22

Postad 12 juni 2005 - 10:25

alpha
  • alpha
  • Mega!

  • 1 302 inlägg
  • 0
Mina högtalare har i princip alltid stått på de medföljande spiksen. De har en rund och en vass sida, men båda gör dessvärre märken i golvet.

För några veckor sedan införskaffade jag ett par billiga slipade granitplattor, bara för att testa. På undersidan satte jag ett par möbeltassar för att inte repa golvet. Till en början tyckte jag att det lät aningen bättre, och det blev i alla fall något mindre vibrationer i golvet.

Sedan var jag bortrest i ett par dagar och när jag kom hem igen så tyckte jag inte alls att det lät lika bra längre. De från början så platta möbeltassarna var, om möjligt, ännu plattare. Kan det ha påverkat ljudet?

I vilket fall, jag åkte till närmaste hifi-butik och berättade om mina problem. Jag sa att jag ville ha något som i första hand är bra för ljudkvalitén och i andra hand bra för grannarna. Då blev jag rekommenderade ett par Soundcare Superspikes. Med tanke på hur enkla de ser ut, var priset ganska högt. Jag var minst sagt skeptisk i början.

Jag valde dock att testa, och ersatte de medföljande spiksen med dessa Superspikes. Som vanligt spelade jag Infected Mushroom för att utvärdera baskvalitén. Tidigare tyckte jag att mina högtalare hade en snabb och tight basåtergivning. Med Superspikes.... oj, det var faktiskt en klar skillnad. Basen blev ännu fastare och kvickare, och vid höga volymer var såväl basen som mellanregistret mer detaljerade än tidigare (ljudet grötade inte ihop sig).

Vid tillfälle skall jag fortsätta experimentera med spikes och andra underlag, men jag är för närvarande mycket nöjd med mina Superspikes.

Jag är väl medveten om att spikes inte är någon universallösning, och att en del ljud fortfarande sprids till grannarna. Men i mitt fall var det verkligen värt varenda krona. En annan fördel med Superspikes är att de inte gör några märken i golvet, och att det är lätt att flytta omkring högtalarna.

Redigerat av alpha, 12 juni 2005 - 10:27.


#23

Postad 12 juni 2005 - 20:33

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Gör som jag då, spikes/dämpkuddar och betong/stenplatta ;)
Varför kompromissa?! ;)

#24

Postad 13 juni 2005 - 08:03

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Ingen som har någon idé (eller erfarenhet) om hur man skyddar höga golvhögtalare från "vältning" (läs småbarn) - utan att komprmissa med ljudet???
Spikes går tyvärr bort helt, allt för ostabilt...

Tacksam för idéer/förslag.




(Hjälp högtalare välter ;) )

#25

Postad 13 juni 2005 - 08:05

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
En grej till... Var köper man gummimatta på 2-3 mm? Nån som vet?

Till att t.ex. ha en liggande högtalare på för att ta bort vibrationer.

#26

Postad 13 juni 2005 - 11:46

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
En så tunn matta kommer inte ta bort speciellt mycket vibrationer.
Kolla mitt inlägg en bit upp i tråden så hittar du vart du kan köpa dämpkuddar istället:

Postad bild

De absorberar vibrationerna ifrån högtalaren ;)

Redigerat av tb303, 13 juni 2005 - 11:48.


#27

Postad 13 juni 2005 - 11:52

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Men nu var det så att jag sökte en gummimatta lite som universaldämpning. Inte att ställa golvare på. Tänkte till en liggande center och kanske till själva vinklenfästena för hyllan - alltså mellan fästena o väggen, tror man kan få bort lite vibrationer som annars fortplantar sig in i en betongvägg.
Så dämpkuddar var inte lösningen för mig i detta fall. men tack ändå. ;)

Redigerat av CaptainCosmoz, 13 juni 2005 - 11:52.


#28

Postad 13 juni 2005 - 18:51

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Men nu var det så att jag sökte en gummimatta lite som universaldämpning. Inte att ställa golvare på. Tänkte till en liggande center och kanske till själva vinklenfästena för hyllan - alltså mellan fästena o väggen, tror man kan få bort lite vibrationer som annars fortplantar sig in i en betongvägg.
Så dämpkuddar var inte lösningen för mig i detta fall. men tack ändå.  :D

Har själv funderat på torrdräktsneopren, finns i 5-10mm tjocklek, och framställd med olika tekniker exvis pressad eller krossad. I exvis trapphus dämpar man stegljud från betongtrappor med neopren och förhindrar transmission till lägenheter.

För medeltunga tillämpningar, fråga en dykbutik nära dig.
Exvis Slang-Pac har neopren för tyngre tillämpningar.

Glöm inte redovisa resultatet här på Prisjakt!

#29

Postad 14 juni 2005 - 10:27

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Låter mycket intressant. Du vet ingen firma som säljer online? (Har så lite tid att gå i affärer).
Redovisar såklart när det väl är på plats.

#30

Postad 14 juni 2005 - 18:29

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Låter mycket intressant. Du vet ingen firma som säljer online? (Har så lite tid att gå i affärer).
Redovisar såklart när det väl är på plats.

Tyvärr ingen aning om online-shop!

Skulle tippa på att du kan få svar från någon gummifabrik, byggvaruhandel eller någon "dealer" på www.waterproof.se

En som vet är Pelle på Skånsk Dykservice, tel 040-410501. Du bör ha ett durovärde på ca 60.

#31

Postad 14 juni 2005 - 19:18

Unregisteredeec292a0
  • Unregisteredeec292a0
  • Användare

  • 233 inlägg
  • 0
Gjorde mina i mässing efter ritning från Soundcare Superspikes.

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  spik1.jpg   50,23K   802 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  spik2.jpg   86,01K   698 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  spikfot.jpg   26,15K   874 Antal nerladdningar


#32

Postad 15 juni 2005 - 07:28

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
calle_jr

Borde det inte finnas något lite mer lättillgängligt material? Skulle vilja köpa kanske 2kvm och sen skära ut som packningar till vinkeljärnen som skall hålla hyllan till centern. Känns lite som overkill att satsa på ett så här pass speciellt (dyrt?) material...
Men tack skall du ha!

Redigerat av CaptainCosmoz, 15 juni 2005 - 07:29.


#33

Postad 15 juni 2005 - 19:24

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

calle_jr

Borde det inte finnas något lite mer lättillgängligt material? Skulle vilja köpa kanske 2kvm och sen skära ut som packningar till vinkeljärnen som skall hålla hyllan till centern. Känns lite som overkill att satsa på ett så här pass speciellt (dyrt?) material...
Men tack skall du ha!

Det var därför jag skrev att du skulle ringa någon för att köpa en lappnings- eller stuvbit. Då är det enkelt att fixa, kanske kan klippa från en söndrig torrdräkt...

Men hur i hela friden kan det bli 2kvm?! Den centern kan ju inte vara av denna världen. ;)

#34

Postad 16 juni 2005 - 07:09

CaptainCosmoz
  • CaptainCosmoz
  • Användare

  • 118 inlägg
  • 0
Själva centern behöher jag bara kanske 60cm x 35cm till men sen tänkte jag göra som gummipackningar till 5 st vilnkelfästen för hyllan (plus hyllans kant mot väggen - 1" MDF) ... och sen skall jag ha lite till frontarna... du vet, det drar iväg... Men jag skall nog försöka hitta något lite mindre avancerat att testa med...
Men tack...

#35

Postad 20 juni 2005 - 03:31

Gäst_KMJ_*
  • Gäst_KMJ_*
  • 0

Lite OT, men hemsidan din kugelabsorber kommer ifrån var klockren, www.intertechnik.de. Smockad med produkter för tweaks och dämpning till bra priser. Har du handlat där?


Lite sent svar kanske men jag är inte aktiv längre då jag har fått uppfattningen att du aldrig får vad du betalar för och om du vill ha nått bra och prisvärt så får du göra det själv ;)

Jag har handlat av dem.... Eller rättare sagt av dem VIA Audiocomponents, köper man element av de sistnämnda så erhåller man 30% rabatt på intertechiks priser så det blev bl.a. ett par soundcare superspikes för 67e/par. inte så mkt billigare nu när jag tänker efter men de kommer att göra sig bra på det kommande hornbygget. Mina erfarenheter är iallafall goda.

#36

Postad 24 juni 2005 - 14:41

Unregistered8147b14e
  • Unregistered8147b14e
  • Veteran

  • 2 473 inlägg
  • 0

Mina högtalare har i princip alltid stått på de medföljande spiksen. De har en rund och en vass sida, men båda gör dessvärre märken i golvet.

För några veckor sedan införskaffade jag ett par billiga slipade granitplattor, bara för att testa. På undersidan satte jag ett par möbeltassar för att inte repa golvet. Till en början tyckte jag att det lät aningen bättre, och det blev i alla fall något mindre vibrationer i golvet.

Sedan var jag bortrest i ett par dagar och när jag kom hem igen så tyckte jag inte alls att det lät lika bra längre. De från början så platta möbeltassarna var, om möjligt, ännu plattare. Kan det ha påverkat ljudet?

I vilket fall, jag åkte till närmaste hifi-butik och berättade om mina problem. Jag sa att jag ville ha något som i första hand är bra för ljudkvalitén och i andra hand bra för grannarna. Då blev jag rekommenderade ett par Soundcare Superspikes. Med tanke på hur enkla de ser ut, var priset ganska högt. Jag var minst sagt skeptisk i början.

Jag valde dock att testa, och ersatte de medföljande spiksen med dessa Superspikes. Som vanligt spelade jag Infected Mushroom för att utvärdera baskvalitén. Tidigare tyckte jag att mina högtalare hade en snabb och tight basåtergivning. Med Superspikes.... oj, det var faktiskt en klar skillnad. Basen blev ännu fastare och kvickare, och vid höga volymer var såväl basen som mellanregistret mer detaljerade än tidigare (ljudet grötade inte ihop sig).

Vid tillfälle skall jag fortsätta experimentera med spikes och andra underlag, men jag är för närvarande mycket nöjd med mina Superspikes.

Jag är väl medveten om att spikes inte är någon universallösning, och att en del ljud fortfarande sprids till grannarna. Men i mitt fall var det verkligen värt varenda krona. En annan fördel med Superspikes är att de inte gör några märken i golvet, och att det är lätt att flytta omkring högtalarna.

<{POST_SNAPBACK}>


byta ut ett par spikes från default till "superspikes" som säljarna då rekommenderade för att de var dyra? hmm... Tycker det har gått troll i audiobranchen på tok för länge nu... :unsure:

#37

Postad 30 augusti 2005 - 15:35

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

En grej till... Var köper man gummimatta på 2-3 mm?  Nån som vet?

Till att t.ex. ha en liggande högtalare på för att ta bort vibrationer.

<{POST_SNAPBACK}>


Gummimattor på löpmeter: http://www.kuntze.se , de har även stuvbitar.

Butiksförsäljning i Hornsberg är nog det som gäller.

#38

Postad 30 augusti 2005 - 15:45

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0
Kör idag med spikes till mina Dali 3003:or, de står på en 7 mm laminatskiva som i sin tur ligger på 7 mm laminatgolv (vilken tillfällighet) under det är det 2 mm foam, plastmatta och sen betonggolv.

Så vad ska jag ha för att uppfylla dessa kriterier (i fallande ordning):

Bra för ljudet.
Bra för golvet.
Diskret. (WAF)
Lättflyttat så jag slipper städa vardagsrummet. :D

Grannarna tar jag ingen hänsyn till då de inte tar hänsyn till oss.

#39

Postad 30 augusti 2005 - 22:43

Unregisteredeb6832ad
  • Unregisteredeb6832ad
  • Lärjunge

  • 380 inlägg
  • 0
Annars en lösning som är billig och bra är att köpa IKEAs drickunderlägg groggy av metall.. Undersidan har nått dämpande lager med nått :D ;) Men jag lovar.. De fungerar perfekt.. Högtalarna står stadigt samt inga märken..

Hittade bild,, Vad säger ni om idén.. Använder det hemma..

Bifogad fil(er)

  • Bifogad fil  groggy.jpg   4,1K   26 Antal nerladdningar


#40

Postad 01 september 2005 - 18:39

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Tjena

Annars kan du/ni prova med hockeypuckar under ex spikes.

Mvh
Passerati

#41

Postad 01 september 2005 - 21:51

skrotis
  • skrotis
  • Lärjunge

  • 347 inlägg
  • 0

Tjena

Annars kan du/ni prova med hockeypuckar under ex spikes.

Mvh
Passerati

<{POST_SNAPBACK}>


Nackdelen med de är att de lämnar svarta märken.

#42

Postad 02 september 2005 - 15:28

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Nackdelen med de är att de lämnar svarta märken.

Inte om man använder officiella hockeypuckar. Inte mina iaf.

#43

Postad 03 september 2005 - 02:23

Unregistered1041101d
  • Unregistered1041101d
  • Veteran

  • 2 015 inlägg
  • 0
Tjena

OK , om man köpt "fulpuckar" (tänkte Robert Gustavssons gamla ölreklam... hehe kvalitetstv...) och dessa skulle färga av sig (vilket jag då aldrig hört tidigare)

Då kan man väl bara ta en bit Gladpack och lägga mellan hockeypucken och golvet.

Mvh
Passerati

#44

Postad 20 september 2005 - 21:24

Calder
  • Calder
  • Amatör

  • 55 inlägg
  • 0
Angående högtalare på spikes och småbarn!

Om du inte har allt för dyra högtalare så skruva eller tejpa (3M dubbelhäftande) fast en tygremsa eller gummiremsa mellan högtalare och vägg...

Har inte det själv, min son har lyckats hålla sig borta från talarna... Peppar peppar! ;-)

#45

Postad 25 september 2005 - 19:26

Unregistered42611
  • Unregistered42611
  • Guru

  • 4 120 inlägg
  • 0
tb303:: (eller nån annan som vet?)

Vart handlar man sånna där stenplattor, och vad kostar dem?

//Loofy

#46

Postad 25 september 2005 - 20:56

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

Vart handlar man sånna där stenplattor, och vad kostar dem?

Här är ett par länkar:
Länk 1
Länk 2
Vanliga betongplattor kan köpas på K-Rauta, Bauhaus, Optimera mfl.

#47

Postad 10 november 2005 - 11:50

tb303
  • tb303
  • Music for the new generation

  • 3 403 inlägg
  • 0
Ändrar rubriken lite och sätter tråden som klistrad :)

#48

Postad 11 december 2005 - 22:11

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0
Fortsätter här då med mina funderingar eftersom min tråd i ämnet blev låst.

https://www.minhembi...howtopic=111099

I Grova drag så behöver jag något att ställa högtalarna på. I min fundering hade jag kommit fram till att de inte står så stadigt idag utan att golvet (laminat på 3mm foam på betong) är ganska mjukt.

Tänker så här om mjuka fötter:
En högtalarbaffel ska vara schtabil, det ska vara konen på elementet som ska spela, är inte baffeln stabil så borde den skapa synnerligen oönskade vibrationer som borde bölja/pulsera enligt basen i ljudet som spelar. Eftersom allt ljud är vågform borde det uppstå både amplitudförstärkningar likväl som amplitudförvagningar när baffelns vågform möter högtalarens i motfas.

Ergo: Den optimala baffeln är tvärhård och absolut stum. Eller hur?!?

Men, sätter jag då mina kära högtalare på softa fötter så borde det ge samma (teoretiska) effekt som ovan. Dvs att högtalaren jammar med/mot musiken i vågform.

Borde inte det optimala vara att fräsa ett hål i laminatet och bulta fast högtalaren i betonggolvet därunder?

Nu är det ett non-option (synnerligen låååg "WAF"), så därför funderade jag på betongplattor+spikes för att erhålla en stabil bas att ställa högtalarna på. :rolleyes:

Det här med mjukt kontra absolut stumt fortsätter att förbrylla mig! ;)

I min teoretiska värld var jag alltså inne på klarlackade betongplattor med filt under och högtalaran på spikes ovanpå.

Vad säger den samlade expertisen??? Ser att flera har sina högtalare ställda på såväl mjuka som hårda underlag. Ingen riktig killer-lösning verkar ha etablerat sig :lol:

Mvh,


/Kent Johansson

#49

Postad 11 december 2005 - 23:44

calle_jr
  • calle_jr
  • Forumräv

  • 898 inlägg
  • 0

därför funderade jag på betongplattor+spikes för att erhålla en stabil bas att ställa högtalarna på. :rolleyes:
I min teoretiska värld var jag alltså inne på klarlackade betongplattor med filt under och högtalaran på spikes ovanpå.

Det tror jag blir bra, så har jag det ;)
Fast byt betong mot sten, det blir snyggare.

#50

Postad 12 december 2005 - 00:06

Kent Johansson
  • Kent Johansson
  • Beroende

  • 1 091 inlägg
  • 0

I min teoretiska värld var jag alltså inne på klarlackade betongplattor med filt under och högtalaran på spikes ovanpå.

Det tror jag blir bra, så har jag det :rolleyes:
Fast byt betong mot sten, det blir snyggare.

<{POST_SNAPBACK}>


Dina stenplattor var toksnygga! Är dom inhandlade på en vanlig byggvaruhandel eller är det något man måste beställa?

Mvh,


/Kent Johansson



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.