Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och stenplattor under högtalare, bra eller?

221 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
IXOS 304 Layer Discs (Spikes & dämpkuddar) 0 (0) Inga priser

#151

Postad 20 februari 2012 - 20:44

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

SD-fötter handlar inte bara om att isolera ljudet från grannar. Artikulationen blir bättre också.


Tungt kabinett

Låg rörlig massa

SD-fötter


Det är tre saker som är bra.


Har du ett tungt kabinett kommer elementen aldrig skapa särskilt mycket vibrationer i det/dem, således är behovet av SD-fötter ytterst litet.
SD-fötter skall du bara välja om du har ett lätt kabinett (<20 kg) eller vass/förhöjd diskant och/eller svag bas med spikes (>20 kg).
De flesta högtalare som har tungt kabinett och normal konstruktion > välj spikes+skydd eller ännu bättre SoundCare Spikes om du har råd.

#152

Postad 20 februari 2012 - 21:02

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1
Ljudet kommer att fortplanta sig i materialet oavsett vikten hos kabinettet. Energin i vibrationerna är ju densamma oavsett om kabinettet är tungt eller lätt. Så den energi som når golvet via spikes är densamma med tungt som lätt kabinett. Däremot kommer kabinettet själv att låta mindre med ett tungt kabinett.

SoundCare-spikes är ju bara en dyr vanlig spike. Den gör samma inverkan på ljudet som vanliga spikes, men skadar inte golvet iaf.

Om ljudet påverkas som du beskriver när man tweakar med spikes eller SD-fötter vet jag inte allt om (har bara erfarit att SD-fötter ger mer arikulerad bas hittills. De felsta jag känner kör ju med SD-fötter), men min tanke om det är att jag själv har valt en högtalare som låter bra med SD-fötter för att slippa de nackdelar spikes ger.

#153

Postad 20 februari 2012 - 22:11

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Frågan är om man vill ha en bättre ljudupplevelse eller en bättre ljudåtergivning då?

SD-fötter hindrar ljudet att fortplanta sig ned i golvet. Vibrationer i kabinettet påverkas inte så värst mycket. Vill man göra det måste man laminera kabinettets väggar.

Du får gärna utveckla ditt resonemang om hur spikes skulle kunna förbättra ljudbilden. Spikes gör ju att högre frekvenser sprider sig till golvet där de ju kommer att påverka ljudbilden. Att golvet spelar med lär knappast göra ljudbilden mer ursprungstrogen, men möjligen gillar någon effekten. Men sanntalande lär den inte vara.

Jag tror att högtalartillverkare leverera högtalare med spikes för att marknaden vill ha spikes. De vet att det är urdåligt, men okunskapen bland kunder är enorm tyvärr.


Man vill nog ha en bättre ljudupplevelse (iaf jag) dvs en högtalares karaktär går i stort sett förlorad om man pallar upp dem på SD-fötter/absorbenter av olika slag. Och i flesta fall är det synd, förutom då karaktären (högtalarens) inte återger ett önskvärt ljud för lyssnaren ifråga. Så länge inte ljudåtergivningen blir lidande eller att man själv lider utav ljudåtergivningen så tror jag de flesta sätter ljudupplevelsen främst (den subjektiva).

Vibrationerna i kabinetten påverkas iallafall något enormt (minskas) utav SD-fötterna på de högtalare som jag har idag, men kabinettet på dessa kan vara laminerade i fabrik - det har jag dålig koll på. Kör med Audiovector Ki3 Signature i pearl white sedan några månader tillbaka som ju är en väldigt lätt och liten golvare. Objektivt sett ger SD-fötter till dessa högtalare fler fördelar än nackdelar i ljudet, dock tycker jag att jag förlorat på tok för mycket diskant vilket jag upplever som negativt men å andra sidan har ljudbilden fått mer kropp/tyngd (i basen) vilket är positivt. Finns både fler positiva och negativa saker jag kan ta upp, så rent subjektivt känns det hugget som stucket ifall de ljudmässiga fördelarna överväger nackdelarna. Man kanske måste ge det mer tid innan man säger bu eller bää fast såhär inledningsvis så är jag rätt så skeptiskt till förändringen i ljudbilden som SD-fötterna gav, men jag skall som sagt utvärdera dem en tid till och sen göra en slutgiltig bedömning.

Fördelarna med spikes är väl att högtalarens karaktär kommer fram tydligare, kabinettets klang eller vad man kan kalla det. Man får också en starkare, mer påtaglig diskant som ger de flesta produktioner/inspelningar en bättre närvaro i rummet. Mina högtalare är ju hyllade för att ha ett grymt stereoperspektiv som med SD-fötter går nästan helt förlorat. De flesta högtalare har väl fortfarande varken en tillräckligt framtonad diskant eller naturligt stereoperspektiv för att kunna kombineras med SD-fötter av något slag, då de ju som sagt levereras med spikes. Märket Elac skulle kunna vara ett undatag dock. Idiotin med att leverera med spikes har dock mer att göra med att spikes är till för att ha tillsammans med heltäckningsmatta och inget annat. På heltäckningsmatta lär spikes klassa ut både allt vad SD-fötter heter och Soundcare Spikes etc. I min mening låter garanterat alla högtalare i budget-mellan klass idag bättre med spikes och 2 cm tjock heltäckningsmatta som underlag än vad de gör med SD-fötter på parkett eller annat golv, några få undantag finns dock. Poängen är dock att väldigt få audiofiler eller hemmabionördar har eller skaffar heltäckningsmatta i vardagsrummet, emedans tillverkarna verkar tro att det är det vi har hemma eller kommer att skaffa inför ett högtalarköp.

Problemen som dyker upp med spikes uppkommer ju först när man inte har det underlag som det är tänkt att man skall ha - tanken bakom spikes som lösning är ju att man har en fet heltäckningsmatta över hela golvet. Har man inte det får man ju problem och man får förr eller senare punga ut ytterligare en tusenlapp på Soundcare Spikes, som ju tar bort de värsta problemen med vibrationer ner i golvet men utan att dämpa vibrationerna i själva kabinetten för mycket dvs bibehålla högtalarens karaktär, klang och framförallt diskant.

#154

Postad 20 februari 2012 - 22:27

Unregistered5bb908bc
  • Unregistered5bb908bc
  • Forumräv

  • 718 inlägg
  • 0

Har du ett tungt kabinett kommer elementen aldrig skapa särskilt mycket vibrationer i det/dem, således är behovet av SD-fötter ytterst litet.
SD-fötter skall du bara välja om du har ett lätt kabinett (<20 kg) eller vass/förhöjd diskant och/eller svag bas med spikes (>20 kg).
De flesta högtalare som har tungt kabinett och normal konstruktion > välj spikes+skydd eller ännu bättre SoundCare Spikes om du har råd.

Hmm... Det hade varit spännande och se hur golvet skulle reagera om man satte spikes på Komoroks högtalare som väger liiitee mer än 20kg ;)

#155

Postad 20 februari 2012 - 22:35

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
SoundCare-spikes ser ju inte ut att vara annat än ett par vanliga spikes med inbyggda golvskydd. Finns det någon som mätt upp effekten av SoundCare-spikes?

Jag vet inte var jag ska börja för att reda ut ditt inlägg, men nöjer mig med att konstatera att jag inte orkar.

Det här klippet visar iaf effekterna av spikes:

http://www.tolvan.com/speldosa.mp4

tolvan.com är så vitt jag vet ett pålitligt ställe, så jag tror inte man behöver vara rädd att ladda ned filen.

När kunskapen om effekten av spikes finns kan man ju välja själv om man vill ha dem.


@Eason: Mina väger ca 200 kg styck, men har tyvärr inte SD-fötter ännu. De står på en tjock matta och spelar inte bas alls tack och lov. Det blir intressant att undersöka förbättringar när SD-fötterna kommer på plats.

Edit: Här är en tråd på faktiskt som förklarar en del:

http://www.faktiskt....light=svante sd

Redigerat av Unregistered757ca215, 20 februari 2012 - 22:37.


#156

Postad 20 februari 2012 - 23:30

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Ljudet kommer att fortplanta sig i materialet oavsett vikten hos kabinettet. Energin i vibrationerna är ju densamma oavsett om kabinettet är tungt eller lätt. Så den energi som når golvet via spikes är densamma med tungt som lätt kabinett. Däremot kommer kabinettet själv att låta mindre med ett tungt kabinett.

SoundCare-spikes är ju bara en dyr vanlig spike. Den gör samma inverkan på ljudet som vanliga spikes, men skadar inte golvet iaf.

Om ljudet påverkas som du beskriver när man tweakar med spikes eller SD-fötter vet jag inte allt om (har bara erfarit att SD-fötter ger mer arikulerad bas hittills. De felsta jag känner kör ju med SD-fötter), men min tanke om det är att jag själv har valt en högtalare som låter bra med SD-fötter för att slippa de nackdelar spikes ger.


Nja, jag anser nog att du är ute och cyklar när du skriver att ett kabinett påverkas lika mycket, oavsett hur tungt det är, av en viss mängd energi - givetvis har isolering/dämpningen av kabinettet en viss betydelse också men vikt, tjocklek av mdf-skivorna är avgörande för hur mycket ett visst kabinett vibrerar av en given mängd energi. Jag hade ju 7-8 kg blästersand i mina förra högtalare för att öka vikten, minska vibrationen i kabinettet etc - och nu börjar jag inse att det kanske var detta som bidrog till att de vart trista att lyssna på musik på till slut. Ljudet de återgav hade ju inte blivit bättre av SD-fötter, snarare tvärtom då förändringen av ljudet det inneburit hade gjort denna högtalares svaga sidor ännu svagare.

I ett mindre kabinett sitter ofta mindre element och materialet/en på elementen kan ju också påverka mängden energi som sprids uti kabinettet som vibrationer, för att inte tala om hur mycket lättare själva kabinettet blir. Det är praktiskt taget omöjligt att säga något generellt om mängden energi som sprids som vibrationer uti ett givet kabinett utan att veta materialet elementet är tillverkat av, kvaliteten av den invärtes isoleringen/dämpningen, magnet och strömstyrka etc.

Spikes är ingen jättebra lösning så länge man inte har en heltäckningsmatta i sitt vardagsrum, men de flesta högtalare är tillverkade på ett sätt (för spikes) vilket gör SD-fötter till ett sämre alternativ. Vad SD-fötter gör är att de dödar även de önskvärda vibrationerna i kabinettet som ger högtalarens dess karaktär och min subjektiva upplevelse är att de "äter upp" så mycket diskant att de flesta högtalare lider mer än drar nytta av förändringen utav ljudbilden som SD-fötterna innebär. Just nu råkar jag ha en högtalare som kanske eventuellt har en del fördelar med att stå på SD-fötter istället för spikes, men även en del nackdelar som jag är osäker på ifall man kan acceptera på lång sikt.

Insisterar på att Soundcare Spikes är ett par snäpp bättre lösning än att köra med vanliga spikes och lägga pengar på skydd/brickor.
Jag garanterar dig att om jag provat SD-fötter på mina förra högtalare (ett par QLN 606:or) så hade jag ratat dem snabbare än Adam Alsing kan säga tomtebloss.

Soundcare Spikes eller spikes med heltäckningsmatta alt. skydd är nog den enda vägen att gå om man har ett par högtalare som man känner att man verkligen inte vill/kan förlora någon diskant alls hos eller om de har en kraftfull bas som både är tillräckligt djup, rapp och välartikulerad från början/dvs med spikes. Med Soundcare spikes får man en renare, djupare och därmed mer välartikulerad bas än man får med SD-fötter. SD-fötter ger bättre impuls och volym i basen men gör den även rundare och mindre detaljrik. Och har man en bra impuls och volym i basen från början, från t.ex rumsakustiken så tjänar man mer på att välja Spikes.

Blir nyfiken på slutet - vad har du valt för högtalare som du visste funkade med SD-fötter? Och hur fick du reda på det före köp/provlyssning?

#157

Postad 20 februari 2012 - 23:42

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag kör med Ino Audio piPs, Ino Audio i14 och Ino Audio i68es-s. Konstruktören har konstruerat dem för att användas med SD-fötter. Du kan se två av systemen i mitt galleri. Det första (piPs) är utlånat till min syster.

För övrigt så får du tvivla på min kunskap precis så mycket du vill. Det är ok. Det förändrar inte hur verkligheten fungerar. Dock så tycker jag att du ska läsa det citerade inlägget en gång till för det är tydligt att du inte har förstått vad jag skrivit.

Och jag rekommenderar verkligen att alla läser tråden på faktiskt jag länkade till. Då slipper vi ta den här diskussionen om och om igen.

#158

Postad 21 februari 2012 - 01:02

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Hmm... Det hade varit spännande och se hur golvet skulle reagera om man satte spikes på Komoroks högtalare som väger liiitee mer än 20kg ;)


Haha, såg just att Komoroks högtalare väger in på ca 200 kg st och att kabinetten är gjorda av labradorit..? (en sten, mineral eller silikat?)
Har man monsterhögtalare på 200 kg i sten finns det kanske inte mycket att välja på att ha under samt misstänker
jag att materialet sten ger diskanten en klang som inte förändras eller dämpas nämnvärt utav absorbenter som SD-fötter?

Redigerat av Awen, 21 februari 2012 - 01:07.


#159

Postad 21 februari 2012 - 08:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Dina misstankar är felaktiga. Mina kabinett är laminerade. Det är två skikt sten med dämpmassa mellan. De är stumma så det räcker. De påverkar ljudet minimalt.

Labradorit är en kalcium-natriumfältspat. Jo, det är en stenart.

#160

Postad 21 mars 2012 - 17:21

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0

Dina misstankar är felaktiga. Mina kabinett är laminerade. Det är två skikt sten med dämpmassa mellan. De är stumma så det räcker. De påverkar ljudet minimalt.

Labradorit är en kalcium-natriumfältspat. Jo, det är en stenart.


Korrigering: Mina misstankar var korrekta.

Hursomhelst är jag iallafall frälst på Sonic Design fötterna nu. Innan var jag ju inte helt nöjd med mitt högtalarköp av Ki3:orna men nu låter de riktigt jävla bra måste jag säga. Det är bara en sak jag inte listat ut ännu - vilken sida på SD-fötterna är tänkt att vara mot golvet? Den klibbiga (släta) eller den oklibbiga (sträv)?

#161

Postad 21 mars 2012 - 17:25

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
De klibbiga vänds med fördel upp mot högtalarens undersida.

#162

Postad 21 mars 2012 - 17:42

Awen
  • Awen
  • Amatör

  • 95 inlägg
  • 0
Okej, var inte säker på om det spelade någon roll men tack för svaret komorok :)

#163

Postad 21 mars 2012 - 18:25

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det spelar ingen roll egentligen, men det är ju skönt om de sitter kvar under högtalaren när man ska flytta dem. Så det är enbart av praktiska skäl. Kanske finns det andra orsaker att göra annorlunda, men jag har själv svårt att se vilka skäl det skulle vara. Lycka till!

#164

Postad 21 mars 2012 - 19:38

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Ljudvågor är mekanisk rörelseenergi och som påverkas den av vilken massa (luft, trä, sten mm) som ska sättas i rörelse.

Här är en ganska kul hemsida om man gillar ljud och dess fysik:

http://physics.gu.se...usiken_VT09.pdf

#165

Postad 11 maj 2012 - 00:56

AlbertMwugabi
  • AlbertMwugabi
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Det här är ju en klistrad tråd, så då kör vi.

Fick i alla fall hem mina första riktiga högtalare nu i veckan (Canton 490.2), väntar dock på att min HK980 ska trilla hem. Men jag är väldigt rädd för att mitt rum inte är det bästa för högtalarna, speciellt mitt golv, ett trägolv. Huset är ett gammalt trähus, ~1880 och golvet har en väldigt otrevlig tendens att föra med sig alla vibrationer ner till undervåningen. T.ex har jag fått mycket klagomål på att vattenpumpen i datorn vibrerar och skapar ett dovt brummande i vardagsrummet varje gång datorn är igång.

Så jag tänkte om spikes plus stenplattor eller liknande är något som kan hjälpa till att både få bättre ljud men samtidigt minska resonans ljud i golvet som väldigt lätt uppstår? Vad säger ni, ska jag ta och lyssna innan jag hoppar på något som spikes, eller ska jag handla redan nu, i förebyggande syfte? Jag är även rädd att basen kommer bli helt åt skogen pga golvet.

Redigerat av AlbertMwugabi, 11 maj 2012 - 01:03.


#166

Postad 11 maj 2012 - 04:41

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Lägg en vikt handduk under datorn.

#167

Postad 11 maj 2012 - 15:36

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Det här är ju en klistrad tråd, så då kör vi.

Fick i alla fall hem mina första riktiga högtalare nu i veckan (Canton 490.2), väntar dock på att min HK980 ska trilla hem. Men jag är väldigt rädd för att mitt rum inte är det bästa för högtalarna, speciellt mitt golv, ett trägolv. Huset är ett gammalt trähus, ~1880 och golvet har en väldigt otrevlig tendens att föra med sig alla vibrationer ner till undervåningen. T.ex har jag fått mycket klagomål på att vattenpumpen i datorn vibrerar och skapar ett dovt brummande i vardagsrummet varje gång datorn är igång.

Så jag tänkte om spikes plus stenplattor eller liknande är något som kan hjälpa till att både få bättre ljud men samtidigt minska resonans ljud i golvet som väldigt lätt uppstår? Vad säger ni, ska jag ta och lyssna innan jag hoppar på något som spikes, eller ska jag handla redan nu, i förebyggande syfte? Jag är även rädd att basen kommer bli helt åt skogen pga golvet.


För datorn kan det räcka med en vikt handduk eller dämpfötter. Stenplatta, också den med dämpfötter under är ytterligare ett steg för att isolera från golvet.

Som det låter på din beskrivning kan du gå all in direkt för högtalarna med dämpfötter under stenplattor och högtalarna med dämpfötter på stenplattorna. Vill du prova spikes eller de fötter som högtalarna kommer med kan du väl göra det också men då förs det över mer energi till stenplattan och slutresultatet kan bli annorlunda. För maximal isolering från golvet kör du dämpfötter under stenplattor och under högtalare.

#168

Postad 13 maj 2012 - 14:31

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1

Lägg en vikt handduk under datorn.


Bra och billigt förslag.

-

Att använda spikes är en dålig idé. Faktiskt en helt kass idé.

http://www.tolvan.com/speldosa.mp4

#169

Postad 16 maj 2012 - 15:55

AlbertMwugabi
  • AlbertMwugabi
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0

Lägg en vikt handduk under datorn.


Ska genast prova, först flytta ner datorn från det lilla bordet det står på så att den står på golvet.

För datorn kan det räcka med en vikt handduk eller dämpfötter. Stenplatta, också den med dämpfötter under är ytterligare ett steg för att isolera från golvet.

Som det låter på din beskrivning kan du gå all in direkt för högtalarna med dämpfötter under stenplattor och högtalarna med dämpfötter på stenplattorna. Vill du prova spikes eller de fötter som högtalarna kommer med kan du väl göra det också men då förs det över mer energi till stenplattan och slutresultatet kan bli annorlunda. För maximal isolering från golvet kör du dämpfötter under stenplattor och under högtalare.


Tack, det var lite det jag ville höra, så jag inte handlar på mig stenplattor med mera och så hjälper det inget.Så en uppsättning stenplattor och en lite spikes ska genast inhandlas och testa mig fram och se vilket som hjälper som mest.

#170

Postad 16 maj 2012 - 17:46

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0
Tänk på att dämpfötterna under stenplattorna ska klara både vikten för högtalaren plus plattans vikt.

https://www.prisjakt...ams=b=s87698640

#171

Postad 19 maj 2012 - 05:39

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Jag försökte säga att du inte ska handla en massa gojs. Vik en handuk och lägg den under datorn, eller något annat du tror vibrerar.

Billigast. :D

#172

Postad 29 juli 2012 - 19:30

Dasp
  • Dasp
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
HUr ska man ha det nu då. Stenplatta->SD->Högtalare eller SD->Stenplatta->högtalare?

Redigerat av Dasp, 29 juli 2012 - 19:31.


#173

Postad 29 juli 2012 - 20:30

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Golv-> SD-fot -> Stenplatta -> Lim eller skruvförband -> Högtalare.

Eller:

Golv -> Stenplatta -> SD-fot -> Högtalare.

Eller:

Skit i stenplattan för den gör föga nytta.

#174

Postad 29 juli 2012 - 20:56

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 1
Ånej.
Handuk > högtalare
Frugan"var är alla handdukar?" > Du > *Axelryckning*

#175

Postad 30 juli 2012 - 17:25

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 1

HUr ska man ha det nu då. Stenplatta->SD->Högtalare eller SD->Stenplatta->högtalare?


Dämpning->Stenplatta->Dämpning->Högtalare

Hade jag testat först. Kör man spikes ner i sten tycker vissa att de kan uppfatta ett ringande från stenen och den risken minimeras med dämpning (eller riktigt tjock sten). Att undvika spikes kan räcka då spikes överför mycket energi till underlaget. Vill du slippa fundera finns Auralex Gramma men det är inte lika snyggt.

#176

Postad 30 juli 2012 - 18:52

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 1
Spikes ska man inte använda överhuvudtaget. De har inte med högtalare att göra. Spikes alstrar distorsion.

Stenplattor under högtalare gör inte heller något nytta.

Sätt något mjukt under högtalaren istället. Som Trebban föreslår; en handduk eller bättre; SD-fötter. Men så kritiskt är det inte. Det finns så mycket viktigare saker att ta hand om innan fötter på högtalaren blir det största problemet. Rumsakustiken är viktigare än det mesta.

#177

Postad 30 juli 2012 - 19:16

MrFroggerz
  • MrFroggerz
  • Amatör

  • 99 inlägg
  • 0

HUr ska man ha det nu då. Stenplatta->SD->Högtalare eller SD->Stenplatta->högtalare?


Jag använder Möbeltassar - Vibrationsgummi - Stenplatta (lite dyrare med struktur p.g.a utseendet) - SD-fötter - Högtalare.

Vibrationsgummit jag använder är dessa http://www.jula.se/v...i-4-pack-416084 som jag klippte 4 bitar av varje gummiark. 1 paket/sten tror jag att jag använde.
Sedan limmade jag fast dessa under stenen med superlim och klistrade fast möbeltassar på varje gummibit. Jag klippte egna tassar av fyrkantiga ark så att dom blev lika stora som gummibitarna.
Stenarna köpte jag på K-Rauta, mörkgrå som ska likna granit.
Sedan satte jag 4 SD-fötter på stenarna och sedan högtalarna uppe på det.

På detta viset så kan man flytta högtalarna hur enkelt som helst genom att bara fösa stenarna med högtalarna över golvet då det ju sitter tassar under som glider bra (iaf på parkett) så sten är verkligen att rekommendera. Enbart SD-fötter går inte att rubba, dom "sitter fast" i golvet.

Med denna kombination kan jag dra på ordentligt hemma och sedan sätta ena örat mot parketten och hålla för det andra utan att känna av basen i golvet :D

#178

Postad 30 juli 2012 - 19:27

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

  • 16 356 inlägg
  • 0
Möbeltassar är ju en utmärkt ide. Kör dubbla om man känner dig osäker.

#179

Postad 30 juli 2012 - 20:13

Dasp
  • Dasp
  • Användare

  • 126 inlägg
  • 0
Det jag har tänkt mig är möbeltassar under stenplattorna. Sen SD-fötter som högtalarna står på :) Tassar->Sten->SD->Högtalare. Eller bara köra SD kuddarna :D vi får se hur det blir

#180

Postad 30 september 2012 - 17:21

Ljudligt
  • Ljudligt
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0
Har under några dagar testat med SD-fötter på alla högtalare. Provade även med Soundcare Superspikes. Resultatet enligt mig är lite kluvet:
Ljudet blev mjukare över lag på både film och musik med bara SD-fötter men kändes som något fattades (inlevelsen förvann, bara hifi kvar). Provade då med Orginalspiksen till CM9 igen och det blev bättre. Provade efter det Soundcare superspikes och nu föll ljudet på plats. Övriga högtalare och Sub låter bättre med SD-fötter.
Summa: SD-fötter på Center (Låter mycket mjukt och detaljerat i dialog och sång), Sub (Basen låter djupare och svårare att lokalisera positionen) och Bakkanaler (Ingen större skillnad). Soundcare Superspikes på Frontarna (Särskilt på film (Actionfilmer där det händer mycket, skjuter och kraschar mycket) och musik typ Infected Mushroom – Serve My Thirst samt hårdrock i stereo med Subban på.
Ljudet blev helgjutet med denna kombination. Det är roligt att lyssna på musik och se på film när man hör alla detaljer så tydligt och naturligt.

Redigerat av Ljudligt, 07 oktober 2012 - 13:44.


#181

Postad 23 november 2012 - 16:42

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Mina Dynaudio X-32:or står på de medföljande spiksen och tillhörande bricka med hål i. Jag snubblade över denna tråden och kunde inte låta bli att köpa dessa:

http://www.sofsci.co...-dampening-feet

Farsan har några SD fötter liggande så det blir till att jämföra de 3 olika varianterna, spikes/SD/SOFSCI feet.

Återkommer med intryck, (ska nog testa att lägga något mellan Rel subben och golvet med när jag ändå är igång)

#182

Postad 24 november 2012 - 13:51

hallonpaj
  • hallonpaj
  • Lärjunge

  • 315 inlägg
  • 0

Mina Dynaudio X-32:or står på de medföljande spiksen och tillhörande bricka med hål i. Jag snubblade över denna tråden och kunde inte låta bli att köpa dessa:

http://www.sofsci.co...-dampening-feet

Farsan har några SD fötter liggande så det blir till att jämföra de 3 olika varianterna, spikes/SD/SOFSCI feet.

Återkommer med intryck, (ska nog testa att lägga något mellan Rel subben och golvet med när jag ändå är igång)


Skulle vara intressant om du testade på subben. Behöver göra något åt min.

#183

Postad 03 december 2012 - 21:12

BioHiFi
  • BioHiFi
  • Användare

  • 236 inlägg
  • 0

Mina Dynaudio X-32:or står på de medföljande spiksen och tillhörande bricka med hål i. Jag snubblade över denna tråden och kunde inte låta bli att köpa dessa:

http://www.sofsci.co...-dampening-feet

Farsan har några SD fötter liggande så det blir till att jämföra de 3 olika varianterna, spikes/SD/SOFSCI feet.

Återkommer med intryck, (ska nog testa att lägga något mellan Rel subben och golvet med när jag ändå är igång)


Hej Stålis,

Det vore grymt intressant att höra resultatet av testet! :) Dels från ett lyssningsperspektiv och dels, om möjligt, vilket som "dämpar" bäst vad gäller överföring till rummet under.


Förtydligande: Om ni har ett rum under det rummet där högtalarna står (eller en granne som kan deltaga i testet) så prova gärna vilken av lösningarna som gör att det hörs minst där under, vid samma volym.

Redigerat av BioHiFi, 03 december 2012 - 21:21.


#184

Postad 03 december 2012 - 21:17

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
SD-fötter har låg dämpning. De är bara mjuka. Har fötterna dämpning kommer vibrationer att överföras till underlaget.

#185

Postad 03 december 2012 - 23:19

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0

Hej Stålis,

Det vore grymt intressant att höra resultatet av testet! :) Dels från ett lyssningsperspektiv och dels, om möjligt, vilket som "dämpar" bäst vad gäller överföring till rummet under.


Förtydligande: Om ni har ett rum under det rummet där högtalarna står (eller en granne som kan deltaga i testet) så prova gärna vilken av lösningarna som gör att det hörs minst där under, vid samma volym.


Har ännu inte fått dem, verkar ta en vecka från Estland med posten. Har inga grannar under (villa) men ska försöka med ett rent ljudmässigt test när dom kommer, jag har haft nuvarande setup i ca 2 år. Så blir det skillnad så lär jag höra det.

#186

Postad 09 december 2012 - 13:14

Unregisterede8757e04
  • Unregisterede8757e04
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Så då kom dom och jag testade dem igår.
Bifogad fil  IMG_4055.jpg   350,83K   4 Antal nerladdningar
Materialet är någon sammanpressat filtfibrer, mycket stummare än jag förväntat.

Jag valde som test skiva John Mayer:s live skiva "Where the light is" Dels för att jag lyssnat en del på den det sista och den har lite av varje, och den är bra inspelad. Mycket detaljer och variation i musiken.

Jag hade subben avstängd.

Jag hade högtalarna först på spikesen, så som de stått sedan jag köpte dem för 2 år sedan. Lyssnade igenom hela cd1. Valde sedan ut spår 12 Vultures. Lyssnade på den 2 ggr i följd. Sedan lade jag snabbt ner högtalarna på en filt på golvet, skruvade av spikesen och ställde upp dem igen på dämp mattorna. Jag försökte göra det så snabbt jag kunde så jag hade låten någorlunda färsk i minnet.

Så på med låten igen och hur mycket jag än ville så kan jag inte säga att det blev till det bättre. Snarare så blev basen lite dovare. Lite besviken lyssnade jag 2 ggr till på låten. Sedan snabbt igen på med spikesen och på med låten. Och ja, det var lite mer stuns i basen, låter lite rappare.

Farsan SD fötter var tyvärr av den minsta modellen (För stativare) så de testade jag inte. Nåväl, det var inga stora pengar och jag kan ju testa dem sedan i biorummet på frontarna.

Hade det varit en markant skillnad åt det bättre så vill jag påstå att jag skulle hört det tämligen omgående, lägg till att jag ju faktiskt ville att det skulle låta bättre, det brukar ju få en att svänga åt ett visst håll :P . Visst jag kunde testat fler skivor, men tror inte det visat något annat resultat.

Jag kommer nog inte göra några mer tester i det närmaste. Blir bara ny märken i parketten varje gång jag ställer upp dem med spikesen innan jag lyckar putta under alla brickorna.

snarare försöka göra Sweet spot mer Sweet genom test av placering av högtalare och någon form av akustik reglering. Min lyssnings sweetspot är tyvärr inte den ljudmässiga sweetspoten. Jag verkar sitta i en bas fri zon. Dvs trycket från högtalarna (som jag vet dom har) är inte alls så kraftigt som jag vill. Väldigt detaljerat och grymt fin diskant och mellan, men den där punchen liksom infinner sig inte.

Redigerat av Unregisterede8757e04, 23 december 2012 - 19:15.


#187

Postad 23 december 2012 - 18:08

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Jag har tvärt emot andra upplevelser av sd-fötter gentemot andra i tråden.

Jag tycker att man får mindre bas och det menar jag är för att golvet/rummet inte spelar med lika mycket. Den basen som dock finns kvar är renare, tightare och låter helt enkelt bättre. När basen från golvet/rummet inte låter lika mycket träder också diskant och mellanregistret fram bättre. Det här tycker jag leder till en större och mer nyanserad ljudbild. Det "grötar" mindre och är mindre bastungt vilket leder till bättre ljud enligt mig. Med sd-kuddar känns det som att golvet/rummet lägger till mindre än med spikes tycker jag.

Ibland nämns att man fölorar "stampa takten känslan" med sd-kuddar jämfört med spikes och visst det kan jag till viss del hålla med om. Golvet i mitt rum vibrerar mindre och genom att golvet inte spelar med så uppfattas det som kanske lite mindre ljudtryck generellt. Det tycker jag man löser genom att höja volymen istället :) . Man får då samma upplevda tryck men ett renare ljud totalt anser jag.

Redigerat av genstruktur, 25 december 2012 - 00:05.


#188

Postad 24 december 2012 - 23:43

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Jag tycker dina intryck verkar stämma väldigt bra överens med de jag har.

#189

Postad 25 december 2012 - 00:02

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Jag tycker dina intryck verkar stämma väldigt bra överens med de jag har.


Jo jag har aldrig upplevt att man får mindre diskant/mellanregister med sd-fötter. Låter helt bakvänt för mig. Sen har jag bara provat hos mig själv och en kompis iofs. Möjligt att man kan få andra reultat under andra förutsättningar(golv/väggmaterial, rumsmått, högtalartyper?).

Jag tror att den här "sänkningen" av bas och vibrationer som sd-kudden ger upphov till kan leda till att man tror att ljudet blivit sämre vid första anblicken. Själv anser jag nog att sd-kuddarna gör att mina högtalare låter 10% bättre än med spikes(om man skall ge sig på att beräkna en procenthalt).


Skall man ge lite kritik till dämpfötter så är det nog att de skulle kunna göra dem lite snyggare. Hade varit kul med en riktigt snygg sd-fot till exempel.

Redigerat av genstruktur, 25 december 2012 - 00:04.


#190

Postad 25 december 2012 - 09:34

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det blir mindre distorsion i basområdet med SD-fötter och då kan tonhöjden uppfattas sämre eftersom grundtonen inte får lika mycket extra övertoner (dist alltså). Det kan jag tänka mig att vissa upplever som en försämring av ljudet. Återgivningen blir dock otvetydigt bättre.


Håller med dig där med. SD-fötter är inte vackra. Mina högtalare har fördjupningar under där SD-fötter passar in (även om jag själv faktiskt inte har fått tummen ur och vägt mina högtalare och köpt lämpliga SD-fötter). Alternativt kan man göra en stativplatta med fördjupningar.

Postad bild

#191

Postad 25 december 2012 - 14:14

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0

Det blir mindre distorsion i basområdet med SD-fötter och då kan tonhöjden uppfattas sämre eftersom grundtonen inte får lika mycket extra övertoner (dist alltså). Det kan jag tänka mig att vissa upplever som en försämring av ljudet. Återgivningen blir dock otvetydigt bättre.


Håller med dig där med. SD-fötter är inte vackra. Mina högtalare har fördjupningar under där SD-fötter passar in (även om jag själv faktiskt inte har fått tummen ur och vägt mina högtalare och köpt lämpliga SD-fötter). Alternativt kan man göra en stativplatta med fördjupningar.


Det var en mer korrekt beskrivning av vad jag menade tror jag:-) . Är inte alltid så bra på det teoretiska bakom utan beskriver saker mest med mitt egna hittepåhifispråk;-) .


Jo en sådan där bottenplatta hade varit fint! Själv målade jag mina svarta i alla fall den här gången. Ser helt okej ut faktiskt jämför med den initialt grå färgen. På kuddarna för lättare högtalare är färgen brun. Brun? Hur fan tänkte de där:-) .

#192

Postad 25 december 2012 - 15:12

Station
  • Station
  • Forumräv

  • 890 inlägg
  • 0
Prosons dämpfötter är svarta och de gör ett bra jobb. För sedan de monterades vibrerar golvet knappt/mycket mycket mindre när filmer får basen att dåna.
Det gör att man känner basen mindre men det låter som det alltid gjort.


Fast vårt parkettgolv är dåligt lagt "host*fuskbygge*host" och knakar.

#193

Postad 25 december 2012 - 19:48

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
Det ska helst inte vara dämpfötter. Det ska vara mjukfötter om målet är att isolera högtalaren från det den står på. Är materialet dämpande kommer energi att fortplantas till underlaget och högtalaren står mindre still. Inget material är ju förstås helt odämpande, men jag vill bara nämna att målet är att INTE dämpa högtalarens rörelser.

Någon kommer säkert att misstolka det jag skrivit, men jag får då be att hänvisa till dessa trådar där riktigt bra förklaringar om högtalarfötters fysiska beteenden finns beskrivna:

http://www.faktiskt....ewtopic&t=50074

http://www.faktiskt....ewtopic&t=50054

http://www.faktiskt....p=754439#754439

#194

Postad 11 januari 2013 - 23:29

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Behöver justera akustiken ytterligare till mina golvare. Kör i dagsläget med spikes. Har nu beställt SD och slå köpa betong imorgon. Frågan är då om man kan köra kaka på kaka, d.v.s. spikes på SD som sedan står på betongplattorna? Blir det instabilt eller?

Vill väl ha kvar spikes främst för estetikens skull, sen kanske det inte skadar... Vad tror ni?

#195

Postad 12 januari 2013 - 09:49

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0
SD-fötterna kommer att gå sönder av spikarnas spetsar.

Vad ska du ha betongplattorna till? Det enda ställe de skulle göra nytta är om de är ihopsatta med högtalarna via någon sorts skruv- eller limförband. Hela det paketet ska sedan stå på de viktanpassade SD-fötterna.

Hmm... har jag inte skrivit det förr i denna tråd?

#196

Postad 12 januari 2013 - 10:10

Kalekulan
  • Kalekulan
  • Mästare

  • 2 926 inlägg
  • 0
Har läst igenom tråden nu. Du menar att spikes inte gör ett piss? Så om man har SD>betong>spikes> högtalare så kommer betongen att gunga?

Alternativt betong>SD>spikeskopp>spikes>högtalare. Går inte det bra?

Eller om jag skippar spikesen... Ska jag då ha något under betongskivan om jag sätter fötterna ovanpå skivan? Har trägolv.

Redigerat av Kalekulan, 12 januari 2013 - 10:26.


#197

Postad 12 januari 2013 - 10:30

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0
Kör med högtalare>spikes>spikeskopp>parkettgolv. Denna kombo gör jobbet.
Kör förstås även med apparathylla>spikes>spikeskopp>parkettgolv. :)
PS Spikes skall förstås vara gjorda av stål. DS

Redigerat av Unregistered1605, 12 januari 2013 - 11:14.


#198

Postad 12 januari 2013 - 10:53

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 0
Testade med SD-fötter under min XTZ w12.16. Lådan väger 30-31kg och tassarna är anpassade för 28-50kg. Men när jag drar på lite så gungar hela lådan fram och tillbaka. Med original gummi"spikes" så blir basen lite väl bumlig.

Har aldrig trott på betongplattor, men i detta fall skulle det behövas ovanpå baslådan för att få den stå stilla :( Men det skulle se skit ut...

#199

Postad 12 januari 2013 - 14:47

Unregistered757ca215
  • Unregistered757ca215
  • Lärjunge

  • 332 inlägg
  • 0

Har läst igenom tråden nu. Du menar att spikes inte gör ett piss? Så om man har SD>betong>spikes> högtalare så kommer betongen att gunga?


Nej, jag menar att spikes förstör återgivningen. Det är en pryl som inte har med hifi att göra.

Sätter du pinalerna i den ordning du nämner kommer du att tillföra distorsion. Vill du minska distorsionen sätter du ihop det hela:

Golv > SD-fötter > Betongfot > Lim > Högtalare. Spikfötter ingår inte i ekvationen. Släng dem.

Alternativt betong>SD>spikeskopp>spikes>högtalare. Går inte det bra?


Nej, det tillför distorsion.

Eller om jag skippar spikesen... Ska jag då ha något under betongskivan om jag sätter fötterna ovanpå skivan? Har trägolv.


Möbeltassar av filt hade jag klistrat under betongplattorna om jag nu ville ställa det hela i den ordningen. Det viktiga är att du inte använder spikesen. De gör att högtalarna inte står still, vilket i förlängningen tillför distorsion. Ditt förslag till uppställning är ett bra sätt som nyttjar fördelarna med SD-fötter :) .

Jag repeterar. Spikes tillför distorsion. De har inget med hifi att göra. Visst kan man tycka om den färgning som de tillför, men återgivningen blir sämre. Men jag dömer ingen som gillar den färgningen lika lite som jag dömer någon som kör med skönt färgande rörförstärkare eller färgande kablar. Var och en får göra som den vill och föredrar. Men att påstå att spikes ger bättre återgivning är en lögn.

Testade med SD-fötter under min XTZ w12.16. Lådan väger 30-31kg och tassarna är anpassade för 28-50kg. Men när jag drar på lite så gungar hela lådan fram och tillbaka. Med original gummi"spikes" så blir basen lite väl bumlig.

Har aldrig trott på betongplattor, men i detta fall skulle det behövas ovanpå baslådan för att få den stå stilla :( Men det skulle se skit ut...


Jo, lådan kan ju gunga, men den står still förmodar jag? Och jag antar också att ljudtransmissionen till andra rum minskas?

#200

Postad 12 januari 2013 - 14:56

Unregistered1605
  • Unregistered1605
  • Veteran

  • 1 863 inlägg
  • 0

Nej, jag menar att spikes förstör återgivningen. Det är en pryl som inte har med hifi att göra.


Nej, det tillför distorsion.


Jag repeterar. Spikes tillför distorsion.


Vetenskaplig källa till ovanstående påstående önskas.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.