Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur många har övergivna biorum

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 mars 2021 - 23:34

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Många lägger ner fantastiskt mycket pengar och tid på att skapa en hemmabiograf. Ofta blir resultatet att man förstört källaren eller ett rum i huset som kommer att kosta en förmögenhet att återställa.

Har en biograf i källaren och i början tittade jag på massor med filmer men det blir allt färre kvällar i biografen. Biografen har måtten 7x4x2,1 meter och har 7.2 ljud med Behringer slutsteg och en fake 4k Epson projektor. Har 10 fåtöljer.

Händer ofta att jag sitter vid pysselbordet som står i ena tomma sovrummen och medans jag pysslar med något som modellbåtar "jo jag har en 10x6 meter stor sjö i trädgården" eller modelltåg "jo jag har ett 4x8 meter stor mj rum i källaren" kollar jag på en film på min 65 tums tv och så pluggar jag in hörlurarna direkt till Blye-ray spelaren. Tappar jag koncentrationen är det bara att spola tillbaks eller så får jag kolla på filmen en eller ett par gånger till. Dessutom kollar man ofta på gamla filmer som man sett flera gånger. I biografen var det sällan det blev nypremiär på gamla filmer.

Fördelen är att jag kan slå på tvn om det kommer något program jag vill se.

Några av mina tantvänner som bor i ett privat kollektiv ville ha en egen biograf. Men när vi ritat in en biograf för 10-15 personer insåg man hur mycket plats det skulle gå åt. 

Så jag ritade en biograf där vi satt upp en fyra meter bred CS duk på ena väggen och så satt vi upp högtalarna på frontväggen och uppe i taket. Istället för väggar har vi filtväv och sammets draperier som vi kan dra för på sidorna. Normalt döljer tyget fronthögtalarna och duken. Även uppe i taket har vi dubbel tyg "filt och sammet" När vi kollar på film blir det helt ljustätt i biografen. När vi kollat klart på film tar det bara någon minut att återställa biografen till ett allrum för gemensamma aktiviteter. Biografen blir ca 6x8 meter och vi har tillgång till ca 20 stolar om vi har gäster. Som allrum är den 10x8 meter inklusive barkök.

Är faktiskt inne på att riva min biografen och bygga om matrummet med måtten 4x6x2,4 meter till kombinerad matrum och biograf med tyg och sammetsdraperier på taket och väggarna. Tänkte att den ena kortväggen skulle bli inspirerad som en teaterscen med sammets ridåer. Frågan är bara hur mycket bas som kommer ut genom väggarna när jag bor i ett mexitegelhus med 20 cm tjockan träväggar?

 



#2

Postad 23 mars 2021 - 23:50

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4 115 inlägg
  • 5
Det är inte bara vanlig tobak ni rullar på det där kollektivet, va?

#3

Postad 24 mars 2021 - 07:43

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 1
Jag tänker att premissen kan appliceras i många scenarion. Man lägger ner mycket tid och pengar på ens dator men hinner aldrig spela. Eller kämpar i flera år med att ordna/renovera sommarstugan men när det väl är klart orkar man knappt åka ut dit.

Det är ju rimligtvis så att man själv får analysera hur mycket fritidman har och vad man kan tänka sig realistiskt sett göra med den. Har själv aldrig förstått hur folk kan ha 27 olika streamingtjänster, köpa ny telefon/dator/TV årligen, resa utomlands ett par gånger om året etc utan att begripa hur mycket pengar som läggs på skit.

#4

Postad 24 mars 2021 - 08:37

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 465 inlägg
  • 0

Jag tänker att premissen kan appliceras i många scenarion. Man lägger ner mycket tid och pengar på ens dator men hinner aldrig spela. Eller kämpar i flera år med att ordna/renovera sommarstugan men när det väl är klart orkar man knappt åka ut dit.

Det är ju rimligtvis så att man själv får analysera hur mycket fritidman har och vad man kan tänka sig realistiskt sett göra med den. Har själv aldrig förstått hur folk kan ha 27 olika streamingtjänster, köpa ny telefon/dator/TV årligen, resa utomlands ett par gånger om året etc utan att begripa hur mycket pengar som läggs på skit.

 

 

Jag håller med :)

 

Vill dock tillägga att jag byggde det och första månaderna kände jag enorm press att utnyttja det, se på film så ofta jag kunde etc. Det blev stressande.

 

Vad jag har insett att biorummet står kvar, visst ibland har jag inte energi eller intresse att kolla på film på 1-2 månader. Ja men då får det bli så, bara gilla läget. 

Det är inte så att jag lagt ut hutlöst med pengar för att göra en resa i en vecka som ska utnyttjas på bästa möjliga sett, nej biorummet står kvar och jag kommer ha många många år framför mig med nöje, speciellt med familjen.

 

So what om det står att dammar i perioder, man håller på med olika hobbys hela tiden. Jag byter fram och tillbaka men jag kan inte hålla på med alla samtidigt.



#5

Postad 24 mars 2021 - 08:50

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

Rummet här hemma används även för 2 kanals så även om det tas en paus från film så puttrar det musik dagligen.



#6

Postad 24 mars 2021 - 10:51

02Tobbe
  • 02Tobbe
  • Wannabe

  • 19 inlägg
  • 0

Har haft biorum i runt 20år nu och skulle aldrig vilja vara utan. Det blir en helt annan sak att gå ner i ett dedikerat rum för att se film eller lyssna på musik, går att koppla av på ett helt annat sätt tycker jag, bara en sak att koncentrera sig på och uppslukas av. Telefoner och annat störande är näst intill förbjudet i bion, skall man fippla med sådant blir man utslängd, precis som det borde vara på en riktigt bio :)



#7

Postad 24 mars 2021 - 13:14

drue
  • drue
  • Lärjunge

  • 451 inlägg
  • 1

Använder vårt dedikerade biorum 1-2 gånger i veckan. Men själva lyxen är ju att ha tillgång till det när man väl vill titta, inte att man utnyttjar det vareviga dag. Upplevelsen går inte att jämföra med någon lösning jag har haft i kombinerade vardagsrum tidigare, och ett avskärmat rum för detta ändamål ger ju otroligt mycket större möjligheter till fula-men-funktionella lösningar som ett vardagsrum inte hade tillåtit.

 

Sen är jag av den bestämda åsikten att jag hellre inte ser en film alls än att se den under dåliga förhållanden och/eller samtidigt som jag gör något annat. Det förtar helt enkelt upplevelsen för mig, och är det en film som "passar att scrolla till" så är den inte värd min tid.



#8

Postad 25 mars 2021 - 09:19

Loco.spk
  • Loco.spk
  • Mästare

  • 3 196 inlägg
  • 0

Motsägelsefullt nog nyttjar vi vårt biorum mer på sommaren än vintern, så just nu är det inte mer än ett par gånger i månaden. Anledningen är enkel, vi har en nyrenoverad gillestuga med en bra (relativt) stor TV. Det i kombination med att vi även har en öppen spis här gör att det helt enkelt är trevligare att slappa framför en brasa med bra TV-serier än att sätta sig i ett mörkt biorum när det är kallt och tråkigt ute.

 

På sommaren däremot är det däremot fantastiskt skönt att gå in i just ett svalt, mörkt, rum och sätta på en film ett par timmar för att svalka av sig, så den perioden är rummet välanvänt. Säkert 2-3 gånger i veckan i snitt.

 

Så övergivet är det långt ifrån, och jag ångrar inte en sekund att vi faktiskt valde bort ett par hus för att det inte fanns ett bra rum att se film i.



#9

Postad 28 mars 2021 - 14:26

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Man har under åren sett många som startat stora bioprojekt fast man undrat om personen verkligen är filmintresserad. Så det är inte ovanligt med tomma biografer efter några år. 

Själv så använder jag biografen dagligen. 



#10

Postad 28 mars 2021 - 18:39

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag brukar se film både på bio och hemma och har gjort så i många år. Det senaste året har ju varit lite annorlunda av lätt gissade orsaker. Mitt filmrum är samtidigt ett musikrum så det används i princip dagligen. Senaste året hade faktiskt varit betydligt tråkigare utan filmrum. 



#11

Postad 17 april 2021 - 06:33

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0

Många lägger ner fantastiskt mycket pengar och tid på att skapa en hemmabiograf. Ofta blir resultatet att man förstört källaren eller ett rum i huset som kommer att kosta en förmögenhet att återställa.

 

 

Sunda tankar...

 

Känns som om syftet med grundidéen med det dedikerade rummet kanske sviktar. Här hemma så använder vi det dagliga bild/ljud i samma uppsättning som syftet med flerkanal/upplevelse.  :wub:



#12

Postad 17 april 2021 - 06:39

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 1

Mitt biorum används flitigt. Förutom att det är ett underbart rum att se på film och serier i (och spela playstation) så är det en mörk och ljudisolerad plats där man kan vila och sova i fred.



#13

Postad 17 april 2021 - 07:48

DPC
  • DPC
  • Forumräv

  • 679 inlägg
  • 0

Vi använder vårt varje dag. Kan knappt komma på något som används så mycket som just bion. Går ju inre att se på tv ens när man vant sig vid ett dedikerat rum. 



#14

Postad 30 april 2021 - 19:34

Jonas__W
  • Jonas__W
  • Veteran

  • 1 741 inlägg
  • 0
Vår källarbio används ofta av hela familjen. Lite mindre ju under pandemin då jag vanligtvis ser film med lite olika polare. Väldigt trevlig hobby som uppskattas av mina vänner.

Kollar för fullt på att uppgradera till en bra processor för pricken över i:et. Det blir en helt annan sak med en annan närvaro och "svärta" i ljudet efter att ha lyssnat på ett gäng i hemmamiljö. Så bion rör inte på sig. :)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.