Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4951 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Stereoförsteg) 0 (0) Inga priser

#4801

Postad 13 november 2019 - 18:21

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nya plinten 🤪🤪 riktigt nöjd med den. 22 mm tjock, 70mm hög.
Gillar speciellt den fasade kanten nedtill, blir lite extra klass.

Mkt nöjd

Bifogad fil(er)



#4802

Postad 22 november 2019 - 10:00

beat_strandh
  • beat_strandh
  • Mästare

  • 3 845 inlägg
  • 0

finns annonser på mina vinylprylar som inte används längre :(

 

Pro-Ject Debut III Esprit med ny Ortofon 2M Red pickup

 

RIAA förstärkare Rega Fono MM mk2 



#4803

Postad 23 november 2019 - 07:16

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

  • 4 423 inlägg
  • 0

Har kopplat in Schiit Mani hos min pappa mot en Rega RP1 med Ortofon Blue. 

 

Har inte varit där på några veckor nu, men när vi talas vid på telefon menar han att det fortfarande låter lite ljus och basfattigt. 

Han kör via en Denon hembioreceiver Denon AVR X4400. Nyligen kopplade vi även på en Ortofon 2M Blue där han alltså bytte upp sig från en OM3E. 

 

RIAAt är inkopplat via en av de vanliga analoga ingångarna på förstärkaren. Hans sub hoppar inte igång på "Direct" läget, men jag tycker att förstärkaren torde kunna driva hans B&W DM603S3. Effekten torde finnas där för att dra bas ur hans golvhögtalare. 

 

Visst behöver en ny puppa som 2M Blue några veckor innan den släpper, men jag kan inte minnas att min puppa från Ortofon lät basfattig i början -även om ljudet var lite ljust och stelt? Well, jag skall dit ikväll och lyssna. 

 

Vad som gör mig lite besviken är hur jag sponsrat honom med ett Schiit Mani + korkmatta - VTA-Bricka + Ny rem. Någonstans tycker jag klivet upp borde varit större med tanke på att han inte använder Denonreceiverns interna RIIA längre. 

 

Mitt minne av Regas RP1 eller billigare spelare i serien är hur "ljudbilden landar i mellanregistret och uppåt, men hur spelarna inte får fram mkt ur basen". 

 

Problemet är att ljudet har en väsentligt mer bastyngd via cdl :(. Jag har testat Schiit Mani hemma hos mig, och där rockade det verkligen. Jag kan inte heller tillskriva problemet att det rör sig om en hembioreceiver, för då hade även cd-ljudet blivit lidande. 

 

Det har knappt gått en månad med hans Schiit Mani och 2M Blue, så man kanske inte skall måla fan på väggen än?

 

Kanske blir ett externt riaa + ny puppa för subtila nyanser för en Denonreceiver? Men denna Denon gör knappast bort sig med stereoljudet heller. 


Redigerat av Glidtassen, 23 november 2019 - 07:39.


#4804

Postad 23 november 2019 - 10:12

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Synergin mellan receiver, RIAA och/eller pickup brister troligen i det här fallet. Ge det några veckor till så får ni se om något förändras då pickupen behöver lite tid för att spelas in så att den funkar optimalt. 



#4805

Postad 23 november 2019 - 11:24

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Har för mig när jag testade min Denon X4100 så lät det också tunt och basfattigt, jag testade iof med inbyggda riaa't

#4806

Postad 05 december 2019 - 17:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Lyckades förstöra min Benz Micro ACE 😭 så skulle behöva lite tips på en bra MC.
Funderar på Benz Micro Glider SL, gillade verkligen ACE. Finns det någon annan man bör kolla in i prisspannet 8000-8500?

Såg också att BRL kör kampanj på Ortofon Quintet, Black för 7700 kr och Bronz för 5800 kr, är kanske inte ett steg upp men nått nytt trevligt

Ska kolla med försäkringsbolaget också och se om jag kan få nått tillbaka på försäkringen

//Micke

Redigerat av fristil, 05 december 2019 - 18:18.


#4807

Postad 05 december 2019 - 19:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Lyckades förstöra min Benz Micro ACE så skulle behöva lite tips på en bra MC.
Funderar på Benz Micro Glider SL, gillade verkligen ACE. Finns det någon annan man bör kolla in i prisspannet 8000-8500?

Såg också att BRL kör kampanj på Ortofon Quintet, Black för 7700 kr och Bronz för 5800 kr, är kanske inte ett steg upp men nått nytt trevligt

Ska kolla med försäkringsbolaget också och se om jag kan få nått tillbaka på försäkringen

//Micke

 

Aj då vad hände? Har du drulleförsäkring så kan du nog få en ny Ace, har du alla kvitton kvar?



#4808

Postad 05 december 2019 - 20:39

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Köpte ny armboard som är 2mm lägre och finger locking mutter för det var ett **** att ställa in VTA, nu super enkelt, men OL har en korkbricka som tog i när jag ställde in suspension och jag skulle klippa bort den så jag ställde spelan på högkant och skruvade bort muttern, jag klippte bort korken men då åkte armen ut och smällde mot skivspelaren, allt blev snett och tippen,stylen försvann 😭. j*vla dumt bara, allt gick så bra, fick såga bort lite metall för att passa muttern och allt gick så bra, men men
Här kan du se hur allt startade

Bifogad fil(er)



#4809

Postad 05 december 2019 - 21:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kör nu med min gamla Hana EL och jag måste säga att det är sant som de brukar säga: med en bra skivspelare så kan man få en budget pickup att sjunga, men med en budgetskivspelare så får man en topp pickup att bli medioker. Hanan låter riktigt bra, dock inte lika bra som ACE men inte mycket skiljer. Roligt och scary hur allt hänger ihopp, upphängning, motor, plint, tonarm och allt det andra

#4810

Postad 06 december 2019 - 08:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Köpte ny armboard som är 2mm lägre och finger locking mutter för det var ett **** att ställa in VTA, nu super enkelt, men OL har en korkbricka som tog i när jag ställde in suspension och jag skulle klippa bort den så jag ställde spelan på högkant och skruvade bort muttern, jag klippte bort korken men då åkte armen ut och smällde mot skivspelaren, allt blev snett och tippen,stylen försvann . j*vla dumt bara, allt gick så bra, fick såga bort lite metall för att passa muttern och allt gick så bra, men men
Här kan du se hur allt startade

 

Ok, otur. Släng inte bort din Ace bara- är lätt värt att skicka den på en retip.



#4811

Postad 06 december 2019 - 18:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Stämmer verkligen sveriges priser på benz micro, över ace modellen??

Såg att Gliders rek. Pris är €1280, wood €1700, SLR Gullwing €3700, Ruby Z €2900 och priserna här i Sverige är ju betydligt lägre, speciellt Gullwing som kostar 18000 kr, såg att Analougeseduction tar 11000 kr för Glider, 28000 för Gullwing

#4812

Postad 07 december 2019 - 15:05

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Hej alla !!

 

Mycket bra tråd :)

Jag har en Denon DP-47f (måste räknas som vintage nu)

Tänkte lämna in för service i Örebro. Någon som använt sig av någon i närheten som kan och är duktig ?
 



#4813

Postad 07 december 2019 - 17:15

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Kolla med Hificonsult.

http://www.hificonsu...verkstaden.html

#4814

Postad 07 december 2019 - 20:16

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Beställde denna 🤪 lite läskigt med open house och nål, men men ska bli kul att höra steget över ACE men jag tro man vunnit på Wood och över den modellen

Bifogad fil(er)



#4815

Postad 08 december 2019 - 11:58

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Beställde denna lite läskigt med open house och nål, men men ska bli kul att höra steget över ACE men jag tro man vunnit på Wood och över den modellen

 

Är det en Glider? I så fall är inte steget så stort upp ljudmässigt från ACE- den delar en del rent konstruktionsmässigt med både ACE och Wood. Du får rapportera om du hör några skillnader. Nu får du vara ännu mer försiktig än med din ACE- de nakna varianterna är än mer känsliga.  B)


Redigerat av GyroSE, 08 december 2019 - 11:59.


#4816

Postad 08 december 2019 - 14:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Tror inte heller det blir så stort steg upp, tror de är ganska lika, tror ACE är ett bättre kap, men vill ju prova nått nytt.

Jo jäkligt läskigt med den öppna nålen

Redigerat av fristil, 08 december 2019 - 14:47.


#4817

Postad 08 december 2019 - 21:36

Unregisterede493dc0a
  • Unregisterede493dc0a
  • Användare

  • 102 inlägg
  • 0

Fråga, går det att få riktigt bra ljud i en gammal Denon ? En polare ifrågasatte det idag och jag blev osäker. Ska jag kasta "pärlor till svin" som han utryckte sig :D

Har en Denon DP-47f.....



#4818

Postad 09 december 2019 - 09:10

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Fråga, går det att få riktigt bra ljud i en gammal Denon ? En polare ifrågasatte det idag och jag blev osäker. Ska jag kasta "pärlor till svin" som han utryckte sig :D

Har en Denon DP-47f.....

 

En ypperlig direktdriven skivspelare som är byggd som en stridsvagn. Funkar den bra och all automatik lirar som den ska så är det bara att skaffa en schysst pickup och sen hoppa på vinyltåget. T.ex så funkar Ortofon 2M- serien bra ihop med DP-47F, kan tänka mig att den legendariska pickupen Denon DL-103 funkar väldigt bra ihop med DP-47F.


Redigerat av GyroSE, 09 december 2019 - 10:28.


#4819

Postad 10 december 2019 - 18:41

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu är den monterad och första låten spelad. Wow måste jag säga, låter redan mycket bättre än Hana E, nu finns luften mellan instrumenten, dynamiken och en annan fastare, bättre bas. Ny ska den gå 40-50 timmar innan den blir helt innspelad, men mkt bra redan nu

Bifogad fil(er)



#4820

Postad 11 december 2019 - 17:59

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Härtligt. Hur låter den jämfört med ACE?



#4821

Postad 11 december 2019 - 19:04

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Den har bara körts i ca 3 timmar men den påminner och har karakteren som ACE men extra allt. Mer pondus, lite som man beställer +meny på donken, man får mer av allt av det som ACE gjorde så bra

#4822

Postad 11 december 2019 - 21:27

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Haft min skivspelare i mer en 5 år nu och jag kan ärligt säga att jag lyssnar i stort sett ingenting på den, har väl runt 200 skivor och typ 90% av dom har jag aldrig lyssnat på och då menar jag själva skivan, jag har så klart hört på just den musiken via cd eller flac men just skivan har jag inte lyssnat på, ibland går de månader utan att jag lyssnar, senaste året kanske jag har lyssnat på 2-3 skivor och då bara en gång och på en sida, när jag fyllde år för 2 år sedan spelade jag vinyl i 3 timmar och de är de mesta jag spelat senaste 3 åren, fattar inte varför man inte lyssnar, oftast då jag lyssnar så ligger jag och läser samtidigt och de är så bekvämt att köra från datorn, man kan ligga i flera timmar utan att behöva kliva upp och de är nog därför jag inte is lyssna på vinyl, och jag är ändå uppväxt med vinyl, de var de enda som fanns när jag var ung förutom kassettband men då lyssnade man på vinyl jämt och de var just därför jag började med vinylen igen men jag kan nog känna att jag inte har samma intresse längre, jag har flera gånger funderat på att sälja iväg allt men så fort den tanken slår så vill jag inte, jag tänker på hur pass mycket jag har kostat på med hårdvaran och framförallt alla skivor jag har köpt och jag kommer nog aldrig sälja bort mina skivor eller skivspelare trots att den mest samlar damm.


Redigerat av Unregistered94c28536, 11 december 2019 - 21:29.


#4823

Postad 11 december 2019 - 23:32

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Haft min skivspelare i mer en 5 år nu och jag kan ärligt säga att jag lyssnar i stort sett ingenting på den, har väl runt 200 skivor och typ 90% av dom har jag aldrig lyssnat på och då menar jag själva skivan, jag har så klart hört på just den musiken via cd eller flac men just skivan har jag inte lyssnat på, ibland går de månader utan att jag lyssnar, senaste året kanske jag har lyssnat på 2-3 skivor och då bara en gång och på en sida, när jag fyllde år för 2 år sedan spelade jag vinyl i 3 timmar och de är de mesta jag spelat senaste 3 åren, fattar inte varför man inte lyssnar, oftast då jag lyssnar så ligger jag och läser samtidigt och de är så bekvämt att köra från datorn, man kan ligga i flera timmar utan att behöva kliva upp och de är nog därför jag inte is lyssna på vinyl, och jag är ändå uppväxt med vinyl, de var de enda som fanns när jag var ung förutom kassettband men då lyssnade man på vinyl jämt och de var just därför jag började med vinylen igen men jag kan nog känna att jag inte har samma intresse längre, jag har flera gånger funderat på att sälja iväg allt men så fort den tanken slår så vill jag inte, jag tänker på hur pass mycket jag har kostat på med hårdvaran och framförallt alla skivor jag har köpt och jag kommer nog aldrig sälja bort mina skivor eller skivspelare trots att den mest samlar damm.

 

Kallas bekvämlighet. Gör något radikalt som att uppgradera pickup och/eller RIAA-steg så kanske drivet kommer tillbaka. Är också uppväxt med vinyl och kassettband- har aldrig övergett vinylen, lyssnar ofta och mycket, i mina öron når inte de digitala ljudkällorna ända fram ljudmässigt. Beror helt och hållet på hur man prioriterar- för mig går det ljudmässiga först i sammanhanget om man ställer detta mot bekvämlighet tex.

 

Det går oftast en väldigt lång stund mellan tillfällena jag uppgraderar något till skillnad från tex fristil som mycket ofta gör något med sin anläggning. Men när man hamnar i en liten slentrian så är det inte fel dock att kika på att göra en liten uppgradering. Ta en funderare på hur och om du vill göra något för att göra vinyl- lyssnandet roligare.


Redigerat av GyroSE, 11 december 2019 - 23:42.


#4824

Postad 12 december 2019 - 12:28

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Kallas bekvämlighet. Gör något radikalt som att uppgradera pickup och/eller RIAA-steg så kanske drivet kommer tillbaka. Är också uppväxt med vinyl och kassettband- har aldrig övergett vinylen, lyssnar ofta och mycket, i mina öron når inte de digitala ljudkällorna ända fram ljudmässigt. Beror helt och hållet på hur man prioriterar- för mig går det ljudmässiga först i sammanhanget om man ställer detta mot bekvämlighet tex.

 

Det går oftast en väldigt lång stund mellan tillfällena jag uppgraderar något till skillnad från tex fristil som mycket ofta gör något med sin anläggning. Men när man hamnar i en liten slentrian så är det inte fel dock att kika på att göra en liten uppgradering. Ta en funderare på hur och om du vill göra något för att göra vinyl- lyssnandet roligare.

Vet inte om uppgradering är nödvändigt då jag redan har så pass bra grejer och ljudet är otroligt bra, de klagar jag inte över alls utan ljudmässigt så har jag bäst ljud från min skivspelare men de är nog sant som du säger att man är bekväm.

Vet inte vad nästa steg skulle innebära för mig och om de blir så pass mycket bättre i förhållande till kostnad.

Men de går ju alltid att få bättre men de är frågan hur pass mycket bättre man kan få utan att kosta på för mycket.

Just nu är de ny förstärkare som gäller för mig och de kommer kosta runt 30k så uppgradering av vinylsidan lär nog få vänta och dom grejer jag har nu inkl RIAA ligger på ca 20k så frågan är vad man ska satsa på.
 



#4825

Postad 12 december 2019 - 17:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Vet inte om uppgradering är nödvändigt då jag redan har så pass bra grejer och ljudet är otroligt bra, de klagar jag inte över alls utan ljudmässigt så har jag bäst ljud från min skivspelare men de är nog sant som du säger att man är bekväm.

Vet inte vad nästa steg skulle innebära för mig och om de blir så pass mycket bättre i förhållande till kostnad.

Men de går ju alltid att få bättre men de är frågan hur pass mycket bättre man kan få utan att kosta på för mycket.

Just nu är de ny förstärkare som gäller för mig och de kommer kosta runt 30k så uppgradering av vinylsidan lär nog få vänta och dom grejer jag har nu inkl RIAA ligger på ca 20k så frågan är vad man ska satsa på.
 

 

Vilka prylar har du idag?



#4826

Postad 12 december 2019 - 21:46

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Vilka prylar har du idag?

Har Hegel H80 förstärkare som jag tänker uppgradera till H190 närmaste framtiden, får se när de blir av.

Acoustic Energy Reference 1 högtalare och Oppo BDP-95 som cd spelare.

 

Min skivspelare är en Rega RP3 som är uppgraderad med bättre nål, har en Goldring 2300 och jag har även bytt ut alla plast delar, hela mitten klumpen som tallriken ligger på är utbytt mot en i Aluminium, skivspelaren står på en vibrationfri trä platta som jag köpte för nått år sedan, sedan har jag en RIAA från Lejonklou en Gaio 2.

 

Kör med Supra kablar till allt även till högtalarna där jag använder Sword kablar.

 

Riktigt nöjd med ljudet och den mesta djupa basen får jag från skivspelaren, inte så stor skillnad från Oppon men jag har kört en liten test med några kompisar där vi har lyssnat på samma skiva från dator i Flac, från Oppon och då SACD och sist vinyl och vi var alla överens om att just basen var bäst från vinyl men inte med så mycket bara att den kändes tyngre helt enkelt, sämst var från dator och då körde jag med samma SACD fast kopierad utan komprimering i flac, kan nämna att min Hegel inte tar mer en 96 khz via USB ingången så de kan nog vara därför de lät bättre från Oppon som jag matade med XLR kablar.


Redigerat av Unregistered94c28536, 12 december 2019 - 21:50.


#4827

Postad 13 december 2019 - 11:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Sitter du nöjd med vinylljudet behöver du inte göra något där. Jo förstås- du måste lätta på lädret när det gäller skivinköpen. Köper du mycket skivor eller "kör du runt" på de c:a 200 st du har?



#4828

Postad 13 december 2019 - 13:09

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Sitter du nöjd med vinylljudet behöver du inte göra något där. Jo förstås- du måste lätta på lädret när det gäller skivinköpen. Köper du mycket skivor eller "kör du runt" på de c:a 200 st du har?

Köpte massor i början men som sagt så har jag inte lyssnat på 80% av de jag har, köpt massa nya skivor och har nog mer nytt en beg just nu, men nu är de nog mer en 2 år sedan jag köpte en skiva, första tre åren köpte jag som sagt hela tiden, numera köper jag mycket på cd som jag sedan rippar och lyssnar via datorn, nackdelen med vinyl är att de är ganska dyrt just nu, finns massor som jag skulle vilja ha och då framförallt mycket nytt som släpps men de finns även mycket beg jag skulle vilja ha också men jag har varit arbetslös nu i snart 2 år så jag har inte råd att lägga så mycket pengar på musik just nu och de är nog därför mina inköp har upphört men får jag väl ett jobb så lär nog inköpen komma igen.



#4829

Postad 14 december 2019 - 20:02

Unregistered94c28536
  • Unregistered94c28536
  • Veteran

  • 2 420 inlägg
  • 0

Lite intressanta skillnader mellan ny press och original press, har suttit ett par timmar och lyssnat på skivor idag vilket var evigheter sedan vilket framgår av tidigare inlägg och har testat att lyssna på samma skiva fast ny kontra original beg.

 

Största skillnaden var faktist Toto The Seventh One (Grym skiva) och ny press är så otroligt mycket bättre.

Original utgåvan, inte nån 180g låter instängt liksom, ljudnivån är betydligt lägre jämfört med ny press som är en 180g, sämre bas och de är mera burkigt ljud, liksom instängt och de är ungefär som att sitta i rummet bredvid och lyssna eller som att sitta i en garderob, lyssnade på den först och körde sedan ny press på samma volym och de första man märker är att ljudnivån är mycket högre, måste vrida på minst 10-15 mer på original skivan för att de ska vara lika högt ljud och sedan så är de mera öppet ljud, mycket mera diskant och mellanregister men framförallt mera bas, trodde inte en ny press kunde låta bättre en original men så är fallet, och de är så pass mycket bättre så jag kommer nog aldrig att lyssna på originalet framgent.



#4830

Postad 15 december 2019 - 09:06

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Lite intressanta skillnader mellan ny press och original press, har suttit ett par timmar och lyssnat på skivor idag vilket var evigheter sedan vilket framgår av tidigare inlägg och har testat att lyssna på samma skiva fast ny kontra original beg.

 

Största skillnaden var faktist Toto The Seventh One (Grym skiva) och ny press är så otroligt mycket bättre.

Original utgåvan, inte nån 180g låter instängt liksom, ljudnivån är betydligt lägre jämfört med ny press som är en 180g, sämre bas och de är mera burkigt ljud, liksom instängt och de är ungefär som att sitta i rummet bredvid och lyssna eller som att sitta i en garderob, lyssnade på den först och körde sedan ny press på samma volym och de första man märker är att ljudnivån är mycket högre, måste vrida på minst 10-15 mer på original skivan för att de ska vara lika högt ljud och sedan så är de mera öppet ljud, mycket mera diskant och mellanregister men framförallt mera bas, trodde inte en ny press kunde låta bättre en original men så är fallet, och de är så pass mycket bättre så jag kommer nog aldrig att lyssna på originalet framgent.

 

Härligt att du tar dig tid att sitta ner och lyssna på vinylplattor. ;)

 

Fin nyutgåva du verkar ha hittat av den där Toto- plattan- roligt när man lyckas med konststycket att förbättra det ljudmässiga genom att göra en fin remaster. Finns dock flera exempel på det omvända också där originalet fortfarande spöar nyutgåvan- nypressningarna av Iron Maidens 80- tals plattor som kom ut för några år sen ett typexempel på detta. Originalpressningarna sitter i det här fallet fortfarande säkert på tronen då något tyvärr gick förlorat på vägen när man remastrade och gav ut dem på nytt. Så det är svårt att säga att det generellt blir bättre när man remastrar och pressar på nytt. 


Redigerat av GyroSE, 15 december 2019 - 09:07.


#4831

Postad 15 december 2019 - 20:28

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Kul att du tog dig tid med vinylen, det är just det, man måste ta sig lite tid, perfekt för mig efter en stressig dag på jobbet.

Angående uppgradering på mest ekonomiskt sett är svårt att säga men jag har lärt mig mycket under min vinylresa, vilka delar som gör skillnad, jag listar vad jag tycker är viktigast:

1. Plattformen
2. Motor
3. Tonarm
4. Pickup

Det är där jag märkt mest skillnader, speciellt på plattform och motorn, när man har bra där så blev största skillnaden på tonarmen. En bra tonarm kan få en medioker pickup att sjunga medan en dålig tonarm får en bra pickup att låta medioker.

Så i ditt fall skulle jag nog investera i ny tonarm eller i alla fall investera att dra nya kablar i tonarmen som verkar vara ett problem i Regas armar

#4832

Postad 15 december 2019 - 21:39

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Jag tror att tonarmen (RB303) som sitter på Rega RP3 är bra nog- den bygger ju på klassikern RB300 men i en förbättrad tappning som  är optimerad för att kampera ihop med just RP3. Tror inte att byte av tonarmskabel eller rentav tonarm (vad ska man montera dit i stället? Kommer plinten göra en bättre tonarm någon rättvisa?) kommer att lyfta ljudet nämnvärt. Ska man göra något åt den redan uppgraderade skivspelaren så är det att sälja den och satsa på en bättre skivspelare. Om alternativet blir att behålla RP3 så tror jag att byte av pickup gör mest nytta. 


Redigerat av GyroSE, 16 december 2019 - 08:52.


#4833

Postad 16 december 2019 - 18:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Jag tror att tonarmen (RB303) som sitter på Rega RP3 är bra nog- den bygger ju på klassikern RB300 men i en förbättrad tappning som är optimerad för att kampera ihop med just RP3. Tror inte att byte av tonarmskabel eller rentav tonarm (vad ska man montera dit i stället? Kommer plinten göra en bättre tonarm någon rättvisa?) kommer att lyfta ljudet nämnvärt. Ska man göra något åt den redan uppgraderade skivspelaren så är det att sälja den och satsa på en bättre skivspelare. Om alternativet blir att behålla RP3 så tror jag att byte av pickup gör mest nytta.


Tonarmen är inte dålig i sig men med alla Regas tonarmar så är kablarna och vikten där bak problemet, just det som de flesta som företag uppgraderat i sina armarmar som OL, Moth och Mitchell. Och det kan väl vara den biligaste lösningen att få bättre ljud. Annars håller jag med om att uppgradera hela spelaren, men då är det mer pengar.

Mest viktiga är att försöka ta sig tid och lyssna på vinyl, det kräver lite mer eftersom man inte kan bara sätta på en toplista som spelar i 5 timmar utan kräver lite mer tid som planering av vad man vill lyssna på och man måste byta sida/skiva efter 15-20 min

#4834

Postad 16 december 2019 - 19:31

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nu har puppan fått 10-12 timmar och måste säga att en stor skillnad mot ACE, allt låter större och öppnare..

Det enda jag kan klaga på är att Glidern är lite mer analytisk, dåliga inspelningar märker man mer av medan ACE var mer förlåtande där.

Tur i oturen att olyckan inträffade.

Bifogad fil(er)



#4835

Postad 28 december 2019 - 09:53

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0
Då har man varit på Akkelis Audio och lyssnat på trevliga vinylsvarvar i några timmar.
Alla lät bra men med olika kvaliteter. Skall lyssna lite längre fram på en Dynavector DV-XX2 MkII på Michell spelaren. Så det blir en mer rättvis jämförelse mot Apheta 3.

De skivspelare jag jämförde mot varandra var följande:

Dr Feickert Volare, Jelco TS-350S, Hana ML
Bifogad fil  45D5BA16-0AAD-4FBD-939E-EBE7ABAD183A.jpeg   155,37K   1 Antal nerladdningarBifogad fil  F314A35C-013D-4FB4-9D4E-EA28B3B2058C.jpeg   192,43K   0 Antal nerladdningar

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV-20X2 L
Bifogad fil  34E6256C-3974-4400-928F-6EDD484D3445.jpeg   78,13K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  AF3DD1EA-426A-4928-8CDE-9C90FDB3473B.jpeg   129,65K   0 Antal nerladdningar

Rega Planar 10, Rega Apheta 3
Bifogad fil  CB0BCC00-4C8F-4873-95B3-44110ABA28A0.jpeg   106,32K   0 Antal nerladdningarBifogad fil  066FCB64-2A20-4C7A-8A5C-31FA13B89E85.jpeg   87,66K   0 Antal nerladdningar

#4836

Postad 28 december 2019 - 10:23

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Då har man varit på Akkelis Audio och lyssnat på trevliga vinylsvarvar i några timmar.
Alla lät bra men med olika kvaliteter. Skall lyssna lite längre fram på en Dynavector DV-XX2 MkII på Michell spelaren. Så det blir en mer rättvis jämförelse mot Apheta 3.

De skivspelare jag jämförde mot varandra var följande:

Dr Feickert Volare, Jelco TS-350S, Hana ML
attachicon.gif45D5BA16-0AAD-4FBD-939E-EBE7ABAD183A.jpegattachicon.gifF314A35C-013D-4FB4-9D4E-EA28B3B2058C.jpeg

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV-20X2 L
attachicon.gif34E6256C-3974-4400-928F-6EDD484D3445.jpegattachicon.gifAF3DD1EA-426A-4928-8CDE-9C90FDB3473B.jpeg

Rega Planar 10, Rega Apheta 3
attachicon.gifCB0BCC00-4C8F-4873-95B3-44110ABA28A0.jpegattachicon.gif066FCB64-2A20-4C7A-8A5C-31FA13B89E85.jpeg

 

Spännande. Vad tyckte du om de olika spelarna? Vilken/vilka lät roligast i dina öron?


Redigerat av GyroSE, 28 december 2019 - 10:29.


#4837

Postad 28 december 2019 - 20:04

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Spännande. Vad tyckte du om de olika spelarna? Vilken/vilka lät roligast i dina öron?

Jag upplevde ljuder på följande:

 

Dr Feickert Volare, Jelco TS-350S, Hana ML:

Väldigt trevlig rymnd i ljudet men trumljudet var inte min smak inte tillräckligt driv.

 

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV-20X2 L

Bra driv, väldigt bra trumljud lite dålig upplösning/tydlighet och rymd.

Inte rättvis jämförelse med Apheta 3. Därför vill jag test med bättre pick-up.

Plus den är såå snygg och läcker.

 

Rega Planar 10, Rega Apheta 3

Riktigt bra ljud, hi-hat tydligt ljud, rytmiskt.

Man köper den plugg and play inget man finjusterar själv. Men väldigt, väldigt bra plug and play.

 

Låtar jag testade med:

Stevie Nicks "Stand up" Lyssna och jämför på Spotify mellan std och remaster. Remastern är platt och död i ljudet och hur kan man döda en så bra låt.

Fleetwood Mac "Kommer inte ihåg låten" men från albumet Rumours, Många bra låtar

Whitesnake "Slit it in"

Tom Petty "Free Fallin"

Deep Purple "Bad Attitude" (Väldigt bra att lyssna på hi-hat.

Eagles "Hotell California"

Barbara Streisand "Women in love" Half Speed Master

David Foster "River of love"

Abba "Eagle" Fy fasen vilket dåligt ljud. Lär som man hade fasvänt ena kanalen.


Redigerat av jln, 29 december 2019 - 00:53.


#4838

Postad 29 december 2019 - 12:24

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Jag upplevde ljuder på följande:

 

Dr Feickert Volare, Jelco TS-350S, Hana ML:

Väldigt trevlig rymnd i ljudet men trumljudet var inte min smak inte tillräckligt driv.

 

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV-20X2 L

Bra driv, väldigt bra trumljud lite dålig upplösning/tydlighet och rymd.

Inte rättvis jämförelse med Apheta 3. Därför vill jag test med bättre pick-up.

Plus den är såå snygg och läcker.

 

Rega Planar 10, Rega Apheta 3

Riktigt bra ljud, hi-hat tydligt ljud, rytmiskt.

Man köper den plugg and play inget man finjusterar själv. Men väldigt, väldigt bra plug and play.

 

Låtar jag testade med:

Stevie Nicks "Stand up" Lyssna och jämför på Spotify mellan std och remaster. Remastern är platt och död i ljudet och hur kan man döda en så bra låt.

Fleetwood Mac "Kommer inte ihåg låten" men från albumet Rumours, Många bra låtar

Whitesnake "Slit it in"

Tom Petty "Free Fallin"

Deep Purple "Bad Attitude" (Väldigt bra att lyssna på hi-hat.

Eagles "Hotell California"

Barbara Streisand "Women in love" Half Speed Master

David Foster "River of love"

Abba "Eagle" Fy fasen vilket dåligt ljud. Lär som man hade fasvänt ena kanalen.

 

Kul. Inte helt lätt att jämföra olika skivspelare utrustade med olika pickuper- otroligt svårt att få en rättvis bild i ett sånt läge. Värt att testa ytterligare en annan pickup på Gyro- testa någon av Benz Micros pickuper om möjligt är.



#4839

Postad 29 december 2019 - 13:51

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Kul. Inte helt lätt att jämföra olika skivspelare utrustade med olika pickuper- otroligt svårt att få en rättvis bild i ett sånt läge. Värt att testa ytterligare en annan pickup på Gyro- testa någon av Benz Micros pickuper om möjligt är.

Så är det, man jämför kompletta skivspelare mot varandra. Så vad jämför man egentligen?

Det beror vad du vill jämföra tex bara verket (samma arm och pick-up på alla skivspelare), verket komplett med arm (samma pick-up på alla skivspelare) eller pick-uper (samma skivspelar på alla pick-uper samt också olika skivspelare eftersom pick-up låter olika på olika skivspelare)?

Jag valde och jämföra vad affären har normalt monterat.



#4840

Postad 29 december 2019 - 14:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Så är det, man jämför kompletta skivspelare mot varandra. Så vad jämför man egentligen?

Det beror vad du vill jämföra tex bara verket (samma arm och pick-up på alla skivspelare), verket komplett med arm (samma pick-up på alla skivspelare) eller pick-uper (samma skivspelar på alla pick-uper samt också olika skivspelare eftersom pick-up låter olika på olika skivspelare)?

Jag valde och jämföra vad affären har normalt monterat.

 

Pickupen är det som sätter agendan till allra största delen så mest får man ut om man kan utrusta flera skivspelare med likadana pickuper alternativt flera likadana skivspelare och pickuper av samma typ. Men det är svårt då svenska hifi- butiker sällan har flera spelare eller pickuper av samma kaliber upp- packade på det sättet. 



#4841

Postad 08 januari 2020 - 19:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Nytt projekt på gång ☺️
Detta kommer att bli spännande och kommer nog ta större delen av 2020 att få i ordning.

Kommer posta bilder under processes och kommer säkert att ha en del frågor om vissa saker och vilken väg man ska ta

Bifogad fil(er)



#4842

Postad 19 januari 2020 - 20:17

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Jag upplevde ljuder på följande:

 

Dr Feickert Volare, Jelco TS-350S, Hana ML:

Väldigt trevlig rymnd i ljudet men trumljudet var inte min smak inte tillräckligt driv.

 

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV-20X2 L

Bra driv, väldigt bra trumljud lite dålig upplösning/tydlighet och rymd.

Inte rättvis jämförelse med Apheta 3. Därför vill jag test med bättre pick-up.

Plus den är såå snygg och läcker.

 

Rega Planar 10, Rega Apheta 3

Riktigt bra ljud, hi-hat tydligt ljud, rytmiskt.

Man köper den plugg and play inget man finjusterar själv. Men väldigt, väldigt bra plug and play.

 

Låtar jag testade med:

Stevie Nicks "Stand up" Lyssna och jämför på Spotify mellan std och remaster. Remastern är platt och död i ljudet och hur kan man döda en så bra låt.

Fleetwood Mac "Kommer inte ihåg låten" men från albumet Rumours, Många bra låtar

Whitesnake "Slit it in"

Tom Petty "Free Fallin"

Deep Purple "Bad Attitude" (Väldigt bra att lyssna på hi-hat.

Eagles "Hotell California"

Barbara Streisand "Women in love" Half Speed Master

David Foster "River of love"

Abba "Eagle" Fy fasen vilket dåligt ljud. Lär som man hade fasvänt ena kanalen.

Nu har jag varit hos Akkelis Audio igen och provlyssnat två stycken skivpslera i repris med den ena med ett bättre pick-up.

Denna gång hade jag min bror som medlyssnare.

 

Jag upplevde ljudet på dessa:

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV XX2 MKII

Bra drag i ljudet, bättre höjd och lite smalare ljudbild mot P10.

Bättre på rockmusik än P10. Klart billigare än P10.

Mitt val för min musiktyp av dessa två.

 

Rega Planar 10, Rega Apheta 3

Bra på detaljer, bredare ljudbild men lägre i höjd ä Michell/Dynavector.

Analysinstrument i ljudkaraktär, låter bättre än Michell/Dynavector på Sing och Song writer, där man vill lyssna varje sträng och ton, lugn musik, kanske klassisk musik också.

Tycker nog kanske den låter lite tråkigt.

 

Körde två skivor Med Fleetwood Mac Tango in the night exakt samtidigt. Och lär min bror gissa blint vilken skivspelare vi spelade och han gissade rätt varje gång.

Vi tyckte precis samma sak om dessa två skivspelare.
 


Redigerat av jln, 19 januari 2020 - 21:08.


#4843

Postad 19 januari 2020 - 20:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Nu har jag varit hos Akkelis Audio igen och provlyssnat två stycken skivpslera i repris med den ena med ett bättre pick-up.

Denna gång hade jag min bror som medlyssnare.

 

Jag upplevde ljudet på dessa:

Michell Gyro SE, Michell Tecnoarm A, Dynavector DV XX2 MKII

Bra drag i ljudet, bättre höjd och lite smalare ljudbild mot P10.

Bättre på rockmusik än P10. Klart billigare än P10.

Mitt val för min musiktyp av dessa två.

 

Rega Planar 10, Rega Apheta 3

Bra på detaljer, bredare ljudbild men lägre i höjd äm Michell/Dynavector.

Analysinstrument i ljudkaraktär, låter bättre än Michell/Dynavector på få sing och song writer, där man vill lyssna varje sträng och ton, lugn musik, kanske klassisk musik också.

Tycker nog kanske den låter lite tråkigt.

 

Körde två skivor Med Fleetwood Mac Tango in the night exakt samtidigt. Och lär min bror gissa blint vilken skivspelare vi spelade och han gissade rätt varje gång.

Vi tyckte precis samma sak om dessa två skivspelare.
 

 

Intressant och kul resultat. Vid val av en annan pickup så är jag övertygad om att den lite smalare ljudbilden som du upplevde med Gyro SE skulle kunna vidgas ut en aning. Tror inte att det är skivspelaren som sätter begränsningen där då min upplevelse av Gyro SE är att den levererar en stor ljudbild. Kom du fram till något beslut vilken av spelarna du kommer satsa på?



#4844

Postad 19 januari 2020 - 21:06

jln
  • jln
  • Lärjunge

  • 448 inlägg
  • 0

Intressant och kul resultat. Vid val av en annan pickup så är jag övertygad om att den lite smalare ljudbilden som du upplevde med Gyro SE skulle kunna vidgas ut en aning. Tror inte att det är skivspelaren som sätter begränsningen där då min upplevelse av Gyro SE är att den levererar en stor ljudbild. Kom du fram till något beslut vilken av spelarna du kommer satsa på?

Det jag menar med lite smalare är att bredden är lite smalare men högre så totalljudbild så är den större.

Läser du under Michell så skriver jag:

Mitt val för min musiktyp av dessa två ;) :)



#4845

Postad 19 januari 2020 - 21:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

  • 1 080 inlägg
  • 0

Det jag menar med lite smalare är att bredden är lite smalare men högre så totalljudbild så är den större.

Läser du under Michell så skriver jag:

Mitt val för min musiktyp av dessa två ;) :)

 

Ok.  ;)

 

Har du beställt?



#4846

Postad 28 januari 2020 - 20:01

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Börjar likna en svarv 🤪😋🤪😋

Bifogad fil(er)



#4847

Postad 01 februari 2020 - 09:00

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0

Börjar likna en svarv 🤪😋🤪😋

Vad är det för något? Är det en LP12? Har VP armboard på min tolva. VP fjädrar också.
Skaffade en Collaro matta. Gjorde större skillnad än jag kunnat tro.

Redigerat av Fisher_king, 01 februari 2020 - 09:04.


#4848

Postad 01 februari 2020 - 17:35

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Vad är det för något? Är det en LP12? Har VP armboard på min tolva. VP fjädrar också.
Skaffade en Collaro matta. Gjorde större skillnad än jag kunnat tro.


En Thorens TD 150 som är ombyggd till en Thorens VP150, dvs Linn plint, VP's Linn topp, VP's armboard och VP's fjädrar men fortfarande Thorens sub-chassis

#4849

Postad 01 februari 2020 - 17:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Hade första provspelningen igår och lät riktigt bra

Bifogad fil(er)



#4850

Postad 01 februari 2020 - 18:06

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

  • 439 inlägg
  • 0
Trevligt.
Är lager och Tallrik också Thorens?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.