Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Canon EOS 5D Mark II *

268 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canon EOS 5D Mark II (Systemkameror) 6 9,34 (31) Inga priser
Canon EOS 5D Mark II + 24-105/4,0 L IS USM (Systemkameror) 9 (0) Inga priser

#1

Postad 28 augusti 2008 - 11:43

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Canon EOS 5D Mark II

* 21.1 MP 1.0x
* DIGIC IV
* ISO 100-6400 L:50 & H:12800
* 5 FPS
* 3.2" High Resolution Screen (LCD)
* 19 point AF
* HDMI Out
* Liveview
* HD Movie Mode
* Viewfinder: 100% Coverage
* Full weather sealing
* EF Lenses only

Spekulationer så långt kommer från http://www.canonrumors.com/

Uppdatera gärna med ny info om ni hittar någon.



Redigerat av Martin, 17 september 2008 - 23:43.


#2

Postad 05 september 2008 - 10:45

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Findes nu en teaser på Canon's side :)

#3

Postad 05 september 2008 - 15:40

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Den verkar inte så avancerad :)

Bifogad fil  5dmk2.jpg   42,75K   3 Antal nerladdningar

#4

Postad 05 september 2008 - 16:22

BempaS
  • BempaS
  • Forumräv

  • 611 inlägg
  • 0

Den verkar inte så avancerad :)

Bifogad fil  5dmk2.jpg   42,75K   3 Antal nerladdningar



Riskokare? :) :lol:

Nä, nu får det säga vad det blir om man ska byta upp sig eller inte..

#5

Postad 05 september 2008 - 18:19

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Det där med HD movie mode tror jag inte en sekund på. Så fort D90 kom ut, så satte dom dit det på specarna. Hoppas upplösningen stannar på 12,8MP och att de lägger allt krut på dynamiskt omfång istället.

#6

Postad 11 september 2008 - 05:56

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Teasern har utvecklats. Så här ser det ut i dag. Det är nu tydligt att den har programratt, och inbyggt vertikalgrepp är tillsynes uteslutet. Vilket i princip fastställer det alla redan visste: ersättaren till 5D. Kan man misstänka en något proffsigare look också?
Bifogad fil  5d.jpg   36,65K   0 Antal nerladdningar

Dagens 5D:
Bifogad fil  5d2.jpg   42,64K   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Joakim, 11 september 2008 - 06:18.


#7

Postad 11 september 2008 - 19:31

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Undra vad det kan vara för fett objektiv som skickas med som "kitobjektiv"? 5D hade 24-105/4, som har imponerande skärpa, men är långsam och lider av alldeles för mycket distortion. En 35/1,2 likt Voigtländer vore sweet.

#8

Postad 17 september 2008 - 05:14

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Canon EOS 5D Mark II:
http://www.canon.com...n/en/index.html

  • New 21.1 Megapixel CMOS sensor with improved EOS Integrated Cleaning System (E.I.C.S.)
  • New Full HD 1080 resolution movie recording (30fps)
  • 3.9 frames per second continuous shooting
  • High performance DIGIC 4 providing superb image quality
  • Maximum 310 large JPEG images in a single burst with a UDMA card
  • 3.0” VGA (920k dots) Clear View LCD
  • ISO 100-6400 (expansion from 50 up to 25,600)
  • AF points + 6 Assist AF points
  • Live View

DPreview

#9

Postad 17 september 2008 - 05:32

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Jösses i skogen vilken kamera!

Ja nu vet man ju vad man ska spara till i alla fall.

#10

Postad 17 september 2008 - 08:35

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

* EF Lenses only

Jag antar att det är kört att använda sina befintliga objektiv avsedda för den mindra sensorn... alltså ingen sån automatisk maskning likt D700 ? ;)

I övrigt imponerande, möjligen kunde man önska lite snabbare seriefotografering...

#11

Postad 17 september 2008 - 08:38

Unregistereda7124cf7
  • Unregistereda7124cf7
  • Forumräv

  • 570 inlägg
  • 0
Nu e den släppt, eller nått sånt

http://www.m3.idg.se/2.1022/1.180289

å här finns den att köpa såg ag..

http://www.warehouse...=canoneos5dmkii

Redigerat av Unregistereda7124cf7, 17 september 2008 - 08:55.


#12

Postad 17 september 2008 - 09:10

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Jag har för mig att Canon har konstruerat sina EF-S-gluggar på ett sånt sätt att om man skulle sätta det på en fullformatare, säg 5D, så skulle spegeln klonka i objektivet. Gluggen når helt enkelt längre in för att kunna vara något kompaktare utåt. Ganska dumt egentligen, det är ju marginella skillnader. Försäljningstrick antagligen, det är säkert enkelt att fixa om de ville.


Jag är inte säker, men jag tror att tredjepartsgluggarna passar även om de är anpassade för den mindre sensorn. Men då får man beskära bilderna själv.

#13

Postad 17 september 2008 - 11:03

Mats_L
  • Mats_L
  • Lärjunge

  • 418 inlägg
  • 0

Jag är inte säker, men jag tror att tredjepartsgluggarna passar även om de är anpassade för den mindre sensorn. Men då får man beskära bilderna själv.

Just det, jag tror nån testade Tokina 11-16 på en fullformat, och då funkade den från c:a 15mm, alternativt får man beskärna bilden själv. Tycker annars att Nikons (D700) lösning är klockren, men nackdelen är att man får 5mp istället för 12...

#14

Postad 17 september 2008 - 16:33

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Jag har för mig att Canon har konstruerat sina EF-S-gluggar på ett sånt sätt att om man skulle sätta det på en fullformatare, säg 5D, så skulle spegeln klonka i objektivet. Gluggen når helt enkelt längre in för att kunna vara något kompaktare utåt. Ganska dumt egentligen, det är ju marginella skillnader. Försäljningstrick antagligen, det är säkert enkelt att fixa om de ville.


Borde det inte gå att göra adapters som fixar en sån sak....typ som mellan FD och EF fattningarna? ;)

Canon EOS 5D mkII preview: http://www.cameralab...I/verdict.shtml

Redigerat av Velodynamic, 17 september 2008 - 16:33.


#15

Postad 17 september 2008 - 17:48

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Det borde gå, men det faktum att man måste beskära bilden kvarstår. EF-S-objektiven är konstruerad med en mindre inre lins, det är det som gör att objektiv anpassade för de mindre sensorerna också kan göras kompaktare.


Är det någon som blir riktigt klok på hurvida 5D mkII har autofokus i filmläget eller ej? Den har nämligen kontrast-AF i Live View, och eftersom att Live View och movie mode i princip är samma funktion så borde man rimligtvis kunna få konstraf-AF i filmläget. Det är alltså den typ av AF som inte kräver att spegeln fälls ned.

En viktig sak för alla filmare är att det finns mic-in på 5D mkII. Det här kommer definitivt vara ett tänkbart alternativ till videokameror med utbytbara objektiv, d.v.s. utrustning som man i dag får betala kring 100'000 kr och uppåt för.

#16

Postad 17 september 2008 - 20:53

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0
Jo, självklart blir nog en EF-S lins på denna kamera inte mer än en skojig nödlösning. :)
Man lär nog hur som helst vilja sikta på L-optik p.g.a. den höga detaljupplösningen.
Kollade in demobilden utav en glasiär med en massa isflak (den här) längst ut till vänster i fullstor version, ser man direkt aberrationstendenser hos en 24-105/f4 L glugg, alltså är kameran på gränsen för vad det optiska klarar av idag, vilket jag egentligen tycker känns rätt så spännande faktiskt. ;)
Vad har vi att vänta på objektivsidan i framtiden måntro?

Cameralabs som jag länkade till skriver att kontrast autofokus kan användas vid videofilmningsläget.

Lite...liiiite besviken är jag på att hastigheten i bildserier inte ökades med mera än till max 3,9 b/s.
Seriösa sportfotografer hänvisas alltså till 50D...eller?
Samtidigt kan man ju drömma om hur landskap, arkitektur eller astrofotografering skulle kunna bli med denna kameran. "Creative Mode"? Är inte det lite onödigt på en kamera för 25 papp?
Kanske riktat till onödigt rika nybörjare. :)

Redigerat av Velodynamic, 17 september 2008 - 21:05.


#17

Postad 18 september 2008 - 07:51

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0
Tjaa grunden til 3.9bps er vel at 5D mark II ikke skal tage for meget af 1D/1Ds markedet.

#18

Postad 18 september 2008 - 07:57

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Kanske riktat till onödigt rika nybörjare. :P

Bara det faktum att vi diskuterar denna kamera här är ett tecken på att många i den kategorin kommer köpa den eller åtminstone är intresserade av den. Handen på hjärtat forummedlemmar, hur många av er kommer egentligen få bättre bilder med en fullformatare? :) Jag erkänner villigt att jag själv är en stor flaskhals i mitt kamerasystem. Finns kanske fler svagheter men inget beror på för liten sensor :D

#19

Postad 18 september 2008 - 08:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Det är ju som vanligt när det gäller hobbys, en del är mer accepterade än andra.

En bil för 400-500.000:- ... helt okej
En förstärkare för 50.000:- ... då är man konstig
En kamera för 20.000:- ... man är fortfarande konstig men det är ändå okej.

Tycker inte 20.000:- är så mycket ändå för en hobby. Bara hoppas att denna modellen lever i 3 år som MK1 har gjort :P

Sen är det ju samma sak med bilar och förstärkare... hur många kan utnyttja sin bil fullt ut? Och hur många kan nyttja sin stärkare fullt ut?
Inte speciellt många, men det är kul att ha bra prylar ändå :)

Redigerat av Martin, 18 september 2008 - 08:18.


#20

Postad 18 september 2008 - 09:33

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Du har givetvis rätt Martin :) Jämförelsen med bilar har jag själv använt när folk (med bilar över "bruksbilsklassen") ifrågasatt varför man har en stereo som ändå kostar en slant.
Jag försökte bara vara lite klarsynt. Samtidigt drivs man ju av prylintresse i allmänhet. Svår balansgång! :D

5D II verkar vara en utmärkt kamera. Även om den är i en klass över vad jag är intresserad av (och är en Canon ;) ) så är ju den snabba utvecklingen alltid kul att följa. Framtiden lär ju bli möjlighet till video som vi ser här (dessutom med AF till skillnad mot D90) vilket helt klart lockar inför framtiden :P Dessutom är den billigare än vad jag hade gissat!

Ett väldigt snabbt svar på Sonys a900 verkar det som. En inte alltför kvalificerad gissning är att 5D dessutom vinner brusmatchen. Ska bli kul att se jämförelser. Jag gissar på att Sony kommer kriga med pris som vi sett i instegsklassen vilket vi konsumenter vinner på :D

#21

Postad 19 september 2008 - 04:22

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

"Creative Mode"? Är inte det lite onödigt på en kamera för 25 papp?
Kanske riktat till onödigt rika nybörjare. :)


Det finns en grön ruta för Auto, som det även fanns på 5D för 30kkr och ett läge som heter Creative Auto, där man kan påverka exponeringen med bibehållen automatik i övrigt. Annars finns det inga förinställda lägen, inte ens för 23495kr.

#22

Postad 19 september 2008 - 18:48

Velodynamic
  • Velodynamic
  • Mästare

  • 3 695 inlägg
  • 0

Det finns en grön ruta för Auto, som det även fanns på 5D för 30kkr och ett läge som heter Creative Auto, där man kan påverka exponeringen med bibehållen automatik i övrigt. Annars finns det inga förinställda lägen, inte ens för 23495kr.


Ohps...ja, det blev en total felskrivning ifån min sida.
En kortslutning i hjärnkontoret, som det gärna blir när jag hör talas om nya funktioner
som vill komma bort ifrån tänket med slutartid och bländare och istället exponera
bilden "ljusare eller mörkare" med ett digitalt skjutreglage. :rolleyes:

#23

Postad 19 september 2008 - 19:01

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Det kanske är en hårdvarugrej, men jag förstår inte varför man inte kan ha 50 Custom-lägen via menyn? Kalla ett läge på ratten för MC, menu custom, och då väljer man från menyn. Jaja..tre lägen räcker långt för en som bara använder tre objektiv, 28/2.8, 50/1.2 och 100/2.8 macro. Om bara leveranserna kunde komma igång snart :rolleyes:

#24

Postad 20 september 2008 - 10:39

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Hade ju tänkt mig en 50D med nya Canon-optiken EF-S 18-200 och komplettera med en Canon EF-S 10-22, rätt komplett med bara två linser med ett totalpris på ca 24.000 kr (exkl kort och filter etc).

Men nu med 5D MkII i matchen börjar jag tvivla lite. Någon som har tips på motsvarande uppsättning för en den? 17-40 kan jag tänka mig är bland det mest prisvärda av vidvinkelzoomarna. Men sen då? Tycker nämligen ca 24.000 kr för enbart Canon EF 28-300 L IS är lite väl saftigt. Totalpriset på uppsättningen blir då 55.000 kr (exkl kort och filter etc), vilket är lite mer än vad jag hade tänkt lägga ut på min första dSLR.

Finns det något mer prisvärt "superzoom" i ungefär samma brännvidd, av Sigma eller Tamron kanske, men som fortfarande kan utnyttja 5D MkII fullt ut?

#25

Postad 20 september 2008 - 11:08

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0
Vanligtvis lägger man ju mkt mer slantar på objektiv och kringutrustning än på huset. Så om man känner att man måste ha en 5D så har man antingen behovet utifrån att man fotograferar i sitt yrke eller är ytterst kräsen amatör med stor budget för hobby imho :rolleyes:

Det är ytterst få, om någon, här på forumet som har fotoskills som får en 50D att bli en flaskhals. Det tror jag att jag kan skriva utan att trampa på någon öm (och ärlig) tå :P

#26

Postad 20 september 2008 - 11:25

Hamsteren
  • Hamsteren
  • Veteran

  • 1 697 inlägg
  • 0

Vanligtvis lägger man ju mkt mer slantar på objektiv och kringutrustning än på huset. Så om man känner att man måste ha en 5D så har man antingen behovet utifrån att man fotograferar i sitt yrke eller är ytterst kräsen amatör med stor budget för hobby imho :P

Det är ytterst få, om någon, här på forumet som har fotoskills som får en 50D att bli en flaskhals. Det tror jag att jag kan skriva utan att trampa på någon öm (och ärlig) tå ;)


Nu kan der jo være andre grunde til man vil have en 5D, 50D har en flaskehals og det er vidvinkel ifht 5D, er jo en hel del lettere med vidvinkel på et ff kamera :rolleyes: (men ja de fleste herinde ville nok kunne "nøjes" med et 50D :angry:)

#27

Postad 20 september 2008 - 12:00

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Vanligtvis lägger man ju mkt mer slantar på objektiv och kringutrustning än på huset. Så om man känner att man måste ha en 5D så har man antingen behovet utifrån att man fotograferar i sitt yrke eller är ytterst kräsen amatör med stor budget för hobby imho :rolleyes:

Det är ytterst få, om någon, här på forumet som har fotoskills som får en 50D att bli en flaskhals. Det tror jag att jag kan skriva utan att trampa på någon öm (och ärlig) tå :P

Jo, självklart är 50D en fullt duglig kamera, därför jag kan tänka mig att införskaffa en. Men en 5D MkII är bättre, så är det bara. Jag har fotat lite med en kollegas 5D och blev kär efter de första skotten, så jag har alltid haft en liten urge för en 5D och nu när MkII kom exploderade den urgen... ;) Han har förövrigt redan beställt en MkII så jag har ju lite möjligheter att testa innan köp.

Jag äger som sagt inte någon dSLR nu, så det kanske låter lite konstigt att börja med en 5D MkII. Men jag har fotat aktivt till och från sen jag var väldigt ung, från jag var 7 år, då med pappas Pentax A3. Idag, ca 20 år efter att jag började och ca 6-7 år efter att fotointresset svalnat, jobbar jag som bildretuschör. Tar dagligen emot och behandlar bilder från bl.a. Canon 1D och digitala mellanformatsbakstycken, så man har blivit lite kräsen med åren så att säga.

Så jag skulle vilja påstå att jag märker större skillnad på bilderna från en 50D & 5D än vad 90% av alla användare på det här forumet gör på sina 55.000 kr hembioanläggningar och det bästa som finns för 15.000 kr... :angry:

#28

Postad 20 september 2008 - 12:58

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Tar dagligen emot och behandlar bilder från bl.a. Canon 1D och digitala mellanformatsbakstycken, så man har blivit lite kräsen med åren så att säga.

Aha.. Då har du har du mitt tysta medgivande ;)
Kanske läge att köpa kollegans gamla 5D billigt och ta den stora kostnaden för optik som steg ett? Om nu pengar skulle vara ett problem (utgår från mig själv här :P ) :rolleyes:

#29

Postad 20 september 2008 - 13:32

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Aha.. Då har du har du mitt tysta medgivande :D
Kanske läge att köpa kollegans gamla 5D billigt och ta den stora kostnaden för optik som steg ett? Om nu pengar skulle vara ett problem (utgår från mig själv här ;) ) :)

Ja, pengar är ju alltid ett problem, oavsett man köper lägenhet, bil, TV, kamera eller rödvin, man vill ju aldrig betala mer än vad det smakar s.a.s.

Nu har han tyvärr inte 5Dn kvar, han bytte bort den mot en beggad 1D (exakt vilken kommer jag inte ihåg) för nåt halvår sen. Men jag tror nog att det skulle kännas snopet att införskaffa en beggad 5D MkI nu, dum som man är, för det är ju mycket kamera för pengarna helt klart! Nej, nytt ska det vara, det är ett av kraven tyvärr.

#30

Postad 20 september 2008 - 13:56

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Med en sån fina kamera ska man ju köra med fasta gluggar!
Min väska skulle nog se ut ungefär så här efter ett tag, Ungefär samma pengar som ett 28-300.








Men visst 28-300 funkar ju säkert också fint.

#31

Postad 20 september 2008 - 14:13

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Ett tag hade jag tankar på ett 28-300 också, men jag bestämde mig för att inte köpa det. Orsaken är helt enkelt att det är för tungt och osmidigt att bära med sig jämt, allround-optik som det är tänkt att vara. Det väger trots allt 1,7 kg.

17-40 är en trevlig optik av den anledning att man får så mycket vidvinkel, men frågan är hur ofta man verkligen kommer nyttja den. Jag använder själv 24-70 som fungerar kalas tillsammans med 5D, det objektivet sitter nästan alltid på kameran. God ljusstyrka och ett lämpligt omfång. Komplettera det med någon av 70-200-gluggarna och du har ett bra grundkit. Vill man ha ett lämpligt resekit så är 28-135 IS prisvärt. Det är kompakt, lätt, har bildstabilisator och ett brett omfång.

Följande gluggar finns i min väska tillsammans med 5D:





Sedan har jag tänkt köpa till 1,4x extender och:


#32

Postad 20 september 2008 - 22:30

Chribbe76
  • Chribbe76
  • Användare

  • 160 inlägg
  • 0
Hur funkar inspelningen på Eos 5D Mark II jämfört med Nikon D90?

Har Canon kameran autofokus vid filmning?

Och hur mycket "bättre" blir bilden vid filmning i Canon kameran jämfört med Nikons?

#33

Postad 21 september 2008 - 13:39

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0

Hur funkar inspelningen på Eos 5D Mark II jämfört med Nikon D90?

Har Canon kameran autofokus vid filmning?

Och hur mycket "bättre" blir bilden vid filmning i Canon kameran jämfört med Nikons?


5D Mk2 har AF med videoläget, men det är live view AF, så den är nog inte lika snabb som USM med ett L-objektiv. Båda modellerna lider nog av lutningar vid panorering, pga av att sensorn läser rad för rad. Canon har lite mer teoretisk upplösning 1080p mot 720p, men Nikon har 24fps mot Canons 30fps, om det är viktigt för dig. Jag har sett att båda lider en del av hackiga bilder vid snabba rörelser, antagligen för att när man skalar ner bilderna, så hoppar man över rader. Slutartiden sköter kameran automatiskt på båda, lite trist. D90 kan filma 5min i sträck med 720p, Canon kan filma 20min i sträck (eller 4GB, vilket nu inträffar först).

Läste att om man skulle ha video med råformat på Canon, så skulle kameran behöve skyffla undan 9000Mbps.

#34

Postad 21 september 2008 - 17:19

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0
Testfilm i HD från 5DMkII här, finns att spara ner som original 1920x1080 film nere till höger:
Canon 5D Mark II 52-second sample movie clip by Akihabara News on Vimeo

Med en sån fina kamera ska man ju köra med fasta gluggar!

Med det jag tänkte fota funkar tyvärr inte fasta gluggar så bra... Men visst, det är ju optimalt för skärpan.

#35

Postad 21 september 2008 - 20:21

vaniljplasma
  • vaniljplasma
  • Wannabe

  • 26 inlägg
  • 0
Många zoomar har kommit ikapp fasta i skärpa. EF70-200, oavsett vilken av dom, är knivskarpt. Samma med 24-70/2,8L.

Det som zoomar inte kommer att komma ikapp i, inom den närmsta framtiden, är ljusstyrka. En zoom som är snabbare än f/2,8 är i stort sett omöjlig att hitta. Fasta brukar ha mindre distortion också, men det finns massor av undantag här.

#36

Postad 21 september 2008 - 20:35

perpro
  • perpro
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Hade ju tänkt mig en 50D med nya Canon-optiken EF-S 18-200 och komplettera med en Canon EF-S 10-22, rätt komplett med bara två linser med ett totalpris på ca 24.000 kr (exkl kort och filter etc).

Men nu med 5D MkII i matchen börjar jag tvivla lite. Någon som har tips på motsvarande uppsättning för en den? 17-40 kan jag tänka mig är bland det mest prisvärda av vidvinkelzoomarna. Men sen då? Tycker nämligen ca 24.000 kr för enbart Canon EF 28-300 L IS är lite väl saftigt. Totalpriset på uppsättningen blir då 55.000 kr (exkl kort och filter etc), vilket är lite mer än vad jag hade tänkt lägga ut på min första dSLR.

Finns det något mer prisvärt "superzoom" i ungefär samma brännvidd, av Sigma eller Tamron kanske, men som fortfarande kan utnyttja 5D MkII fullt ut?


Hej,

Två snabba förslag:
1) Kolla in gamla 5D begagnad istället. Blir riktigt prisvärd nu. Kanske säljs nya exemplar ut snart också?
2) Släpp idéen om att ha ett objektiv till hela omfånget. Köp hellre flera mer begränsade zoomar, eller ännu bättre fast optik. Mindre smidigt, men mycket mer kvalitet per krona så att säga.

Själv har jag väntat på att uppgradera i tre år (20D idag) och väljer mellan 5D Mk1 och 2....

//Per

#37

Postad 22 september 2008 - 07:13

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Det som zoomar inte kommer att komma ikapp i, inom den närmsta framtiden, är ljusstyrka. En zoom som är snabbare än f/2,8 är i stort sett omöjlig att hitta.

Det är sånt som gör det hela så fantastiskt när nu brusnivån är så låg på höga ISO, då kommer man så mycket längre med inte lika ljusstarka objektiv. Om det inte är skärpedjupet man är ute efter förstås.



Hej,

Två snabba förslag:
1) Kolla in gamla 5D begagnad istället. Blir riktigt prisvärd nu. Kanske säljs nya exemplar ut snart också?
2) Släpp idéen om att ha ett objektiv till hela omfånget. Köp hellre flera mer begränsade zoomar, eller ännu bättre fast optik. Mindre smidigt, men mycket mer kvalitet per krona så att säga.

Själv har jag väntat på att uppgradera i tre år (20D idag) och väljer mellan 5D Mk1 och 2....

//Per

1. Nej, nytt är ett krav tyvärr, då en beggad 5D MkI ger mycket kamera för pengarna som du säger.
2. Nej igen, fungerar nämligen inte med enbart fasta gluggar till det jag ska fota. Men man kan ju självklart komplettera med ett par fasta till t.ex porträttfotografering etc.

Men tack för tipsen! :)

Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 22 september 2008 - 07:14.


#38

Postad 22 september 2008 - 21:48

perpro
  • perpro
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0

Men tack för tipsen! :)


Dumt, men tack ändå? ;-)

#39

Postad 23 september 2008 - 08:20

Unregistered32e6b0a6
  • Unregistered32e6b0a6
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Dumt, men tack ändå? ;-)

Precis! :)

Film från 5D MkII:
http://blog.vincentl...e-scenes-video/

Finns i ännu högre res här:
http://vincentlafore...9692_MRytZ-A-LB

Redigerat av Unregistered32e6b0a6, 23 september 2008 - 08:20.


#40

Postad 23 september 2008 - 08:33

Joakim
  • Joakim
  • Mästare

  • 3 956 inlägg
  • 0
Här är själva filmen som helt och hållet är gjord med 5D mkII, se och njut: Länk

Tidigare inlägg visar även länkar till behind the scenes-klipp.

#41

Postad 23 september 2008 - 09:14

ottoangel
  • ottoangel
  • Användare

  • 170 inlägg
  • 0
Snyggt

#42

Postad 23 september 2008 - 10:54

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Fasen, skall ju till USA i vinter - då blir det kanske en sådan :)

#43

Postad 23 september 2008 - 12:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Fasen, skall ju till USA i vinter - då blir det kanske en sådan :)

Prisskillnaden är dock "bara" runt 4.000:-
Får se om några månader vad alla priser stabiliserar sig på ;)

#44

Postad 23 september 2008 - 13:03

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
5000 i skillnad (22%) för bara huset
11650 i skillnad (38%&) för hus + 24-104 f/4 IS

Så nog lönar det sig :)

#45

Postad 08 oktober 2008 - 15:16

Unregisteredbd15be38
  • Unregisteredbd15be38
  • Wannabe

  • 44 inlägg
  • 0
Man får nog skynda sig nu.. dollarn verkar ju stick iväg ordentligt!

5000 i skillnad (22%) för bara huset
11650 i skillnad (38%&) för hus + 24-104 f/4 IS

Så nog lönar det sig :D



#46

Postad 10 oktober 2008 - 07:49

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Bara 3k i skillnad nu med dollar över 7 spänn :)

#47

Postad 09 november 2008 - 12:05

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Bara jag som förhandsbokat ett exemplar?

#48

Postad 09 november 2008 - 13:14

Unregistered1e1298be
  • Unregistered1e1298be
  • Användare

  • 145 inlägg
  • 0

Bara jag som förhandsbokat ett exemplar?

Om man endå hade råd:(

#49

Postad 10 november 2008 - 09:44

Output
  • Output
  • Användare

  • 103 inlägg
  • 0

Om man endå hade råd:(

Jag har bokat kit varianten, tror 24-105L kommer att vara en prima allaround glugg.

#50

Postad 14 november 2008 - 14:28

Hast
  • Hast
  • Amatör

  • 69 inlägg
  • 0
Har ni bokat i sverige eller USA? Nu när dollarn är dyr igen så verkar den tom vara dyrare där än i Sverige. :-( (Jag kollade på BHPhoto.)

Men att skaffa med 24-105 optik är nog en bra ide. Det ska vara ett bra allround kit vad jag förstått.



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.