Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Samyang objektiv

82 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Samyang MF 8/3,5 Fisheye CS for Canon (Objektiv) 5 8,67 (8) Inga priser
Samyang MF 8/3,5 Fisheye CS for Nikon (Objektiv) 1 7 (1) Inga priser
Samyang MF 8/3,5 Fisheye CS for Pentax (Objektiv) 3 (0) 4 300:-
Samyang MF 8/3,5 Fisheye CS for Sony A (Objektiv) 3 6,5 (1) Inga priser
Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC for Sony A (Objektiv) 1 8 (2) 4 350:-
Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC for Pentax (Objektiv) 1 (0) 3 590:-
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Canon (Objektiv) 3 9,14 (6) 5 597:-
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Pentax (Objektiv) 1 (0) 5 220:-
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC for Sony A (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Samyang MF 35/1,4 AS UMC for Canon (Objektiv) 3 7,67 (2) 11 378:-
Samyang MF 35/1,4 AS UMC for Nikon (Objektiv) 1 (0) 11 359:-
Samyang MF 35/1,4 AS UMC for Pentax (Objektiv) 1 (0) 5 466:-
Samyang MF 35/1,4 AS UMC for Sony A (Objektiv) 1 (0) 9 966:-
Samyang MF 14/2,8 ED AS IF UMC New for Nikon (Objektiv) 4 7,83 (5) Inga priser
Samyang MF 85/1,4 AS IF UMC AE New for Nikon (Objektiv) 2 7,5 (1) Inga priser
Samyang MF 800/8,0 DX MC for T2 (Objektiv) 1 (0) Inga priser
Samyang MF 500/6,3 MC IF for T2 (Objektiv) 1 (0) Inga priser

#1

Postad 06 maj 2011 - 23:46

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Tänkte att Samyang äntligen skulle få en egen tråd. Tråden är endast till för att diskutera för och nackdelar,
problem och eventuella svårigheter med vissa kamerahus samt ett och annat hurra-rop! :)

Samyang är ett högteknologiskt företag i Korea som under ett antal år tillverkat objektiv i eget
och andras namn, men som från och med i år bara kommer att sälja dessa under det egna märket.

Så varför då en tråd om objektiv som få kanske har hört talas om?

Ja vad sägs om mycket hög kvalité till mycket lågt pris.

Med en prislapp på 4-6 gånger lägre pris än etablerade märken i jämförbar kvalité
är ju valet självklart. Men som alltid finns det en hake, om än i mitt tycke en liten sådan.
Objektiven har nämligen bara manuell fokusering.

Dessutom kan objektiven på vissa märken endast användas utan någon som helst automatik.
Ingen CPU-koppling och ingen mätning med fullt öppen bländare.

Avståndmarkeringarna på fokusringen är dessutom ett skämt och stämmer inte alls, plus att
det inte är något stopp vid oändlighet utan den fortsätter en bit till. Det blir man lite sur av men man vänjer sig.

Objektiven finns till Canon, Nikon, Pentax, Sony, Olympus, Panasonic och Samsung.

Detta är vad som gäller:

Nikon: Äldre varianter endast tidsautomatik. Men dessa håller nu på att ersättas med modeller som har fullständig automatik och CPU-koppling.

Canon: Endast tidsautomatik.

Pentax: Har sen flera år tillbaka fullständig bländarautomatik (A-knappen) och 3-polig CPU-koppling.
I manualen påstås det att endast bländarautomatiken fungerar. Men i praktiken kan man använda alla
automatlägen med allt från grön ruta till AV. Detta åtminstone på min K20D

Sony: Dyrare modeller har tidsautomatik.

Olympus: Endast manuellt.

Panasonic: Endast manuellt.

Samsung: Se Pentax.

Så låt oss ta en titt på godsakerna:

Bifogad fil  8_3_5.jpg   56,35K   2 Antal nerladdningar
Samyang fisheye 8/3,5

Som alla fisheye så har den god skärpa men inte mer.
Men det som jag själv skarpt gillar med det här objektivet är hur det tecknar ut. Inte alls lika utdragna detaljer i
kanterna som andra fisheye utan mer proportionellt. Kallas visst med fina ord "nära stereoskopisk projektion."

Testlänkar:

http://www.photozone...-samyang8f35eos

http://www.lenstip.c...C_Fish-eye.html

Bifogad fil  14_2_8.jpg   45,26K   1 Antal nerladdningar
Samyang 14/2,8 ED AS IF UMC

Detta är ett helt fantastiskt objektiv när det gäller skärpa och upplösning! Har dessutom ingen som helst
kromatisk aberration. Ligger i den absoluta toppen bland marknadens alla objektiv.
Den enda nackdelen är att det inte är helt raktecknande. Men det löses lätt med ett Photoshop plug-in
vid namn PTLens. Bara att välja objektiv, trycka på knapp, klart! http://epaperpress.com/ptlens/

Testlänkar:

http://www.photozone...ang14f28eosapsc

http://www.lenstip.c..._AS_IF_UMC.html

Bifogad fil  85_1_4.jpg   60,51K   1 Antal nerladdningar
Samyang MF 85/1,4

Det här objektivet har jag inte själv men det skall visst vara mer skarptecknande på största bländaren
än Nikon och Canons motsvarande.

Testlänkar:

http://www.photozone...samyang8514apsc

http://www.lenstip.c...erical_IF_.html

Bifogad fil  500_6_3.jpg   31,96K   2 Antal nerladdningar
Samyang MC IF 500/6,3 spegeltele (Samt 800/8 som ser likadan ut på bild)

Det här är ett trevligt objektiv men som kräver en del av den som står bakom kameran om bilden skall bli skarp och bra.
Har inte hittat några proffsrecensioner, men går man ut på div. forum så märker man att meningarna går väldigt isär.
En del tycker att det var det värsta objektiv de har köpt och andra är helt lyriska över hur skarp den är och vilka fina
bilder de har fått.
Detta beror inte på ojämn kvalité utan enbart på två orsaker, fotografens kunskap om objektivets egenheter samt
hur bra mattskivan i kameran är.
Vi börjar med objektivet. Spegeltelen fanns under några år på 80-talet för att sen försvinna från marknaden ganska snabbt.
Orsakerna var två. Dels sämre kontrastomfång än vanliga objektiv, dels lysande ringar i bakgrundsoskärpan vid motljusbilder.
Hade själv en Nikon 500/8 spegeltele som jag blev besviken på av nämnda orsaker.
Men tydligen har Samyang utvecklat spegeltekniken en hel del för det här objektivet är bättre och med mycket högre kontrast.
Sen lever vi ju som bekant i den digitala tidsåldern så med lite korrigeringar med Lightroom fixar man resten av kontrasten.
En hel del lysande ringar kan också tas bort med Photoshop.
Ett motljusskydd är också ett måste för att bättra på kontrasten och minska ringarna.

Så över till det sorgliga kapitlet mattskivan i dagens kameror.
När alla kameror blev med autofokus en gång i tiden började kameratillverkarna att snåla in på mattskivornas kvalité.
Det som sitter i kameror numera är inte gjort för att ställa in skärpan med.
Inga mikroprismor eller delat bildfält utan något grått, mörkt och oskarpt som de har fräckheten att kränga till oss konsumenter.
Att ställa in skärpan med ett skärpedjup på några få centimeter med bländare 6,3 är bara hur svårt som helst med en sådan mattskiva.
Men tack och lov så finns det en lösning på problemet då man själv kan byta mattskiva på en del kameror och
med andra kan man få det gjort på en verkstad.
Det finns en hel del billiga mattskivor för manuell fokusering men dessa är oftast av rätt diskutabel
kvalité och fungerar dåligt med ljussvaga objektiv.
Den mattskiva jag kan rekommendera är från KatzEye Optics http://www.katzeyeoptics.com/
och heter Plus Split Prism w/Microprism Collar med Optibrite Brightness Enhancement Treatment.
Det där sista gör att den blir väldigt ljuskänslig och klarar av mycket ljussvaga objektiv.
En mattskiva i det här utförandet går på c:a 1500:- inkl. tull, frakt och moms, men det är det
faktiskt värt då kameran blir så mycket bättre.

Det om detta. Jag har medvetet inte tagit upp ett par vanliga teleobjektiv från Samyangs äldre produktion då dessa är väldigt dåliga.

Bifogad fil  35_1_4.jpg   49,78K   1 Antal nerladdningar

Det jag däremot gärna vill ta upp är den kommande Samyang MF 35/1,4 AS UMC som har blivit försenad ett antal gånger.
Vad jag har hört är att den blev indragen strax före lanseringen och att den nu skall komma ut med en skärpedjupsskala
vilket tyder på att avståndsskalan på fokusringen kommer att stämma för första gången.
Blir visst endast för Nikon och Canon till en början med.

Här är i alla fall en recension som verkar mycket lovande:

http://www.lenstip.c....4_AS_UMC_.html

Sen har vi slutligen det där med priser.
Många större fotohandlare har börjat sälja Samyang till lite lägre priser än tidigare här i Sverige
men fortfarande så är den första Samyangsförsäljaren här i Europa, polska Foto-Tip cirka 20% billigare
och med en hundring i frakt.
På Samyangs spegeltele är det ännu lägre. CyberPhoto tar 2190:- inkl. T2 adapter för 500/6,3
mot Foto-Tip 1240:- Dessutom är det bara Foto-Tip som har motljusskyddet.

Länk: http://www.foto-tip.pl/sklep/index.php

Redigerat av perri, 08 maj 2011 - 00:16.


#2

Postad 07 maj 2011 - 07:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

  • 4 905 inlägg
  • 0
Flyttar tråden till rätt forumdel. :)

#3

Postad 07 maj 2011 - 13:13

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Kul tråd! Har själv Samyang 14/2,8 ED AS IF UMC på min Canon 5D Mark II. Är verkligen jättenöjd.
Ska se om jag kan leta fram lite foton sen.

#4

Postad 07 maj 2011 - 23:00

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0
Skulle gärna ha skaffat ett 14mm om man skulle kunna ha filter... Vill så gärna använda ND1000-filter! ;)

#5

Postad 07 maj 2011 - 23:56

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Skulle gärna ha skaffat ett 14mm om man skulle kunna ha filter... Vill så gärna använda ND1000-filter! :P


Komma här och vilja ha suddigt vatten! ;)

Men visst, det där är ju ett bekymmer att man inte kan använda filter...

En lösning skulle ju kunna vara ett gelatinfilter och en ihopknåpad ställning på motljusskyddet.
Detta under förutsättning att du inte kör fullformat för då är det nog kört misstänker jag.

Hm! Undrar om man skulle kunna använda en riktigt kort mellanring och bygga om den till att innehålla en filterhållare då ju fokusringen går en bra bit förbi oändlighetsinställningen och på så sätt ändå få skärpa på oändlighet?
Kan inte testa det då jag själv inte har några mellanringar utan kör med bälg i macro. Någon?

Redigerat av perri, 08 maj 2011 - 00:39.


#6

Postad 08 maj 2011 - 00:47

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Komma här och vilja ha suddigt vatten! ;)
Hm! Undrar om man skulle kunna använda en riktigt kort mellanring och bygga om den till att innehålla en filterhållare då ju fokusringen går en bra bit förbi oändlighetsinställningen och på så sätt ändå få skärpa på oändlighet?
Kan inte testa det då jag själv inte har några mellanringar utan kör med bälg i macro. Någon?

Näpp, här kör man med makro-objektiv. :P

#7

Postad 09 maj 2011 - 18:43

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Hm! Undrar om man skulle kunna använda en riktigt kort mellanring och bygga om den till att innehålla en filterhållare då ju fokusringen går en bra bit förbi oändlighetsinställningen och på så sätt ändå få skärpa på oändlighet?
Kan inte testa det då jag själv inte har några mellanringar utan kör med bälg i macro. Någon?

Bump! ;)
Är riktigt intresserad om det skulle funka...
Skulle ju vara en dröm-deal!

Redigerat av MrGreenankle, 09 maj 2011 - 18:43.


#8

Postad 09 maj 2011 - 19:27

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 1
Jag älskar mitt samyang 8mm, man kan vara väldigt kreativ och om man komponerar bilden på ett för objektivet fördelaktigt sätt så kan man få det att verka som ett Riktigt vidvinkel utan fisheye effekt.

+
Priset, oslagbart
Byggkvaliteten, helt fantastisk, och till det priset!
Allt är i fokus, hur du än gör, sätter du fokuset på 1 meter så är allt i fokus ifrån 45cm till oändligt, Vid full öppning
Hyfsat skarpt
Ger fantastiska himlabilder, vilket är tanken med fisheye, välva sig som himlen.

-
Går ej att använda i regn, utskjutande element gör att det blir droppar direkt på frontlinsen


Ett av de bästa köpen jag gjort till min kamera.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#9

Postad 09 maj 2011 - 19:39

Soyish
  • Soyish
  • Lärjunge

  • 263 inlägg
  • 1
Wow, vilka bilder Melanderhenrik!

#10

Postad 09 maj 2011 - 23:57

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Jag älskar mitt samyang 8mm, man kan vara väldigt kreativ och om man komponerar bilden på ett för objektivet fördelaktigt sätt så kan man få det att verka som ett Riktigt vidvinkel utan fisheye effekt.

+
Priset, oslagbart
Byggkvaliteten, helt fantastisk, och till det priset!
Allt är i fokus, hur du än gör, sätter du fokuset på 1 meter så är allt i fokus ifrån 45cm till oändligt, Vid full öppning
Hyfsat skarpt
Ger fantastiska himlabilder, vilket är tanken med fisheye, välva sig som himlen.

-
Går ej att använda i regn, utskjutande element gör att det blir droppar direkt på frontlinsen


Ett av de bästa köpen jag gjort till min kamera.


Plus att det faktiskt går att fixa till det som trots allt inte blir rakt med hjälp av PTLens. Visserligen försvinner en del av bilden, men ändå. ;)

#11

Postad 10 maj 2011 - 00:36

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Bump! :)
Är riktigt intresserad om det skulle funka...
Skulle ju vara en dröm-deal!


Bump var ordet... :)

Funderade vidare på filterproblemet och fann att det går att bygga en filterhållare i form av en gängad ring på c:a 28 mm runt objektivets bakre lins och som skulle fästas med skruvar eller snabblim om bakstycket inte tillåter gängade hål. Sen får man ju dessutom svarva till en gängad filterhållare och skära ut lämpligt filtermaterial.
Håller man det riktigt tunt får allt plats utan att spegeln slår i.
Fast det vetifasen om min gamla svarv fixar det finliret. Men börjar fototarmen knorra för mycket efter suddigt vatten så kanske det blir ett försök i alla fall. ;)

Redigerat av perri, 10 maj 2011 - 00:37.


#12

Postad 10 maj 2011 - 09:02

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Spegeltelet verkar mycket intressant.
Någon som har ett sådant och provat att fota månen och Jupiter eller Saturnus?

Och melanderhenrik gjorde mig riktigt sugen på 8mm, härliga bilder!

#13

Postad 10 maj 2011 - 12:14

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
samyang 8mm har jag oxå o tycker det är väldigt trevligt till vissa saker. dock vet jag inte om jag gör fel elr nått..tycker det känns som det objektivet är väldigt segt på att släppa igenom ljus elr nått..tycker jag får vrida på så förbaskat mycket iso fast det kan vara på dagen nästan. dock gör det inget då min D300 inte är farlig på hög iso men endå..

#14

Postad 10 maj 2011 - 16:01

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0

samyang 8mm har jag oxå o tycker det är väldigt trevligt till vissa saker. dock vet jag inte om jag gör fel elr nått..tycker det känns som det objektivet är väldigt segt på att släppa igenom ljus elr nått..tycker jag får vrida på så förbaskat mycket iso fast det kan vara på dagen nästan. dock gör det inget då min D300 inte är farlig på hög iso men endå..


Har inte upplevt något sådant faktiskt. Dock så är det en stor del av världen som skall ljusmätas och exponeras rätt.

#15

Postad 10 maj 2011 - 19:46

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Spegeltelet verkar mycket intressant.
Någon som har ett sådant och provat att fota månen och Jupiter eller Saturnus?

Och melanderhenrik gjorde mig riktigt sugen på 8mm, härliga bilder!


Hade planer på att testa 500 spegeltelet genom att piggyback montera det på min Meade ETX-125 men blev avrådd
då motorns drev är av nylon och kanske inte klarar den extra belastningen.
Kommer nog att bli en AstroTrac TT320X-AG istället. Portabel och bra! Återkommer med bilder efter test.
Men rent generellt är det bättre att astroplåta med ett ljusstarkt vanligt tele i stället eller en refraktor då dessa har bättre kontrastomfång.

#16

Postad 11 maj 2011 - 14:14

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Goda nyheter! :P B) :P

Samyang MF 35/1,4 AS UMC skall komma in nästa vecka enligt Cyberphoto. Verkar vara till samtliga märken.
Dessutom kör de en kampanj med 500:- rabatt på alla gluggarna.
Foto-Tip har dem redan och tar 3442:- för Canon varianten och 3 672:- för Nikon. Några andra märken har visst inte kommit in där så man skall kanske ta det med en nypa salt om vad Cyberphoto kommer att kunna leverera vecka 20.

#17

Postad 18 maj 2011 - 14:26

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Ho-ho någon här? ;)
Värst vad tomt och ödsligt det blev här då!

Nåja, skulle bara meddela att det blev som jag misstänkte. 35:an har kommit till Sverige men bara till (snyft) Nikon och Canon. Men den som väntar på någe gött osv...

Redigerat av perri, 19 maj 2011 - 19:52.


#18

Postad 18 maj 2011 - 15:13

Unregistered8947db47
  • Unregistered8947db47
  • Lärjunge

  • 278 inlägg
  • 0
hade man mera pengar skulle det vart trevligt o leka med deras objektiv lite mera ;) dom verkar vara mycket trevliga till priset.

#19

Postad 22 maj 2011 - 19:01

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Funderat lite över Samyang 85/1.4

Manuell fokus kan jag nog leva med... men att vid varje foto behöva leta sig fram till rätt bländare och slutartid, är inte det jobbigt? Någon som använder Samyang och kan berätta hur de upplever objektiven när det gäller att exponera rätt?

#20

Postad 22 maj 2011 - 20:02

dannan
  • dannan
  • Wannabe

  • 42 inlägg
  • 0
Vad har du för system?

På min pentax ställer man in brännvidden när kameran startas. Och resten klarar kameran av att känna av. Även bländaren när den är på A-läget.

#21

Postad 22 maj 2011 - 20:22

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

Vad har du för system?

På min pentax ställer man in brännvidden när kameran startas. Och resten klarar kameran av att känna av. Även bländaren när den är på A-läget.


Skjuter med en Sony A580 så jag tror inte att det finns något sånt läge men har helt ärligt ingen koll. Har försökt leta men har inte hittat något svart på vitt hur det fungerar med Sony.

#22

Postad 23 maj 2011 - 01:04

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Skjuter med en Sony A580 så jag tror inte att det finns något sånt läge men har helt ärligt ingen koll. Har försökt leta men har inte hittat något svart på vitt hur det fungerar med Sony.

På Sony A580 skall det finnas ett läge för andra objektiv. Med den inställningen får du tidsautomatik som mäter mot hur mycket du bländar ner. Det du får stå ut med är att det kan bli rätt mörkt i sökaren efter bländare 5.6.

#23

Postad 23 maj 2011 - 15:06

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0

På Sony A580 skall det finnas ett läge för andra objektiv. Med den inställningen får du tidsautomatik som mäter mot hur mycket du bländar ner. Det du får stå ut med är att det kan bli rätt mörkt i sökaren efter bländare 5.6.


Mörkt? Väldigt mörkt?
Kanske får skita i det då... Blir ju knepigt att fokusera om det blir mörkt i sökaren.

#24

Postad 23 maj 2011 - 16:10

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Mörkt? Väldigt mörkt?

5.6 har du på ett vanligt kitobjektiv t.ex. Men sätta fokus är ju lättare med stor bländaröppning ;)

Är ni säkra på att inte Samyangen ger nån form av bländarautomatik på Sony? Låter konstigt.

#25

Postad 23 maj 2011 - 17:23

Manord
  • Manord
  • Lärjunge

  • 274 inlägg
  • 0
Jahaa, över 5.6 som i >5.6. Så dum som jag är tänkte jag att det blev mörkt mellan bländare 1.4 och 5.6, helt ologiskt.

Då blev det lite mer intressant igen. Ska ta mig en funderare. Erbjudandet gäller ju i sju dagar till så jag har ju tid på mig ;)

#26

Postad 23 maj 2011 - 21:26

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
;) :) ;)
Postad bild

#27

Postad 23 maj 2011 - 23:21

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Är ni säkra på att inte Samyangen ger nån form av bländarautomatik på Sony? Låter konstigt.


Dessvärre inte. Det är bara Pentax och Nikon med de senaste gluggarna som har CPU och mekanisk bländarkoppling.
Men obekräftade rykten säger att Samyang håller på att utveckla automatik till fler märken.
Obekräftat som sagt, men det vore ju konstigt om de inte gjorde det med tanke på flytet de har nu.

Redigerat av perri, 23 maj 2011 - 23:22.


#28

Postad 24 maj 2011 - 15:01

anberlin
  • anberlin
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Joo det ska bli grymt intressant och testa samyang då jag bara läst bra saker om dessa objektiv, kommer slå på stort och brett med ett 8mm Postad bild

Uploaded with ImageShack.us

#29

Postad 24 maj 2011 - 21:29

anberlin
  • anberlin
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0

Jahaa, över 5.6 som i >5.6. Så dum som jag är tänkte jag att det blev mörkt mellan bländare 1.4 och 5.6, helt ologiskt.

Då blev det lite mer intressant igen. Ska ta mig en funderare. Erbjudandet gäller ju i sju dagar till så jag har ju tid på mig :)

Kom i håg att dom skrev begränsat antal inte månaden ut på iallfall 8mm, och där verkar det vara borta nu hoppas alla får sina objektiv som vill ha, verkar som sagt mycket trevliga.

#30

Postad 26 maj 2011 - 15:30

anberlin
  • anberlin
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Postad bild
så nu sitter den på min kamera, kommer att testskjuta lite med den, ska se till at lägga upp lite bilder, dom jag testat ta på jobbet = jäkla va kul och trevligt

#31

Postad 27 maj 2011 - 09:44

Dennis_hembio
  • Dennis_hembio
  • Forumräv

  • 986 inlägg
  • 0
Exempelbilder, 8 mm

Här finns ett par fina bilder på arkitektur tagna med Samyang 8 mm på en Sony a700 (som har sensor i APS-C stolek):
http://www.dyxum.com...6106_page1.html

#32

Postad 28 maj 2011 - 15:24

wictor
  • wictor
  • Beroende

  • 1 447 inlägg
  • 0
Här kommer några testbilder från idag...
Postad bild
Postad bild
Postad bild

Redigerat av wictor, 28 maj 2011 - 15:29.


#33

Postad 29 maj 2011 - 01:41

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Upptäckte just att Foto-Tip har börjat kränga UV-filter från Samyang.
Ett 72 mm (till 85:an) multicoated med bra glas går på 15,34 €!!!
Det är billigt! :)

#34

Postad 29 maj 2011 - 15:41

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Någon som snavat av motljusskyddet på 8mm och kan berätta lite hur det gick till och hur svårt det var?

#35

Postad 29 maj 2011 - 18:29

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0

Någon som snavat av motljusskyddet på 8mm och kan berätta lite hur det gick till och hur svårt det var?

Har du övergett fullframe? ;)

#36

Postad 29 maj 2011 - 19:01

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Har du övergett fullframe? ;)

Jag tror han menar svarvat och undrar för att se om det funkar på FF ;)

#37

Postad 29 maj 2011 - 21:31

Dreadlock
  • Dreadlock
  • HEMI Powered

  • 14 172 inlägg
  • 0
Ahhh - apple auto-incorrection slår till igen!

Självklart menar jag svarvat och ingenting annat - alltså jag vill ta bort konen och köra den på FF

#38

Postad 30 maj 2011 - 00:15

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Ahhh - apple auto-incorrection slår till igen!

Självklart menar jag svarvat och ingenting annat - alltså jag vill ta bort konen och köra den på FF


Finns en snubbe som gör det för 50€ + frakt:
http://www.360pano.d...igma-nikon.html

Fast rent spontant tänkt om jag skulle göra det själv, vilket jag inte har gjort, så skulle jag nog montera optiken i en svarv med hjälp av en mellanring som hållare.
Därefter skulle jag låta rotationen gå i rätt riktning för att se till att mellanringen inte skruvar upp sig och svarva med lämpligt skärverktyg samt köra med låg hastighet för att undvika smält plast.
I teorin... ;)

Redigerat av perri, 30 maj 2011 - 00:26.


#39

Postad 30 maj 2011 - 03:03

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Imorgon så hämtar jag ut en rulle film som jag fotat med bl.a samyang 8mm med en Pentax ME, ska bli kul att se resultatet ;)

#40

Postad 31 maj 2011 - 18:33

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Imorgon så hämtar jag ut en rulle film som jag fotat med bl.a samyang 8mm med en Pentax ME, ska bli kul att se resultatet :)


Vilket Pentax digital hus har du?
Frågar för jag funderar på att köpa ett Pentax K-5 hus och vill gärna veta om den också ger full automatik som på min K20D, trots att manualen säger endast bländarautomatik.

#41

Postad 01 juni 2011 - 12:42

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

  • 1 690 inlägg
  • 0
Jag kör med Pentax K-5 och det är full automatik med samyans objektiv. Förutom autofocus då.

#42

Postad 01 juni 2011 - 13:18

Supernaut77
  • Supernaut77
  • Guru

  • 4 148 inlägg
  • 0

Vilket Pentax digital hus har du?
Frågar för jag funderar på att köpa ett Pentax K-5 hus och vill gärna veta om den också ger full automatik som på min K20D, trots att manualen säger endast bländarautomatik.

Innebär inte bländarautomatik att alla lägen ska fungera? Det är ju bara bländaren som kan ställa till det på objektiv :D

#43

Postad 01 juni 2011 - 13:52

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

Innebär inte bländarautomatik att alla lägen ska fungera? Det är ju bara bländaren som kan ställa till det på objektiv :D


Visst, men enligt manualen skulle det bara funka med bländarautomatik och läget skulle vara Av. Kan ju hända att CPU-kopplingen har utvecklats vidare sen manualen gick i tryck.

Hade för övrigt en lång mail-diskussion med CyberPhoto för sisådär ett halvår sen där det tog lång tid att övertyga säljarna att Pentax inte var helt manuell utan hade full automatik.
Diskussionen tog ett snabbt slut när jag efter mycket om och men fick dem att kolla upp ett objektiv så att de äntligen kunde få se vad de egentligen sålde...
Blev ett allmänt korskrypande och ändringar i texten men de lyckades ändå klanta till det i förvirringen. Så nu står det att Pentax objektiven har tidsautomatik... Orkade inte rätta dem en gång till. :D

#44

Postad 01 juni 2011 - 17:51

Hildeno
  • Hildeno
  • Amatör

  • 63 inlägg
  • 0
Ingen som har 35 1.4:an? Är väldigt sugen på ett sådant :D

#45

Postad 02 juni 2011 - 16:13

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Goda nyheter för Pentaxägare! :(

Foto-Tip har just fått in 35:an för det facila priset av 389,74 €. Cirka 3443:- i svenska pengar plus en hundring i frakt. Alltså en tusenlapp billigare än i Sverige!
http://www.foto-tip....tax-p-2159.html

Vill, men har inte möjlighet att köpa den själv då alla pengarna plus semestern går åt till en havererad bilmotor. (Man blir så förb.) Men om någon annan köper den så är det nog fler än jag som gärna ser en recension här på tråden. :)

Redigerat av perri, 02 juni 2011 - 23:03.


#46

Postad 03 juni 2011 - 15:07

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Harkel samt hurm... :(
Man är ju som bekant sig själv närmast, men 35:an har kommit till Sony också.
http://www.foto-tip....ony-p-2160.html

Redigerat av perri, 03 juni 2011 - 15:08.


#47

Postad 05 juli 2011 - 15:09

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0
Funderade lite på problemet med att Samyangs 14 mm inte funkade med filter.

Objektivet klarar ju fullformat så jag började mäta för att se hur mycket av
frontlinsens yta som behövdes för DX formatet och fann att det var rätt stora marginaler.

Det enda som kunde komma ifråga till projektet var rektangulära resin filter.
Till dessa behövs en hållare som naturligtvis måste modifieras.

Tanken var också att jag skulle undvika att göra några ingrepp på själva objektivet.

Efter lite kollande runt på nätet fann jag att Cokin P systemet var det mest lämpliga.
Dyra grejer i Svedala men man kan få tag på det man behöver från Hong-Kong
till tiondelen av vad det kostar här.

Det blev en hållare och tre ND-filter (gråfilter) därifrån eftersom dessa filter är nästan de enda som, enligt min mening, är intressanta för bildskapande med rörelseoskärpa i vatten mm. Bortser man från polarisationsfilter kan allt annat likaväl göras i Photoshop samt med HDR plåtning.

Nåja, så här gick jag till väga vid modifieringen av hållaren:

Tog bort 31 mm av kortsidornas mittdel med en lövsåg.
Hållaren har fattning för tre filter. Tog bort två av dessa samt slipade ner kanten med hjälp av ett
slipstift, borrmaskin och hållare.
Limmade ihop de båda bitarna med epoxilim tillsammans med två 25x15 mm skivor av kretskortslaminat. Jag lät kretskortslaminatet sticka ut 2 mm på var sida för att komma emot kortsidorna på objektivets motljusskydd.
På hållarens långsidor limmade jag fast två 40x10 mm skivor av kretskortslaminat som fick tjäna som stöd för 4 apparatfötter i gummi 7 mm höga och som också limmades.
På framsidan satte jag fast fyra små 2 mm höga apparatfötter i hörnen.
Sen slipade jag insidan på hållaren med ett slipstift tills jag fick formen som på bilden nedan:

Bifogad fil  Filter_1.jpg   51,22K   0 Antal nerladdningar

Sen var det dags för filtren som jag kapade 31 mm på långsidan med en bågfil samt slipade kanten och hörnen med ett sandpapper.

En stor varningsflagga här!
Filtren är mycket repkänsliga varför det är endast är biten som skall tas bort som får spännas fast och att den andra delen måste vara helt fri. Såga extremt försiktigt med så lite tryck som möjligt annars kan filtret spricka. (det gjorde det i ett fall för mig :) ) Skölj genast av spån efter sågningen innan sandpapperet användes. Skölj igen efter avslipningen. Förvara filtret i plastpåsen och asken den kom med. Eller ännu bättre, montera tunn skumplast i asken.

De fyra större apparatfötterna är till för att spännas emot objektivets övre och undre motljusskydd som på bilden nedan:

Bifogad fil  Filter_3.jpg   46,91K   0 Antal nerladdningar

De små apparatfötterna i hörnen är till för fixeringen av ett extra filter framför det första. På bilden är filtret fastsatt med häftkuddar vilket fungerar rätt ok men jag kommer nog att i framtiden klura ut något annat fäste typ avsmalnande slitsar i akrylplast eller liknande:

Bifogad fil  Filter_2.jpg   42,18K   0 Antal nerladdningar

Orsaken till att jag vill använda mig av två filter är att man kan blanda och få optimala exponeringar för varje situation. De filter jag köpte var ND2, ND4 och ND8. Tar man ND4 och ND8 Får man ett filter som motsvarar ND32 vilket är samma som 5 exponeringssteg. Tar man 2 st ND8 blir resultatet ett ND64 filter med 6 exponeringssteg.
6 steg är oftast fullt tillräckligt i de flesta fotograferingssammanhang.

Så till det intressanta med prissättningen.

Köpte filtren och hållaren från Linkdelight för 116:- inkl. frakt (!) Scandinavian Photo tar 1028:- inkl. frakt...

http://www.linkdelig...kin-Series.html
http://www.linkdelig...n-P-series.html

Skillnaden är att det inte finns någon Cokin logga på dem. Hållaren är helt identisk med originalet och har definitivt kommit ur samma gjutform. Filtren finns det heller inget att anmärka på. Hög kvalité och inget rödstick som en del har haft problem med.

Snokade runt lite på nätet och fann att detta är en "bakdörrstillverkning", dvs en del av produktionen görs omärkt och säljs på den kinesiska marknaden till mycket lägre pris. Pengar under bordet för en del chefer på företaget m.a.o. Är visst rätt vanligt förekommande i Kina sägs det...

Har handlat flera gånger hos Linkdelight utan problem och de har ett gott rykte. Dessutom kör de liksom många andra asiatiska internetföretag med "kreativ tulldeklaration" så att paketet slinker rakt igenom nålsögat...

Nu kan jag inte låta bli att bli lite OT här, för om ni ändå kollar in hemsidan så ta en titt på ett enbenstativ vid namn Triopo CL-60.Gjord i titanlegering, väger 380 gram, mått 48-165 cm, klarar 6 kg och dessutom medföljer en fin axelremsväska. Har blivit mitt favoritstativ numero uno. Priset? 285:- inkl. frakt!!
Skulle det smaka med en sekvensstyrd trådutlösare? Då finns det en där för 108:- inkl. frakt. Om det står Canon på den så kostar den hos Scandinavian Photo 1594:- inkl. frakt...

http://www.linkdelig...-450D-400D.html
http://www.scandinav...spx?iid=1556515

Sådärja! Nu har jag gjort min sociala och ekonomiska plikt för idag. :)

Redigerat av perri, 05 juli 2011 - 22:01.


#48

Postad 08 juli 2011 - 02:38

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

VILL HA!

Du skulle inte kunna tänka dig att göra en till mig för en liten slant?
Verkar ju ganska krångligt... :)

#49

Postad 09 juli 2011 - 02:58

perri
  • perri
  • Forumräv

  • 799 inlägg
  • 0

VILL HA!

Du skulle inte kunna tänka dig att göra en till mig för en liten slant?
Verkar ju ganska krångligt... :)


Hm! Hjärtat säger ja men verkligheten säger nej. Har helt enkelt inte tid.

Men så svårt är det inte. Du har redan fått det magiska talet 31 som allt hänger på.

Att mäta och mäta igen, titta i sökaren och svära över skuggade kanter, fila till och kapa av, svära mera... Ja det var lite tålamodskrävande.

Men nu har du siffran 31 mm. Bara att kapa efter det måttet, ta bort två av de tre filterhållarna,
limma ihop med skivorna, limma apparatfötterna samt slipa. Klart!

Det enda som är lite kritiskt är kapningen av filtren. Där får man ta det VÄLDIGT lugnt samt använda
ett mycket fintandat sågblad.

Men köp gärna två hållare från Linkdelight så har du ju lite klanta till det utrymme så att säga. :)

#50

Postad 10 juli 2011 - 11:00

MrGreenankle
  • MrGreenankle
  • Användare

  • 143 inlägg
  • 0

Men köp gärna två hållare från Linkdelight så har du ju lite klanta till det utrymme så att säga. :D

Okej, det lär nog behövas... :rolleyes:



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.