Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kommentarer till Hemmabio av bodom

52 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 maj 2017 - 06:51

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Kommentarer till Hemmabio av bodom

#2

Postad 08 maj 2017 - 06:51

Schonning
  • Schonning
  • Användare

  • 148 inlägg
  • 0
Kul med hembygd duk, jag tänkte också bygga en duk. Vad skall du köra för material?

#3

Postad 12 maj 2017 - 17:25

mr richards
  • mr richards
  • Forumräv

  • 895 inlägg
  • 0
gillade det här paint it black, bra låt för övrigt. Lycka till med bion.

#4

Postad 12 maj 2017 - 19:26

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Vart de här materialet:
http://pages.ebay.co...0929928&alt=web

En kompis kör med det och tycker de blir rätt bra! :)

#5

Postad 18 maj 2017 - 12:28

Unregistered8cacec98
  • Unregistered8cacec98
  • Lärjunge

  • 468 inlägg
  • 0
Snyggt! Ser fram emot slutresultatet :)

#6

Postad 20 maj 2017 - 20:11

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Tack! Går rätt sakta fram. Vi fick tvillingar i november och har en 5åring innan, så vi hinner inte så mycket. Målet för iår är att få det dugligt för att fly och se en film iaf. Vilket borde gå vilken dag som helst :)

#7

Postad 29 maj 2017 - 12:40

Hays
  • Hays
  • Beroende

  • 1 183 inlägg
  • 0
Vilken färg kör du på tyget? och hur brett är det, går att sträcka hur mycket som helst antar jag?

#8

Postad 11 november 2018 - 10:54

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Tror att många med dig har gått i genom samma sak med barn, hus och dröm om ett biorum. Min dröm tog många år innan den blev av. Och du är på rätt väg... ska bli kul att följa! 🎞Lycka till!

#9

Postad 09 december 2018 - 22:22

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Ja men så är det Hellpe! Men nu jobbas det för fullt, kvällar och helger :) räknar med att kunna se en film igen kommande helg! Dock kommer rummet vara långt ifrån färdigt :)

#10

Postad 09 december 2018 - 22:37

Thomas_S
  • Thomas_S
  • Swiftly AB

  • 74 inlägg
  • 0
Mäktig duk! Glöm inte njuta av byggtiden också, det är minst halva nöjet :-) Blir kul att följa.

#11

Postad 10 december 2018 - 00:14

RickardEK
  • RickardEK
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Hmm. Kör du fortfarande med spandextyget ?
Har du testkört. är du nöjd ?

Funderar på att bygga något själv.
Kör du "off white" ? :D

Många frågor...

#12

Postad 10 december 2018 - 22:47

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Thomas_S: Ja det blev helt okej storlek på den! :) Självklart njuter jag av byggtiden, fantastiskt och bara stänga av o köra :) brukar ibland bara gå ner och sitta o fantisera och planera i huvudet

#13

Postad 11 december 2018 - 15:52

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
RickardEk: Kör fortfarande med spandextyget! Har testkört i över 1 år o ca. 50 filmer och diverse serier och är mycket nöjd! Har inte mycket att jämföra med men tycker bilden blir väldigt bra! Vad menar du med ”off white”? :)

#14

Postad 02 januari 2019 - 13:41

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Klart du skall bygga in / bort projektorn nu när du har chansen!

#15

Postad 02 januari 2019 - 14:47

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Klart du skall bygga in / bort projektorn nu när du har chansen!


Ja de lutar nog åt att bygga någon låda eller nå för den. Var iväg och köpte 6mm mdf idag, så blir att såga upp och måla dem för hyllorna ikväll :)

#16

Postad 09 januari 2019 - 08:04

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Spännande, jag håller också på och funderar på hur högt bakre sittplatser måste komma för att det ska bli bra. Landade själv i runt 30cm.


#17

Postad 09 januari 2019 - 11:03

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Spännande, jag håller också på och funderar på hur högt bakre sittplatser måste komma för att det ska bli bra. Landade själv i runt 30cm.


Ja 30 känns bra tycker jag :) då kan man fortfarande stå upp. Blir mer problem senare om det blir Akustiktak. Men de har jag inte råd med ännu så det får bli ett senare problem. Sen blir det 180 djupt precis som en golvspånskiva, vilket oxå kändes jäkligt bra :) sen ska det bli någon akustisk lösning i själva podiet :)

#18

Postad 09 januari 2019 - 11:13

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Ja 30 känns bra tycker jag :) då kan man fortfarande stå upp. Blir mer problem senare om det blir Akustiktak. Men de har jag inte råd med ännu så det får bli ett senare problem. Sen blir det 180 djupt precis som en golvspånskiva, vilket oxå kändes jäkligt bra :) sen ska det bli någon akustisk lösning i själva podiet :)

Min projektor box gör att man inte kan stå upp i bakre raden när man går in där. Men de som går in där ska ju bara gå in och sätta sig så jag väljer hellre en bra projektorlösning än att de få gånger någon kommer över och ska huka i 5 sekunder kommer klaga över det ;)

Om du inte redan tänkt på det. Men när du bygger podiet, kanske lägga in infällda eluttag, nätverksuttag, HDMI samt USB förlängning. Eller förbered med några flexslang och apparatdosor som du täcker med lock så länge om de inte skall användas just nu.



#19

Postad 09 januari 2019 - 19:36

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Min projektor box gör att man inte kan stå upp i bakre raden när man går in där. Men de som går in där ska ju bara gå in och sätta sig så jag väljer hellre en bra projektorlösning än att de få gånger någon kommer över och ska huka i 5 sekunder kommer klaga över det ;)
Om du inte redan tänkt på det. Men när du bygger podiet, kanske lägga in infällda eluttag, nätverksuttag, HDMI samt USB förlängning. Eller förbered med några flexslang och apparatdosor som du täcker med lock så länge om de inte skall användas just nu.


Ja nått eluttag kommer komma inne i nya bakväggen och har ju all elektronik under duken (förutom projektorn då så klart) så nå mera behöver jag nog inte förbereda där. Bild signalen skickar jag trådlöst just nu, och blir det hdmi i framtiden så kommer nog den gå uppe i undertaket! :)

#20

Postad 04 mars 2019 - 08:15

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Är det en helmholtz du filar på?

#21

Postad 04 mars 2019 - 12:38

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Är det en helmholtz du filar på?


Bakväggen där dom där hålskivorna kommer sitta kommer var abfuser tror jag det kallas. Både absorbent och diffusion. Men podiet jag bygger parallellt nu kommer bli som en stor helmholtz!

#22

Postad 10 mars 2019 - 22:21

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0

Är det en helmholtz du filar på?

Det är en DIY variant på
http://www.rpgeurope...roduct/bad.html
Mvh Christoffer

#23

Postad 10 mars 2019 - 22:25

wahlstrand81
  • wahlstrand81
  • Forumräv

  • 534 inlägg
  • 0
Råkade dubbelposta 🙈

Redigerat av wahlstrand81, 10 mars 2019 - 22:28.


#24

Postad 20 mars 2019 - 07:21

Vision72
  • Vision72
  • Rookie

  • 0 inlägg
  • 0
Kul att se och följa!
Vad har du för mått på rummet?

#25

Postad 20 mars 2019 - 08:55

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Kul att se och följa!
Vad har du för mått på rummet?

Från början hade jag 7,10x3,55. Men nu med lite nya väggar och om man mäter från duken till bakväggen så har jag nog ca. 6,40x3,40. 2,23 i takhöjd men ska väl till slut till ett akustik tak hoppas jag!

#26

Postad 25 mars 2019 - 06:13

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0
När du nu ändå gjorde BAD paneler så kunde du ju ha gjort ett gäng extra till oss andra :)


#27

Postad 25 mars 2019 - 12:40

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

När du nu ändå gjorde BAD paneler så kunde du ju ha gjort ett gäng extra till oss andra :)

Man kanske skulle starta en akustik firma. ;)
Nä men de är ju bara slänga på sig lurar o hörsel skydd o borra. Perfekt terapi arbete, haha

#28

Postad 26 mars 2019 - 08:04

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Får man fråga lite hur tankarna gick bakom att göra just dessa?
Jag brottas lite med att vilja göra och att jag ännu inte har mätt upp något så jag inte vet vad jag SKA göra :)

#29

Postad 26 mars 2019 - 12:33

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Får man fråga lite hur tankarna gick bakom att göra just dessa?
Jag brottas lite med att vilja göra och att jag ännu inte har mätt upp något så jag inte vet vad jag SKA göra :)

Jag är absolut ingen expert på akustik, men försöker lär mig! Är whalstrand81 här på forumet som hjälper mig! Men fördelen med dom här är ju att det blir både absorbent och diffusion i ett. Sen kommer jag förhoppningsvis sätta ett sombra tak och heltäckningsmatta på golvet. Sen diverse akustik på väggar. Hörnen bak är kvar att göra oxå. Jag o Wahlstrand ska leka ikväll och mäta lite. Se om panelerna åker upp på väggen då och se vad vi kan göra med podiet :)

#30

Postad 26 mars 2019 - 16:03

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

Lägg gärna ut dina mätningar! Hade varit roligt att se före/efter. Kommer inte ihåg vem det var här på forumet, men som var tacksam att de blev avrådda från både Sombra tak och heltäckningsmatta. Och har dessutom för mig att killen på Acoustic fields förespråkar mycket diffusorer.



#31

Postad 26 mars 2019 - 18:38

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 944 inlägg
  • 0

BAD kan sättas upp rakt upp o ner med ett visst avstånd till vägg/tak, kan även med fördel böjas.

Vill minnas Adhoc har gjort så.

 

Dock så trivs dom bäst fastsatta i en ram med någon dm isolering bakom.

Det är både en diffusor och absorbent men jag vet inte hur väl man kan räkna på det.

 

I REW, välj filtrerad IR och justera limits till något liknande.

Man kan komprimera eller dra ut det något om man vill.

Left s - 0,001

Right s - 0,03

dBFS Top - 2

dBFS Bottom -30

Därifrån kan man sedan räkna ut var ens reflexer kommer ifrån.

Går man in under overlay så välj Impuls o justera till ovanstående värde så kan man lägga lager på varandra för att se förändringar.

 

Här är en bild via Overlay hemma hos mig när jag hat trixat.

cRVULFc.jpg

 

0 på den under skalan är signalen o alla höga spetsar är reflexer o avståndet är mätt i ms.

Rött är före och svart är efter.

Så första röda spetsen är vid ungefär 2ms, det är drygt 60cm från micken och i det här fallet är det väggen bakom soffan.

Nästa röda spets ligger runt 3,8ms, det är drygt 1,3 met från micken o i mitt fall så är det taket.

 

Ett ganska enkelt sätt att leta reflexer o att kunna åtgärda dom.

Tillsammans med Decay så vet man även vilka frekvenser det handlar om.

 

Kör så det ryker!



#32

Postad 30 mars 2019 - 23:49

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Sintei: ska försöka lägga upp någon bil sen när jag börjar se något resultat! Är inte jag som mäter. Någon särskild mätning du vill se?
Johan b-Lund: tack för tipsen! :)

#33

Postad 31 mars 2019 - 08:11

mrgrosvenor
  • mrgrosvenor
  • Användare

  • 181 inlägg
  • 0
coola paneler! påminner om gamla tiders hålkort och mainframe dator från 1950 talet :)


#34

Postad 31 mars 2019 - 18:27

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

coola paneler! påminner om gamla tiders hålkort och mainframe dator från 1950 talet :)


Ja dom vart snygga! Ska tyvärr gömmas med tyg :P

#35

Postad 02 april 2019 - 11:34

shelter
  • shelter
  • Användare

  • 247 inlägg
  • 0

Ja dom vart snygga! Ska tyvärr gömmas med tyg :P

Eller så spänner du tyget bakom, men kanske svårt att få det snyggt.



#36

Postad 02 april 2019 - 17:53

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0
Någon mer i familjen som vart med och bestämt, så blir tyg utvändigt ;)

#37

Postad 12 maj 2019 - 14:49

PERSSA
  • PERSSA
  • Lärjunge

  • 335 inlägg
  • 0
Snyggt , var har du köpt sombra taket?


#38

Postad 12 maj 2019 - 18:06

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Snyggt , var har du köpt sombra taket?


Från undertaksshoppen.se

#39

Postad 13 maj 2019 - 15:41

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

  • 11 989 inlägg
  • 0
Lustigt. Beställde Sombra hembiopaket från samma ställe imorse, och det första man ser på MHB är ett likadant som monteras :)

#40

Postad 13 maj 2019 - 16:01

Iceman666
  • Iceman666
  • Lärjunge

  • 441 inlägg
  • 0
För info har jag ett paket oöppnad Sombra DS 7.2 m2 ( https://www.undertak.../sombra-kant-ds ) till övers för halva priset. Jag limmade det direkt mot taket och drog Atmos ljudkablar i urfräsningen som finns i DS.
Jag bor i Helsingborg om det är av intresse.

#41

Postad 13 maj 2019 - 23:02

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Lustigt. Beställde Sombra hembiopaket från samma ställe imorse, och det första man ser på MHB är ett likadant som monteras :)

Haha fränt! Hoppas du blir lika nöjd som jag!

För info har jag ett paket oöppnad Sombra DS 7.2 m2 ( https://www.undertak.../sombra-kant-ds ) till övers för halva priset. Jag limmade det direkt mot taket och drog Atmos ljudkablar i urfräsningen som finns i DS.
Jag bor i Helsingborg om det är av intresse.

Tack iceman, men kör på samma plattor och typ på hela taket! :)

#42

Postad 04 juli 2019 - 16:31

Hellpe
  • Hellpe
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0
Blir svart som natten, perfekt biorum inget som tar uppmärksamheten från filmen. Själv valde jag helt tvärt om, för mycket grejor! Lite som en hamster.. i bland önskar jag att jag kunde vara lite mer sparsam. Dit rum blev fint nu med mattan, det gör värligen rummet. Snyggt jobbat!

#43

Postad 05 juli 2019 - 17:10

Kofotone
  • Kofotone
  • Wannabe

  • 28 inlägg
  • 0
Riktigt snyggt!

Btw, var köpte du mattan?

#44

Postad 06 juli 2019 - 13:29

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Blir svart som natten, perfekt biorum inget som tar uppmärksamheten från filmen. Själv valde jag helt tvärt om, för mycket grejor! Lite som en hamster.. i bland önskar jag att jag kunde vara lite mer sparsam. Dit rum blev fint nu med mattan, det gör värligen rummet. Snyggt jobbat!

Tack Hellpe! Ja jag försöker få det så stilrent som möjligt. Ska upp en hel del mer akustikfix på väggar och så. Sen får man se om man börjar pynta med annat, haha! Din bio är ju helt fantastisk, finns ju ingen med den stilen och det professionellt byggandet! Fantastisk!

 

 

Riktigt snyggt!

Btw, var köpte du mattan?

Tack så mycket! Blev matta från byggmax. Tivoli grå heter den!

 

Härnäst blir det att fixa led spottar till taket! Ingen som har något förslag på billiga svarta? Sen blir det att fixa hörnen på bakväggen och mera akustik bakom duken!



#45

Postad 30 oktober 2019 - 14:44

nimman
  • nimman
  • Lärjunge

  • 464 inlägg
  • 0
Din bio är en min aldrig kommer i närheten av :)!

#46

Postad 30 oktober 2019 - 15:30

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0
Vad har du kvar att göra? Hann du göra en kalibrering med REW med Onkyon?
Hade varit intressant att se om Marantzen hade visat bättre resultat "out of the box" med sin kalibrering.

#47

Postad 31 oktober 2019 - 19:41

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Din bio är en min aldrig kommer i närheten av :)!


Kom ihåg att det inte behöver bli klart direkt. Bara bygga efter drömmen :) men tack! :)

#48

Postad 31 oktober 2019 - 19:54

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Vad har du kvar att göra? Hann du göra en kalibrering med REW med Onkyon?
Hade varit intressant att se om Marantzen hade visat bättre resultat "out of the box" med sin kalibrering.

Finns väl massor man kan göra, jag ser det ju som ett projekt som aldrig ska bli klart ;) härnäst ska jag ge mig på med akustik på sidoväggarna :)
En kompis mätte med Xtz room analyzer när jag hade onkyon. Finns en plan att mäta igen. Har ju dock akustikbehandlat en del oxå sen dess... börjar bli bra sugen på umik o rew nu :)

#49

Postad 06 maj 2020 - 23:35

Cruentuz
  • Cruentuz
  • Amatör

  • 90 inlägg
  • 0
Bra byggt!
Ang. umik-1: en minidsp 2x4hd med och sen "Home Theater Gurus" episode 8 och sen 7 på Youtube. Han förklarar allt mycket bra och visar hur och varför det funkar. Går igenom det mesta inom bioljud i sina avsnitt. Alla borde se detta. Lycka till!


#50

Postad 11 maj 2020 - 13:17

bodom
  • bodom
  • Amatör

  • 58 inlägg
  • 0

Bra byggt!
Ang. umik-1: en minidsp 2x4hd med och sen "Home Theater Gurus" episode 8 och sen 7 på Youtube. Han förklarar allt mycket bra och visar hur och varför det funkar. Går igenom det mesta inom bioljud i sina avsnitt. Alla borde se detta. Lycka till!

Tack! :)

Var dom klippen som fick mig att köpa umik-1 till slut, och nästa köp blir en minidsp 2x4hd och byta ut dspeakern. Tack för tipsen!





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.