Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nya Canton GLE, 490, 470, 455, 430, 420, 410

219 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Canton GLE 490 (Golvhögtalare) 9 9,13 (59) Inga priser
Canton GLE 410 (Surroundhögtalare) 1 8,55 (21) Inga priser
Canton GLE 420 (Surroundhögtalare) 1 8,17 (5) Inga priser
Canton GLE 430 (Surroundhögtalare) 1 8,83 (5) Inga priser
Canton GLE 455 Center (Centerhögtalare) 2 8,54 (23) 2 339:-
Canton GLE 470 (Golvhögtalare) 1 7 (1) Inga priser
25 relaterade trådar
* Officiell Tråd - Canton GLE * (700 inlägg) 3 år sedan
Omtag i biorummet (0 inlägg) 4 år sedan
Canton GLE 490, första intryck samt fundering... ? (9 inlägg) 7 år sedan
Canton GLE 490 eller 496? (1 inlägg) 7 år sedan
Nytt vardagsrumssetup för 20k (30 inlägg) 7 år sedan
funderar att skaffa atmosförstärkare (36 inlägg) 8 år sedan
Klen bas med Canton GLE 490 och Onkyo TX-NR626 (8 inlägg) 8 år sedan
bästa högtalaren under 5000:- (125 inlägg) 10 år sedan
Vilka högtalare ska jag välja? (8 inlägg) 10 år sedan
Pioneer VSX-1021 med Dynavoice M-65 EX - Bra eller anus? (12 inlägg) 10 år sedan
Hjälp mig med min högtalar-Ågren! (42 inlägg) 11 år sedan
Canton 490 till Nad C315 BEE - lönlöst eller värt ett försök? (4 inlägg) 11 år sedan
dali zensor7, XTZ 99.36 eller Canton GLE 490? (2 inlägg) 12 år sedan
Canton Chrono 509.2 - 507.2 olik karaktär? (10 inlägg) 12 år sedan
Qln Signature mkII (9 inlägg) 12 år sedan
Hjälp! Får ingen ordning på ljudet (11 inlägg) 12 år sedan
Canton Vento 890DC med Onkyo 807/876? (293 inlägg) 13 år sedan
bokhyllehögtalare (15 inlägg) 13 år sedan
Val av nya högtalare (3st) (27 inlägg) 14 år sedan
Canton vs XTZ (12 inlägg) 14 år sedan
Canton GLE 490 (37 inlägg) 14 år sedan
Högtalare till Yamaha V-461 (0 inlägg) 14 år sedan
Uppgradering av högtalare (8 inlägg) 15 år sedan
Hur långt kommer man med H/K AVR 255? (12 inlägg) 15 år sedan
Skillnad på Canton GLE 409 och 490? (14 inlägg) 15 år sedan

#101

Postad 14 januari 2009 - 22:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Har svarat på din fråga i en annan tråd.

#102

Postad 15 januari 2009 - 21:32

Mjonr1
  • Mjonr1
  • Wannabe

  • 33 inlägg
  • 0
kan man ha GLE 410 som "frontar" i ett 5.1 system. Jag har Onkyo 606.
Jag (och inte minst min sambo) gillar tanken på att kunna sätta upp dem bredvid projektorduken och framför allt att de inte sticker ut från väggen speciellt mycket. Eller blir det för klent?

#103

Postad 15 januari 2009 - 23:57

Almighty187
  • Almighty187
  • Lärjunge

  • 258 inlägg
  • 0

kan man ha GLE 410 som "frontar" i ett 5.1 system. Jag har Onkyo 606.
Jag (och inte minst min sambo) gillar tanken på att kunna sätta upp dem bredvid projektorduken och framför allt att de inte sticker ut från väggen speciellt mycket. Eller blir det för klent?


Klart man kan ha dem som frontar men vem vill det?

Frontar ska vara lite tyngre och kraftigare så du lär inte få särskilt mkt med sånt om du har 410. Så svaret är ja det blir för klent.

Om du måste ha stativare så ta minst 420 men helst 430.

#104

Postad 18 januari 2009 - 12:30

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

kan man ha GLE 410 som "frontar" i ett 5.1 system. Jag har Onkyo 606.
Jag (och inte minst min sambo) gillar tanken på att kunna sätta upp dem bredvid projektorduken och framför allt att de inte sticker ut från väggen speciellt mycket. Eller blir det för klent?


Satsa i så fall på GLE 430. Iofs är dom lite djupare men det är det värt. Mycket bättre av allt i 430. Tycker att du ska lyssna på båda två och sedan överväga om storleken och priset är värt ljudet.

#105

Postad 02 februari 2009 - 10:21

P-51
  • P-51
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Tänkte höra om någon kanske känner till ett problem jag har och skulle kunna hjälpa.

I höstas kööpte jag Canton 490+455+410. Kopplade in dem till en Onkyo 606 och jag får väl säga att det har fungerat prima. Är väldigt nöjd. Högtalarna var jag lite besvikna på i början men sen spelades de in ordentligt och det låter gottis från dem.
Kopplade in en PS3:a som spelare till hela paketet och kör film därigenom. Det har fungerat prima det med.
Men nu när jag ser på film har jag upptäckt att centern, främst tal men även andra ljud, sjunker så fort det händer mycket. Om två personer talar på en bro (dåligt exempel men iallafall) så hörs det jättebra. Men om de åker en karusell och det är massa ljud runtom och musik så hörs deras tal rätt lågt. Vad kan detta bero på? Varför försvinner ljudet så fort det sker lite mer runtom? Ett annat exempel är från senaste Batman. I början när de är i parkeringshuset och slåss lite. När Batman blir påkörd eller flyger in i sidan på en vit van. Förväntar mig höra en smäll när han blir påkörd men ut kommer bara liten klen duns. Borde vara mer ljud.


Tack för hjälp.

#106

Postad 02 februari 2009 - 11:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
När filmen har Dolby True HD så kopplas Late Night Mode in,du får ändra till off när filmen börjar genom att trycka på just den knappen på fjärren. Då kommer det inte låta duns utan kaboom. :)

#107

Postad 02 februari 2009 - 11:42

P-51
  • P-51
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

När filmen har Dolby True HD så kopplas Late Night Mode in,du får ändra till off när filmen börjar genom att trycka på just den knappen på fjärren. Då kommer det inte låta duns utan kaboom. :)


Ha, den funktionen kände jag inte ens till. Tack för det tipset. Problemet tillkommer till både dvd och blueray, dolby 5.1 som dts etc. Men jag ska prova och se vad som händer hemma.

#108

Postad 02 februari 2009 - 12:55

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ja testa det men du får vänta tills filmer kommer igång först då kan du ändra från auto till off.

#109

Postad 02 februari 2009 - 19:17

P-51
  • P-51
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Ja testa det men du får vänta tills filmer kommer igång först då kan du ändra från auto till off.



Var tvungen att kolla detta direkt. Hittade om Late Night i manualen och körde igång en BD film, Batman då självfallet eftersom det var nämnt. Däremot så hittade jag ingen funktion på Onkyon som hette Late Night. Jag kör film genom PS3:an och den skickar ju ut Linjär PCM, så kan det ha betydelse? Lite synd om det var sättet att fixa det på.. Men då iofs går inte Late Night igång och då är det något annat man får fixa för att få ut talet bättre. Bara det inte är högtalaren som varit av dålig kvalité.

#110

Postad 02 februari 2009 - 20:30

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Ok kanske någon annan med ps3 som vet om den blir aktiv fastän du kör PCM ?

#111

Postad 05 februari 2009 - 11:38

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Problemen du beskrive rberor med största sannolikhet på hur receivern är inställd. När jag har alla late night, audussey osv på i min 876 så blir ljudet lite dovt. Ändrade dem från max till medium och allt låter prima.
Fippla lite med inställningarna på Onkyon ska du se att det blir bra. Har väldigt svårt att tro att det är fel på högtalarna om de spelar bra annars.

#112

Postad 08 februari 2009 - 10:50

niklas86
  • niklas86
  • Användare

  • 189 inlägg
  • 0
Hejsan,

Sitter har idag 490 och 455. Kör surround med mina gamla högtalare satiliter.

Vilken av 410/420/430 ger bäst ljud som surround högtalare vid film och musikuppspelning? I dagens läge är 430 billigast vilket jag tycker är märkligt!

Det kommer att drivas av onkyo 876.

#113

Postad 08 februari 2009 - 15:23

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

  • 11 286 inlägg
  • 0
Slå till på 430 om de dessutom är billigast. :D

#114

Postad 10 februari 2009 - 18:01

P-51
  • P-51
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0

Hejsan,

Sitter har idag 490 och 455. Kör surround med mina gamla högtalare satiliter.

Vilken av 410/420/430 ger bäst ljud som surround högtalare vid film och musikuppspelning? I dagens läge är 430 billigast vilket jag tycker är märkligt!

Det kommer att drivas av onkyo 876.



Slå till på 430 om de dessutom är billigast. :)



Jag har 410:orna. Kan inte svara för ljudskillnaden men jag gillade dem för de är inte särskilt klumpiga. Har hängt upp dem på väggen och det ser betydligt bättre ut, i mina ögon, än de lite tjockare högtalarna som behöver stå på ställning. Kan absolut inte klaga på ljudet, tycker det låter prima men se om du inte kan lyssna på dem i en affär och sedan handlar det väl egentligen mest om smak. Jag ville ha dem lite mer diskreta, 410 är perfekt. Så mycket spelas ändå inte från de bakre.. mitt tyckte, om det är till någon nytta =)

#115

Postad 10 februari 2009 - 20:16

M535i- _
  • M535i- _
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Jag undrar om min Onkyo 605 "duger" till 490/455/410 eller måste jag upp några snäpp för att få ut max av högtalarna?

//Benno



Är ny inom hemmabio grejen...
Har en onkyo tx-sr576 ...ett par jamo frontar begagnade ..... väntat på xtz 10 tums bas...
och nu till fråga

1.Vad hade ni valt till detta paketet ...canton gle 455 eller infinity kappa center??
2."Offtopic"..vad rekommenderar Ni för bakhögtalare??
Ska till fyndbörsen o hämta basen när den kommer ..ska man köpa bakhögtalare där eller köpa kanske
några begaganade till samma pris fast som är bättre....

Är inte snål ..men kan inte köpa allt DYRT.....
Allt är viktigt när det gäller men vilka saker ska jag läga lite extra som kan hänga med ett tag...

Mvh

#116

Postad 11 februari 2009 - 10:39

Unregistered99c59bc0
  • Unregistered99c59bc0
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

Är ny inom hemmabio grejen...
Har en onkyo tx-sr576 ...ett par jamo frontar begagnade ..... väntat på xtz 10 tums bas...
och nu till fråga

1.Vad hade ni valt till detta paketet ...canton gle 455 eller infinity kappa center??
2."Offtopic"..vad rekommenderar Ni för bakhögtalare??
Ska till fyndbörsen o hämta basen när den kommer ..ska man köpa bakhögtalare där eller köpa kanske
några begaganade till samma pris fast som är bättre....

Är inte snål ..men kan inte köpa allt DYRT.....
Allt är viktigt när det gäller men vilka saker ska jag läga lite extra som kan hänga med ett tag...

Mvh



Beror ju lite på hur kräsen du är, men har du inga bakhögtalare i dagsläget och inte tänkt köpa nya grejor i övrigt kan du ju slå till på nåt billigt! Kör själv med väldigt klena bakhögtalare men de fyller sin funktion hyffsat.

Offtopic: ditt användar namn speglar din bil eller?

#117

Postad 11 februari 2009 - 11:40

Unregisteredefd85ed3
  • Unregisteredefd85ed3
  • Forumräv

  • 576 inlägg
  • 0

Är ny inom hemmabio grejen...
Har en onkyo tx-sr576 ...ett par jamo frontar begagnade ..... väntat på xtz 10 tums bas...
och nu till fråga

1.Vad hade ni valt till detta paketet ...canton gle 455 eller infinity kappa center??
2."Offtopic"..vad rekommenderar Ni för bakhögtalare??
Ska till fyndbörsen o hämta basen när den kommer ..ska man köpa bakhögtalare där eller köpa kanske
några begaganade till samma pris fast som är bättre....

Är inte snål ..men kan inte köpa allt DYRT.....
Allt är viktigt när det gäller men vilka saker ska jag läga lite extra som kan hänga med ett tag...

Mvh


Det är ju ganska viktigt att centern matchar frontarna, annars kan du få en ganska rörig ljudbild. Har du kikat på någon jamo center som kan matcha lite bättre?

#118

Postad 11 februari 2009 - 13:40

Unregistered51e27207
  • Unregistered51e27207
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0
Det är för tillfället hela 2000 kronor prisskillnad mellan 470 och 490. Förväntar mig så klart inget definitivt svar, men vad tycker ni, är det värt att hoppa upp till 490?

Jag kommer ändå att spela dom tillsammans med en sub, och den enda skillnaden ska väl vara att 490 kan ge djupare bas. Vid filmtittande med sub borde altså 470 gå lika bra, men vid musiklyssning i stereo, utan sub, så borde ju 490 ha en klar fördel. Men är denna fördel värd 2000 kronor?

#119

Postad 11 februari 2009 - 14:37

M535i- _
  • M535i- _
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Beror ju lite på hur kräsen du är, men har du inga bakhögtalare i dagsläget och inte tänkt köpa nya grejor i övrigt kan du ju slå till på nåt billigt! Kör själv med väldigt klena bakhögtalare men de fyller sin funktion hyffsat.

Offtopic: ditt användar namn speglar din bil eller?


Det blir infinity centern för 2000kr begagnad.... istället för en ny canton gle455,,rätt eller fel?????

Offtopic...stämmer bra att det speglar bilen .... fast det skulle även stå turbo på slutet eftersom
den är "våldtagen" med en sådan....

Tack för svaren...:)

#120

Postad 11 februari 2009 - 21:18

Unregistered99c59bc0
  • Unregistered99c59bc0
  • Lärjunge

  • 257 inlägg
  • 0

Det blir infinity centern för 2000kr begagnad.... istället för en ny canton gle455,,rätt eller fel?????

Offtopic...stämmer bra att det speglar bilen .... fast det skulle även stå turbo på slutet eftersom
den är "våldtagen" med en sådan....

Tack för svaren...:)


Infinity duger säkert fint, aldrig hört nån sådan men i framtiden kommer det säkert bytas till nytt inom överskådlig framtid ändå, uppgraderingsdjävulen är rätt obarmhärtig mot oss dödliga ;)

Offtopic:
Med stressfläkt oxå, låter mycket spännande detaa, vilken kaross har du?

#121

Postad 12 februari 2009 - 21:01

M535i- _
  • M535i- _
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0

Infinity duger säkert fint, aldrig hört nån sådan men i framtiden kommer det säkert bytas till nytt inom överskådlig framtid ändå, uppgraderingsdjävulen är rätt obarmhärtig mot oss dödliga ;)

Offtopic:
Med stressfläkt oxå, låter mycket spännande detaa, vilken kaross har du?


E28 M535...bra grejer som håller orginal....:D:):)

#122

Postad 13 februari 2009 - 16:39

Unregistered72aefc0b
  • Unregistered72aefc0b
  • Wannabe

  • 48 inlägg
  • 0

Tänkte höra om någon kanske känner till ett problem jag har och skulle kunna hjälpa.

I höstas kööpte jag Canton 490+455+410. Kopplade in dem till en Onkyo 606 och jag får väl säga att det har fungerat prima. Är väldigt nöjd. Högtalarna var jag lite besvikna på i början men sen spelades de in ordentligt och det låter gottis från dem.
Kopplade in en PS3:a som spelare till hela paketet och kör film därigenom. Det har fungerat prima det med.
Men nu när jag ser på film har jag upptäckt att centern, främst tal men även andra ljud, sjunker så fort det händer mycket. Om två personer talar på en bro (dåligt exempel men iallafall) så hörs det jättebra. Men om de åker en karusell och det är massa ljud runtom och musik så hörs deras tal rätt lågt. Vad kan detta bero på? Varför försvinner ljudet så fort det sker lite mer runtom? Ett annat exempel är från senaste Batman. I början när de är i parkeringshuset och slåss lite. När Batman blir påkörd eller flyger in i sidan på en vit van. Förväntar mig höra en smäll när han blir påkörd men ut kommer bara liten klen duns. Borde vara mer ljud.


Tack för hjälp.


Sitter med nästan samma setup (ps3+606+490+455+420) och är mer än nöjd med ljudet. Du skriver inte om det är dvd eller blu-ray och vilket / vilka ljudformat som du har problem med. Men iaf:

Dolby true-HD + DTS HD MA (ps3 matar ut som PCM) => Superbt ljud
DTS som PCM till stärkare / DTS som bitstream => bra ljud, hör ingen skillnad mellan pcm och bitstream
Dolby digital som bitstream till stärkare => bra ljud.
Dolby digital som PCM till stärkare => otroligt kasst ljud!!

Jag misstänker att det är det sista som du råkat ut för. Dvs Dolby Digital som du matar ut som PCM.
För det första så finns en inställning i ps3:an som heter DRC = Dynamic Range Control som är default inställd på autoamtisk. Den förstör all dynamik i ljudet och får det att låta riktigt platt. Men även med den avslagen så låter DD ljudet "mesigt" och lite platt. Det saknar alltså dynamik.
Låter jag däremot ps3:an mata DD ljudet som bitstream så låter det mycket mycket bättre. Slutsatsen är alltså att ps3:an är kass på att avkoda DD.

Redigerat av Unregistered72aefc0b, 13 februari 2009 - 16:39.


#123

Postad 15 februari 2009 - 09:10

LanceUppercut
  • LanceUppercut
  • Amatör

  • 94 inlägg
  • 0

Det är för tillfället hela 2000 kronor prisskillnad mellan 470 och 490. Förväntar mig så klart inget definitivt svar, men vad tycker ni, är det värt att hoppa upp till 490?


Funderar på precis samma sak. I tråden finns knappt något om 470. Finns det någon som lyssnat på den som kan dela med sig av sina intryck?

#124

Postad 16 februari 2009 - 22:12

Jujenjo
  • Jujenjo
  • Wannabe

  • 13 inlägg
  • 0
Hej!

Jag har precis beställt hem Canton GLE 490. Är det någon som har provat dessa ihop med Denon 2308? Kommer den kunna driva dem?

#125

Postad 23 februari 2009 - 02:19

UffeE
  • UffeE
  • Amatör

  • 51 inlägg
  • 0
Är klar med att beställa ett system med 490, 455 samt 410 men nu återstår valet av förstärkare

Valet står mellan
Harman Kardon AVR 255
Marantz SR 5003
Onkyo TX-SR 606

Många säger 606 men har hört att det är problem att levera denna samt att dom andra
2 är många gånger snyggare!

Behöver lite hjälp i frågan!

#126

Postad 27 april 2009 - 11:25

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0
Vad tror ni om att köra med GLE 410 som fronthögtalare? Har börjat intressera mig lite för att par som man lätt och snyggt kan hänga på vägg och dessa är onekligen ett intressant alternativ. Kommer att komplettera med subb och center senare (Kör 4.0 nu).

#127

Postad 30 april 2009 - 07:24

srg
  • srg
  • Amatör

  • 72 inlägg
  • 0
Jag sitter och funderar på ett par 490 och möjligen en 455 center, tror ni att en H/K avr-155 orkar driva dom vettigt, eller blir jag kanske tvungen att köra på 430/420 och en subba istället?

För tillfället sitter jag med ett Logitech z-5400 nerstrippat till 2.1, så jag har inte direkt så höga krav.. :blink:

#128

Postad 07 maj 2009 - 12:54

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

Vad tror ni om att köra med GLE 410 som fronthögtalare? Har börjat intressera mig lite för att par som man lätt och snyggt kan hänga på vägg och dessa är onekligen ett intressant alternativ. Kommer att komplettera med subb och center senare (Kör 4.0 nu).


Jag har ett par GLE 401 fram kompletterat med en AD85SC subwoofer, samma uppsättning som testades i senaste numret av Hifi&Musik. Jag är ganska nöjd men det blir ett glapp mellan djupbasen och mellanbasen som är ganska tydligt. Nu har jag tidigare haft JBL golvhögtalare så jämförelsen kanske inte är helt rättvis. Hur som helst så ska jag nu köpa ett par GLE 430 som ska användas fram och sedan får mina GLE 401 sitta bak. Detta ska kompletteras med en AV700.2 som center. Har tyvärr inte plats för GLEs egna center. Jag hoppas på en klar förbättring vid 2-kanals lyssning då jag kan köra mina 430 tillsammans med subben. GLE 403/430 har fått massor av beröm och de ska gå ganska djupt ner i basen och då kan jag dela av subben lägre vilket den definitivt kommer att må bra av.

Hoppas att svaret var till någon hjälp.

#129

Postad 11 maj 2009 - 12:10

davidrone
  • davidrone
  • Lärjunge

  • 265 inlägg
  • 0

Jag har ett par GLE 401 fram kompletterat med en AD85SC subwoofer, samma uppsättning som testades i senaste numret av Hifi&Musik. Jag är ganska nöjd men det blir ett glapp mellan djupbasen och mellanbasen som är ganska tydligt. Nu har jag tidigare haft JBL golvhögtalare så jämförelsen kanske inte är helt rättvis. Hur som helst så ska jag nu köpa ett par GLE 430 som ska användas fram och sedan får mina GLE 401 sitta bak. Detta ska kompletteras med en AV700.2 som center. Har tyvärr inte plats för GLEs egna center. Jag hoppas på en klar förbättring vid 2-kanals lyssning då jag kan köra mina 430 tillsammans med subben. GLE 403/430 har fått massor av beröm och de ska gå ganska djupt ner i basen och då kan jag dela av subben lägre vilket den definitivt kommer att må bra av.

Hoppas att svaret var till någon hjälp.


Tack, intressanta åsikter.

En annan fråga, någon som testat beställa från Tyskland? T.ex. hififabrik.de har ju riktigt bra priser på Canton.

Redigerat av davidrone, 11 maj 2009 - 12:11.


#130

Postad 14 maj 2009 - 13:29

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0
Tja.

Vill bara skriva att jag var och lyssnade på Canton GLE 490 och jämförde mot Chrono. Den nya Onkyo 607 var inkopplad mot dem. SLutsats: hörde ingen skillnad alls mellan de två högtalarna fast jag växlade mellan dem men en enkel knapptryckning. INgen skillnad alls.....Fick även möjlighet att jämföra mot ett par JBL högtalare som kostade 11 000 kr för ett par och de lät skit jämfört mot Canton.
Ville bara dela med mig min erfaranhet.

#131

Postad 15 maj 2009 - 12:19

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Tja.

Vill bara skriva att jag var och lyssnade på Canton GLE 490 och jämförde mot Chrono. Den nya Onkyo 607 var inkopplad mot dem. SLutsats: hörde ingen skillnad alls mellan de två högtalarna fast jag växlade mellan dem men en enkel knapptryckning. INgen skillnad alls.....Fick även möjlighet att jämföra mot ett par JBL högtalare som kostade 11 000 kr för ett par och de lät skit jämfört mot Canton.
Ville bara dela med mig min erfaranhet.

Det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är lite intressant också eftersom mina egna erfarenheter är lite annorlunda. Jag tycker att det var en ganska tydlig skillnad i ljudkaraktär mellan Chrono:n och GLE:n. Chrono:n är mer engagerande (på ren svenska kanske jag skulle beskriva det som basig, färgad och rockig) medan GLE:n är mer neutral och korrekt. Jag vet inte vilken musik du lyssnade på men det blev väldigt tydligt vid hårdrock, särskilt AC/DC. Det vore intressant att höra om du har samma uppfattning även när/om du lyssnat på sådan musik.

Rent subjektivt kan jag säga att jag blev väldigt fängslad av Chrono:n. Jag tyckte den var smått fantastisk. Eftersom jag dock vet att jag har ett annat ljudideal valde jag ett par andra högtalare (givetvis tillverkade av Canton, hehe).

#132

Postad 16 maj 2009 - 14:23

detroitrock
  • detroitrock
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det är bra att du delar med dig av dina erfarenheter. Det är lite intressant också eftersom mina egna erfarenheter är lite annorlunda. Jag tycker att det var en ganska tydlig skillnad i ljudkaraktär mellan Chrono:n och GLE:n. Chrono:n är mer engagerande (på ren svenska kanske jag skulle beskriva det som basig, färgad och rockig) medan GLE:n är mer neutral och korrekt. Jag vet inte vilken musik du lyssnade på men det blev väldigt tydligt vid hårdrock, särskilt AC/DC. Det vore intressant att höra om du har samma uppfattning även när/om du lyssnat på sådan musik.

Rent subjektivt kan jag säga att jag blev väldigt fängslad av Chrono:n. Jag tyckte den var smått fantastisk. Eftersom jag dock vet att jag har ett annat ljudideal valde jag ett par andra högtalare (givetvis tillverkade av Canton, hehe).

Har inte chrono och gle 490 samma element, bara olika kabinetter?

#133

Postad 18 maj 2009 - 10:43

---Don-Corleone---
  • ---Don-Corleone---
  • Lärjunge

  • 277 inlägg
  • 0

Har inte chrono och gle 490 samma element, bara olika kabinetter?

Det tror jag inte att det egentligen är. Visst är det skillnad på kabinett men de har också lite olika spec. samt olika teknologier i diskant mm.

Var har du fått det där om elementen? Det skulle ju kunna stämma - i vart fall när det gäller något eller några av elementen - men det skulle förvåna mig så det vore intressant att höra ...

#134

Postad 18 maj 2009 - 11:28

DjOci
  • DjOci
  • Lärjunge

  • 329 inlägg
  • 0

Har inte chrono och gle 490 samma element, bara olika kabinetter?


Tja.
Det var trance musik jag lyssnade på. Var mkt rena ljudspår, dvs mkt enkel piano och även en del bas beats tillsammans med piano. Det var just basen jag var intresserad av eftersom jag trodde att Chrono skulle slå GLE när det gälelr basen men jag hörd efaktiskt ingen skillnad.

#135

Postad 22 maj 2009 - 19:04

detroitrock
  • detroitrock
  • Wannabe

  • 15 inlägg
  • 0

Det tror jag inte att det egentligen är. Visst är det skillnad på kabinett men de har också lite olika spec. samt olika teknologier i diskant mm.

Var har du fått det där om elementen? Det skulle ju kunna stämma - i vart fall när det gäller något eller några av elementen - men det skulle förvåna mig så det vore intressant att höra ...

Vet inte var jag har fått de ifrån faktiskt :S, rädd att jag lurar er nu :)

#136

Postad 06 juli 2009 - 07:59

JonasAndersson
  • JonasAndersson
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0

En annan fråga, någon som testat beställa från Tyskland? T.ex. hififabrik.de har ju riktigt bra priser på Canton.


Lite sent svar kanske men jag gjorde mitt köp via hifi-fabrik och det funkande superbra. Mailade först och bad om ett bättre pris, måste ju pruta det hör till, och fick ett lite lägre pris. Ska nu köpa ett par 430 och de kommer jag definitivt göra från hifi-fabrik igen.

Jonas

#137

Postad 08 juli 2009 - 11:43

naTTen
  • naTTen
  • Lärjunge

  • 498 inlägg
  • 0
Beställde också mina högtalare ifrån Tyskland men från audiovision-shop. Beställde för 1,5 vecka sedan och de kom visst idag så det ska bli kul att få komma hem och leka med dem :).

1000 kr billigare än billigaste svenska butik och då är frakten från Tyskland inräknad.
Kommer nog inte köpa någon elektronik från Sverige längre då det är så mycket billigare där.

Tänkte dock inte på att pruta men det får jag testa när jag köper center/surround högtalarna :)

#138

Postad 17 oktober 2009 - 18:19

paxhell
  • paxhell
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Vad tror ni om det här paketet? bra pris?
http://www.netonnet....MW(122402,4324)

Finns det billigare någonstans?

Redigerat av paxhell, 17 oktober 2009 - 18:20.


#139

Postad 18 oktober 2009 - 09:02

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

  • 3 928 inlägg
  • 0
Här

#140

Postad 31 oktober 2009 - 09:11

Bulldog76
  • Bulldog76
  • Veteran

  • 1 524 inlägg
  • 0
Någon som vet vart det finns Canton GLE 490 i mocca vit eller helt vit att se på live i en butik i Malmö?
Kan Media Markt ha det? ska åka till Malmö idag och undrar vilken butik jag ska satsa att gå in på? har lite halvont om tid o kolla flera butiker

#141

Postad 14 januari 2010 - 23:49

xht
  • xht
  • Rookie

  • 5 inlägg
  • 0
Sitter med en gammal JVC RX-616R förstärkare,

vet någon huruvida den kan driva ett par GLE 470, eller är den tungdriven?

#142

Postad 08 februari 2010 - 01:38

Unregisteredbf47ce67
  • Unregisteredbf47ce67
  • Wannabe

  • 49 inlägg
  • 0
Hej hopp!

Kan Yamaha RX-V465 driva Canton GLE 490? Har hört att de är rätt svår drivna.

Är det någon här som har några erfarenheter om GLE 470? :wub:

#143

Postad 09 februari 2010 - 07:40

Unregistered019c4b22
  • Unregistered019c4b22
  • Amatör

  • 89 inlägg
  • 0
Visst kan dom det. Canton 490 är inte speciellt svåra. Är nog mera "normala" för aktuell prisklass.

#144

Postad 18 mars 2010 - 11:06

zipz
  • zipz
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
Hur är skillnaden på GLE 490 jämfört med GLE 470?

Skickade prisförfrågan till tyskland på GLE 470, GLE 410 och GLE 455, alla i vitt. Men nu hittade jag GLE 445 som är tunnare och ser bättre ut.

Hade tänkt köra med Onkyo TX-SR 607 men den var tydligen slutsåld så han kunde erbjuda Onkyo 608. Fast nu tycker jag det börjar bli lite för dyrt (speciellt när alla pratar om dyra kablar). Jag har tänkt köra 5.0 eller 5.1-ljud. Finns det någon anleding till att köpa en förstärkare med 7.1 eller 9.1 ljud?
Tysken hade bra pris på Marantz SR5004, men det är också en dyr reciever.

Är det nån som har ett förslag på något billigare reciever till den här Canton-serien?

#145

Postad 18 mars 2010 - 11:30

rasmusb
  • rasmusb
  • Wannabe

  • 25 inlägg
  • 0

Hur är skillnaden på GLE 490 jämfört med GLE 470?

Skickade prisförfrågan till tyskland på GLE 470, GLE 410 och GLE 455, alla i vitt. Men nu hittade jag GLE 445 som är tunnare och ser bättre ut.

Hade tänkt köra med Onkyo TX-SR 607 men den var tydligen slutsåld så han kunde erbjuda Onkyo 608. Fast nu tycker jag det börjar bli lite för dyrt (speciellt när alla pratar om dyra kablar). Jag har tänkt köra 5.0 eller 5.1-ljud. Finns det någon anleding till att köpa en förstärkare med 7.1 eller 9.1 ljud?
Tysken hade bra pris på Marantz SR5004, men det är också en dyr reciever.

Är det nån som har ett förslag på något billigare reciever till den här Canton-serien?


Jag har lyssnat på GLE 490 och GLE 470 sida vid sida. Tycker att 490 låter betydligt bättre. 470 låter detaljerat och klart men tunnt jämfört med 490. Jag köpte till slut 490 som frontar och 455 som center. Skulle tro att 470 + subwoofer är en bra kombination men jag ville inte ha subwoofer.

Jag har använt dem med en Denon 1909 och en gammal NAD T741 med lyckat resultat. De är väldigt lättdrivna.

Tillägg: De är mycket snygga i vitt. Köp inte dyr kabel. Flertrådig kopparkabel är utmärkt.

Redigerat av rasmusb, 18 mars 2010 - 11:34.


#146

Postad 18 mars 2010 - 22:48

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

Hur är skillnaden på GLE 490 jämfört med GLE 470?

Skickade prisförfrågan till tyskland på GLE 470, GLE 410 och GLE 455, alla i vitt. Men nu hittade jag GLE 445 som är tunnare och ser bättre ut.

Hade tänkt köra med Onkyo TX-SR 607 men den var tydligen slutsåld så han kunde erbjuda Onkyo 608. Fast nu tycker jag det börjar bli lite för dyrt (speciellt när alla pratar om dyra kablar). Jag har tänkt köra 5.0 eller 5.1-ljud. Finns det någon anleding till att köpa en förstärkare med 7.1 eller 9.1 ljud?
Tysken hade bra pris på Marantz SR5004, men det är också en dyr reciever.

Är det nån som har ett förslag på något billigare reciever till den här Canton-serien?

kör en denon 1610 till 410-bak,455-center,sony ss-b1front. det låter helt ok!!ska komplettera med sub, några tips?inte allt för dyrt då gle grejorna kostade en slant....... :)

Redigerat av ssb1570, 10 april 2010 - 13:38.


#147

Postad 18 mars 2010 - 22:57

ssb1570
  • ssb1570
  • Lärjunge

  • 264 inlägg
  • 0

kör en denon 1610 till 410-bak,455-center,430-front. det låter helt ok!!ska komplettera med sub, några tips?inte allt för dyrt då gle grejorna kostade en slant....... :D

glömde kör med qed xt silver bak och monster z1r fram,hade vanlig 2,5förtennad kabel innan,jag är ingen ljudexpert men det blev en j...a skillnad :) qed kabeln säljer hifi k,men jag köpte på futureshop (uk) för 4pund metern :D

#148

Postad 26 mars 2010 - 10:31

apophis84
  • apophis84
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Hej!

Efter att först ha kollat på högtalare i 4000-klassen har nu mina ögon vänt sig totalt och kikar numer på den populära GLE-serien (GLE 490, GLE 455, GLE 420/410)
Det är många som använder sig av Onkyo-receivrar och verkar väldigt nöjda. Har dock själv en Yamaha RX-V663 och undrar således om någon har testat GLE 490 med Yamaha-receivern och kan komma med någon åsikt? (Kan ljudet variera såpass mycket på olika märken/modeller?

Den sekundära frågan är val av Sub, där hade jag tänkt mig den feta Yamaha NS-SW700, är detta ett bra val?

MVH

#149

Postad 02 april 2010 - 07:09

Ruuupert
  • Ruuupert
  • Amatör

  • 81 inlägg
  • 0

Hur är skillnaden på GLE 490 jämfört med GLE 470?

Skickade prisförfrågan till tyskland på GLE 470, GLE 410 och GLE 455, alla i vitt. Men nu hittade jag GLE 445 som är tunnare och ser bättre ut.

Hade tänkt köra med Onkyo TX-SR 607 men den var tydligen slutsåld så han kunde erbjuda Onkyo 608. Fast nu tycker jag det börjar bli lite för dyrt (speciellt när alla pratar om dyra kablar). Jag har tänkt köra 5.0 eller 5.1-ljud. Finns det någon anleding till att köpa en förstärkare med 7.1 eller 9.1 ljud?
Tysken hade bra pris på Marantz SR5004, men det är också en dyr reciever.

Är det nån som har ett förslag på något billigare reciever till den här Canton-serien?


Tjenare,

Köpte GLE 490, 455, 420 och en onkyo 607 förra veckan. Varför inte köpa en 607 i Sverige för under 4000:- och eventuellt högtalarna i Tyskland? Dock finns det många butiker i Sverige som säljer just detta paket billigt om man pratar lite med dem först :-)

MVH

#150

Postad 08 april 2010 - 22:50

apophis84
  • apophis84
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Hej!

Efter att först ha kollat på högtalare i 4000-klassen har nu mina ögon vänt sig totalt och kikar numer på den populära GLE-serien (GLE 490, GLE 455, GLE 420)
Det är många som använder sig av Onkyo-receivrar och verkar väldigt nöjda. Har dock själv en Yamaha RX-V663 och undrar således om någon har testat GLE 490 med Yamaha-receivern och kan komma med någon åsikt? (Kan ljudet variera såpass mycket på olika märken/modeller?

Den sekundära frågan är val av Sub, där hade jag tänkt mig den feta Yamaha NS-SW700, är detta ett bra val?

MVH


Någon som vet?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.