Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Raidho

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 22 oktober 2016 - 00:39

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Kunde inte hitta en enda tråd som handlar om Raidho så jag tänkte att det kunde vara intressant att höra hur folk upplever dessa.

 

Raidho är ju ett företag där man inte är rädda för att överge de redan upptrampade stigarna och tillverka allt själva från grunden om man upplever att så måste göras för att nå sina mål. En kompromisslöshet som tyvärr också återspeglar sig i prissättningen.  

 

Har precis skaffat instegsmodellen X-1 och har börjat få till ljudet här hemma efter en knölig inledning, eller skulle man kanske säga en baspucklig inledning. Tanken har hela tiden varit att köra dessa ihop med en sub för att komma nära en fullregister lösning i smidig storlek. Fick inledningsvis problem med integrationen mellan subben och X1:orna men nu har det börjat likna något. Det har aldrig varit problem med andra staivare jag haft här hemma så lite förvånande och frustrerande har det varit.

Problemet var nog huvudsakligen att jag läst specen och litade lite för mycket på siffrorna. Det förefaller som att X1 går lägre i frekvens än vad specen säger och uppskattningsvis har jag fått lägga delningen på mellan 65 och 70Hz istället för 80Hz för att komma bort ifrån en otrevlig puckel med tillhörande oprecisa ljudbild. Tror att också avrullningen på basen sker ganska brant vilket gör det lite kinkigt att träffa 3dB punkten med delningen på subben.

Skall försöka fixa en mätmikrofon och mäta upp detta mer exakt. Än så länge har jag bara utgått från att vredet för frekvensdelning på subben är hyfsat linjärt och använt grundskolematte för att hitta någorlunda rätt. 

 

Nu är baspuckel borta och det blev genast något helt annat att lyssna på anläggningen.

 

Hur man uppfattar ljud och ljudideal rent allmänt varierar ju, men förmodligen går det inte att lyssna på dessa utan att förvånas på ett eller annat sätt. Så små med så stort ljud och diskanten är enligt mig något alldeles speciellt som man bara måste höra.

 

Som sagt har ni egna erfarenheter så skriv gärna något i denna tråd.


Redigerat av Blåtand, 22 oktober 2016 - 10:30.


#2

Postad 07 februari 2017 - 12:12

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på att lyssna på C1.1 . 

Av det man läser ska det tydligen vara en helt fantastik stativare?



#3

Postad 07 februari 2017 - 13:06

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på att lyssna på C1.1 .
Av det man läser ska det tydligen vara en helt fantastik stativare?

Har inte pengarna. Hembioconsult säljer KEF reference 1 för 56k i vanlig valnött. Svart kostar 60k.

Redigerat av Buddaz12, 07 februari 2017 - 13:09.


#4

Postad 07 februari 2017 - 22:12

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Är väldigt sugen på att lyssna på C1.1 . 

Av det man läser ska det tydligen vara en helt fantastik stativare?

Alla Raidho som tillverkas idag är enastående i sina respektive prisklasser, men det blir snabbt dyra.

 

Man får väga sina behov på guldvåg. För egen del bara älskar jag deras diskant och den får man redan i instegsmodellen.

Efter att ha funderat en stund tyckte jag det var värt att chansa på X-1 ihop med en sub och det ångrar jag inte i nuläget. 

C1.1 med stativ skulle kostat ca. 70ksek till. Men har man pengarna så är C1.1 ruskigt fina.

 

Om priset saknade betydelse skulle jag haft ett par D1:or, det är något visst med grymma stativare.

Någon sa stora högtalare stora problem små högtalare.....

Det är något jag tycker gäller rätt ofta.


Redigerat av Blåtand, 07 februari 2017 - 22:21.


#5

Postad 09 februari 2017 - 20:32

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Alla Raidho som tillverkas idag är enastående i sina respektive prisklasser, men det blir snabbt dyra.

 

Man får väga sina behov på guldvåg. För egen del bara älskar jag deras diskant och den får man redan i instegsmodellen.

Efter att ha funderat en stund tyckte jag det var värt att chansa på X-1 ihop med en sub och det ångrar jag inte i nuläget. 

C1.1 med stativ skulle kostat ca. 70ksek till. Men har man pengarna så är C1.1 ruskigt fina.

 

Om priset saknade betydelse skulle jag haft ett par D1:or, det är något visst med grymma stativare.

Någon sa stora högtalare stora problem små högtalare.....

Det är något jag tycker gäller rätt ofta.

 

Tack för info. Av det man läser verkar det vara enastående stativare. Tänkte boka tid hos Perfect Sense och lyssna på ett par. Tänkte till och med ta med mina Triangle Magellan Duetto för att jämföra dem side by side.

 

Precis så är det, har alltid haft golvare, men det har aldrig riktigt blivit bra. och stativarna jag har nu gräver utan problem ned till 28-29Hz. Då inser man verkligen att det är stativare jag vill fortsätta med. Lägger hellre pengar på två mycket bra element.

 

D1orna är lite för mycket pengar känner jag just nu..



#6

Postad 10 februari 2017 - 19:59

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för info. Av det man läser verkar det vara enastående stativare. Tänkte boka tid hos Perfect Sense och lyssna på ett par. Tänkte till och med ta med mina Triangle Magellan Duetto för att jämföra dem side by side.

 

Precis så är det, har alltid haft golvare, men det har aldrig riktigt blivit bra. och stativarna jag har nu gräver utan problem ned till 28-29Hz. Då inser man verkligen att det är stativare jag vill fortsätta med. Lägger hellre pengar på två mycket bra element.

 

D1orna är lite för mycket pengar känner jag just nu..

Om du gör jämförelsen så får du se upp lite så du inte lurar dig. Tror iofs att du inser Raidhos förtjänster så snart de börjar spela om de är rätt uppställda. Triangel har i mina öron en liten imponator faktor som kan spela spratt vid en snabbare jämförelse. Raidho har avsevärt lägre känslighet och en fantastisk men på inget sätt överexponerade och tröttande diskant. Jag kan tyvärr inte ge den rättvisa med olika floskler utan du får lyssna och skall du jämföra får du ge det lite tid och fundera över vilken presentation som är mest autentisk. Det är den återgivning som vinner i längden enligt mig.


Redigerat av Blåtand, 10 februari 2017 - 20:00.


#7

Postad 11 februari 2017 - 00:56

Synthesis
  • Synthesis
  • Forumräv

  • 781 inlägg
  • 0

Tack för info. Av det man läser verkar det vara enastående stativare. Tänkte boka tid hos Perfect Sense och lyssna på ett par. Tänkte till och med ta med mina Triangle Magellan Duetto för att jämföra dem side by side.

 

Precis så är det, har alltid haft golvare, men det har aldrig riktigt blivit bra. och stativarna jag har nu gräver utan problem ned till 28-29Hz. Då inser man verkligen att det är stativare jag vill fortsätta med. Lägger hellre pengar på två mycket bra element.

 

D1orna är lite för mycket pengar känner jag just nu..

 

 

Om du ändå ska till Perfect Sense, missa INTE att jämföra mot PMC också... Magiska från topp till botten!



#8

Postad 11 februari 2017 - 12:15

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Lite beroende på hur du resonerar kring användandet av sub och hur högt du tror att du vill spela kan det absolut vara intressant att även testa X-1.

Eftersom de inte spelar så mycket lägre än 80Hz kan dessa användas som topp och klara att hänga med till relativt höga nivåer. I mitt rum på ca 27-28m2 kan jag spela på tillräckligt högt nivå med dessa och en REL (oberoende av musikval). Kommer nog iofs att bli en REL till inom kort. Men det är mest för en bättre och jämnare bas inte för att mängden inte räcker.

Fördelen med X-1  är att de är lätt placerade och mycket diskreta. Väldigt svårt att fatta att de dessa småttingar kan fylla upp med så mycket ljud.

 

X-2 är ju också ett alternativ, visserligen golvare men mycket diskreta även dessa och något billigare än C1.1 med stativ.

 

En klar fördel med C1.1 för utom att den är grymt bra redan från början är att om man i framtiden skulle vilja så går de att uppgradera till D1.1 den möjligheten kommer först med att man tar steget upp i C-serien.

 

Absolut skall man passa på att testa även annat som är intressant när så mycket pengar är på väga att byta ägare.
Det skall ju helst inte bli ett ångerköp.


Redigerat av Blåtand, 11 februari 2017 - 12:19.


#9

Postad 20 februari 2017 - 19:25

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Tack för info. Av det man läser verkar det vara enastående stativare. Tänkte boka tid hos Perfect Sense och lyssna på ett par. Tänkte till och med ta med mina Triangle Magellan Duetto för att jämföra dem side by side.

 

Precis så är det, har alltid haft golvare, men det har aldrig riktigt blivit bra. och stativarna jag har nu gräver utan problem ned till 28-29Hz. Då inser man verkligen att det är stativare jag vill fortsätta med. Lägger hellre pengar på två mycket bra element.

 

D1orna är lite för mycket pengar känner jag just nu..

Hur gick det blev det något besök på Perfect Sense?
Nyfiken på vad du tyckte..



#10

Postad 20 februari 2017 - 22:06

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

Hur gick det blev det något besök på Perfect Sense?
Nyfiken på vad du tyckte..

 

Hello !

Sist jag pratade med PF så skulle renoveringen vara klar mars/april ... med andra ord har jag inte kunnat testa några högtalare. Är själv väldigt nyfiken, kommer som sagt ha med mina stativare , Magellan Duetto, och jämföra.



#11

Postad 30 augusti 2017 - 21:39

Gunlurr
  • Gunlurr
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Hello !

Sist jag pratade med PF så skulle renoveringen vara klar mars/april ... med andra ord har jag inte kunnat testa några högtalare. Är själv väldigt nyfiken, kommer som sagt ha med mina stativare , Magellan Duetto, och jämföra.

 

PS lokal är klar nu, har du varit där och lyssnat än? Lite nyfiken på vad du tyckte. :) 



#12

Postad 30 augusti 2017 - 21:45

Phonophilos
  • Phonophilos
  • Lärjunge

  • 367 inlägg
  • 0

PS lokal är klar nu, har du varit där och lyssnat än? Lite nyfiken på vad du tyckte.  :)

 

Hallå!

Har haft ett par hemma men hade för lite bredd på rummet för att få till en bra sweetspot ...

Har varit förbi PF och lyssnat på annat. En mycket bra hifi butik :) !!!



#13

Postad 31 augusti 2017 - 15:13

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hallå!

Har haft ett par hemma men hade för lite bredd på rummet för att få till en bra sweetspot ...

Har varit förbi PF och lyssnat på annat. En mycket bra hifi butik :) !!!

Synd att du inte fick till Sweet Spot med Raidho, men du har ju redan bra högtalare :)

Lyssnade på Magellan för ett tag sedan och de lät riktigt bra.



#14

Postad 16 september 2017 - 12:55

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hallå!

Har haft ett par hemma men hade för lite bredd på rummet för att få till en bra sweetspot ...

Har varit förbi PF och lyssnat på annat. En mycket bra hifi butik :) !!!

Glömde fråga vilken modell du hade hemma?


Redigerat av Blåtand, 16 september 2017 - 12:55.


#15

Postad 17 september 2017 - 21:28

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Hej Blåtand! 

 

Vill/kan du beskriva skillnaderna mellan Scansonic MB1 Och dina Raidho?

Jag har MB1:or och undrar om du tycker det högre priset är välmotiverat.

 

Hur delar du? Låter du dom spela fullregister och möter upp med suben där de faller av?



#16

Postad 18 september 2017 - 16:14

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Hej Blåtand! 

 

Vill/kan du beskriva skillnaderna mellan Scansonic MB1 Och dina Raidho?

Jag har MB1:or och undrar om du tycker det högre priset är välmotiverat.

 

Hur delar du? Låter du dom spela fullregister och möter upp med suben där de faller av?

Som jag har det nu så delar jag inte av mina Raidho till musik utan har försökt att träffa 3dB punkten så bra det går med mina subbar.
Kombinationen spelar all musik bra till rimliga ljudnivåer i mitt rum på ca 25m2. Men det är inte en uppsättning för SPL-freaks då stativarna bottnar innan man når riktigt höga nivåer. Något man skulle kunna påverka i någon mån med en högre delning men det får ju andra konsekvenser.

 

I hemmabioläget har jag satt dem som small och lagt delningen på specificerad undre gränsfrekvens. Ingen större skillnad kan tyckas men sannolikt spelar det en hel del under specade 80Hz annars, vilket då skulle leda till att det bottnar tidigare. Deras fantastiska upplösning betalar sig även till film.

 

Skillnaden mellan MB-1 och Raidho X1 finns där helt klart men om det är värt merkostnaden är väl upp till var och en?
Själv hade jag turen att komma över mina begagnade fast i nyskick, därav att jag gjorde bytet.

 

För priset tycker jag MB-1 är fantastiska med sin förmåga att måla upp en stor stereobild som kanske den främsta egenskapen.
Att det sedan är lättplacerade samt spelar väldigt öppet och klart med låg dist. gör att jag för den budgeten skulle övervägt dessa starkt igen.

Men även om MB-1 gör så gott som allt rätt så får de se sig frånåkta av X1 på alla parametrar utom basförmågan.

 

Det jag tycker man får med Raidho är ännu högre byggkvalité, reptilsnabba element i absolut världsklass med extremt låg distorsion vid normala lyssningsvolymer. Detta gör att ljudet i de övre registren är kusligt naturligt. För att få till helheten behöver man ha minst en separat sub som komplement.

Då jag ändå har sub till både musik och film så är det inget problem. Mellanregister och diskant i dessa överträffar det mesta jag har hört. Visst kan man ibland känna att man skulle vilja ha lite mer elementyta eller något mer lättdrivet men skall man spela i samma liga kvalitativt och få detta så hamnar priset långt över min budget i vilket fall.


Redigerat av Blåtand, 18 september 2017 - 16:53.


#17

Postad 18 september 2017 - 18:46

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Tack!

Visst är MB:1 bra, inget snack om den saken. Men ibland blir suget stort efter uppgradering, håller ögonen öppna och spanar på begmarknaden, men det är inte ofta man ser Raidho där.

 

Angående delning så har jag testat att dela mina Scansonic vid 100Hz mot olika basar med bra resultat.



#18

Postad 18 september 2017 - 19:05

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Får se, kanske kan bli lite tid för experiment med delningsfrekvenser senare men jag har lite att göra först för att labba in nivåerna efter köp av sub nr 2.
Nu när jag har basarna kopplade en på vardera kanalen och placerade i direkt anslutning till respektive front så kanske en hög delning är okej.

Tycker att man börjar höra varifrån basen kommer när man stegar upp delningen till 100Hz, men det är förmodligen mindre påtagligt nu med två basar. 

 

Ja skall man hitta några Raidho begagnat får man hålla ögonen öppna :)

 

Men om du lyssnar på dem och du skulle tycka att det är helt i din smak så kanske priset för nya är ok?



#19

Postad 18 september 2017 - 20:27

gflar
  • gflar
  • Amatör

  • 97 inlägg
  • 0

Ja det blir viktigare med placering och antal ju högre upp man går i delningen, det är sant.

Har "investerat" för mycket i ljud den senaste tiden så att köpa nytt till anläggning 2 är nog inte aktuellt på ett bra tag.

Måste nog sälja undan en del prylar innan. Men helt klart intressant med Raidho :) , jag spanar på beg-sajterna.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.