Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Högtalare till hemmabio och musik! Minsta möjliga kompromiss!

227 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 25 juli 2017 - 16:29

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Där måste finnas högtalare som kan göra bägge delarna!
Jag står inte ut med tanken att behöva välja en sida bara.

Ex. Stört sugen på att köpa ett Procella system. Men detta är högtalare för renodlat bio.
Mitt nuvarande Klipsch anser jag briljerar mest till film. Det är hög dynamik och mycket pang för pengarna. Känner dock att musik blir lidande..
Till följd lyssnar jag inte alls lika mycket längre..

Kom med förslag, ni som är nöjda på bägge parter!

#2

Postad 25 juli 2017 - 16:35

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

  • 839 inlägg
  • 0

Kolla in ATC, kör med ATC SCM 19 v2.

Känns som endgame när det kommer till högtalare om jag inte flyttar till mycket större, då blir det till att spana in deras golvare.



#3

Postad 25 juli 2017 - 16:40

Jolt
  • Jolt
  • Beroende

  • 1 323 inlägg
  • 0

Två saker som är lite svårt här . .

 

Att hitta en bra center o att placera denna riktigt.

Man kan givetvis gå för 3st identiska frontar bakom en AT-duk, men även det blir klurigt då de flesta "hifi högtalare" vill stå en bra bit från bakvägg.

 

Jag valde att sälja "hifi systemet" o gå för ett Procella placerat bakom AT-duk. . .inte en så stor ljud kompromiss som man kan tro



#4

Postad 25 juli 2017 - 18:06

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Om det handlar om minsta möjliga kompromiss och du är nöjd med filmljudet som du har. Då är ju saken klar. Köp en separat rigg för musik. Enklare kan det väl inte bli?



#5

Postad 25 juli 2017 - 18:26

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Revel, serie efter budget. :)



#6

Postad 25 juli 2017 - 18:48

Unregistered77a7e886
  • Unregistered77a7e886
  • Veteran

  • 1 880 inlägg
  • 0

Skulle nog inte kunna leva med Klipsch till film heller efter vad jag hört från dem. Tycker inte att de låter bra. Hur mycket är du beredd att betala? Ville inte kompromissa när jag köpte de största modellerna i Elacs 240-serie men nu har jag bytt till 500-serien på frontar och center. Gick inte att stå emot efter att jag provlyssnat. Centern CC 501 går att köpa för bara 18k + frakt från MD Sound i Tyskland. Enorm valuta för pengarna. Golvarna är inte lika lätta att fynda men jag stal ett par 507:or utställningsex för 42k + frakt. FS 407 eller 409 skulle säkert passa utmärkt till den centern också.


Redigerat av Unregistered77a7e886, 25 juli 2017 - 18:49.


#7

Postad 25 juli 2017 - 19:44

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0
Hej!

Revel är bland det absolut bästa du kan köpa idag.

Kliver du in på Performa serien så kan du välja en maffig center till stativarna eller golvarna.

//Micke

#8

Postad 25 juli 2017 - 20:24

Crille99
  • Crille99
  • Forumräv

  • 801 inlägg
  • 0
Det där med separat rigg går bort, dels pga utrymme och tycker om smidigheten med ett system.

Budgeten är hög, men tänkte ta det i omgångar och inte allt på en gång.

#9

Postad 25 juli 2017 - 20:55

hundrakg
  • hundrakg
  • Mästare

  • 3 158 inlägg
  • 0

varför nämner ingen IS (jag är faktiskt lite allvarlig).....



#10

Postad 25 juli 2017 - 22:43

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0
Vet ej budget. KEF Reference 1 borde väl passa din stora budget. Flera gånger behagligare än Klipsch Paladium om du vill ha en jämbördig referens. Lite mer rakt på och med bra mellanregister och något man kan lyssna på under en längre tid. KEF är i mina öron just som det skall låta utan några krusiduller ok att det kan låta lite ljust, det beror mer på material valet i form utav aluminium.
Audio Physic tycker jag också är en bra kandidat. Lite dyra fast med bra ärligt ljud.

Redigerat av Buddaz12, 25 juli 2017 - 22:52.


#11

Postad 26 juli 2017 - 01:25

Unregistered2ef9a1b1
  • Unregistered2ef9a1b1
  • Forumräv

  • 546 inlägg
  • 0

Varför nämner du inte fler förutsättningar som:

utrymme, akustik, budget, ljudpreferens, utseende, krav på antal ljudkanaler (t ex samma tillverkare för rent Atmos system) m m.

 

 

Lättast placeringsmässigt utifrån krav är aktiva stativhögtalare plus 2+ subbar.

En tradionell "center" är endast nödvändig då den är synlig Edit: (utanför duk).

 

Förslag utifrån personlig smak och utan krav på förstärkare:

 

ATC - slår allt utom byggsats på fingrarna. Obefintlig lyssningströtthet.

http://atcloudspeakers.co.uk/

 

Quested - jämförbart med ATC. Går att få mer prisvärt utanför Sverige/begagnat.

http://quested.com/

 

Emotiva, toppmodellen:

https://emotiva.com/...itors/stealth-8

 

Passiva lösningar:

Swans/HiVi

http://www.swanspeak...view.asp?id=409

 

ATC

Ino Audio (finns begagnat för dig som inte vill vänta på byggtid alt. byggsats).

Säljes även under namnet Guru Audio men dessa modeller är mindre och färre.


Redigerat av Unregistered2ef9a1b1, 06 augusti 2017 - 09:52.


#12

Postad 26 juli 2017 - 06:33

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vet ej budget. KEF Reference 1 borde väl passa din stora budget. Flera gånger behagligare än Klipsch Paladium om du vill ha en jämbördig referens. Lite mer rakt på och med bra mellanregister och något man kan lyssna på under en längre tid. KEF är i mina öron just som det skall låta utan några krusiduller ok att det kan låta lite ljust, det beror mer på material valet i form utav aluminium.
Audio Physic tycker jag också är en bra kandidat. Lite dyra fast med bra ärligt ljud.


Hej!

Lyssnar på Revel Buddaz?

Jag gillar KEF skarpt! Både lyssnat mycket och ägt KEF.

Men jag tycker Revel är ett snäpp upp ifrån KEF!

Ännu linjärare frekvensgång on/off axis.

//Micke

#13

Postad 26 juli 2017 - 07:13

Unregistered25ca2af0
  • Unregistered25ca2af0
  • Beroende

  • 1 009 inlägg
  • 0

Sj kör jag med Martin logan fram (tänker köpa även bak men det kommer senare)
Detta ska kompletteras med sub (troligen Velodyne pga storlek ffa)
Tillsammans med Rotel (slutsteg) och Marantz (AV-prosessor)

 

Tycker personligen att det låter bra med denna uppsättningen, men glöm inte att det är bra med akustik med, lite tyg och mattor kan göra rätt mycket faktiskt.



#14

Postad 26 juli 2017 - 07:25

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1 051 inlägg
  • 0
En riktigt bra högtalare är ju alltid en bra högtalare oavsett om den används till musiklyssning eller när man tittar på film.
Riktigt bra högtalare och elektronik fixar båda delarna.
Exempel:
https://www.minhembio.com/d00m

Redigerat av hampestampe, 26 juli 2017 - 07:26.


#15

Postad 26 juli 2017 - 13:23

Buddaz12
  • Buddaz12
  • Veteran

  • 1 723 inlägg
  • 0

Hej!

Lyssnar på Revel Buddaz?

Jag gillar KEF skarpt! Både lyssnat mycket och ägt KEF.

Men jag tycker Revel är ett snäpp upp ifrån KEF!

Ännu linjärare frekvensgång on/off axis.

//Micke

Behöver inga nya högtalare och om jag skulle köpa nytt väntar jag på KEF Rmk2. Har andra projekt på gång. Får se vad jag råkar lyssna härnäst.

Redigerat av Buddaz12, 26 juli 2017 - 13:26.


#16

Postad 26 juli 2017 - 13:53

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Där måste finnas högtalare som kan göra bägge delarna!
Jag står inte ut med tanken att behöva välja en sida bara.

Ex. Stört sugen på att köpa ett Procella system. Men detta är högtalare för renodlat bio.
Mitt nuvarande Klipsch anser jag briljerar mest till film. Det är hög dynamik och mycket pang för pengarna. Känner dock att musik blir lidande..
Till följd lyssnar jag inte alls lika mycket längre..

Kom med förslag, ni som är nöjda på bägge parter!

Har inga förslag att ge så här inledningsvis, men en reflektion som kanske är väl värd att fundera på.

 

I mitt huvud så låter det jätteegendomligt att det skulle finnas någon konflikt mellan högtalare för film och för musik. Men att det för mej låter konstigt beror på att jag inte gör någon skillnad på vad det är för ljud som mina högtalare ska spela upp.

 

Min ambition med ljudanläggningen är att försöka skapa en anläggning som kan leverera så verklighetstroget ljud som möjligt, med prio på de egenskaperna som jag tycker är mest värdefulla för att få ett verklighetstroget ljud.

 

Jag är en 3D-nisse och prioriterar en ljudbild som "målas upp" framför mej (och till viss del runt om mej) där jag kan höra från var olika ljud kommer ifrån. Om ett pistolskott avfyras från en punkt 12 meter framför mej och 2 meter till vänster så vill jag att ljudanläggningen ska kunna skapa denna illusionen också tillräckligt bra. Om någon knäpper till på en gitarrsträng från en punkt 2 meter framför mej och 2 meter till höger så är det den illusionen jag vill att högtalarna ska förmedla.

 

Det spelar liksom inte någon roll om det är ett ljud i en film eller ett ljud ifrån en orkester som spelas upp, mina önskemål och prioriteringar är desamma ändå. 

-Verklighetstroget ljud, med prio på 3D återgivning.

 

Nu kan ju någon annan ha samma önskemål, men kanske med prio på dynamik (procella är t.ex. riktigt duktiga på att återge ett stort dynamiskt omfång), men då handlar det kanske mer om att trycket från pistolskottet ska vara verlighetstroget och kanske t.o.m. kännas i magen. Lite andra prioriteringar.

 

Jag misstänker att de som tycker att det inte går att hitta en ljudanläggning som är bra både till film och till musik, har dessa problem p.g.a. de har OLIKA prioriteringar och önskemål beroende på om dom tittar på film eller lyssnar på musik.

 

Har man olika preferenser vid film och musik då blir det per definition också omöjligt att hitta ett högtalarsystem som är perfekt. Vilket innebär att det tillfredsställer lika bra vid filmtittande som vid musikspelande.

 

Det man då kan göra är att köpa dyrare och bättre högtalare så att det högtalarna gör sämst fortfarande är tillräckligt bra enligt ens egna åsikter, men då brukar det inte bli billigt...

 

En bra början tror jag kan vara att reda ut vilka preferenser man själv har. Är dom olika beroende på om det är film eller musik eller är det samma oavsett källa?

 

Lyckas man inte reda ut detta så finns det inga andra goda råd än att gå ut och provlyssna högtalarsystem tills man tröttnar på det och gör ett val...



#17

Postad 26 juli 2017 - 15:18

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 518 inlägg
  • 0

Jag var i motsvarande situation för några år sen, övervägde både mer bioinriktade system och system med golvhögtalare och center. Slutade med det senare och de Revel Performa3 som kan ses i mitt galleri här.

 

Finns en lång tråd på forumet Component om vilka övervägande jag gjorde och vad jag lyssnade på då. Det har gått några år sen dess, men många modeller är aktuella än. http://www.component...showtopic=16182

 

Revel får av någon outgrundlig anledning väldigt lite uppmärksamhet i Sverige. Varken HiFi & Musik eller Hemmabio har skrivit om Performa3 sen de introducerades för snart fyra år sen, trots att de fått mycket fina recensioner internationellt. Har inte heller sett att de skrivit om Concerta2, möjligtvis nån rad under nyheter.



#18

Postad 26 juli 2017 - 15:56

Blåtand
  • Blåtand
  • Mästare

  • 3 140 inlägg
  • 0

Där måste finnas högtalare som kan göra bägge delarna!
Jag står inte ut med tanken att behöva välja en sida bara.

Ex. Stört sugen på att köpa ett Procella system. Men detta är högtalare för renodlat bio.
Mitt nuvarande Klipsch anser jag briljerar mest till film. Det är hög dynamik och mycket pang för pengarna. Känner dock att musik blir lidande..
Till följd lyssnar jag inte alls lika mycket längre..

Kom med förslag, ni som är nöjda på bägge parter!

 

Med tanke på att du valt klipsch tidigare och drömmer om Procella till film så kan man ana att du någonstans ändå gillar horn.

 

Tills jag förra helgen lyssnade på Triangel så var jag väldigt skeptisk till detta fabrikat från en tidigare upplevelse jag haft men jag kan varmt rekommendera en lyssning på Triangle Signature seriens högtalare. Betydligt mer hifi än Klipsch enligt mig, att de är relativt lättdrivna gör ju inte saken sämre.



#19

Postad 26 juli 2017 - 22:13

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 1

Jag gillar Ino audio och kan rekommendera det. Beroende på budget och SPL behov så skulle ett par i28 med Y-4 basar och 6-8 st A2 surround, vara en utmärkt anläggning för musik och film.



#20

Postad 26 juli 2017 - 22:18

GuessWho
  • GuessWho
  • Beroende

  • 1 314 inlägg
  • 0

Eftersom mitt förra inlägg inte innehöll några konkreta förslag alls (mer än ett litet omnämnande om procella) så tänkte jag föreslå att intresserade att kika lite på begagnat marknaden. Inte för att det är mycket billigare utan för att man kan få otroligt mycket välljud för pengarna jämfört med vad nya högtalare kostar och presterar.

 

Själv sitter jag med ett ett system baserat på en marantz förförstärkare (7300 något) dubbla HK Signature 5 kanals slutsteg (biampat!) och Canton högtalarsystem (RC-L som frontar, center och dipol-surround ifrån samma serie) tillsammans med ett par AE Aegis och AE 120 som kompletterande högtalare för surround back m.m..

 

Det finns bättre system, men mitt system som jag har köpt begagnat har inte kostat mer än i runda slängar 25 lax. Skulle jag köpa ett nytt system som presterar samma dynamik, 3D och klangrenhet så hade jag nog fått betala ca 3 gånger pengarna MINST!!!

 

Som sagt. Kolla in begagnat marknaden.

Om man inte är rädd för att pussla lite, ägna lite tid och omsorg åt inköpen så är begagnat marknaden extremt prisvärd...



#21

Postad 26 juli 2017 - 22:54

Lakritsen
  • Lakritsen
  • Användare

  • 119 inlägg
  • 0

Köpte nyligen nya högtalare och ett krav var att dom skulle funka lika bra till film som musik.

Kom in på hembiobutiken i Sundbyberg fast besluten att jag skulle ha Monitor Audio, kom därifrån med en beställning på Triangle.

 

Har du möjlighet att lyssna på det märket så GÖR det. Kan varmt rekommenderas. ;)



#22

Postad 27 juli 2017 - 06:29

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jag var i motsvarande situation för några år sen, övervägde både mer bioinriktade system och system med golvhögtalare och center. Slutade med det senare och de Revel Performa3 som kan ses i mitt galleri här.

Finns en lång tråd på forumet Component om vilka övervägande jag gjorde och vad jag lyssnade på då. Det har gått några år sen dess, men många modeller är aktuella än. http://www.component...showtopic=16182

Revel får av någon outgrundlig anledning väldigt lite uppmärksamhet i Sverige. Varken HiFi & Musik eller Hemmabio har skrivit om Performa3 sen de introducerades för snart fyra år sen, trots att de fått mycket fina recensioner internationellt. Har inte heller sett att de skrivit om Concerta2, möjligtvis nån rad under nyheter.


Hej!

Ja det finns ju en anledning varför över 80% av alla filmer idag mastras med Revel/JBL högtalare.

Dolbys största mest påkostade rum använder Revel Salon2 högtalarna.

Och varför musikstudios också använder Revel/JBL högtalare.

Det är Dr floyd toole och sean olives enorma Kundkap och forskning som ligger bakom Revel och JBL.

//Micke

#23

Postad 27 juli 2017 - 08:16

baconaboo
  • baconaboo
  • Lärjunge

  • 298 inlägg
  • 0

Även jag har mitt stora intresse i film men vill ha möjligheten till bra musiklyssning.

Jag snurrade runt med olika högtalarmärken fram och tillbaka.

 

Under ett besök på Hembiobutikens förra butik i Sthlm så hörde jag Triangle Signature Delta direkt då man klev in i entrén.

Sökte mig in till högtalarna och var frälst.

Då var det en Beyoncekonsert som spelades upp via bluray.

 

Gjorde ett besök till sedan och tittade på lite film i en 5.0 uppsättning med center och surround i samma serie.

Var också helt galet bra.

 

Jag köpte golvarna direkt och kompletterade med resterande högtalare för att själv få en 5.0 uppsättning vart efter ekonomi tillät.

Har inte ångrat mig en sekund sen den dagen.

 

Tror dessutom hembiobutiken har dessa högtalare på kampanj nu, vilket får anses som ett galet kap.

 

Spring och köp!



#24

Postad 27 juli 2017 - 08:35

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Vad ligger budget på I runda slängar och vilken processor har du I åtanke?

Just på processorsidan finns det en massa godis som kan förvandla en halvbra anläggning till något riktigt bra.



#25

Postad 27 juli 2017 - 09:00

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Vad ligger budget på I runda slängar och vilken processor har du I åtanke?
Just på processorsidan finns det en massa godis som kan förvandla en halvbra anläggning till något riktigt bra.


Helt rätt!

En processor med bra EQ möjligheter är ett måste för att ens kunna få något som kallas välljud för musik och film.

Nog den absolut största myten och okunskapen i ljudvärlden idag tyvärr.

Till och med om man sitter med ett väldigt väldigt bra behandlat rum så finns det alltid något nan kan åtgärda med en EQ som gör det bättre.

//Micke

#26

Postad 27 juli 2017 - 09:12

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

En riktigt bra högtalare är ju alltid en bra högtalare oavsett om den används till musiklyssning eller när man tittar på film.
Riktigt bra högtalare och elektronik fixar båda delarna.
Exempel:
https://www.minhembio.com/d00m

 

Haft lillebror F2.2 och de låter riktigt bra till både musik/musik, men var för stora för mitt vardagsrum för att blomma ut. Har även ett par M808 ståendes här och de imponerar till film i hela registret är hemma. Swans F1.1A har jag inte hört själv men ska åka och få demo på dem av nyfikenhet. Ska tydligen vara brutala  :) Ser inte T.S förutsättningar eller budget?


Redigerat av mcmike, 27 juli 2017 - 09:14.


#27

Postad 27 juli 2017 - 09:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

JBL LSR308, bas på high diskant efter tycke.

 

 

Det mest prisvärda jag hört. kan spela på bra! funkar klockrent direkt vid vägg.

Väldigt lite att klaga på oaktat priset.

 

Lillebror kan vara intressant med kanske?

 

sen att de är rätt fula får man på köpet...



#28

Postad 27 juli 2017 - 10:03

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

JBL LSR308, bas på high diskant efter tycke.



Det mest prisvärda jag hört. kan spela på bra! funkar klockrent direkt vid vägg.
Väldigt lite att klaga på oaktat priset.

Lillebror kan vara intressant med kanske?


sen att de är rätt fula får man på köpet...


Väldigt prisvärda minst sagt!!

Men nu vill TS ha kompromisslösa högtalare och då skulle han i såfall titta på 7-serien som är makalöst bra.

//Micke

#29

Postad 27 juli 2017 - 10:21

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Väldigt prisvärda minst sagt!!

Men nu vill TS ha kompromisslösa högtalare och då skulle han i såfall titta på 7-serien som är makalöst bra.

//Micke

jag har inte hört 7-serien och kan inte rekommendera, men LSR308 har jag hört på några olika ställen och de är så bra att de passar i en anläggning med högt ställda krav. Jag är vanlitgvis inte ett fan av JBL alls och misstänker att den dyrare serien har lobotomerande diskant som för mig är jbls signum.

 

Billigt behöver inte vara dålligt.Visst det finns bättre men till 10ggr priset och då tycker jag att man bör lägga de pengarna på akustikåtgärder, sköna möbler istället för det blir bättre än samma peng på bara bättre högtalare.:)



#30

Postad 27 juli 2017 - 19:08

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Jobbar och driver en inspelningsstudio. har till dags datum säkerligen medverkat på ett 50 tal produktioner med diverse band både som tekniker och producent. I studio är det viktigt med en så rak lyssning som möjligt. Men att rekommendera JBL:s budget Kina burkar till HiFi har jag svårt att förstå? Varför man nu ens skulle vilja ha studionärfältare i hemma miljö är för mig rätt obegripligt...



#31

Postad 27 juli 2017 - 19:44

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Jobbar och driver en inspelningsstudio. har till dags datum säkerligen medverkat på ett 50 tal produktioner med diverse band både som tekniker och producent. I studio är det viktigt med en så rak lyssning som möjligt. Men att rekommendera JBL:s budget Kina burkar till HiFi har jag svårt att förstå? Varför man nu ens skulle vilja ha studionärfältare i hemma miljö är för mig rätt obegripligt...

ok, så vad skiljer dessa "kina" burkar från de du har som antagligen också är manufactured i kina? :)

 

Vad är skillnaden mellan en studiomonitor och en som inte är det då?

En studiomonitor ska ha en rak tonkurva, men en hifi högtalare ska mäta krokigt?



#32

Postad 27 juli 2017 - 21:14

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

ok, så vad skiljer dessa "kina" burkar från de du har som antagligen också är manufactured i kina? :)

 

Vad är skillnaden mellan en studiomonitor och en som inte är det då?

En studiomonitor ska ha en rak tonkurva, men en hifi högtalare ska mäta krokigt?

 

Ja du, en burk som kostar 2k har antagligen en helt annan byggkvalité än en som kostar mer. Tvivlar dessutom rätt starkt på att den besitter så värst många egenskaper som jag skulle vilja ha vid eventuella studiosessions. Enligt mig ska en studiohögtalare leverera en ärlig lyssning så att man ska ha möjlighet att kunna jobba med materialet ifråga.

 

Det som skiljer en Hifi högtalare i mina öron är att de alltsom oftast inte låter speciellt roligt att vardagslyssna på. En bra monitor är ofta analytisk och ska vara väldigt avslöjande just för att man ska höra problemområden. Sitter själv med bla Trident HG3, Event m.m. och de är strålande att jobba med men sjukt tråkiga för ren musiklyssning. De flesta HiFi högtalare har inte dessa egenskaper.


Redigerat av Greedy, 27 juli 2017 - 21:16.


#33

Postad 27 juli 2017 - 21:54

gsson
  • gsson
  • Beroende

  • 1 271 inlägg
  • 0

Ja du, en burk som kostar 2k har antagligen en helt annan byggkvalité än en som kostar mer. Tvivlar dessutom rätt starkt på att den besitter så värst många egenskaper som jag skulle vilja ha vid eventuella studiosessions. Enligt mig ska en studiohögtalare leverera en ärlig lyssning så att man ska ha möjlighet att kunna jobba med materialet ifråga.

 

Det som skiljer en Hifi högtalare i mina öron är att de alltsom oftast inte låter speciellt roligt att vardagslyssna på. En bra monitor är ofta analytisk och ska vara väldigt avslöjande just för att man ska höra problemområden. Sitter själv med bla Trident HG3, Event m.m. och de är strålande att jobba med men sjukt tråkiga för ren musiklyssning. De flesta HiFi högtalare har inte dessa egenskaper.

ja, de väger lite och är lite plastiga, absolut.

ang vad du vill höra går ju inte att diskutera, särskilt inte när vi inte hört båda högtalarna :)

Vet inte vad du menar med analytisk, låter som mycket diskant och övre mellanregister.

Får du möjlighet så lyssna på dem med ett öppet sinne som inte är fördunklat av prislappen.

Här är en länk med lite mätningar o annat kul.

http://noaudiophile.com/JBL_LSR308/

 

jag har mätt som hastigast på dem oxå och får inte den höjningen mellan 1-4khz som länkens mätningar visar. utan snarare en liten svacka centrerad kring 1,5khz.

Då med bas high och diskant på 0 eller low, väggnära placering.

 

Hade varit kul o kunna få lyssna på lite större monitorer någon gång, låg dist är trevligt :)



#34

Postad 27 juli 2017 - 22:13

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Jo jag är möjligtvis lite skadad av jobbet. Lyssnar inte mycket på musik på fritiden då det är skönt med tystnad efter att ha suttit med en mix eller ett band som spelar in i 4 dagar i sträck. Då jag lyssnar kan jag gilla rätt vardagliga högtalare som kanske inte alltid är de dyraste eller bästa men som kanske kan leverera en nöjsam lyssning.

 

Monitorer har ju en tendens att som sagt kunna vara väldigt analytiska. Vilket i min värld är att de är väldigt avslöjande. Lyssna t.ex. på ett par Yamaha NS-10 så förstår du. De låter mer eller mindre skit men oj vad man hör saker i dessa.

 

Dessa JBL kan absolut funka att lyssna på men det jag vänder mig emot är ju just detta med att ha att ha en närfältsmonitor som hifi-högtalare.



#35

Postad 27 juli 2017 - 22:25

Unregisteredd3223510
  • Unregisteredd3223510
  • Användare

  • 155 inlägg
  • 0
Varför inte Pioneer S-1ex de kan båda

#36

Postad 28 juli 2017 - 01:06

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Vad ligger budget på I runda slängar och vilken processor har du I åtanke?

Just på processorsidan finns det en massa godis som kan förvandla en halvbra anläggning till något riktigt bra.

Jaså? Hur gör de detta?



#37

Postad 28 juli 2017 - 07:49

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Jaså? Hur gör de detta?


Genom bra EQ möjligheter.

#38

Postad 28 juli 2017 - 21:03

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jaså? Hur gör de detta?

PEQ, förfinad BM, FIR filter alá Dirac tex.



#39

Postad 28 juli 2017 - 21:06

robert293
  • robert293
  • Guru

  • 4 533 inlägg
  • 0

Mitt tips är att anlita en akustiker samt få ut dina Klipsch en bit ifrån bakväggen.

Hört dessa Klipsch i både dålig akustik (lät inget vidare) samt under relativt bra förutsättningar och vid sistnämnda så spelade de väldigt bra....A-B jämförde samtidigt med ett par Martin Logan för 45k och personligen gillade jag Klipschen mer.

 

Men klart så finns det bättre men det brukar gå upp en aning i pris om du vill ha kvar dynamiken/spl ifrån det systemet du har....Skulle faktiskt säga: väldigt dyrt.



#40

Postad 29 juli 2017 - 00:31

Greedy
  • Greedy
  • Forumräv

  • 744 inlägg
  • 0

Innan du börjar labba med eq å grejer så skulle jag rekommendera att du mäter upp rummet för att hitta problemområden i ditt rum. Sen kan du åtgärda det hela med akustikreglering. Du kommer bli förvånad vad man kan göra med relativt enkla medel. Dock måste du först veta var du har problem i din lyssning.

 

http://www.roomeqwizard.com



#41

Postad 29 juli 2017 - 02:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 2

PEQ, förfinad BM, FIR filter alá Dirac tex.

Finns ingen EQ eller dyl som kan göra det som du fixar i rummet med akustiken. Och självfallet kommer inte dyl förbättra en dålig högtalare.
Köp rätt prylar och fixa i rummet. Kommer låta 1000 gånger bättre än slaskhögtalare med massa EQ/PEQ etc.



#42

Postad 29 juli 2017 - 06:09

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Finns ingen EQ eller dyl som kan göra det som du fixar i rummet med akustiken. Och självfallet kommer inte dyl förbättra en dålig högtalare.
Köp rätt prylar och fixa i rummet. Kommer låta 1000 gånger bättre än slaskhögtalare med massa EQ/PEQ etc.


Ett bra akustikreglerat rum är såklart att föredra men till och med i ett sådant rum kan en EQ av nått slag förbättra ljudet ytterligare.

I ett betydligt sämre rum gör typ Dirac eller en manuell PEQ underverk!

//Micke

#43

Postad 29 juli 2017 - 09:07

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Finns ingen EQ eller dyl som kan göra det som du fixar i rummet med akustiken. Och självfallet kommer inte dyl förbättra en dålig högtalare.
Köp rätt prylar och fixa i rummet. Kommer låta 1000 gånger bättre än slaskhögtalare med massa EQ/PEQ etc.

Var och en får ha sin egen uppfattning :)

Och var du fick slaskhögtalare ifrån vet jag inte, jag skrev halvbra :)

Vad man sen räknar som halvbra, ja det bestämmer man själv.

 

När det kommer till rumsakustik så även om vi behandlar det rejält efter konstens regler så är vi ändå inte i närheten av komma dit man kan komma med PEQ och speciellt FIR filter.

Det som sätter käppar i hjulet är avståndet vi sitter på, det går inte att få till impulsrespons utan att mixtra med signalen.

Med FIR filter kommer man närmare till hur en högtalare beter sig i anechoic kammare vilket i sin tur påverkar rummets inverkan.

 

Som här, vad du ser är reflexer över tid sett från lyssningspositionen, blå är utan Dirac, grön är med.

http://i.imgur.com/qqyzzFG.png

 

Helmholtz eller kvartsvågrör sänker en resonans med 1-2db om den kan stå på rätt ställe och en rumsresonans kan lätt ligga på +12db.

Har man sedan otur då han man alla 3 primära resonanser i sin närhet, det blir ganska stora saker som ska in i rummet oberoende slaskhögtalare eller inte.

Så med ett enkelt hjälpmedel kan man komma till rätta med problemet vilket syns även syns på vattenfallet och Deacy, resonanserna stendör.

Resonanser påverkar även groupdelay något fruktansvärt (enkelt så kan man säga att GD är signal vs ljud ur högtalaren) vilket i sin tur påverkar bla fasen.

 

Största fallgropen med Dirac imho är uppmätningen för det kan ta ett par rundor innan allt sitter där.

Med en "bra" mätning som grund så kan du fippla runt med återgivningen som du vill, du har inga direkta begränsingar.

Mätningar ska sen heller inte ligga till grund för det vi kallar Bra återgivning, det är ett redskap att använda.

 

 

*edit*

Stavfel


Redigerat av johan b-lund, 29 juli 2017 - 09:20.


#44

Postad 29 juli 2017 - 12:35

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Ett bra akustikreglerat rum är såklart att föredra men till och med i ett sådant rum kan en EQ av nått slag förbättra ljudet ytterligare.

I ett betydligt sämre rum gör typ Dirac eller en manuell PEQ underverk!

//Micke

Hur skulle det förbättra ljudet?



#45

Postad 29 juli 2017 - 12:41

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Var och en får ha sin egen uppfattning :)

Och var du fick slaskhögtalare ifrån vet jag inte, jag skrev halvbra :)

Vad man sen räknar som halvbra, ja det bestämmer man själv.

 

När det kommer till rumsakustik så även om vi behandlar det rejält efter konstens regler så är vi ändå inte i närheten av komma dit man kan komma med PEQ och speciellt FIR filter.

Det som sätter käppar i hjulet är avståndet vi sitter på, det går inte att få till impulsrespons utan att mixtra med signalen.

Med FIR filter kommer man närmare till hur en högtalare beter sig i anechoic kammare vilket i sin tur påverkar rummets inverkan.

Ja och du kommer inte hjälpa halvbra högtalare att bli kanon med PEQ. Du verkar inte förstå att både högtalare och rummet påverkar ljudet rent fysiskt. I högtalaren så sprider den ljudet annorlunda i olika vinklar pga av hur elementet agerar (samt även hur lådan är byggd mm). Detta är omöjligt att efterskapa med PEQ eftersom det är en påverkan som kräver en fysisk påverkan.

Samma med rummet. Där vissa delar kan man dämpa, andra kan man diffusera och vissa delar låter man reflektera. Detta är omöjligt att göra med PEQ.

Jag har många gånger hört dessa påstående och även lyssnat på dessa "fantastiska" förbättringar som utlovas. Och varje gång har jag blivit besviken då det är inte i närheten av vad bra högtalare och väl tänkt och utförd akustikfix ger.


Redigerat av MKarlsson74, 29 juli 2017 - 12:45.


#46

Postad 29 juli 2017 - 13:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Ja och du kommer inte hjälpa halvbra högtalare att bli kanon med PEQ. Du verkar inte förstå att både högtalare och rummet påverkar ljudet rent fysiskt. I högtalaren så sprider den ljudet annorlunda i olika vinklar pga av hur elementet agerar (samt även hur lådan är byggd mm). Detta är omöjligt att efterskapa med PEQ eftersom det är en påverkan som kräver en fysisk påverkan.

Samma med rummet. Där vissa delar kan man dämpa, andra kan man diffusera och vissa delar låter man reflektera. Detta är omöjligt att göra med PEQ.

Jag har många gånger hört dessa påstående och även lyssnat på dessa "fantastiska" förbättringar som utlovas. Och varje gång har jag blivit besviken då det är inte i närheten av vad bra högtalare och väl tänkt och utförd akustikfix ger.

Jo då jag är fullt medveten om hur rum och högtalare interagerar och vilka fallgropar där är.

Som att använda PEQ över Schröderfrekvensen etc etc

 

Jag skrev inget om att PEQ var guds gåva alla akustikproblem och trodde att du förstod att den sista biten ang rumsresonanser var om PEQ och inget annat.

En halvbra, eller en skitbra högtalare kommer att lida av precis samma problem under Schröderfrekvensen, för att fixa det så krävs det ett par kubik Helmholtz/Kvartvågsrör eller en PEQ.

 

Signalprocessering kan aldrig ta bort behovet av akustikfix, så klart

Men där är Mycket att hämta och på ett långt enklare sätt, billigare och användarvänligare än att gå All In

(been there done that)

 

*edit*

Sakfel o mer text

 

*edit igen*

 

En intressant effekt jag får med FIR är att THD sänks över hela frekvensområdet.

Även med +6db i svepet halveras disten rakt av :)


Redigerat av johan b-lund, 29 juli 2017 - 16:36.


#47

Postad 29 juli 2017 - 15:15

MIIKE888
  • MIIKE888
  • Forumräv

  • 807 inlägg
  • 0

Hur skulle det förbättra ljudet?


Ja du Karlsson vet inte om du skämtsr nu.

Men hemma hos mig blev det otroligt mycket tajtare renar bas när jag eliminerade dom jobbiga pucklarna som fanns.

Har en otroligt mycket linjärare basgång nu och hör på fan det utan akustikfix för lågafrekvenser!:)

Vet inte som sagt om du hört ett system kalibrerat manuellt med en trinnov för att ta ett exempel eller Dirac automatiskt då.

//Micke

#48

Postad 30 juli 2017 - 02:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Jag skämtar inte. Det är en väsentlig skillnad att fixa det i rummet mot via PEQ.



#49

Postad 30 juli 2017 - 06:38

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 962 inlägg
  • 1

Där måste finnas högtalare som kan göra bägge delarna!
Jag står inte ut med tanken att behöva välja en sida bara.

Ex. Stört sugen på att köpa ett Procella system. Men detta är högtalare för renodlat bio.
Mitt nuvarande Klipsch anser jag briljerar mest till film. Det är hög dynamik och mycket pang för pengarna. Känner dock att musik blir lidande..
Till följd lyssnar jag inte alls lika mycket längre..

Kom med förslag, ni som är nöjda på bägge parter!

 

Frågeställningen är lite som att diskutera hur långt är ett snöre. Blir ruskigt svårt att rekommendera någon annan det en själv är den perfekta lösningen på ens egna urval och möjligheter.

 

Revel är bland om inte det bästa jag hört. Dessa backar inte för något oavsett musik eller film. Modeller som nämnts ovan är klockrena. Ett annat skyhögt beggat alternativ vore att skaffa in deras gamla Performa F30 och stativare M20 tror jag de hette. Där har du absolut värdsklass!  :)

 

Ino Audio är fina, men i min smak saknar de lite själ, kött och blod. Närfältsmonitorer är inte avsedda för annat än lyssning i direkt närhet och namn som Genelec, JBL(studio) m.fl mår då heller inte bättre av att snyggt placeras upp på vägg en bra bit bort. Ser kanske snyggt ut men kan inte ersätta högtalare avsedda att stå på golv eller stativ och är byggda för att låta bättre(skönare för lyssning) på avstånd än i närhet.

 

Mitt personliga val blev Canton RC-L. Köpte första paret nytt 1999 för 18.000kr och kompletterade sedan via blocket ytterliggare två par för 2400kr samt 3500kr. Har då fått tag på tre par högtalare som i nypris var 18.000*3=54.000kr för ynka 24.900 till hembio. Sedan så sålde jag av 6e burken för 1500kr så resultat blir 23.400kr. Detta visar på hur finanser då frigörs för investering i andra delar i setupen.  B)  ^_^

 

Hos mig är det främst musik som spelas upp. Helt fantastiskt. Frugan älskar film och är egentligen mer beroende på bild. Hon har dock inte varit lätt att tas med gällande mina önskemål. Men när systemet nu kan visa sig fungera sådär underbart och sömlöst så klagar hon aldrig mer. Viktigt att inte glömma är hur viktig centerhögtalaren är för att sy ihop ljudbilden vid lyssning på flerkanal både vid musik och film. Detta kan INTE understrykas tillräckligt.  :)  En duktig Aha-upplevelse väntar de som får/har möjligheten att höra skillnaden mellan jäkligt bra center och en jäkligt bra golvare som center.  :wub:

 

Lycka till, och återkom med info. 



#50

Postad 30 juli 2017 - 07:10

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 957 inlägg
  • 0

Jag skämtar inte. Det är en väsentlig skillnad att fixa det i rummet mot via PEQ.

Utveckla gärna :)





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.