Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Klent ljud efter kalibrering, Pioneer VSX-923??

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 23 januari 2014 - 09:30

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Hej!

Införskaffade mig en Pioneer VSX-923 förstärkare, som verkar riktigt bra.


Dock är jag inte helt nöjd med ljudet efter att jag kalibrerade den.
När jag precis hade köpte den, så kopplade jag in allt, och började spela direkt,
och tyckte allt lät helt ok. Ett par dagar senare gjorde jag kalibreringen, men
efter det så tycker jag att ljudet blev "fattigare/klenare", ingen riktig pondus i det.
OCH, nu måste jag skruva upp som tusan för att få ljud, vilket jag inte behövde innan.
(måste upp på typ -40 till -35db för vanligt lyssnaden, medans innan räckte typ -50db)

Något bra tips på varför det kan blivit såhär? Har gjort kalibreringen två gånger nu.

Är ända workarounden att ändra nivåerna på högtalarna? (vilket man kan göra
i inställningarna såg jag).

Tacksam för förslag.

#2

Postad 23 januari 2014 - 14:23

Unregisteredc3576a3e
  • Unregisteredc3576a3e
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Kan rekommendera denna tråd på AVSforum gällande mcacc, finns en hel del tips där på hur man korrekt använder mcacc då det inte helt enkelt att få till en bra kalibering själv.

http://www.avsforum....er-mcacc-thread

#3

Postad 23 januari 2014 - 18:13

Unregisteredeb7501b0
  • Unregisteredeb7501b0
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Spenderade timmar på sajten tobbe79 rekommenderar när jag köpt min Pioneer. Väl spenderad tid, verkligen.

#4

Postad 25 januari 2014 - 09:14

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Ok. Tackar.
Ska ta och läsa där.

#5

Postad 25 januari 2014 - 09:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Du kan börja med att skjuta upp ch level från fjärrkontrollen eftersom den sänks vid kalibrering..

#6

Postad 25 januari 2014 - 10:46

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Du kan börja med att skjuta upp ch level från fjärrkontrollen eftersom den sänks vid kalibrering..


Det är helt fel att göra det efter en kalibrering om det inte är så att man tycker att just någon kanal är för låg i förhållande till någon annan,

Jag förstår inte resonemanget som många har efter kalibrering, går det inte att spela tillräckligt högt eller är det bara det att det står en annan siffra i displayen?????????????

Jag har svarat MÅNGA gånger kring Onkyo och kalibrering och jag tror att det samma gäller övriga märken.

https://www.minhembi...howtopic=275751

https://www.minhembi...4

Jag brukar jämföra med en bil, ingen skulle säga: Jag måste byta bil eftersom jag måste trycka ner gaspedalen 1 cm längre innan bilen går i 100 km/ h



#7

Postad 25 januari 2014 - 11:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

Det är helt fel att göra det efter en kalibrering om det inte är så att man tycker att just någon kanal är för låg i förhållande till någon annan,

Jag förstår inte resonemanget som många har efter kalibrering, går det inte att spela tillräckligt högt eller är det bara det att det står en annan siffra i displayen?????????????


Nu är det så att pioneer drar ner level nivån ganska mycket, så det som är fel i din värld behöver inte vara det för alla..

#8

Postad 25 januari 2014 - 12:01

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Nu är det så att pioneer drar ner level nivån ganska mycket, så det som är fel i din värld behöver inte vara det för alla..


Det kanske är dumt och säga att det är fel, men den ställer nivåerna så att kanalerna matchar varandra. Och att höja alla kanaler bara för att slippa vrida på volymen lika mycket är helt onödigt tycker jag.

Jag vet inte för just VSX-923 men Onkyo håller sig till THX normen på sina maskiner även de som inte är THX klassade och då ska 0 alt 81 beroende på vald skala vara den volym som man ska använda för att få " rätt " tryck i förhållande till hur filmen är tänkt.

Detta brukar innebära att ca 55-60 är " normal " volym och att då bara för saken skull ändra så att kanske 30-35 blir lagom förstår jag inte. Men det är so. Sagt min uppfattning.
Men huvud poängen är att jag bara vill förklara vad som händer efter en kalibrering och att det inte är något fel, sen ska man naturligtvis göra som man själv vill.

Redigerat av OMD28, 27 januari 2014 - 00:29.


#9

Postad 25 januari 2014 - 12:07

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0
Lite off-topic, men vad är poängen med att visa volymen i dB? Det är ju inte den decibel som är i rummet som visas på displayen.

#10

Postad 25 januari 2014 - 12:16

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Lite off-topic, men vad är poängen med att visa volymen i dB? Det är ju inte den decibel som är i rummet som visas på displayen.


Det man visar är dämpningen i dB i signalvägen så efter kalibrering utgår man från noll som är reference volym, sedan sänker man önskat antal dB till den nivå man själv vill ha ex, -30 dB.

dB är inte bara för ljudtryck, t.ex en signalstyrka i en radio signal typ ex TV mäts också i dB

#11

Postad 25 januari 2014 - 12:21

PH2000
  • PH2000
  • Lärjunge

  • 280 inlägg
  • 0

Det man visar är dämpningen i dB i signalvägen så efter kalibrering utgår man från noll som är reference volym, sedan sänker man önskat antal dB till den nivå man själv vill ha ex, -30 dB.

dB är inte bara för ljudtryck, t.ex en signalstyrka i en radio signal typ ex TV mäts också i dB

Aha, då förstår jag! Tack för svaret!

#12

Postad 27 januari 2014 - 00:18

Rian
  • Rian
  • Användare

  • 235 inlägg
  • 0
Ett annat problem kan ju vara om man använder fysiologisk volymkontroll (loudness alltså :)) och man upplever att effekten av den avtar alldeles för tidigt. Om man fortfarande har vad man upplever som "lågt" ljud vid låt oss säga -25 på volymkontrollen så har ju effekten av den fysiologiska volymkontrollen reducerats kraftigt. Kanske till och med för mycket beroende på smak och tycke. Det problemet borde man kunna reducera genom att höja alla kanaler lika mycket.

#13

Postad 27 januari 2014 - 13:49

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Problemet, förutom att jag tycker ljudet har blivit klenare, är att nu tar det lång tid att skruva upp och ner. Innan så hade jag stor ljudskillnad
mellan 60-45db, medans nu måste jag upp till runt 30db, ibland 25 vid normalt tv tittande, och det är störigt att behöva hålla volymknappen
inne flera sekunder för att skruva upp eller ner en del.

#14

Postad 27 januari 2014 - 15:22

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Problemet, förutom att jag tycker ljudet har blivit klenare, är att nu tar det lång tid att skruva upp och ner. Innan så hade jag stor ljudskillnad
mellan 60-45db, medans nu måste jag upp till runt 30db, ibland 25 vid normalt tv tittande, och det är störigt att behöva hålla volymknappen
inne flera sekunder för att skruva upp eller ner en del.


Jag antar att du menar -30 ibland -25, det stämmer ganska väl med vad jag skrev tidigare i tråden även om jag skrev 55-60 men det skulle iaf på en onkyo betyda va -20 till -25 och det är ganska normalt.

Jag kan inte Pioneer så bra men på Onkyo kan man bestämma vilken volym man vill ha närmande slår på den, jag har -35 som påslag då är det inte så " långt" om man vill höja.

Du skriver att du upplever ljudet som klenare, är det så även om du höjer så det är tillräckligt högt.
Det som ofta händer är att rummet är svårt i basen så att EQ'n inte klarar att fixa subben/snubbarna tillräckligt bra och att den då sänker hela subben till kanske minus 7 till minus 9 eller så och då kanske man behöver öka till minus 2 till plus 2 eller så.

Men i övrigt hur tycker du det låter, bättre eller sämre med kalibrering?

#15

Postad 27 januari 2014 - 21:20

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0

Det kanske är dumt och säga att det är fel, men den ställer nivåerna så att kanalerna matchar varandra. Och att höja alla kanaler bara för att slippa vrida på volymen lika mycket är helt onödigt tycker jag.

Jag vet inte för just VSX-923 men Onkyo håller sig till THX normen på sina maskiner även de som inte är THX klassade och då ska 0 alt 81 beroende på vald skala vara den volym som man ska använda för att få " rätt " tryck i förhållande till hur filmen är tänkt.

Detta brukar innebära att ca 55-60 är " normal " volym och att då bara för saken skull ändra så att kanske 30-35 blir lagom förstår jag inte. Men det är so. Sagt min uppfattning.
Men huvud poängen är att jag bara vill förklara vad som händer efter en kalibrering och att det inte är något fel, sen ska man naturligtvis göra som man själv vill.


Ett bra inlägg, skulle dock vilja rätta en sak angående referensvolym: Det är 82 alternativt 0 som är referensvolym på Onkyo förstärkarna.
Mvh Tommie

#16

Postad 27 januari 2014 - 21:29

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0

Ett bra inlägg, skulle dock vilja rätta en sak angående referensvolym: Det är 82 alternativt 0 som är referensvolym på Onkyo förstärkarna.
Mvh Tommie


Bra, minnet svek mig sorry 82 dB

#17

Postad 27 januari 2014 - 21:57

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0
Har inte hunnit testa ljudet så noga tyvärr...
ska se om jag kan få en kväll med "barn fritt" så man kan testa i utan att två terrorister springer rundor och skriker...

Möjligt jag kan ändra vilken nivå den skall starta på, men problemet kvarstår när jag skruvar upp och ner (tex när TV4 har reklam,
så är det ju väldigt högt, och har man då precis kommit från en annan kanal, så måste man sänka, och då räcker det inte med att
trycka 3-4 gånger på fjärren, utan 20 gånger (då den tar -0,5 i varje steg)...

Jag ska labba mer och återkomma...

Edit: är det bara jag som fått Dansk manual till förstärkaren? Lite irriterande.. får jaga Elgiganten gällande det antar jag

Redigerat av bennybåge, 27 januari 2014 - 22:00.


#18

Postad 27 januari 2014 - 22:31

OMD28
  • OMD28
  • Mästare

  • 3 032 inlägg
  • 0
Ok, jag har som sagt ingen erfarenhet av Pioneer, men på onkyo kan man bestämma hur mycket " mute " ska sänka så jag har min på 20dB så när ex reklam kommer trycker jag mute om jag vill sänka så sänker den från ex. 60 till 40.

#19

Postad 28 januari 2014 - 07:33

widde
  • widde
  • Beroende

  • 1 211 inlägg
  • 0
Tycker ALLTID ljudet blir alldeles för klent och basfattigt när man gjort en ljudkalibrering. Jag har slutat kalibrera och ställer in sakerna manuellt istället.
Då blir ljudet som jag vill ha det och det är ju trots allt det som är viktigast.

#20

Postad 28 januari 2014 - 08:55

magnusson_85
  • magnusson_85
  • Beroende

  • 1 217 inlägg
  • 0
widde:
Vad jag förstått det så kan man inte ändra någonting i Audessy efter kalibreringen?
Men på Pioneer (jag har LX-85) kan man ju ändra hur man vill efteråt. Sen kan man ju kalibrera enbart för avstånd och nivå tex, finns lite olika alternativ, men kommer inte riktigt ihåg. Detta tycker jag är bra. Detta gick även på min H/K AVR 660 jag hade innan.

OMD28:
Det går iaf att ställa in som du säger på min LX-85. Jag startar min på -40 och har hel 100% mute. Angående hur många tryck man får göra på kontrollen borde väll vara likvärdigt på alla bio förstärkare? Alla räknar ju - dB.

#21

Postad 31 januari 2014 - 11:22

kongo_fw
  • kongo_fw
  • Amatör

  • 92 inlägg
  • 0
Pröva att stänga av eq. De gjorde jag på min och de blev väldigt stor skillnad! Mycket mera tryck i ljudet..

Mvh Fredrik

#22

Postad 31 januari 2014 - 21:45

ssoep
  • ssoep
  • Lärjunge

  • 284 inlägg
  • 0
Har inte en Pioneer men har en Marantz och samma problem.
Testat att kalibrera ett flertal gånger, apparaten säger att volymen på subben ska skruvas ner i början på kalibreringen. Man sänker volymen på subbarna för att komma vidare.
Resultatet varje gång färdigkalibrerat, ingen bas fruktansvärt fattigt och tunt ljud.

Tittar man på resultatet av maskinens kalibrering så har den dämpat basen med 10-30dB (kommer inte ihåg men den dämpade max längst ner)

Nu har jag kommit till rätta iaf. tack vare att jag har några aktiva filter efter att leka med.
Ställde in på processorn att man inte hade någon sub utan fullrange på fronthögtalarna och körde dem odelat, ingen sub och alla basar frånkopplade och det blev samma sak -30dB i basen och då finns det ändå ingen bas i mina toppar.
Kör man topparna utan basar finns inget under 50-60Hz.

Även när jag delade bort allt under 70Hz (med externt filter) på topparna och ingen subba så -30dB på Eq kurvan.
Prova igen, delade så inga högtalare fick något under 90Hz och då äntligen fick man en fin kurva ut från processorn.
Så:
Nu har jag kalibrerat mina sju högtalare utan att de spelade något under 90Hz med processorn inställd på att framhögtalarna var fullrange utan subb. Kollar man resultatet så är Eq kurvan ganska rak under 80Hz.
Äntligen lite tryck i basen och det lägre mellanregistret.
Kör nu inställt på fullrange på framhögtalarna och externa filtret får sköta delningen till subben.
Inte så lätt att få till utan externa filter men utan hade jag inte fått det att funka.
Kanske andra Eq än XT32 kan fixa det men tyvärr XT32 låst för oss dödliga.
Så funkar Pioneer lika som min är det bättre stänga av autocal.

Redigerat av ssoep, 31 januari 2014 - 21:59.


#23

Postad 17 februari 2014 - 01:10

Ale7
  • Ale7
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0
har precis köpt en 923, dock har jag ett problem. Jag får inte förstärkaren att avkoda 2chanel ljud från tv till 5.1. Har teven kopplat via analog till ett comhem uttag. Förstärkaren spelar bara 5.1 när jag tittar på svt 1,2 och tv4. Hade tidigare en yamaha rxv 465 som klarade det galat tack vare olika dsp scener. Är det någon inställning som jag har missat eller har in 923 denna funktion( att skapa 5.1 ljud från en 2 chanel signal) Hoppas ni fattar vad jag menar!

har provat med ARC HDMI och optiskt...

#24

Postad 17 februari 2014 - 19:47

PML73
  • PML73
  • Mästare

  • 3 959 inlägg
  • 0
Hmm, skön tråd, jag kan ha missat om någon skrivit om det. Hur har du placerat mikrofonen vid mätning ? <_<

Självklart kan förstärkarens beräkningar bara jobba med den ljudsignal den får in vid mätning. Prova att mäta på ett stativ eller liknande i samma höjd och plats som ditt huvud vid lyssning. Så kommer du troligen närmare det du önskar. :)

Vad gäller basinformation så är den lite svår att få till om man har haft för mycket av den. Lite som att gå på torken liksom. :wacko: Låt någon vän ställa subben på NOLL och låt sedan polarn Per skruva upp tills du tycker att du kan skönja subbens bastoner. Där är det rätt för dig. Höjer du mer får du en ren och skär basnarkomani. :lol:

Redigerat av PML73, 17 februari 2014 - 19:51.


#25

Postad 18 februari 2014 - 13:19

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

har precis köpt en 923, dock har jag ett problem. Jag får inte förstärkaren att avkoda 2chanel ljud från tv till 5.1. Har teven kopplat via analog till ett comhem uttag. Förstärkaren spelar bara 5.1 när jag tittar på svt 1,2 och tv4. Hade tidigare en yamaha rxv 465 som klarade det galat tack vare olika dsp scener. Är det någon inställning som jag har missat eller har in 923 denna funktion( att skapa 5.1 ljud från en 2 chanel signal) Hoppas ni fattar vad jag menar!

har provat med ARC HDMI och optiskt...


Alla kanaler kör inte med 5.1 så då får du 2-kanals PCM. På dom kanalerna utan 5.1 kan du använda pro-logic movie eller liknande.

#26

Postad 18 februari 2014 - 13:42

Ale7
  • Ale7
  • Wannabe

  • 16 inlägg
  • 0

Alla kanaler kör inte med 5.1 så då får du 2-kanals PCM. På dom kanalerna utan 5.1 kan du använda pro-logic movie eller liknande.



Det kunde jag göra med min gamla yamaha, dock får jag inte ut någon 5.1 när jag använder pro-logic eller andra "fejk" 5.1 program på 923.
På skärmen får jag fram att jag använder bara 2 högtalare (front). När jag spelar dvd eller blueray kommer det upp på skärmen att jag använder alla högtalare ink subb...

#27

Postad 18 februari 2014 - 13:47

SonySamppa79
  • SonySamppa79
  • Veteran

  • 1 832 inlägg
  • 0

Det kunde jag göra med min gamla yamaha, dock får jag inte ut någon 5.1 när jag använder pro-logic eller andra "fejk" 5.1 program på 923.
På skärmen får jag fram att jag använder bara 2 högtalare (front). När jag spelar dvd eller blueray kommer det upp på skärmen att jag använder alla högtalare ink subb...

Pioneeren funkar väl annorlunda än yamahan så.
Ja det är PCM 2-kanalsljud i prologic men som mixas till alla kanaler och då visar den 2 högtalare på displayen och alla högtalare när den matas med dvd, bluray, ps4 osv.
Så inga konstigheter där inte.

#28

Postad 18 februari 2014 - 13:48

genstruktur
  • genstruktur
  • Guru

  • 5 618 inlägg
  • 0
Gillar man inte resultatet av autokalibreringen kan man alltid stänga av den :).

Angående volymen så går det oftast att ställa in på vilken volym som stärkaren står på när du trycker på power.
Vill man sänka snabbt kan man ganska ofta ställa in till vilken nivå volymen skall sänkas till när du trycker på muteknappen på fjärren, helt eller valrfri db. Sen kan man altid sätta på något dynamibegränsande läge om man upplever skillnade mellan höga och låga ljud som problematiskt. Se över manualen!

#29

Postad 18 februari 2014 - 20:26

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0
Med Pioneer o mcacc kan du få ett helt underbart ljud med kalibreringen. Det gäller att läsa på och jämföra ljudresultatet av olika mätmetoder. För att få tillbaka trycket finns det många vägar att gå, den sämsta är att stänga av eq:n :)

Testa detta:
Kalibrera med all channel adjust. Efteråt höj sub 2db, se till att frontar inte har ett negativt värde av dB i eq:n i det lägre basregistret. Stäng av 32-bitars uppskalning om du har sådan. Stäng även av phase control. Ställ förstärkaren på läget "Direct".
För övrigt justering av ljudet, se länk för bra förklaring om vilka frekvenser du pilla i: http://mikfielding.c...struments.shtml

Redigerat av Unregistered1384, 18 februari 2014 - 20:34.


#30

Postad 18 februari 2014 - 21:02

bennybåge
  • bennybåge
  • Amatör

  • 70 inlägg
  • 0

Med Pioneer o mcacc kan du få ett helt underbart ljud med kalibreringen. Det gäller att läsa på och jämföra ljudresultatet av olika mätmetoder. För att få tillbaka trycket finns det många vägar att gå, den sämsta är att stänga av eq:n :)

Testa detta:
Kalibrera med all channel adjust. Efteråt höj sub 2db, se till att frontar inte har ett negativt värde av dB i eq:n i det lägre basregistret. Stäng av 32-bitars uppskalning om du har sådan. Stäng även av phase control. Ställ förstärkaren på läget "Direct".
För övrigt justering av ljudet, se länk för bra förklaring om vilka frekvenser du pilla i: http://mikfielding.c...struments.shtml


Intressant. Ska testa.
För tillfället så ändrade jag nivåerna på högtalarna med ca 2db, och nu funkar det klart bättre med att öka och
minska volymen. Nu behöver jag inte ända upp till -30 vid tv tittande, utan räcker länge med runt -45 till -50db

Det kunde jag göra med min gamla yamaha, dock får jag inte ut någon 5.1 när jag använder pro-logic eller andra "fejk" 5.1 program på 923.
På skärmen får jag fram att jag använder bara 2 högtalare (front). När jag spelar dvd eller blueray kommer det upp på skärmen att jag använder alla högtalare ink subb...


Jag trodde det också, MEN, den visar inte vad som skickas ut av någon konstig anledning. Så fastän det står L och R bara, gå bort
till någon av dina bakre högtalare och lyssna. För jag märkte att det kom mer ljud i vissa lägen, fast det bara stod L och R.
Tex när man kör Extended Stereo... då är det ljud i alla.

Men, hur får jag till så att jag bara har L och R och subben? får skitdåligt ljud vid vanlig stereo lyssnaden (har mitt Sonos kopplat
till den via optiska ingången)

#31

Postad 18 februari 2014 - 21:33

Unregistered1384
  • Unregistered1384
  • Beroende

  • 1 199 inlägg
  • 0

Intressant. Ska testa.
För tillfället så ändrade jag nivåerna på högtalarna med ca 2db, och nu funkar det klart bättre med att öka och
minska volymen. Nu behöver jag inte ända upp till -30 vid tv tittande, utan räcker länge med runt -45 till -50db



Jag trodde det också, MEN, den visar inte vad som skickas ut av någon konstig anledning. Så fastän det står L och R bara, gå bort
till någon av dina bakre högtalare och lyssna. För jag märkte att det kom mer ljud i vissa lägen, fast det bara stod L och R.
Tex när man kör Extended Stereo... då är det ljud i alla.

Men, hur får jag till så att jag bara har L och R och subben? får skitdåligt ljud vid vanlig stereo lyssnaden (har mitt Sonos kopplat
till den via optiska ingången)

För 2.1 ljud vid 2.0 inspelning måste du sätta subwoofer som plus i högtalarinställningarna

#32

Postad 12 april 2014 - 22:02

Unregisteredaf46939b
  • Unregisteredaf46939b
  • Amatör

  • 64 inlägg
  • 0

Edit: är det bara jag som fått Dansk manual till förstärkaren? Lite irriterande.. får jaga Elgiganten gällande det antar jag


Köpte min på Fyndbörsen och fick Dansk och Finsk manual men inte Svensk :( .Man får leta upp den Svenska på nätet i PDF fil.
Det är tradigt och scrolla hela tiden när man ska läsa något.

#33

Postad 12 april 2014 - 23:32

Audio One
  • Audio One
  • Forumräv

  • 832 inlägg
  • 1
Autokalibrering har alltid enl mig varit ett skämt! Låter oftast platt och tråkigt efter att man gjort en sådan. Det vanligaste resultatet är ett väldigt tunt ljud all bas är borta. Tro mig är ingen basnarkoman, men vill inte att det ska låta som att man spelar med en klockradio efter autokalibrering. Har testat de festa systemen Pioneer MCACC, Marantz Audyssey MultEQXT 32 and sub EQ HT, Anthem ARC och inga av dessa fungerade klockrent. Till en ny modern film med överdriven bas, ja då fungerade auotkalbrering det ganska bra.
När vi kommer till musik är autokalibrering bara att glömma. Jag föredrar att göra manuella inställningar.

#34

Postad 01 december 2014 - 08:16

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Haft Marantz, och Pioneer. (och otaliga andra)

Se MCACC som en riktlinje, en grundjustering.
Sedan skruvar man till ljudet efter eget tycke och smak.

Finns inga rätt eller fel.

Det är du som ska lyssna.

Själv tycker jag Pio:s MCACC är riktigt bra, mycket på grund av sin komplexitet (möjligheter, om man så vill)

Väntar in en 924, det ska bli kul :)

Redigerat av Unregistered0e87a371, 01 december 2014 - 08:17.


#35

Postad 01 december 2014 - 13:33

Unregistered9cb892cf
  • Unregistered9cb892cf
  • Amatör

  • 56 inlägg
  • 0

Hej!

Införskaffade mig en Pioneer VSX-923 förstärkare, som verkar riktigt bra.


Dock är jag inte helt nöjd med ljudet efter att jag kalibrerade den.
När jag precis hade köpte den, så kopplade jag in allt, och började spela direkt,
och tyckte allt lät helt ok. Ett par dagar senare gjorde jag kalibreringen, men
efter det så tycker jag att ljudet blev "fattigare/klenare", ingen riktig pondus i det.
OCH, nu måste jag skruva upp som tusan för att få ljud, vilket jag inte behövde innan.
(måste upp på typ -40 till -35db för vanligt lyssnaden, medans innan räckte typ -50db)

Något bra tips på varför det kan blivit såhär? Har gjort kalibreringen två gånger nu.

Är ända workarounden att ändra nivåerna på högtalarna? (vilket man kan göra
i inställningarna såg jag).

Tacksam för förslag.


Hej,

Nu har jag själv en Yamaha A2030 men fick också problem efter jag körde kalibreringen (YPAO), det lät bra men ljudet blev klent, platt och ingen bas.
Jag har skapat en tråd angående det här så du kan läsa där om du vill ha mer info..

Min lösning var att helt enkelt att kopiera kurvorna från YPAO till manuell sen öka på basen (modifiera kurvan), då blev skillnaden enorm och nu låter det riktigt bra..

Jag vet inte om det här är nått svar på dina problem men du borde ha nått liknande kaliberingssystem på din förstärkare så det är ju värt att kolla.

#36

Postad 06 januari 2015 - 21:07

Unregistered0e87a371
  • Unregistered0e87a371
  • Amatör

  • 80 inlägg
  • 0
Det går att köra auto och sen korrigera manuellt på dom här.

En bra grej :)

#37

Postad 06 januari 2015 - 22:06

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1 185 inlägg
  • 0
På min marantz funkar kalibreringen kalas iaf....blir ruggigt djup bas från högtalarna vid filmtittande. (Dynaudio)
Behöver knappt nån subbas ens....
Konstigt om det inte funkar för er andra?

Redigerat av mikkiz, 06 januari 2015 - 22:06.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.