Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

2013. Ny serie från Focal ( Aria ).

284 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 14 april 2014 - 06:39

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Grattis till köpet maaug. Är sjukt sugen på ett par Aria 926 och en Atoll IN100 att driva dom med. Peugeot i garaget har jag redan. :)

#52

Postad 14 april 2014 - 07:22

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Atollen passar riktigt bra till Aria högtalarna. Kör mycket franskt nu Atoll Dac 100, Atoll PR100, Atoll AM100 och Focal Aria 906

#53

Postad 14 april 2014 - 08:05

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Kul att Aria-tråden växer och frodas :)

Tänkte att vi kunde dela med oss av låttips som låter guld i våra Focal Aria, jag börjar med några häng gärna på :)


Nils Lofgren - Keith dont go på Acoustic Live. Mycket bra inspelning.

I see fire med Kygo - Härligt sug i basen, låter fint även från spotify.

Kurt Nilsen med Rise to the occasion, underbar röst.

Peter Gabriel med Mercy street på SO, underbar låt som verkligen låter högtalarna fylla ut hela rummet.

#54

Postad 18 april 2014 - 17:20

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
hittade en ny review på Aria 906:

http://www.theabsolu...ource=email-239

Redigerat av fristil, 18 april 2014 - 17:20.


#55

Postad 23 april 2014 - 17:46

maaug
  • maaug
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Måste försöka komma iväg och lyssna på atoll. Har ingen återförsäljare i närområdet. Och inga pengar just nu heller :-(
Men på sikt är det lite kul och kunna köra helfranskt. Får duga med en denon så länge. Men känns som om en förstärkare med lite kraft skulle kunna få ännu mera fart på grejerna! Försäljaren rekommenderade naim. Men atollförstärkaren ligger prismässigt väldigt tilltalande.

#56

Postad 23 april 2014 - 18:14

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Måste försöka komma iväg och lyssna på atoll. Har ingen återförsäljare i närområdet. Och inga pengar just nu heller :-(
Men på sikt är det lite kul och kunna köra helfranskt. Får duga med en denon så länge. Men känns som om en förstärkare med lite kraft skulle kunna få ännu mera fart på grejerna! Försäljaren rekommenderade naim. Men atollförstärkaren ligger prismässigt väldigt tilltalande.


Jag har inte hört Naim, men Atoll är riktigt roligt, full fart, bra upplösning, bra punch i basen (dynamisk?) och väldigt bra pris. Säkert många andra har det också, typ Rotel, Arcam. Något jag inte uppfattade med Marantz eller XTZ

#57

Postad 26 april 2014 - 19:27

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
blev en liten jämförelse mot mina Dynaudio Excite X16 idag när en kille skulle komma och lyssna på och eventuellt köpa Dynaudio.

Blev inte mycket till jämförelse, men Dynaudio hade betydligt mer botten/bas, jag var nästan där beredd att behålla Dynaudio högtalarna, Focal tog fram mellanregistret lite mer kändes det som. Skulle behöva ha en högtalarswitch och längre tid på mig för att göra det rättvist. Men det lilla vi hörde så klagade ingen, alla tyckte det lät bra

#58

Postad 28 april 2014 - 19:06

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Beställde 936 idag. Då är det bara att vänta..:)

#59

Postad 29 april 2014 - 06:47

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Beställde 936 idag. Då är det bara att vänta.. :)


Grattis och viva la france :-D

#60

Postad 29 april 2014 - 12:53

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Jag tror inte denna ganska intressanta, men kanske lite väl optimistiska, artikel har länkats här. Men den ger en bra beskrivning av Arias nya Flax-material.

http://andreweverard...6-loudspeakers/

Redigerat av xms67, 29 april 2014 - 12:54.


#61

Postad 29 april 2014 - 18:43

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Jag tror inte denna ganska intressanta, men kanske lite väl optimistiska, artikel har länkats här. Men den ger en bra beskrivning av Arias nya Flax-material.

http://andreweverard...6-loudspeakers/


and best of all they make you want to keep on listening to more and more music. Or radio. Or whatever.
I can honestly say I can’t remember when I listened to so much music and so many podcasts and plays and everything; I feel like I may have taken root on this sofa, and have to keep on dragging myself off to do trivial things like make a drink or sleep.


Exakt så tycker jag att det är med Aria 906. När man väll lyssnar eller kollar på film vill man inte sluta. En jäkla låt till eller en film till

#62

Postad 07 maj 2014 - 21:54

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Fick hem mina Aria 936 idag. Har mest hunnit provlyssnat genom en mängd olika låtar. Ni vet man lyssnar en liten stund och hoppar sidan vidare till någon annan låt. Min upplevelse? Magiska! Helt fantastiska!! Det är en enorm rymd i ljudet samtidigt som det är väldigt tydligt. Lyssnar man på en kyrkokör känns det som att sitta i kyrkan. Ljuden får ett uns eko i sig och samtidigt hör man sången tydligt från olika stämmor och musiken är levande. I mer bastung rock blir trycket fantastiskt samtidigt som "livekänslan" blir påtaglig. Och jag tror det är där någonstans, känslan av ett naturtroget ljud som man bäst sammanfattar högtalarna. Och att man hör fler instrument tydligt.

Jag är imponerad av alla delar. Diskanten är vass utan att bli för vass och påträngande. Mellanregistret får fram de exakta tonerna. Sångrösterna är perfekta. Basen, ja basen är enligt mig helt perfekt. Snabb, djup och mustig. Men inte bullrig eller dov. De levererar också på alla ljudnivåer, även mycket tyst(40 db(A)).

De är utan tvekan de bästa högtalare jag har lyssnat på utanför ett provrum. Och jag tycker de slår de jag har lyssnat på även i vid sådana tillfällen. Nu kan jag bara vänta tills jag fått spela igenom dem så kanske de blir ytterligare ett snäpp vassa.

#63

Postad 07 maj 2014 - 22:40

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Fick hem mina Aria 936 idag. Har mest hunnit provlyssnat genom en mängd olika låtar. Ni vet man lyssnar en liten stund och hoppar sidan vidare till någon annan låt. Min upplevelse? Magiska! Helt fantastiska!! Det är en enorm rymd i ljudet samtidigt som det är väldigt tydligt. Lyssnar man på en kyrkokör känns det som att sitta i kyrkan. Ljuden får ett uns eko i sig och samtidigt hör man sången tydligt från olika stämmor och musiken är levande. I mer bastung rock blir trycket fantastiskt samtidigt som "livekänslan" blir påtaglig. Och jag tror det är där någonstans, känslan av ett naturtroget ljud som man bäst sammanfattar högtalarna. Och att man hör fler instrument tydligt.

Jag är imponerad av alla delar. Diskanten är vass utan att bli för vass och påträngande. Mellanregistret får fram de exakta tonerna. Sångrösterna är perfekta. Basen, ja basen är enligt mig helt perfekt. Snabb, djup och mustig. Men inte bullrig eller dov. De levererar också på alla ljudnivåer, även mycket tyst(40 db(A)).

De är utan tvekan de bästa högtalare jag har lyssnat på utanför ett provrum. Och jag tycker de slår de jag har lyssnat på även i vid sådana tillfällen. Nu kan jag bara vänta tills jag fått spela igenom dem så kanske de blir ytterligare ett snäpp vassa.


Grattis .. en låt till, sjukt bra högtalare för priset

#64

Postad 08 maj 2014 - 05:43

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Nästa nummer av Hifi & Musik skall tydligen innehålla ett test av Aria. Kommer inte ut förrän 17: juni men det kan ju vara något att hålla ögonen öppna efter.

#65

Postad 08 maj 2014 - 05:46

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Intressant! :)

Nästa nummer av Hifi & Musik skall tydligen innehålla ett test av Aria. Kommer inte ut förrän 17: juni men det kan ju vara något att hålla ögonen öppna efter.



#66

Postad 08 maj 2014 - 08:03

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

Fick hem mina Aria 936 idag. Har mest hunnit provlyssnat genom en mängd olika låtar. Ni vet man lyssnar en liten stund och hoppar sidan vidare till någon annan låt. Min upplevelse? Magiska! Helt fantastiska!! Det är en enorm rymd i ljudet samtidigt som det är väldigt tydligt. Lyssnar man på en kyrkokör känns det som att sitta i kyrkan. Ljuden får ett uns eko i sig och samtidigt hör man sången tydligt från olika stämmor och musiken är levande. I mer bastung rock blir trycket fantastiskt samtidigt som "livekänslan" blir påtaglig. Och jag tror det är där någonstans, känslan av ett naturtroget ljud som man bäst sammanfattar högtalarna. Och att man hör fler instrument tydligt.

Jag är imponerad av alla delar. Diskanten är vass utan att bli för vass och påträngande. Mellanregistret får fram de exakta tonerna. Sångrösterna är perfekta. Basen, ja basen är enligt mig helt perfekt. Snabb, djup och mustig. Men inte bullrig eller dov. De levererar också på alla ljudnivåer, även mycket tyst(40 db(A)).

De är utan tvekan de bästa högtalare jag har lyssnat på utanför ett provrum. Och jag tycker de slår de jag har lyssnat på även i vid sådana tillfällen. Nu kan jag bara vänta tills jag fått spela igenom dem så kanske de blir ytterligare ett snäpp vassa.

Grattis och härligt att läsa! :P Har haft mina 936 sedan februari nu och jag blir bara mer nöjd med dom för varje dag. De blir definitivt bättre efterhand som de spelas in, framförallt basen gynnas av inspelningen och nu är den beroendeframkallande. Rymden som du säger är magisk och den understöds av den fantastiska basen som ligger och mullrar lågt ner och sedan trycker ut bastrycket vid behov.

När man höjer volymen på bra inspelade låtar så tappar jag nästan hakan fortfarande :-) Lyssna tex. på I see fire med KYGO på spotify och skruva upp, det suger rejält i magen :).
Jag kör med Naims Naca5 högtalarkablar och de är lite mörkare i tonen, är sugen på att låna hem lite andra kablar och jämföra men det får bli till hösten, nu njuter jag bara.

Vilka högtalarkablar använder ni till era Aria?

#67

Postad 08 maj 2014 - 08:20

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
vilken förstärkare rekomenderas till Focal Aria 936, är sugen på att köpa dessa högtalare
just nu har jag en gammal NAD C350 på 2x60w funderar på ny förstärkare + dac

#68

Postad 08 maj 2014 - 08:40

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0

vilken förstärkare rekomenderas till Focal Aria 936, är sugen på att köpa dessa högtalare
just nu har jag en gammal NAD C350 på 2x60w funderar på ny förstärkare + dac

Naims förstärkare rekommenderas till Focal av flera butiker vet jag, även Primare ska passa bra. Har själv Naim Supernait 2 och är mycket nöjd.
I testet här används bla Naim och Onkyo:

"Amps in use for testing included the Creek Evolution 50A (reviewed here), a Naim SUPERNAIT 2, an Onkyo TX-NR818 AV receiver and a NaimUniti 2 all-in-one system."

http://andreweverard...6-loudspeakers/

Redigerat av Unregisteredaf438ffd, 08 maj 2014 - 08:53.


#69

Postad 08 maj 2014 - 09:32

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Atoll funkar kanon till Focal

#70

Postad 08 maj 2014 - 17:29

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0
tyvärr finns inte Atoll att låna här uppe i norr, men primare i32 har jag haft hemma & den gillade jag skarpt.
även provat hegel H80. gillade Primare ljudet mer.

#71

Postad 08 maj 2014 - 18:06

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0
Förstärkare: NAD 356BEE
Kablar: Chord Carnival Silver Screen

Och kan bara understryka att de är fantastiskt bra.. :wub:. Även idag.. :rolleyes:. Helt seriöst så måste jag säga att jag är överraskad över hur bra ljudet är. Jag tror(får återkomma när de spelats in såklart) att orsaken till att jag är så imponerad är att de är så otroligt bra på allt. I meningen diskant, mellan och bas. Samt rymd och en (för mig) unik "livekänsla".

Redigerat av xms67, 08 maj 2014 - 18:16.


#72

Postad 09 maj 2014 - 23:29

maaug
  • maaug
  • Wannabe

  • 29 inlägg
  • 0
Jo så är det nog! Dom levererar hela tiden. Jag har 926 som spelas med en denon. Vad man än spelar så låter det bra. Det blir bara bättre och bättre ju mer man vrider på liksom. Samma sak när man tittar på film. Intressant och läsa recensionen som kommer! Har för tillfället druckit lite whiskey o vin :-)

#73

Postad 11 maj 2014 - 01:12

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Skönt :) Nu slipper jag gå till kyrkan nått mer :D Skämt åsido :)

Det skulle vara intressant att höra orgelmusik på dessa. Går sällan i kyrkan men dom få gånger man är där tex på julspel och begravningar, avslutningar mm har ju orgeln varit den största upplevelsen har jag tyckt :) När andra har mer eller mindre gått under på begravningar har jag istället suttit fascinerat och njutit av musiken. Det var en riktigt mäktig upplevelse på min farmors begravning förra året. Ska nog köpa en skiva snart tänkte jag :D Har försökt få in någon kanal via Sonos utan att lyckas :)


Fick hem mina Aria 936 idag. Har mest hunnit provlyssnat genom en mängd olika låtar. Ni vet man lyssnar en liten stund och hoppar sidan vidare till någon annan låt. Min upplevelse? Magiska! Helt fantastiska!! Det är en enorm rymd i ljudet samtidigt som det är väldigt tydligt. Lyssnar man på en kyrkokör känns det som att sitta i kyrkan. Ljuden får ett uns eko i sig och samtidigt hör man sången tydligt från olika stämmor och musiken är levande. I mer bastung rock blir trycket fantastiskt samtidigt som "livekänslan" blir påtaglig. Och jag tror det är där någonstans, känslan av ett naturtroget ljud som man bäst sammanfattar högtalarna. Och att man hör fler instrument tydligt.

Jag är imponerad av alla delar. Diskanten är vass utan att bli för vass och påträngande. Mellanregistret får fram de exakta tonerna. Sångrösterna är perfekta. Basen, ja basen är enligt mig helt perfekt. Snabb, djup och mustig. Men inte bullrig eller dov. De levererar också på alla ljudnivåer, även mycket tyst(40 db(A)).

De är utan tvekan de bästa högtalare jag har lyssnat på utanför ett provrum. Och jag tycker de slår de jag har lyssnat på även i vid sådana tillfällen. Nu kan jag bara vänta tills jag fått spela igenom dem så kanske de blir ytterligare ett snäpp vassa.



#74

Postad 11 maj 2014 - 08:47

xms67
  • xms67
  • Användare

  • 225 inlägg
  • 0

Skönt :) Nu slipper jag gå till kyrkan nått mer :D Skämt åsido :)

Det skulle vara intressant att höra orgelmusik på dessa. Går sällan i kyrkan men dom få gånger man är där tex på julspel och begravningar, avslutningar mm har ju orgeln varit den största upplevelsen har jag tyckt :) När andra har mer eller mindre gått under på begravningar har jag istället suttit fascinerat och njutit av musiken. Det var en riktigt mäktig upplevelse på min farmors begravning förra året. Ska nog köpa en skiva snart tänkte jag :D Har försökt få in någon kanal via Sonos utan att lyckas :)


Om du har Spotify kan jag rekommendera några. Kyrkomusik, eller klassisk musik för kyrkan typ Bach är fantastisk musik. När jag skriver kyrkomusik avser jag alltså klassisk musik, inte modern frireligiös eller svenska psalmer. Även om en psalm med orgelmusik är ganska trevligt att lyssna på blir det lite för religiöst för mig.

#75

Postad 12 maj 2014 - 05:35

Unregistered34dbed00
  • Unregistered34dbed00
  • Användare

  • 213 inlägg
  • 0

Skönt :) Nu slipper jag gå till kyrkan nått mer :D Skämt åsido :)

Det skulle vara intressant att höra orgelmusik på dessa. Går sällan i kyrkan men dom få gånger man är där tex på julspel och begravningar, avslutningar mm har ju orgeln varit den största upplevelsen har jag tyckt :) När andra har mer eller mindre gått under på begravningar har jag istället suttit fascinerat och njutit av musiken. Det var en riktigt mäktig upplevelse på min farmors begravning förra året. Ska nog köpa en skiva snart tänkte jag :D Har försökt få in någon kanal via Sonos utan att lyckas :)


Kyrkorna brukar ha spelningar mest hela tiden tycker jag och framförallt under sommarhalvåret. Tycker du det låter bra så behöver du ingen begravning som ursäkt för att njuta av den musiken live. Jag har aldrig lyssnat på orgelmusik på en högtalare som gjort musiken rättvisa, det blir sån otrolig rymd på det hela i kyrksalarna så jag kan tänka mig det är nästintill omöjligt att få in i ett litet stereofält på två små högtalare.

#76

Postad 12 maj 2014 - 15:23

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Beror nog en del på vad man har för högtalare och elektronik :) Men givetvis rummet storlek och akustik spelar ju roll också :) Har du en gammal kyrka som bostad och ett par Wilson Alexandria så kanske :D

Kyrkorna brukar ha spelningar mest hela tiden tycker jag och framförallt under sommarhalvåret. Tycker du det låter bra så behöver du ingen begravning som ursäkt för att njuta av den musiken live. Jag har aldrig lyssnat på orgelmusik på en högtalare som gjort musiken rättvisa, det blir sån otrolig rymd på det hela i kyrksalarna så jag kan tänka mig det är nästintill omöjligt att få in i ett litet stereofält på två små högtalare.


Redigerat av Unregistered2294, 12 maj 2014 - 15:28.


#77

Postad 14 maj 2014 - 16:07

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
såg att de recenserar dessa i nya Hemmabio Tidningen, snabbläste lite i butiken och de fick mycket bra omdöme :-D

#78

Postad 19 maj 2014 - 09:18

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Köpte Hemmabiotidningen och de gillade Focal Aria. Testet handlade mest om en hembiouppsättning och för egen del så har jag iof högtalarna kopplade även mot Tv:n men det är musik och tvåkanaler som jag använder högtalarna till.

De testar 948 med centerhögtalaren och två 906 som bakre, de ger högtalarna mycket bra betyg och rekommenderar köp. Ser fram emot att läsa Musik & HIFI:s test i nästa nummer som nog mest handlar om ren HIFI med två kanaler :-)

Kör ni med hemmabiouppsättning så rekommenderar jag er att köpa tidningen :)

#79

Postad 22 maj 2014 - 23:09

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Någon som vet när nästa Hifi & Musik nr kommer ut? :rolleyes: Det kommande alltså med Focal Aria :)

Väntar med spänning! :P

...............................................................................................................................................................

Var dom godkända? :P

Köpte Hemmabiotidningen och de gillade Focal Aria. Testet handlade mest om en hembiouppsättning och för egen del så har jag iof högtalarna kopplade även mot Tv:n men det är musik och tvåkanaler som jag använder högtalarna till.



Redigerat av Unregistered2294, 22 maj 2014 - 23:10.


#80

Postad 23 maj 2014 - 05:34

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Någon som vet när nästa Hifi & Musik nr kommer ut? :rolleyes: Det kommande alltså med Focal Aria :)


Har du redan glömt av det? Står ju några poster längre upp. ;)

(17:e juni)

#81

Postad 23 maj 2014 - 05:36

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Läste inte det :D Tack för infon eller om man skall säga påminnelsen ;)


Har du redan glömt av det? Står ju några poster längre upp. ;)

(17:e juni)



#82

Postad 23 maj 2014 - 05:45

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
:)

Redigerat av Unregistered2294, 24 maj 2014 - 15:46.


#83

Postad 26 maj 2014 - 13:11

Philsons
  • Philsons
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0
Är riktigt intresserad av 906:an men har lite funderingar.

Är det någon som kan jämföra den mot XTZ 99.26 mk2?

Hur fungerar den för akustisk musik och jazz? Eller finns det andra alternativ om man lyssnar på det?

Kommer lädret på fronten som standard eller är det mot tillägg?

Fungerar den bra att driva med rör (någon som provat)?

#84

Postad 26 maj 2014 - 16:11

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0

Är riktigt intresserad av 906:an men har lite funderingar.

Är det någon som kan jämföra den mot XTZ 99.26 mk2?

Hur fungerar den för akustisk musik och jazz? Eller finns det andra alternativ om man lyssnar på det?

Kommer lädret på fronten som standard eller är det mot tillägg?

Fungerar den bra att driva med rör (någon som provat)?


Aria 902 är mycket roligare att lyssna på än XTZ 99.26 mkII. Aria klarar sig med mindre förstärkare och har absolut inte lika snäv sweetspot. Inte för att XTZ är dåliga på något sätt.

Akustisk fungerar alldeles utmärkt, låter fantastiskt. Jazz har jag inte lyssnat på men typ allt som jag matat dem med, hårdrock, hip-hop, rap, pop, rock osv låter bra, de är dock ganska avslöjande så dålig inspelning gör de inget under med som vissa högtalare kan göra.

Lädret ingår på fronten, lika så glastoppen.

Ser inga problem att driva dessa med rör.

Tycker valnöt är ett fynd, svart glans för 1500 kr mer är lite svårare att motivera och lite surt att betala extra för

#85

Postad 26 maj 2014 - 16:23

Philsons
  • Philsons
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Aria 902 är mycket roligare att lyssna på än XTZ 99.26 mkII. Aria klarar sig med mindre förstärkare och har absolut inte lika snäv sweetspot. Inte för att XTZ är dåliga på något sätt.

Akustisk fungerar alldeles utmärkt, låter fantastiskt. Jazz har jag inte lyssnat på men typ allt som jag matat dem med, hårdrock, hip-hop, rap, pop, rock osv låter bra, de är dock ganska avslöjande så dålig inspelning gör de inget under med som vissa högtalare kan göra.

Lädret ingår på fronten, lika så glastoppen.

Ser inga problem att driva dessa med rör.

Tycker valnöt är ett fynd, svart glans för 1500 kr mer är lite svårare att motivera och lite surt att betala extra för


Tack för infon!

Har läst några recensioner och lite på forum, och låter onekligen om en riktigt fin högtalare för pengarna.

Lyssnar mest på akustisk musik. Söker ett ljud åt det lite varmare hållet utan att tappa klarhet.

Just det du säger om snäv sweetspot på xtz, håller med, är en stor nackdel!

Jag hade först siktat in mig på sonus faber venere 1.5 el 2.0 alternativt begagnat liuto monitor från SF. Ska försöka ta en ordentlig lyssningsrunda innan köp. Vet någon vem som säljer både sonus faber och focal?

Redigerat av Philsons, 26 maj 2014 - 16:26.


#86

Postad 29 maj 2014 - 23:39

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Borde inte det vara tex Audio Concept i Stockholm? Jag vet dom som plockar hem på beställning iaf och det är en butik där jag brukar handla. Balance ljud och bild heter den, eller bild och ljud vilket man nu känner för :) Just dom har inte i butiken men kan plocka hem på beställning men dom förstnämnda borde ha för demo. Det är jag nästan övertygad om iom att det är Sveriges största hifi butik även om den främst ska vara fylld med dom exklusiva prylarna bortåt miljonen men iaf värt att kolla :) Ring och fråga iaf kan man ju alltid göra eller skicka ett mejl :)

Jag hade först siktat in mig på sonus faber venere 1.5 el 2.0 alternativt begagnat liuto monitor från SF. Ska försöka ta en ordentlig lyssningsrunda innan köp. Vet någon vem som säljer både sonus faber och focal?



#87

Postad 02 juni 2014 - 23:05

Philsons
  • Philsons
  • Rookie

  • 7 inlägg
  • 0

Borde inte det vara tex Audio Concept i Stockholm? Jag vet dom som plockar hem på beställning iaf och det är en butik där jag brukar handla. Balance ljud och bild heter den, eller bild och ljud vilket man nu känner för :) Just dom har inte i butiken men kan plocka hem på beställning men dom förstnämnda borde ha för demo. Det är jag nästan övertygad om iom att det är Sveriges största hifi butik även om den främst ska vara fylld med dom exklusiva prylarna bortåt miljonen men iaf värt att kolla :) Ring och fråga iaf kan man ju alltid göra eller skicka ett mejl :)


Tack för tipset, ska kolla med dem!

Lyssnade idag på monitor audio silver 6 som jag tyckte lät helt okej. Har någon jämfört den med 926:an?

#88

Postad 12 juni 2014 - 16:50

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Någon som vet när nästa Hifi & Musik nr kommer ut? :rolleyes: Det kommande alltså med Focal Aria :)

Väntar med spänning! :P


Fick senaste numret idag. Citerar lite från testet av Aria 926: "En lättplacerad, lättgillad kompakt golvhögtalare med finess, men för mer kött i återgivningen får du välja den betydligt större 948, eller möjligen, möjligen mellanmodellen 936, som har samma 6,5-tumsstorlek på basarna som 926, men en till"

#89

Postad 12 juni 2014 - 16:53

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Tack för infon! :) Ja, den modellen (948) ser ju rätt köttig ut :)

Fick senaste numret idag. Citerar lite från testet av Aria 926: "En lättplacerad, lättgillad kompakt golvhögtalare med finess, men för mer kött i återgivningen får du välja den betydligt större 948, eller möjligen, möjligen mellanmodellen 936, som har samma 6,5-tumsstorlek på basarna som 926, men en till"


Går nog att kötta på rejält med den :D

#90

Postad 15 juni 2014 - 18:27

Unregisteredaf438ffd
  • Unregisteredaf438ffd
  • Wannabe

  • 45 inlägg
  • 0
Då får man köpa nya numret på tisdag när det dyker upp i butiken ��.

#91

Postad 28 juni 2014 - 12:18

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3 270 inlägg
  • 0
Efter att ha haft dessa några månader så är jag fortfarande hur nöjd som helst, de är kanon till musik, dock behöver de hjälp av en subwoofer, REL T7 som jag har fungerar kanon tycker jag när man har den kopplad med högnivå.

Har möblerat om lite hemma och har nu högtalarna mot en annan vägg, dock en vägg som är smalare så jag kan inte ha de lika brett isär, får se hur det kommer att påverka ljudet.

Bifogad fil(er)



#92

Postad 02 juli 2014 - 18:20

Unregistered659652ad
  • Unregistered659652ad
  • Wannabe

  • 39 inlägg
  • 0
Hur låter focal ariorna kontra dynaudios excite serie?
Står lite i valet och kvalet mellan ett par 936:or eller ett par dynaudio x34.

Ska upp till hifi-punkten och jämföra dessa under semestern men tänkte suga åt mig så mkt info jag kan om respektive högtalare innan jag åker och lyssnar :)

#93

Postad 30 augusti 2014 - 18:50

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Hittade denna bilden på nån Svensk butiks facebook sida, har glömt vilken men här ser man iaf hur stora Aria 936 är vs 1028be och då är inte detta största modellen Aria :)

Bifogad fil(er)



#94

Postad 15 oktober 2014 - 17:19

Unregistered5eafd1cc
  • Unregistered5eafd1cc
  • Användare

  • 108 inlägg
  • 0
Tjena. provar den här tråden istället .
Min fråga är, vilken av dessa högtalare tror ni är bäst? Dali mentor8 eller Focal aria 948.
Har i dagsläget dali ikon stativhögtalare med center.
Gillar dalis ljud men vore kul och prova något nytt.
Vet att man ska provlyssna, men det finns ingen affär här i krokarna att lyssna.
Jag har bara hör dali mentor 6 och lite snabbt focal 936. Men dom andra är ju större, så vad gör de på ljudet?

#95

Postad 18 oktober 2014 - 07:37

M johansson
  • M johansson
  • Lärjunge

  • 395 inlägg
  • 0

Tjena. provar den här tråden istället .
Min fråga är, vilken av dessa högtalare tror ni är bäst? Dali mentor8 eller Focal aria 948.
Har i dagsläget dali ikon stativhögtalare med center.
Gillar dalis ljud men vore kul och prova något nytt.
Vet att man ska provlyssna, men det finns ingen affär här i krokarna att lyssna.
Jag har bara hör dali mentor 6 och lite snabbt focal 936. Men dom andra är ju större, så vad gör de på ljudet?


Redigerat av M johansson, 18 oktober 2014 - 07:38.


#96

Postad 25 oktober 2014 - 01:46

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
En nyhet. Focal Sat/Sub systemen får dom typiska Aria elementen :)

Postad bild

#97

Postad 28 oktober 2014 - 01:40

Unregistered2294
  • Unregistered2294
  • Mästare

  • 2 941 inlägg
  • 0
Bild från Ljudupplevelsers Facebook sida. På bilden syns Aria 936 :)

Riktigt läckra talare ;)

Postad bild

#98

Postad 28 oktober 2014 - 20:45

Unregisteredc2d1da48
  • Unregisteredc2d1da48
  • Veteran

  • 1 687 inlägg
  • 0

Bild från Ljudupplevelsers Facebook sida. På bilden syns Aria 936 :)

Riktigt läckra talare ;)

Postad bild

Har lyssnat på Aria 936 dom är inte bara fina utan låter riktigt bra, men jag skulle vilja höra store bror 948 :)

#99

Postad 01 november 2014 - 15:18

Audiovector
  • Audiovector
  • Guru

  • 4 884 inlägg
  • 0
Någon som jämfört Aria 936 med Chorus 836W som jag har? Ljudet är oerhört bra!
Driver dem med Cambridge Azur 851A och som källa har jag en 851C. Har Oehlbach Twin Mix kablar också.
Noterade att Aria 936 väger 1 kg mindre (29 i.s.f. 30 kg).

Redigerat av Audiovector, 01 november 2014 - 15:21.


#100

Postad 10 november 2014 - 11:19

svajo44
  • svajo44
  • Rookie

  • 8 inlägg
  • 0
Jag har tidigare införskaffat aria 900 centern samt två stativare från chorus-serien (706) dessa högtalare är drivna av Onkyo-receiver S608. Nu är jag inne i tankarna att köpa Aria 926. Vad skulle ni rekommendera för receiver till detta?



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.