Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är det värt att skaffa en 4k projektor?

57 svar till detta ämne ViewSonic PX747 1080p Full HD projektor
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 26 mars 2019 - 09:03

nr123
  • nr123
  • Rookie

  • 1 inlägg
  • 0

Behöver lite rådgivning.

Jag har tänkt successivt uppgradera mig till ett komplett 4k biorum. Idag har jag bara en vanlig Bluray spelare. En förstärkare som ax stödjer 1080p och alla sladdar är bara vanliga hdmi sladdar.

Läste för ett tag sedan att om du vill använda dig av en 4k projektor krävs att alla delar är 4k redo (Bluray, sladdar, förstärkare, tv, projektor) men jag undrar ifall någon vet ifall det är värt att successivt göra övergången.

Tänkte börja med en ViewSonic 747, men hur blir bilden när resterande delar är enbart 1080p?

Skalar projektorn upp till 4k om man vill eller blir det bara 1080p?

Är det lönt att skaffa en 747 om jag inte kan se 4k innehåll.

Är det bättre att skaffa en full HD projektor?

Är det lönt att skaffa en 4k projektor när jag inte kommer att ha tillgång till 4k material på flera år?

Min övergång hade jag tänkt skulle ta ett par år att genomföra. 4k utbudet är inte är så stor och så vill jag inte köpa alla delar direkt men tror att 4k kommer att bli en standard så som full HD blev.



#2

Postad 26 mars 2019 - 14:03

Audiostar
  • Audiostar
  • Beroende

  • 1 344 inlägg
  • 0
Hej .

Först och främst är den projektorn inte 4k så ska du ha en äkta 4k bio är billigaste modellen en Sony 270es.

#3

Postad 26 mars 2019 - 19:55

jn82
  • jn82
  • Veteran

  • 1 712 inlägg
  • 0
Skulle tagit det i andra ordningen, byt ut projektorn när alla andra delar är på plats.

#4

Postad 30 mars 2019 - 09:56

Unregistered7d21e12c
  • Unregistered7d21e12c
  • Wannabe

  • 46 inlägg
  • 0
Jag var nyligen i samma situation som du, fast jag satt på en lite äldre projektor och tänkte därav att jag ville uppgradera. Då var jag inne på att köpa 4k också, men för mig så var det helt enkelt budgeten som gjorde att jag valde att köra på en 1080p.

Problemet är att om man vill ha äkta native 4k, utan att dra ned på andra saker, så får man räkna med att lägga runt 50 000kr på projektorn. Det är lite lurigt också eftersom många av de billigare 4k projektorerna är uppskalad 4k, vilket även ofta, som jag förstått det ofta innebär att man får lite sämre optik. Jag kände personligen att det var viktigare att skaffa en ordentlig kontrastduk och därav dra ned budgeten lite på projektorn. För mig blev det en Sony vpl-hw65es, vilket har en helt fanatisk bild trotts att det bara är 1080p. Jag var även inne på hembiobutiken och ärligt talat, så måste jag säga att man behöver spänna ögonen ordentligt för att se skillnaden på 4k och 1080p.

Det är min subjektiva amatöråsikt. Men mitt bästa tips är att ta dig tiden och åka till butik, få hjälp och titta på om du tycker det är värt det. För mig så kändes det bättre att välja en bra 1080p projektor än en sämre 4k.

#5

Postad 30 mars 2019 - 18:55

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0
Det er for dyrt nå. Best prestasjon får du på en full HD projektor.

Med tid kan det bli annerledes.

Trenger optisk Hdmi også for 10m 4k 444

Jeg synes ikke det er verdt det idag, og teknikken blir bare bedre og bedre.

Keep calm and wait er mitt tips.

#6

Postad 30 mars 2019 - 19:48

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag skulle gärna ha HDR på projektorn.

#7

Postad 31 mars 2019 - 09:19

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0

och ärligt talat, så måste jag säga att man behöver spänna ögonen ordentligt för att se skillnaden på 4k och 1080p.

 

 

Det håller jag med dig om, upplösningen är inte den viktigaste parametern.. :)

 

 

Men mitt bästa tips är att ta dig tiden och åka till butik, få hjälp och titta på om du tycker det är värt det. För mig så kändes det bättre att välja en bra 1080p projektor än en sämre 4k.

 

Precis, faktum är att det kan bli billigare i längden med. Ett mycket bra tips :)

 

 

Best prestasjon får du på en full HD projektor.

 

 

Hur tänker du här?



#8

Postad 07 april 2019 - 04:37

Danke
  • Danke
  • Forumräv

  • 715 inlägg
  • 0

 

 
Hur tänker du här?


Jeg tenkte iforhold til prisen.

Men det kan endre seg..

#9

Postad 13 april 2019 - 22:44

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
För mig så är prisskillnaden absolut inte värd det. Tycker mig se otroligt liten skillnad på 1080 och 4k även sida vid sida.

HDR tycker jag inte fungerat bra nog på.de projektorer jag sett heller.

#10

Postad 14 april 2019 - 07:45

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

För mig så är prisskillnaden absolut inte värd det. Tycker mig se otroligt liten skillnad på 1080 och 4k även sida vid sida.

HDR tycker jag inte fungerat bra nog på.de projektorer jag sett heller.

 

Såg JVCs projektorer n5 ocj nx9 med HDR AV/PÅ , på hembiomässan i lund... det va det bästa jag sett med HDR i bildväg!  :o  :D

Då får man punga upp ca 70 för den billigare av dom.-..  :P


Redigerat av Garrett, 14 april 2019 - 07:45.


#11

Postad 17 april 2019 - 11:17

greveriff
  • greveriff
  • Veteran

  • 1 984 inlägg
  • 0
Jag såg dem också på mässan men var ändå inte övertygad av HDR.

#12

Postad 24 april 2019 - 01:38

Mangy
  • Mangy
  • Användare

  • 241 inlägg
  • 0
Var i samma sits som dig och började för ett gäng år sen med att successivt byta ut grejer för 4K. Eller grejer, bytte förstärkare till en som är kompatibel med 4K och atmos och väntade sedan på att 4K-projektorerna skulle gå ner i pris i takt med att försäljningsvolymerna gick upp. Hade plan på att skaffa ultra HD blu-ray med. Dock gick aldrig priset ner på 4K-projektorer som jag hade räknat med. Jag hade tänkt mig att något liknande skulle hända som med 1080p-projektorerna när det begav sig. Tji fick jag. Iallafall inte om man skulle få ut en bild värd 4K enligt mitt tycke, dvs jag ville tex inte ha sämre svärta än min dåvarande 1080p-projektor (Epson TW5500).

Så jag fick omvärdera och stod inför valet att strunta i det eller lägga minst ~35000:- för en projektor vilket kändes tveksamt. Sen kom kampanjen på TW9300 och jag slog till. Jag kom ganska snabbt över min tidigare övertygelse att det endast är äkta 4K-projektor som gäller, och med tanke på att 4K-material är ganska vanligt numera på tex Netflix och iTunes, och nästan alla nya (stor)filmer släpps i 4K, så kändes det bra att skaffa en projektor som kan utnyttja detta om än inte lika fullt ut upplösningsmässigt som en äkta 4K-maskin.

Så mitt råd är att uppgradera successivt och börja med tex förstärkare, och håll samtidigt utkik efter kampanjer eller sänkt pris på ”4K” och 4K-projektorer. Efter hand kommer ännu mer 4K-material bli tillgängligt och rätt var det är så hittar du rätt 4K-projektor till rätt pris.
Känns det som du inte kommer kolla material som kommer bli 4K-kompatibelt och/eller inte brukar ha dina projektorer under så lång tid kan det ju vara värt att köpa en bra 1080p-projektor istället, men ska du ha den lite längre så hade jag nog spanat lite på en 4K-kompatibel.

#13

Postad 24 april 2019 - 06:46

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

  • 10 389 inlägg
  • 0

Jag har nyligen uppgraderat biorummet till 4k eftersom min gamla kära proj började strula lite.

Förbättringen är klart märkbar men knappast värd det om man ser till pengarna. Jag var väldigt nöjd med min 1080p-bild. Det är svårt att gå tillbaka dock. Försökte spela Blackout i 1080p efter att ha vant mig vid 4k och det var inte vackert.



#14

Postad 07 april 2020 - 22:34

lunkwill
  • lunkwill
  • Lärjunge

  • 304 inlägg
  • 0

Jag har nyligen skaffat en Epson TW7400 som har e-shift som ofta kallas "4k" fast det egentligen bara är två diagonalt överlappande 1080p-bilder.

 

Tyvärr låter e-shift-funktionaliteten en del, vilket varierar mycket mellan olika individuella exemplar. Min (den andra jag provade) låter lite för mycket för att inte vara småjobbigt så jag kör ofta med 1080p ändå. Men det är synd, för iaf med denna 3LCD-projektor blir det rätt stor skillnad även med uppskalat 1080p-material. Bilden känns mjukare, natuligare och skarpare på en gång.

 

Det sagt har jag en rätt stor duk (cirka 2.4m i bredd) och sitter rätt nära (cirka 3m ifrån duken). Det bästa du kan göra är att prova i någon affär, hos en kompis eller kanske någon bekant. Tänk bara på att du testar från rätt avstånd så att pixlarna på test-bilden kommer motsvara så stora du kommer ha hemma. Ser du ingen skillnad så är det ju bokstavligt bortkastade pengar.



#15

Postad 22 november 2020 - 23:34

superior
  • superior
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

Väcker liv i den här gamla tråden.
Står i valet och kvalet mellan Sony PL-HW65ES och Epson TW7400.

Ligger i ungefär samma prisklass, så frågan är om man kommer sakna 4k med e-shift om man tar Sonyn?

 

Har ingen biogrotta, men mörkläggningsgardiner som gör det skapligt mörkt.

Duken kommer vara mellan 90-104 tum.

Jag har inte haft tillfälle att jämföra HW65ES och TW7400 vid demo, men jag vill gärna ha bra svärta. Vilken skulle ni välja?



#16

Postad 23 november 2020 - 13:56

jacoby
  • jacoby
  • Användare

  • 239 inlägg
  • 0

Väcker liv i den här gamla tråden.
Står i valet och kvalet mellan Sony PL-HW65ES och Epson TW7400.

 

Jag har inte haft tillfälle att jämföra vid demo, men jag vill gärna ha bra svärta. Vilken skulle ni välja?

 

KLART Sonyn om du vill ha bra svart!



#17

Postad 23 november 2020 - 21:04

superior
  • superior
  • Wannabe

  • 36 inlägg
  • 0

KLART Sonyn om du vill ha bra svart!

Vad ska man tro om "SXRD degradation"-problemet?
https://www.avsforum...panels.2247282/
Är det ett problem på dagens SXRD (om det någonsin varit ett problem)?


Redigerat av superior, 23 november 2020 - 21:06.


#18

Postad 22 januari 2021 - 09:30

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Hej, jag tänkte låna tråden lite. Hoppas det är okej :) .

 

Jag har idag en Sony projektor (HD) av äldre datum som börjar kännas lite trött. Ett skäl till att jag inte bytt tidigare är att jag hoppades att priserna på 4K skulle sjunka lite mera men dom verkar har fastnat på ca 50 kkr, åtminstone Sonys modeller.

 

Om jag kör HD material (från Blu-ray) blir bilden då tydligt bättre med en 4K projektor? Jag tänker inte köpa att filmer en gång till   :) . Kan det vara så att HD inte blir bättre på 4K utan det bara gäller för 4K material. Då kan jag lika gärna köpa en bra HD-projektor. Men det vore kul att uppdatera systemet   :) .

 

Sedan har jag tittat på Sony VPL-VW270ES men om jag jämför med modell VW285ES, tillför den något och när kommer den? Är det någon som vet för jag hittar ingen info? Den kanske inte är för svenska marknaden?

 

Mitt huvudproblem är bildstorleken. Jag har 3.05 m från linskanten till duken och då får jag bildstorlek 100" (16:9) med maximal zoom. Som jag tolkar olika källor så är det på gränsen även med t ex 270:an. Men där är ett annat panelformat, 1.9:1. Men som jag tolkar några källor så är filmen på UHD i formar 16:9, d v s två svarta ränder på sidorna i en 4096 panel. Jag tror att jag kan få tillräckligt stor bild ur projektorn men jag är inte helt säker. Är det normalt 3840 x 2160 på UHD Blu-ray?

 

Jag har en multiformatsduk med reglerbar höjd men jag vill slippa svarta ränder på sidorna. Det gäller då att bilden blir tillräckligt stor.



#19

Postad 22 januari 2021 - 14:49

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Jag har inte så mycket att säga om dina funderingar, förutom att Sony har andra beteckningar på sina projektorer i USA. Om jag inte minns fel så är VW285ES samma som VW270ES.

 

Kollar man listan på "Top Picks" hos Sound & Vision så kan man se ett antal exempel på detta, och med hjälp av bilderna kanske komma fram till vilka modeller som är samma. https://www.soundand...icks-projectors



#20

Postad 22 januari 2021 - 15:21

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Om jag skulle välja idag så skulle jag ha följande approach:

 

Jag skulle ställa mig frågan varför 4k? En grym Full-HD hellre än en medoker 4k. Om tanken är UHDs så måste du tänka på HDR - och det finns väldigt få konsumentprojektorer som visar HDR på vettigt sätt, den billigaste jag tänker på är en JVC N5. Ibland jagas det 4k utan att tänka på varför. 

 

Så väldigt beroende på material du planerar att titta på så tycker jag inte en 4k är givet. Yes 2160p är formatet för UHD, men tänk då på att du får HDR på köpet. Det blir INTE bra på alla maskiner - utan snarare än sämre total upplevelse än full HD. Värt att tänka på.

 

Skulle ta mig till en handlare och utvärdera på plats om jag var du :)



#21

Postad 22 januari 2021 - 16:40

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag har inte så mycket att säga om dina funderingar, förutom att Sony har andra beteckningar på sina projektorer i USA. Om jag inte minns fel så är VW285ES samma som VW270ES.

 

Kollar man listan på "Top Picks" hos Sound & Vision så kan man se ett antal exempel på detta, och med hjälp av bilderna kanske komma fram till vilka modeller som är samma. https://www.soundand...icks-projectors

Det var intressant. Jag har jämfört 270 med 285 och inte hittat någon direkt skillnad. Det kanske helt enkelt är samma  :) .

 

Om jag skulle välja idag så skulle jag ha följande approach:

 

Jag skulle ställa mig frågan varför 4k? En grym Full-HD hellre än en medoker 4k. Om tanken är UHDs så måste du tänka på HDR - och det finns väldigt få konsumentprojektorer som visar HDR på vettigt sätt, den billigaste jag tänker på är en JVC N5. Ibland jagas det 4k utan att tänka på varför. 

 

Så väldigt beroende på material du planerar att titta på så tycker jag inte en 4k är givet. Yes 2160p är formatet för UHD, men tänk då på att du får HDR på köpet. Det blir INTE bra på alla maskiner - utan snarare än sämre total upplevelse än full HD. Värt att tänka på.

 

Skulle ta mig till en handlare och utvärdera på plats om jag var du :)

Jag håller med dig om mycket. Grejen är att jag väntat ett tag för att 4K skulle komma ner i pris. Att köpa ännu en HD projektor lockar inte riktig med tanke på att jag inte vill byta igen om "något år".  Att titta på plats är är god idé :) .


Redigerat av Mr_Tom, 22 januari 2021 - 16:40.


#22

Postad 22 januari 2021 - 17:26

Demon Slayer
  • Demon Slayer
  • Guru

  • 4 682 inlägg
  • 0
Jag väntar på billigare bra HDR kapabla JVC eller Sony just pga det Lirsa säger. Min JVC 350 är också trött men 50k känns för mycket idag.

#23

Postad 22 januari 2021 - 18:21

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag letade runt lite nu och slutsatsen just nu är att Sony modell 270 är samma som modell 295. 



#24

Postad 22 januari 2021 - 18:58

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Då har du kommit fram till korrekt slutsats. Har själv VW260 som motsvarar den amerikanska VW285 modellen.



#25

Postad 23 januari 2021 - 10:54

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 502 inlägg
  • 0

Så var det! Bra att ni klargjorde detta. Jag visste bara att det är andra beteckningar i USA. Prenumererar på Sound & Vision och brukar läsa deras tester. När det kommer en ny modell så är det oftast inte nån tvekan om vilka som är samma, men så här i efterhand sviker minnet lite...



#26

Postad 23 januari 2021 - 19:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Jag väntar på billigare bra HDR kapabla JVC eller Sony just pga det Lirsa säger. Min JVC 350 är också trött men 50k känns för mycket idag.

En projektor kommer aldrig någonsin att på egen hand vara HDR ready, endast i kombination med tonmappning i så fall. Alldeles för lite ljus, inte en 10% av vad som skulle behövas för HDR och färgrymden är för liten. 

 

Men med tonmappning går det - som JVCs maskiner. Är ganska säker på att det kommer komma lösningar som är billigare än videoprocessor inom ett år. Då är det en ananna femma så kommer projektorer kunna visa semi-HDR redan nu!



#27

Postad 23 januari 2021 - 20:19

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Då har du kommit fram till korrekt slutsats. Har själv VW260 som motsvarar den amerikanska VW285 modellen.

En fråga: Är du nöjd med din projektor?

 

Sedan har jag förstått att HDR är ett getingbo med mycket åsikter, det förstår jag när jag läser i andra trådar :) . Men man tänker i andra termer, vad har en bra HD-projektor för livslängd jämfört med en 4K projektor? Kan HDR uppdateras genom mjukvaran i projektorn? Sedan nämner även Sony tonmappning för sina modeller, dock inte 270:n. Det kanske är en prisfråga som mycket annat :) .  

 

Min nuvarande projektor börjar, som sagt, bli trött, d v s bilden blir ibland lite konstig i färgerna. Det är knappast lampan utan snarare något jobbigare och eftersom jag kört den i drygt 9 år så känns ett byte helt rimligt. Sedan handlar inte 4K endast om pixlar och HDR. Det handlar om ljud också vilket intresserar mig.

Annars har jag inget principiellt emot en SD-projektor. Om jag kör UHD material och "skalar ner" till HD, hur blir bilden då, någon som testat?

 

Någon som har ett förslag på hur man skall testa en projektor för att se hur bra/dålig den är?

 

Jag tänker testa men med tanke på pågående pandemi så känns besök i butiker inte prioriterade just nu :) . 

 

Någon nämnde JVC men dom har inte det zoomomfång jag behöver. Jag är dock inte säker på att Sony klarar det heller, tyvärr.



#28

Postad 23 januari 2021 - 22:09

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Är jättenöjd med min VW260. Hade tidigare en Sony HW50 som jag också var nöjd med, men märktes såklart skillnad när bytte upp mig då bilden som helhet är bättre på alla plan. Är man i behov av Ställbar iris och/eller linsminne så saknar tyvärr både VW260 och VW270 det kan vara bra att veta.

 

Har inte experimenterat så mycket med HDR på min VW260 då min receiver som även används som bildväxlare inte klarar det. Av det jag sett annars av HDR på projektor (inkl JVC) så kan jag inte påstå att jag saknar den möjligheten jättemycket. Betvivlar absolut inte att det inte går att få till bra HDR bild med projektor men föredrar nog totalt sett ändå bilden man får i 4K SDR med projektor.

Har du möjlighet att besöka The Rock i Lund så gör det, då får du garanterat svar på alla dina frågor och hjälp med att hitta rätt. Hembiobutiken är annars också ett bra alternativ om en resa till Lund är uteslutet.


Redigerat av Dr. Zaius, 23 januari 2021 - 22:09.


#29

Postad 23 januari 2021 - 22:44

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Är jättenöjd med min VW260. Hade tidigare en Sony HW50 som jag också var nöjd med, men märktes såklart skillnad när bytte upp mig då bilden som helhet är bättre på alla plan. Är man i behov av Ställbar iris och/eller linsminne så saknar tyvärr både VW260 och VW270 det kan vara bra att veta.

 

Har inte experimenterat så mycket med HDR på min VW260 då min receiver som även används som bildväxlare inte klarar det. Av det jag sett annars av HDR på projektor (inkl JVC) så kan jag inte påstå att jag saknar den möjligheten jättemycket. Betvivlar absolut inte att det inte går att få till bra HDR bild med projektor men föredrar nog totalt sett ändå bilden man får i 4K SDR med projektor.

Har du möjlighet att besöka The Rock i Lund så gör det, då får du garanterat svar på alla dina frågor och hjälp med att hitta rätt. Hembiobutiken är annars också ett bra alternativ om en resa till Lund är uteslutet.

Tack för svaret.

 

Jag bor i Göteborg så Hembiobutiken är definitivt med i resonemanget.



#30

Postad 24 januari 2021 - 01:43

Dr. Zaius
  • Dr. Zaius
  • Mästare

  • 3 567 inlägg
  • 0

Perfekt. Passa även på att se Epson TW9400 som också det är en väldigt bra projektor och kompatibel med 4K tack vare pixel-shift teknik.



#31

Postad 24 januari 2021 - 09:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 979 inlägg
  • 0
Svar Ja! Dock tycker jag personligen ingen under 69900kr ger mig valuta för pengarna😊 Som tur är tycker inta alla som mig. Så bästa tipset igen, åk och kika bilda sig en egen uppfattning. Välj en seriös åf där man får korrekta demos likt therock, är ju ev en ganska dyrt inköp/investering💯

Redigerat av mcmike, 24 januari 2021 - 09:48.


#32

Postad 24 januari 2021 - 16:08

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Jag skall provtitta vid tillfälle, Jag är lite skeptisk till hybridlösningar typ Epson men det intressanta är ju slutresultatet.

 

Det mest intressanta känns just nu som  Sony VPL-HW65ES mot VPL-VW270ES. 



#33

Postad 24 januari 2021 - 20:16

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Sen beror det på vad man ser för filmer. Under helgen så har jag sett 6 st filmer där endast 2 st hade HDR. Och det är nog i överkant för mig. Snittar kanske 1-2 HDR filmer för var 10e filmer jag ser. Så ser man så sällan på HDR så kanske inte det ska vara allt fokus när man letar projektor. 



#34

Postad 25 januari 2021 - 08:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Sen beror det på vad man ser för filmer. Under helgen så har jag sett 6 st filmer där endast 2 st hade HDR. Och det är nog i överkant för mig. Snittar kanske 1-2 HDR filmer för var 10e filmer jag ser. Så ser man så sällan på HDR så kanske inte det ska vara allt fokus när man letar projektor. 

 

Igen: Även fast en projektor klarar av att visa en HDR-bild är det i 99% av fallen tevksam kvalitet. Även om man har en standard som var långt före sin tid och fortfarande är då det är få som klarar att visa full HDR. Men å andra sidan är det framtiden, så kanske lite dumt att inte ha det i åtanke och hur man kan lösa det. Exemeplvis genom att göra som många gör i USA och Tyskland att budgetera för videprocessor eller ha det i åtanke den dagen HDR blir aktiuellt.

 

Diskussionerna blir snedvridna, det finns ingen projektor, och knappast en TV som klarar av HDR utan tonmappning. Många gör det uselt, några ganska ok (läs Sony) och några brilliant (läs JVC). 



#35

Postad 25 januari 2021 - 17:37

SC-Zap
  • SC-Zap
  • Guru

  • 6 960 inlägg
  • 0
MKarlsson74:s TV lär ju klara det galant, då den ger mer ljus än direkt solsken en sommardag (enligt MKarlsson74 själv).
Men det är nog den enda TVn som klarar det så bra, å andra sidan..

#36

Postad 27 januari 2021 - 04:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Igen: Även fast en projektor klarar av att visa en HDR-bild är det i 99% av fallen tevksam kvalitet. Även om man har en standard som var långt före sin tid och fortfarande är då det är få som klarar att visa full HDR. Men å andra sidan är det framtiden, så kanske lite dumt att inte ha det i åtanke och hur man kan lösa det. Exemeplvis genom att göra som många gör i USA och Tyskland att budgetera för videprocessor eller ha det i åtanke den dagen HDR blir aktiuellt.

 

Diskussionerna blir snedvridna, det finns ingen projektor, och knappast en TV som klarar av HDR utan tonmappning. Många gör det uselt, några ganska ok (läs Sony) och några brilliant (läs JVC). 

Och igen, även om den inte fixar det perfekt så finns det många som knappt ser på HDR filmer. Då kanske man värderar andra saker som viktigare. 



#37

Postad 27 januari 2021 - 07:47

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Och igen, även om den inte fixar det perfekt så finns det många som knappt ser på HDR filmer. Då kanske man värderar andra saker som viktigare. 

 

Har du någon källa till det påståendet? Notera att jag också skriver "den dagen HDR blir aktuellt". För den dagen kommer. Dagen då TV-sändningar är HLG och 4k är det allmängiltiga formatet. Idag påstår jag att HDR visat med rätt display och/eller tonmappat till din display är totalt sätt en objektivt bättre bild. Så frågan är varför man inte ska sträva efter att kunna visa det på bästa möjliga sätt?



#38

Postad 27 januari 2021 - 18:30

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Det är rätt långt bort att mainstream tv sändningar kommer vara 4K och HDR/HLG - vi kommer alla hinna byta projektor/tv minst en gång till innan det blir aktuellt helt enkelt. Titta bara på ComHem som står för stor del av kabel TV i Sverige - när har de annonserat att det blir 4K?



#39

Postad 28 januari 2021 - 04:20

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Har du någon källa till det påståendet? Notera att jag också skriver "den dagen HDR blir aktuellt". För den dagen kommer. Dagen då TV-sändningar är HLG och 4k är det allmängiltiga formatet. Idag påstår jag att HDR visat med rätt display och/eller tonmappat till din display är totalt sätt en objektivt bättre bild. Så frågan är varför man inte ska sträva efter att kunna visa det på bästa möjliga sätt?

Källa? Nästan alla filmer jag är intresserad av släpps bara på bluray. Några har även släppts på 4K fast utan HDR. 
Alla ser inte nya hollywoodfilmer. 



#40

Postad 28 januari 2021 - 07:28

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I arkivsektorn är det väldigt, väldigt lite som är HDR i dagsläget. Bortser man från de "stora fem" i Hollywood är HDR tillgängligt i en tämligen begränsad utsträckning, som visserligen blir större allt eftersom men det kommer dröja länge innan det utgör en väsentlig andel av utbudet.

 

Så på det sättet förstår jag ändå MKarlssons resonemang. Om man ändå inte nyttjar HDR särskilt mycket är det antagligen inte en avgörande egenskap för ens val av projektor.

 

Vare sig filmerna man är intresserad av finns tillgängliga i HDR eller inte så tycker jag absolut att det är värt att skaffa en 4K-projektor om budgeten tillåter.

 

EDIT: Kul kuriosa är att de första HDR-skärmarna från Dolby (PRM-4200/4220) numer mestadels används för grade av SDR, iaf på de studios som jag känner till. Det säger lite om utvecklingen. :rolleyes:


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 28 januari 2021 - 07:31.


#41

Postad 28 januari 2021 - 08:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Köper det ni säger - absolut. Men att dra slutsater för "alla" när det endast gäller en själv är att gå väl långt. Men nåväl, som tidgare resonerat i tråden coh som frågeställare undrade så 4k projektor eller inte. Som sagt, och med att trådskaparen frågade så är det av mindre intresse om jag personligen endast tittar på allt annat än mainstream exemepvis.

 

Jag skulle vilja återigen ge rådet att 4k, så för att ha nytta av det bör man också ha vettig HDR-hantering. det är ju hela poängen med 4k, så jag förstår inte invändingarna riktigt. Så liten avvikelse med "vår" HDR eller inte-diskussion, även om den är starkt kopplad till 4k-frågan. Och det är helt rätt att några få filmer på Netflix finns på 4k SDR, men det utbudet är försvinnande lite, så frågar man om 4K så MÅSTE HDR tas med i bilden - om inte tanken är att "endast" skala upp HD till 4k. Och den vinsten för den merkostnaden kan ju bara den som väljer en sdåan setup svara på om det är värt pengarna eller inte. 



#42

Postad 28 januari 2021 - 11:03

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 941 inlägg
  • 0

Är väl bara att köra i 4k... och HDR till SDR, om man tycker sin 4k projje har för dålig HDR hantering?

Det man missar med 1080p projje,är ju att  streaming,i tex itunes 4k filmer, netflix/prime 4k filmer/serier... är att man förlorar både bitrate och upplösning med 1080p projje. 



#43

Postad 30 januari 2021 - 17:20

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Man kan naturligtvis resonera på lite olika sätt med detta. Men för mig handlar det om bildkvalitet i första hand, HD eller UHD är av underordnad betydelse. En annan sida är ljudkvalitet men den lämnar jag just nu utanför diskussionen.

 

Om jag då utgår från två projektorer, Sony VPL-HW65ES och Sony VPL-HW270ES. Den första skall väl vara en bra HD projektor och den andra en hyfsad 4K projektor.

Modellerna är egentligen av underordnad betydese för resonemanget är mera principiellt, se dom som exempel.

 

Om jag matar båda med HD-material från en Blu-Ray disk, vilken kan jag förvänta mig ger bäst bild?

 

Om jag matar båda med UHD-material från en UHD skiva, vilken ger bäst bild? Är det så att HD-projektorn inte ger någon bild, kan jag då skala ner bilden med ett acceptabelt resultat?

 

Jag har pratat med en säljare på telefon som menade att en 4K projektor ger bättre bild för HD material än en HD-projektor. Kan man lite på det?

 

Jag skall naturligtvis testa innan jag köper något. Men en lösning kan vara att köpa en HD-projektor nu och vänta till 4K kommit lite längre fram och net i pris.

 

Någon som har erfarenheter att dela med sig?



#44

Postad 30 januari 2021 - 22:56

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 315 inlägg
  • 0

Jag skulle vilja återigen ge rådet att 4k, så för att ha nytta av det bör man också ha vettig HDR-hantering. det är ju hela poängen med 4k, så jag förstår inte invändingarna riktigt.  

Ytterst få har råd eller vill lägga närmare 200 papp för att ha "vettig HDR-hantering". Personligen så tycker jag JVC's N5 för 70 papp duger väl och är för mig hyffsat nära maxnivå för något som faller i värde nästan som en ny bil (om jag ska överdriva lite).
Är N5 perfekt? Nej, ingen projektor är perfekt. Det är därför man får kompromissa. 



#45

Postad 30 januari 2021 - 23:55

Marcus_TheRock
  • Marcus_TheRock
  • Mästare

  • 3 038 inlägg
  • 1

Om jag då utgår från två projektorer, Sony VPL-HW65ES och Sony VPL-HW270ES. Den första skall väl vara en bra HD projektor och den andra en hyfsad 4K projektor.

Modellerna är egentligen av underordnad betydese för resonemanget är mera principiellt, se dom som exempel. Om jag matar båda med HD-material från en Blu-Ray disk, vilken kan jag förvänta mig ger bäst bild?

 

Det kommer tveklöst VW270 att göra i första hand för att den har bättre optik, högre kontrast(mer ljus och bättre svärta) mer påkostad bildbehandling och överlag en mer välbyggd och nyare maskin. Att den har 4k-upplösning är en i sammanhanget ganska liten del av bildskillnaden.

 

Om jag matar båda med UHD-material från en UHD skiva, vilken ger bäst bild? Är det så att HD-projektorn inte ger någon bild, kan jag då skala ner bilden med ett acceptabelt resultat?

VW270 kommer fortsatt att ge bättre bild av samma anledningar som ovan men med tillägg att den även kan dra iväg mer i just skärpa tack vare den högre upplösningen och lägre komprimeringen av materialet. HW65 behöver få en nedskalad signal men kommer ändå att dra nytta av många egenskaper hos en 4k-disk eftersom disken innehåller mer information. Dock inte i samma omfattning som VW270.

 

Jag har pratat med en säljare på telefon som menade att en 4K projektor ger bättre bild för HD material än en HD-projektor. Kan man lite på det?

 

Så är det oftast eftersom 4k-maskiner som regel är ganska påkostade. Men det finns ingen generell regel som säger att det måste vara så. En kontorsprojektor med 4k-panel skulle som exempel få storstryk av de flesta hembioprojektorer (även om den har lägre upplösning) i total bildprestanda, om förutsättningarna är de rätta.

 

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund


Redigerat av Marcus_TheRock, 30 januari 2021 - 23:58.


#46

Postad 31 januari 2021 - 13:34

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

/Marcus, The Rock Hemmabio i Lund

 

Tack för ett bra och tydligt svar. Precis den info jag ville ha. Jag skall naturligtvis kolla själv i butik också för att få en egen bild av det hela.



#47

Postad 25 februari 2022 - 20:49

ea3e6e6353846162ae8710c944d1ede5
  • ea3e6e6353846162ae8710c944d1ede5
  • Wannabe

  • 11 inlägg
  • 0
Har funderat på detta med 4k och upplösning på projektorer. Vid vilken storlek på bilden mäter de för att bestämma upplösning? Har du 80" eller 120" så är pixlarna väldigt olika stora per kvadrat cm. Tv är ju lite lättare, där är det bestämt. Eller tänker jag helt fel?

#48

Postad 26 februari 2022 - 11:02

Mr_Tom
  • Mr_Tom
  • Forumräv

  • 775 inlägg
  • 0

Har funderat på detta med 4k och upplösning på projektorer. Vid vilken storlek på bilden mäter de för att bestämma upplösning? Har du 80" eller 120" så är pixlarna väldigt olika stora per kvadrat cm. Tv är ju lite lättare, där är det bestämt. Eller tänker jag helt fel?

Jag förstår inte din fråga.

 

En UHD tv har 3840 x 2160 pixlar, det gäller oavsett storlek på bilden. Men för en 120" bild så blir den enskilda pixeln större än för en 80" bild, det är ju enkel geometri. Samtidigt minskar antalet pixlar per kvadratcm för den större tv'n eftersom antalet pixlar (konstant tal) skall täcka en större yta.

 

För en "äkta" 4K projektor så har du istället 4096 x 2160 pixlar men i övrigt blir resonemanget liknande. Men för projektorn definieras ju upplösningen av panelens egenskaper.

 

Möjligen tänker du på "upplösningen" i dpi, dots per inch. Den har jag bara hört användas för skrivare. Men det borde inte vara något svårt att ta fram för en tv eller projektor om man tycker det är intressant.

 

Eler så missförstår jag din fråga  :) .



#49

Postad 26 februari 2022 - 11:14

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

I fallet med displayer som har en förutbestämd upplösning kan begreppet ppi (pixels per inch) användas. Jämför man således 4096x2160 mot 2K i samma bildförhållande (2048x1080) samt bildstorlek får du i sistnämnda fall en fjärdedel så hög pixeltäthet. Dock säger detta inget om hur pixelstrukturen ser ut, vilket kan ha en mycket påtaglig effekt. Dock används begreppet främst när man pratar om bildvisare som är gjorda för att visa upp grafik, såsom datorskärmar, eftersom olika operativsystem hanterar skalning och pixeltäthet olika.

 

Med displayer som inte har förutbestämda upplösningar, det vill säga CRTs, kan man specificera dot pitch (eller AG pitch om det är ett hålgaller) vilket kan ge ett hum om hur påtaglig skuggmasken är i praktiken. Många fokuserar istället på TVLs men det är i själva verket endast upplösningen i horisontellt led per bildhöjd och det säger inte heller särskilt mycket om elektronstrålens tjocklek.

 

4K-projektorer i 4096x2160 följer helt enkelt biografstandarder. Jag har alltid fått för mig att det är ett sätt att göra dem kompatibla i dessa sammanhang, även om de är avsedda för konsumentbruk, men jag har inte satt mig in i det direkt.


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 26 februari 2022 - 11:16.


#50

Postad 26 februari 2022 - 11:44

professorB
  • professorB
  • Beroende

  • 1 288 inlägg
  • 0

Hej, jag tänkte låna tråden lite. Hoppas det är okej :) .

 

Jag har idag en Sony projektor (HD) av äldre datum som börjar kännas lite trött. Ett skäl till att jag inte bytt tidigare är att jag hoppades att priserna på 4K skulle sjunka lite mera men dom verkar har fastnat på ca 50 kkr, åtminstone Sonys modeller.

 

Om jag kör HD material (från Blu-ray) blir bilden då tydligt bättre med en 4K projektor? Jag tänker inte köpa att filmer en gång till   :) . Kan det vara så att HD inte blir bättre på 4K utan det bara gäller för 4K material. Då kan jag lika gärna köpa en bra HD-projektor. Men det vore kul att uppdatera systemet   :) .

 

Sedan har jag tittat på Sony VPL-VW270ES men om jag jämför med modell VW285ES, tillför den något och när kommer den? Är det någon som vet för jag hittar ingen info? Den kanske inte är för svenska marknaden?

 

Mitt huvudproblem är bildstorleken. Jag har 3.05 m från linskanten till duken och då får jag bildstorlek 100" (16:9) med maximal zoom. Som jag tolkar olika källor så är det på gränsen även med t ex 270:an. Men där är ett annat panelformat, 1.9:1. Men som jag tolkar några källor så är filmen på UHD i formar 16:9, d v s två svarta ränder på sidorna i en 4096 panel. Jag tror att jag kan få tillräckligt stor bild ur projektorn men jag är inte helt säker. Är det normalt 3840 x 2160 på UHD Blu-ray?

 

Jag har en multiformatsduk med reglerbar höjd men jag vill slippa svarta ränder på sidorna. Det gäller då att bilden blir tillräckligt stor.

Mr_Tom,

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. För att du skall få bästa bild med en 4k projektor så krävs det en bildkälla som ger samma upplösning (UHD skiva eller UHD strömning) och att det inte blir strul på vägen typ att förstärkaren inte kan skicka vidare 4k eller att HDMI-sladdarna inte har tillräcklig bandbredd. Även duken kan spela roll om du råkar he en mer grovkornig struktur på den.

 

Men den begränsande faktorn är troligtvis du själv. Har du tillräckligt bra syn för att kunna se individuella pixlar om de är i FullHD (1920x1080) och dessutom se hälften så stora pixlar i UHD som har just dubbelt så många på både längden och höjden? Om du inte klarar av att se så små pixlar kommer du inte att se någon skillnad mellan 1080p och 2160p.

 

Möjligheten att se små pixlar ökar ju ju närmare duken/skärmen man går. Står man 10 cm ifrån en duk kan man enkelt se alla pixlar men det blir ju svårt att följa handlingen på det avståndet. Förhållandet mellan avståndet till duken och dukens storlek i bredd eller diagonal ger en klar indikation om hur små pixlar du behöver. Sitter man över 2 gånger bildbredden ifrån duken blir det svårt att se pixlar även om det är full-HD medan man troligtvis har nytta av 4k om man sitter 1.5-2 ggr från duken. Jag har ett relativt litet rum för min nuvarande hemmabio med 4.1 meter mellan duk och bakre vägg. Det gick inte att fylla en 120 tum duk med min gamla JVC projektor och de nya är ännu sämre dvs mindre vidvinkliga. Min nya Sony klarar att fylla duken precis med UHD upplösning (3840*2160) och jag behöver inte ta till "äkta 4k" 4096*2160 vilket ger ännu bredare bild. Då jag inte hittat något material som finns i "äkta 4k" är det bättre att köra pixel för pixel och slippa skalning. Nu är i och för sig skalningen i Sonys 4k projektorer riktigt bra så förlusten är mindre. 

 

Jag sitter alltså nära bilden med 120 tum duk (drygt 3 meter bred) och sitter ca 60-70 cm från bakre vägg, alltså ca 3.4 meter från duken. Det är helt OK med 1:2.35 filmer men lite stort med 16:9. Men bilden blir skarp och bra med UHD och lite suddig med bara HD. Sony kan fixa till en HD bild ganska bra dock men det är ju då en fråga om att lägga till information som inte finns i källan. 

 

/Professorb






Även taggad med ViewSonic PX747, 1080p, Full HD projektor

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.