Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

EPSON EH-TW9000

271 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#51

Postad 13 augusti 2012 - 16:30

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hur är eran TW9000 när ni startar den, när jag startar min så dröjer det ca 30 sek innan det händer någonting överhuvudtaget, då startar fläktarna svagt sedan går de upp i fullvarv lampan tänds inte,
efter ca 2-3 min så tänds lampan då är det grön bild ett tag. ibland så stänger den ner helt och lampan för lampbyte blinkar rött.
Stänger av strömmen och låter den stå ett tag och startar den igen då går den igång ibland och ibland inte.
Ringde Epson support, fick skicka iväg den till England det enda de gjorde var att uppdatera firmware till 104 hade 101 före.
Har fått tillbaka den men den uppför sig lika, men den har inte stängt ner sig själv än. :wacko:


På min tar det 10 sek innan fläktarna kommer igång och efter 1 min så är den på i full styrka(blå) :) Låter väl inte som din är okey fortfarande? :mellow:

#52

Postad 13 augusti 2012 - 16:38

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Köpte min i mitten av Juni visar sig att jag har firmwire 101! Hur gör man en uppdatering, eller man kanske inte kan göra det själv? Frågar för jag har ingen aning :mellow:

#53

Postad 13 augusti 2012 - 16:53

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Hur är eran TW9000 när ni startar den, när jag startar min så dröjer det ca 30 sek innan det händer någonting överhuvudtaget, då startar fläktarna svagt sedan går de upp i fullvarv lampan tänds inte,
efter ca 2-3 min så tänds lampan då är det grön bild ett tag. ibland så stänger den ner helt och lampan för lampbyte blinkar rött.
Stänger av strömmen och låter den stå ett tag och startar den igen då går den igång ibland och ibland inte.
Ringde Epson support, fick skicka iväg den till England det enda de gjorde var att uppdatera firmware till 104 hade 101 före.
Har fått tillbaka den men den uppför sig lika, men den har inte stängt ner sig själv än. :wacko:


Kom på en sak! Vad kör du för kabel upp till projjen? Som du beskriver det hade jag åxo men det visade sig att när jag matade 1080p klarade inte hdmi kabeln av att visa det utan det blev som du beskriver det. Dvs ingen high speed!

#54

Postad 13 augusti 2012 - 17:04

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Köpte min i mitten av Juni visar sig att jag har firmwire 101! Hur gör man en uppdatering, eller man kanske inte kan göra det själv? Frågar för jag har ingen aning :mellow:


Som jag minns det så går det inte utan att typ Epson anser att det är fel på ditt exemplar och då kanske programmerar om den. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att man inte kan göra det själv ? Fast det borde vara rätt enkelt med en vanlig RS232 kabel kan jag tycka.

Senaste FW är 106 eller 113 - vet ej vad som är skillnaden (jag tror att 113 är en variant på 103 nämligen, således är troligen 106 senast i alla fall).

#55

Postad 13 augusti 2012 - 17:07

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Som jag minns det så går det inte utan att typ Epson anser att det är fel på ditt exemplar och då kanske programmerar om den. Av detta kan man kanske dra slutsatsen att man inte kan göra det själv ? Fast det borde vara rätt enkelt med en vanlig RS232 kabel kan jag tycka.

Senaste FW är 106 eller 113 - vet ej vad som är skillnaden (jag tror att 113 är en variant på 103 nämligen, således är troligen 106 senast i alla fall).


Märkligt på en sån sen producerad att man inte lägger senaste då? :mellow: Vad är det för skillnad då mellan 101/106?

#56

Postad 14 augusti 2012 - 19:20

Resal
  • Resal
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kom på en sak! Vad kör du för kabel upp till projjen? Som du beskriver det hade jag åxo men det visade sig att när jag matade 1080p klarade inte hdmi kabeln av att visa det utan det blev som du beskriver det. Dvs ingen high speed!

Den tar lång tid på sig att starta fast jag bara startar projjen, inget annat är på då.
Jag har en SUPRA HF-100 kabel förvissa v.1.3 1.5m, men den ska klara 1080p enligt vad jag kan förtså.
Provade en annan kabel jag hade liggande vet ej vilket märke står inget på den, men då STARTAR den normalt,
nu i allafall, vill inte hålla på stänga av och på den i ett för att testa.

#57

Postad 14 augusti 2012 - 19:49

Resal
  • Resal
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Köpte min i mitten av Juni visar sig att jag har firmwire 101! Hur gör man en uppdatering, eller man kanske inte kan göra det själv? Frågar för jag har ingen aning :mellow:


Köpte min i maj det var firmware 101 i den,
filen som är med är det version 104 och program med instruktioner för att uppdatera firmwaren.
Har inte gjort det själv eftersom jag fick skicka den till England och de gjorde det där.Bifogad fil  epson14639-FW104.zip   11,91MB   11 Antal nerladdningar

#58

Postad 14 augusti 2012 - 20:04

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Hittade den i en annan tråd. Var i kontakt med epson idag och enligt dem så är det inga förbättringar av den utan finns där för ev fel som blir. Om man dessutom uppdaterar den själv så kommer inte fabriks garantin att gälla längre så jag avvaktar :)

#59

Postad 14 augusti 2012 - 20:08

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0
En fråga, jag har en Kingpin Tab Tensin 104 till min Epson och jag har projektorn stående på en hylla, om jag delar in duken i 3 delar så är centrum av projektorn mellan andra och tredje delen av duken, till höger. Nu är det så att höger sida är märkbart skarpare än vänstra, måste jag ha projjen centrerad för att få skarp bild över hela duken. ?

#60

Postad 14 augusti 2012 - 20:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

En fråga, jag har en Kingpin Tab Tensin 104 till min Epson och jag har projektorn stående på en hylla, om jag delar in duken i 3 delar så är centrum av projektorn mellan andra och tredje delen av duken, till höger. Nu är det så att höger sida är märkbart skarpare än vänstra, måste jag ha projjen centrerad för att få skarp bild över hela duken. ?


Kör du med mycket keystone då? Optimala är ju att ha projjen centrerad helt klart.

#61

Postad 14 augusti 2012 - 20:32

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Kör du med mycket keystone då? Optimala är ju att ha projjen centrerad helt klart.


Har återställt allt. Trodde det skulle fungera att inte ha den centrerad,

#62

Postad 14 augusti 2012 - 20:37

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Är den hundraprocentigt rak mot duken och inte lite skev då? Om inte annat så ställ skärpan i mitten och inte högerkanten, så blir ju inte felen lika stora iaf. (Vet personligen inte hur mkt lensshift påverkar samt hur bra optiken är på TW9000)

#63

Postad 14 augusti 2012 - 20:45

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

Är den hundraprocentigt rak mot duken och inte lite skev då? Om inte annat så ställ skärpan i mitten och inte högerkanten, så blir ju inte felen lika stora iaf. (Vet personligen inte hur mkt lensshift påverkar samt hur bra optiken är på TW9000)


Skall gå igenom allt imorgon, tror inte den är rak som du säger utan jag har nog flyttat den lite för att passa duken.
Jag har inte vågat mig på att ställa in ändläget så det är lite bökigt att få den rätt.

#64

Postad 14 augusti 2012 - 20:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Har återställt allt. Trodde det skulle fungera att inte ha den centrerad,


Kan du så försök ha projekt så att du undviker keystone så mycket som möjligt. Som du har nu så får du ju skjuta bilden kanske lite väl mycket åt vänster vilket jag tror påverkar din bild som du beskriver. Jag har min rakt mot duk behöver då inte använda k-s kanonbild.


#65

Postad 14 augusti 2012 - 21:22

B8
  • B8
  • Guru

  • 4 536 inlägg
  • 0
Ja placera den absolut rakt mot duken så du slipper använda keystone. Däremot brukar lensshift vanligtvis inte göra lika stor åverkan på bilden, så såpass lite som du verkar ha den i sidled, tycker jag ju den borde klara. Använder jag min lensshift såpass sparsamt så märker då inte jag någon skillnad på skärpan i alla fall (dock en helt annan modell, så det säger ju inget egentligen).

#66

Postad 14 augusti 2012 - 21:32

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Optiken i tw9000 är väldigt fin! Det är ju Epsons bästa modell ute på marknaden, när de gäller 2011 år´s linje :)

#67

Postad 14 augusti 2012 - 22:05

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Optiken i tw9000 är väldigt fin! Det är ju Epsons bästa modell ute på marknaden, när de gäller 2011 år´s linje :)


Kommer säkert en bättre snart :) då åker min 9000... kostar att ligga på topp

#68

Postad 15 augusti 2012 - 14:01

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Jisses ja gör du så ;) Jag kommer behålla min tw9000 några år nu tills nåt verkligen händer, typ äkta 4k under 50.000kr :)

#69

Postad 17 augusti 2012 - 11:28

Resal
  • Resal
  • Amatör

  • 53 inlägg
  • 0

Kom på en sak! Vad kör du för kabel upp till projjen? Som du beskriver det hade jag åxo men det visade sig att när jag matade 1080p klarade inte hdmi kabeln av att visa det utan det blev som du beskriver det. Dvs ingen high speed!

mcmicke tack för tipset om att prova en annan Hdmi kabel
Har nu provat i ett par dagar och Projjen startar som den ska, tar ca 10 sek innan fläkten startar och sedan när linsskyddet åker undan har lampan startat. :D

#70

Postad 17 augusti 2012 - 12:38

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0

Jisses ja gör du så ;) Jag kommer behålla min tw9000 några år nu tills nåt verkligen händer, typ äkta 4k under 50.000kr :)


För gammal för sånt... att vänta,man får leva här o nu vet aldrig hur länge det varar, kan byta till 4k om några år med.)


#71

Postad 17 augusti 2012 - 13:03

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

mcmicke tack för tipset om att prova en annan Hdmi kabel
Har nu provat i ett par dagar och Projjen startar som den ska, tar ca 10 sek innan fläkten startar och sedan när linsskyddet åker undan har lampan startat. :D


Vad skönt att det bara va det, bara och njuta nu det gör jag :)

#72

Postad 18 augusti 2012 - 15:46

simba08
  • simba08
  • Användare

  • 125 inlägg
  • 0

En fråga, jag har en Kingpin Tab Tensin 104 till min Epson och jag har projektorn stående på en hylla, om jag delar in duken i 3 delar så är centrum av projektorn mellan andra och tredje delen av duken, till höger. Nu är det så att höger sida är märkbart skarpare än vänstra, måste jag ha projjen centrerad för att få skarp bild över hela duken. ?


Jag rätade upp projjen och nu är det bra skärpa över hela bilden, men jag har inte fått någon bra rutin på nör jag skall få duken på plats, har inte vågat mig på att ställa in ändläget så det blir lite passande innan det blir bra.

#73

Postad 27 augusti 2012 - 19:56

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Körde splitt scen nu i helgen fungerade riktigt bra nu när PL har börjat :) Bra inställnings möjligheter på skärm storleken, blev nästan behagligare att kolla :)

#74

Postad 28 augusti 2012 - 09:31

Svansen
  • Svansen
  • Lärjunge

  • 462 inlägg
  • 0
Hej på Er !

Ni som har denna projektor...är Ni nöjda med den ?

Vilka styrkor / svagheter ?

Är det värt att köra trådlös HDMI i "W" varianten ?

Vilken är den största utmanaren i denna klass ?

Har en Mitsu HC5000 nu sedan 2007 som skött sig utmärkt...men nu i höst är det dax för byte :-)

Tacksam för inputs !

#75

Postad 28 augusti 2012 - 11:46

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
JVC X30 skulle jag säga är den största utmanaren i denna klass!
Den största svagheten jag upplever är att den inte har lins minne. Inte förlåtande mot dålig insignal. Om man vill ha ny firmware så måste den skickas till England för det och det måste även vara fel på den! Högljud vid 3D.

Flexibel att instalera med lens shift, bilden är riktigt skarp, Svärtan är väldigt bra i ett bra rum. 3D är helt uber grönt ;) Alltså väldigt bra med nästan ingen crosstalk alls. Tyst i eco mode.

Jag är tok nöjd med min :)

Mvh

#76

Postad 28 augusti 2012 - 21:47

Lars IH
  • Lars IH
  • Lärjunge

  • 313 inlägg
  • 0

Har en Mitsu HC5000 nu sedan 2007 som skött sig utmärkt...men nu i höst är det dax för byte :-)


*garv*

Jag är i Exakt samma läge, min HC5000 har gjort sitt nu. HDMI ingången har gett upp (kör med DVI ingången plus HDMI till DVI adapter),nuvarande lampa är på 3500 timmar eller något och jag bara "väntar" på att den ger upp...

En vit takprojektor är vad jag behöver således :-)

#77

Postad 03 september 2012 - 00:56

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
Måste fråga, hur skarp lyckas ni bilden från era TW9000? Jag tycker aldrig jag lyckas få den riktigt skarp utan det är alltid som om "focus-ringen" skulle vara lite felinställd. Ingen katastrof, men ändå rätt tydligt. Det märks även om man tar upp projektorns inbyggda menyer, så det borde inte handla om inmatade signaler. Hur skarpt är det rimligt att förvänta sig att det ska bli? Det är ju en rejält stor bild, men pixlarna i sig borde ju inte behöva bli oskarpa för det, även om det så klart kan bli hackig bild om man trycker näsan mot duken. Har testat rengöra linsen men tyckte inte det gjorde nån större skillnad.

#78

Postad 03 september 2012 - 06:35

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Låter konstigt , fast vad är "skarp" det uppfattas ju olika, vad jämför du med ? vad kör du för källa ? duk ? hur stor bild ? hur nära sitter du ?

#79

Postad 03 september 2012 - 09:18

film-fanatiker
  • film-fanatiker
  • Mästare

  • 2 602 inlägg
  • 0
Ibland när min vart avstängd, så har den tappat fokus. Texten har sett blurrig ut i menyn... Vet inte vad det beror på?

Igår hade den behållit fokus men som sagt de kommer och går...

#80

Postad 04 september 2012 - 17:44

Unregistered1413
  • Unregistered1413
  • Mästare

  • 2 741 inlägg
  • 0
En helt annan fråga, vad är rimlig maxstorlek på bild man kan ha till en TW9000W och ändå få en OK bild? Alltså inte vad projektorn klarar av gällande zoom utan vad som kan tänkas fungera i praktiken. VI snackar vitt vardagsrum här också för att göra det hela ännu lite roligare. Har 2,4 m duk idag men det lockar ju att gå upp i storlek :D

#81

Postad 04 september 2012 - 18:25

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Har själv kört i många år en PAL upplöst proj med endast 400-500 ansi i en visserligen mörk källare men med vit tak i ej helt svarta väggar och då körde vi en 150 tums bild satt då på dryga 5-6 m avstånd och det var riktigt bra ! med dagens projar kan du göra stor bild ! men var gränsen går avgörs ju av tycke smak o krav på bilden

#82

Postad 05 september 2012 - 21:14

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Har fått dubbel text i 3D någon som har något tips? Vanligt och så lite svagt "bakom" provat med olika filmer lika :mellow:

#83

Postad 05 september 2012 - 21:45

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0

En helt annan fråga, vad är rimlig maxstorlek på bild man kan ha till en TW9000W och ändå få en OK bild? Alltså inte vad projektorn klarar av gällande zoom utan vad som kan tänkas fungera i praktiken. VI snackar vitt vardagsrum här också för att göra det hela ännu lite roligare. Har 2,4 m duk idag men det lockar ju att gå upp i storlek :D

Beror ju helt på om du ska ha en helt korrekt kalibrerad bild då går nog gränsen runt 110 tum om du ska hålla 14 ftL under lampans livslängd beroende på gain på duken...

Redigerat av jimjans, 05 september 2012 - 21:45.


#84

Postad 05 september 2012 - 21:52

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Du har en bra länk för beräkning här http://tripp.com.au/avscrn.htm du har ca 900 ansilumen Kalibrerat sen kan du räkna bort hälften efter 1000h

#85

Postad 29 september 2012 - 08:17

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Ni som har denna! Vilken bluray spelare matar ni projjen med? Nöjda med den isf bildmässigt? :)

#86

Postad 29 september 2012 - 12:37

s.m.f
  • s.m.f
  • Forumräv

  • 667 inlägg
  • 0
Jag kör med oppos bdp 95 och är toknöjd med resultatet på min black diamond duk i ett ljust vardagsrum.
Det blir bra även med ps3:an, men oppon har ett tillräckligt stort övertag för att man ska välja den som källa om pengar inte är en avgörande faktor.

#87

Postad 29 september 2012 - 12:46

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jag kör med oppos bdp 95 och är toknöjd med resultatet på min black diamond duk i ett ljust vardagsrum.
Det blir bra även med ps3:an, men oppon har ett tillräckligt stort övertag för att man ska välja den som källa om pengar inte är en avgörande faktor.


Oki! Beställde en 93:a från just ps3 :) En undran bara! Får du några spökbilder av texten vid 3D tittande?Någon skillnad där mellan ps3 och oppon :)

#88

Postad 29 september 2012 - 13:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Det har nog snarare att göra med själva filmen har till och med sett spökbilder på dlp när det gäller vissa filmer och texter...

#89

Postad 29 september 2012 - 13:50

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Det har nog snarare att göra med själva filmen har till och med sett spökbilder på dlp när det gäller vissa filmer och texter...


Nja kollade på Man In Black 3 via oppon vid en återförsäljare igår inga spökbilder däremot med ps3:an och panasonic BDT320 samma film..

Redigerat av mcmike, 29 september 2012 - 13:50.


#90

Postad 29 september 2012 - 14:02

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Har inga spökbilder med den filmen via min bdt-310 och dlp projje....

#91

Postad 29 september 2012 - 14:23

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Provade även ps3:an nu det kan inte vara ghosting pga av att Oppon kanske kör med ett annat djup än de andra (parallax) .

Redigerat av jimjans, 29 september 2012 - 14:24.


#92

Postad 29 september 2012 - 14:59

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Provade även ps3:an nu det kan inte vara ghosting pga av att Oppon kanske kör med ett annat djup än de andra (parallax) .


Svag dubbel text bakom, kallas? Kan det vara så enkelt som kabeln?Kör high speed med 4k upplösning..Fick du inge på ps3:n?

#93

Postad 29 september 2012 - 15:06

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
ingen dubbel text på ps3, det jag menar är att olika blu ray spelare kör med olika parallax djup och olika projektorer är olika bra på detta.

#94

Postad 29 september 2012 - 16:27

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

ingen dubbel text på ps3, det jag menar är att olika blu ray spelare kör med olika parallax djup och olika projektorer är olika bra på detta.


Får väl ge Oppon en chans :) Blir det inte bättre så får jag väl fel anmäla projjen då. Har inte den senaste firmware, kan ju vara det!

#95

Postad 29 september 2012 - 16:56

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jo men kör jag samma film på min x30:a så får jag spökbilder men inte dlp projjen det är olika tekniker och även tw9000 ger spökbilder ibland....

#96

Postad 29 september 2012 - 17:20

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Jo men kör jag samma film på min x30:a så får jag spökbilder men inte dlp projjen det är olika tekniker och även tw9000 ger spökbilder ibland....


Jovisst är det så! Men det var en x30 jag kollade på igår med Oppon, inga spöktexter då iaf... Man är väl för kräsen helt enkelt :P

#97

Postad 29 september 2012 - 17:25

jimjans
  • jimjans
  • Mästare

  • 3 659 inlägg
  • 0
Jag kan få bort spöktexten helt på min x30a också (parallax inställningarna)men då får jag ghosting i bilden istället ... Så om du inte vet hur inställningarna var på x30an ska du inte jämföra med den...

#98

Postad 30 september 2012 - 13:54

Creeds
  • Creeds
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
Fick hem min Epson efter många om och men i fredags. Är allt annat än nöjd tyvär får ingen skärpa, bilden känns suddig. Kan säkert bero på en massa saker, men är det någon som har några tips ? Kör iof väldig stor duk 125-130 tum 3-4 meter, så kanske det beror på det ? Men har testat minsta bilden och upplever ändå skärpan som dålig...

#99

Postad 30 september 2012 - 17:11

Biomax
  • Biomax
  • Veteran

  • 1 870 inlägg
  • 0
Källan?


#100

Postad 30 september 2012 - 18:24

Creeds
  • Creeds
  • Wannabe

  • 20 inlägg
  • 0
1080p bluray highspeed kabel



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.