Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sämre färger på Bl än filmer?

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 08 februari 2023 - 14:07

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Kollade på en film som låg på en Bl skiva och så körde jag den på en Epson projektor TW9400.

Kom på att jag hade samma film på en 35 mm film "ett vanligt format på biografer"

Vi kom på att vi skulle testa hur den filmen såg ut på min 4 meter breda duk.

Skärpan var helt klart överlägsen på 35 mm kopian eftersom jag kör med ISCO optik med fast brännvidd. 

'Förutom att skärpan var överlägset bättre kom vi fram till att färgåtergivningen var helt överlägsen. 

Vi funderade på varför färgåtergivningen var sämre på Bl. Vi testade med andra video projektorer som vi lånat av våra vänner och då med samma resultat. 

Funderar på om det är Bl skivan som inte har samma förmåga att återge färger eller är det färgen i videoprojektorerna paneler som inte har tillräcklig färgmättnad. 

Fick även möjligheten att köra Bl skivan och filmen  på  en biograf och jämförde med en BARCO 4 K projektor och även här visade det sig att 35 mm filmen hade bättre skärpa och färgåtervinning. Funderar på om det när det är dags att byta projektor är dags att byta till paneler oh överge projektorer. 



#2

Postad 08 februari 2023 - 15:02

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Jaha, jo optisk film kan hålla väldigt hög kvalitet , men även att extrem mkt beror på källan som kör Br filmen samt hur projen är kalibrerad .

Men det är ganska orealistiskt att välja och ha en optiks projektor hemma, utbudet på film blir svårt , men sen avslutar du med att skall gå till paneler, dvs inget du testat i denna för mig extrem omattande "test" du menar att ni flyttar en massa vänners projektorer fram o tillbaka ? samt att du har kunnat montera upp en TW9400 i en riktigt biograf där det normalt står en optisk projektor ?

 

Du får ursäkta mig men din tråd o hela upplägget verkar konstigt och jag vet inte vart du vill komma .

 

De reaktioner vi annars får är att skärpan i vår hemmabio är mkt bättre än bion i stan 



#3

Postad 08 februari 2023 - 15:44

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Vad är det för film det ens gäller, vilken Blu-Rayutgåva gäller det och hur har arbetsflödet sett ut för visningskopian? Och vad är det för analog projektor du använder?

 

Tråden och "frågeställningen" är ju rätt menlös som sådan (räknar inte med att TS kommer skriva något mer i tråden heller), men vad som gäller färgomfång så finns det ingen riktig standard för fotokemisk film. De flesta visningskopiorna har i regel så pass hög kontrast att färgerna ofta inte blir särskilt mättade i slutändan. Originalnegativ, duplikat och lågkontrastkopior har förstås bättre förutsättningar som rent källmaterial vid digitalisering ur så gott som alla avseenden. Blu-Ray är som bekant uteslutande BT.709.

 

I mån av skärpa är det rätt sällan som visningskopior överstiger 1000 TVLs för vidfilm men även här varierar det stort. I Sverige var det extra tydligt då visningskopior med undertext alltid genomgick optisk kopiering fram till mitten av 80-talet och det orsakar en markant försämring. Därefter kom lasern och rådde bot på problemet. Super35 till Scope ger däremot fortfarande mjuk bild och är långt mer märkbart än många så gärna minns.

 

Vad som gäller Blu-Ray tänker jag att alla här är väl bekanta med de begränsningar som finns, men en väl genomförd digitalisering och anpassning kan ändå se godkänt ut även på en renodlad biograf. Men återigen, det går inte att komma till någon slutats här utan att veta vilken film och vilken utgåva du pratar om.



#4

Postad 09 februari 2023 - 00:10

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 634 inlägg
  • 2

Du får ursäkta mig men din tråd o hela upplägget verkar konstigt och jag vet inte vart du vill komma .


Det brukar tyvärr vara så med TS trådar och inlägg

#5

Postad 09 februari 2023 - 09:31

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Kollade på en film som låg på en Bl skiva och så körde jag den på en Epson projektor TW9400.

Kom på att jag hade samma film på en 35 mm film "ett vanligt format på biografer"

Vi kom på att vi skulle testa hur den filmen såg ut på min 4 meter breda duk.

Skärpan var helt klart överlägsen på 35 mm kopian eftersom jag kör med ISCO optik med fast brännvidd. 

'Förutom att skärpan var överlägset bättre kom vi fram till att färgåtergivningen var helt överlägsen. 

Vi funderade på varför färgåtergivningen var sämre på Bl. Vi testade med andra video projektorer som vi lånat av våra vänner och då med samma resultat. 

Funderar på om det är Bl skivan som inte har samma förmåga att återge färger eller är det färgen i videoprojektorerna paneler som inte har tillräcklig färgmättnad. 

Fick även möjligheten att köra Bl skivan och filmen  på  en biograf och jämförde med en BARCO 4 K projektor och även här visade det sig att 35 mm filmen hade bättre skärpa och färgåtervinning. Funderar på om det när det är dags att byta projektor är dags att byta till paneler oh överge projektorer. 

 

Vad är en BI skiva?


Det brukar tyvärr vara så med TS trådar och inlägg

 

Yes konstant. Roligast va när han skulle förvara tvn i kylskåpet! 


Redigerat av vinncent, 09 februari 2023 - 09:35.


#6

Postad 09 februari 2023 - 09:47

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0

Jaha en liten "trollare" då fattar jag mer , inte minst varför han kopplar högtalare så att konorna tar ut varandra ,:) 

 

---

 

För att få ett diffust ljud har jag kopplat in plus till plus på vänster högtalare och den parallell kopplade andra vänster högtalare har jag kopplat plus till minus in och minus till plus in. Det medför att när den ena membranet rör sig inåt kommer det andra membranet att röra sig utåt.



#7

Postad 17 februari 2023 - 19:44

samsara
  • samsara
  • Forumräv

  • 540 inlägg
  • 0

Jaha en liten "trollare" då fattar jag mer , inte minst varför han kopplar högtalare så att konorna tar ut varandra , :)

 

---Verkar som om du aldrig testat att koppla salongshögtalarna som jag föreslog. Själv har jag skiftat faserna i alla högtalare som jag har i sovrummen och köket efter som jag föredrar när ljudet kommer från en obestämd punkt i rummet. 

 

För att få ett diffust ljud har jag kopplat in plus till plus på vänster högtalare och den parallell kopplade andra vänster högtalare har jag kopplat plus till minus in och minus till plus in. Det medför att när den ena membranet rör sig inåt kommer det andra membranet att röra sig utåt.

35 mm projektorerna som jag har hemma är en Norelko FP 20 med 900 Watts lampa . Samma som på Filminstitutet och så har jag en transportabel Mignon 35 mm med 24 volt, 250 wattslampa. Den brukar jag ta med mig när vi går igenom gamla filmer som vi har i magasinet vid sommarstugan. 35 mm kopian som vi testade med var Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner som ska vara en arkivkopia från original kopian avsedd för magasinerad men skrotades eftersom man tog fram en ny kopia med magnetljud. och Bl skivan på samma film köpte jag i England. Försteget är en egen konstruktion  med diskreta komponenter och så är det vänster och göger kanal som styr på vilken sida salongsljudet kommer ifrån. . 



#8

Postad 17 februari 2023 - 20:20

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

  • 3 205 inlägg
  • 0

Filminstitutet har väl FP75 i Victor och FP35 i Mauritz?

 

Vad som gäller filmen i fråga så är den skjuten i 65mm. Distribution vid premiären ska ha varit 6-kanals magnet på 70mm (förstås) samt 4-kanals magnet på 35mm. Mao hade kopian vid premiären redan magnetspår men kan ha kasserats ändå på grund av vinägersyndrom.

 

Av bilderna på Caps-A-Holic att döma så ser det ut som en rätt "gammeldags", typisk digitalisering från 00-talet. Lite överskärpning och brusreducering med viss behållning av kornbilden samt en hyfsat neutral ljussättning. Till dess förtjänst så verkar både hög- och lågdagrar vara väl återgivna utan någon direkt klippning, vilket gäller långt ifrån alla digitaliseringar. Denna approach kan ibland ge aningen matta färger då man begränsas så kraftigt av BT.709 med Power Law men här tycks de ha lyckats helt okej.

 

Odiskutabelt dock att den skulle kunna se klart bättre ut i 4K och HDR med en ny master där originalnegativet används som källmaterial under förutsättningen att det finns kvar.

 

Förresten Samsara, vill du ha en till 35mm-projektor? Jag har en Bauer Standard 7 ståendes i studion med anamorfisk lins. Väger dock ca 250kg och vet inte om kolstaven funkar längre... :D


Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 17 februari 2023 - 20:24.


#9

Postad 18 februari 2023 - 14:44

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

35 mm projektorerna som jag har hemma är en Norelko FP 20 med 900 Watts lampa . Samma som på Filminstitutet och så har jag en transportabel Mignon 35 mm med 24 volt, 250 wattslampa. Den brukar jag ta med mig när vi går igenom gamla filmer som vi har i magasinet vid sommarstugan. 35 mm kopian som vi testade med var Dessa fantastiska män i sina flygande maskiner som ska vara en arkivkopia från original kopian avsedd för magasinerad men skrotades eftersom man tog fram en ny kopia med magnetljud. och Bl skivan på samma film köpte jag i England. Försteget är en egen konstruktion med diskreta komponenter och så är det vänster och göger kanal som styr på vilken sida salongsljudet kommer ifrån. .


Du förklara dock fortfarande inte vad en BI skiva är för nåt?

#10

Postad 18 februari 2023 - 15:33

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Blu-Lay?



#11

Postad 18 februari 2023 - 16:21

vinncent
  • vinncent
  • Mästare

  • 2 878 inlägg
  • 0

Blu-Lay?


Ja man undrar ju…… med den kunskap han besitter så menar han ju knappast blu-ray iallafall

#12

Postad 18 februari 2023 - 17:58

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 2 956 inlägg
  • 1

Ja man undrar ju…… med den kunskap han besitter så menar han ju knappast blu-ray iallafall

Blu Lay, Kinesisk kopia på the Real Stuff



#13

Postad 18 februari 2023 - 23:28

nyborjare
  • nyborjare
  • Forumräv

  • 711 inlägg
  • 0
BL, short for Boy Love, is a phenomenon of Asian dramas that originates from Yaoi, a Japanese term referring to manga depicting homoerotic romances between men

Redigerat av nyborjare, 18 februari 2023 - 23:29.


#14

Postad 27 februari 2023 - 01:06

AAKEE
  • AAKEE
  • Veteran

  • 1 754 inlägg
  • 0

Blu-Lay?

 

Bro’Lay ?





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • tnorlund
    2024-04-22 20:00:21
  • Nya hyllor. 2670 DVD+Blu-Ray
    tnorlund
    2024-04-22 19:58:56
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.