Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Ölsmakare?

7654 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3901

Postad 14 april 2012 - 21:41

calymene
  • calymene
  • Wannabe

  • 18 inlägg
  • 0

bryggningen idag gick ganska bra och var väldigt roligt och tog VÄLDIGT mycket längre tid än jag trodde, all rengörning och sterilisering av allt hela tiden var det som tog längst tid.

om någon är intresserad av hur jag gjorde så har jag uppdaterat min blogg :)

olbryggning.bloggsida.se


Väldigt intressant och kul att följa, tack för att du delar med dig. I sommar kommer jag på egen hand försöka brygga och är nu i fasen att plugga på och samla information :-)

#3902

Postad 14 april 2012 - 21:49

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Väldigt intressant och kul att följa, tack för att du delar med dig. I sommar kommer jag på egen hand försöka brygga och är nu i fasen att plugga på och samla information :-)


Kul att du gillar den :) kommer uppdatera den titt som tätt bu under processen gång :)

#3903

Postad 14 april 2012 - 21:55

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

bryggningen idag gick ganska bra och var väldigt roligt och tog VÄLDIGT mycket längre tid än jag trodde, all rengörning och sterilisering av allt hela tiden var det som tog längst tid.

om någon är intresserad av hur jag gjorde så har jag uppdaterat min blogg :)

olbryggning.bloggsida.se


Fan va kul. Håller tummarna !

#3904

Postad 14 april 2012 - 22:06

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Fan va kul. Håller tummarna !

Det gör jag med :P är lite spänd på hur det kommer bli

#3905

Postad 16 april 2012 - 06:01

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

På tal om veteöl tror jag faktiskt jag ska korka min Tap X antingen ikväll eller nån gång under helgen.
Inte läst om någons intryck av den här i tråden vad jag kan minnas. Någon av er som druckit den?


Jag älskar den. När den är färsk är den fruktigt humlig men jag drack en flaska i helgen och den har fått mer drag åt vitvinshållet och med en bärig fruktighet. Riktigt trevlig veteöl, jag har en flaska kvar, köpte 4 st och kommer nog köpa några till då de finns kvar på mitt lokala bolag. Vad tyckte du själv?

#3906

Postad 16 april 2012 - 07:16

jaQoB
  • jaQoB
  • Veteran

  • 1 691 inlägg
  • 0
Nu finns Gudelös att beställa via e-beställning :)
Jag har inga större förhoppningar om att verkligen få någon öl, men skam den som ger sig.

#3907

Postad 16 april 2012 - 08:46

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jag älskar den. När den är färsk är den fruktigt humlig men jag drack en flaska i helgen och den har fått mer drag åt vitvinshållet och med en bärig fruktighet. Riktigt trevlig veteöl, jag har en flaska kvar, köpte 4 st och kommer nog köpa några till då de finns kvar på mitt lokala bolag. Vad tyckte du själv?

Tyckte tyvärr den var en besvikelse. Jag har inte skrivit blogginlägg om den än men det kommer nån gång när jag orkar bemöda mig :P Det är roligare att ge utlåtande om bra öl.

Tyckte den andades alldeles för mkt spritighet och den kändes aningen metallisk också. Utöver det tyckte jag den var helt ok. Den hade lite grejer som jag inte känt i andra veteöl (även om detta var en bock?) men tycker inte det räcker. Tap6 är fortfarande min absoluta favorit, även om stilarna ej är samma.

#3908

Postad 16 april 2012 - 09:32

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0

bryggningen idag gick ganska bra och var väldigt roligt och tog VÄLDIGT mycket längre tid än jag trodde, all rengörning och sterilisering av allt hela tiden var det som tog längst tid.

om någon är intresserad av hur jag gjorde så har jag uppdaterat min blogg :)

olbryggning.bloggsida.se


Spännande, kommer att följas !

#3909

Postad 16 april 2012 - 11:07

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Tyckte tyvärr den var en besvikelse. Jag har inte skrivit blogginlägg om den än men det kommer nån gång när jag orkar bemöda mig :P Det är roligare att ge utlåtande om bra öl.

Tyckte den andades alldeles för mkt spritighet och den kändes aningen metallisk också. Utöver det tyckte jag den var helt ok. Den hade lite grejer som jag inte känt i andra veteöl (även om detta var en bock?) men tycker inte det räcker. Tap6 är fortfarande min absoluta favorit, även om stilarna ej är samma.


Synd att du inte gillade den, men så är det ju med öl. Det är många som klasificerar den som en vetebock, jag skulle vilja kalla den för en hopfen weizen. Det stilen är väll dock inte antagen överallt än.

#3910

Postad 16 april 2012 - 14:16

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Synd att du inte gillade den, men så är det ju med öl. Det är många som klasificerar den som en vetebock, jag skulle vilja kalla den för en hopfen weizen. Det stilen är väll dock inte antagen överallt än.


Scheider själva har dock skrivit Weissenboch på flaskan. Jag brukar personligen inte vara så nogrann när det gäller stilbedömning när jag dricker öl. Personligen går jag oftast efter hur jag tycker den är att dricka och sen vilken stil den är av är "egentligen" ointressant, för mig.

Exempelvis en lager som smakar IPA (tex Mikkeller Hop Burn Low) är ju inte direkt en bra lager, för den smakar inte lager. Däremot är det en förbannat god öl vilket jag värdesätter eftersom jag dricker den :)

Oavsett, tapx föll mig inte riktigt i smaken men som du säger så är det ju så ibland. Var inne på systemet idag när jag hade vägarna förbi och såg att det fanns massor av TapX kvar. De hade även Tap6 inne. en TapX kostar 79 spänn tror jag det var och Tap6 kostade nånstans runt 30 tror jag. Man får alltså rätt mkt mer tap6 för stålarna :)

Samma gällde ju Nils Oscar Jubileum 17 som jag vaskade. En av de absolut få öl jag gjort det med. Ibland pallar man inte med sånt som de flesta gillar :)

#3911

Postad 16 april 2012 - 14:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Spännande, kommer att följas !


kul. :)

#3912

Postad 16 april 2012 - 15:31

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

Scheider själva har dock skrivit Weissenboch på flaskan. Jag brukar personligen inte vara så nogrann när det gäller stilbedömning när jag dricker öl. Personligen går jag oftast efter hur jag tycker den är att dricka och sen vilken stil den är av är "egentligen" ointressant, för mig.

Exempelvis en lager som smakar IPA (tex Mikkeller Hop Burn Low) är ju inte direkt en bra lager, för den smakar inte lager. Däremot är det en förbannat god öl vilket jag värdesätter eftersom jag dricker den :)

Oavsett, tapx föll mig inte riktigt i smaken men som du säger så är det ju så ibland. Var inne på systemet idag när jag hade vägarna förbi och såg att det fanns massor av TapX kvar. De hade även Tap6 inne. en TapX kostar 79 spänn tror jag det var och Tap6 kostade nånstans runt 30 tror jag. Man får alltså rätt mkt mer tap6 för stålarna :)

Samma gällde ju Nils Oscar Jubileum 17 som jag vaskade. En av de absolut få öl jag gjort det med. Ibland pallar man inte med sånt som de flesta gillar :)


Håller helt med om stilbeteckningar. När det kommer till att dricka ölet så bryr jag mig inte vilken stil det är. Enda gången det är viktigt är när man ska beskriva en öl för någon annan. T.ex. om jag säger IPA men menar DIPA eller stout istället för Imp stout ... o.s.v. Jag har en lite annorlunda bild av weissenbock, men kan bero på att jag bara druckit ett fåtal.

Ja jag håller med om att den är lite dyr. 79 kr får man mycket god öl för. Enda anledningen till att jag köpt så många är att jag gillar den här typen av öl. Jag gillar för övrigt Tap 6 också, förjäkla bra öl :)

Min hembrygda Spanked Virgin är ju något liknande som Tap X förresten, men där har jag försökt baka in tropisk fruktig humle tillsammans med skumbananstonerna från jästen. Funderar faktiskt på att brygga en ny sats Spanked och även göra ett experiment av det. Medans jag mäskar en sats med malt så kokar jag en sats med maltextrakt. Jag tror att jag hinner föra över till jäskärlet innan det är dags att laka ur mäsk-kärlet. Kör båda ölen med samma recept förrutom malten och ser vad det blir för skillnader.

Nu svamlar jag iväg en del men kom på en grej till. Jag provade nyligen att blanda olika hefe-weizen och dunkel-weizen med olika former av IPA och annan välhumlad öl. Riktigt kul experiment och jag kan helt klart tänka mig att blanda lite nu när solen börjar titta fram. Humle och vete är perfekt i solen tycker jag.

#3913

Postad 16 april 2012 - 16:08

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
IPA och Veteöl är ju kanon på sommaren, så man kanske skulle prova på en blandning - har du något du rekommenderar? Gärna från BAS-sortimentet.

#3914

Postad 16 april 2012 - 19:38

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0

IPA och Veteöl är ju kanon på sommaren, så man kanske skulle prova på en blandning - har du något du rekommenderar? Gärna från BAS-sortimentet.


Här är hela mitt inlägg om vete och humle blandningar: http://www.beerdrivel.se/?p=3377
Bästa kombinationen tyckte jag var Schneider och Oppigårds Amarillo. Men jag tror man kan få till bra blandningar med både Hardcore IPA och Mohawk Extra IPA. Tyvärr fick jag slut på Schneider så kunde inte fullfölja just de två blandningarna, tror att det krävs en 33/66 blandning eller liknande för att det ska bli riktigt bra. Man kan förresten säkert byta ut Schneider mot Weihenstephaner eller Franzizkaner och Hardcore IPA mot t.ex. Anders DIPA. Detta var bara öl jag hade hemma för tillfället. Paulanern köpte jag nog i Tyskland tror jag.

#3915

Postad 16 april 2012 - 20:07

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Håller helt med om stilbeteckningar. När det kommer till att dricka ölet så bryr jag mig inte vilken stil det är. Enda gången det är viktigt är när man ska beskriva en öl för någon annan. T.ex. om jag säger IPA men menar DIPA eller stout istället för Imp stout ... o.s.v. Jag har en lite annorlunda bild av weissenbock, men kan bero på att jag bara druckit ett fåtal.

Ja jag håller med om att den är lite dyr. 79 kr får man mycket god öl för. Enda anledningen till att jag köpt så många är att jag gillar den här typen av öl. Jag gillar för övrigt Tap 6 också, förjäkla bra öl :)

Min hembrygda Spanked Virgin är ju något liknande som Tap X förresten, men där har jag försökt baka in tropisk fruktig humle tillsammans med skumbananstonerna från jästen. Funderar faktiskt på att brygga en ny sats Spanked och även göra ett experiment av det. Medans jag mäskar en sats med malt så kokar jag en sats med maltextrakt. Jag tror att jag hinner föra över till jäskärlet innan det är dags att laka ur mäsk-kärlet. Kör båda ölen med samma recept förrutom malten och ser vad det blir för skillnader.

Nu svamlar jag iväg en del men kom på en grej till. Jag provade nyligen att blanda olika hefe-weizen och dunkel-weizen med olika former av IPA och annan välhumlad öl. Riktigt kul experiment och jag kan helt klart tänka mig att blanda lite nu när solen börjar titta fram. Humle och vete är perfekt i solen tycker jag.


Läste det inlägget när du skrev det på bloggen. Kan själv tänka mig att det funkar bra en varm sommardag för precis som du skriver så är ju både weiss och IPA riktiga "Varmdagsöl" i sin stil.

En annan ölstil som jag tycker funkar najs i varmt väder är blonda klosteröl.

#3916

Postad 17 april 2012 - 13:18

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Detta har kanske tagits upp tidigare men jag sitter och tittar på något program med Gordon Ramsey. Dom skulle tydligen ha något trevligt öl till kalvkött. Bland annat så testade dom Brooklyn Black Chocolate Stout, som gubben SPOTTADE UT! Helgerån!
Innis & Gunn gillade han bättre och blev det han skulle försöka att kopiera och brygga själv.

#3917

Postad 17 april 2012 - 19:50

DevilGod
  • DevilGod
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Detta har kanske tagits upp tidigare men jag sitter och tittar på något program med Gordon Ramsey. Dom skulle tydligen ha något trevligt öl till kalvkött. Bland annat så testade dom Brooklyn Black Chocolate Stout, som gubben SPOTTADE UT! Helgerån!
Innis & Gunn gillade han bättre och blev det han skulle försöka att kopiera och brygga själv.

Skillnad på folk och öl-folk :)

#3918

Postad 17 april 2012 - 21:01

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
Jo det är väl det. Väntade mig bara lite mer av en snubbe från Storbrittanien (vilka jag antar är mer eller mindre uppfödda på öl) som dessutom är kock. Han borde ju ha ett öppet sinne inför nya smaker.

#3919

Postad 17 april 2012 - 21:23

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Mycket blask är dom uppfödda med.

#3920

Postad 17 april 2012 - 21:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
jag har 7 flaskor brooklyn black kvar som jag lagra, kanske jag märker skilllnad om ett tag, dock är det svårt att låta bli att dricka upp dom :P

#3921

Postad 17 april 2012 - 21:29

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Jo det är väl det. Väntade mig bara lite mer av en snubbe från Storbrittanien (vilka jag antar är mer eller mindre uppfödda på öl) som dessutom är kock. Han borde ju ha ett öppet sinne inför nya smaker.

Britt med öppet sinne för nya smaker?!?!? Britter är väl mest konservativa i hela världen.
Hehe, nej då. Nu var jag taskig. :P

#3922

Postad 17 april 2012 - 21:31

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

  • 666 inlägg
  • 0
Om det är något annat än curry är det nog kört ;)

#3923

Postad 17 april 2012 - 21:33

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0
He he. Sant. Man kanske inte ska vänta sig för mycket av ett folk som har avloppet på utsidan av huset och heltäckningsmatta i badrummet. Fast det går ju inte att förneka att det kommer många goda drycker från dom brittiska öarna.

#3924

Postad 20 april 2012 - 10:04

Stefan - Ölsvammel
  • Stefan - Ölsvammel
  • Professionellt fyllo

  • 552 inlägg
  • 0
Jag kan nästan förstå att BBCS inte funkade på Gordon, britter verkar ha svårt för de mer smakrika ölen. Snackade bland annat med en gubbe igår när jag var i Cardiff och han sa att amerikansk öl sällan funkar i England. Överlag dracks det nästan bara brittisk öl på pubarna, de importerade sorterna var t.ex. Leffe eller Budweizer. Även några Heineken. Men de föredrar ju öl runt 3,6-4,2% och då blir 10% jäkligt extremt.

Fast å andra sidan kan man ju tro att han har mer utvecklade smaklökar än så... Innis & Gunn är banne mig inte god.

#3925

Postad 20 april 2012 - 13:26

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

  • 981 inlägg
  • 0
Det kan ha tagits upp tidigare i tråden men tål isf att upprepas: Det är Bryggerifestival på Malmö Brygghus i helgen!

http://www.malmobryg...-malmö-brygghus

#3926

Postad 20 april 2012 - 13:44

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Det kan ha tagits upp tidigare i tråden men tål isf att upprepas: Det är Bryggerifestival på Malmö Brygghus i helgen!

http://www.malmobryg...%C3%B6-brygghus


Plockar ut Sixpoint Resin idag, ska jag spara några tills du kommer upp?

#3927

Postad 20 april 2012 - 14:31

Der Wiking
  • Der Wiking
  • Forumräv

  • 578 inlägg
  • 0
En god Jugge öl: Jelen pivo! (sorry om den varit med innan eller om jag skrivit det innan... Cheers)

#3928

Postad 20 april 2012 - 14:37

Unregisteredd6957fbe
  • Unregisteredd6957fbe
  • Veteran

  • 1 625 inlägg
  • 0

Fast å andra sidan kan man ju tro att han har mer utvecklade smaklökar än så... Innis & Gunn är banne mig inte god.


Ja. Hade väntat mig lite mer av en kock av Gordons kaliber. Innis & Gunn tycker jag funkar om man t.ex. delar en flaska med en polare, sedan blir det för mycket.

#3929

Postad 20 april 2012 - 14:57

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 1
Jo man tackar!

Bifogad fil  resin1.jpg   54,61K   0 Antal nerladdningar

Bifogad fil  resin2.jpg   84,66K   0 Antal nerladdningar

#3930

Postad 20 april 2012 - 15:00

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

Jag kan nästan förstå att BBCS inte funkade på Gordon, britter verkar ha svårt för de mer smakrika ölen. Snackade bland annat med en gubbe igår när jag var i Cardiff och han sa att amerikansk öl sällan funkar i England. Överlag dracks det nästan bara brittisk öl på pubarna, de importerade sorterna var t.ex. Leffe eller Budweizer. Även några Heineken. Men de föredrar ju öl runt 3,6-4,2% och då blir 10% jäkligt extremt.

Fast å andra sidan kan man ju tro att han har mer utvecklade smaklökar än så... Innis & Gunn är banne mig inte god.


Kan man verkligen tycka. Tycker nästan man kan förvänta sig det av en kock av hans kaliber (eller kändisskap kanske man ska säga)

I hans läge bör man vara av god kännedom av drycker till mat vilket Innis & Gun ju långt ifrån känns optimalt som. Man kanske till och med bör vara somalier för att göra sådana bedömningar.

#3931

Postad 20 april 2012 - 15:06

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

  • 981 inlägg
  • 0

Plockar ut Sixpoint Resin idag, ska jag spara några tills du kommer upp?


Gärna det!

#3932

Postad 21 april 2012 - 14:20

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

  • 981 inlägg
  • 0
Sammanfattar Bryggerifestivalen: Kul att den finns! Hoppas ölen är bättre nästa år...

#3933

Postad 21 april 2012 - 15:01

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
är det fortfarande problem att göra e-beställningar? jag försöker beställa lite grejer till mitt bolag via deras hemsida men jag får det inte att funka.

är det jag som inte fattar eller är det krångel med det?

#3934

Postad 21 april 2012 - 16:07

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

  • 2 414 inlägg
  • 0
Jag beställde lite i Måndags och då funkade det i allafall.

#3935

Postad 21 april 2012 - 16:26

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

  • 7 899 inlägg
  • 0

Sammanfattar Bryggerifestivalen: Kul att den finns! Hoppas ölen är bättre nästa år...

Haha, ok. Då behöver man inte vara ledsen över att man missar den då.

#3936

Postad 21 april 2012 - 16:55

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Jag beställde lite i Måndags och då funkade det i allafall.


ok hur gjorde du? jag loggar in, letar upp drycken jag vill ja, men sen vet ja inte mer,, det står att man ska lägga det man vill ha i sin varukorg och nån sån hittar jag inte.
det enda jag hittar är "lägg till i mina sidor" och "lägg till i dryckeslista" och därifrån verkan man inte kunna göra mycket.

#3937

Postad 21 april 2012 - 18:01

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Vilka har du försökt med?

#3938

Postad 21 april 2012 - 19:14

Sir Anselm
  • Sir Anselm
  • Beroende

  • 1 475 inlägg
  • 0

Sammanfattar Bryggerifestivalen: Kul att den finns! Hoppas ölen är bättre nästa år...


Var det några särskilda som du blev besviken på?

#3939

Postad 21 april 2012 - 19:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0

Vilka har du försökt med?


nu var det i och för sig en vinflaska till att börja med,, sen skulle jag beställa lite öl mn testade inte med dom eftersom det inte gick eller jag inte kunde.

men hur är det meningen man ska göra då?

ah jag hittade nu,, det finns ju en liten kundvagn i listan på det som går att e.beställa. dock så finns det ju knappt några saker som har den symbolen.

förstår inte hur det kan va svårt.. det går ju bra att åka till bolaget och göra samma beställning,, så varför funkar det inte här, och varför är det så få varor som man kan beställa själv?

Redigerat av andreassofus, 21 april 2012 - 19:44.


#3940

Postad 21 april 2012 - 19:37

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Måste veta vilken sort det var, låter som du försökt beställa något som inte är beställningsbart på webben utan bara via telefon eller i butik.

#3941

Postad 21 april 2012 - 19:52

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0

nu var det i och för sig en vinflaska till att börja med,, sen skulle jag beställa lite öl mn testade inte med dom eftersom det inte gick eller jag inte kunde.

men hur är det meningen man ska göra då?

ah jag hittade nu,, det finns ju en liten kundvagn i listan på det som går att e.beställa. dock så finns det ju knappt några saker som har den symbolen.

förstår inte hur det kan va svårt.. det går ju bra att åka till bolaget och göra samma beställning,, så varför funkar det inte här, och varför är det så få varor som man kan beställa själv?


För att det ska vara så komplicerat som möjligt ;) Jag förstår inte heller problemet.

#3942

Postad 21 april 2012 - 20:20

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
per moberg har släppt en vinserie , en rosé ett vitt och ett rött,, men man måste beställa en låda av varje verkar det som, förutom rödvinet som är en nyhet på bolaget , så jag skulle beställa ett par flaskor av den men den har ingen kundvagnsymbol.
skitsystem detta.


vill förresten tipsa om ett program som går på discovery som heter brew masters där man får följa med in på bryggerier i usa. ser nu första avsnittet där man får följa med dogfish head. riktigt kul serie.

#3943

Postad 21 april 2012 - 20:34

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Rödvinet säljs ju i butik, så det kan man inte beställa.

Sjukt dåligt är det, jag vet.
Jag börjar tro att hela ledningen för systembolaget är rekryterade på dom som inte klarade intagningen till Samhall.....

#3944

Postad 21 april 2012 - 20:40

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Jo jag vet men jag trodde att jag bar kunde beställa det till mitt bolag eftersom dom inte har dom.
Så man kan bara e-beställa saker som inte finns i någon butik?

#3945

Postad 21 april 2012 - 21:07

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
Du kan ringa eller gå till din butik. Men inte på nätet,

#3946

Postad 21 april 2012 - 21:09

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

  • 12 146 inlägg
  • 0
Då är jag med., då får jag göra det istället.
Är sverige förresten det enda eu landet som har monopol?

#3947

Postad 21 april 2012 - 21:17

Squeezemaster
  • Squeezemaster
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

  • 19 825 inlägg
  • 0
http://sv.wikipedia..../Alkoholmonopol

#3948

Postad 22 april 2012 - 15:45

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

  • 981 inlägg
  • 0

Var det några särskilda som du blev besviken på?


Tror jag provade alla Pale Ale (ink. IPA o DIPA).. Anders DIPA var den enda riktigt bra av dom men den hade jag redan druckit några flaskor av tidigare. Övriga Pale Ale var endimensionella i smaken och det känns som att man snålat lite med ingredienserna för att hålla nere priset på ölen.. Det fanns några roliga experimentöl bl.a. en 7,5%ig pilsner kryddad med rålakrits (va lite najs på sitt sätt) och en pale ale med granskott istället för humle... Fick prova en twistad variant av Stormaktsporter också vilken smakade bra.. Suröl saknades helt på festivalen.. verkar inte vara något svenska bryggerier sysslar med vilket är lite synd (själv har jag nästan helt gått över till suröl)..

#3949

Postad 22 april 2012 - 15:57

Sgart
  • Sgart
  • Guru

  • 6 649 inlägg
  • 0
Skulle tro att det är rätt svårt att göra suröl. Iallaf om man gör den äkta spontan (som det ju ska göras) Lär ju krävas mkt särskilda lokaler och att man har grymt bra koll på faunan där inne (jäst och bakterier osv) Tror inte man gör det i köket direkt :)

#3950

Postad 22 april 2012 - 16:07

BennySlyden
  • BennySlyden
  • Forumräv

  • 981 inlägg
  • 0

Skulle tro att det är rätt svårt att göra suröl. Iallaf om man gör den äkta spontan (som det ju ska göras) Lär ju krävas mkt särskilda lokaler och att man har grymt bra koll på faunan där inne (jäst och bakterier osv) Tror inte man gör det i köket direkt :)


Det är sant, tar nog ett tag innan man får till sin suröl som man tänkt :).. men som jag förstått det så är många av dagens suröl inte spontanjästa utan bryggda med en jäst som man odlat fram från "spontanjäst" (vilket förstås inte betyder att de behövet vara lätta att brygga för det)



0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.