Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Höjd på högtalare i 7.1

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#1

Postad 29 oktober 2010 - 13:48

Unregistered422ad0ee
  • Unregistered422ad0ee
  • Rookie

  • 9 inlägg
  • 0
Hur jag ska sätta högtalarna för 5.1 vet jag, däremot har jag fått olika råd gällandes bakhögtalarna för 7.1. Dolbys eget råd tycks enligt deras instruktioner vara i öronhöjd, andra råd jag fått på flera olika firmor pekar på en högre placering. Höjderna varierar från en bit över öronhöjd till precis under taket. Råden är också variabla kring hur högtalarna skall riktas.

Hur har ni som har 7.1 gjort? Vilka höjder för bakhögtalarna har ni valt?

#2

Postad 29 oktober 2010 - 15:37

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Hur jag ska sätta högtalarna för 5.1 vet jag, däremot har jag fått olika råd gällandes bakhögtalarna för 7.1. Dolbys eget råd tycks enligt deras instruktioner vara i öronhöjd, andra råd jag fått på flera olika firmor pekar på en högre placering. Höjderna varierar från en bit över öronhöjd till precis under taket. Råden är också variabla kring hur högtalarna skall riktas.

Hur har ni som har 7.1 gjort? Vilka höjder för bakhögtalarna har ni valt?


Om dom inte är justerade för att sitta i öronhöjd så blir det inte så bra att ha dom så. Då bör dom sitta lite över eller lite under.

Det pga att hörselns känslighet i dom högre frekvenserna är olika beroende på vilket håll ljudet kommer från.
Det går dock lätt att justera med EQ så man får bra ljud i öronhöjd.
- det är främst 6-8 kHz-området som förstärks en aning på ljud som kommer 90° från sidan, så dra ner ca 6-9 dB ganska så bredbandigt vid 6-8 kHz brukar vara det som behövs.
Jag kör själv stereo där jag sitter nästan mitt emellan högtalarna eftersom jag gillar den stereobilden bättre (blir mer likt hörlurar - fast med högtalarnas fördelar, i t ex basen) och då har man ju labbat lite.
Samma regler gäller ju för surroundhögtalarna som sitter på sidan om en - även om man har fler högtalare så att det kanske inte märks lika tydligt där. Om man gör justering med EQ måste man dock se till att den bara påverkar dom högtalare som är på sidorna om en och inte t ex frontarna.
Dom bör normalt i alla lägen vinklas mot lyssningsposition oavsett om dom sitter över, under eller i öronhöjd (om dom t ex sitter ovanför en ska dom ju vinklas lite neråt) - annars förlorar man diskant, eftersom den högsta diskanten går rätt riktat från dom flesta högtalare.

Redigerat av C20, 29 oktober 2010 - 15:46.


#3

Postad 09 november 2010 - 16:57

Unregistered1e899e21
  • Unregistered1e899e21
  • Wannabe

  • 10 inlägg
  • 1
Det där är en helt annan skola än vad jag har lärt mig.

T.ex Ingvar Öhman förespråkar att de främre paren ska sitta 18 grader framför och 18 grader ovanför sweetspot.
Riktade uppåt ca 20 grader.

De bakre paret ska sen dela in den bakre "sektorn" i fyra st tårtbitar, varav två tårtbitar kommer att hamna rakt ut åt sidorna, och två tårtbitar kommer att sitta ihop, riktade rakt bakåt.
Högtalarna placeras på linjen som skiljer de två ihopsittande tårtbitarna åt mot de ensamma tårtbitarna.
Svårt att förklara utan en bild, men de bakre hamnar ca 36 grader bakom sweetspot.

Dock ska dom inte sitta på 18 graders höjd, utan något lägre eller högre.
Sitter alla på samma höjd så träffar takreflexen från alla högtalarna sweetspot samtidigt, vilket kommer låta illa.
Även dessa ska riktas ca 20 grader uppåt. Aningens mindre om dom är högre placerade än dom främre.

#4

Postad 09 november 2010 - 18:29

C20
  • C20
  • Användare

  • 194 inlägg
  • 0

Det där är en helt annan skola än vad jag har lärt mig.

T.ex Ingvar Öhman förespråkar att de främre paren ska sitta 18 grader framför och 18 grader ovanför sweetspot.
Riktade uppåt ca 20 grader.

De bakre paret ska sen dela in den bakre "sektorn" i fyra st tårtbitar, varav två tårtbitar kommer att hamna rakt ut åt sidorna, och två tårtbitar kommer att sitta ihop, riktade rakt bakåt.
Högtalarna placeras på linjen som skiljer de två ihopsittande tårtbitarna åt mot de ensamma tårtbitarna.
Svårt att förklara utan en bild, men de bakre hamnar ca 36 grader bakom sweetspot.

Dock ska dom inte sitta på 18 graders höjd, utan något lägre eller högre.
Sitter alla på samma höjd så träffar takreflexen från alla högtalarna sweetspot samtidigt, vilket kommer låta illa.
Även dessa ska riktas ca 20 grader uppåt. Aningens mindre om dom är högre placerade än dom främre.


Ok, inte helt lätt att veta på den beskrivningen. Kanske bra med nån skiss eller så - det behöver inte vara skalenligt eller så, bara man ritar ut vilka vinklar som är var.
Mina tips om frekvens-justeringar gällde bara om man har nåt högtalarpar rakt på sidan om sig eller nästan rakt på sidan om sig - om dom då samtidigt sitter i öronhöjd kan det vara bra att göra lite justring med Eq alternativt flytta upp/ner dom lite.
I övrigt är det normalt bäst att ha högtalarna i öronhöjd - det blir ju det mest "neutrala" eftersom inte ens surround har ju kanaler för upp och ner utan bara fram och bak.

Det låter lite på beskrivningen som om man försöker kompensera bristerna på dåliga kommersiella inspelningar genom att ställa högtalarna i mysko vinklar i höjdled. T ex så regleras ju stereo enbart genom nivåskillnader och inte fas-skillnader som jag skrev ett långt inlägg om tidigare:
https://www.minhembi...s...52801&st=30
Jag är ju van vid en helt annan standard när det gäller inspelningar så Ingvar Öhmans tips kanske ändå är bättre för att få ut bästa möjliga ljud av kommersiella inspelningar. Det bästa förslaget jag kan ge här - testa dig fram och se vad som blir bäst. Du kan fixa t ex temporara flyttbara fästen för högtalarna och testa fram bästa placeringen innan du "skruvar upp" dom.

Oavsett vilka vinklar man har både i höjdled och sidled så är det bästa att rikta diskantelementet mot lyssningsposition - annars förlorar man diskant. Har man dessutom inte ett helt perfekt rum så får man även minst störande rumsreflexer i diskanten och övre mellanregistret också på det sättet.

Redigerat av C20, 09 november 2010 - 18:43.


#5

Postad 27 december 2019 - 15:52

Unregistered54244a00
  • Unregistered54244a00
  • Wannabe

  • 40 inlägg
  • 0
Vad kom ni fram till? Är det bäst att ha högtalarna lite längre ner, i öronhöjd? Jag undrar för att jag också funderat på 7.1 men har inte gjort det för att rummet är smalt. Ska jag få in två högtalare till (mellan främre och bakre högtalare) så behöver jag sätta högtalarna högt för att man inte ska gå in i dem varje gång man ska gå förbi.

#6

Postad 03 februari 2020 - 14:53

Sintei
  • Sintei
  • Amatör

  • 84 inlägg
  • 0

På dolbys hemsida finns hur man sätter upp högtalarna. Det finns en "uppdaterad " standard men vi snackar någon procents skillnad i vinklarna, inte mycket mer.

Idag kan de flesta receivers korrigera ganska mycket så höjden blir egentligen bara ett större problem om du även vill ha atmos. För där vill man ha separering mellan högtalarna för att få ut max.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Elias
    2024-03-17 11:45:37
  • Elias
    2024-03-17 11:22:58
  • Elias
    2024-03-17 11:20:09
  • Elias
    2024-03-17 11:20:06
  • Salong vy bakåt, ny bild med tyg på vägg
    DPC
    2024-03-17 09:11:58
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.