Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Sony VPL-VW290 VW590 VW790 VW890

312 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Sony VPL-VW790ES (Projektorer) 1 (0) 109 900:-
Sony VPL-VW590ES (Projektorer) 1 (0) 74 990:-
Sony VPL-VW290ES (Projektorer) 1 (0) 41 990:-
Sony VPL-VW890ES (Projektorer) 1 (0) 279 900:-

#151

Postad 11 november 2020 - 12:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tack Pär!

 

Väldigt uppskattat! Det som förvånar mig är förstås färgskillnaderna. Är det som det ska vara eller ngt annat? Hur är det med svartnivåer? Allmänt har jag förstått att DV är "mörkare" än HDR10 och det är ju exakt det vi inte behöver i våra projektorer. Hur upplever du det?

 

UHD och därmed HDR10 är ju rec2020 men DV är ju 12 bitar och stöder hela biofärgskalan dvs dci-p3? Kan det verkligen slå så tydligt?

 

Kul i vilket fall - plöjer hela den där tråden på avsforum med, får se om jag bli ngt klokare :)

 

Men efter all meckande fram och åter och kanske t o m utbärnnt vitt i några lägen eller crsuhed blacks absolut men i det stora hela levererar ju VW790 en makalös HDR10-bild också! Jag har lätt att glömma det när man alltid strävar efter nästa och bättre steg :) 



#152

Postad 11 november 2020 - 18:33

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Tack Pär!
 
Väldigt uppskattat! Det som förvånar mig är förstås färgskillnaderna. Är det som det ska vara eller ngt annat? Hur är det med svartnivåer? Allmänt har jag förstått att DV är "mörkare" än HDR10 och det är ju exakt det vi inte behöver i våra projektorer. Hur upplever du det?
 
UHD och därmed HDR10 är ju rec2020 men DV är ju 12 bitar och stöder hela biofärgskalan dvs dci-p3? Kan det verkligen slå så tydligt?
 
Kul i vilket fall - plöjer hela den där tråden på avsforum med, får se om jag bli ngt klokare :)
 
Men efter all meckande fram och åter och kanske t o m utbärnnt vitt i några lägen eller crsuhed blacks absolut men i det stora hela levererar ju VW790 en makalös HDR10-bild också! Jag har lätt att glömma det när man alltid strävar efter nästa och bättre steg :)

Jag noterar också färgskillnaderna men det är nog som det ska vara, DV ska ge fler nyanser och en större färgmättnad.
Svartnivån upplever jag som för HDR 10 och filmer med DV upplever jag inte mörkare. DV ska ju också ge viss tonemapping genom ett processande i UHD spelare som klara att läsa DV.
Jag håller också på ff att hitta den optimala bilden, men det är väl en del av hemmabiohobbyn :)

#153

Postad 13 november 2020 - 19:30

bowlaren2
  • bowlaren2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Hej! Här kommer en undran från en vw95es-ägare som funderar på att gå över till någon av Sonys nya 4K-maskiner vw590es eller vw790es. Finns det någonstans gjord någon genomgripande test ännu på dessa maskiner eller någon jämförelse mellan

vw590 och vw790? Vad jag förstår så det som skiljer är att 790 är en laserprojektor och har lite högre ljusstyrka vilket naturligtvis påverkar HDR-material och håller i ungefär 20000 timmar. Priset skiljer så klart också. Jag tänker bara köra film och inga spel men så småningom kan det bli fråga om att visa streamat material.  Det här är mitt första inlägg i forumet så jag hoppas att jag gör på rätt

sätt med detta inlägg....

 

Bowlaren2



#154

Postad 13 november 2020 - 20:35

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Klart du inte gör fel och bra att du stääler frågor!

 

Det finns en del amerikanska tester gjorda, bl a av Kris Deering. Att det finns lite mer ljusstyrka med VW790 är hur grymt som helst finne mycket head room där, jag kör t ex en bild med rätt mycket pop och jaghar laser på 25% på en 120" stor duk. 

 

Gällande HDR så är ljusstyrkan väldigt långt ifrån för att göra ngn egentlig skillnad. VW790 spottar ut sig på sin höjd 100 nits det är ungefär 1/10 av ett materail som är mastrat i 1000 nits, eller sådant som är mastart i 4000 nits eller Mad Max som är mastrat i 10000 nits ;).

 

Så det handlar om att dynamisk krympa både färgrymd men framförallt måtta in allt inom 100 nits. Det gör Sonyn bra även om det inte är en lösning som t ex JVC har (Dynamisk tonmappning),

 

Skulle råda dig att själv titta och utvärdera. SVårt för att inte säga omöjligt att läsa sig till en sådan investering.



#155

Postad 13 november 2020 - 23:19

bowlaren2
  • bowlaren2
  • Rookie

  • 6 inlägg
  • 0

Tack lirsa för infot. Det är klart att man bör titta själv men jag tillhör riskgruppen, så det känns lite skakigt att göra besök där ute just nu, så jag försöker först å främst hitta info på nätet. Har haft lite problem med det. Glömde berätta att jag kör på en Stewart Studiotek 130, 100" i ett någorlunda dedikerat biorum..Enligt din beskrivning skulle man kunna få ännu mer pop med lasern ganska mycket nerdraget på 100". Vad jag förstår av dina tidigare beskrivningar också låter projjen marginellt högre än din gamla vw95:a med lasern nedragen. Man  undrar hur det skulle bli med vw590 på lågt lampläge och om man kan få samma pop med den, men då måste man kanske gå upp på högsta lampläget och då väsnas den förstås mycket mer, lite känslig för surret...

Får kolla runt lite på nätet...

 

Bowlaren2



#156

Postad 14 november 2020 - 00:36

vilse
  • vilse
  • Forumräv

  • 577 inlägg
  • 0
Hittar inte vilken throw distance 590 har. Har bred duk och inte jättelångt till projektorn.

#157

Postad 14 november 2020 - 06:58

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Här är manualen, jag tror 790 har snarlikt och det är väldigt likt 520 från 2015.

Jag har 4,3 från lins till duk, 120” 2.35:1.

https://pro.sony/en_...-vw590es/manual

#158

Postad 16 november 2020 - 02:28

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

  • 6 316 inlägg
  • 0

Har Sony löst problemet med åldrande panel?



#159

Postad 16 november 2020 - 15:26

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Har Sony löst problemet med åldrande panel?

 

På vilket sätt åldras Sonys paneler mer än t ex JVCs? Om du refererar till degrated panels så gällde det VW1100 och det var snart sju år sedan. Eller du kanske har en Sony-projektor och upplevt just paneldegradering?



#160

Postad 18 november 2020 - 11:15

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 3
Min nya VW790 började bete sig konstigt i söndags - stängde av sig själv 2 ggr med om/off-lampan i rätt sken och varningslampan blinkar tre ggr. Efter att ha gjort strömlös gick det att starta igen. Efter detta så skapades också ett buzz/oljud i högtalarna. Så fort jag drog ur HDMI-kabel ur projektorn så tystande det - provade för säkerhets skull med annan HDMI samt i med kabel i monitor. Inget oljud.

Läste på avs om en 760 med liknande problem och då var det HDMI-kortet.

Nåväl - Sony Prime support löste detta utan några som helst problem. Tekniker ringde - vi gick igenom symptom och de skickar en ny enhet direkt. Som jag får verifiera och prova innan de kommer och plockar den felaktiga.

Föredömligt!

#161

Postad 18 november 2020 - 16:37

Duddits1
  • Duddits1
  • Lärjunge

  • 365 inlägg
  • 0

Min nya VW790 började bete sig konstigt i söndags - stängde av sig själv 2 ggr med om/off-lampan i rätt sken och varningslampan blinkar tre ggr. Efter att ha gjort strömlös gick det att starta igen. Efter detta så skapades också ett buzz/oljud i högtalarna. Så fort jag drog ur HDMI-kabel ur projektorn så tystande det - provade för säkerhets skull med annan HDMI samt i med kabel i monitor. Inget oljud.

Läste på avs om en 760 med liknande problem och då var det HDMI-kortet.

Nåväl - Sony Prime support löste detta utan några som helst problem. Tekniker ringde - vi gick igenom symptom och de skickar en ny enhet direkt. Som jag får verifiera och prova innan de kommer och plockar den felaktiga.

Föredömligt!

Bra support är guld värt. Där är det värre med Jvc som fortfarande har Infocare som ansvarig support.



#162

Postad 18 november 2020 - 18:02

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0

Sonys support håller en mycket hög klass ja, dock ska man inte blanda ihop ev reparation och DOA. Allt annat vore otänkbart på en så ny projektor att den inte skulle bli utbytt, har fått nya Jvc enheter själv :) Trist iallafall när det krånglar.:


Redigerat av mcmike, 18 november 2020 - 18:03.


#163

Postad 19 november 2020 - 11:29

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 1

På vilket sätt åldras Sonys paneler mer än t ex JVCs? Om du refererar till degrated panels så gällde det VW1100 och det var snart sju år sedan. Eller du kanske har en Sony-projektor och upplevt just paneldegradering?


https://www.avsforum...9#post-59956648

#164

Postad 26 november 2020 - 10:24

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 3

En vecka tog det sedan hade Sony skeppat en helt ny enhet till mig - inget att klaga på när det gäller Sony Premium Support med andra ord! :)

 

Vidare: efter mycket vånda fram och tillbaka och framtidstänk så har jag beslutat att komplettera min VW790 med en Lumagen Radiance Pro som är en av världens bästa videoprocessorer. Mitt stora agrument är att avsaknaden av en vettig HDR-hantering i Sony. Visst för kontrasthöjaren (som HDR enhancer i realiteten är) samt dynamisk control som också implementerar artefakter så känner jag att utnuyttja en världsklassprojekor till 60% (killgissning) i ett format som kommer mer och mer. Det finns två produkter som levererar världsklass Dynamisk Tonmappning som också är verifierat av Hollowood studios i jämförelse med studiomonitorer där masters sker.Den ena är Lumagen den andra MadVR. 

 

Det är en sjukt dyr lösning - men projektorn är inte heller billig och alldeles för mycket kompomisser som Sony skulle kunnat undvika, men valt sin egen väg. Nu kommer jag ha en produkt som använder exakt de NITS jag har i min uppsättning och tonmappar exakt efter mina förutsättningar. På köpet får jag också automatisk Aspect Ratio, dvs zoomar ut projektorn till 2.35:1 och håller den där med focus och zoom. Sedan sköter Lumagen all aspect ratio, 2.4 skalas om till 2.35:1 men resten i rätt aspect, tex 16:9 osv... Har man fasta subtiles t ex på en 2.35:1 på nextflix har man ett läge för det med att skala ner bilden lite. Samt världklass uppskalning.

 

Full support i intallationen från Lumagen och det som krävs är en vanlig kalibrering av display  men så klart om det går så kan CalMan hjälpa till med en 3D-LUT-kalibrering också för närmare perfektion. 

 

Nackdel är att det inte finns ngn återförörsäljning i Sverige, men full support från UK.

 

Återkommer med rapppot :)! (eller ny tråd kanske)


Redigerat av lirsa, 26 november 2020 - 10:34.


#165

Postad 26 november 2020 - 14:27

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Trevligt,trevligt! Ska bli kul att ta del av dina erfarenheter

#166

Postad 26 november 2020 - 15:02

fredrikb125
  • fredrikb125
  • Amatör

  • 65 inlägg
  • 0

En vecka tog det sedan hade Sony skeppat en helt ny enhet till mig - inget att klaga på när det gäller Sony Premium Support med andra ord! :)

 

Vidare: efter mycket vånda fram och tillbaka och framtidstänk så har jag beslutat att komplettera min VW790 med en Lumagen Radiance Pro som är en av världens bästa videoprocessorer. Mitt stora agrument är att avsaknaden av en vettig HDR-hantering i Sony. Visst för kontrasthöjaren (som HDR enhancer i realiteten är) samt dynamisk control som också implementerar artefakter så känner jag att utnuyttja en världsklassprojekor till 60% (killgissning) i ett format som kommer mer och mer. Det finns två produkter som levererar världsklass Dynamisk Tonmappning som också är verifierat av Hollowood studios i jämförelse med studiomonitorer där masters sker.Den ena är Lumagen den andra MadVR. 

 

Det är en sjukt dyr lösning - men projektorn är inte heller billig och alldeles för mycket kompomisser som Sony skulle kunnat undvika, men valt sin egen väg. Nu kommer jag ha en produkt som använder exakt de NITS jag har i min uppsättning och tonmappar exakt efter mina förutsättningar. På köpet får jag också automatisk Aspect Ratio, dvs zoomar ut projektorn till 2.35:1 och håller den där med focus och zoom. Sedan sköter Lumagen all aspect ratio, 2.4 skalas om till 2.35:1 men resten i rätt aspect, tex 16:9 osv... Har man fasta subtiles t ex på en 2.35:1 på nextflix har man ett läge för det med att skala ner bilden lite. Samt världklass uppskalning.

 

Full support i intallationen från Lumagen och det som krävs är en vanlig kalibrering av display  men så klart om det går så kan CalMan hjälpa till med en 3D-LUT-kalibrering också för närmare perfektion. 

 

Nackdel är att det inte finns ngn återförörsäljning i Sverige, men full support från UK.

 

Återkommer med rapppot :)! (eller ny tråd kanske)

Grattis, nu har jag ju "bara" en Sony VW760, men jag skaffade en MadVR Envy till den och skillnaden är grym, känns verkligen som en ny projektor, jag misstänker att du kommer få liknande upplevelse, ska bli spännande att höra vad du tycker.



#167

Postad 26 november 2020 - 20:47

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

En vecka tog det sedan hade Sony skeppat en helt ny enhet till mig - inget att klaga på när det gäller Sony Premium Support med andra ord! :)

 

Vidare: efter mycket vånda fram och tillbaka och framtidstänk så har jag beslutat att komplettera min VW790 med en Lumagen Radiance Pro som är en av världens bästa videoprocessorer. Mitt stora agrument är att avsaknaden av en vettig HDR-hantering i Sony. Visst för kontrasthöjaren (som HDR enhancer i realiteten är) samt dynamisk control som också implementerar artefakter så känner jag att utnuyttja en världsklassprojekor till 60% (killgissning) i ett format som kommer mer och mer. Det finns två produkter som levererar världsklass Dynamisk Tonmappning som också är verifierat av Hollowood studios i jämförelse med studiomonitorer där masters sker.Den ena är Lumagen den andra MadVR. 

 

Det är en sjukt dyr lösning - men projektorn är inte heller billig och alldeles för mycket kompomisser som Sony skulle kunnat undvika, men valt sin egen väg. Nu kommer jag ha en produkt som använder exakt de NITS jag har i min uppsättning och tonmappar exakt efter mina förutsättningar. På köpet får jag också automatisk Aspect Ratio, dvs zoomar ut projektorn till 2.35:1 och håller den där med focus och zoom. Sedan sköter Lumagen all aspect ratio, 2.4 skalas om till 2.35:1 men resten i rätt aspect, tex 16:9 osv... Har man fasta subtiles t ex på en 2.35:1 på nextflix har man ett läge för det med att skala ner bilden lite. Samt världklass uppskalning.

 

Full support i intallationen från Lumagen och det som krävs är en vanlig kalibrering av display  men så klart om det går så kan CalMan hjälpa till med en 3D-LUT-kalibrering också för närmare perfektion. 

 

Nackdel är att det inte finns ngn återförörsäljning i Sverige, men full support från UK.

 

Återkommer med rapppot :)! (eller ny tråd kanske)

 

Tror du gör helt rätt med en extern DTM lösning och jag kommer göra samma till min 760 men väljer troligtvis Envy när den är HDMI 2.1 klar. Från allt jag läst på AVS forum verkar både Lumagen & madVR leverera riktigt bra DTM som gör STOR skillnad och vill man ha bästa HDR så kostar det tyvärr en bra slant.

 

AR kontrollen är en annan stor fördel med båda dessa lösningar, väldigt smidigt när man kollar filmer med skiftande bildförhållande och allt sköter sig av sig självt.


Redigerat av Mentos, 26 november 2020 - 20:52.


#168

Postad 27 november 2020 - 07:57

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Kul att det finns fler galningar än jag ;)

 

Vore kul att höra hur ni tänkte med era val av MadVR, trodde ärligen att den inte var tillgänglig ännu - allra minst i Sverige. DTM-lösningarna är väl de två bästa i världen i alla fall, så kommer garanterat sitta nlöjd. Såg en review av VW790 och MadVR, finns på youtube - såg riktigt bra ut!



#169

Postad 27 november 2020 - 22:39

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 2

Jag har just lite svårt att smälta intrycken, det har hänt galet mycket i min bio senate veckan. Procalla P6 drivet av Nuforce till Procella P610 drivet att DA05s och P15 drivet av DA06 och tätat ännu mer nu när jag ändå hade baffelväggen synlig. Ljudmässigt att gå från P6 till P610 var ju galnare än när jag lyssnade på demo, vilken enorm pondus mitt system fick.

 

Och bildsidan, lika jäkla galet! Den utbytta projektorn uppe samt Lumagen Radiance Pro - och vilken makalös bild! DTM är så överlägset det JVC har så nu fattar jag vad alla amerikanare pratat om. De ser i princip videoprocessor och sedan projektor. Detta är en match made in heaven, en HDR-bild som jag aldrig sett eller ens varit i närheten av. Både UHD och Streams från t ex Apple och Dolby Vision till HDR blir vansinnigt bra! Har minne i den också så drar jag på blu-ray så startar jag om Lumagen och då tvingas den skicka 1080 så Lumagen skalar. Sedan automatisk Aspect Ratio. Aldrig mer behöva komma och ställa om focus så jäkla grymt. Och snabbt går det - i och med att jag har en 2.35:1-duk så skalar den 2.4 til 2.35:1 annars original-aspect. 

 

Kombon denna grymma projektor med en av världens bästa videprocessorer gjorde det till något som jag har svårt att tro man lätt kan matcha. 

 

Inte ofta jag tappar hakan fullständigt, men nu: s*tan i j*vla gatan vad bra det kunde bli trots att jag hade en galen setup innan med!

 

Varenda krona var det värt så glad för mitt beslut!


Redigerat av lirsa, 27 november 2020 - 22:40.


#170

Postad 27 november 2020 - 23:53

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

  • 1 517 inlägg
  • 0

Roligt att du är så nöjd lirsa! :)

 

Jag sitter här med min gamla Sony VPL-VW95ES och Lumagen Radiance Mini3D och funderar på om det är värt att uppgradera. Många pengar emellan blir det...  :)



#171

Postad 28 november 2020 - 00:09

Mentos
  • Mentos
  • Mästare

  • 3 990 inlägg
  • 0

Kul att du blev nöjd med resultatet @lirsa :)

 

Hur upplever du skillnaden med DTM vs utan? Är bilden överlag ljusare över hela eller är det endast highlights som lyfts fram mer?

Ser du nån skillnad i kontrast?



#172

Postad 28 november 2020 - 10:01

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
@lirsa

Grattis med uppgraderingarna! Fett när man får de riktiga haksläppen och sitter riktigt nöjd!

Sitter själv och funderar på en lumagen. Hur vill du beskriva skillnaden i DTM jämfört med N5? Varifrån har du köpt den samt pris om jag får fråga?😀

Mvh

#173

Postad 28 november 2020 - 12:21

macman
  • macman
  • Beroende

  • 1 078 inlägg
  • 0

För den som undrar så har jag fått följande priser, Envy pro 7700€, Envy extreme 13000€. Som synes inga billiga prylar direkt. Återförsäljaren som ansvarar för sverige finns i Helsingfors.



#174

Postad 30 november 2020 - 08:00

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Kul att du blev nöjd med resultatet @lirsa :)

 

Hur upplever du skillnaden med DTM vs utan? Är bilden överlag ljusare över hela eller är det endast highlights som lyfts fram mer?

Ser du nån skillnad i kontrast?

 

Sorry för sent svar - har haft fullt upp ;). Jag har använt exakt samma scener som jagt gjorde när jag utvärderade JVC N5 och Sonyn så lite kul är det. Min uppfattning är att JVCs DTM inte var speciellt finkänslig, den skruvade upp det mörka och gjorde det ljsuare om man ska generalisera. Sonyn har bättre highlights och specles men overall för mörkt och detaljer som saknas, framförallt ansikten. Med Lumagen så behåller man highlights och specles min upplevelse är de får ännu mer fokus i bilden MEN allt annat syns också och uppplevs inte crusched eller för mörkt. Så ja, distansen mellan vitt och svart är större fast förstås inom projektorns limits, men ja kontrasten är makalös. Det i kombination med Lumagens nya feature sharpness, som kan liknas lite grand med Digital focus på Sonyn är helt makalös, framförallt gör det att Blu-rays och TV-sändingar ser ut som native 4k. 

 

Auto aspect är makalös bra, de ggr man t ex har 2.35 med subtitles som inte går att flytta (som Netflix) så fungerar ju inte auto aspect(kanske t o m ligger en kanallogga upp i högra hörnet) då har jag gjort ett minne för 2.50, där man förlorar en aning på var sida, men knuffar upp bilden så båda rader subtitles syns. Finna en annan lösning också som behåller 2.35 men tar bort lite information  i toppen och squeezar ihop bilden lite, jag tog den första, men lätt fixat med den andra.

 

Bilden blir extremt ren från alla sorts arefakter med en videoprcessor av denna kaliber, så den gör ju under med vilken projektor som helst. Framför allt kan du köra HDR på vilken projektor som helst med dina förutsättningar och få det riktigt bra då man har möjlighet att lägga den i en SDR-container (som jag gör: SDR2020) nackdelen är att man inte triggar inställningar för HDR så det är ett jäkla micklande med laser settings då de inte har olika inställningar för om du skickar REC709 eller REC2020 tyvärr. Otroligt att en high-end-maskin inte har så du kan sätta user presets, t ex kanske du skulle vilja ha en laser för dagtid och en för kvällstid. Omöjligt om inte använder olika modes, och det vill man ju inte när den väl är kalibrerad. Hur fasen kan Sony missa en sådan sak - position styr inte alls laser utan "bara" zoom och focus vilket är märkligt för att utzoomad 2.35 kanske behöver några steg upp i laser för att motsvara 16:9.

 

Nåväl, även fast det är galna pengar så lyfter man vilken projektor som helst och vill man ha en DTM-lösning med så få kompsomisser det bara går så är Lumagen/MadVR vägen att gå på projktorsidan :)



#175

Postad 30 november 2020 - 09:01

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

@lirsa

Grattis med uppgraderingarna! Fett när man får de riktiga haksläppen och sitter riktigt nöjd!

Sitter själv och funderar på en lumagen. Hur vill du beskriva skillnaden i DTM jämfört med N5? Varifrån har du köpt den samt pris om jag får fråga?

Mvh

 

DTM med JVC är ju mer dynamisk är statisk, men i järmförelse med Lumagen så är JVCs lösning "plattare". Många fler detaljer och mycket mer kontrast då skillnaden mellan svart och vitt är större på Lumagen. I förhållande och att du får det gratis i JVC får man ju förhållla sig till - svårt att kvantifiera i procent, men upplevelsen är makalös. Har du vägarna förbi Laholm kan du få se med egna ögon :)

 

Priset kan och ska jag inte dsikutera, men listpriset är dryga 5000 pund sedan kan du alltid ta en diskussion med Generalagen Europa samt använda Sveriges avsaknad av återförsäljare och support som ett argument :)



#176

Postad 30 november 2020 - 21:27

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

  • 336 inlägg
  • 0
Tack för uttömmande svar! Fick ett pris ifrån den tyske distributören. Var dock lite dyrare än förväntat (högre i euro utan moms än vad den säljs för i dollar i USA...)

#177

Postad 30 november 2020 - 21:51

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Förlåt - det kanske blir en anings tjatigt, men pljöde hela Auqaman, delar av Obvilion och Ad Astra alla i UHD med HDR. fyra timmar i bion med ett leende som nästan sträckte sig runt huvudet. 

 

Kombinationen av Sony VW790 med sin skärpa, dynamik och kontrast ocu push i både färger och ljus är ju själva förutsättningen för en bra bild. När man sedan matar med en processad bild från en videoprocessor som gör bilden HELT utan artefakter. Kliniskt skarp och full av kontrast utan att se digital ut för den sakens skull. Inga ringningar, inget. Detta med onys bildflyt på toppen ger ett haksläpp som kan användas som grävskopa. 

 

Det råder i alla fall ingen tvekan för min del - bättre HDR än detta på en projektor har jag svårt att tro att det går att få till. Och alla andra bildegenskaper jag redan redogjort för också. Det absolut stora skillnaden med JVCs DTM-lösning är att denna behåller vanisnninga specles och highlights, nästan läge för solglasögon, men svärta och botten finns, men inga förlorade detaljer alls. Alla de svåra scener i Aquaman som Sony själv ionte har en chans att klara av - fixades med bravur. Tog samma scen som testerna med Sony VW790 och MadVR med högt ISO-tal och se vad galet med färger och etaljer det är i denna egentligen ganska mörka bild

 

En världsklassprojektor som matas med rätt förutsättningar.

 

Bifogad fil  aquaman.jpg   105,5K   5 Antal nerladdningar


Redigerat av lirsa, 30 november 2020 - 21:51.


#178

Postad 30 november 2020 - 22:02

aperitif
  • aperitif
  • Lärjunge

  • 308 inlägg
  • 0

Förlåt - det kanske blir en anings tjatigt, men pljöde hela Auqaman, delar av Obvilion och Ad Astra alla i UHD med HDR. fyra timmar i bion med ett leende som nästan sträckte sig runt huvudet.

Kombinationen av Sony VW790 med sin skärpa, dynamik och kontrast ocu push i både färger och ljus är ju själva förutsättningen för en bra bild. När man sedan matar med en processad bild från en videoprocessor som gör bilden HELT utan artefakter. Kliniskt skarp och full av kontrast utan att se digital ut för den sakens skull. Inga ringningar, inget. Detta med onys bildflyt på toppen ger ett haksläpp som kan användas som grävskopa.

Det råder i alla fall ingen tvekan för min del - bättre HDR än detta på en projektor har jag svårt att tro att det går att få till. Och alla andra bildegenskaper jag redan redogjort för också. Det absolut stora skillnaden med JVCs DTM-lösning är att denna behåller vanisnninga specles och highlights, nästan läge för solglasögon, men svärta och botten finns, men inga förlorade detaljer alls. Alla de svåra scener i Aquaman som Sony själv ionte har en chans att klara av - fixades med bravur. Tog samma scen som testerna med Sony VW790 och MadVR med högt ISO-tal och se vad galet med färger och etaljer det är i denna egentligen ganska mörka bild

En världsklassprojektor som matas med rätt förutsättningar.

aquaman.jpg


Får man önska öppet hus när man vågar släppa in folk i sina hem? Laholm är ju bara 2 stenkast från Halmstad. Så kan du göra mig så avundsjuk att jag säljer en njure för att skaffa samma 😄

#179

Postad 30 november 2020 - 22:30

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

Lirsa du får nog snart kräva provision från Lumage, jag sitter också på köpknappen till denna processor,.

Hur fungerar den till dolby vision i Netflix från Appletv t.ex?



#180

Postad 01 december 2020 - 07:32

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Får man önska öppet hus när man vågar släppa in folk i sina hem? Laholm är ju bara 2 stenkast från Halmstad. Så kan du göra mig så avundsjuk att jag säljer en njure för att skaffa samma

Du är välkommen att titta - självklart!

 

Lirsa du får nog snart kräva provision från Lumage, jag sitter också på köpknappen till denna processor,.

Hur fungerar den till dolby vision i Netflix från Appletv t.ex?

Dolby Vision sänds ut som HDR10 av ATV oavsett från iTunes eller t ex Netflix. Det finns ju originalmaterial i HDR10 med men DV är betydligt vanligare. 

 

LIka bra tonmappning och ”rening” av bilden som på disc - men det är ju en stream jämfört med betydligt högre bitrate på skiva. Så jag skulle säga att det fungerar precis som på UHD-skiva - dvs otroligt bra!



#181

Postad 08 december 2020 - 06:36

mcmike
  • mcmike
  • Über-Guru

  • 10 984 inlägg
  • 0
Lite i linje med vad som redan skrivits i tråden och inte🙃

https://youtu.be/ST11jRYwmr0

Redigerat av mcmike, 08 december 2020 - 06:37.


#182

Postad 08 december 2020 - 08:14

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Lite i linje med vad som redan skrivits i tråden och inte

https://youtu.be/ST11jRYwmr0

 

Yes, man kan inte annat än att hålla med honom. Projektorn är i världklass men so-so på HDR, i alla fall om man inte har begäret att sitta och ändra inför i stor sett vaerje film. Som jag skrivit, en extern VP lyfter bilden (också SDR) enormt!

 

Lite konfunderad är jag över Reference (och därmed också User). Där är Contrast - dvs vitt - på max vilket är galet i min värld. Dock - satte black och white (brightness och contrast) på både projektor och Lumagen i går igen och ser både 96% vitt som lite gråare och 104% vitt som lite vitare än vitt - så inga problem där förutom att detta inte går att trixa med i Sony utan var tvungen att sätta Lumagen white till -1, då syntes skillnaderna ovan annars var vitt crushed. Svart inga problem, brightness landade på 51 i bårde rec709 och i rec2020. 

 

Kollade av detta - där jag sänkt contrast från max till 98- med the Meg. Och svärtan var bra och Lumagen hanterade alla de svåra scenerna i filmer utan att hamna i blåsväder, men nästan jobbigft för ögonen efter ett tag i det ljusa scenerna och även om alla detaljer fanns däe kändes det lite urvattnat i bland (hehe).

 

Men å andra sidan: Såg detaljer i källaren i början av IT del 2 med bibehållen svärta som jag aldrig sett förut. Samt att SDR fungerade ok med contast på 98. 

 

Synpunkter eller reflektioner på detta?



#183

Postad 10 december 2020 - 22:47

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Yes, man kan inte annat än att hålla med honom. Projektorn är i världklass men so-so på HDR, i alla fall om man inte har begäret att sitta och ändra inför i stor sett vaerje film. Som jag skrivit, en extern VP lyfter bilden (också SDR) enormt!
 
Lite konfunderad är jag över Reference (och därmed också User). Där är Contrast - dvs vitt - på max vilket är galet i min värld. Dock - satte black och white (brightness och contrast) på både projektor och Lumagen i går igen och ser både 96% vitt som lite gråare och 104% vitt som lite vitare än vitt - så inga problem där förutom att detta inte går att trixa med i Sony utan var tvungen att sätta Lumagen white till -1, då syntes skillnaderna ovan annars var vitt crushed. Svart inga problem, brightness landade på 51 i bårde rec709 och i rec2020. 
 
Kollade av detta - där jag sänkt contrast från max till 98- med the Meg. Och svärtan var bra och Lumagen hanterade alla de svåra scenerna i filmer utan att hamna i blåsväder, men nästan jobbigft för ögonen efter ett tag i det ljusa scenerna och även om alla detaljer fanns däe kändes det lite urvattnat i bland (hehe).
 
Men å andra sidan: Såg detaljer i källaren i början av IT del 2 med bibehållen svärta som jag aldrig sett förut. Samt att SDR fungerade ok med contast på 98. 
 
Synpunkter eller reflektioner på detta?

Vilket läge har du satt contrast enhancer på i dessa fall, t.ex Meg?
Oftast har jag CE på medel och contrast (vitbalans) på mellan 60 och 80. Om CE är på hög, har jag contrast på 50/60.

Smoothgradation har jag avstängd då den suddar ut detaljer, testa i Meg hur molnen förändras i scenen där flera personer ligger i vattnet.

#184

Postad 11 december 2020 - 08:01

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Då Lumagen gör allt så rätt och så bra med bilden så är allt utom dynamic control avstängt. Dynamic control i middle och faktiskt kalibrerat med den där, i och med att jag alltid har den på. Det låter "fel" men blir ju mer "rätt" då det är så jag ser på film. Både på SDR och HDR (som kommer från Lumagen med gamma istället för EOTF så i en SDR-container). Gamma i låga IRE hamnade då på närmare 2,5 och i ljusare IRE närmare 2,2. Contrast max - det styr vitt och inget annat - Sonyn gör inget fel oavsett upp eller ner. Det enda man gör med att sänka kontrast är att minska projektorns dynamik. Så nu har vi också det svart på vitt hehe, sätt svartnivån rätt och upp med contrast på max så utnyttjar du projektorns fulla constast och dynamik.

 

Har en Screen Research Clearpix 130" (304*129 cm) och projektorn i constant scopezoomat läge, då Lumagen sköter all aspect.hantering (kommer aldrig vilja vara utan det i framtiden). Får då ut vid 35% laser för SDR 15fL = dryga 50 nits och vid 85% laser för HDR 19,5 fL = 68 nits. Lägre än vad jag trodde faktiskt.

 

Så nu har jag rätt förutsättningar och putta in riktiga värden i Lumgen, vilket jag också har gjort nu. Behöver inte upprepa vad jag tidigare har skrivit, men en renare och skarpare bild än så här får man let efter :)



#185

Postad 11 december 2020 - 08:31

Perra1
  • Perra1
  • Veteran

  • 2 077 inlägg
  • 0
Gamma och EOTF är samma sak.... gamma är en kurva och inte en punkt - går från svart till vitt...

Redigerat av Perra1, 11 december 2020 - 08:32.


#186

Postad 11 december 2020 - 09:02

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Aboslut - problemet är bara att om man matar Sony VW790 med en HDR-flagga, dvs EOTF så får man också dess tonmappning vare sig man vill eller inte. På JVC-maskiner kan man styra detta. Detta är anledningen till att Lumagen skickar HDR i en SDR-container, med gamma istället för EOTF. Om det är samma sak, så tolkar i alla fall inte Sony det som samma sak. EOTF triggar tonemap gamma och därmed SDR gör det inte.



#187

Postad 11 december 2020 - 09:18

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Då Lumagen gör allt så rätt och så bra med bilden så är allt utom dynamic control avstängt. Dynamic control i middle och faktiskt kalibrerat med den där, i och med att jag alltid har den på. Det låter "fel" men blir ju mer "rätt" då det är så jag ser på film. Både på SDR och HDR (som kommer från Lumagen med gamma istället för EOTF så i en SDR-container). Gamma i låga IRE hamnade då på närmare 2,5 och i ljusare IRE närmare 2,2. Contrast max - det styr vitt och inget annat - Sonyn gör inget fel oavsett upp eller ner. Det enda man gör med att sänka kontrast är att minska projektorns dynamik. Så nu har vi också det svart på vitt hehe, sätt svartnivån rätt och upp med contrast på max så utnyttjar du projektorns fulla constast och dynamik.
 
Har en Screen Research Clearpix 130" (304*129 cm) och projektorn i constant scopezoomat läge, då Lumagen sköter all aspect.hantering (kommer aldrig vilja vara utan det i framtiden). Får då ut vid 35% laser för SDR 15fL = dryga 50 nits och vid 85% laser för HDR 19,5 fL = 68 nits. Lägre än vad jag trodde faktiskt.
 
Så nu har jag rätt förutsättningar och putta in riktiga värden i Lumgen, vilket jag också har gjort nu. Behöver inte upprepa vad jag tidigare har skrivit, men en renare och skarpare bild än så här får man let efter :).

Tack för dina synpunkter. Det ”problem” jag får om contrast HDR ställs i Max är att vita delar i en scen blir utbrända och utan detaljer. Nu kör jag ju också en Vertex2 före projektorn och inställningarna på V2 påverkar också.

#188

Postad 11 december 2020 - 09:21

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Tack för dina synpunkter. Det ”problem” jag får om contrast HDR ställs i Max är att vita delar i en scen blir utbrända och utan detaljer. Nu kör jag ju också en Vertex2 före projektorn och inställningarna på V2 påverkar också.

 

Om man ska vara konkret så kanske det handlar om att du inte har en 100% tonmappning och det är den stora anledningen. Antingen prova utanvertex eller kom ner till Laholm och se Lumagen in action :). Att sätta kontrast dvs vitt till max är helt rätt då vitt blir rätt och man maximerar kontrast då man öka avstånd mellan vitt och svart,



#189

Postad 11 december 2020 - 09:28

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Om man ska vara konkret så kanske det handlar om att du inte har en 100% tonmappning och det är den stora anledningen. Antingen prova utanvertex eller kom ner till Laholm och se Lumagen in action :). Att sätta kontrast dvs vitt till max är helt rätt då vitt blir rätt och man maximerar kontrast då man öka avstånd mellan vitt och svart,

Tack för inbjudan, vore superkul men inte aktuellt fn 😔.
Ska fortsätta mitt testande!

Redigerat av plundvik, 11 december 2020 - 09:30.


#190

Postad 11 december 2020 - 22:42

Unregistered16960f3c
  • Unregistered16960f3c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 1
Jag kör med följande inställningar,

Dynamik Control: Full eller Limited beroende på laser 79 eller 19
Laser Light Output: 19 eller 79
Contrast Enhancer: off

Contrast: 87
Brightness: 55
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: Custom 5
Gain R24, G-2, B20
Bias R-13, G-17, B-16
Sharpness: 51
NR: Off
MPEG NR: Off
Smooth Gradation: Off
Gamma Corretion: Gamma 7
Color Correction: Off
Clear White: Off
X.V Color: Off
HDR: Off
Color Space 2
Input Lag Reduction: Off

Dynamic Range: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced Format

Apple Tv4k
Format: 4K SDR
HDMI: YCbCr
Krominans: 4:4:4

Med ovan inställningar får jag en knivskarp bild, grym svärta med otroliga detaljer och stjärnor som verkligen gnistrar i inledningen på filmen Life. Inga utfrätningar i hästscenen på S&M skivan. The Revenant, i slutet på filmen typ 1:58, i mörka skogen med facklor är bilden super utan fel.

Och med laser på 19 är projen ju otroligt tyst. Dra upp lasern till 79 och du får sätta på solbrillor.

Testa gärna och återkom med vad ni tycker.
Har en Hdfury Diva före projen men tror inte den hjälper till här.

#191

Postad 12 december 2020 - 08:45

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0
Härligt att du har hittat dina inställningar och fått till en bra bild!

Några få kommerntarar: du kan utan problem kör upp vitt (contrast) till Max utan att projektorn gör ”fel”. Sedan under jag om du kalibrerat den med hjälp av programvara och kamera? Annars blir jag ruskigt nyfiken på hur du kommit fram till t ex gamma 7 och colortemp 5 och de olika settings för r,g,b? Det är omöjligt att godtyckligt få det där bra utan att kalibrera med mätinstrument 😊

Sedan kör du 4k SDR från ATV. Det gör jag med - men matchar omfång och rate vilket gör att den skickar HDR när det är innehållet.

Kul 😊

#192

Postad 12 december 2020 - 09:41

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0

Jag kör med följande inställningar,
Dynamik Control: Full eller Limited beroende på laser 79 eller 19
Laser Light Output: 19 eller 79
Contrast Enhancer: off
Contrast: 87
Brightness: 55
Color: 50
Hue: 50
Color Temp: Custom 5
Gain R24, G-2, B20
Bias R-13, G-17, B-16
Sharpness: 51
NR: Off
MPEG NR: Off
Smooth Gradation: Off
Gamma Corretion: Gamma 7
Color Correction: Off
Clear White: Off
X.V Color: Off
HDR: Off
Color Space 2
Input Lag Reduction: Off
Dynamic Range: Auto
HDMI Signal Format: Enhanced Format
Apple Tv4k
Format: 4K SDR
HDMI: YCbCr
Krominans: 4:4:4
Med ovan inställningar får jag en knivskarp bild, grym svärta med otroliga detaljer och stjärnor som verkligen gnistrar i inledningen på filmen Life. Inga utfrätningar i hästscenen på S&M skivan. The Revenant, i slutet på filmen typ 1:58, i mörka skogen med facklor är bilden super utan fel.
Och med laser på 19 är projen ju otroligt tyst. Dra upp lasern till 79 och du får sätta på solbrillor.
Testa gärna och återkom med vad ni tycker.
Har en Hdfury Diva före projen men tror inte den hjälper till här.


Spännande. Tack för dina inställningar. Måste testa detta.
Om jag fattar dig rätt gäller inställningarna för SDR - blu ray. Hur påverkas inställningarna för filmer med 4K HDR?

#193

Postad 12 december 2020 - 12:47

Unregistered16960f3c
  • Unregistered16960f3c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
Japp, inställningarna gäller för Apple Tv, 4K SDR Rec 709. Filmer i 4K HDR måste visas i SDR.

Jag kör bara med SDR numera och med ovan inställningar då det blir så mycket bättre än alla varianter med HDR, LLDV mm som jag testat på projen genom åren. Man får samma fina bild hela tiden med en inställning/kalibrering. Jag har nu helt gått över till streamat material då kvalitén på Disney+, Apple Tv och Netflix mm är helt okej.

Utan en VP som Lumagen eller MadVR efter Apple TV:n blir det ingen bra bild om man kör HDR så jag har bara match rate på.

Projen är proffs-kalibrerad enligt SDR standard i Referens och jag har jämfört med det när jag har tagit fram inställningarna med hjälp av R.Masciolas test patterns. Bilden är framtagen för att få så mycket pop utan att avvika allt för mycket från referens.

Redigerat av Unregistered16960f3c, 12 december 2020 - 13:46.


#194

Postad 12 december 2020 - 13:27

plundvik
  • plundvik
  • Användare

  • 208 inlägg
  • 0
Stort tack för detta. Då förstår jag hur du tänker. Har testat dina SDR-inställningar och de ser riktigt bra ut för blu-ray och streamat material. För HDR kör jag andra inställningar och använder Vertex2 för DV-material.

#195

Postad 18 december 2020 - 11:07

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 1

Tänkte vila lite och verkligen titta och njuta nu när jag i dryga veckan sitter med en kalibrerad VW790 :).

 

Tyvärr gick ett input card med två HDMI sönder på min Lumagen, så kör TV via receiver - men otroligt att Jim Peterson - president för Lumagen engagerar sig och löser problemet otroligt snabb då han ber mig utföra vissa tester och det visare sig att ett kort gått sönder. Snabbt hanterat!

 

Men tillbaka till Sony VW790 och kombon med en extern Videoprocessor. Jag kan återigen skriva under - trots att det är en en galet tung investering - att vill man ha HDR med minimala kompromisser så är Lumagen/MadVR vägen att gå. En fantastisk projektor blir matad med det bästa som idag går att uppbringa när det gäller DTM för en projektor. Absolut att det är en kompormiss då VW790 långt ifrån kan visa hela Rec2020 eller har en tiondels ljussttyrka av vad som skulle behövas för att göra HDR rättvisa, men med det sagt så har jag idag en HDR-bild full av kontrast, highlights och specles som aldrig upplevs för mörk eller "dim". 

 

I kalibrerat läge får jag ut 15 Fl för SDR med laser på 35% och 19,5 fl vilket ger 68ish nits för HDR med laser på 85%. Jag har konstant utzoomat 2.35:1-läge då min Lumagen hanterat all aspect ratios automatiskt så slipper ha fler lägen kalibrerat. 

 

Såg Hobbit första filmen i HDR samt the Martian igår och den makalösa bilden som målas upp med en otrolig skärpa, dynamik, kontrast och pop är helt otrolig. Mars-scenerna med solen som går upp där det går från skugga till sol var ju helt otrolig att se i min egen bio. 

 

Återigen, svårt att tro att det kan bli så mycket bättre. Även svärta med Dynamic Control på middle är näääääästan i JVC-klass. Med Lumagen som hanterar Tone Mapping så är det minimalt med "flicker" ochc synbart pump i ljus vid gainskifte, detta var som jag tidigare också redovisat och trott endast ett störande moment to VW790 själv skulle tonmappa.

 

Nu ska jag forstätta njuta av den makalösa bilden som Sony VW790 stoltserar med god hjälp utifrån och ett ljud ackomanjerat av också uppgraqderat till Procella P610 som frontsystem med 4 st P5 i surroundbaslagret och 4 st P5 i taket för atmos, dessutom med en grymbalansbas MK Sounds V12 som jämnar ut basen i mitt rum - jobbar finfint med P15 :).

 

Vad ska man nu ge sig på att uppgradera? ;)



#196

Postad 18 december 2020 - 11:12

Garrett
  • Garrett
  • Guru

  • 6 944 inlägg
  • 0

Japp, inställningarna gäller för Apple Tv, 4K SDR Rec 709. Filmer i 4K HDR måste visas i SDR.

Jag kör bara med SDR numera och med ovan inställningar då det blir så mycket bättre än alla varianter med HDR, LLDV mm som jag testat på projen genom åren. Man får samma fina bild hela tiden med en inställning/kalibrering. Jag har nu helt gått över till streamat material då kvalitén på Disney+, Apple Tv och Netflix mm är helt okej.

 

 

Glöm inte HBO nordics fin fina kvalite...  :ph34r:  :lol:

Fasen att dom ligger såååå långt efter gällande kvalite... bra serier... men passar bara att se på en surfplatta typ!  :o  <_<


Tänkte vila lite och verkligen titta och njuta nu när jag i dryga veckan sitter med en kalibrerad VW790 :).

 

Tyvärr gick ett input card med två HDMI sönder på min Lumagen, så kör TV via receiver - men otroligt att Jim Peterson - president för Lumagen engagerar sig och löser problemet otroligt snabb då han ber mig utföra vissa tester och det visare sig att ett kort gått sönder. Snabbt hanterat!

 

Men tillbaka till Sony VW790 och kombon med en extern Videoprocessor. Jag kan återigen skriva under - trots att det är en en galet tung investering - att vill man ha HDR med minimala kompromisser så är Lumagen/MadVR vägen att gå. En fantastisk projektor blir matad med det bästa som idag går att uppbringa när det gäller DTM för en projektor. Absolut att det är en kompormiss då VW790 långt ifrån kan visa hela Rec2020 eller har en tiondels ljussttyrka av vad som skulle behövas för att göra HDR rättvisa, men med det sagt så har jag idag en HDR-bild full av kontrast, highlights och specles som aldrig upplevs för mörk eller "dim". 

 

I kalibrerat läge får jag ut 15 Fl för SDR med laser på 35% och 19,5 fl vilket ger 68ish nits för HDR med laser på 85%. Jag har konstant utzoomat 2.35:1-läge då min Lumagen hanterat all aspect ratios automatiskt så slipper ha fler lägen kalibrerat. 

 

Såg Hobbit första filmen i HDR samt the Martian igår och den makalösa bilden som målas upp med en otrolig skärpa, dynamik, kontrast och pop är helt otrolig. Mars-scenerna med solen som går upp där det går från skugga till sol var ju helt otrolig att se i min egen bio. 

 

Återigen, svårt att tro att det kan bli så mycket bättre. Även svärta med Dynamic Control på middle är näääääästan i JVC-klass. Med Lumagen som hanterar Tone Mapping så är det minimalt med "flicker" ochc synbart pump i ljus vid gainskifte, detta var som jag tidigare också redovisat och trott endast ett störande moment to VW790 själv skulle tonmappa.

 

Nu ska jag forstätta njuta av den makalösa bilden som Sony VW790 stoltserar med god hjälp utifrån och ett ljud ackomanjerat av också uppgraqderat till Procella P610 som frontsystem med 4 st P5 i surroundbaslagret och 4 st P5 i taket för atmos, dessutom med en grymbalansbas MK Sounds V12 som jämnar ut basen i mitt rum - jobbar finfint med P15 :).

 

Vad ska man nu ge sig på att uppgradera? ;)

 

 

Hur funkar sån videoprocessor? Kopplar man in den efter reciver, innan projj?



#197

Postad 18 december 2020 - 11:18

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Glöm inte HBO nordics fin fina kvalite...  :ph34r:  :lol:

Fasen att dom ligger såååå långt efter gällande kvalite... bra serier... men passar bara att se på en surfplatta typ!  :o  <_<


 

 

Hur funkar sån videoprocessor? Kopplar man in den efter reciver, innan projj?

 

Jag fuskar och har den mellan källor och AVR och AVR till proj för att jag vill kunna ha OSD från min AVR t ex volym synbart t ex.

 

För bästa kvalitet så ska källorna in i Lumagen, och en utgång med ljud till AVR och en utgång direkt till display. Nu när jag har kalibrerat både ljud och bild och alla inställningar är ok, så jag inte behöver in och trixa i AVR så ska jag ändra så det blir så efter att jag fått mitt utbyteskort.



#198

Postad 18 december 2020 - 12:38

PEH61
  • PEH61
  • Användare

  • 244 inlägg
  • 0

 

 

Vad ska man nu ge sig på att uppgradera? ;)

Ja ett förslag är ju en Trinnov bioprocessor, det är nog den enskilt största och bästa uppgraderingen jag gjort i mitt rum.

Jag har även nu fått min Lumagen men en fråga den förminska bilden så det känns som om inte hela panelen i projektorn utnyttjas, hade du samma sak lirsa? Har ställt frågan till Gordon men ej fått svar ännu.



#199

Postad 18 december 2020 - 13:09

Unregistered16960f3c
  • Unregistered16960f3c
  • Wannabe

  • 32 inlägg
  • 0
lirsa du skrev,
”Jag har konstant utzoomat 2.35:1-läge då min Lumagen hanterat all aspect ratios automatiskt så slipper ha fler lägen kalibrerat.”

När du då tittar på material i 16:9 stretchar Lumagen bilden eller kör du med svarta sidor?

Redigerat av Unregistered16960f3c, 18 december 2020 - 13:21.


#200

Postad 18 december 2020 - 14:16

lirsa
  • lirsa
  • Forumräv

  • 979 inlägg
  • 0

Ja ett förslag är ju en Trinnov bioprocessor, det är nog den enskilt största och bästa uppgraderingen jag gjort i mitt rum.

Jag har även nu fått min Lumagen men en fråga den förminska bilden så det känns som om inte hela panelen i projektorn utnyttjas, hade du samma sak lirsa? Har ställt frågan till Gordon men ej fått svar ännu.

 

Jag vet - det är nästa grej. Processorn. Men va? Vad menar du med hela panelen? Menar du 17:9 dvs hela bredden? VW790 har ju en "bio" 4K, men för en riktigt 16:9 så har du två svarta sidor - precis som du har utan Lumagen också. Är du säker på att du inte har ngt konstigt inställt i Sonyn? Annars går du bara till input -> och kollar aspect ratio och vilken storlek du valt. Låter jättemärkligt, du har inte kommit åt och zoomat? Kolla Lumagens manual, det är ganska enkelt nmär man väl fått kläm på hur menyer och systemet är uppbyyggt

 

 

lirsa du skrev,
”Jag har konstant utzoomat 2.35:1-läge då min Lumagen hanterat all aspect ratios automatiskt så slipper ha fler lägen kalibrerat.”

När du då tittar på material i 16:9 stretchar Lumagen bilden eller kör du med svarta sidor?

 

Nä, det finns en Non Linear strecth-funktion som stretchar mindre i mitten och mer i sidorna som många använder för att stretcha 16:9 till 2.35. Jag låter 16:9 vara 16:9, så utzoomat för 2.35 men Lumagen visar 16:9 som 16:9 skulle sett ut utan Lumagen. Den fyller på höjden automatiskt - auto aspect ratio - vilken är en va det beästa funktioneliteterna. Meny på UHD/Blu-ray så 16:9, så fort filmen startar så fyller den upp hela 2.35. Dessutom gör jag om 2.4 till 2.35 så använder alltid hela min ytan och så blir det ju en ministrech på några pixlar.





0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:17:29
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 17:09:47
  • UPDATE 2024
    jacoby
    2024-04-15 16:57:35
  • UPDATE 2024!
    jacoby
    2024-04-15 16:28:12
  • 6mån senare så är foam monterat
    Anton
    2024-04-11 18:04:03
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2024 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.